11/08 masunkasvattajien murut *huhtikuussa*

lisään vielä että tänään testasin vauvalle perunaa pitkästä aikaa. Ja näkyy olevan allerginen, naama helottaa nyt punaisena :( Jospa ajan kanssa alkaa kestämään.. Toisaalta helpottaa kun ei tartte perunoita erikseen keitellä :whistle: Saan ottaa pakasteesta valmiit sosekuutiot.. =) Mutta toivottavasti siis jossain vaiheessa kestää!
 
kuunkulta; mä annoin tänään ekan kerran lihaa...varmaan t-lusikallinen naudanlihaa. Keitin n.50g lihaa ja survoin ja pakastin jääpalamuotissa, niin täytyy nyt sitten joka päivä jo lisätä kasviksen kylkeen. Ei vaan ole ruoka oikeen maistunut tuolle pariin viikkoon, ainoostaan maito ja se ruusunmarja-riisivelli on ihan in pojalle...

luminka, NAM, mitkä ruoat teillä... :p niin ja meillä muuten esikoiselle teki peruna ihan saman, naama helotti tosi pahana, kuten myös porkkana vaikutti samoin. Lisäsin ne sitten vasta isompana.

Niistä tuli muutes ihan sairaan hyviä, niistä fetaleipäsistä! Kiitos vaan sille, joka joskus vinkkas että laittaa fetaa taikinaan ja laitoin oreganoakin 2tl sekaan.

 
helmi: Missä iässä muuten koitit seuraavan kerran perunaa ja porkkanaa? Heh, mun isäni sanoi että ei ihmekään kun nykyään perunat ovat niin täyteen myrkkyjä tungettu :LOL: Tosi juttu, meidän porukoiden lähellä on perunanviljelijä, näkee kun ruiskuttaa vaikka mitä perunarutto- ym. myrkkyjä :/
 
luminka, mä aloin antaan vasta tuossa 9-10kk iässä, oikeestaan silleen kun aloin ottaan samaa ruokaa muutenkin pojalle, ennen isommin maustamista tai suolan lisäämistä. Ja silloin oli sitten syksy, niin että porkkanakin sopi, kun ei reagoinut ristiin siitepölyjen kanssa.

Joo ja kyllä vaan maitokin käsitellään niin piloille nykyään, mun mielipide, että kenenkään vatsa kestä sitä.
 
Yerma: Aika vanhanaikanen täti sulla neukussa.. 7kk saattaa jo tukia vasten kävellä ja sen mukaa sais vasta alkaa istuttaa.. Erään poika 5kk melkee jo nousee tukea vasten seisomaan (omin silmin nähty niin uskottava se on).. minusta se on enemmänki lapsesta kiinni istuttaako vai ei :D


 
Sanse: Tai sitte Yerman täti on tosi moderni! Eikö vauvoja just ennen koitettu aina istuttaa mahd. aikasin ja jostain 80-luvulta alkaen ei enää.

Meillä on annettu sellanen neuvo, että sitten saa istuttaa, kun vauvan istuessa nostat sitä jalasta ylöspäin ja se pystyy itse säilyttämään tasapainon. Istuminenhan tulee luonnollisesti vasta ryömimisen jälkeen vauvan kehityksessä...


Terv, Maotao sylissä istuva Madde 5,5kk :LOL:
 
Heissan!

Mummolaan tultiin, ja 5 tunnin automatka meni Otson kanssa hyvin. Poika viihtyy tosi hyvin autossa. Huoltiksella yritin imettää, mutta siellä oli niin paljon kaikkea mielenkiintoista, ettei malttanut. Loppumatkasta söi vauhdissa hedelmäsosetta kaukalossa istuen.

Käytiin matkalla ostamassa matkarattaat, kun matkan varrelle osui yksi liike, jonka nettikaupasta olin katsonut etukäteen haluamani. Olisin halunnut stylet ruskea-siniset, mutta miehen mielestä ne oli karseat, joten ostettiin mustat. Ostettiin Inglesina Zippyt, jotka on kyllä kalliit, mutta niillä olis tarkoitus nyt mennä sitten muutenkin kuin matkalla. On matkarattaiksi TOSI tukevat, kuomun saa hyvin eteen ja renkaat on isot. Eihän ne ihan pikkuiseksi taitu, mutta ne pystyy kasaamaan yhdellä kädellä! On tosi saman tyyliset kuin Peg Peregot, mutta mukaan tuli jalkapeite. Ja noihin menee meidän puolikova koppakin, joten voi käyttää päiväunikäytössä. Ostettiin OZ -liikkeestä. Saa nähdä pidemmän päälle sitten, ovatko kannattava sijoitus.

Meillä poika oksensi myös eilen. Illalla kylvyssä hörppäsi kylpyvettä ihan kunnolla henkeen ja yski kovasti. Poika ehti jo illalla nukahtaa, mutta sitten vissiin yskänkohtaus aiheutti oksennusrefleksin ja poika oksensi puurot päällensä + sänkyyn. Sen jälkeen yskiminen onneksi loppui, ehdin jo vähän huolestua, miten kylpyvedessä ollut vauvaöljy (ja pöpöt) vaikuttavat keuhkoissa...

Annoin tänään myös lihaa. Kypsensin eilen broilerin rintapalan uunissa folioon käärittynä ja pakastin sen. Höyläilin tänään raastimella lämpimän kasvissoseen sekaan jäisestä kanapalasta liharaastetta ja sekoitin. Hyvin upposi :p

Meillä ei neuvolassa ole sanottu mitään istuttamisesta. 5 kk neuvolassa kokeili, tuleeko istuma-asennossa (laittoi pöydälle istumaan tuettuna) mitään jännityksiä ja totesi että ei ole. Oon sylissä pitänyt sellaisessa istuma-asennossa, mihin vauva itse pönkeää, mutta kovalle alustalle en ole istuttanut (paitsi syöttötuolia testannut kerran). Tää istuttamisasia herättää kyllä paljon kysymyksiä, joten olis ollut hyvä että siitä olis neuvolassa puhuttu.

Menen ensi viikoksi opettajan sijaiseksi, isäni tulee kolmeksi päiväksi poikaa hoitamaan, mies pitää yhden aamupäivän vapaata (kun oppitunteja vain klo 13 saakka) ja yhdeksi päiväksi tulee kaveri lapsenvahdiksi. Oli aika järkkäily.
 
iru
Oli pakko tulla kysymään kestovaippojen imuista, että ku oon ajatellu noita vanhoja pyyhkeitä uhrata niin jos laitan vaikka kaksinkerroin ja teen (elikkä katon vieressä ku äiti tekee :LOL: ) näppärästi saumurilla imuja niin riittääkö se vai pitääkö tehdä esim bambuimuja tai flanelli-imuja kaveriksi? Ku ei oo hajuukaan et riittääkö ja meillä vielä aika megapissaaja niin jotenki tuntuis et riittääkö se? Tein ihan järkyn ostoslistan.. ja täytyy myöntää et rahaa palaa mut samalla hinnalla teen itse 12 ku ostan 5 valmista.. jos imuja ei lasketa. Ja vaippapaketit vois jatkossa jättää sitte kauppaan :D jos tää onnistuu.. lauantaina äiti tulee meille koneen kans nii kokeillaa eka vaippa.

Niin ja laitoin pojulle supon ku oli 38,4 lämpöö ja huusi ku jellona!! Meinas itelläki itku tulla ku ei rauhoittunu millään ja söi niin huonosti että ei kyllä varmana jaksa aamuun nukkua :'( toivottavasti ei olis huomenna enää mitään.. onko se edes normaalia että noin "kauan" kestää rokotuksesta johtuva kuume/lämpö? Niin ja sit ku me ollaan vielä siinä pneumokokkikonjugaattitutkimuksessa niin pitää sinne päiväkirjaan tarkkaan merkitä, et menee senki kanssa ihan säätämiseksi ku pitää supot merkitä jne...

Vappupäivänä mennään mun äidin luo grillaamaan :p yleensä ollaan käyty ravintolassa vappupäivänä syömässä mut ajateltiin että ois helpompi nyt jos ei mentäis ku kaupungilla kuitenki ihan sikana porukkaa ja ravintolat täpötäynnä niin ei jotenki viitti vaunujen kans lähtee surffaamaan.. kokeiltiin muuten eilen ensimmäistä kertaa meidän matkarattaita, carena easyt meillä siis. Helppo kasata, kans sellanen yhden käden systeemi. Maikki: määki oisin halunnu teidän valitsemat rattaat mut ei sitte raskinu, ois ollu kyllä namun värisiä ja varmasti ovat kestävät!!

Mut juh, nukkumatti kutsuu :wave:
 
Illalla se sitten alkoi. Leo oksensi kaaressa kaiken illalla syömänsä. Puoli kahden aikaan heräsi sitten tankkaamaan, mutta kaikki 100ml maitoa tuli aivan saman tein pihalle. Nyt mä en sitten saa nukuttua, vaikka poika nukkuukin. Yritin tutkailla netistä, että kuinka kauan uskallan kotona ihmetellä tilennatta. Ihan avuton olo, kun ei voi tehdä mitään. Alle puoli vuotias kuitenkin kuivuu niin hitsin äkkiä :'( Keskimmäinenkin meillä vielä eilen illalla oksensi, vaikka sen tauti alkoi jo lauantaina :(

Ei kai tässä nyt kuitenkaan muuta voi kuin mennä nukkumaan. Jos vain sais unen tulemaan...
 
huomenta pikaiseen

en nyt jaksa kommentoida juttuja ja paljon kirjotellakaan, on aika naatti olo. Mies ja minä kummatkin sairastuttiin sunnuntaina oksennus/mahatautiin... :x vielä maha ihan sekaisin ,onneks ei tarvi kummiskaan enää oksennella vaikka pahaa tekeekin. kuumetta oli mulla jonkun verran pari päivä. Vilho säilynyt terveenä kuin ihmeen kaupalla.

käytiin lauantaina kierrätyshulinoilla kaapelitehtaalla.jos olis ollut aikaa, ois ollut kiva jäädä sinne työpajoihin askarteleen kaiken näköistä.

vappuna varmaan hillutaan kotona ja ehkä käydään kummastelemassa viereisen torin vappuhulinoita

nyt takas viihdyttään vilhoa,ihan liian kamalaa yrittää olla pirteä ja hyvä vanhempi kipeänä kun haluis vaan nukkua ja nukkua :ashamed:
 
Huomenta!

Kovasti tauteja liikkeellä, paljon paranemisia täältä! :hug:

Minä olin eilen myös lääkärissä, en tosin minkään varsinaisen taudin takia. Kävin kysymässä niinkin nolosta asiasta kun kuorsaamisesta :ashamed: . Eipä tullut omaan mieleen alkaa epäilemään mitään uniapneaa tai kilpirauhasen toimintahäiriötä. Huomenna sitten samalla kun menen töihin juttelemaan hoitovapaajutuista niin käyn labrassa. Vähän pelottaa... Ja samaisella lääkärikäynnillä sain lähetteen sterilisaatioon. Me pitkään ollaan juteltu miehen kanssa siitä halutaanko lisää lapsia ja myös ehkäisyjutuista. Mulle ei mikään hormonivalmiste sovi ja kierukat ym ei myöskaan ole miellyttäviä niin päädyttiin sitten tähän ratkaisuun. Lisää lapsia ei enää haluta, ei ole meidän yksinomainen asia täyttää tätä maata. :LOL:

Laitanpa tähän kuvan pikkuisista, yksi päivä toisiaan pitkään tuijottivat lattialla ja naureskelivat.



Sit vielä erilliset kuvat, eka Wilma


Ja Oskari


Nyt aamumaitoa tekemään! Mukavaa päivää kaikille!

HM
 
Huomenta!

Meillä hyvä yö takana :attn: Lumi heräs vaan kaks kertaa syömään. Ekan kerran klo 00 ja sit toisen kerran klo 03. Aamulla en oikein voinut uskoa todeksi et on jo aamu, kun niin vähällä heräämisellä meni yö :) Yleensä siis vähintään kahden tunnin välein on syönyt yöllä.

Onpas täällä paljon mahatautia liikkeellä :x Paranemisia kaikille!
maarias, jos ei vieläkään pysy mikään sisällä ni koita antaa ihan miniannoksia vettä, vaikka lusikalla tai ruiskulla, ettei ihan kuivu. Ja toki kannattaa soittaa terveyskeskukseen/sairaalaan ja kysyä ohjeita.
Muistan kun esikoiselle iski rotavirus noin puolivuotiaana ja se oli ihan kauheeta. Vauva vaan makasi lattialla ihan lamaantuneena ja oksenteli ja kakkasi vettä. Huh, kylmän väreet vieläkin! Mut sillon soittelin sairaalaan ja he neuvoivat vaan et vesitippoja suuhun aina sopivin väliajoin ja seuraillaan tilannetta. Seuraavana päivänä olikin sitten jo huomattavasti virkeämpi ja osa ruuasta pysyi sisällä.

Istumisesta on ollut paljon juttua. Itse just katselin ihmeissäni valokuvia esikoisesta puolen vuoden iässä. Hän istua tönötti ihan itekseen lattialla monessa kuvassa. Ei Lumi kyllä vaan vielä pystyis ollenkaan istua. Että niin ne muksut kehittyy eri tavoin. Lumia oon pitäny ihan muutaman kerran syöttötuolissa tyynyn tukemana jos meillä on ollut ruokailu ja Lumi on ollut kärttyinen lattialla/sitterissä. Syöttiksessä hän viihtyy. Mut syötöt teen sitterissä. (paitsi tietty imetys :p )

Ja kestovaippojen imuista iru ainakin kyseli. Mä oon käyttänyt flanellia 3-4 kerrosta tai froteeta sama määrä. En raaski ostaa kalliita kankaita imuja varten ni käytän sit noita mitä löytyy tai kirppareilta saa halvalla. Niinku noi flanellipaidat ja pyyhkeet. Bambua ilmeisesti ei tarttis niin montaa kerrosta. Mut joo, oon kans ihan alottelija näiden vaippojen kanssa vielä! Eilen tekaisin yhden tarrallisen sisävaipan kiinteillä imuilla. Tuli sellanen olo et kyl ny ainaki yks vaippa pitää päivässä tehdä! :LOL: No lähinnä ny tehtailen noita erilaisia et löydän omaan käyttöön parhaimman mallin. Ainiin ja mun ite tekemä fleecekuori toimi! Ei päästäny läpi. Oli tullu kakkakin just siihen vaippaan ja olin kyl tosi tyytyväinen ku ei ollu vaatteilla saakka kakka :)

Loppuun pitää vielä mainita kauhun hetkiä tältä aamulta kun kävin kahvia hakee keittiöstä ja tulin takasin olkkariin, oli Lumi tietokonepöydän alla jyrsimässä täydellä voimalla johtoa. Hui!
Huusin "Lumi ei saa!" ja likka lopetti heti, katsoi hölmistyneenä taaksepäin mua ja jatkoi johdon nakertelua :headwall: No mut eipä ehtiny kauaa ku ilkeä äiti vei takaisin keskelle lattiaa lapsen.

Päivänjatkoja!
 
huomenta ja pikaseen poistunkin koneelta, on 6kk neuvola ja mummulaan mennään ja vappusiivous ym...

Ompa oksutautia liikkeellä ja muuta pöpöö, pikaiset paranemiset kaikille!! :hug:

Meillä mennyt yöt nyt ihan huonoksi, syö monta kertaa ja heräilee muutenkin...samoin syöminen onnetonta, ehkä juuri syömisen takia yöt huonot.. :| JOspa päästää takas pian parin viikon takaiseen.

moikka!
 
Ompas Suomessa nyt tautia liikkeellä... jaksuja pikku potilaille ja äideille hoitamiseen ja potilas-äideille myös!

HM:llä ihanat kuvat!!

Mä olin eilen töissä ihmettelemässä vuosibudjetteja ja samalla sovittiin että palaan töihin 30h/viikko marraskuussa kun likka tulee vuoden. Ihanaa kun työnantaja on joustava, muuten vois tulla hätä noitten hoitoaikojen kanssa, kun tarhat ei monestikaan oo iltaan asti auki. Samalla bongasin aika kivan näkösen Kinderladenin (yksityinen tarha), jonne voisin kuvitella vieväni tytön hoitoon. 13 lasta 1-6-vuotiaita, kaks hoitajaa ja paljon kaikke kivaa ohjelmaa pienille. Ja kaiken päätteeksi syövät kasvisruókaa :p Oon innosttunu tuosta ideasta, että eri ikäsiä lapsia hoidetaan ryhmässä. Pljon kivampi ajatus, kun että 1-vuotiat istuu rivissä ja sitten syötetään jokanen vuorollaan/pissatetaan jne. Tääl on hirveesti vaihtoehtoja... liikakin.
Miten Suomessa on? Saako itse valita päiväkodin ja millä perusteella valitsette? Onko neuvoja mitä kannattaa ottaa huomioon päiväkotia valitessa?

Meil on vissiinki tuo parsakaali (ny perunan ja porkkanan jälkeen maistissa) tuonu pikkusia näppyjä tytön naamaan. Näkyvät vaan ihan läheltä katotuna, ei punota tms. Onkohan tuo normaali reaktio vai kannattaiskohan mun jättää parsat antamatta... kiitos puurovinkeistä! Meille suositeltiin kiinteet 6. tai 7. elinkuukaudelta alkaen, puuro alotus iltasin siihen päälle 7./8. kuukaudella ja lihat 8./9. kuukaudella. Mut sovellan kyllä sääntöjä suomalaiseen tapaan ;) Nyt oon antanu myös porkkana- ja kurkkupaloja käteen.
 
Tää o mun mielipide mut jos lapsi ite "tekee" juttui, haluu istuu, haluu seistä jne niin sillon sen kehityksen ja pystyvyyden mukaan se pitää antaa tehdä. Viis suosituksista.. ne tuntuu muuttuvan kuitenkin ja minen ainakaa kirjan mukaan kasvata lastani. (mun mielipide, elkää ketää loukkaantuko) =)

Onni ei vielä ryömi



 
Sanse: Itse ajattelen myös noin. Mutta kaikki kehitysvaiheet pitäisi käydä läpi, ettei vaikuttaisi sitten puheenkehitykseen. Niissä on jokin yhteys. :)

Eilinen päivä oli kyllä niin kiireinen, etten koneellakaan kerinnyt käydä. Kiertelin aamupäivästä miehen & milkan kanssa kauppoja, että mistä saisi halvimmalla tarvikkeita noihin kestovaippoihin. Sitten käytiin pikaisesti kotona, pakkaamassa Milkalle hoitolaukkuun valmiiksi tavarat, ku meni illaksi (pariksi tunniksi) hoitoon miehen tädin+miehensä luokse. Sen aikaa oli siellä, kun me käytiin oppimassa lisää tukiviittomia.

Kun haettiin neidit päiväkodista, haettiin mun sisko töistä kyytiin & sitten lähdin ostamaan tarvikkeet. Täällä ei ollut kuin valkoista kosteudensulkukangasta myynnissä :/ . Ostin sitä metrin, että jos saisin kaksi vaippaa tehtyä, joissa on tuo kosteudensulku myös. Pitää ensi viikolla tilata sitä netistä.

Onko AIO-vaipat kuinka vaikeita tehdä itse?

Eilen en edes kerennyt ruveta piirtelee toisia kaavoja, kun oltiin koko päivä tosiaan liikenteessä. Pitää nyt tässä ruveta piirtää ja käyn kopiot ottaa työpaikalla. Olisi tietenkin onnistunut myös niin, että olisin eka tehnyt sen kaavan, ja sanonut, että suurentaavat kokoon, jossa yksi ruutu on 2*2, mutta eipä mulla muutakaan oo, ni saan piirtää ihan noin :D.

Oli tarkoitus munkkitaikina tehdä näin aamusta, mutta hoksasin, etteihän mulla oo sokeria tarpeeksi, ja margariinikin on lopussa :'( . Illalla en ees kerkiä paistelee, tai en halua illalla paistaa, kun meen salille klo 16 jälkeen.

Mutta nyt kaavojen kimppuun :wave:

Ps. Pikaista paranemista kaikille sairastaville!! :hug:
 
Huomenia... Tai kyllähän tuo nyt jo taitaa olla päivän puolella...

Meillä valvottiin viime yönä taas. Pikkuneiti on flunssassa, tosi räkäinen ja tukkoinen, kuumettakin on ollu. Ei auta mikään, ei pysyny illalla kuume edes supoilla poissa, sängyssäkin roikkuu nyt sipulia (ainoo vaikutus on se, että meillä haisee koko kämppä sipulille, yöks). Neiti itki yöllä melkein neljään asti, ilmeisesti säikähti sitä kun ei saanu kunnolla henkeä, hirveitä kohtauksia sai. Me sitten istuttiin sohvalla että isi sai edes vähän nukkua. Korvat on eilen tarkistettu, ei tulehdusta. Toinen punoitti, mut tarkistetaan huomenna vielä uudelleen, eivät halunneet turhaan alottaa kuuria vielä.

Kestoista: Mulla on kaks ostettua bambuimua ja kyllä ne vaan aika hyvin imee. Mut en raaski kyllä kovin montaa niitä ostaa, on sen verran hintavia. Eli meilläkin käytetään froteeta, noi mun leikkomat pyyhkeen palaset on n. 30x45 cm. Niistä tulee 5-6 kerrosta, riippuen vähän miten taittelee. Ja flanellista ajattelin sellasia valmiita pötköjä ommella, tai sitten jos vaikka kolme kerrosta ompelis päällekkäin tuolleen suorakaiteeksi ja taittelis sitten.

Me kokeiltiin eilen taas yhtä taskua, mut kun ei sekään istunu tarpeeksi hyvin, reisistä valskas taas :( Eli me pysytään toistaseks ainakin nauhiksissa ja muotoonommeltu sisävaippa+ kuori yhdistelmässä. Suositelkaapa joku jotain taskuja, joita kannattais kokeilla (pitäis syksyn hoitoon menoa varten löytyä). Neiti on aika hoikka, joten sellaisia malleja kaivattais jotka tuollaiselle hoikkikselle kävis...

RD: Ootko ajatellu että tilaisit jostain niitä kosteussulkukankaita? Mä tilasin kestovaippakaupasta, sellasia sopivan kokoisia palasia, mistä tulee yks vaippa. Ei ollu kalliita (tosin en ny muista mitä makso) ja tuli nopeasti :) Noita kankaita on helppo tilata, ja voi ottaa useampaa kuosia kun tilaa niitä valmiita palasia...

Munkit on täälläkin paistamatta, ei oikein innosta kun on valvonu. Kaipa sitä vois tänään pienen satsin tehdä, jos pistäis miehen paistamaan... Me on kyllä yleensä tehty rosetteja, viime vuonna tais olla molempia. Sima on yleensä ollu mun äidin tekemään, en oo nyt vaan kysyny onko se tehny. Vielä en oo uskaltanu itte kokeilla sitä tehdä, kun ei siitä kuitenkaan tuu niin hyvää ku äipän tekemänä :D

Nyt muihin hommiin, neiti vaatii seuraa. Kummasti tuo jaksaa touhuta, vaikka kuumetta onkin..

-JennyA-
 
Voi, ompa paljon oksennustautia pikkuisilla :(

Meillä aamupäivä vierähti kaupoissa. Löysin itselleni kesäisemmät housut, esikoiselle hiekkaleikkeihin verkkapuvun, vauvalle housut sekä pari kassillista ruokaa ja vappuherkkuja :D

Pitäisi tänään koittaa käydä kaverin luona kylässä. Kattoo nyt kuinka saan nukkumishommat järjestymään.. Esikoisen pitäis kohta mennä nukkuu, pienin taisi kuitenkin nukahtaa vielä sänkyynsä uudelleen =) Ulkonakin käytiin vähän kukkapenkkiä töllistelemässä :D

Kehityksestä.. Meillä esikoinen oli ihan erisorttia kuin tää kakkonen. Videota kun katsoo mitä ole kuvannut, paljon enemmän viihtyi lattialla ja ryömikin jo tässä iässä.
Tää vauveli viihtyy toki hetkittäin lattialla, ei läheskään niin hyvin! Alkaa kitinä kuulumaan ja pakko sitten syliin nostaa pystyyn/ sitteriin.
Istuminen on tosi horjuvaa, koitin lattialla eikä millään pysy. Joten ei kiirettä syöttikseen meillä vielä. Isompi likka siirtyi 7kk iässä, osasi siis istua jo kunnolla.

Mies tuolla innoissaan puunaa keittiötä :eek: Teki astianpesuaine-vesiseosta suihkepulloon. Sitä sitten suihkuttaa keittiön kaapin oviin sekä jääkaapin oveen! Siitä vaan, ei mua haittaa :D :D Tietää kyllä mitä saa kuulla monta päivää --- kun MINÄ siivosin, on nyt puhdasta.

Mutta nyt koittaa tuo esikoinen laittaa päikkäreille!
 
Heippa,

Terveisiä mummolasta edelleen, oon täällä pojan kanssa kahdestaan, kun mies lähti isäni kanssa urheilemaan ja äitini on töissä. Vauva nukkuu päikkäreitä. Mun vanhemmilla on mystinen kellarihuone, jossa aina uni maittaa tosi hyvin. Poika nukkui klo 21-8:30! Tosin muutaman kerran piti laittaa tuttia suuhun aamulla seitsemän jälkeen.

Iru, ei varmaan kaksinkertainen frotee riitä imuksi, mulla ainakin 3 kerroin taiteltu vanha pyyhe (oli tosin ihan ohueksi kulunut) päästi pissat läpi. Mulla on niitä froteisia snappi-vaippoja, joissa on 2-3 kerrosta froteeta ja kun taitan ne läpät, niin siihen eteen tulee sitten yhteensä 6-9 kerrosta froteeta ja muualla on se 2-3 kerrosta. Tosiaan imua kannattaa taitella niin että pissakohtaan tulee paksummalti, niin ei sitten ole koko paketti suotta liian paksu (kun ei takapuolen kohdalle niin paljoa tarvita imua, ellei kakka ole kovin löysää).

JennyA ja RD, mä oon ostanut kosteussulkukangasta Kuopiosta Nappi ja nauha -kaupasta ja toista muistaakseni kestovaippakaupasta. 55 cm kangaspalasta (leveys on se kankaan leveys) tulee 5 vaippaa. Toki paloja ostamalla saa sitten montaa erilaista kuosia olevia vaippoja. Jos ostaa metrihintana, niin kangasta voi säästää siten että tekee sauman vaipan läppäosiin, kun siinä kohdassa ei haittaa että kosteussulussa on aukkoja.

Mulla on suurin osa imuista hamppufleeceä ja se imee hyvin. Muutama bambuimu on ja ne pysyy ihanan pehmeinä ja imee tosi hyvin.
 
Kylläpäs te olette ahkeria kun jaksatten tehdä noita kestovaippoja... Mulla ei kyllä paukut riittäisi siihen, itse kun en noita käsitöitä oikein jaksa tehdä :ashamed:
Siivoilen ja lenkkeilen sitten senkin edestä :D

Sairastupiin jaksuja, ikävää että niin monella on vatsatautia! Toivottavasti itse vältytään siltä.

Vappusuunnitelmissa on viettää vappua kotona. Tänään olen siivonnut, illalla kauppaan ja huomenna paistelen munkit ja tehdään hyvää syötävää. Perjantaina mahdollisesti käydään keskustassa vappuhumua ihmettelemässä, muutoin ulkoillaan ja grillaillaan.

Kehityksestä: Meidän pikku-ukon kohdalla on selkeästi huomattu, miten puheen kehitys ja liikkumaan opettelu vuorottelevat. Ensin opittiin kääntymään, sitten tuli tavujen jokellus. Nyt poju on ollut melko "hiljainen" ja opetellut ryömimään ihan tosissaan, nyt se sitten hokas sen oikein kunnolla :D Nousee myös kontalleen välillä. On ihan innoissaan ja kyllä huomaa että vaikuttaa lattialla viihtymiseen! Hulluna tolskaa ja melskaa, pitää tosin itse katsoa enemmän perään ettei vaan ala kukat saamaan kyytiä :whistle: Eilen huviksen kokeilin osaako yhtään seisoa tuettuna, laitoin sohvaa vasten niin siinä seistä napotti ihan tomerana itsekseen :heart: Meillä on siis tällainen fyysisen aktiivisuuden kausi meneillään...
 
½vuotisneuvolaterveiset, painoa 9060g ja pituutta 70cm...muttamutta, painoa ei ole tullut juuri ollenkaa viimepunnituksesta; ensi viikolla punnitukseen. :/

Ei suositellut vielä istuttamaan, joten syöttötuoli oottelee edelleen käyttäjäänsä.

eipä muuta, alan syömään, hain subilta sapuskaa! :p
 
Hoitoasiasta....(palasin nyt kuitenkin kirjoittamaan, voipa sitä syödä tässä samalla :D )
maotao, mainitsemasi hoitomuoto kuulostaa ryhmiksen tyyliseltä! Mikä omasta mielestäni ehdottomasti ihanin vaihtoehto pienelle! Kun ryhmässä on isoja, omatoimisia lapsia niin hoitajilla jää aikaa hoivata pieniä, mutta mun mielestä 4-6 vuotiaalle ryhmä jossa on paljon pieniä voi olla turhauttava, jos suurin osa hoitajien ajasta menee hoivaamiseen. Eli kaksi piippuinen juttu! Yleensä ryhmiksissä on täällä sisaruksia, mikä ihana asia! Plussaa...
Meillä esikoinen oli 1v2kk kun alkoi pk-uransa ryhmiksessä, jossa oli vaihtelevasti 8-12 lasta! Superihana. Ryhmä siis koostui 2-3perhepäivähoitajasta, jotka tekivät työtä yhteisissä tiloissa.
Täällä päivähoitomuotoon voi koittaa vaikuttaa, siis mielipidettä ja toiveita kysytään, mutta velvollisuus on vain järjestää viimekädessän paikka. Se ei sitten useinkaan ole se ykkösvaihtoehto.
Me saatiin aikanaan poika sinne mihin haluttiin. onneksi. Valintaan vaikutti: 1.sijainti lähellä kotia 2. pieni ryhmäkoko 3. suosittelut tutuilta
kun poika oli 3vee ryhmis lakkautettiin ja tilalle tuli yksi pk-ryhmä ja poika siirtyi 3-4vuotiaiden ryhmään. siis ihan kunnallinen pk.

no niin ei pysty jatkaan romaania, pikkumies vaatii huomionsa...
 

Yhteistyössä