11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

Tuohon kestovaippakeskusteluun on nyt kommentoitava... Mä löysin nyt sellasen sisävaipan, joka on malliltaan ihan täydellinen meidän neidille, igu*lee. Mutta mutta.... tietysti sitä ei sitten enää valmisteta. Joten jos joku tietäis mistä sais sen kaavan, niin olisin enemmän ku kiitollinen...

Mullahan on iso kasa froteeta ja flanellia (vanhoja flanellipaitoja) valmiina odottamassa, että niistä joskus tulisi vaippoja. Saa vaan nähdä millon saa aikaseks :)

-JennyA-
 
helmi: voi kurjaa, paranemisia!

Meille kans iski joku pöpö ihan yhtäkkiä esikoiselle tänään. Nyt sil on kuumetta, nenä ihan tukossa eikä saa hengitettyy nenän kautta, silmät vuotaa. Eilen oli ihan kunnossa! Päänsärkyä se aamulla valitti mut annoin puolikkaan paratabsin ja passitin kouluun. Iltapäivällä särki taas pää ja annoin toisen puolikkaan ja passitin pyörällä partioon. Nyt se on sit ihan kipee. Oivoi.
Ei vaan oikein tiedä et koska toi on oikeesti kipee kun on muutaman kerran nyt tehny sen, et valittaa vatsakipua/päänsärkyä ja sit ku annan luvan jäädä kotiin ni tuleekin ihmeparantuminen..

Harmi vaan kun esikoisen piti huolehtia koiran iltaulkoilutuksista ku mies on poissa mut eihän tuo ny mihinkään pihalle voi lähtee.
 
HM:n kuulumisia tulin kattomaan ja hyvältä kuulosti! :) Kiva että ei mitään vakavampaa ollu!!

Mie oon nyt vapaailtaviikkoani aloitellut. :) Kirpparilla kävin ja ostin pojille muutaman kirjan, leeville semmoset pehmeet sandaalit, muutaman bodyn ja ruokalapun (sattui ihan samanlainen bebybjörnin vaaleanvihreä kaukalollinen ruokalappu kuin nuutillaki oli pienenä, pakko oli ostaa vaikka ei sitä ihan vielä tarviikka! :D ). Nuutille löysin käyttämättömät kesäkengät. Kävin sit vaan pikaseen kotona tuomassa tavarat, syötin leevin ja lähettiin pikku-ukkelin kans vielä iltatorkkulenkille. Nyt sit peliä kattelen! :)
 
Ruuista:

Soseet alotettii n. 2.5kk iässä (ne normit p-p-soseet, maissi jne) Vellejä suositeltii jo 2kk neukussa.
n. 4kk iässä aloitettiin lihasoseet + puurot (puuro neukkutätin ja lääkärin kehotuksesta)

Viime neukussa noista lihasoseista sanoin et ollaa jo alotettu ni ei pitäny pahana.

Ollaan tavallaan samaan tahtiin alotettu uudet soseet, aina n. kk syöty yhtä. Nyt ostin 6kk sosetta eilen Onnille.

Nyt siirryttiin 4 viljan puuroon, siihen samaan mitä muutki syö. Saa Onni kuituja ja vatsa toimii hiukan paremmin. 2 päivää meni että tottu syömää "kokkareista" :D Mut ei tartte soseuttaa puuroo :)
 
Huomenia...

Yritän saada kirjoitettua vähäsen ennenkuin meidän pikkupotilas herää.

Viime yönä ei paljoa nukuttu. Neiti on tosi räkäinen, jouduin yöllä imemään räkää pois, kun ei reppana saanut nukuttua. Ehkä sängyn päädyssä roikkuva sipulipussi hieman helpotti oloa, tai tiedäpä tuota sitten. Koko kämppä ainakin haisee silulille :x

RD: Mä leikkelin pari froteista käsipyyhettä imuiksi, tuli aika sopivan kokoisia ku leikkas kolmeen osaa ja siksakkasin vaan reunat. Noi oli sellasia pyyhkeitä, mitä ei oo pahemmin tullu käytettyä, niin joutivat ihan hyvin. Pari ostettua bambuimua meillä on ja sit käytössä on noita äp:n flanelletteja.

Nauhavaippa ja flanellette on ollu meillä toimiva paketti, tosin nyt on etsinnässä tosiaan noi täydellisen malliset igu*leen sisävaipat. Ei löytyny tuolta maikin antamasta osoitteesta, eikä niitä meinaa löytyä huutonetistäkään. Nyt metsästetään sit niiden kaavaa kestovaippainfon sivuilta, jos joltakin sattuis se löytymään... Yks vaihtoehto tietty olis tehdä se kaava tuosta vaipasta itte, mut kun ei viittis kaverin vaippaa alkaa purkamaankaan.

Mut nyt katkes kyllä ajatus kun samalla tässä kattelen eilistä huippumalli haussa.

-JennyA-
 
iru
Huomenta päivää!! Ei oo kerenny kirjoitteleen mut joka päivä oon käyny äkkiä jutut lukaseen.. ihanaa ku juttelette noista kestovaipoista paljon.. nyt mulla on kankaat valmiina eli kävin eilen taikapilvestä ostaan sen paketin jossa kaavat ja kankaat kahteen taskuvaippaan ja imuihin :D jos sitä viikonloppuna yhen kokeilis.. ei viitti kahta heti tehdä jos malli ei ookaa hyvä.

Juh ja meillä oli eilen rokotus.. ollaan mukana siinä pneumokokkikonjugaattirokotetutkimuksessa. Annettiin kolmas tutkimusrokote ja sitten se neuvolaohjelman mukainen rokote, niin pojalla nousi kuume :( nytki vielä vähän lämpöä, että saa nukkua päikkäritki sisällä kylää. Miten ootte tehny ku on kuume noussu rokotteesta? Ootteko antanu suppoa? Ja entä ku kestää tälläin toiselle päivälleki? Niin laitatteko 2. päivänäki supon? Mä yöllä laitoin supon ku oli niin kuumeinen ja mittasin niin 38,8 kuumetta.. oli ihan sellanen höppänän olonen, mut nukkui kuitenki 23.30-6.00 yhtäjaksoisesti.

Helmille jaksuja!! :hug: on tosi inhottavaa ku pienet on kipeenä, tulee itelle sellanen voimaton olo...

Mut joo, mun äiti tulee hoitaa Ilmaria niin pääsen aloitteleen päättötyön tekemistä, jos vaikka ens jouluna valmistuis ku olis vähän pakko ku opiskeluaika päättyy.. :eek: ei oikeen koulu kiinnostanu raskausaikana ku ootin vaan vauvaa ihan täpinöissään niin nyt se kostautuu.. mut ei mun keskittymiskyky yksinkertaisesti riittäny töiden lisäksi kouluun.. :headwall:

mut joh, moimoi :wave:
 
Huomenta!

Meillä on aamutoimet tehty, tiskit tiskattu ja koira ulkoilutettu. Ny hörpin viimistä kuppia kahvia.

Kävin ulkoilee Lumi liinassa keikkuen ja en pukenu sille mitään muuta sisävaatteiden päälle ku säärystimet ja villasukat (ku jalat tulee kuitenkin ulos liinasta) ja äityspakkauksen käsineet, froteisen kypärämyssyn ja villatakin (yläosa oli liinasta ulkona myös). Tän päällä ei siis mitään kun oman takin jätin auki ja silti tuntu et muksu ois ollu vähän hikinen. Vaikkei tuolla ny vielä oo ku joku 8 astetta. Äiti ainaki oli hikinen :LOL:

Tossa aamusella kävi niin ku isosisko katteli telkkaria ni Lumi potkas stereon virrat päälle jalallaan. Ei siin muuta mut oli just aiemmin vääntäny volyymit täysille ja sit alko se telkkarin ääni pauhaa täysiä stereoista. Hui! Mä juoksin vähän nopeeta sammuttaa mut Lumi vaan katteli silmät suurina et mikäs juttu tää ny oli.. kaippa siihenki joku systeemi pitäs keksiä.

Huonosti on nukuttu täälläkin kuten yleensä. Nyt on Lumin ilmavaivat taas pahentunut, en oikein tiedä mistä johtuu. Saattaa olla parsakaali jota nyt on syöty tai riisipuuro joka alotettiin, tai sit joku mitä mä oon syöny...ääh en tiä. Nukkumista se kuitenki häiritsee. JA tutti ei sillon auta, pitää antaa tissiä ja sit alkaa pierut vasta laulaa ja olo helpottuu.

Päivän ohjelmassa ois noista flanellipaidoista nappien irrottelu, hyviä nappeja ei voi hukkaan heittää vaikka paidat menee vaipoiks! Sit lupasin tolle toipilaalle esikoiselle tehdä mansikkakiisseliä. Ugh, kiisselit ei oo mun bravuuria..jää aina löysiks. Harjoittelu tekee mestarin?

Joo sit muusta en tiä vielä. Vappusuunnitelmat meni jäihin kun kaveriperhe lähteekin jo torstaina mökille. Tiiä sitte mitä tehtäis. Kotona tanssahdellaan varmaan ;)
 
irulle vielä pikaseen, oon antanu supon rokotusten jälkeen vaikkei kuumetta oo noussutkaan, mut kun on ollut niin kärttyinen ja selkeesti kipeen oloinen. Ja niin neuvolassa neuvottiinkin, et ihan surutta suppoa vaan. Jos ois kuumetta ni antaisin vielä helpommin. Toivotaan et teillä kuume laskee pian! Jos on vielä kuumeinen ni anna suppo vaan. Hmm, siin paketin kyljes on varmaan sanottu se vuorokauden maksimiannos et sitä enempää ny ei kande antaa päivässä.
 
Huomenia!

Onneksi ei lähdettykään heti aamusta reissuun, kun tähän pukkasi kaikenlaista pikkuhommaa. Mulle tarjottiin viikon opettajansijaisuutta ensi viikoksi ja pähkäilen tässä miten saisin lastenhoidon järkättyä. Sukulaiset kun asuu 300 km päässä, eikä kukaan kavereista ole päivisin joutilas, kun opetusta olisi n. 5 tuntia päivässä. En kehtaisi näin lyhyellä varoitusajalla pyytää omaa isää (eläkkeellä), kun sen pitäis sitten tulla meille koko viikoksi asumaan. Ja tietenkin tämä pitäisi nyt aika pikaiseen ilmoittaa koululle... Oon siis opiskelemassa opettajaksi ja tää olis tosi hyvä tilaisuus saada jalkaa oven väliin!

Iru, mulla on myös kovasti järkkäämistä että saan opiskelut sovitettua aikatauluihin, kun on lisäksi vielä sitten työkin. Hienoa, että sulla voi oma äiti auttaa! Mulla on vielä syksyllä yksi opetusharjoittelu, siinä onkin sitten taiteilemista että saa sen sovitettua aikatauluun...
 
heippa,
tuo pikkujätkä oksens eilen 3kertaa niin et meni vaatteet ja sitterin pehmusteet pesuun. Mutta sitten ei enempää, että oisko ollut oksutautia vai muuta?

Mun vuorokaudessa on tunteja aivan liian vähän!!! Mun tekis mieli olla ulkona ja sisällä yhtäaikaa. Kuopsuttaa kukkamaata ja kasvimaantekelettä, ja toisaalta sisähommat oottaa, ja nuo pojat! :D
Saatiin pienen päikkäreiden aikaan ulkohommia tehtyä, mutta on taas niin huono päiväuninukkuja; 30minsaa ja aina herää, ei siinä juuri mitään ehdi! Sitten tultiin sisällä poikkeen, tein feta-leipätaikinan (kokeilu), ja innolla ootan tuleeko hyviä. Ja makaroonilaatikon väsäys pitäs alkaa ym.

TALVI on sikäli ihanaa aikaa kun saa hyvällä omallatunnolla käpertyä kotiin, kesällä on tuhat ja yksi hommaa, vaikka ihanaa aikaa onkin! =)

Muuten luminkakos kyseli jossain välissä että kuinka kesällä, kun vauva istuskelee rattaissa, niin oppii liikkumaan?
Meillä esikoinen, kun oli joulukuun alussa syntynyt, oli AINA kaiken hereilläoloaikansa lämpimällä ulkona ja viltin päällä varjossa köllötteli. Kunhan maa sulaa läpikotasin, niin viltti vaan maahan ja siihen!

Meillä muutens eilen ostettiin ilmapalloja ja esikoinen osaa puhaltaa ite ja on jo kymmenisen palloa pitkin huushollia ja anoppi toi simaa, niin alkaa vappufiiliksiä oleen! :D

Anzkuli, kyllä teillä leevi on aikanen kukkuja, se on oikeesti rasittavaa kun ja jos toinen kukkuu liian aikasin jo virkeenä. Mä oon aina kärttysimmilläni aamuyöstä, jos joku mun unta häiritsee. Tuo pikkujätkä on kanssa nykyään heräämässä 3-4kertaa yössä ja viimeyönäkin jossain välissä hää oli ihan virkkuna ja mä olin niin silmät ristissä. Ja mua kiukutti!!!

no, nyt on rauhallisempi mieli kun ehdin olla tässä tovin koneella, nyt sitten ois tissille tulokas ja keittiössä taikina oottaa leipojaa. Heippa!!!
 
Meillä oli Maileenan 5,5 kk neuvola tänään ja tässäpä tuoreimmat mitat; suluissa 4,5 kk.
67,7 cm (65,1 cm) ja 8030 g (7430 g) Hienosti kasvaa ja on sopusuhtainen. Itestä tuntukin, et viime käynnistä oli jo kulunut toosi kauan vaikka oli se 1 kk ja että tytöllä on ollut sen jälkeen ihan kiva kasvupyrähdys.
Pikkuhiljaa kuulemma vois jo puuroja ja liharuokia ottaa ruokalistalle mukaan. Jotenkin toi meidän neuvolan täti kuulostaa vanhanaikasemmalta.. :LOL: Valmispuuroja pitäis syöttää ainakin 8 kk ikään saakka ennenkuin tekis normipuurohiutaleista.. En tosiaankaan aio niin kauaa.. Ja kun kysyin, joko vois tyttöä istuttaa syöttötuolissa tuettuna, niin vastaus oli, että vauvojen selkä on niin kehittymätön (uskotaan!) ettei saa istuttaa ennenkuin 7 kk vanhana.. No, kyllä me vielä maltetaan olla istuttamatta ja ehtiihän sitä vielä myöhemminkin istuskella! :LOL: Ja toi syöttäminenkin onnistuu vallan mainiosti sitterissä.

Dara-81: Varmaan parsakaali lisää ilmavaivojen määrää! Oli just neuvolassa puhetta, että kaalet kuten kukka- ja parsakaali, voi lisätä ilmavaivoja. Meillä toi kukkakaali, jos sitä oli ruuassa enempi mukana, tuntui aiheuttavan vatsanpuruja.. Parsakaalta ei vielä oo testattu. Muutenkin meidän neiti on "kiinteitten" alottamisen jälkeen alkanut ihan hirveesti piereskelemään! :LOL: On melkonen pöräyttelijä eikä ole vieraskorea tms. :LOL:

Jaksamisia sairastavien perheisiin!
 
helmi: sama juttu täällä kans! Ulos tekis mieli, mutta välillä on kotihommat tehtävä :headwall: Ja kun tuo meidänkään likka ei yleensä nuku pitkään vaunuissa, ei siinä paljoa ennätä tekemään! Rattaissa viihtyy jonkin aikaa. Sylissä ei jaksais kovin kauaa kantaa. On mulla kantoliina, on vähälle jäänyt sen käyttö, jopa 2 kertaa :whistle: Pitäisi ehkä myydä pois, oli täysin hutiosto :D

Ihanaa, mun silmälasit ois huomenna valmiit *tuulettaa* B) Niin, ja uudet arskat kävin tilaamassa, vahvuuksilla! Ajattelin että laitetaan nekin nyt samalla, kun itse lasit olivat sen verran halvat, "ylimääräisillä" siis oli varaa hommata :D

Jaahas, pienin kuulemma ois hereillä. Pää pystyssä tököttää sängyssään, katotaan kui kauan viihtyy siellä ennen kuin haluu pois.
 
Helmi Meillähän oli viime vkolla ihan samantapanen oksutauti, että ykäs 4 vai 5 kertaa reilun tunnin aikana ja that's it! Sen jälkeen annoin nukkua puol tuntia ja herätin ja imetin niin alkoi se jo pysyä sisällä. Hyvä niin, koska ois ollu kammoa jos ois jatkunu pitempään, en tiedä miten ois kestäny katsoa sitä pikkusen ykäilyä ja sitten ois jo menny varmaan niin heikkoon kuntoonkin et ois pitäny miettiä sairaalaan lähtöä..
Nyt kuuluu erittäin vaativa kutsu, joten mentävä!
 
yermasoya: no joo ehkä se sit on se parsakaali. Kiitti neuvosta! Huomenna sit maistellaan jotain ihan muuta!

Meil on tähän asti ollut vaan aamupäivällä sose + illalla puuro (ei oikein maistu), mut nyt tänään otin sit mukaan tällasen välipalan, päästään niitä hedelmiäkin maistelee lopulta. Välipalalla tänään oli kurkkua ja sen jälkeen ruusunmarjaa. Annoin ensin käteen kurkunpalan ja se oli todellista herkkua, mut ei pysyny millään kädessä ja hirvee huuto tuli kun kurkku putos. Mun ois pitäny kädessä pitää ja hän ois jyrsiny siitä :) Lopulta pistin raasteeks ja syötin lusikalla.
 
Höh mä en oo päässy tänne koko päivänä, kun nää sivut on jumittanu.

Kiva kuulla, et HM, n mies on paranemaan päin ja ei onneks mitään vakavempaa sattunu, vaiks onhan aivotärähdys kamala juttu.

Ja et Helmin pikkuinenkin voi jo paremmin :) Oli onneks joku nopee pöpö.

Ja kiva kuulla iru et se juuri tuli lopulta.:) Ehdin jo pelästyä et jos joku postissa on avannu sellasseen epämääräisen muotoisen paketin ja ois hävinny ties minne.

puuroista, tuossa meidän puuropaketissa lukee, että 4 kuukauden jälkeen.
Mähän aloitin soseet 4 kk ja puuroa aloin antaa 5 kk. Mut en tiedä voiko sitä oikeeksi puuroksi sanoa, kun se on maissi-riisipuuroa. Jotenkin en ole uskaltanu antaa vielä noita viljoja.
Ja sitten iltapäivällä annan joskus hedelmäsose välipalan.
Mutta toi iltapuuro ei ole meillä ihan vakiintunut vielä. Ainut mitä annan aina säännöllisesti on joko kasvissose tai puuro päivällä.

Ootteko antaneet jo lihaa?Sitähän pitäis antaa 6 kk ikäisenä sen raudansaannin takia.
Mä oon antanu noita hippin bio- lihasoseita. Ne ei edes haise pahalle.
Tykkää kovasti perunamuussi-maissi-kanasta, peruna-porkkana- naudasta, peruna-palsternakka-naudasta. Kanasta tykkää erityisen paljon.

ruusunmarja on herkkua!Sitä ei ole täällä , mut saan aina paketin ruusunmarja ja luumusosetta lähetettynä. Luumua annan kyllä vaan jos on ummetusta, muuten aiheuttaa sellaiset ripaskat että...
 
pikainen morjens!

Juuri kahvia hörpin... Pienin on pylly paljaana tuossa lattialla, niin tyytyväisenä että! Isosisko hoitaa nukkeaan, köllöttää vauvan jumppalelun alapuolella hirmu lelukasassa :LOL:

Tein tuossa vauvan nukkuessa isomman kanssa broileria, kasviksia ja riisiä.. Siihen jälkkärinä mansikkakiisseliä ja maitorahkaa :p Ja äsken uunista otin kauraleipää... Ja mahtavan hyvää B)
 

Yhteistyössä