11/08 masunkasvattajien murut *elokuussa*

Väsynyt huomen.

Kyllä on taas kaksikko valvottanut yöllä oikein urakalla, laskin että olen nukkunut noin pari-- kolme tuntia. Ensin venkoili Wilma ja kun hän nukahti niin Oskari aloitti oman shown. Kyllä on pää kipeä ja väsyttää, mutta ei auta. Tiedä sitten valvottiko Oskaria se että maha on hieman ruikulilla, ei kylläkään yöllä tarvinnut vaippaa vaihdella, mutta jos muuten mahassa kiertää. Nyt herrä on vedellyt toista tuntia sikeitä ja neiti taas ei nukahda. Arvatenkin kupsahtaa sitten kun ukkeli herää. Tää on tätä ihanaa kaksosarkea....

Paljon olis kommentoitavaa, mutta nyt ei kertakaikkiaan jaksa. Palailen asiaan tuonnempana.

HM
 
Voi jeesus että olin väsynyt tänään.

Surffailin pikkutunneille saakka kestovaippasivuilla ja tilailin taskuvaippakankaita ja pari tuhtia yövaippaa. Aion kokeille yökestovaipatusta nyt kun mies on viikon poissa (mies vastustaa, kun väittää ettei riittävää imutehoa saa ilman että poika hikoilee).

Tuo Sampsukka on kyllä uskomaton nettikauppa, kaikkea tarpeellista löytyy ja sitten vielä kysyivät, sopiiko jos tuovat huomenna tuotteet kotiovelle. No kyllä sopii! :flower:

Aamulla käytiin kantoliinailemassa kaupungilla, ostin eilen kirppikseltä pyläkää lyhyemmän liinan (15 ?) selässä kantamista varten ja se olikin sen verran napakampi ja karheampi kuin aikaisempi liinani, että sillä sai tosi hyvin pojan pysymään selkäreppusidonnassa. Toisella liinalla tahtoo sidonta luistaa pois pepun alta ja kun se on melkein 6 metriä pitkä, liinan "hännät" roikkuu nilkoissa. Meinasin jo hermostua, että enkö tosiaan osaa sitoa sitä selkäreppu-sidontaa, mutta näköjään olikin liinasta kiinni.

Noniin, se ekohörhöilyistä :$ .

Odotin iltapäivällä kuin kuuta nousevaa, että poika menis päikyille, kun olin ihan poikki. No hädin tuskin 30 min nukkui ja heräsi juuri kun olin itse saanut päiväunien päästä kiinni. Olin ihan hermona, yritin väkisin nukuttaa poikaa vielä kainalossa, mutta ei onnistunut. Sitten alkoi taas kiukuttelu, huusi kun pidin sylissä ja huusi kun laskin lattialle. Olisin antanut puolet omaisuudestani että olisin saanut hetken maata hiljaisuudessa silmät kiinni. Aloin olla ihan takki tyhjä ja soitin jo pojan kummille, että voisiko hän tulla hetkeksi vaunuilemaan pojan kanssa, että saisin levättyä (ei ehtinyt siihen hätään). Tuli jo mustia ajatuksia, kun poika vain itki ja vänisi.

Jollain ilveellä sain sitten ryhdistäydyttyä (soitin kaverille ja juteltiin hetki) ja sitten alkoi poikakin olla yhteistyöhaluinen. Näissä tilanteissa on kyllä elintärkeää että on joku joka kuuntelee, kun meinaa päässä pimahtaa. Mies puhelimessa lämpimästi suositteli että menen tänään ajoissa nukkumaan... Sanoista tekoihin, kone kiinni nyt :wave:
 
Pikaisesti taas hetki koneella ennen BB:tä...

Dara, juu, se Tuija on kyllä niin hävettävä niiden juttujensa kanssa.... En meinannut uskoa korviani kun se ekana vai tokana päivänä avoimesti kertoo tollaisia itsestään :x

Maikki, tiedän tunteen! Pojan kanssa pääsen kyllä helpolla, mutta eipä siinä nukuta silloin kun poika on hereillä joten ei auta vaikka kuinka helppo lapsi on jos äitiä väsyttää... Tällä viikolla olen itsekin potenut melkoista väsymystä välillä joten noita toivottomia hetkiä on ollut ajoittain, siinä vielä jos/kun muksu huutaa niin voin vain kuvitella miltä tuntuu.. Kai meillä tuo reppana ajattelee että parempi olla hiljaa ja tyytyväinen, muuten mutsi pimahtais... :LOL:

Maitoa menee meillä kolmasosa nannin seassa. Myös jogurttia ja viiliä syö välipalaksi, ei oireita, sen vuoksi uskalsin aloittaa jo tavallisen maidon. Näillä nyt toistaiseksi, jonkun viikon kuluttua lisään tav. maidon osuutta. Ja ihan rasvatonta tarjoilen, kun muutkin juovat sitä. Kasvisrasvoja sitten ruokiin.

Tutista en ole vielä ajatellut vieroittaa. Unilla lähinnä käytössä. Saattaapi mussuttaa muutenkin jos huoneestaan löytää, yleensä sitten otan pois. Meillä tuo pikku-ukko on nykyisin niin paljon omissa oloissaan, tukien leluja ja kuunnelllen lauluja, että välillä käyn kurkkimassa onko se tottakaan kun tunti toisensa jälkeen viihtyy. Kyllä sitten kun nälkä yllättää, tulee äidin lahkeeseen roikkumaan :heart:

Nyt telkun ääreen!
 
iru
Moikka piiiitkästä aikaa :wave:

On ollut kauheeta tohinaa, niin ei oo kerenny kirjoitteleen tänne. Lukemassa oon kyllä käynyt =)

Me ollaan nyt saatu tää asunto myytyä, JEEEEE!!! :D Ja ollaan kovasti taloja kateltu, mut ei oo mieluista löytyny. Maanantaina varmaan soitan et miten kunnan vuokra-asuntoja olis vapaana..

Tutin vierottamisesta olitta jutelleet. Ajankohtaista olis, mut nyt meillä on ikenet pojalla jatkuvasti niin kipeät että annan tutin aika herkästi. Välillä mentiin jo niin että vain päikkäreille ja yöunille mennessä tutti, muuten ei ollenkaa. Narskuttaako teidän "vauvat" hampaita? Meillä on tällä viikolla alkanut noita neljää hammasta narskuttelee!! :eek: Ihan kauheen kuullosta!!

Niin ja vauva keskusteluun: itse olen ajatellut kans et mikään vauva enää oo?! Niin isolta pojalta tuntuu jo :heart:

BB-fani, minä myös :LOL:

Mut moiks :wave:
 
Nyt on selvitty takas kotiin...

Helmin kaa oli tosi hupaisan hauska reissu =) Ja sain kyllä niin kauhean krapulan etten muistakaan millo viimeks ois ollut |O Nyt sain vasta syötyä, kyllä tää tästä ;)

Tein yllärinä laatikollisen "biletarvikkeita", tuossa kuvassa vaan osa näkyy :D



Kävin shoppaamassa vaatteita itelle ja tytöille. Ei Henkkamaukalta pääse pois ennen ku on hirvee kasa vaatteita mukana :LOL: Tarpeeseen kyllä kaikki tulee.

Kotona olivat hienosti pärjänneent, ei mitään hätää! Molemmat olivat nukkuneet koko yön heräämättä =)
 
Meillä menossa unikoulu nukahtamiseen, ja huuto sen mukainen.
Normisi nukahtaa kyllä parissa minuutissa, jos ollaan vieressä ja pitämässä "kädestä". Mutta ajateltiin, että oppisi ilman sitä. Saa nähdä montako iltaa huudetaan.

Ja taas katsomaan (10 minuutin välein käväistään...)
 
Miks ihmeessä huudatatte poikaa Sarppa, jos normaalisti nukahtaa parissa minuutissa kädestä pitämällä? Onko nuo nyt just niin tärkeet kaks minuuttii et oot mielummin just sillon jossain muualla?

Sori provosoiva sävy, mulla menee nä unikoulut vaan välillä yli hilseen... Aikusetkin tykkä kädestä pitämisestä, miksei lapset sais? Mä just siirsin tytön pedin makkarin seinustalta takas mein sängyn viereen, kun nukkuu niin paremmin.
 
ja heippa (pikaseen bb:n tauolla)

kiitokset luminkalle vielä viimesestä, huitsin hauska reissu oli. :flower:

meilläkii pojat olivat hyvin pärjänneet keskenään, mutta kyllä vaan tää nuorempi oli yhtä hymyä ja hykerrystä kun äidin näki :heart: eikä sitten juurikaan sylistä lähtenyt koko päivänä...

 
Iltaa! Mä oon koko illan valmistellut että mun isä on poikaa hoitamassa ensi viikon. Kirjoittanut ohjetta, katsonut ruokia valmiiksi jne. Huvitti, kun isä kysyi, että miten toimitaan kun mennään tavarataloon, otetaanko vaunut sinne sisälle? Kestovaippoja en alkanut tuputtamaan, kun tuntui että muutenkin on paapalla tekemistä.

iru, meillä poika on myös narskutellut hampaita. Mutta ei oo taas tehnyt sitä moneen viikkoon, se taisi olla pahimmillaan silloin kun hampaat alkoi ottaa yhteen kunnolla.
 
Nyt on rapujuhlat vietetty ja maha täynnä rapuja. Kahdeksalle ihmiselle meillä oli 150 rapua! En kyllä kauhean montaa rapua jaksanut itse näprätä auki. Aikamoista askartelua :D Nyt pitäis kohta lähteä hipsimään aamutreffeille "vanhojen" työkavereiden kanssa. Ensin tartteis vaan saada nää isommat kouluteille. Olen taas jotenkin niin kypsä etenkin tuon keskimmäisen lopputtomaan narinaan ja kiukutteluun :kieh: Onneksi tuo haetaan joka päivä yli neljäksi tunniksi eskariin, että äiti saa lepuuttaa hermojaan :)

Meillä kanssa Leo narsukketelee toisinaan hampaitaan ja kerrankin ulkona tuo hyökkäsi ison kiven kimppuun ja alkoi järsiä sitä hampaillaan :x Mistäköhän puutostaudista tuo kärsii :whistle:
 
huomenta!!
meilläkin narskutetaan hampaita, tai vähän on jo helpottanut. Karseeta kuunnella :| nyt on pahimpana tuo pureminen, nakkaa sitten pikkusen tiukasti kiinni esim. nenään tai leukaan, niin että kun eilenkin äiti sai "tervetulopusun" niin jäljet jäi! :eek:

jaahas mutta jos meni kahvinkeittoon. Viimeyö meni aika pyllylleen. Ihmeellisissä pätkissä tuo pikkuinen nukkui ja valvotti siinä 3-5aikaan. Taas kattelin että hammasta puskee läpi, nyt yläikenessä.
HUomenna mulla alkaa osallistuminen 10viikon ravintokurssiin, saa nähdä mitä tuo tullessaan. Millaisia muutoksia. Ei oikeestaan ole vielä mitään tietoa mitä viikot pitää sisällään, paitsi että huomisesta pidän 4-7päivää ruokapäiväkirjaa, joka arvioidaan. Hmm... :D
 
moikka taas!

paljon juttuu, meillä on ollut kiireistä ja yöt kamalia kun mayalle on tullut ylähampaat. nyt viimein neljäs hammas on puhjennut läpi, kauan kiusas ja valvotti.

Nyt on sit alkanut täälläkin kamala hampaiden narskutus, tosi kova ääninen, vihloo korvia!!!

Unikouluista
, luin eilen illalla juttua just siitä miten vauvaa jos itkettää niin lopulta oppii vaan että hänestä ei välitetä, lopettaa itkemisen siksi että siihen ei vastata, olo jää turvattomaksi. Tästä aiheesta oli muuten ketjukin tässä pari päivää sitten, hyvin oli joku kirjoittanut asiasta... on kuitenkin mun mielestä niin iso asia, toi lapsen turvallisuuden tarve, että siitä saisi kyllä puhua vähän enemmänkin...

Maikki: meillä toimii bumgenius vaippa kolmella imulla TOSI hyvin öisin. Jos niitä ei oo puhtaina käytän ecovaippaa, eli siis noita maatuvia kertiksiä. Ja Maya on kova pissaamaan öisin. Ihokin on ollut tosi hyvä siitä huolimatta että vaippa on 12h päällä, ei yhtään ihottumia tms. Suosittelen!!

Maya heräs...



:wave:
 
"unikouluista"...
Me ollaan opetettu molemmat lapset yksinään nukahtamaan. Välillä jäävät sänkyyn itkemään vähän, käydään toki huoneessa jos eivät ala asettumaan.
Minä taas en siihen usko että heille tulee jotain traumoja siitä! Toki jos hurjana itkisivät eikä kukaan kävisi rauhoittelemassa puolenkaan tunnin päästä.

Me pidettiin esikoiselle tässä joitain kk sitten ns.unikoulu. Juoksutti meitä vähän väliä huoneessaan. On siis aina nukkumaan mennyt itsekseen, ei ole tarvinnut jäädä silittelee tms. Niin päätettiin että jatketaan samaan tyyliin. Otin selvää kuinka täytyisi toimia, ja tehtiin niin että annettiin huutaa alkuun 2min, 5min, 10min,15min jne. Seuraavan päivänä ei pitkään jaksanut ja seuraavana iltana muistaaakseeni nukahti samantien! Tää taisi olla tutin vieroituksen aikaan jollen väärin muista.
Ehkä en vielä näin pienille tekis tälleen, mut isommat osaa jo pompottaa vanhempiaan =)

 
Huomenta!

Palattiin eilen vihdoinkin takas kotiin, minä jo vähän flunssan paremmalla puolella, mies just siihen sairastui... Vilhokin oli nuhanen mut nyt ei näyttäs mitään enää olevan.

Vähän väsy kun pikkuherra päätti siinä ennen viittä herätä huutamaan, ja rauhoittelin sit semmosen tunnin sylissä ennenkuin nukahti, ja heräs tasan 7...argh. Ja yöllä tietty ne perinteiset 4-7 kertaa tuttia ja muuten vaan kitinää silloin tällöin (johon tietenkin herään vaikkei olis ees tarve).

Meillä hampaiden narskuttelua oli kans mut nyt ei enää jostain syystä oo.mikä on hyvä.se oli kaamean kuulosta.. :/ Ehkä kuukauden verran jaksoi narskutella.

Osaako teillä lapset laskeutua seisoma-asennosta jo?
Meillä noustaan koko ajan pystyyn ja vähän koitetaan kävelläkkin tukea vasten mutta takas lattialle ei osata. Sit kun voimat ehtyy, alkaa vaan huuto ja pitää mennä keikauttamaan poika takas lattialle (josta sitten noustaankin samantein takas ylös).

Eilen annoin ekan kerran Vilholle kalaa. Oli jotain Semperin lohi-hernemössöä. Tykkäs ainakin mausta (annoin vaan n.1 rkl) ja en onneks ainakaan vielä oo mitään oireita huomannut.

Manna, mitkä imut laitat siihen Bumgeniukseen yöks? Meillä pääasiassa mennään päivät noilla Bumgeniuksilla (laitan sisälle sen oman ison imun ja pikkuimun taitan kaksinkerroin eteen, riittää noin 3 tunniksi).
Oon hankkinut yhden ronja&roope (tai joku semmonen) tuplaläppäsisävaipan joka on aikas paksu mut tosi hyvä imukyky (sisäpinta coolmaxia joten ei tunnu ihoon märältä, ja oisko jotain bambu-hamppumeininkiä läpissä sisällä ) ja sillä on yö mennyt hyvin mut lisää tarvis (ja ne on kalliita) joten bumien yökäyttö kuulostais mahtavalta!

Tunnen kans ihmisiä jotka on saaneet ohjeet "huudattaa" lasta nukkumaanmennessä, että kuulemma muuten ei opi yksin nukahtamaan. Jotenkin omaan korvaan kuulostaa pahalta (oon varmaan liian pehmo), mut varmaan isommilla lapsilla tuo on välistä tarpeen, jos oikein pompottaa?. Meillä poika nukkuu samassa huoneessa pinnasängyssä meidän sängyn jalkopäässä ja nukkumaan mennessä istuskelen pojan sängyn vieressä ja laulan iltalaulut, joskus luen sadun ja hengailen vieressä ja silittelen jos tarpeen. Vaikka välillä onkin ottanut päähän omien iltatoimien keskeytyminen, niin oon yrittänyt ajatella asiaa siltä kantilta että se aika minkä tuo ottaa nukahtaakseen ei oo pitkä, ja on ihan laatuaikaa loppujen lopuksi. Nettiin ja teeveen ääreen (tai kotitöihin) ehtii myöhemminkin. Samalla se hetki saattaa toimia itsellenikin rauhoittavana paussina.

Jep, nyt tosiaan pois täältä ja kotihommiin. Mies makaa sängyssä ja V päikkäreillä. Hyvä aika laittaa pyykkiä kun ei oo pikku apuria repimässä likaisia vaatteita koneesta pois :LOL:
 
Noonie: meilläkään ei osata laskeutua takaisin alas. Koko ajan seisomassa ja ottaa muutaman askeleen tuen kanssa, mutta takaisin alas ei hallitusti pääse. Itkua alkaa vääntää kun väsyy seisomiseen.

Hampaita narskutetaan myös täällä. Nyt puhkesi muuten vihdoin se toinenkin ylähammas.
 
Huomentapäivää!

Pottailut on lähtenyt yllättävän hyvin meillä onnistumaan! Potta taloon hankittiin reilu vko sitten ja nyt aina ruokailun ja päikkäreitten jälkeen istuskellaan ihan mielellään siinä. Parhaimpina pvinä kaikki kakat saadaan tehdyksi pottaan ja aina joskus pissatkin. =) :heart: Pikkuhiljaa tässä alkaa vaippojakin säästymään (ja luonto kiittää) ja aletaan päiväaikaan käyttämään housuvaippoja.

Hampaitten narskuttelua ja pureskelua meilläkin valitettavasti harrastetaan! Se on kyllä tosi ärsyttävän kuulosta! :kieh: Välillä se oli jo poissa, mut nyt on viime aikoina taas uudelleen alettu narskuttelemaan.. Mikähän toi pureskeluvillityskin on?? Monesti on nahkasohvaa jyrsimässä tai välillä tosiaan puree kädestä tai poskesta tai..

Unikoulusta ja tutista vierottamisesta.. Tyttö nukahtaa monesti jo tissin ääreen tai on todella uninen kun nostaa imetyksen jälkeen sänkyynsä, jolloin nukahtaa samantien. Joskus virtaa vielä imetyksen jälkeen riittää, mutta on kuitenkin jo siinä vaiheessa rauhottunut, että jää ongelmitta sänkyyn itekseen unilelujaan näpräämään. En siinä tapauksessa tee muuta kuin toivotan hyvät yöt ja poistun takavasemmalle.
Yöllä voi välillä inahdella ja vähän unihorteessaan itkeskelläkin, mutta nukahtaa yleensä itekseen uudelleen. Mutta joskus on niitä aamuöitä kun itkeekin horteessaan (selkeästi ei ole täysin hereillä) ihan kunnolla. Siihen tilanteeseen mun varmaankin täytyisi sitä unikoulua yrittää harjottaa; siinä kun useimmiten tuppaan menemään siitä kohti kuin aita on matalin, eli tissi suuhun niin siihenpä pian nukahtaa.. :eek: Noita öitä on onneks melko harvoin. Tuttia meidän neiti ei koskaan oppinut syömään, joten siitä ei onneks tarvi olla vierottamassa.

Seisoma-asennosta laskeutumisesta.. Ens alkuun meilläkin hilluttiin siellä "yläilmoissa" eikä tajuttu miten sieltä tultais alas.. Sitten alkoi pepulleen pudottautumisvaihe ja nyt on muutaman vkon tullut silleen, et ensin kyykistyy vähän et yltää laittamaan ensin toisen käden maahan ja sit toisen.. Sillä oli pari pvää tommosta treenausta et nousi ylös jotain vasten ja sit samantien alas ja taas ylös ja sit alas..

Tässä vähitellen aletaan palailemaan hetkeks takaisin arkeen. Nimittäin mies meni nyt isäkuukauden jälkeen kolmeks vkoks töihin, jonka jälkeen meillä ois taas 2 vkon reissu lappiin edessä.. Pitää silloin 2 vkoa kesälomaa lintujen metsästyksen merkeissä.. Ja mullahan on tänään siis eka hoitovapaapäivä.. Vuoden meinasin näillä näkymin kotosalla pyöriä ellei sitten toinen vekara ilmottautuis saapuvaks.

Käytiin nyt vloppuna pohjois-karjalassa erään miehen kaverin häissä. Autossa istumista tuli taas ihan riittämiin; toki paluu oli seuraavana pvänä mut silti. Kävi silleen nolo juttu, et la-aamuna lähdettiin niin kiireellä, että unohdettiin häälahja kotiin!! :ashamed: Eipä siinäkään nyt muuta kuin et oli noloa mennä onnittelemaan. Lahja voidaan jälkikäteen toimittaa helposti heille kotiin Vantaalle.

Tällasta tällä kertaa. Täytyy mennä keittelemään tytölle ruoka-aineksia ja myöhemmin ulkoilemaan.
 
mä tulin vielä kommetoimaan unikoulu-asiaan. =) Mä olen sitä mieltä että on tarpeen saada muokattua unijärjestelyjä jos vanhemmat voimat ja jaksaminen niin vaativat!!! En ole pitkään pitkään aikaan lukenut aiheesta artikkeleja, en puolesta enkä vastaan, ehkä siksi että olemme sikäli onnekkaita että emme koe yöunille nukahtamista vaikeana, rasittavana. Eikä poika heräile normaalisti yöllä. Toisin oli esikoisen aikaan. Tosin minä suosin tassuttelua "huudattamisen" sijaan.
Tää on aika tunteita pintaa nostattava aihe, enkä väheksyisi kenenkään tarvetta unikoululle..tosin sen toteuttaminen voi olla hyvin kirjavaa.

meilläkin pikkuinen nukkuu pinnasängyssä meidän sängyssä kiinni ja jos yöllä herää tykkään ottaa viereen. samoin isompi änkee edelleen herätessään meidän sänkyyn. Vauvasta n1,5veeksi nukkuikin käytännössä mun kainalossa. Koska se sopi meille. =) Ja



poika heräili usein. Kuitenkin tuli jossain välissä vaihe että alkoi suunnattomasta väsyttää se että nukahtaminen kesti välillä 2tuntiakin, ja silloin pidettiin unikoulua jossa mentiin 2-5-10minuutin välein kääntämään poika sänkyyn, peiteltiin ja suukoteltiin, usein jos känkesi heti ylös, tassuttelin hetken ja kun oli rauhallista niin hipsin pois huoneesta. Tosin poika ei koskaan itkenyt/huutanut vaan riekkui, naureskeli ja oli vaan hereillä, vaikkakin liian väsynyt olemaan hereillä. (ompa selostus). Oppi kyllä alle viikossa nukahtamaan jo 15minuutissa, mutta kyllä tuonne 2-3veehen sai käydä useemman kerran laittamaan päätä tyynyyn.
JOskus olin niin väsynyt siihen ramppaamiseen että illat tuntui tosi raskailta, etenkin kun oli jo töissä, eikä sinne iltaan jäänyt yhtään kaipaamaani omaa rauhallista aikaa. Ei leffaa voinut katsoa kun aina keskeytyi siihen että piti mennä.

näin, tässäpä mietteitä...
 
Täällähän on enemmänkin BumGenius-faneja ;)
Meillä mennään yöllä niillä siten, että on BG:n oma isompi ja pienempi imu. Ja ne riittävät meillä hyvin 10-12 tunniksi. Vaikka poju onkin kova pissaamaan. Eikä ole ollut mitään ongelmia ihon kanssa. Kerran tuli ihottuma, kun unohtui riisiliina välistä, mutta muuten ei mitään...

Meillä on jo pidemmän aikaa tultu seisoma asennosta hallitusti alas. Joko keikauttaa itsensä pyllylleen tai sitten kyykistyy ensin ja siitä polvilleen tai pepulleen. Ei kaatuilekaan enää juurikaan.
Eilen taas otettiin kovasti omia askelia. Meillä niitä on jo pari viikkoa otettu, mutta vain max. 5 askelta on tullut. Muuten tarvitaan äidiltä 1 sormi avuksi. Kyllähän tuo jo hallitsisi kävelyn itsenäisesti vaan ei vielä uskaltaudu... ja on toistaiseksi jonkun sormi aina apuna.

Tänään oltiin muuten ekaa päivää päivähoidossa. Aloitettiin näin rauhassa, eli 2,5 tuntia aamusta oltiin ja hain kotiin nukkumaan. Huomenna sama juttu. Ja sitten keskiviikkona jos tuplaisi tuon ajan...

Me unikoulutetaan vähän sekatekniikalla. Eli annetaan huutaa max. 10 minuuttia (siis jos huutaa, joskus vain istuskelee tai seisoo rauhassa). ja sitten käydään taputtelemassa rauhalliseksi. Ja taas seuraavat 10 minuuttia katsellaan... Viime yönä huusi puolisen tuntia ja sitten nukahti. Ja nukkuikin hyvin, vain 2 herätystä.

Jaha, sitä herättiin päikkäreiltä...
 
Me ollaan tässä välissä käyty puistossa keinumassa ja kaupassa. Ja Maya söi ennätysmäärän lounasta :) ja tänä aamuna on pissannut kahdesti ja kakannut kerran pottaan. Siitä alkaa tulla tapa, nyt on melkein joka kerta pissat tai kakat potassa. Tosin tänään kävi sellainen juttu mitä ei oo aikasemmin käynyt, kun poistuin hetkeksi kuulin pian melua vessasta, maya oli noussut, potta pissoineen lattialla kumossa ja Maya siinä ihmetteli märkiä housujaan... :whistle:

joo, mulla ehkä onkin sen takia tunteet pinnalla noista unikoulu asioista, kun Maya on ollut vastasyntyneestä asti niin hullun huono nukkumaan, ja silloin jo kaiken maailman tädit neuvoi että anna vain huutaa... mutta lopulta tajusin että tyttö on vain sellainen joka tarvitsee tosi paljon apua rauhoittumiseen, olen itse kyllä vähän samanlainen. Totta se varmasti on, että tässäkin asiassa lapset on erilaisia kaikki, ja toiset on jopa herkempiä kuin toiset. Lopulta oma äiti varmaan tuntee parhaiten omasta lapsesta sen miten pitää toimia lapsen parhaaksi. Muistui vain mieleen miten yhdet tutut kertoi että 2kk vauva kun ei nukkunut (mielestäni ihan täysin niórmaalia) päättivät kouluttaa lapsen nukkumaan. Vauva sitten huusi kurkki suorana... äiti olisi halunnut mennä auttamaan, mutta isä esti äitiä menemästä yläkertaan jossa lapsi huusi ja kehuivat sitten miten vauva pian oppi nukkumaan hyvin (tässä tilanteessa uskon kyllä että vauva koki olonsa hyljätyksi!).

Noonie: Oon laittanut ne bumgeniuksen kaks mikrokuitu imua ja sitten sellaisen Rainbow merkkisen bambu imun jollaisia ostin prismasta! Ajattelin kokeilla millaisia ois ja meillä on siis noi "halvat" lisäimut toiminut tosi hyvin yövaipoissa. Vaipat oon ostanut käytettyinä huutiksesta tai kestovappainfon kaupasta. Meillä tosin on niitä vain 3, mutta vaippapyykkiä tulee pestyä joka päivä...

Maya on keittiön laatikoilla taas.
 
se olis tän äipän tämän päivän kahvitauon paikka. Isompi on kerhossa ja pienempi simahti justiinsa! Ihana kun on hiljasta...
sain jo aamupäivällä siivottua, kokkaisin ison kattilallisen jauhelihasoppaa, sekä mannapuuroo ja kiisselin korvasin tuorevadelmasurvoksella. Pakolliset hommat sisi hoidettu ja tän sepustuksen saattelemana koen olevani oikeutettu vain huilimaan. :D
Toisaalta ois vähän väsykin, mutta sitten musta tuntuu että mieluummin käytän ajan näin. Nukutaan sitten yöllä (jos nukutaan).

manna, toi kuulosti kyllä tosi raakalle pelille, että 2kuinen laitetaan huutamaan. :( Tuon tuomitsen kyllä melkein kylmiltään, hyvin julmaksi. Käsittääkseni VASTA ½vuotiaasta eteenpäin vois alkaa sovelteleen niitä ohjeita? Eikös siihen saakka ole ihan normaalia että vauva syökin vielä yöllä ja näinollen heräilee. Mä olin tämän nuorimman kohdalla hyvin ihmeissäni kun siinä 3-4kuisena alkoi nukkuun öitä hyvin. Kun isoveljensä heräs syömään tissiä 10ekaa kuukautta ja siitä jatkui vielä (muistaakseni) maitopullolla....ja mä vaan aattelin että annettava on kun on nälkä. =)

 
Moikka, onpas täällä ollut vilkasta keskustelua, kivaa!

Mä oon ajatellut unikoulun sellaisena, että opetetaan että lapsi on siinä nukahtamistilanteessa yksin, mutta vanhemmat käyvät auttamassa rauhoittumaan, jos lapsi alkaa itkeä sängyssä (tassuttelemassa ja kippaamassa pinnasängyn reunaa vasten seisovaa lasta makuulle). Mä oon antanut "huutaa" korkeintaan minuutin tai jotain, kuunnellut rauhoittuuko lapsi itsekseen ja jos huuto yltyy niin mennyt rauhoittelemaan. Usein onkin rauhoittunut itsekseen muutaman "kippauksen" jälkeen. Mutta tässä on varmaan niin monta tapaa kuin on lasta ja vanhempaakin.

Oon samoilla linjoilla Helmin kanssa (niinkuin aina (?) :D ) että jokaisen pitää tehdä niin että vanhemmat jaksavat, koska se vasta onkin lapselle kurjaa, jos vanhemmalla menee hermot (tosin myös se, jos lapsi huutaa tuntitolkulla yksin). Jos vanhemmille ei ole ongelma nukuttaa lapsi kainaloonsa, niin siitä ei mun mielestä kannata ottaa paineita!

Manna, meillä on muutama bumgenius tasku, mutta mulla ne on falskanneet enemmän kuin muut taskut ja lisäksi hiostavat jostain syystä aika lailla (verrattuna muihin pul-taskuihin). Tiedän että bumgeniusten pitäisi olla taskuvaippojen ferrareita, mutta jostain syystä meillä ne ei oo olleet suosiossa. Painavat reisiin jäljet ja ovat mielestäni haarasta liian leveitä. Voiskin kokeilla vielä kuitenkin ylipäänsä taskuvaippoja yövaipatukseen, kun laittaa vain reilusti enemmän imuja. Ostin käytettynä kasan bambutaittoja, jotka mun mielestä imee tosi hyvin.

Ja kestovaippa-asia vielä jatkuu, hypätkää yli jos alkaa tulla korvista ulos... Noonie, mä ostin juuri yövaippainnostuksissani kokeeksi yhden ronja&roope tuplaläpän (kun luin että ne olis yövaipatuksessa The Vaippa), mutta meidän pojalle tuli peppu siitä punaiseksi jo 3 h päivätestikäytössä. On ensimmäinen coolmax-pintainen vaippa, fleece- tai kuivaliinaneulospintaisesta ei ole koskaan peppu noin lehahtanut. Pitää nyt vielä kokeilla kun on muutaman kerran pessyt, että voiko tuota meillä ollenkaan käyttää. Tosi harmi, jos coolmax ei sovi, kun oon just ostanut 1,5 metriä coolmaxia tehdäkseni uusia neppitaskuvaippoja (kun neppipihtien tappi vihdoin tuli tänään postissa). Oon kyllä kuullut, että microfleece ei kaikille sovi, mutta että coolmax? Kun muuten ei oo ollut mitään ongelmia ihon kanssa.

Miten sä noonie saat ne R&R:n läpät aseteltua, ootko taitellut etuläpän "poikatyylillä"? Musta tuntuu että sen vaipan kanssa sährätessä tulee läppää joka tuutista, eikä ne ainakaan mene sileästi. Ostin myös toisen yövaipan (Sampsukan Dream-Iinuska) ja se tuntui kätevämmältä, kun siinä läppä taitellaan taskuun. Kalliita nuo kyllä ovat ostaa :ashamed:
 
maikki :D

mulla olis kysymystä ulkomaaneläviltä!! :attn: siis lähinnä vissiin maotao ja kuunkulta! (muutkin toki vois sanoo mielipiteensä, tai mietityttääkö aihe!) niin ja aiheena ois..tattadatattadaaaa: SIKAINFLUENSSA ja perään syvä huokaus!
Mä en taaskaan tiiä kuinka asiaan tulisi suhtautua. Siis onko esim. saksassa se ollut kuinka pinnalla? onko teillä jotain yleistä hysteriaa ollut? ootteko sairastaneet itse? onko siellä rokoteltu väestöä?
Nyt tuli kaupungilta jotain tiedotetta ja siitä että tuleeko rokotus vapaaehtoiseksi kaikille, vai vaan riskiryhmille. NIIN ei ole tietoa.

mä nyt vaan aikanikuluksi pohdiskelen tälläisiä...
:whistle:
 
Sika-influenssasta...

Alkuun olin vähän paniikissa kun sitä alkoi Suomestaki löytymään. Mutta sitten kun sen tautiluokan vaarallisuus (tai mikä lie) alentui niin en niin pelkää enää. Toki vähän jänskätyttää että kuinka meidän perhe siihen sairastuu.
Serkun poika oli ollut vissiin kyseisessä taudissa ja on hengissä edelleen. Kuumetta oli ollut monta päivää, ja jotain muutakin mut en nyt enää muista.

Toki pattiin ottaa jos me siihen sairastutaan, mut ei kai se vissiin sen pahempi ole kuin tämä tavallinen influessakaan joka syksyisin/talvisin on?

Vitsi kun on maha vieläkii täynnä. Tehtiin tänään valkosipulicreme-perunoita ja juustolla ja jalapenoilla täytettyjä jauhelihakääröjä. Tuohon oli vielä kermaviilikastiketta ja jälkkäriks marjahyytelöä :p
On meinaan meidän toinen hääpäivä :heart: Paremmin juhlitaan sitten ensi lauantaina kun lähdetään Holiday clubin mökkiin yhdeksi yöksi =) Sit käydään hakee tytöt mukaan ja ollaan viikko siellä. KIVAA!

Mutta nyt laittaa esikoinen nukkumaan, ja ois Täydelliset Naiset tänä iltana!
 

Yhteistyössä