11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

HUomenta!

Meillä taas loisto yö takana.20.30 yöunille ja 4.35 joi pullon maitoa ja sit jouduin taas herättää 7.15 että keretään esikoinen viemään.

Mut nyt juoruamaan kun kaveri tuli 4kk ikäisen poikansa kanssa kylään. =)
 
huomenta!
Täällä taas :D
Keiju...hieno juttu että teillä yöt olleet parempia!!! :flower:

Meillä kaurapuuro taidettu maistella nyt viikko, ja oikeestaan tänään uppos jo pikkuinen annos. =) LAitoin pakkasesta muutaman omenanlohkon mukaan, kun huomasin ettei ole yhtään kaupanpurkkia kaapissa, siitä tuli tosi hapanta, ja olin varma että nyrpistelee, vaan niin meni liukkaasti alas.
Nyt vähän jännitän omenaa, että tuleeko siitä masuvaivaa..kaura tuntuu nyt ainakin sopineen hyvin.

Ulkona huippuhieno aurinkoinen päivä tulossa, vähän näkyy vaan tuulevan. Kunhan pikkujätkä käy päiväunille, lähdetään kävelleen asioille; pankkiin ja kirjastoon.
Mukavaa päivää kaikille!!
 
helmi, meillä on kaurapuuro vissiin aiheuttanut vähän vatsanväänteitä, kun ollaan iltaisin annettu. Poika on valitellut puoliunissaan nukahtamisen jälkeen. Ajattelin kokeilla riisihiutaleista riisipuuroa, josko se sopisi paremmin.
 
Tää ei lopu, perhana vieköön, ikinä tää flunssa! Oskari helotti yöllä ihan kuumana (vaikka Panadolin illalla laitoin) ja aamulla oli mulla kurkku kun kakstuksen nielleellä. Mä en mitään niin vihaa kun kipeenä oloa. Ja sitten vielä kun kaksi pientäkin sairastaa niin tuntuu että ite ei pääse ollenkaan lepäämään. Varsinkaan tänään, mies on sairaalassa leukaleikkauksessa ja haen joskus illemmasta ktoiin, mutta ei varmaankaan halua heti lapsenvahdiksi kun tulee... :/ Eli yksi hyysättävä sitten lisää. Ottalohkoo jomottaa, aivastuttaa, niiskututtaa ja päätä särkee. Kivaa on hei. (valivalivali... :ashamed: )

Kaurapuurosta, meillä kyllä kaksikko syö hyvällä halulla, keitän puuron ite ja sauvasekottimella vähän hienonnan ja mauksi laitan jotain marjasosetta. Eilenkin kumpikin kauhoi ison kupillisen ja joivat vielä pari desiä maitoa päälle. Masuun puurolla ei ole mitään vaikutusta, lähinnä vaan vaippatuotokset on hieman ryynimäisempiä puuron jälkeen. Muutenkin tuntuu että kaikki tuntuu uppoavan kaksikolle. Kalaa en ole vielä kokeillut, sen jänskättää koska ite olen kalalle allerginen. Mutta eipä Artturi tai Kasperikaan ole allergisia millekään, että hyvää lupaa.

Ulkona olis ihana ilma, harmi kun kaksikon kanssa ei nyt vaan oikeen ulkoilemaan tohdi lähteä. Mutta onneksi ovat loppuviikoksi luvanneet keväistä ilmaa, jospa tästä parannuttais piakkoin. Isot pojat ovat innoissaan kun pääsevät pelaan katukiekkoa ja sählyä! Tuolla ulkona mesoavat jo.

Nyt taidan mennä kahvin keittelyyn. Mukanaa huhtikuun alkua kaikille!

HM ja pääsiäistiput
 
iru: Meillä ei kollit ole reagoineet vauvaan vielä oikein mitenkään. Jännättiin etukäteen miten käy, kun tavallisesti ovat pelänneet pikkulapsia, ihan vauvoja eivät olleet nähneetkään. Vähän on käyneet haistelemassa ja nyt kun tyttö on pidempiä aikoja lattialla niin kattelevat joskus, arastelevat enimmäkseen. Me ei olla uskallettu päästää niitä enää nukkumaan samaan huoneeseen meidän (ja vauvan) kanssa, niillä kun oli tapana tulla ihan kylkeen välillä nukkumaan ja toinen välillä käveli mun ylikin... sellaisia roikaleita ovat, isompi painaa reilut 8kg ja pienempikin reilut 6kg :$. Saapa nähä miten käy sitten kun tyttö alkaa kontata perässä ja kiskoa hännästä :D
 
Iloista aprillipäivää kaikille!

iru: Meillä on tutin kanssa nykysin ihan samanlaista! Ottaa tutin ite pois, ihmettelee sitä, pyörittelee käsissään ja koittaa laittaa takaisin suuhun, mut harvemmin se oikein päin menee. Yks päivä oli saanut sen tutin poikittain suuhunsa ja sit tutti jäi jumiin ikenien väliin ja aivan järkyttävä itkuhuuto. Oli mullakin vaikeuksia saada se tutti irti, niin piukasti oli suussa kiinni. Voi reppanaa, täytyy vähän vahtia nyt ettei uudelleen tee niin. Se oli tommonen mamin tutti mikä on symmetrinen.

Maotao tais kysellä siitä koska pinnikseen pitäs siirtää. Ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa enemmän liikkumaan. Ettei vaan pääse kiepsahtaa kehdon reunan yli. Mä oon pitäny alusta asti pinniksessä, ihan alkuun oli äitiyspakkauslaatikko pinniksen sisällä ja nukkui siinä mut nyt on pari kk ihan pelkässä pinnasängyssä nukkunut.

Hienot on kelit pihalla, ulkoilut suoritettu. Nyt vaan pitäs alottaa siivous-urakka. Laiskottais vaan jonkin verran
:ashamed:
 
Huomenia!!!! Täällä herätty upeeseen aurinkoiseen päivään, +15 luvattu! Kävin hakees itelleni jo tuossa lähetteen korvalääkäriin ja fysioterapiaan/hierontaan. Täällä on aina paljon ravaamista lääkärillä, kun on yksityinen systeemi sairaskassoineen, niin aina joutuu omalääkäriltä hkeen lähetteet. Tyttö oli rintarepussa ja lääkäri ihan myyty!

Toistan edellisen kysymyksen, johon kukaan ei viellä ehtinyt vastata, eli Minkä ikäsenä laitatte lapsen syöttötuoliin istumaan? Tämä siis siksi, kun ollaan muuttamassa piakkoin ja mietin että pitäiskö ostaa syöttis tänne vanhaan kämppään jo vai odotella viellä. Tyttö istuu ruokailujen aikana sitterissä ja kauhee halu hällä ois "samalle tasolle", vaikkei viellä mitään syökään. Ajattelin, että vois edistää syömään oppimista, kun keräis uteliaisuutta ruokaa kohtaan "pankkiin" :LOL:

Kissakeskustelua: Tosiaan meillä on myös neljä kissaa ja hyvin menee vaikka kissankarvojen kanssa meinaa mennä hermot. Kissit tulevat mielellään tyttöä haistelemaan, kun aikunen on lähellä, mutta nyt kun tyttö osaa jo vetää niitä viiksikarvoista niin pysyttelevät kauempana.

Paranemisia Hari Maon kaksikolle ja mukavaa kuulla, että Keijun Leevi on tervehtynyt!
 
Kas kappas Dara olikin just samaan aikaan vastannu pinniskyselyyn..kiitos! Taidan kyl joutua ostamaan isomman sängyn jo tähän kämppään, kun kuitenki tyttö ehtii 8-kuiseks tässä asustella, niin ei taida oikeen riittää tuo meidän sängynsivuviritys.
 
syöttötuolista sen verran, et jos tyttö 8kk täyttää siellä asuessanne ni kyllä mä hankkisin sen syöttötuolinkin jo sinne. Heti kun osaa istua tuettuna, ni kyl ruokailut voi siinä suorittaa. About 6kk oli meiän esikoinen ku syöttötuolissa istui.
 
HM: voi raukkoja, toivotaan että piaan parantuvat :hug:

Syöttötuolista: meillä Leevi istuu pieniä hetkiä siinä, esim. meidän ruokailujen ajan, mutta ei vielä syö siinä kun heiluu jokasuuntaan vaikka pyyhkellä olen yrittänyt tukevoittaa sitä.
 
Hei meiltäkin pitkästä aikaa.
Tässä naureskelen pojalleni, joka makailee vieressäni lattialla ja on ruvennut jokeltamaan. Tulee jo monesti selkeitä ba-ba-ba vau-vau-vau äänteitä. Hauskaa ;)

Meillä herättiin viime yönä taas pitkästä aikaa 3 kertaa syömään. Mikä lie nälkäkohtaus, vaikka illalla veti puolisen desiä mannapuuroa omenasoseella :/
Täytyy ensi yönä vähän yrittää pitkittää tuota ekaa väliä, että oppisi takaisin tuohon 1 syötön yörytmiin, joka jo oli muutaman viikon ajan meillä...

Mä istutan jo poikaa päivittäin syöttötuolissa ainakin yhden sosesyötön ajan. Ja joskus istuu siinä meidän pöydän äärellä katselemassa vanhmepiensa syömistä ja leikkii leluilla, siis heittelee niitä lattialle ja katsoo perään. :LOL:

Käytiin juuri reippailemassa, pidemmällä kävelylenkillä. Nyt pitäisi varmaan poika laittamaan päikkäreille, kun söi hetkisitten vihannessoseen. Viikonloppuna muuten ajattelin laittaa vähän lihaa sekaan. Joko teillä muilla syödään lihaa? Ja vinkkejä miten te sen valmistatte ensikertalaiselle, pliis :p

Huomenna olisi sitten meillä 5 kk päivät, neuvola on vasta 21. päivä, kun lähdetään pääsiäisviikolla matkoille ja tullaan vasta seuraavan viikon puolimatkassa...
 
Menipäs pitkään lukiessa... eilen kun en kerenny käymään ollenka täällä. Eilen oli illalla nuutin ulkoilukavereita äiteineen meillä synttärikakulla niin meni päiväuniaika sit laitellessa herkkuja. :) Oli kyllä mukava ilta ja lapsilla kivat leikit.

Unirievusta joku puhui. Meillä on leevillä semmonen hiiri-lelu, joka on niinkun riepu ja siinä on sit hiiren pää ja kädet niinkuin pehmolelulla. Sitä tykkää hypistellä unille käydessä ja joskus lupsuttaa sitä hiiren kuonoa...

Mie pesen vauvan vaatteet ennen käyttöön ottoa, en muita, paitsi kirpparilta ostetut tai muuten käytettynä saadut. Miekä en oo kauheen tarkka tuosta hygieniasta. Nuuttia komennan käsien pesulle ennen ja jälkeen syönnin, mutta arvatkaas muistanko sit aina ite kuitenka pestä. Käsidesiä käytetään sillon jos joku on kovasti kipeenä (eli siis mahatauti tai joku semmonen tarttuva).

rd: en oo traviania pelannu, vaikka kiinnostais kyllä! Ei oo oikeen aikaa pelata niin paljon kuin haluis, sit vaan ärsyttäis. Carcassonnea oon nyt pelaillu viimeaikoina, se on kiva kun ei oo semmonen jatkuva peli mitä pitäis päästä jatkamaan.

Menkat ei oo alkanu, nuutin aikaan meni 9 tai 10 kk kun alkoivat. Sais mennä sama nyttenki! Käyttääkö kukaan teistä muuten kestositeitä? Miuta kiinnostas niitä sit kokeilla.

Lasten ikäero on meillä 2v7kk. Siinä mielessä hyvä että on pieni ikäero että on sit leikkikaveria. Mutta sit nyt on tää 3 vee vaihe melkoisen aktiivinen nuutilla, hieman uhmaa ilmassa... :whistle: Tuo "kivan" värin arkeen... Meillä oli eka suunnitelma että ois sit vasta yritetty toista (ehkä) kun nuutti on eskarissa, että sit ois taas ollu paremmin aikaa olla vauvan kans kun nuutti on eskarissa ja koulussa. Varmaan jokaisessa tilanteessa on omat hyvät ja huonot puolensa!

Pääsiäistä ei oo vielä laiteltu. Tänään aattelin kylvää siemeniä, kukkatalolla myyjä suositteli kauraa laittamaan, tulee kuulemma kestävämpi kuin rairuohosta. Ihan niinkun ohrastaki. Toivottavasti kerkeevät vielä kasvaa...jäi vähän myöhäks tää laittelu... Pajun oksia nuutti toi isin kans viikonloppuna maljakkoon. Virpomista meillä ei harrasteta. Suklaamunia on jo syöty parina viikonloppuna. Ja ens viikoks suunniteltiin pääsiäisaskarteluiltaa nuutin kavereiden kans - tai siis lähinnä äitien kans! :D

Nuutin aikaan neuvolan täti sanoi että sit voi laittaa syöttikseen istumaan kun vauvalla on sivuheijasteet ok. Eli kun kallistaa istualtaan vauvaa sivulle niin vauva ottaa kädellä vastaan. Tekis kyllä jo mieli laittaa leevi syöttikseen, kun yleensä vaan kiukkuaa lattialla kun muut syö. Sylissä tykkää sit olla. Ja vois sit samalla kun ite syö niin syöttää leevinki. Nyt se sosehetki on sit ihan oma ohjelmanumeronsa.

Mitäs muuta:

Meillä on nyt taas menny molemmilla pojillä yöt ihan heräilemättä, leevi ei oo ees aamuyöstä höpötelly. Nuuttiki on nukkunu nyt useempana aamuna seittemään asti. Leevi on heränny ihan normaalisti kuuden maissa. Nyt nuuttia ei sit oikeen päikkäriaikaan nukuta kun nukkuu aamulla pidempään. Tänään laitoin tuntia myöhemmin päikkäreille, tunnin hillui siellä ja nyt sit annoin luvan nousta ylös - saa nähdä millainen kiukkumaakari on sit illalla! :whistle: Pitäski miettiä nuuttia varten jotain rauhallisia hommia mitä vois tehä jos ei päikkäreitä nuku, mieki tarviin kuitenki ees jonkunlaisen huilihetken päivällä!

Leevin uusin juttu on nyt päristely ja kielen näyttäminen. Koko ajan on mahoton sylki tai sit kieli pitkällä ulkona. :D Ja tuo yhdistettynä porkkanan maisteluun on kans melkoinen setti...

Nyt tuliki pitkä sepustus :)
 
Tulin pikasesti elvistelemään, että kävin äsken hiihtämässä aurinkoisessa säässä noin 14 kilsaa! :D Tyttö ei oikein ollut päikkäreitä suostunut nukkumaan sillä aikaa, mut pärjäsivät ihan hyvin anopin kanssa. :)
 
Anzkuli meillä pojalla samanlainen hiirulainen unileluna. Ja varsinkin muutama kuukausi sitten se kuono oli kova sana, kun sen saa suuhun varsin hyvin ja sitä voi lupsuttaa. Nyt ei enää niinkään, mutta nyt halailee sitä nukkuessaa ja kun poika nukkuu kyljellään, niin käsien välissä tuo hiirulainen pitää tuttia hyvin suussa. Meillä kun se tutti on äärimmäisen tärkeä nukkuessa :whistle:
 
HariMaolle jaksamista täältäkin :heart: Multa kaikki kunnioitus kaksosten äideille! Mä ihmettelen, miten jaksatte kanniskella kahta turvakaukaloa, mä kun olen selkä rikki tän yhdenkin kanssa. Ja kaikki vaipan vaihdot ja syötöt tuplana. Vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällistä luonnetta. Ja siihen vielä isommat sisarukset päälle...

Oletteko muut miten vielä syöttäneet lihasoseita? Mä annoin ensimmäiset maistiaiset kanaa. Hyvällä ruokahalulla tuo pisteli poskeensa :) Mun tekis mieli kanssa ottaa syöttötuoli käyttöön. En ihan vielä uskalla siinä istuttaa, mutta josko jonkun viikon päästä.

Ulkona on taas ihana ilma. Jahka mies kotiutuu, niin lähden heti lenkille minäkin!
 
täällä liian monta rautaa tulessa, SAMAAN aikaan, mutta koneellekin nyt joudan kun pikkumiestä täytyy sylitellä...
Oltiin kävellen asioilla, hienosti 4veemme jaksaa kävellä useamman kilometrin lenkin ja reippaasti vielä käveleekin.
Sitten aloin tekeen pullia (taikina kohoo), ja ruoaksi uunikasviksia ja lihapullia, ongelmana nyt se että kaikki tarvii uunia samaanaikaan. :whistle: Fiksuminä!!!!!!!!

Syöttötuoliin ei meillä vielä, kun neuvolantätsy ainakin kehoitti olla istuttamatta kovasti, ei ole selkä vielä silleen suora kuin pitäis että ois edellytykset istuu...Joten meillä vasta joskus ½vuoden kieppeillä...jaa, no eihän siihen oo kuin 3viikkoa. :LOL:
 
LIhasoseita on meillä syöty kohta kuukauden päivät, hyvin maistuu oikeestaan mikä vaan.Kalaa en le uskaltanut vielä antaa kun mies sille kovin allerginen. Esikoinen ei ole allerginen mutta kerkiihän tuota myöhemmminkin antamaan.

Nytpä me lähdetään anoppilaan leikkimään ja syömään :p
 
Kauhistus,
kävin äsken tuolla odottajien pinossa, kun olen siellä kirjoitellut jonkin verran yhdessä pinossa, mutta en aikoihin enää. Ja näin siellä marraskuun odottajat pinon :(

Että mekin siellä vuosi sitten, vaikka vastahan se oli. Ja meillä rupeaa olemaan jo puolivuotiaita taaperoita...

Kukahan meistä mahtaa siirtyä ekaksi odottajien puolelle uudelleen? Meillä ainakin tarkoitus, mutta olen sanonut miehelle, että töihin menen ensin. Ja kun poika täyttää vuoden, voidaan jättää ehkäisy pois, jos sitten olisi onni vielä toisen kerran myötä ;)
 

Yhteistyössä