11/08 masunkasvattajien murut *helmikuussa*

Jesh!Nyt nää sivut toimii taas mulla.En oo pitkään aikaan päässy kirjottamaan tänne, en tie johtuko se sit meiän nettiliittymästä vai mistä, mut aina tilttas kaksplussan sivut.

Nyt on pakko hehkuttaa...uskaltaakohan..tää voi olla joku ohimenevä juttu vaan: Meiän poika on nyt nukkunu jo 3 yötä ilman yösyöttöjä! :D Hän on simahtanu jo klo 19 omaan sänkyyn ja nukkunu aamu 7. Mitkä yöunet!Nukahtaminenkin on ollu ihan ongelmatonta ja kiltisti on nukkunu omassa sängyssä koko yön. Ennen halus aina kun heräs ni meitin viekkuun. Hänellä on ollut nyt joku kasvupyrähdys, kun rupes päivisin taas vaatimaan ruokaa 2-3 tunnin välein, aiemmin se väli oli 3-4 tuntia. Nyt meillä rupee olemaan jo 68 vaatteita käytössä. Ihan parissa päivässä huomasin, et kappas hihat on jääny lyhkäsiks ja bodien nepparit ei mee kiinni.

Mä päätin nyt alottaa kiinteiden maisteluyritykset maanantaina, sillon poika täyttää 4 kk ja alkaa siis 5. kuukausi. Virallisesti saa sitten aloittaa.
Näistä soseiden aloittamisista on niin paljon eriäviä mielipiteitä. Ei sais aloittaa liian aikasin, koska vauvan suolisto ei pysty sulattamaan sitä ravintoa ja siitä voi tulla allergioita, eikä sais aloittaa liian myöhäänkään..just luin jostain et jos alottaa vasta puolen vuoden iässä, niin siitäkin tulee allergioita( joku uusi tutkimus taas) ja vauvalla voi tulla ongelmia syömisen kanssa, kun ei ole tottunut makuihin ja puolivuotiaana vauvan pitäis syödä jo lihaa, koska tarvitsee rautaa, silloin on vauvan rautavarastot mitkä on äidiltä saanu tyhjät. Puolivuotiaalle ei riitä pelkästään äidinmaito, vaan elimistö rupee vaatimaan enemmän, kun liikkuhan vauvakin jo paljon ja tarvitsee enemmän energiaa.
Mä aloitan porkkanalla ekan viikon, eli aina päivällisaikaan rupeen antamaan 4-6 lusikallista sosetta ennen maitoa ja soseen määrää nostetaan joka päivä 2-3 lusikallisella kunnes vauva ei tarvii enää sitä päivällismaitoa, vaan sen sijasta syö soseaterian.
toisella viikolla otan mukaan jonkun toisen kasviksen...vaikka perunan.
Pitäis antaa se viikko aikaa totuttautua uuteen ruoka-aineeseen, samalla näkee jos se ei sovikaan vauvalle. Esim tuosta porkkanasta voi tulla ummetusta.

Ai niin mä ajattelin alunperin et tekisin soseet itse, mut muutinkin nyt mieltäni, kun luin taas jostain et sitten pitäis ehdottomasti löytää vauvalle turvallisia bio-kasviksia, koska kaikki noi kasvikset on ihan täynnä myrkkyjä, pestiidejä ja niitähän en aio kyllä vauvalleni syöttää
:eek: Noi valmiit vauvanruokapurkit käy läpi lukuisia testejä, ei vaan ne valmiit soseet vaan jo ihan siellä missä kasvikset ja hedelmät kasvaa on tutkittu kaikki maaperä ja kaikki, et varmasti on puhdasta ja vapaita myrkyistä, ennenkuin ne huolitaan valmistukseen.
Se on mulle vaan turvallisempaa kuin tiedän, et niissä on se takuu. Takuuseen en voi mennä noista kaupan kasviksista, et ne mitä siellä myydään onko ne turvallisia. Täällähän on ollu vaikka mitä myrkkyskandaaleja. Sitten kesällä voin kyllä tehdä vauvalle soseita oman maan kasviksista ja hedelmistä, ne on ihan takuulla luomuja. Siihen asti täytyy vaan luottaa Hippiin
:LOL: ( saksalainen luomuvauvanruokamerkki)

äh taas on kurja sadekeli. viikon ollaan oltu vaan sisätiloissa kun on ollu niin kurjat kelit. Sais tulla jo kesä!

Helmi, En tienny et sellanenkin on kuin herra hakkaraisen talo. Millanen se on? Sinne täytyy kyllä päästä ens kesänä, kun ollaan Suomeen tulos. Herra Hakkarainen on ihana! :)

Nyt poika nostaa metelin, täytyy mennä.

muoks*kääntymisestäMeilläkään ei vielä käännytä...tietoisesti ainakaan, kerran vahigossa kiepsahti. Mut sitä mä en ymmärrä miten tää onnistuu yöllä vaeltamaan omassa sängyssään? Oli onnistunu jotenkin saamaan ittensä ihan väärinpäin, et pää oli jalkopäässä. Hirvee soutaminen unissaan :)
 
Se rs-virus on semmonen pikkuvauvojen/lasten juttu tuossa linkissä lisää siitä http://www.sygeboern.dk/frame.cfm/cms/id=583/sprog=4/grp=2/menu=1/

Käytiin nyt ottaa viimeinen antibiootti sairaalassa ja illalla aloitetaan sit suun kautta. Ihanaa sai kanyylin pois pojan kädestä. Vieläkään ei ollu tullu lopullista vastausta siitä mikä antibiootti noihin korviin puree mut antoi nyt yhden kuurin millä mennään huomiseen ja sit lääkäri soittaa ja kertoo onko tämä kaypäinen. Jospa tämä elämä alkaisi tästä voittamaan.

nyt painun Leevin kanssa unille...pikkusen univelkaa kertyi tolla sairaala reissulla.
 
kuunkulta, se herra hakkarainen on myös meillä ihan lempparihahmo kaikista! Ihana! Se talo on vammalassa, eli n.50kilsaa tampereelta ja turkuun päin. On edullinen, kun koko perheen liput oli 12euroa ja 4vuotiaan mieleen oli ainakin meillä! Siellä oli useita huoneita, jotka mauri kunnaksen kirjojen pohjalta rakennettu; ritarihuone, avaruusseikkailu, wanhanajan kyläkauppa, suutari ym. Ja kaikissa sai leikkiä!! Siellä oli roolivaatteet, kaikki kauppatarvikkeet....aivan ihana! Erilainen lasten touhumesta! Ja lisäksi ne ihanat figuurit ja näyttely koirien kalevala jne. Suosittelen käymään jos sattuu matkanvarrelle.

laitan yhden kuvan sieltä, ritarihuoneesta, missä sai kuunnella satua kuulokkeista, herra hakkarainen itse kuorsaa kattolampussa, ja oli pehmeet miehat ja kilvet ja ritarin vaatteet mitkä sai pukee ja tuo linnake takana kätkee sisään liukumäen. (kylläpä tuli mainospuhe...) :LOL:
 
helmi, Kuulostaapa kivalta tuo paikka :) Tuossa kuvassahan on pyöreän pöydän ritarit...niitä kissoja ja herra hakkarainen nukkuu kattolampussa...voi ku ihania!
Tuohan on jo minulle kiva paikka leikkiä, ku oon lapsesta asti rakastanu Mauri Kunnaksen kirjoja :D Sain sen Kunnaksen vauvakirjan lahjaksi. Se on aivan ihana niine hassuine kuvineen.
Joo tuonne täytyy kyllä päästä!

Nyt taukos sade ja taas ihan kiva sää aurinkokin tuossa pilkahti. Sain pojan nukahtamaan partsille. Kumma juttu et meillä ei enää syödä tuttia, sylkäsee sen heti pois ja irvistelee naamaansa. Ei hän alun alkaen ollu mikään tutinsyöjä, mut käytettiin sitä aina nukahtamiseen ja rauhottamiseen, mut ei näköjään huoli enää.
Syödäänkö muilla tuttia?

Täällähän oli jo joillekin tullu hampaita? Tuliko vaivattomasti?
Poika on ruvennu kauheesti "pureskelee" kaikkee ja on ollu sellane vähä känkkäränkkä päivisin, vaiks yöt on ny nukkunu hyvin. Eilenki punotti posket ja sit yks täti sano, et kappas punaset posket tuleeko sille hampaita. Sit mittasin eilen illal varoiks kuumeen, ku vaikutti vähän kuumalta ni oli pikkasen päälle 37. Ei tuolla suussa kyllä vielä mitään hampaita näy, mut jos ne ikenet jotenki sit kutiaa tai jotain, omaa nyrkkiään on koko aika puremas.

Ei oo kyl mikään kiva tuo rs-virus. Tsemppiä keijulle!

no nyt mä sit roikun täällä kun sain tän netin toimii :LOL:
 
Kuunkulta: Meillä on vauvalla tosi punaiset posket! Sylki tekee sen. Just tulin kauppareissulta ja kävin hakemassa apteekista sibicortia. Jospa sillä vähän rauhottuis! Ei mun mielestä vielä hampaita näy..

Esikoiselle tuli sit nuha, voihan kökkö! Ei päästäkään kerhoilemaan huomenna jos kovin pahasti valuttaa...Yölläkin yski paljon, reppana :( Mut nukkui kuitenkin siihen nähden hyvin, 2 kertaa piti huoneessa käydä.
Vaavi nukkui nyt taas miten nukkui... Eka pätkä taas pisin, sit seuraava oli ehkä 2h. Ei näitä enää aamulla muista vaikka kuinka kellosta yöllä kattoo!
 
kuunkulta meillä ainaki tuttia poika syö mun mielestä vähän liikaakin, mut yleensä ruokailun jälkeen ja usein aikanakin kun tuo välillä hermoilee ja hotkii pullosta... nukkumaan mennessä ja yöllä jos vähän herää pitä tutti hetkeks laittaa,sit sylkäisee pois kun ei tarvi,ei siis periaattees nuku tutti suussa.

ja täällä kans poika seilaa laidasta laitaan sängyssä, pari kertaa on kiepsahtanut selältä mahalleen unissaan mutta hereillä ollessa ei mitään yritystä.hoitopöydällä venkoaa kyljelleen mut siihen se sit jääkin

toi herra hakkaraisen talo vaikuttaa ihanalta paikalta! pitäisköhän kesällä lähteä veljen perheen kanssa kesäretkelle sinne kun asuvat Tampereen naapurissa... :)

äh onpas ärsyttävä lumi/räntäsadeilma,ei tonne kyllä viitti vaunulenkille mennä, jaksaiskohan sitä sit illalla jotain muuta kuntoilla opiskelurupeaman jälkeen (yritän nyt kovasti aloittaa siellä kiloklubissa)

heh, ite olin ihan varma että joskus siinä kun poika oli n.2kk että kohta aloittaisin vellit ja 3kk kiinteitä, kun muka tuntui poika niin nälkäiseltä, mutta vielä vaan mennään korvikkeen voimin ja yli 3kk:n jo ollaan.

soseita aattelin ite tehdä luomukasviksista.meillon naapurissa semmoinen ekokauppa josta saa tilattua luomu-ja lähialueen kasviksia, sieltä sit aattelin pojalle hankkia tarpeet ettei just tuu niitä torjunta-aineita ja muita myrkkyjä ruuan mukana
 
Alkuperäinen kirjoittaja maikki79:
Anzkuli, mäkin vielä mietiskelin tuota soseiden aloittamista elisen neuvolakäynnin jälkeen. Jotenkin tuntuisi luonnolliselta vielä mennä imetyksellä, koska ainakin D-vitamiinia ja Rela-tippoja antaessa Otso ei vielä osaa siitä lusikasta syödä, vaan pitää enemmänkin valuttaa nesteet lusikasta suuhun. Eli kiirettä ei pidetä, ehkä sitten lähempänä 5 kuukautta keitellään niitä kasviksia, tai vasta 5 kk neuvolan jälkeen, riippuen siitä miten kasvukäyrä menee ja syömisvälit pysyy.
Meilläki leeville valutettaan tipat, irvistelee vaan lusikalle. Nyt ei sentään enää yökkäile niinkuin ihan pienenä. Nuutti ottaantu siihen lusikkaan ihan pienestä pitäen, hän aina luputteli ja imeskeli lusikasta ne tipat kun kääns sen lusikan kieltä vasten suussa. :) Eli todennäköisesti leevi ei opi ikinä syömään kiinteitä! :LOL: :LOL: :LOL:
 
meillä annetaan cuplatonia (ja d-tipat sillon kun niitä vielä annettiin) lusikalla, Vilho tykkää kans nuolla ja imeskellä sitä lusikkaa varsinkin kun väärinpäin kääntää. onko se sit joku merkki että olis "kypsä" suu kiinteille? ja voi sitä maiskutuksen ja kielen lipomisen määrää kun näkee jos syön jotain :heart:

onpas pojalla taas pitkät ja terävät kynnet,oli taas raapaissut poskeensa kauhean naarmun,raukka :(
 
Meillä on typy tottunut lusikkaan kun noita d-vitamiineja olen lusikoinut pienestä pitäen.. =) Sit kun ollaan luumusosetta sen kuukauden ainakin antaneet niin ei enää työnnäkään takas suustaan.. Eli tänään siis peruna meni nätisti alas, kerran pyyhkäisin lusikalla huulilta :D Toistaiseksi ei ole mitään ongelmaa ilmennyt perunasta, eilen ekan kerran annoin.Eikä varmaan tulekaan kun ois varmaan jo huutanut eilen?
 
keiju: onpas inhottava juttu tuo pienen sairastaminen! Toivottavasti nyt sit toipuis pikaiseen!

maotao: mie teen pannarin tällä ohjeella:
4 dl vehnäjauhoja
25 g voita sulatettuna
3/4 dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
8 dl maitoa
1 tl suolaa
2 munaa
1 tl vanilliinisokeria

Paista 200°/30 min.

Ja on muuten hyvää!! :)

kuunkulta: mieki oon miettiny noita kasvisten torjunta-aineita ja muita myrkkyjä. Mutta kuitenki teen ite soseet koska A) tykkään tehä B ) tulee niin paljon halvemmaks ja C) ei tarvii kantaa kaupasta niin paljoo kaikkee. Onhan ne marketeissa myytävät kasviksetki jotain testejä kuitenki käyny läpi että ovat syötäviks todettu. Näillä mennään... Hippiä on meilläki täällä myynnissä! Joskus jonkun hätävarapurkin ostin nuutille.

Tuttia meillä leevi syö vaan joskus nukkumaan käydessä, sit sylkäsee pois ja nukkuu ilman tuttia. Hyvin vähällä käytöllä on!

Hampaita ei oo vielä tuloillaan, tänään just kokeilin ikenet kun tuntuu että leevi kaluaa koko ajan jotain. Mutta ei tunnu vielä mitään!

Tänään oliki meillä pakkasaamu, ei menty ulos. Nuutin kans askarreltiin leevin aamu-unien aikaan talitinttejä ikkunaan, ukkeli osas niin hienosti leikata ite... Nuutti vielä maalaili sit pitkän tovin sormiväreillä...paita on nyt likoamassa sankossa, toivottavasti puhistuu. Yleensä nuutti maalaa jonkun 10 minuuttia ihan pikkusen vaan niin jätin paidan päälle. Nyt herra sit suhras kolme isoa paperia aivan täyteen, tunnin verran melkein taiteili! :) Ihana kun on innostunu noistaki hommista!
 
Tuttia vauva syö ulkona nukkuessaan koko ajan, joskus on työntänyt suustaan poskelle tai silmään :D Muulloin ei oikein maistu, paitsi kun alkaa nukuttamaan niin tykkää imutella. Sänkyyn laitettaess illalla tutti on jonkin aikaa suussa mut ei oikein tykkää imeä mahallaan ollessaan kovin kauaa...

Meillä molemmat taas nukkuvat samaan aikaan! Pienin tosin ennätti käydä tunnin hereillä esikoisen vielä nukkuessa. Alkoi vauva olemaan jo sen verran kiukkuinen ja nukahti sit rinnalle lopulta. Suht pienellä hyssyttelyllä jäi vaunuihin ulos!

Kävin tekemässä pitkästä aikaa lenkin aamulla! Isompi jäi iskän kanssa pihaan kävelemään/istumaan pulkkaan ja minä livahdin vaunujen kanssa... Ihana olo tuli sen jälkeen.Pitäis useamminkin käydä, lähteminen vaan on aina niiiiiin vaikeeta! Jos joskus haluan näistä kiloistani, on käytävä useammin kyllä... :whistle:
 
Maotao; kyselin isyysvapaasta. Meidän isi on yrittäjä, joten ei pysty pitämään vapaata, vaikka haluaisikin. Itse juuri tänään ilmoitin töihin, että tulen syyskuun alussa töihin. Saimme meinaan eilen paikalliselta yksityiseltä tarhalta tiedon, että poika pääsee sinne syyskuun alusta. HUH-HUH! Minulta tippui kivi sydämeltä, että saatiin se paikka, kaipaan meinaan töihin...
Onhan se 10 kk aika pieni tarhaan, mutta ei taida olla tällä hetkellä vaihtoehtoja, kun minulla kerta töitä on. Ja miehellä yritys pyörii. Taidan aloittaa tuon tarhan kuitenkin 4 päiväisenä, vähän edes pehmeä lasku...

Sarppa
 
Hampaista: meille ei ole vielä ilmestynyt vaikka epäilinkin n.kuukausi sitten että ois tulossa mutta eipäs tullutkan.

Tuttia Leevi syö kun nukahtaa mut sit pulapauttaa sen pois kun on unessa ja yö-syötöltä ei tarvi tuttia laittaa enää vaan nukahtaa ilman siitä. Oikeestaa muulloin ei sit tarvita.

Nyt ollaan saatu Leeville tosi mukava rytmi (toivottavasti pysyy vähän aikaa edes)
Ammulla herää 7 aikaan ja on pari tuntia hereillä sit nukkuu ½tuntia ja on taas pari tuntia hereillä, 11 aikaan syö sosetta purkin ja maitoa päälle sit nukkuu 2-3 tuntia.Sit herää syömään ja on taas valveilla 2-3 tuntia ja ottaa ilta unet ½tuntia. Sit valvoskelee tonne puol kasiin ja rupee yöunille. Kuuden maissa teen iltapesut ja vaihdan yövaatteet. Sit vielä ennen kun itse menen nukkumaan annan Leeville pullolisen maito ja nukkuu kolmeen tai neljään ja sit herääkin vasta aamulla.

keiju
 
Maotao, meillä mies on pitänyt kaikki isyyslomat (viimeisen erän viime viikolla), mutta pitää sitten elokuussa isäkuukauden. Mahdollisesti sitten jää kuukaudeksi hoitovapaalle ja Otso menisi sitten päiväkotiin pikkaista vajaa vuoden ikäisenä lokakuun alussa (s. 20.10). Minä menen siis töihin elokuun alussa. Jos näyttää ettei mies pysty pitämään hoitovapaata, niin sitten poika menee myös syyskuun alusta hoitoon, kuten Sarpallakin.

Kuunkulta , meillä on puhjenneet jo ensimmäiset hampaat alas, parin millin nysät on jo esillä. Otsolla on aina kaikenlaisia kitinöitä (kun vatsa kovalla), joten en osaa sanoa oliko ennen puhkeamista mitään kummempia oireita. Ainakaan mitään kuumetta ei ollut. Joulusta saakka on kyllä kovasti kuolannut ja tunkenut nyrkkiä suuhun, ja se jatkuu edelleen.

Meillä myös syödään tuttia ahkerasti. Joskus nukahtaa ilman tuttia, mutta useimmiten se vaaditaan suuhun.

Olin äsken kantorepun kanssa kaupungilla. Laitoin Otson ensimmäistä kertaa selkään ja se olikin oikein ergonominen asento kantajalle (ja vissiin myös kyydissä olijalle, joka nukkui koko kaksi tuntia siellä selässä ) :) . Kuitenkin se selkään saaminen yksikseen niin, että tutti pysyi vielä suussa, oli työn ja tuskan takana. Meinasi pojalla palaa totaalisesti käämit, kun ehti varmaan tulla villa-asussa kuumakin äidin vääntäessä ja kääntäessä, mutta sitten rauhoittui ja nukahti, kun lähdin kävelemään.

Tänään kokeilin tehdä itse näpsyllä kiinnitettävän kestovaipan ja siitä tulikin ihan hyvä. Tai siis ruma kuin mikä, mutta istui hyvin päälle :LOL: Ostin eilen ruskovillan vaippavillapöksyt ja ajattelin seuraavaa kokoa tehdä itse sisävaippoja. Tein sisävaipan vanhasta pyyhkeestä, jämäpalasta mikrofleeceä ja hamppucollegesta, josta tein aiemmin lisäimuja taskuvaippoihin. Aion tehtailla muutaman vaipan lisää vanhoista pyyhkeistä, kunhan nettikaupasta tilaamani fleece ja tarrat saapuvat.
 
Heippa!
Kauheesti tullut nyt tekstiä, en edes kaikkea ehtinyt läpi lukea! Meillä on nyt jotenkin kauhea sutina päällä joka päivä, kaikkee ohjelmaa ja tekemistä on niin että tunnit loppuu kesken! Tää on ainoo päivä kun ei tarvi kotoota lähteä kyläileen tms. :D

Me ollaan vähän vaihdeltu järjestystäkin täällä kotona, meidän ja poikien makkarit vaihtui päikeseen. Outoa nukkua toisessa huoneessa... Mulla onkin toistaiseksi upeet jalkapalloboordit makkarissa! :LOL: Tarvinnee irrottaa ja laittaa jotain hillitympää tilalle...

Mikähän siinä on että aina kun mä tähän koneelle pääsen niin jo vain herää koko seurakunta ja on jotain vailla tms... Taaskin tuossa mua vaativasti katselee kaksi silmäparia, ja yksi kinuaa sohvalla että saisi katsoa NHL:ää. Huoh. Elämä on.

Kai mä meen taas tarjoilemaan maidot ja sapuskat kaikille. Heissan!

HM, forever busy.

:LOL:
 
Tervepä taas! Ihanaa kun ihmiset onkin innostunu kirjottelemaan =) Mulla on ihan suomalainen olo, kun laitoin tytön nukkumaan parvekkeelle :LOL: En kyllä tiedä saako tossa mitään raitist ilmaa, kun kovasti liikennöity autotie menee vieressä... nyt ihan neuroottisena käyn kokoaika tarkistaas, ettei herää raukka siellä yksin. Mites muilla, onko teillä itkuhälyttimet ulkona vaunuissa?

Me käytiin tossa vaunuilemassa ja ostin 2nd hand shopista kaikkea hyödyllistä, kuten syystakin kokoa 80 (täytyy toivoo, et tyttö on syksyl sen kokonen...), nalle puh -pallon ja pinnasänkyyn reunuksen - meillä kyllä on jo yks, mutta se on ruma. Huimat 7,50 euroa tuhlasin näihin! Just päätin, että nyt säästän vaan, kun äitiysrahan olin laskenu päin kuusta ja onki paljon pienempi ku odotin.

Anzkuli kiitti pannarireseptistä! teen tuota tänään. Oon tosi paska kokki, mutta tänää tein tylsistymisessäni munakasrullan ja tuli hyvä. Mies oli ihan, että "Mikä tämä on...?" Saksassa ei kai kovin yleinen ruokalaji siis... =)

Hampaita: ei meillä näy, mutta ienten reunat on terävät, enteilleeköhän jotain? Ite oon saanu ekat hampaat 4 kk ja 1 vko:n iässä, eli n. 2 vko ois tytöllä siihen.

Soseista: Mä ajattelin tehdä suurimman osan itte, pihi kun olen ja täällä saa noita bio-vihanneksia halvalla. Mut Kuunkulta meinaatko, ettei voi luottaa että on oikee Bio jos marketista ostaa? Meinan eikö ne biokontrollit oo tosi tarkat? Apuva. Mä oon kasvissyöjä itte, ja lapsesta kai ainakin aluksi oon "tekemässä" sekasyöjää. hauskaa tulee ku pitää alkaa kymmenen vuoden tauon jälkee lihan kanssa pelamaan. Tai no, olenhan mä kissoille antanu lihaa, mutta sitä ei tartte mitenkään valmistaa. Ehkä ostan liha-ateriat purkissa tai mies saa tehdä jotain jauhelihajuttua. No taitaa käydä meille muutenkin huonosti kiinteiden alottamisen knssa, kun eihän tuo imuliisa huoli korvikettakaan...

Mäkin oisin halunnu töihin jo syyskuussa, mutta meillä miehelle sopii alottaa isyysloma vasta marraskuusta niin pidennän nyt sitte äitiyslomaa. Täällä saa äitiysrhaakin 12kk niin sopii oikeestaan ihan hyvin. Turhahan tuota ois pariks kuukaudeks totuttaa tarhaan, kun sitte sis taas totuttaa uusiks. Ja vuoden ikäselle on helpompi onneks löytää paikka ku alle vuotiaalle...

Maikki ootpas ollu reipas kestovaippailija! Mä kyllä käytän kestovaippoja tytöllä, mut vaan niitä housumalleja ja siihen villahousut päälle. Yöksi pistän aina kertisvaipan. En kyllä tiiä mistä kulmasta sellasta vois alottaa ompeleen, onko sulla joku ohje vai itsekö olet kaavan tekassu?

Tuttia syödään meillä ku viimestä päivää ja jos ei oo tuttia, niin omaa kättä sitten. Ennen ku tyttö käy nukkuun niin annan tutin, samoin jos ollaan jossin reissussa, niin tutti on mukana.
 
iiiiihanan paljon tullut tekstiä, nopsaan vaan kahlasin...perehdyn illemmalla paremmmin, kun kohta varmaan ukkeli herää ulkoo. Meillä on itkuhälytin aina vaunuissa vaikka nukkuukin tuossa verannalla ja silti hysteerisenä käyn kurkkiin....
Mulla joku kauhee kauhukuva kuinka menisin hakeen vauvaa ja vaunut ois tyhjät...hyi :/

jaaha, johan tässä olinkin koneella.....PYYHKIIN... :LOL: :LOL:
 
Maotao,Mä olen kauheen skeptinen, mitä tulee elintarvikkeisiin. Ostan vaan biojuttuja, kasviksis varsinkin. Siis kyl mä niit Bio-kasviksii marketeist ostan, onhan niis tosiaan tarkat ne kontrollit, et saa niihin sen biomerkin. Tarkotin lähinnä etten uskalla ostaa mitään tavallisii kasviksii (ei luomuja)en itellenikään, enkä missään tapauksessa tekis niistä vauvan ruokaa.
Kun niitä testejähän ne tekee aina noihin marketeiden vihanneksiin ja hedelmiin ja niistä on löytyny kaikenmaailman myrkkyi jopa yli sallitun määrän..eli se siitä terveydellisyydestä.
Sit toi Penny-kauppahan myy mukamas bio-tuotteita merkillä biobio, ja siit oli bolemiikkii,et ne ei täytäkään niitä biokriteerejä, ihan huijausta ja ihmiset ostaa kun lukee biobio.
Ja nythän oli se voi-skandaali, oli lukuisista voimerkeistä löytyny dioksiideja ja kaikkii öllöbakteereita ja pesunesteen jämiä..Aldin voissa oli vissiin eniten..hyi hitto ja mä oon tietämättömänä ostanu sitä voita, nyt haen voit vaan edekasta, ne oli puhtaimmat.
Ja sit ne kaikki pilaantuneet lihaskandaalit ja just vähän aikaa sitten se sian ja naudanlihasta löydetyt dioksidimyrkyt...mekin sitä karjalanpaistii tehtiin ennen ku toi tuli ilmi.
Kyl meitä kuluttajia huijataan ja me vaan ostetaan.
Mä oon sitä mieltä, et kaikki syöpäsairaudet ja monet muut taudit tulee ihan näistä kaikista myrkyistä mitä me itteemme saadaan. Kaikki on niin saastunutta, ettei ihmekään kun sairastutaan, kun elimistö joutuu myrkyille alttiiksi :(
Ai niin asiast toiseen... vaiks mä syön lihaa ni mua ällöttää sen raaan lihan valmistus, ykä meinaa aina lentää. Ihan ton perusteella voisin jo ruveta syömään kasviksii. Liha kyllä maistuu hyvälle, mut mä en pysty syömään sitä jos ajattelen mistä se on peräisin. Loppujen lopuks syödään aika vähän lihaa. Mua järkyttää se, et täällä Saksassa syödään kaneja :eek: !
Ja monet kasvattaa niitä pihapiirissä ja teurastaa itte ja syö...

Luminka, Tuota sylkeä en tullutkaan ajatelleeksi, et siitäkin vois johtuu toi poskien punoitus...tosiaan poika kuolaa koko ajan. Pakko pitää kuolalappua kaulassa, muuten saa vaihtaa paitaa koko ajan.

kantorepusta, Mä oon käyttäny sitä välillä kotona, kun ei enää jaksa kannella tätä poikaa käsivarsilla. Se tykkää roikkua siinä mukana ja sit noi vauvan lonkatkin on hyvässä asennossa levälleen, kun lekuri sanoi et hällä on ahtaanpuoleiset lonkat, et pitäis pitää enemmän mahallaan tai sit kantaa tuossa lantiolla, mut tuo kantoreppu on kätsympi.

Tää poika on niin huvittava, kun hän laulaa ite aina unilaulun ennenku nukahtaa :LOL: Se on semmosta surullista valituslaulua. Äidin tai isän pitää siis laulaa jotain laulua...ihan sama mitä, tää tykkää niin kovasti et sille laulaa jotain ja hän haluaa yhtyä lauluun. Sit jos tulee vähänki tunteellisempi biisi niin suu alkaa väpättää ja alahuuli menee mutrulle ja sieltä tulee sellainen surullinen mömmömmööö. Harmi kun ei ole videokameraa. Ois niin kiva filmata näitä juttuja.

Itkuhälyttimistä, Mul ei ole sitä vielä...kaverilta saan kyllä sen jossain vaiheessa.
Mut mä nukutan vaan tossa partsilla ja kuulen heti jo kirahtaa, kun tällä on niin kova ääni.
Kesällä se ois kyllä ehdoton vekotin, kun tulee oltua enempi aika ulkona pihalla.

muoks * oho tulipas taas pikät tekstit....
 
Hei!
Meillä Olli tulee viikon päästä 4kk ja minusta sillä kuultaa kaksi hammasta ikenien läpi,ei siis ole vielä puhjennut.Kovasti kyllä kaluaa kaikkea mitä käteen sattuu.
Minä olen myös miettiny tuota töihin menoa,tällä hetkellä ei kyllä kiinnostais yhtään, mutta tuo kodinhoidontuki on niin avuton raha(mitä mieltä olette?) ettei sillä pärjää ja Ollilla ei ole 3vuotiaita sisaruksia joista sais sen lisän...voi että tuo mun tissi on sitten kipee, olen yrittäny imetellä tiheämmin ja aina ensin tuosta kipeästä rinnasta,täytyy vielä saunassa suihkutella jos se auttais....mut nyt poju taas huutelee :wave:
 
kuunkulta...aika paljon ajattelemisen aihetta annoit! Mä haluisin kanssa kantaa kotiin VAIN luomua ja valita lähellä tuotettua ruokaa...mutta se hinta tulee vastaan! Törkeeen kalliita ne luomuntuotteet!
Mä tykkään että ihmisten pitäs enemmän aatella mitä syö, että olis tietoinen mistä monet valmisruoat tehdään? mitä niissä on ja niin edelleen...Olen myös puhtaan ruoan kannalla. Siis hyvin yksinkertaisen ruoan puolesta. Potut pottuina, lihat kaupasta ilman marinaadia....meillä tosi vähän käytetään valmisruokia.
Kesällä vadelmat kerätään pihasta ja niitä riittää koko talveksi. Omenat säilötään, marjat mehustetaan. Sieniä saatiin viime syksynä metsästä mielin määrin, vaikka joitain sieniä joissain paikoin ei suositella käytettäviksi raskasmetallipitoisuuksien takia.
MIes käy kalassa, tosi liian harvoin tulee saalista.

Mutta joo. Kyllä sitä ajatus kannattaa uhrata sille mitä suuhunsa laittaa.

Ruoassa on ihan tolkuton vero ja mies tuossa joskus väläytti kuinka verotus pitäs mennä sen mukaan mikä on ihmiselle terveellistä/haitaksi. Esim. herkuissa ois korkeempi vero kuin kasviksissa. JOs se kannuistais ruokavalinnoissa.

Mutta, niin vielä ruokien valmistamiseen. Mä olen peesailemassa anzkulia(ko)? Eli mä tykkään tehdä soseita, ne tulee halvemmiksi itsetehtynä ja jotenkin siinä sivussa kuin muukin ruoanlaitto. =)
 
Täällä on tosiaan ollut laajkaistat kuumina, mukavaa :)

Maotao, meillä on itkuhälytin parvekkeella, kun siellä nukutan (tai vien sinne vaunulenkin jälkeen nukkuvana kopassa).

Mies aina urputtaa, kun itkuhälyttimen käyttöohjeessa sanotaan että sitä lähetintä ei sais pitää alle +10 asteessa, mutta toinen vaihtoehto on pitää ikkunaa auki, niin sitten on pian sisällä se +10 :LOL: Kai se lämpötilaraja on, ettei masiinan sisälle tiivistyisi kosteutta, mutta käytettäväksihän ne hälyttimet on tarkoitettu! En kuitenkaan pidä lähetintä vaunuissa, vaan noin 1 m päässä, kun juuri on noista magneettikentistä ollut puhetta lasten kännyköidenkin yhteydessä. Nappaa äänen sieltäkin ihan hyvin, eikä ota joka ähkäisystä signaalia.

Kuunkulta, onpa teillä herkkä poika musiikin kanssa :) Ihanaa! Meillä myös lauletaan paljon, mutta Otso ei kyllä ole yhtynyt konserttiin. Lieneekö perinyt isänsä musiikinlahjat (tai siis niiden olemattomuuden...).

Vielä Maotao niiden kestovaippojen väsäämisestä, eilen käytin noin 4 tuntia keskellä yötä eri kaavojen ja ohjeiden parissa surffaillessa... Vähän meni ylikierroksilla. Kestovaippainfon sivuilla on ilmaisia kaavoja. Tein sellaisen kuin mummut näpsyvaippa, johon voi laittaa lisäimua sisään:

http://personal.inet.fi/perhe/kauppila/kestovaipat/kaavat/mummut_napsy_vaippa.pdf
ja
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=39224

Se on aika reilu ja ne lahkeensuiden "röyhelöt" jäi leveiksi, kun se olisi vissiin pitänyt tehdä saumurilla, joka leikkaisi 0,5 cm saumanvaraa pois. Vetäisin itse siksakilla. Oli jo tänään villapöksyjen kanssa käytössä ja piti ihan sisältä kokeilla käytön jälkeen, että onko se märkä, kun froteesta ei ollut tullut läpi 5 tunnin jälkeenkään (ja peppua vasten ollut fleece tietysti tuntui kuivalta).

Oon tykännyt dream nappyn sisävaipoista (niitä on käyttettynä ostettu pari), joissa on sivussa tarrat, mutta nyt alkaa M-kokoiset olla sillä hilkulla onko pienet! Kunhan ne tarrat ja fleecet tulee postissa, kokeilen tehdä isompia sivutarravaippoja.

Dream nappyn kaavoja saisi ostaa verkkokaupasta 10 euron hintaan, mutta kokeilen ensin "elsa-maijan" sivutarrakaavaa, jonka saa myös ilmaiseksi kestovaippainfon sivuilta. Se on 8-18 kg:lle, joten tod. näk. vielä ihan liian iso.

Hari Mao, meillä on myös vaihdettu makkarit toisinpäin (tai siis makkari ja työhuone) ja nyt on työhuoneessa yhdellä seinällä retrokukkatapetti ja matalalla roikkuvaan kankaiseen lamppuun (joka oli ennen sängyn päällä) osuu pää joka kerta kun huoneessa kävelee. Tosi kätevää ja esteettistä :LOL:
 
Mahtavaa, pitkästä aikaa meni ilta hyvin! Tämän viikon olen aina illat tyttöjen kaa kun miehellä iltavuoroa.. Vauva lauleli äsken sängyssään ainakin 10min kunnes hiljeni ja simahti =) Sain rauhassa lukea isomman kanssa kirjaa olohuoneessa. Toinen reppana kun on pipi, räkää tulee yskittää ja illalla oli vähän lämpöäkin :( Panadolia annoin sekä laitoin nenäsumutetta et ois kivempi nukkua...

Nyt kyllä jänskättää et miten menee loppuilta sekä yö kun huudoitta selvittiin tänne saakka..

Mulla on silloin tällöin tuossa takapihalla itkuhälytin. Normaalisti pidän vaunut heti oven vieressä ikkunan edessä josta näkee kaikista parhaiten. Ja itku kyllä yleensä kuuluu keittiöönkin saakka. Mutta joskus lämpimällä ilmalla laitan hälyn, mutta sitten joutuu laittamaan vaunut vähän kauemmaksi että johto ylettyy paremmin.
 
Mä kans tykkään tehdä soseet itse..
On kiva tehdä eri "sekoituksia" ja miettiä kaupassa et mitähän sitten kokeilisi :D

Vois kattoo nyt välillä telkkaria, tuntuu et aina illat oon koneella kun tytöt nukkuu... Kakkosen hääohjelman jos laittas näkymään =)
 
Minä täällä taas... :wave:

Oon ihan puhki ja vähän stressaantunut, kun lauantaina on koko päivän opetussessio, jota oli tarkoitus tänään valmistella. No, mies on ollut koko illan pelaamaan snookeria ja Otsolla on ollut sellainen ilta, että ellei ole saanut olla sylissä, on pärähtänyt samantien lohduttomaan huutoon. Alkoi neuvolan tädin ennustukset käydä toteen 4 kk ikäisen käyttäytymisestä... Kuolaa ja pukliakin on tullut niin paljon, että kolmannet vaatteet piti jo vaihtaa tämän illan aikana päälle. Hohhoijaa.

No, nyt sain nyt simautettua pojan sänkyyn kylvyn ja tuttipullon voimalla, mutta oon itse niin poikki, etten enää jaksa mitään materiaaleja vääntää. Olisin kyllä tänään vähän aikuista seuraa kaivannut. Onneksi te olette siellä olemassa :heart: :flower:
 

Yhteistyössä