Heips pitkästä aikaa! :wave: Lueskellut juttujanne oon lähes päivittäin mut ite oon ollu tosi laiska kirjottelemaan ja toisaalta tuntuu, ettei enää silleen aikakaan riitä..
Palailtiin vloppuna reissusta ja reilut 3 viikkoahan siellä vierähti. Tosi nopeesti meni aika ja ihan kivasti, mut kyllä oli ihana palata kotiin!!!
Meillä oli hirveet lastit vadelmia, mustikoita ja mustaherukoita, joita keräilin anoppilassa sekä mutsin luona. Arkkupakkanen tuli ihan piripintaan. Nyt ei auta kuin alkaa tyhjentämään pikkuhiljaa pakkasta; marjoja puuroon yms. Kohta kun kypsyy omenakin anoppilassa, niin sit omppusosettakin pitäs saada pakkaseen ainakin osa.. Sunnuntaina säilöin viitisen kiloa avomaan kurkkuja ja sit kuivattelin anoppilasta pöllittyä rakuunaa ja timjamia, niin naureskelin ukon kans et ollaan varsin "omavaraisia"..
Nojoo.
Pottailusta oli ollut vähän puhetta ja itseäkin aihe kiinnostaa ajankohtaisuudellaan!
Lauantaina hankittiin tytölle potta ja muutaman kerran siellä on hetki istuskeltu ja muutenkin "esineeseen" tutusteltu; tuloksetta, kunnes hetki sitten ruuan jälkeen istuskeltiin potalla ja saatiin aikamoinen torttu saaliiksi!! :heart:
Oli se hieno fiilis!
Ukko ei ollut kotona, niin pitihän sille kännykuva asiasta lähettää!
Tolla tytöllä on aika säännöllistä toi tortun vääntö, et se tapahtuu joko ruokailun aikana tai sit heti kohta sen jälkeen (siis 3-5 kertaa pvässä) joten syönnin päälle kantsii aina saalista yrittää saada..
Saas nähdä onko tuossa parin tunnin kuluessa odotettavissa oksentelua.. Nimittäin annoin n. 2 kk tauon jälkeen kalaa kokeeksi. Silloin aikasemminhan tuolla oli 5 pvän välein 2 oksutautia, jotka oli sopivasti kala-aterian jälkeen, josta mietin oisko allergiaa tms.
No
neuvolalääkäri 8 kk-tarkastuksessa, joka oli siis
9,5 kk ikäisenä, tänään sanoi, et mitään raaka-ainetta ei saa jättää pois (ellei tule vakavia esim. hengitystieoireita) vaan täytyy
siedättää ja mahdollisesti jossain vaiheessa kyseinen aine ei enää aiheuta oireita.. Kyllähän mulla oli jo aikasemmin tarkotus testata uudelleen tota kalaa, mut ei kehdannu kylässä alkaa kokeileen lentääkö laatta vaiko ei..
Tytöllä on nyt reilun vkon ajan ollu tosi paljon punasia läiskiä pitkin kroppaa, mut siihenkin se vaan totes, et perusrasvavoitelua ja hydrokortisonia pahimpiin läiskiin.. Tähän nykyiseen iho-ongelmaan oon miettinyt, et saattais johtua perunasta. Syystä et nyt kesän aikana on iho ollut tosi hyvässä kunnossa ja sitä pottua on loppujen lopuks ollu tosi vähän tytön ruuassa, mut silloin kun nuo läiskät lehahti esiin, niin pottua oli syöty yllättävän paljon lähiaikoina. Se on hyvä itekseen spekuloida mistä mikin vois johtua..
Tolta lääkäriltä ei tietystikään selkokielistä vastausta saanut.
Tässä uusimmat mitat neidistä ja sulkeissa 3 kk sitten otetut tulokset. (8,5 kg ja 69 cm) ja nyt 10,05 kg ja 72,9 cm. Painolukema oli mulle yllätys, kun "kotivaa'alla" venkoilevasta vekarasta sai semmosia 9,5 kg lukemia.. No vähän on keskikäyrän yläpuolella suhteutettuna pituuteen. Terkkari totes, kun kuuli millasia annoksia tuo neiti vetelee (2,5 -3,5 dl neljästi pvässä) et kantsis vähän pienentää annosta ja antaa 5 kertaa pvässä. Mut kun tuntuu et välillä tekee tiukkaa "aikataulullisesti" jo toi 4 kertaa..
Pinsettiotetta meidän täytyis treenailla; muuten saatiin kiitosta, että ihan "aikataulussa" kasvun ja osaamisten suhteen ollaan. Kovahan tuo on joka paikkaan rientämään ja kiipeilemään ja kaikki kielletty erityisesti kiinnostaa. Nyt on kotiin palattua saanut tavaraa nostella ylemmäs ja kaapin ovia teljetä yms. Heti paluuiltana oltiin unohdettu laittaa portti portaikkoon kiinni ja jotain ukon kanssa touhuiltiin omiamme, niin yhtäkkiä tajuttiin, et hei missäs neiti muuten on.. Se oli neljännellä portaalla menossa yläkertaan! Eipä sen jälkeen oo portti unohtunu auki. Tosi vähillä muksahduksilla on selvitty; tyttö on pääasiassa aika varovainen vaikkakin välillä turhan uhkarohkealta toi seisoskelu näyttää..
Mä olen kans ihmetellyt sitä
vauvavaiheen tai sen vauvan katoamista! Hirveen nopeesti aika kuluu ja lapsi sen myötä kasvaa! Ei tota todellakaan enää miellä vauvaks vaan semmoseks taaperoks. Mut ihana taapero onkin! :heart:
Ihania kuvia ootte laitelleet ja taidankin laittaa tähän meidän potalla istumiskuvan!
Saalista odottelemassa
Jeps, eiköhän tässä oo asiaa ja asiatonta muutaman vkon edestä; siis tekstiä.. Ihana kun sai rauhassa naputella tytön vedellessä sikeitä sängyssään! =)
Palaillaan!