11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

Pikainen moi!

Joku on ihan varmasti käynyt varastaan mun vuorokausista muutaman tunnin, koska nyt tuntuu että en ehdi tekeen yhtään mitään "ylimääräistä". Ja kauhee on eroahdistus teistä, hitsi vieköön. No, johtunee siitä että Wilma ja Oskari ovat alkaneet jotenkin enemmän juttelemaan niin vietän tietty heidän kanssaan enemmän aikaa. Kyllä ne vaan on ihania...

Mutta nyt edes vartti sitä omaa aikaa (= meen tekeen yöpullot valmiiksi...). Yritän huomenna päästä paremmin juttusille!

HM ja pienet, 3 kk ja 2 vkoa!!!

PS: miksi täällä on nykyään näin hiljaista???ettehän vaan hylkää palstaa???? :|
 
hm, en mä ainakaan hylkää!!!!!!!!!!!! :D
mutta nyt meen nukkuun.....joten aamuun saakka oon hissukseen :LOL: tosin oon saman huomannut kuin sinä että joku on vienyt vuorokaudesta pari tuntia, huomaa kun vauva kasvaa ja alkaa oleen tosiaan hereillä pidempiä aikoja, eikä illalla ennen 23 kuitenkaan meillä tunnu asettuvan nukkumaan. (on siis jo taas hereillä)
 
Huomenta

meillä ilmeisesti nyt joku tankkauskausi Leevillä, viime yönä söi kahden tunnin välein 2dl...huoh...väsyttää.
En mäkään tätä palstaa ole jättämässä mut ei oo enää aikaa samallalailla kun ennen kirjoitella, poika tosiaan valveilla jo hyviä pätkiä ja kaipaa seurustelu seuraa...on se vaan niin ihana :heart: ku nauraa räktätää kun jotain hassua tekee tai kutittelee.

Nyt lähden herättelee Leevin ja it viemään Juuso päikkyyn. Moikka :wave:
 
Moikka!

Samoja syitä mullaki miks en oo niin usein täällä käynyt...
Sit kun ois aikaa, niin tottakai sivuille ei pääse :kieh:

Meillä likka meni eilen taas oikeeseen aikaan nukkumaan, puoli kymmeneltä! Ihanaa kun sai olla rauhassa ihan itsekseen :D Heräsi syömään joskus kahden tienoilla jos oikein muistan. Sit kuuden aikaan ja ennen yhdeksää nousin molempien tyttöjen kanssa ylös.

Käytiin ulkona, ja nyt esikoinen kattoo iskän koneelta ihan innoissaan tappia tappia =) Eli siis teletappeja.. Youtubessa on jotain videoita. Tänään ois tulossa postissa pari tappidvd:tä... Saattaapi vaan äiskällä mennä hermot jossain vaiheessa :whistle: Ärsyttävää jauhantaa, mutta ipanat kummasti tykkää vaan siitä =)
 
Tuosta meidän vaavelin nukkumaan menosta vielä... Et toisaalta oli hyvä silloin kun asettui nukkumaan vasta 23 aikaan kun nukkui sitten jonnekkin aamukuuteen. Sai itekin hyvän pätkän nukuttua. Mutta kiva kyllä viime aikoina sekin että saa illalla vähän omaa aikaa jo. Yöllä herättää useammin syömään, mut kyl sen jaksaa kuitenki =)
 
En oo miekä täältä minnekkä lähössä. Miusta tuntuu että mie oon varmaan vieny teiltä kaikilta niitä tunteja...miulla tuntuis nyt olevan tätä aikaa ihan ruhtinaallisesti! :D No se johtuu kyllä ihan siitä että pojat nukkuu päikkärit yhtäaikaa niin tälleen iltapäivästä on joka päivä 1,5 tuntia ihan omaa aikaa olla koneella. Ja tällä viikolla meidän isäntäki on panostanu tähän koti-perhe-systeemiin vähän isommalla kädellä niin saattaa sit ilta-aikaanki olla mahollisuus käydä koneella.

Eilen alotin neuloa pientä villasukkaa. Ihan testimielessä. Joskus oon kokeillu tehä, mutta se kantapää jää aina ihan lörpöks niin nyt aattelin taas testata. Kiva ois tehä ite aina villasukat pojille. Miun äiti ei kauheesti kärsi neuloa (eikä oikeen saa aikaseks...) ja poikien toisella mummolla on näitä lapsenlapsia useempia että ei se kerkee kaikille sukkia vääntää. Ja kun ei niin kauheesti yhteyksissa ees olla niin en sit ilkee pyytääkkä neulomaan. Varren nyt sain valmiiks, pitäs sit ottaa ohje käteen ja alottaa sitä kantapäätä... Ne varmaan sit kävis vielä leeville ens syksynä, näyttäs sen verran reilun kokoisilta. Mutta katotaan nyt mikä sotku siitä tulee... :)

Meillä leevi viime yönä pitkästä aikaa taas söi! Ja illallaki heräs reilun tunnin päästä nukahtamisestaan ja nälkähän sillä oli. Oisko sit jotain tiheetä kautta... Taas kohisee tuo itkuhäly koko ajan kun tiehöylällä ja traktoreilla jyryävät tuossa tiellä... Murr... Onneks ei leevin unta häiritse! :)
 
Anzkuli: Mäki aloitin yks päivä tekemään villasukkaa, mut into loppui tooosi lyhyeen :D Varren sain tehtyä ja nyt sekin lojuu kaapissa :D Oon vissiin ihan liikaa neulonut viime vuoden puolella kun ei ollenkaan innosta touhu!
Tykkään kyllä hirveesti neuloa, mut pitää olla tosissaan intoa tarpeeks että jaksaa loppuun saakka tehdä :saint:
 
juu en oo minäkään mihkään menossa! joka päivä käyn täällä lueskelemassa joskus useemmanki kerran... :ashamed:
kävin tänään vilhon kanssa pikku lenkillä "yksinäni" ja vauvakerhossa nyt sit ekaa kertaa,täällä kun on meidän lähellä kaks leikkipuistoo missä ohjattua toimintaa.oli ihan kivaa,sai nähdä ihmisiä ja pääsi vähän kotoo pois hetkeks.ja happee matkalla sinne ja takas.nyt on olo ihan melkeinpä mahtava,mitä nyt vähän nuhanpoikasta kai tulossa. =)

vielä pitäis jaksaa illalla olla kolmisen tuntia luennolla,huoh. viime yönä vilho nukahti vasta joskus 12 jälkeen! :eek: ja nukkui sit puol kuuteen mutta niin levottomasti että! ähki ja jasätki koko ajan,onneks mä olin niin väsynyt että lopulta varmaan yhden-kahden maissa nukahdin mut mies sit säpsähteli hereille kaikista äänistä kuulemma(mikä on vähän outoo koska sehän normaalisti kuorsaa kuin tukki yöllä ohi kaikkien ininöiden), sit poika nukkuin vielä jotain 1,5tuntia kunnes herättiin ja alettiin syömään ja valmistelemaan kerhoon lähtöä.
ihan outoo ku poika on ollut tänään niin aurinkoisella päällä että! aamulla syödessään vaan hymyileskeli mulle ja nytki sitterissä jaksaa yksin jutella seinille ja naureskella..en oo tottunut näin helppohoitoiseen lapseen.kerhossakin vaan napitteli ihmisiä ja innostui kaikista lauluista ihan hirveesti, ei itkun itkua =)
ja juttua tulee,vilholla on puheripuli :LOL:
 
Mulla päivästä vie tunteja se, että mä nukun ihan kamalan paljon. Viime yönä Otso meni nukkumaan klo 22 (nukahti syliin, vaikka tarkoitus oli laittaa vasta 23 nukkumaan) ja söi klo 24 ja 05. Sitten nukuttiin vielä klo 9 saakka ja aamupäiväunet klo 10-12. Ja minä nukkua posotin pojan kanssa kaikki välit!

Meillä on kyllä myös sama, että enemmän vauveli kaipailee juttuseuraa, mutta vieläkin kyllä pojalla päivästä leijonanosa menee unten mailla.

Hirveä stressi pukkasi, kun pomo on alkanut tulla lankoja pitkin työasioissa. Painostaa mua, että mun pitäisi hoitaa tutkimusprojektin eteenpäin viemistä kotoa käsin ja valittaa, miten ylläpitokuluja juoksee tyhjän panttina. Mä kilttinä tyttönä yritän hoitaa sellaisia juoksevia juttuja, joihin ei tarvita mun läsnäoloa, ja soitella ympäriinsä ja valmistella että pääsen heti äitiysloman jälkeen kiinni taas heti tekemiseen. Mutta koko ajan on sellainen syyllistävä äänensävy, kun oon mennyt kesken projektin tekemään lapsen. Pomon kommentti oli, kun kuuli että olen raskaana: "Ainahan ne huonoon väliin tulee".

Sovittiin miehen kanssa, että menen elokuun alusta töihin (kun tätäkin jo painostettiin ilmoittamaan). Mies pitää isäkuukauden ja sitten katsotaan, menisikö Otso jo hoitoon vai jäisikö mies hoitovapaalle pariksi kuukaudeksi. Joka tapauksessa syksyllä on jo edessä tarhaan meno. Hurjalta tuntuu miettiä noita asioita, mutta pakko se näköjään on, kun työkuviot on tuollaiset. Sattuneesta syystä opiskelen itselleni toista ammattia, kun akateemisen pätkätyöläisen meininki on tuollaista...

Kyllä onkin muutama kuukausi ollut auvoista, kun on voinut keskittyä äitiyteen ja kaikessa rauhassa viettää stressitöntä aikaa. Jos nyt saisi taas karistettua nuo työasiat mielestä, niin olisi tosi hyvä.
 
Heipä hei =)

Siskon ja hänen tytön kanssa käytii tänää sellases ku tanssii vauvan kanssa, mä olin tietty Onnin kanssa. Tosi kivaa oli! :)

Viime yö meni taas iha hyvi, Onni heräs kerra yöl, sit aamul heräs 5.50 ja torkahti viel puoleks tuntii syömisen jälkee. Annettii vaa maitoo illal ja yöl. En tie vaikuttiko se vai menikö joku tankkausvaihe nyt ohi. Ensyönä sen näkee vähä et jos nukkuu vielki hyvi. Hope so. :D

Mäki koitin villasukkaa tehä mut en muista mite se kantapää tehää ni ny se tuolla sit lojuu kaapis :D
 
Miun pienestä villasukasta ei tullukka ihan pieni... Syynä varmasti se, että lanka on 7 veljestä, eli melko paksua pieniin sukkiin... Mutta kantapää onnistui (JESH!) ja taitaa tulla nuutille ens syksyks sopivat sukat. :) Pitää koittaa sit tehä toiset vähän pienemmät myös että leeville on sit kans.
 
Moi!
Minäkin kyllä käyn täällä aina ku ehdin,kouluhommia ja vauvanhoitoa.
Eilen soitti lääkäri jälktarkastuksen papa kokeen tuloksesta: luokka 3 ja jatko tutkimuksiin,mua tietenki alkoi hirvittään ja kaikenlaiset asiat pyöri mielessä.Lääkäri meinas,ettei ole vakavaa vaan joitain solumuutoksia jotka pitää tarkemmin tutkia,ehkä virusperäinen papillooma tai kondylooma.Odotan nyt sitten aikaa Oysiin..jännittää niin pirusti :| onko kellään kokemusta??
Meillä poju nukkuu hyvin yöt.nukahtaa 22-23 ja 03 syö ja sit 06 ja 8-9 noustaan ylös.Poika laittaa aina heti syönnin päälle nukkumaan,ei tarvi kummempia seurusteluja..
 
Päivää-iltaa!

Me oltiin tänään lääkärissä, kun piti ottaa se rotavirusrokotteen ensimmäinen osa. No eipä vaan otettu, kun Matildalla eilen illalla ja tänä aamullä ähän löysä maha, ettei olis minkään mahataudin alkua vaan... tai jos on se sama oksennustauti, joka mulla viime viikonloppuna?

No punnittiin ja mitattiin kuitenkin tyttö, pituutta 64 cm ja painoa 7200 grammaa. Ikää tulee huomenna 12 vko. Lääkärin käyrän mukaan tyttö on isompi kuin 98 % ikätovereistaan... Sitä mä kyllä vähän ihmettelen, koska oon ton kokosia nähny muitakin, just viimeks eilen imetyskerhossa. Tottapuhuen luulin, että tyttö vois olla isompikin, kun kuuskasin bodyt on jo jämptejä, vaik kyllähän ne ton kokoselle pitäis viellä mennä.

Maikki muakin kiusaa vähän työasiat, joskaan pomo ei hoputa (sillä on ittelä 3 lasta, kehotti katteleen sen jälkeen ku hampaat on tullu ;), mutta täällä pitää hoitopaikkaa anoa niin aikasin ja silti ei oo varma, että saako... lisäks olis ihan kiva kertoa äitiyslomasijaiselle, että kuinka kauan hänelle on paikka jne.
 
Maotao: Tuo olisikin hyvä nyrkkisääntö, että niin kauan saa olla aivot narikassa, kunnes hampaita alkaa tulla (tosin sitten on huono zägä, jos vauvalle tuleekin hampaat jo 4 kk iässä...). Varmaan meidänkin pitää päivähoitoanomus laittaa sisään viimeistään ennen kesälomia, kun haluttaisi hoitopaikka tästä läheltä (miehellä ei ole ajokorttia).

Äityliini76, toivotaan että syy selviää eikä ole mitään vakavaa. Mulla on joskus ollut papassa luokka 2 ja se johtui vissiin ärhäkästä hiivatulehduksesta. Kävin puolen vuoden päästä kontrollissa ja silloin kaikki oli ok. Nyt synnytyksen jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi, onko minulle koskaan sanottu että minulla on kohdunsuulla ektopiaa. Enpä ollut aiemmin sitä diagnoosia saanut, mutta kuulemma ei ole mitään jatkotoimenpiteitä vaativaa. Käsittääkseni tuo ektopia tarkoittaa, että kohdun limakalvoa on "väärällä" puolella.

Tsemppiä villasukkien neulojille! Varmaan Novitan sivuilta löytyy ainakin ohjeita. Tosin vauvan neulomisissa muutama liikasilmukka/löysempi käsiala/paksumpi lanka saattaa viedä homman ihan muotopuoleksi. Meillä mummi neuloi Otsolle myssyn, jonka "korvaläpät" yltää selkään saakka!! Väitti, että ihan ohjeen mukaan neuloi, mutta kyllä mulla oli naurussa pitelemistä kun sovitin sitä :LOL:
 
äityliini: mulla oli joskus luokka3 papassa ja jouduin Kyssiin gynenpolille, siellä vaan ei lääkäri löytänyt mitään ihmeellistä ja otti uuden papankin jossa luokka1. TK:n lääkäri meinasi että kondylooma ois mut ei se sit ollukkaan.
 
Mä sain papavastauksen eilen postissa ja solumuutoksia.
Epäselvä levyepiteeliatypia (ASC-US = atypical squamous cells of undetermined significance)
Luokka 2, puhtausaste 2. Pitää mennä kontrollinäytteesee 6kk päästä.

Mitä tässä jutellu muiden kanssa ni kuulema ei alle 6kk synnytyksestä pitäs ottaa näyttei koska voi antaa väärän.. ja tulehus voi kuulema aiheuttaa solumuutoksia. Mulla on sellanenki sen lapun mukaan.

Kyllähä sitä oli et mitä hittoo ja miettii ja pohtii et tulenko stressaa sen 6kk nyt.. ois iha kohtuullista ollu että oisin ees lääkärin kanssa saanu jutella ku ekaa kertaa tollane on.. parisen vuotta sit otettii ja oli puhas ja tautei ei siis pitäs olla.
 
huomenta!

Hyvä yö takana, kerran heräsi syömään ja kerran laitoin tuttia. Tosiaan joku tankkauskausi olla pojalla, toissa yönä söi 2h välein 2dl maitoa ja päivälläkin aika usein maitoa, aamupäiväunien jälkeen söi puol purkkia porkkanaa ja puol purkkia luumua +100ml maitoa. Illalla sit kun kaupasta tultiin niin söi 250ml maitoa ja tunnin päästä oli vailla lisää 140ml meni sit.
Nyt tuolla poijat keskenään leikkivät lattialla, pitäs imuroida alakerta ja laittaa pyykit kuivumaan, kaveri muksuineen tulee leikkumään kohta.

:wave:
 
Hei!
mulla on nyt vähän rauhallisempi mieli,ku lukee näitä teidän juttuja ja se,että muillakin joskus ollut samanlaisia kokemuksia.Rauhallisin mielin odotan aikaa gynelle.meillä mennään pojan kanssa tasaista arkea ja pikku hiljaa alkaa jonkinlaista rytmiäkin tulla.Tänään lähden lasten kanssa mummulaan viikonlopuksi,vähän pois näistä kotikuvioista :)
 
Huomenta.

Edelleen mä kaipaan niitä varastettuja tunteja takaisin... Eilen illalla kello 22 kun kaikki mukulat vihdoin nukkui niin huomasin että oikeen hiki valui pitkin selkää kun mennä tössötti kaikkien iltapalojen ja pesujen kanssa. Ihana oli mennä ihan rauhassa suihkuun!

Ensi viikko kauhistuttaa jo etukäteen, meillä on joka päivälle jotain ohjelmaa. Kääk. Toisaalta ihan kiva että vähän pääsee pois kotoota, mutta jos nyt yksi päivä olis ihan rauhassa oloa. Artturilla on joka viikonloppu kanssa jotain reeniä ja peliä, ja lupauduin että 7.2 menen Ideaparkkiin katsomaan kun siellä on turnaus. Lienee vaikea olla siellä ostamatta mitään... :ashamed: Yleensä mun Ideapark- käynnit on aika kalliita...

Jaaha, Oskari heräs päikkäreiltään. Täytyy siis mennä.

HM
 
:) Tänään sain aamulla sukan valmiiks! :) Nuutille ens talveks sit. On miulla joku kokotaulukko ja sen mittojen mukaan tuo nyt on sit kokoa 28 tuo sukka. Toistaki jo alotin ja sit pitää koittaa vähän pienemmät vääntää leeville. Laitoin nyt sit kaikki silmukkamäärät ja langan muistilapulle ylös niin ei sit tarvii tuumailla kun joskus leeville tarvii tehä.

Meillä leevi eilen illalla nukkui pikkutorkkunsa sisällä. Sillon pienenpänä kun ei millään asettunu sänkyynsä päiväsaikaan nukkumaan niin ollaan aina kaikki unet nukutettu parvekkeella. Nyt on ne iltatorkut sit kutistunu ihan puolen tunnin uniks niin tuntuu niin työläältä niin lyhyiden unien takia aina pukea. Hyvin nukkui sängyssäänki, ois nukkunu pidempäänki, mutta heräteltiin sit puolen seiskan jälkeen että ei mee ilta niin pitkäks.

Yö meni hyvin, neljältä laitoin sukat peukunluputtajan käsiin ja viiden aikaan haluski jo ukkeli sit maitoa. Leevi meni vielä nukkumaan ja mie nousin sit jo samalla ylös kun kuudelta ois kello soinu kuitenki. Neuloinpa sit sen sukan ja katoin eiliset salkkarit.

Tänään pakkanen rupes kiristymään melko nopsaan: 6 aikaan oli -7 astetta ja 8 oli -11 astetta ja ysin maissa jo -13. Ja nuo vielä yläkerran lämpöjä, eli alhaalla varmaan oli sit se -15. Ei menty ulos, pyydettiin puistokavereita meille leikkimään. Leevi nukkui aamu-unet (tunnin verran) omassa sängyssä ja nyt laitoi päikkäreillekki ihan testimielessä tuonne omaan sänkyyn. Nukahti ihan hyvin, nukkui puolisen tuntia ja nyt jotain ähisee tuolla...toivottavasti nukahtas itekseen uudestaan. Laitoin unirievun mukaan niin on jotain hypisteltävää.

Miulla on täällä lakanat vaihdettu ja pyykkiä pesty. Toinen koneellinen on pyykkiä peseytymässä ja astianpesukone hurajaa myös. Melkonen hurina siis päällä... Leeviki hiljeni, oiskohan nukahtanu - - - ei, vielä jumppaa... Mutta ihan on tyytyväinen. :)

Anzkuli ja Leevi n. 2kk 3vkoa
 
Mä kävin tyttöjen kanssa tänään perhekerhossa. Tosi aikaseen alkaa meidän rytmiin, puoli kymmeneltä. Joten molemmat jouduin herättämään (samoin itellä oli herätys ). Vauvan herätin tarkituksella vähän aikaisemmin että valvoi tunnin ja sit nukkumaan. Nukkuu vieläkin niillä unilla ulkona, 3,5h jo! Oli ihan helppo sit isomman kanssa kerhoilla.

Täälläkin pakkanen tosi nopeasti laskenut! Aamulla lähtiessä oli jotain -5 kun kerhosta tullessa jo reilut -9 astetta. Huomas heti kun ulos mentiin, onneks vauvalle ei ollut kylmä tullut kuitenkaan. Laitoin kotiin tullessa lämpöpussin sisään vielä ettei kylmä tuu =)

Meillä ei ole viikonlopulle oikein mitään suunitelmia. Paitsi että isompi tytsi lähtee mummolaan yökylään sunnuntaina :D Se oli jo niin innoissaan kun tuli mummo, ukki ja täti käymään yks ilta. Ei oo mulla huolta ettei se siellä pärjäisi ilman meitä =)
Ihana kun saa "rauhassa" olla täällä sitten, on vaan tuo vaaveli hoidettavana. Sekin jaksaa olla hereillä päivisin 1-1,5h että eipä tarvii paljoa hoidella kun nukkuu vielä suurimman osan vuorokaudesta =)

Luminka
 
moikka!

ihan veto pois, niskat kipeenä, jotenkin kiukkunenkin....esikoinen(kin) jauhaa koko ajan korvanjuuressa. Hitto kun sen hetken kun haluu rauhassa..olla koneella :LOL: Niin tuo vinkuu ja kinuaa!!!!!

Ollaan oltu asioilla tänään; kirpparilla, ruokakaupassa ym. Ja leivottiin kääretorttu.

Nyt ei vaan huvita. Mikään.
(näkisittepä mut kun oon niin otta rypyssä kuin olla voin....)

Onneks kohta mies tulee kotiin, lämmittää saunan. Taidan mennä yksin vasta ihan viimesenä, että saan löhötä lauteilla.
Mies lähtee huomenna hkiin moottoripyörämessuille ja tulee vasta sunnuntaina, eikä oo oikeen mitään suunnitelmiakaan.

plääh, meen syömään kääretorttua, taas!
 
ja olihan mulla yksi kysymyskin!!
ONKO KENENKÄÄN ISOMMILLA LAPSILLA HENKI HAISSUT? ja mikä ollut syynä?

meidän 4veellä pari viikkoa haissut tosi ällöttävälle, ensin aattelin vaan että hampaat pitää pestä paremmin, mutta ei auta...yksi tuttu ehdotti että osi hammaskivee, tai mitäs noi kitarisat? joku sanoi että ne voi kerätä töönää?

pitää varmaan lääkärille aika varata? vai hammaslääkärille?

ällöttävä haju kerrassaan.. :x
 
Helmi: Mä kans ootan että mies tulis kotiin ja ottais Otson haltuun, se on koko iltapäivän vuorotellen ulvonut ja puklaillut. Oon antanut tissiä koko päivän 1,5 tunnin välein ja pitänyt sylissä, eikä mikään tunnu auttavan. Ymmärrän, että on varmaan masu kipeä tai jotain, mutta en jaksaisi kanniskella ympäriinsä ja kuunnella lakkaamatonta kitinää korvan juuressa...

Pesin aiemmin pyykkiä 3 koneellista ja imuroin, poika oli kantoliinassa (valittaen koko ajan) mukana kunnes tuli liian kuuma. Sitten oli pakko vain laskea toinen tyytymättömänä sängylle sillä aikaa kun imuri huusi. Kun ei "juttuseurakaan" kelvannut.

Varmaan on vähän pinna kireällä, kun viime yönä valvoin klo 3 saakka kirjaa lukien. Erehdyin juomaan klo 19 aikaa kahvia, eikä uni sitten tullut millään. Sain joululahjaksi "Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa" ja se vei mukanaan niin etten malttanut lopettaa ennenkuin kirja oli luettu loppuun. Antoi paljon ajatuksen juurta lasten kasvattamisesta ja hyvästä perhe-elämästä.

Varmaan pieni vaunulenkki voisi tehdä terää itse kullekin, taidankin lähteä tuulettumaan!
 

Yhteistyössä