Toukomurut 2014 ~ Huhtikuussa

KolmenÄiti, yöt oli kuvaus myös minun öistäni, kyljeltä kyljelle viim. kahden tunnin välein ja hirveellä ähellyksellä. Ei ole isoa kipua, mutta kuitenkin koskee, kun vauva muljuu silloin puolelta toiselle. Yöllä oikein ajattelin, että olispa jo aamu, kun vaikka väsyttää, niin sängyssä asennon etsiminen on hanurista!

Ja kiitos myös linkistä, tuoltahan löytyi vaikka mitä matkustavalle vauvalle! Meidän perhe on mitä ilmeisemmin lähdössä tän vuoden lopussa uudelle komennukselle Aasiaan, niin kaikki reissaamista helpottava kiinnostaa.

Uhmis luultiin täälläkin olevan päällä rajumman kerran, mutta kas kun esikoinen sai putket korviin, niin älyvapaat raivarit loppu siihen... Kaipa se itseäänkin pikkasen ketuttais, jos koko ajan koskisi.... Yhteen otetaan ajoittain edelleen, mutta ehkä vähän seesteisempi vaihe nyt kuitenkin menossa.

Kivunlievitystä haluan varmasti nytkin ja mulla on huippuhyvä kokemus epiduraalista. Sitä ei tarvittu lisätä, niin pitääkin jutella neuvolassa, että mikähän olis nyt hyvä, se spinaali kait? Esikoinen alkoi vesien menolla ja siitä alta 10 tuntia oli jo sylissä ilman mitään vauhdittamisia tai käynnistämistä.

Nimivaihtoehdot olleet meillä tapetilla viimepäivät. Tytölle on nimi ja pojan etunimestä on tahtojen taisto menossa... Ei siis tiedetä kumpi tulee. Mies lähtee viikon työmatkalle ens viikolla ja ennen sitä pitää olla nimi valmiina, jos sitä vaikka tosi epätodennäköisesti tarvisikin sillä aikaa. Miten teillä muilla nimiasiat?

Kuka mukaan synnytykseen? Vai onko joku menossa tietoisesti yksin? Mua ei paljoo, mutta vähän jännittää, ettei vain vauva syntyisi, kun mies on Koreassa, sellasta synnytystä EN toivo, että ehtisi sieltäkäsin mukaan :LOL: Esikoisen hoito on kyllä järjestyksessä, mutta minä en haluaisi olla yksin salissa. Viimeksi meni minulle sopivalla tavalla, että olin itsekseni avautumisvaiheen (vähän vahingossa, kun ei tajuttu että se menee niin nopeesti ja mies oli lähetetty kotiin jatkamaan unia) ja sitten kun oli avautumisen loppusuora, niin mies tuli mukaan siinä kohtaa. Saas nähdä, kuinka nyt menee...
 
Mä oon menossa yksin tietoisesti tahtoen :)
kivunlievitystä olen miettinyt että jos vain suinkin niin luomu ja jos tarpeellista niin kohdunkaulan tai pohjan puudutus sit ponnistuksen avuksi. Noilla meni viimeisimmät synnytykset ja olin täysin tyytyväinen.
Tänään kyselin siin tuosta kotiutumisesta että mitkä on vaihtoehtona kun en aivan ehkä siihen polikliiniseen luota mutta LySy on ennestään tuttu ja hyvä ja se on mahdollista tääl seinäjoella. En ole sairaala ihmisiä ja tykkään sit tulla pian kotiin.

Nimi asioita olen miettinyt ja kun nyt tänään varmistui että on poika 90% todennäköisesti niin nimi olisi valmiina. Mutta tytölle ei kyllä ole :-S pitäisi varmaan ruveta pappia varaamaan jo kun tuo kesä häineen ja rippikoulut ja sun muut on. Eräs puoli tuttu oli jo varannut vaik hänellä kesäkuussa laskettu ja sanoi vaan että ei luultavasti saa sitä kenet haluaa :-o
 
Hei!
Kiitos Hyäkkis uudesta pinosta!Meidän kuukausi kolkuttelee jo,hui!

Ja tervetuloa uudet taas,kiva saada mukaan uusia vielä.

Miten lapsivesiasiat Nuutti ja mintssi?

Täällä kans on viimeisen viikon sisään alkanut ne kipeät supistukset,jotka tulevat aaltoina ja vaivaavat usein aamuisin heti noustessa ja iltaisin sitten taas.Aivan kuin niitä inhottavia jälkisupistuksia,joita synnytyksen jälkeen tulee.Mulla on kans tuo valkovuoto ihan öklömakean hajuista,mutta en ole vielä osannut huolestua!

Ajatus on nyt se,että "älä vielä synny,kun varasin vielä huomiselle kampaajankin...":DNo ei mutta totta puhuen hankala uskoa että tämä ottaisi varaslähdön,kun edelliset menneet ihan loppuun asti.

Uhmaa on meilläkin jonkin verran,mutta olen huomannut,että nyt kun ei ole pitkiä hoitopäiviä,on vähän rauhallisempaa.Lapset nauttii selvästi tästä kotoilusta pitkän talven jälkeen.<3

Vinkki muuten:jos pieniä bodyja tarvitsee vielä,käykää Lindexillä(jos siis ketjuliikkeen vaatteet käy).Sain kassillisen ihan aleale,kun siellä myytiin edellisiä pois. Ja niin nättejä vaatteita sekä tytöille että pojille!<3

Vielä pitäis sitterin kangasosa pestä,plaah.Mutta nyt kutsuu kirja ja sänky,eli öitä!<3

Mea ja tyttönen 33+5
 
Kiitos kysymästä - Lekurilta palattu huojentuneena, minulle oli pesiytynyt hiiva. Eli ei onneksi lapsivesi mennyt eikä yhtään avautunut.
Soitin päivystykseen ja he sanoivat että heti tultava näytille. Jos lapsivesi on näillä vkoilla mennyt niin tulehduksen riski on suuri, siksi pyysivät paikalle.
Seinäjoella oli hyvä lääkäri! Tutki perusteellisesti. Lääkäri sanoi, että toisilla kipeätkin tuntemukset eivät avaa paikkoja, toisilla paikat avautuvat vaikkei juuri tuntemuksia ole.

Nyt saa vauva toivottavasti olla yksiössään sinne vkolle 39, jolloin yleensä suunnitellut sektiot tehdään.
 
Mäkin taidan spinaaliin päätyä vaikka mun tuurilla tehot loppuu kesken. Mites se kohdunkaulan puudete? Auttaako muuten kun ponnistaessa? Ponnistus ei mun mielestä sattunut edes esikoisesta vaikka mitään lääkitystä ei saanut. Se pakottava iso hätä peitti kyllä hyvin kaiken :)
Ihanaa, ilmeisesti porukoiden koirassa oli lintukirppuja kun toinen käsi näppylöillä ja joka paikka kutisee :kieh: en tosin tiedä miten se mut vadta tänään löyti kun eilen kävin koiraa katsoo eikä samat vaatteetkaan päällä ja saunassakin kävin eilen. Kutiavaa yötä mulle siis :/
Pukamat vaivaa myös edelleen vaikka maha ei kyllä kovalla ainakaan ole ollut:O
Avantasia ja viikari 33+1
 
Kohdunkaulan puudute Mä sain edellisessä synnytyksessä akksi puudutetta tuonne römpsään :D Ja en kyllä mitenkään hirveetä eroa huomannut. Ainoastaan sen, ettei enää tuntunut, kuin lapsi olisi puukolla yrittänyt ulos. Eli vei sitä terävää kipua kohdunsuulta, joka oli tehdä hulluksi.

Kivunlievitys Pelkällä ilokaasulla menen, erittäin todennäköisesti. Kahdessa ekassa synnytyksessä on ollut epiduraali, joista toisessa se ei toiminut vaan lukitsi mut sänkyyn karmeiden kipujen kanssa. Tunsin miten repesinkin (se ei satu sillätavoin kuin luulisi, vaan tuntuu polttavana/kuumana aaltona, joka humahtaa yli). Kolmannen aknssa menin pelkällä ilokaasulla ja se auttoi todella hyvin. Tosin ponnistusvaihe oli paha, sillä emnin paniikkiin ja luulin kuolevani. Neljännen kanssa ilokaasusta ei ollut mitään muuta apua, kuin se, että olin ihan sekaisin siitä :D Ei auttanut kipuihin eikä mihinkään. Käynnistyksen takia ilmeisesti supistuksissa ei ollut mitään väliä, joten sitä ilokaasua ei saanut ajoitettua mitenkään päin. Jokseenkin kaaottinen synnytys oli se :D
 
kohdunkaulan/pohjan puudute vie mun mielestä juuri tuon pahimman kipu huipun pois, vähän niinku ilokaasu mutta ei aiheuta sitä sekavaa tunnetta ja ehkäpä hieman tehokkaampi..

kiitos Mea :heart:, tää on vaan näitä juttuja kun päättää että pärjää ja jaksaa ;) ei ole muuta vaihto ehtoa olemas :D

täällä tirriäinen pitää mua hereillä :S tuntuu että se kairautuu tuolla kohdun suulla pihalle just nyt :D on tainnut sukkapuikko vaihtua virkkuu koukkuun :LOL: vessassaki saa rampata vähän väliä ja äärimmäisen turhauttavaa kun vaan vähä saa pissattua kerralla ku se niin painaa tonne :kieh: pieniä supistuksia muutamia tullut ja kummallisesti nousee sellanen lämmön tunne koko kroppaan :whistle:
Mitähä sille TeaPotille?? jokohan oot ihan kypsä siellä?
 
Huomenta!

kutinasta... Raskaushepatoosissa tais kuitenkin iho muutoin näyttää terveeltä, ei näppylöitä tms.

Auto hajos maanantaina. Joten nyt ei vauva toivottavasti lähde syntymään kun ootellaan autoon uutta osaa :D kampaamo tääläkin siirty sit viikonloppuun, joten mielellään sais asustella yksiössään viel viikon.

Vuotoja tääläkin, mut oletan et valkoovuotoa vaan. Ajatellut et jos vettä niin kait se jossain vaiheessa hulahtaa sit kunnolla?

supistelut hieman rauhoittuneet. (Koputtaa puuta)

Ainiin ja POKS POKS 36+0
 
Viimeksi muokattu:
Kohdunkaulan eli pc-puudutteen vaikutus on n. 1-1, 5h mutta niitä voi saada niin monta ku tahtoo :D minusta laittaminen ei ainakaan satu. Molemmat ku on oksitoonitipalla käynnistetty niin ois kiva nyt kokea normaali avautumisvaihe yms. Niin tietäis onko niissä sitten eroja....
35+3
Ja huomenna painokontrolli ultra äippiksellä.Lapset vattataudissa, kuhan nyt ei vaan tarttuis mulle....
Hepatoosissa ei tuu näppyjä, ainakaan yleensä, vaan kaamea kutina.
 
Kolmas lomapäivä aluillaan -ihan kuin kroppa tietäis, et nyt on loma, kävin eilen vääntämässä työpaikalla 4 h rästitöitä ja pakaran yläosaan iski ihan järjetön kipu, hyvä, et pääsin köpöttelemään kotiin, sen verran sattui.

Eilisessä nlassa "kiva" ylläri, sf-mitta pompsahtanut 35 cm! Lapsivettä on tosin hyvästi ja olen lyhytselkäistä mallia, joten voi johtua siitäkin. Laittoi kuitenkin lähetteen ä-polille, joka päättää, et katsotaanko ennakkoon vai ei. Käsin tunnustelen vauva kuitenkin ihan normaalin kokoinen ja th sanoi, ettei usko, et tulis yli 3,5 kg, mut hyvä olis tarkistaa. Paino ei onneks ollu noussut yhtään 2 vkossa, jospa se ei enää hirveesti nousiskaan, nyt tullu yhteensä ehkä 9-10 kg.

Täällä kanssa vatsa vähän väliä sekaisin, eilen tuli kiire nlaan, kun en päässyt veskistä pois:LOL: Kiva, jos hätä iskee esim. jossain kassajonossa tai kun jumii liikennevaloissa, saa lapset kertoa tutuille, et äiti kakkas housuunsa:ashamed: Ja pissahätä iskee ihan jatkuvasti, puolen tunnin välein saa rampata tiristämässä pari tippaa, kun on sellainen tunne, et nyt räjähtää rakko.

Meillä on nuorempi lapsi(kohta 4v.)aloittanut yökastelun, ikinä ei tätä ole ennen ollut ja tosi pitkään ollut jo yökuiva, mut nyt ei vaan useimmiten herää veskiin. Pitää soitella nlaan, voisko olla muuta kuin "vauva-ahdistusta", kamalasti tulee pyykkiä, kun lakanat saa pestä joka päivä ja patjan suojana olevat täkit myös.

Mä muuten menen kanssa ihan tyytyväisenä synnyttämään yksin, en usko, et lapsenvahdit ehtis paikalle. Ei haittaa mua, en ole siinä tilanteessa seurankipeä ja mies oli mukana esikoisen syntyessä, joten tietää kyllä mistä on kyse.

Ollakovai...? ja poitsu 35+0
 
Lapsivesi asiat Jäin täällä seurailemaan mitä Nuutille sanotaan. Ei ole joka päivästä. Mutta kummastellut kyllä toisinaan niin makeaa hajua.. Vielä kun sf mittakin oli liian alhainen mutta vauva normaali kokoinen. Että karkaako sitä sitten välillä lapsivesiä pois?! Mutta Sf mitta nyt noussut, enkä ihan heti keksi koska viimeksi oli makeaa.. Tosin tää muisti on kyllä niiiiin hakusessa nykyään :LOL:

Nimi on viimein saatu päätettyä tytölle. Mutta jos ihme kävis ja poika tulis.. En tiedä.

Ristiäisiä täälläkin pähkäilty, saakohan tuota seurakuntakotia "lainata" ja mitä maksaa, miten ajoissa varata.. Ahdasta tulis kotona pitää ja osa vieraista ei suostuis kiipeämään noita rappusia ja jättäis tulematta :/

Kivunlievitys jotenkin rohkasevaa lukea kuin moni meinaa mennä synnytyksen läpi juuri ilman puudutteita. Itse kun kauhuissani pelkään nimen omaan sitä kipua, ehkä muutakin. Kaikki uutta ja jännää. Ei viitsi edes ajatellla. :D Ettei pakokauhu yllätä. Sitä kun ei voi koskaan tietää. huhu.

mintssi ja rinsessa 34+6
 
Jahas, neuvolassa käyty ja eipä siitä paljon muuta jäänyt mieleen kuin, että sälli on vissin päättänyt kääntyä jalat edelle.. muutenkin ollut melkoinen huoli synnytyksestä, koska edellinen syntyi ilman minkään näköistä kivunlievitystä (ei todellakaan vapaasta tahdosta), oli sen verran raju kokemus, etten aikonut tähän enää ikinä ryhtyä.

Ja tottakai voi vielä kääntyä moneen kertaan, on vaan tässä raskaudessa vastustanut oikein urakalla, jospa se kroppa yrittää viestittää, että kiintiö on nyt täysi :)

Ja viikot täyttyy.. 34+0
 
Viimeksi muokattu:
papumamma ei välttämättä hulahda. Itselläni ainakin esikoisesta sitä tihkui ja supisteli rajusti, vettä tuli jostain ylempää - eli puhutaan "korkeesta vedenmenosta". Ei sitä tullut paljon missään vaiheessa, reiluummin kuin valkovuotoa yleisesti. Silti synnytyksessä vielä puhkaistiin kalvot ja sittenhän sitä hulahti, kätilökin totes siinä "eihän sulta mitkään vedet oo menny". no paha mennä väittää vastaan kun nimenomaan sen veden vuoksi otettiin osastolle rv 33+5.... Sitä oli mielestäni myös 33+3, mutta silloin testissä ei näkynyt vettä, ei se vuoto siitä miksikään muuttunut, supistukset vaan yltyi ja 33+5 kun uusiksi menin päivystykseen en saanutkaan enää nousta pysty asentoon siitä tutkimuspöydältäkään...

mintssi itse oon kans miettinyt, lähinää tuon aiemman kokemuksen vuoksi, että karkaakohan vettä jostain... haju ja väri on normaalia, mutta vetistä on ollu koko raskauden. Sf just ja just alakäyrän yli, viimeksikin mitattiin kolmasti, että saivat 27. Vaikka kyllähän se alakäyrä on vielä ok, sen alle sitten ei enää ole. Tuntuu vaan niin pieneltä kun esikoisesta oli 6cm isompi sf näillä viikoilla - tosin sittenhän ne kalvot ei kestäneetkään... Vauva tuntuu vaan niin hyvin tosta mahan läpi kun vaan silittääkin, että tuntuu oudolta.

kivunlievitys viimeksi oli kohdunkaulanpuudute+ilokaasu+epiduraali, epiduurali oli turhan tehokas - en tuntenut sen jälkeen mitään kipua en supistuksia enkä tiennyt sitten milloin ponnistaa. Lisäksi kai makasin jotenkin sopivasti sen kanyylin päällä, että painoi nikaman väliin ja selkä oli pitkään kipee, sanoivat, ettei epiduraalinpistosta voinut olla, mutta siihen kyllä jotenkin liittyi minusta aika varmasti. Eli tällä kertaa luomuna mahdollisimman pitkään, ja kohdunkaulanpuudute + ilokaasu, jos jotakin otan.

Ja tukihenkilö miestä toivoisin mukaan, mutta lapsenvahti ei ehdi tänne alta 2h. Ja kun edellisen synnytys kesti 5h, niin voi olla että käy niin, että mies on kotona esikoisen kanssa ja tulee paikalle vasta kun on vauva sylissä.

Nimi tytölle on päätetty, mutta varavaihtoehtojakin vielä on.

32+2
 
Hiulu voi vitsi enpä tiennyt tota. Sf mitta kuitenkin pysynyt täällä ok.na. Voiko olla jotenkin vaarallista jos tiputtelee. Siis altistaako tulehduksille tai jotain. Viikkojakin mulla jo kasassa 36+0 niin en oo huolissaan jos käynnistyis... mut jos tiputtelee, eikä käynnistä onko siitä haittaa?
 
papumamma en tiedä kuin oman kokemuksen tuosta korkeasta vedenmenosta rv 33 ja sillon ottivat osastolle heti kun lapsivettä oli testissä ja supisteli paljon. Kyllä se varmaan altistaa tulehdukselle, jos vettä tihkuu eli kalvoissa on reikä jossain ylempänä... Omalla kohdallani se oli varmasti se kokonaistilanne, kun synnytystä vielä esteltiin. Mutta sain kyllä antibioottia osastolla sekä synnytyksen ajan. Lapsivettähän tulee kokoajan kuitenkin lisää, että ei se vauvalta heti lopu, jos sitä vaan vähän tihkuu. Ehkä joku viisaampi osaa sanoa, mitä sitten jos viikkoja on jo reilusti kasassa ja kaikki muuten hyvin :)
 
Lapsivedestä: Itsellä ekassa raskaudessa meni eka limatulppa sit alkoi rv40 tihkutella lapsivettä...ns. korkea lapsivedenmeno oli +4cm auki kun sairaalalle mentiin.

Neuvolakuulumiset: Voihan kökkö... glukoosit oli koholla niin varasinpa het huomiselle aamulle klo 9 SOKERIRASITUSKOKEESEEN ajan :headwall: mä niin en tykkää siitä. Neuvolantätin kanssa juttelin, kun viimeiset 2vkoa on maistunu mehujäätelöt + tuoremehu enemmän kun hyvin... että nyt ei sais. Blaah. Ei sitten :(
Eli RV 32+3:
Paino noussut huikeat 1,2kg/ vko ! :ashamed: kaikkinensa tähän mennessä painoa on tullut pikkusen yli 13kg.
Paineet: 112/71
Gluk. ++
hempparia ei otettu kun viimeks oli 123
Sf-mitta noussut kivasti; 26-> 30cm nyt
Ja selkeesti RT :) Pää ei ole vielä "asettunut", mutta keskellä alhaalla on. Ja kerroinkin neuvolantätille, että puskee tositosi paljon ja alhaalla tuntuu! Eilen illalla en meinannut malttaa nukahtaa..kun pidin kättä vaan masulla ja tunnustelin pikkuisen liikkeitä :heart:

Kerroin että supistuksia pikkusen enempi ollut, lääkäriaika aikaistettiin viikolla; eli menen lääkäriin 2vkon kuluttua RV 34+3. Toisaalta toivoisin lähetettä äippäpolille, ja ultraan.. oman mielenrauhan vuoksi :)

Minusta tuntuu, että on tosi kova ja kiintee maha... ei semmonen hyllyvä. Sen vuoksi kyselinkin että onhan lapsivettä tarpeeksi jne.... jotenkin sitä huolehtii ja miettii asioita näin "vanhempana" enempi, mitä silloin kun esim esikoista odotti (21-22v) :p Kai sitä vanhemmiten rupee varovaisemmaksi yms.

Äippä ja tyty 32+3
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja tytölle nimi on aika selvä. Niin toivon, että lääkäri oli oikeessa kun sanoi että selvä tyttö on... tää mamma nimittäin on hankkinut kaikki vaatteet mallia vaaleanpunaista..kukkaa..perhosta jne ;) ja amme on fuksian värinen.. toppapuvut jo hankittuna syksylle; vaaleenpunaista.. tuteissa pinkkejä kukkia.. :heart: kai mie oon "pimahtanu" ku ennestään on nuo kaksi poikaa jo... :p

Äippä ja tyty 32+3

Lisäys: Onko kenelläkään käyny niin, että olis varmaa tyttöä/poikaa luvattu... ja sit onkin ollut eri? =)
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin on toi sama pelko, en uskalla luottaa ultran poikaveikkaukseen, vaikka asia meille hyvin varmoin sanoin ilmaistiin. Olis kiva kuulla, millä todennäköisyydellä se pitää paikkaansa.

Me saatiin tänään vihdoinkin äitiyspakkaus. Meidän hakemus oli siis joutunut kelassa johonkin väärään jonoon ja sen vuoksi jouduimme odottamaan pakkausta reilusti yli kuukauden. Nyt hiukan ihmeissäni katsoin noiden vaatteiden kokoa. Ovat huomattavasti suurempia, kuin muualta ostamani 50 cm vaatteet. Sanokaapas kokeneemmat, ovatko nuo äitiyspakkauksen vaatteet todella sopivia vastasyntyneelle?
 
Minttumaari* Eikös niissä vaatteissa ole pesulaput yms missä koko selviää? Kyllä minun muistilla pakkauksen vaatteet oli enimmäkseen kokoa 60-70cm.
Jotta kestäisi pitempään käytössä. Ja suositellaan että pienelle voi vaikka kääriä hihoja/lahkeita. Vähän ehkä jopa ommella laskoksia, jotka myöhemmin helppo purkaa.

Ei meillä esikoisella mahtunut kun varmaan kuukauden verran nuo alle 60cm vaatteet :D joten ei niitä nytkään paljon ole. Sitten oikeestaa 60cm ylöspäin.

Muoks. Täällä kans hetkittäin vierinyt mieleen että mitä jos se onkin taas poika. Kaikkee pinkkiä, punasta, kukkaa jne hankittu kans paljon.. huhu :D Mutta kyllä lääkäri sanoi että suuri ihme jos tämä vielä pojaksi muuttuu, että kai melko suurilla todennäkösyyksillä ollaan! :D
 
Viimeksi muokattu:
Minttumaari, saman huomion tein noista vaatteista, itse ostamani 56 cm:n vaatteet on pienempiä kuin pakkauksen 50 cm:t. En muista ovatko Tuttaa tms. mut Tutalla vaatteet on noin yleensä ottaen paljon reilumman kokoisia kuin esim. H&M:llä, Lindexissä tai KappAhlissa. Suurin osa pakkaukset vaatteista on varmaan vastasyntyneelle isoja, mut voihan niitä käyttää sit myöhemmin.

Mä olen kuullut, että tyttölupaus olis kääntynyt pojaksi, mut en sitä, et poika olis kääntynyt tytöksi.

Auts, näillä viikoilla pitkät lenkit alkaa tosiaan kostautua tuolla selässä ja pakaroissa, kiristys tuntuu kintuissa asti, mut hyvää teki raitis ilma=)
 

Yhteistyössä