11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

Ehtimisestä - Mä ainakin ehdin vaikka mitä per päivä,vaikka nyt on kolme muksua ja iso koira ja 3 kissaa ja mieskin kaikenpäälle :D .. oon aina ollut sellanen että ehdin vuorokauden aikana vaikka mitä.

Mä sain nukkua yöllä hyvin kyllä söi nimittäin kahentoistamaissa ja sitten kuuden maissa...
joten en voi valittaa... mutta miepäs meen tästä jatkamaan B)

olipas homma löytää tämä pino lupailin tulla kertoileen vähän omasta synnytyskokemuksestani elikkä mullahan oli alunperin laskettu aika 8.11 mutta pikkuherra päättikin olla masuss 11 päivää yli lasketun ajan mulla oli varattu mksiin yliaikaiskontrolli 19.11 mut edeillisenä iltana alko tuntuun että kohta tulee lähtö soittelin puol yhentoista aikoihin synnärille ja kehottivat tulemaan olin siitä noin tunnin päästä mikkelissä ja paikat oli kaks senttiä auenneet säännölliset supparit alkoi puol yks ja ainoa kivunlievitys jyväpussi jotta painelin selkää vasten supistusten tullessa aika kului tosi hyvin kun kätilö laittoi radion päälle ja kuuntelin koko yön suomipoppia ja kävelin ympäri salia. supistuksia tuntui tulevan jatkuvasti mutta ihan siedettävissä määrin. neljän-viiden aikoihin olin jo 6-7 auki ja odotin että vedet ois menneet seitsemän aikaan vaihtui vuoro ja alkoi pikkuhiljaa olla ponnistamisen aika se olikin tuskallisinta synnytyksessä supistukset ei olleet oikein tehokkaita ja antoivat nenään oksitosiinia pariinkin otteeseen ja puhkaisivat kalvot. sekään ei ollut riittävästi vaan laittoivat tippana tulemaan mutta vauvan pää aina kävi pilkahtamassa ulkona mutta ei jaksanut ulosasti sanoin kätilöille että tehkää jotakin koska aloin olla jo ihan loppu. suunnittelivat jo imukuppia mutta sitten käännyin kyljelleen ja vähän ajan päästä vauvan pää syntyi ponnistusvaihe tuntui kestävän ikuisuuden 33 minuuttia vaikkakin luulin paljon pidemmäksi kokonaisaika siis synnytykselle 7.33 koskaan en oo ollu niin voimaton synnytyksen jälkeen tärisin monta tuntia enkä jaksanu suihkuunkaan menna ku seuraavana päivänä. mutta nyt opetellaan taas tätä vauvaarkea pyykinpesuineen vaipanvaihtoineen on se vaan ihmeellistä miten pieni ihminen saa äidin tunteet pintaan nytki oon huomannu et ei tarvi olla kummoinen asia kun alkaa itkettää muuten aattelin tuossa että joko uskaltaisin käydä tänään vaavin kanssa happihypyllä ilma on leuto ja tuuleton ei kait tuo kahden viikon rajapyykki niin ehdoton ole

huoh mikä yö takana...tuntui että poika ei tehnyt muutakuin imi ja ähräili rinnalla koko yön... ja nyt on niin pirtee kuin peipponen ja vieläkin haluis ruokaa... minä taas kuin zombie |O
oikeesti miten tää voi vetää jotain monen tunnin maratooneja rinnalla...
en mä ehdi päivisin tekeen kuin juuri ja juuri vessassa käymään,vartin koneella ja ehkä suihkussa joskus.siinä se...
toivottavasti kohta alkais tasaantuun nuo syöttövälit ja ajat ei näitä maratoneja jaksa

noonie

Mikä lie kun monella nyt hyvä yö takana =)

Sillä viime yö meni täälläkin kaikista parhaiten mitä koskaan ollut! Heräsi kahdentoista aikaan ja nukahti 00.30. Ei tarvinnut edes lisämaitoa antaa, toisen rinnan vaan jaksoi ja simahti niin sikeästi että! Vasta puoli viideltä heräsi seuraavan kerran ja silloin söi toisesta ja ihan vähän pullosta. Nukkui tuonne puolikymmeneen ja siitä jäätiin hereille! Tänään ei ole mennyt vielä lisämaitoa ollenkaan ja kellokin jo 12.30. Eilen imetin niin paljon että se varmaan nostatti maitoa tulemaan tarpeeksi! :heart:

Nyt on tehty 40 jauhispasteijaa! Tietty vauva heräs kesken kaiken syömään ja mun hoitoavut oli kaupassa käymässä :D Keittiön lattialla imetin ja tarkkailin samalla uunia :LOL:

Meillä vauva nukkuu päiväunet tuossa vaunuissa eteisessä heti olkkarin vieressä. yöt sitten kiltisti omassa sängyssään =) Mä en nimittäin sais nukutuksi jos ois vieressä. Esikoinen oli alkuunsa, mutta mä näin vaikka mitä painajaisia että vauva on mun alla ym. niin pakko oli sit jaksaa nostaa takas sänkyynsä! Sit aloin imettämään nojatuolissa, ja siinä tätäkin. Ei pääse ite nukahtaa kedken syötön kun pakko pitää vauvaa hereillä ettei nukahtais kesken syönnin!

Huomenta-päivää!

RD: Meki ulkoiltiin jo tokasta viikosta alkaen, kun täällä ei puhuttu mistään kahden viikon ikärajasta... tosin Suomessa on vähän kylmempääkin kuin täällä Itämeren toisella puolella, mutta kun ulkona nukutetaan kuitenkin...? Nyt tyttö on 3 vko ja ollaan tehty jo kauppa- ja ankkireissut porukalla. Eilen kävin vilauttamassa neitiä työpaikalla ja kyllä hän sai kovasti ihailua osakseen ;)

Kasvaa kovaa vauhtia myös meidän pieni. Viime punnituksessa päivän vajaa 3 vko oli 4740 grammaa, kasvuvauhti edelliseen punnitukseen 90 g / päivä. Hurjalta tuntuu, mutta ei kuulemma jatku noin kova kasvu montaa päivää, vaan on vaan kasvupyrähdys. Otettiin ekat 62-senttiset vaatteetkin jo käyttöön ja pienimpiä laitettiin pois. Täytyy kyllä sanoa, että silti oli hyvä kun sain kaverilta noita 50-senttisiä, että sai pari ekaa viikkoakin olla sopivissa vaatteissa. =)

Tietämätön: onnea matkaan. Harmi että olet "yksin" joutunut odottelemaan yliaikaisena. Mitä olen muita ketjuja seurannut niin aika paljon on ollut näitä 42-viikon odottajia. Vaan meidän vauvat aikamoisia hätähousuja! Nojoo, paitsi syntyihän meidänki pullukka rv 41.

Muuten täällä mitään ihmeempiä, yöt mene hyvin, neiti herää 3-4 tunnin välein tissille ja simahtaa taas kuin saunalyhty! Mie oon ihan pirtee koko ajan, kun nukun sitte aamulla tunnin kaks pitempään... ensimmäisen lapsen onnea, kun ei ole ketään sitten aamusta viellä herättelemässä =)

Maidon pumppaamiseen kuulisin kernaasti edelleen vinkkejä! Miten kannattaa aloittaa, kun ostin sellaisen elektronisen pumpun ja tyttö vaan on tissiä syönyt tähän asti. Ts. ennen imetystä, imetyksen jälkeen, milloin tarjota maitoa vauvalle tms. Syy miksi haluan pumpata siis on, että joskus pääsen vähän kauemmas kotoa pois ja mies voipi hoitaa syöttöpuolen!

maotao, mä olen pumpannut silloin kun tissit meinaa räjähtää eli on jo liian pitkä aika (mulle) siitä kun vauva syönyt...tai kun tissit niin pinkeet että lypsän takia ettei toi tikahdu maitoon, mutta vaan sen verran lypsän että isommat pois, ettei alkais heruttaan enempää.

tietämättömälle lähettelen vielä täältä kannustusajatuksia vaikka siellähän varmaan ollaan jo käynnistystouhuissa - ja toivottavasti hyvällä mallilla!!

Viime yö meni meilläki hyvin!! Nyt parina iltana leevi on valvonu tosi pitkän pätkän illalla, pikkusen ehkä torkahtanu tissille välillä. Eilenki heräs neljän maissa ja sinnitteli sit illalla yli ysiin saakka. Tosin oli kyllä tosi väsyny, mutta ei vaan asettunu nukkumaan. Luputteli sit molemmat tissit unenpöpperössä pitkän kaavan mukaan ja sit nukahti 21.20 ja nukkui taas melkein viis tuntia ekan välin! Mie kans heräsin tuntia aikasemmin oottelemaan ja sit nuuttiaki piti käydä peittelemässä. Mutta silti ihan hyvät unet on saatu. Toinen syöttö oli puol kuuden maissa ja sit nukuttiin vielä seittemään. Kaupassa käytiin aamupäivällä ja kakkupohjan tein tuossa äsken. Anoppi tulee vauvaa kattomaan tänään niin aattelin jotain hienompaa laittaa pöytään! :D

Hereillä leevi on vuorokaudessa 7-8 tuntia (mikä on miusta yllättävän paljon!) Tosin saattaa torkahdella välillä tissillä. Yleensä herää aamulla 7-8 maissa, ysiltä lähetään ulos ja sillon nukkuu 2 tuntia, sit on hereillä 1-2 tuntia ja nukkuu 2-3 tuntia. Sitpä oikeestaan valvoo illan - välillä saatetaan kokeilla häntä viedä sänkyyn kun näyttää että nukahti tissille, mutta usein herää sit kuitenki. Kasilta tehdään iltapesut ja jos vaan ei oo unia nukkunu illan aikana niin 21-22 välillä on sit nukkumassa. Joskus ottaa illalla tunnin unet vielä viiden-kuuden kieppeillä, sit menee illalla nukkumaan käynti myöhemmäks. Hyvin sopii meille tämmönen rytmi!

Meilläki alkaa 56-senttiset vaatteet käydä pieniks. 60-senttisiä oon ottanu käyttöön ja 62-senttiset on kans jo viikattu lipastoon valmiiks. Housuissa menee 56 koko vielä ihan hyvin, mutta bodyt ja unihaalarit alkaa olla lyhyitä. Vissiin siis on pitkäselkäinen tämä meidän vauveli. Ens viikolla on neuvola torstaina, sit nähdään miten on kasvanu.

Meilllä on täällä ihana rauha, kaikki miehet - niin pienet kuin suuretkin - on päikkäreillä. Miunki ois kyllä hyvä nukkua, mutta en nyt malta, kun on ainoo hetki tänään kun on mahollista tehä omia juttuja. Iltapäivästä isi lähtee nuutin kans ulos ja leevi jää miun iloks, tai sit lähetään mukaan... ja illalla tulee vieraita.

Eli huomiseen sitten taas! :)

Anzkuli ja Leevi 3 vkoa ja 1 pv

Tere!
Enpä ole pariin päivään nyt kertakaikkiaan jaksanut koneelle istahtaa, nyt oon ulkona kun lumiukko että mistä on ollut juttua...

Mulla on siis meinannut voimat loppua noitten tyyppien mahavaivojen kanssa! Eilen mies oli tosi ritari, iski mulle autonavaimet käteen ja sano että rouva lähtee nyt vaikka ostoksille ja hän hoitaa vauvat. Työtä tein käskettyä, ajelin Ideaparkkiin ja ostelin vauvoille vaatetta ja talvihaalarit. Hävyttömän kallis reissu, mutta so what. Ilta oli kummallinen, kumpikaan ei oikeestaan kätissyt mahavaivojaan (Cuplatonia siis pari päivää mennyt) ja oli ihana tunne kun vauvat nätisti syönnin jälkeen nukahtivat. Mutta sitten yöllä kahden jälkeen Oskarilla tuli masu kipeeksi ja suoraan sanottuna kiljui vähän väliä kipua. Kamala olo kun ei mitään voi tehdä! Vieressä makoili loppuyön välillä kätisten. Mutta Wilma, kellä ne pahemmat ongelmat on ollut, nukkui yönsä kertakaikkisen hyvin! Jospa Oskarinkin maha rauhottuisi pian??? Joohan... :/ Tänään ollaan ulkoiltu ja siivottu ja seurusteltu, nyt isoveljet pitävät pikkuisille seuraa tuossa lattialla, kattovat lasten leffaa.

Ja paras uutinen on että perjantaina ostettiin uusi pesukone!!!! Se toimitetaan maanantaina ja en jaksasi vartoa enää. Pyykit oikeesti tulee jo ovelle vastaan, tuolla vanhalla masiinalla on ihan turha alkaa pesemään kun se räpsäyttää sulakkeen koko ajan. Mutta pian pääsee purkamaan pyykkivuorta. JEE. :D

Nyt meen ruuanlaittoon. Toivottavasti tämä ilta sujuis mukavasti, alkaa oikeesti oleen mehut lopussa... Mutta nyt bon appetit!

HM ja mahanpuruiset

Sairastelu alko :(

Mentii päivystyksee ja sielt laitettii tyksii lasten polille ku epäili et o nii paha silmätulehus et joutuis laittaa antibioottii suonee, märkii meinaa tosi pahasti.
Ressu nii reipas siel vaikka sattuki varmasti. Huusiha se tietty ku tutkittii.

Paino 4650g, ei lämpöö. Tipat saatii ja jos pahenee ni takas sinne jos pahenee tai tulee kuumetta.
Bakteeriviljelyn vastaus tulee tiistaina.

Kyl teki miel tönästä sitä lääkärii ja sanoo et älä rääkkää mun lasta mut hyväähä se vaa tarkotti. Kun se paineli Onnin masua niin Onni pissi kostoks sen sormille xD

Korvat oli kunnossa.

Vähä ku raottaa tota silmää ja koittaa tippaa laittaa ni oikee purskahtaa sitä märkää :(

Diagnoosi siis laaja sidekalvontulehdus

Sanse - Siis sun pikkusella,eikös pikkuses ole 11pv vanha... kyllä aikaseen alkaa...
Miten tuollasen oikein saa,siis laajan sidekalvon tulehuksen... tarttuuko jostain yms ? ?? Voi toista pikkusta sentäs.
Toivotaan että menee nopeesti pois pikkuselta tulehus...

Heips, tylsyyksissäni luin teidänkin palstaa läpi ja pisti silmään Sanse sun kirjoituksesi. Meidän tyttö oli nimittäin viime kuun alussa 9 pvää vanha saadessaan silmätulehduksen, joka oli TODELLA paha! Itse säikähdin todella, kun toinen ei enää saanut silmiään auki. Käytiin myös päivystyksessä, ja tulehdus meni antibioottejen kanssa kahdessa päivässä ohi! Eli erittäin pikaisesti.
Tippojen laitto oli aluksi kamalaa, kun ohjeistettiin "avaamaan" alaluomea ja pursottamaan rasvaa sinne -siitä ei tullut mitään. Helpompaa on laittaa voidetta reiluhkosti vauvan silmien ollessa kiinni siihen "ripsirajaan" ja hieroa hellästi yläluomea, jolloin voidetta menee silmään. Yleensä meillä neiti itse räpsytteli voiteet sisään...
Ja silmätulehdus on kuulemma tosi yleinen vastasyntyneillä, kun niiden kädet kulkee rataa -silmät-nenä-suu-silmät-nenä... Eikä ole vaarallista!

Jaksuja!

cora ja alma 8vkoa ja 1pv :heart:

Kiitos cora tsempistä :) Me saatiin tippoina tuo lääke ja tosi vaikee saaha laitettuu niitä kun silmää ei saa auki ku hän nii kovi puristaa kii ja sattuuki :( Eiköhän tuo tuosta helpota, onneks ei sairaalaa jouduttu jäähä kuitenkaa.

Eihän se silmätulehus vakavaa ole mutta kun sitä on NIIN avuton olo. Keitetyllä veellä puhistellu sitä ennen tippojen laittoa.

Sanse & Onni 11 pv

Sanse: Liekö tuota tulehdusta liikkeellä, mun siskollani (15v,) oli juuri ollut side-vai sarveiskalvontulehdus! Joka tapauksessa sillä oli silmät olleet ihan punaiset!
Meidän esikoisella oli 6 viikkoisena silmätulehdus ja muistan vieläkin miten hankala oli tipat laittaa! Taisin vähän "huijaamalla" saada menemään, imettäessä tipautin kun toinen viattomasti äitiään katteli :p

Pikaist paranemista pienelle =)

Ai että oli ihanaa käydä pitkästä aikaa saunassa! Miehellä oli iltaviikko niin ei oikein tule silloin lämmiteltyä, ihan vaan suihkussa käydään...

Vauva on nukkunut koko päivän, aamupäivällä viimeks valvonut! Paitsi viiden aikaan vaan sen verran oli hereillä kun kylvyssä käytin.

Tuossa paistettiin kaapista patonkeja pois.. On jopa laittaa hyviä aineksia sisälle =) Kuhan isompi menee nukkumaan ni sit miehen kans herkutellaan salaa :p

Sanse tsemppiä! onpas ikävä että sairastelu alkoi jo noin pienellä. meillä esikoisella oli ahdas kyynelkanava vasemmassa silmässä ja rähmi lähes vuoden ikään. oli tietysti ihan eri asia, mutta tiedän kuinka inhottava tippoja on laittaa, meillä oli aina silloin tällöin tipat kun meni pahemmaksi ettei tahtonut silmä avautua unien jälkeen. toivotaan että paranee pian teillä!:)

täällä tosi pitkästä aikaa oltu koko perhe yhdessä ihan kokonainen päivä! meillä harvinaista herkkua kun mies paljon töissä. päivällä käytiin kaupassa ja nyt iltasella kummitytön synttäreillä, muuten tässä kotosalla.

huomasin muuten just että synnytyksestä saakka mulla on kynnet lohkeillut ihan kamalasti! tuntuu että halkeilee ja lohkeilee ihan hirveästi. raskausaikana oli oikein vahvan oloiset kynnet. kai tää jotenkin hormooneihin liittyy...

katselen tässä samalla estraadilla ohjelmaa jossa Lauri Tähkä :)

mutta nyt taas touhuihin. iltapala aika esikoisella lähestyy.

korppinen

Alkuperäinen kirjoittaja Pöppiäinen82:
Anzkuli - No hyvin varmasti poitsu kasvanut kun meillä on 3 viikkoa ja 3pv vanha likka ja tosiaan nyt vasta alkaa sopimaan 56cm vaatteet hih.
Paljonko teillä oli syntymämitat? Oishan ne varmaan tuossa etusivulla... Meillä nuutti oli aikoinaan leeviä 1,5 cm pidempi ja 600g kevyempi ja hällä mahtui 56 koko varmaan kaks kuukautta päälle. Hällä oli tosin kans alussa noita painonnousuongelmiaki ja paino jäi alakäyrälle menemään, että eihän siinä pojassa ollu paljon vaatteiden täytettäkä - toisin kuin tässä topakassa pojassa! :D Vähän harmittaa kun tuli ostettua 56 koon housujaki melko monet, jäävät aika vähälle käytölle. Mutta jospa ne sais sit vaikka huutiksessa menemään.

Meillä tais pikkuisäntä nukahtaa yhellä tissittelyllä tällä kerralla. Äiti taitaa ottaa lasillisen viiniä ja nautiskella hieman sudokusta ja sit unille. Väsyttää!! Toivottavasti sais taas kunnon unipätkän alkuyöhön!

Öitä mammat ja vauveliinit!

Kerpele!
Mahat edelleen kipeinä, Oskari oikeen kiljuu kipuaan ja Wilmakin kätisteli tunnin verran tässä illalla. Tää ei ole enää kivaa. :(

Wilmalla oli myös silmätulehdus jo ihan ekoina päivinä, sai Oftan Akvakolit ja muutamassa päivässä sitten meni ohi. Silmätulehdus on tosi yleinen vaiva vastasyntyneillä, mutta onneksi se menee suht nopeeta ohi joko tipoilla tai sitten ahkeralla putsaamisella.

Silmä menee nyt väkisten kiinni. Taidan panna maate. Huomisiin.

HM

Antzkuli - Eli tässä neuvolatiedot ja sitten synt.tiedot samassa.
3 viikkoa ja 1pv
- Pituus 51,2cm ( synt.pituus 48cm )
- Paino 3495g ( Synt.paino 3100g )
- Päänympärys 35,8cm ( Synt Py. 34cm )

Paino käyrä menee oikein ja painoa tullut niin kuin pitääkin.
Mulla likat on kaikki ollut tälläsiä prinsessoja :D

HM - Jaksuja sulle,ei varmasti ole kivaa...

Pöppiäinen & Emma 3viikkoa ja 3pv

Oftan akvakolit meilläki, sano että alkuu ois hyvä 8 kertaaki laittaa. Ollaan nyt ahkeraa laitettuki ja keitetyl veellä samal putsattu, näyttää jo vähä paremmalle ja poikaki virkisty valvomaa, kahtelee bb:tä tuossa lattialla =)
Nyt on valvonu jo 1,5h. Joka ilta kyllä sama juttu =)

No tuli nukuttua 5h,on sekin hyvin,vaikka kieltämättä silmät on ristissä mutta en nyt valita.
Likka ootti että mamma nousee ylös ja sitten itte olikin helppo alkaa tutimaan :D

Jaahas,tänään jos jaksais pyykkää ja imuroida yms hommia vuorostaan taas,kunhan kuume pysyy poissa,se kun tykkää nousta aina välillä kun olen tässä ollut jokusen päivän flunsassakin...

Pöppiäinen & Emma 3 viikkoa ja 4pv

huomenta..
yö meni 4+4tuntia nukkuen, mutta miksi silti on tosi väsynyt olo? Tekiskö tuo musta maa oman osuutensa, kun lumesta ei tietookaan.
Tänään ois pukkiparaati ja ilotulitus, mutta en taidan esikoisen kanssa viitsiä vesisateeseen kun on viel kipeekin. Harmi! Ilotulitusta vois illalla lähtee katsoon autosta käsin.
Tädiltä pitää nyt aamupäivän aikana hakea kahvikuppeja lainaan ristiäsiä varten, siinäpä tän päivän ohjelma. Niin ja pyykkitouhua, tietty.

helmi ja ukkelit

Yhteistyössä