Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

Tyttö vai poika No täällä kyllä oksensin vielä rv 19 pojasta, vaikkakin se oksentaminen alkoi vasta rv 13... keskimäärin 1-2krt/pv, toisaalta se oli sillä ohi kun kävi oksentamassa, nyt on taas ollut jatkuvaa etomista, mutta oksentamiset voi 4 viikon ajalta laskea yhden käden sormilla ja alkoi selkeästi aiemmin, sellaiseen tavalliseen aikaan. Että tiedä sitten...

Toinen lapsi vähän ristiriitaisin ajatuksin täälläkin, tämä toinen on erittäin toivottu ja hoitojen kautta alkunsa saanut, mutta silti tuntuu siltä, että kuinka tämä nyt sitten sujuu? Esikoinen on "helppo" lapsi, mutta syntyi jo rv 34 sairauden vuoksi (tai rv 30 otetun punktion vuoksi), loppuraskaudessa supisteli paljon ja kävellä ei jaksanut pitkiä matkoja. Kakkosesta mietin, että miten loppuraskaus menee? Onko kaikki hyvin ultrissa? Mitäs jos on vaikka koliikkilapsi, miten sitten osaa hoitaa? (esikoisella kun vatsa toimii pikavauhtia niin esim. ummetusta ei tule koskaan olemaan, mutta jos on terve lapsi niin sitten voikin olla näitä "normaaleja" vaivoja) Miten ehtii antaa esikoisella tarpeeksi huomiota? Luulen, että tästä raskaudesta se iloitseminen alkaa vasta sitten kun on ultra takana ja on nähnyt jonkun lapsen näköisen siellä ja kun on kertonut suvulle, varhaisultrassahan kävin, mutta ei se solumöykky ja syke vielä paljon kertonut, vaikkakin sillä hetkellä oli tippa linssissä. Nyt ei ole oikein osannut iloita siitä, että oksettaa, särkee selkää ja päätä eikä jaksa/voi tehdä ihan normaaleja juttuja ilman että on jollain lailla paha olo. Meilläkin sukulaiset asuu kaukana ja tässä pahoinvointi kaudella ehkä apu olisi ollut eniten tarpeen, mutta on vaan tehnyt sen ratkaisun, että jonkun tullessa kylään tsemppaa ja yrittää näyttää virkeältä ja hyvin voivalta. Ja sitten on se, että kotiäiti ei saa sairaslomaa - kun on huono olo tai särkee niin ei voi mitään, esikoinen pitää silti hoitaa.

Turvotus Sekin vaihtelee täällä päivittäin, omia housuja ei tee mieli laittaa jalkaan, kun ei tiedä jos ne päivän mittaa alkaakin puristaa, mutta kyllä ne välillä ihan hyvin sujahtaisi. Ummetuskin on helpottanut, että sekin varmaan laskee turvotusta.

hiulu 10+5
 
Kivoja ultrakuulumisia taas ihmisillä! Meillä on np-ultra vasta 12.11., mutta siihen liittyen näin viime yönä unta, että siellä todettiin meille olevan tulossa neloset, huh. Heräsin sit siihen pohdintaan, että mitä ihmettä tässä oikein pitäisi tehdä. No tuskin on oikeasti sentään nelosia tulossa :)

Hiukset ja naama rasvoittuvat täälläkin jo enemmän, ei yhtään kivaa. Mulla oli tuon naaman kanssa ongelmia melkein puoltoista vuotta sen anemian takia ja nyt ehti kaksi kuukautta oleen vähän parempi, mutta kyllä niitä finnejä taas vaan tulee. En jotenkin osaa sopeutua niihin kun normaalisti mulla on ollut tosi hyvä iho.

Turvotus vaihtelee täälläkin eri päivinä, välillä tuntuu että on hankalaa töissä salailla, mutta välillä ei ole mitään ongelmaa. Omia housuja olen vielä toistaiseksi tunkenut jalkaa, kotona on kyllä parempi olo kun saa olohousuissa olla.

Ruuat. Mulla tuli ihan mieletön kesäkeiton himo! Alkoi torstai-iltana kun menin nukkuun ja ajattelin että voisin sit lauantaina tehdä. Oli kuitenkin ihan pakko tehdä eilen heti töiden jälkeen vaikka kuinka väsytti. Ja tuli kyllä niin hyvää! Iltapalaksikin oli pakko vielä vähän syödä. :D Mandariinit maistuu kans tosi hyvin. Onneksi siis nämä mieliteot ovat siirtyneet vähän terveellisemmälle puolelle kun ensin teki mieli vaan karkkia ja sipsejä. Ja saman olen huomannut, että jotain ruokia mitkä aluks maistui tosi hyvälle niin niitä ei voi kuvitellakaan että enää söis, öklöttää ajatuskin. On se vähän hankalaa, mutta tarvii vaan kokeilla paljon uusia ruokalajeja.

Oxalis & Ruu 9+0 POKS!!!
 
Pakko tulla hehkuttaan: Kuultiin tänään ekan kerran pikkuisen (9+1) sydänäänet kotidopplerilla!! :heart: On niiiiiiiin helpottunut olo! :) Joka päivä en ole viitsinyt edes kokeilla ja nytkään en ollut kahteen päivään yrittänyt (ja juu tiedän että viime viikolla oli muutenkin vielä melko aikaista, mutta pakkohan sitä oli pari kertaa koittaa kun oli niin epävarma olo, että onko tuolla oikeasti ketään).
 
POKS! Rv 12 on virallisesti täällä! :D
Nyt saa huokaista helpotuksesta! :)
Eikä huonosta olosta ole enää tietoakaan! Jee! :) Pitää vain toivoa ettei se tulis enää takaisin!
Oli kyllä ihanaa juoda pitkästä aikaa kuppi kahvia! :) Siitä on kauan tullut huono olo, nyt sitä pystyi taas juomaan! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Saspa
Äitiysvaatteita... Akaa usko loppua kun ei löydy housuja...aina olen luottanut että H&M:ltä löytyy housut no eipäs löytynytkään kaikki srtechiä ja kapenevilla lahkeilla, mun ruumiinrakenteella ei pidetä sellaisia vaatteita. Oon yrittänyt netistä kattoa käytettynä jne... Haluaisin ihan perus mustathousut jotka ei kapene lahkeisiin.. Alkaa ärsytys olemaan suuri kun joutuu collage- housuilla olemaan muut ei yksinkertaisesti tämän pahoinvointiayömisen takia mahdu... Ärsytys...
 
tiuli minäkin suosittelen tuota äitiysvaatekirppistä facebookista! Ja Halpa-Hallissa on pari mallia äitiyshousuja, colleget ja farkut. Itse ostin vain colleget, kun en taas oikein halua muita kuin kapea lahkeisia
 
Ultrassa käyty ja kaikki hyvin. Miulla on tulossa viellä 3 ultraa ainakin jos ei ole ongelmia. rakenneultra about rv 20, kohdunkaula kontrolloidaan rv 26 (oli nyt 3cm ultrattuna) ja sitten rv 36 viimonen lääkäöritarkastus. Tuleehan tohon vielä rv 40+ jotain yliaikatutkakin... että näin meillä. Osallistun sokeritutkimukseen vaikka koskaan ollutkaan mitään. 2 sokerirasitusta ja siihen ultratiedot päälle.. voihan se olla et nyt sokerit ei pysy kunnossa kun edellisestä on se 13 kiloa vielä tallella :D mut nyt ei onneksi ole paino vielä noussut rv 8 neuvolan jälkeen.
 
Tyttö vai poika Mulla on niin tyttö olo kuin olla ja voi. Oon tainnut täälläkin jo useamman kerran sen mainita. Naama kukkii, pahoinvointi on aivan omaa luokkaansa. Mielialat vaihtelee jo nyt aivan hirmuisesti. On vaan niin erilainen raskaus kuin pojasta oli. Tietty tulokas voi oireista huolimatta olla kumpaa sukupuolta vaan. Mulle sukupuolella ei oikeastaan väliä ole.

Toinen lapsi Toivottu on tämä tuleva lapsi. Silti mun fiilikset vaihtelevat, varmaankin johtuu hormooneista. Miten sitä saa ajan riittämään kummallekkin? Mitä tuo vielä niin pieni ihminen oikein ajattelee, kun perheeseen tuleekin yht äkkiä uusi vauva? Tuliko tää kuitenkin liian nopeasti? Esikoista ei haluaisi hetkeksikään luopua ja surettaa jo valmiiksi kun menee yökylään ens sunnuntaina, jotta pääsen heti maanantai aamuna ultraan, jonne ei lapsia saa ottaa mukaan :/ Mitä kaikkea me tarvitaan toista varten? Entäs oma aika, se jää varmasti vähemmälle, eikä sekään haittaa. Esikoinen on ollut helppo vauva- niinkuin oli raskauskin. Tämä raskaus on ollut hankalampi, onkohan kakkonen sitten hankala vauva? :D Vaikka mit asioita pyörii mielessä. Pääasiassa niitä positiivisia:heart:

Turvotusta on havaittavissa illalla ja aamulla! En tiedä mitä mun masussa yön aikana tapahtuu, mutta aamulla tossa ihan navan alapuolelta alkaa ihan tonne alas asti sellainen kova juttu. Oon miettinyt jos ois kohtu, mut herttinen se näillä viikoilla vielä voi olla niin korkealla!? Päivällä kuitenkin taas ihan normi.

Oksu on palannut! Yäh, loppui jo hetkeksi mutta nyt on tullut koko viikonloppuna oksennettua niin että hermo menee kohta. Loppuispa pikku hiljaa.

Äitiysvaatteita Oon ajatellut hankkia joko sobeat tai me&i magic pantsit. Polarn o pyretiltäkin löytyy äippävaatteita, onko kellään kokemuksia niistä? Boobia oon ajatellut hankkia imetyst ajatellen. Varmasti myös ihan henkkamaukkaakin. Aijon tällä kertaa panostaa myös itseeni.

Tintti.& masuasukki 11+1
 
sukupuoli-olo Mulla on tästäkin tyttö olo - ihan niinkuin edellisistäkin (pahoinvointi + naaman ja hiusten rasvoittuvuus).
Sitten kun sukupuoliveikkauksia alkaa tulemaan siinä rakenneultrassa niin voin alkaa merkkaamaan niitä tonne listaan, näitä oloja en vielä merkkaa kun ne vaihtuu :D

Huomenna poksuu täyteen 12 viikkoa. Ylihuomenna olis ultra vihdoin ja viimein. Lapsille on sovittu ukki hoitajaksi siksi aikaa kun me käydään Päitsyssä. Ultran jälkeen ajateltiin julkistaa raskaus niille jotka ei vielä tiedä.

hyäkkis ja MyrttiMartti 11+6
 
Tervehdys naiset :)

Tintti Toivottu on tämä meidänkin toinen yhteinen lapsi ja mun viides mukula, mutta kyllä mullakin käy erinäisiä ajatuksia päässä. Lähinnä ehkä mietin, että oleno täys sekopää, kun haluan vielä vauvan tähän :D Ja mitäs jos poitsu lopettaa päikyt kokonaan, kun vauva syntyy?! Mähän kuolen väsymykseen :D

Pahoinvointi Niin sen pitäisi alkaa helpottamaan, nyt kun 11 viikko (eli 12) on käsillä. Juupa juu. Tänään tämän aamun kunniaksi oksensin ensimmistä kertaa koko raskausaikana ja vieläkin on surkee olo. Näemmä aamukaffee ei enää olekakan mun kropastani hyvä juttu :(

Joosukka ja MiniMuru 10+4 (Neuvolan mukaan 10+6)
 
Nyt uskallan vähäsen kirjoitella, np-ultrassa käyty ja vauva vastasi viikkoa isompaa eli laskettu aika muutettiin 2.5. Kovin vilkkaasti liikkuva yksilö siellä majaili :)
Itselläni on ehkä hiukkasen tyttöolo, esikoinen on tyttö ja hänestä oli samanlaista aamupahoinvointia, toinen on poika ja hänestähän oksensin 24/7 viikolle 23...

Hiippis ja "Vappu" 13+3
 
Poks 12+0 :)
Eilen tuli taas kuunneltua pikkuisen sydämen jumputusta:heart:
Vielä viikko ultraan, ainakin tuolla jotain on niin ei niinkään jännitä.Toivon vaan ettei löydy mitään poikkeavaa.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille:)
 
hiulu, sama meininki täällä eli 11+0 ja aamu alkoi oksentamisella... mutta josko se tästä. Toivottavasti myös väsymys lakkaisi pian.

Polarn O Pyret'n äitiysvaatteista on sen verran kokemusta, että omistan yhden lyhyen farkkuhameen kyseiseltä merkiltä ja se on aivan mainio tuote. Käytössä lähes päivittäin. Housut on ällöttävän puristavia ja kiristäviä, joten useimmiten olen hame/mekko päällä.

Nyt ennen kokousta ehtis vielä 20 minuuttia koomailla, joten päiväunien aika. Kiitos, nam.

Onnea asianosaisille iloisista ultrakuulumisista :wave: :heart: !

väpä ja jaakko kolmonen 11+0
 
Moikka kaikki!

Me ihmetellään miehen kanssa kun eka neuvola on ollut jonkin aikaan sitten, eikä me olla saatu vielä kuulla sydän ääniä :( ei edes np ultrassa, mies sitä Medisonarissa kyseli, tokas vaan että vauva on vielä niin pieni että ei välttämättä kuulu. Mulla on ensi viikolla lääkärikäynti ja haluan kyllä silloin kuulla ne äänet. :(

Mulla on nyt kolme äitiysfarkut kahdet alkuraskauden ja yhdet vähän myöhäsempään vaiheeseen. Nää on kyllä paras hankinta ikinä.

Onko teillä ollut mitään tuntemuksia masussa?
mulla oli lauantaina sellanen outo tunne, ei perhosen lepatusta niinkuin ne lääkärissä sano vaan ihan kunnon tuntemus. En osannut miehellekkään sitä kertoa et millanen. Eilen oli illalla taas uus samanlainen tuntemus. Luin et jotkut voi niin varhasella vaiheella tuntea jotain, mutta harvinaista. Voin vannoa että tää ei ollut mikään ilmakupla :D

mitä sellanen kotidopler maksaa? ja mistä sellasen kannattaa hankkia?

:heart: Pinkku ja pallopää 13+0
 
Kävin äsken ultrassa ja molemmilla vauvoilla kaikki hyvin. Ovat lähes tismalleen saman kokoiset, niskaturvotukset normaalit ja rakenteet ok. Identtiset näyttäisivät olevan. Kovasti kääntelivät kylkeä ja huitoivat käsiä siellä. :)

Viikkoja onkin nyt sitten 13+5 ja laskettu aika aikaistui huhtikuun puolelle, 30.4. Mielelläni tässä ketjussa kuitenkin pysyisin, jos sopii, koska tänne olen jo "kotiutunut".

Olihan suuri helpotus nähdä vauvat ja kuulla että kaikki on kunnossa! Ehdin stressaamaan niin kovasti. Nyt uskaltaa olla onnellinen, tämä on aivan ihanaa! Seuraava ultra on jo 12.11., kahden viikon välein tulee olemaan jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan, ultrakuulumisia täältäkin eli tänään aamulla kasilta kävin katsomassa mitä masusta löytyy ja siellä pötkötteli täysin viikkoja vastaava pieni nökönenä <3 Laskettu aika muuttui päivällä eli on nyt 9.5 jonka voi muuttaa tonne alkuun jos haluaa.. eipä tuo päivä nyt ole niin mullistava muutos kun aikoinaan esikoisen LA muuttui viikolla. Muutenkin hirveen touhukas kaveri siellä näytti olevan. nt-mitta oli normaali ja muutenkin aivot, napanuora ja pieni virtsarakko näkyi, jonne oli jo pissaakin kertynyt. :)

Naikkarilla tekivät ultan mahan päältä. Ekassa muistan, että nt-ultra tehtiin Jorvissa osin sisäkautta. Liekkö sitten niin hyvät laitteet naistenklinikalla, pääasia, että kaikki tarpeellinen näkyi.

Nyt sitä uskaltaa jo vähän päästää ajatukset tonne toukokuulle ja tulevaan vauva-arkeen <3
 
Tänäänhän on ollut ruuhkaa äitiysultrissa!

Saatiinpa mekin ne hyvät uutisemme sieltä tänään, kaikki löydökset oli normaaleja ja olipa pikkuinen kirinyt pari päivää edellisestä ultrasta kasvussakin. Sydänäänet kuultiin myös ekaa kertaa. Tampereella näköjään tekevät sekä päältä että sisältä, huomattavasti paremmin näkyi kyllä sisäkautta ja sai täti mittauksensa tehtyä.

Aivan ihmeissämme oltiin kyllä molemmat siellä, miten voi sellainen vauva olla tuolla masussa yhtäkkiä! Mitäs teidän muiden miehet tykkäsi? Tais mun miehelle olla tarpeellinen visiitti, selvästi konkretisoi tätä odotusta ja koko lapsen olemassaoloa. No samat sanat kyllä itsellekin. Ihanaa kun voi vihdoin huokaista helpotuksesta, kriittisin vaihe kutakuinkin ohi. :)

Sikiön liikkeistä jo joku puhui, luulen että tässä vaiheessa taitaa olla enemmänkin suolen liikkeitä. ;) Vauva on vielä niiiin pieni verrattuna edes niihin kohdun seinämiin. Mulle sanoi tuo ultrahoitaja että tuskin tunnen mitään ennen rv 20 kun on istukka etuseinämässä. Sitä odotellessa sitten. :)


MUOKS. Ai niin laskettu aika 13.5.
 
Viimeksi muokattu:
Jees, minäkin kävin ultrassa viime viikolla. Kaikki pitäisi olla ok, kauheesti tää potki jalkoja suoraksi ja muutenkin telmi, ei varsinaisesti auttanut noita mittailuja :D
Tyyppi oli vähän oletettua isompi, mahdollisesti jopa viikon verran mutta koska oli niin hilkulla ne koot niin ei muutettu laskettua aikaa, edelleen siis 5.5.
 
Liikkeistä ja tuntemuksista Esikoisesta tunsin liikkeet rv 17, vaikka oli istukka edessä ja kohtu taaksepäin. Hän oli masussakin aika vilkas kaveri, lopussa törrötti kunnon kumpare mahasta välillä. (Ja se lopussa tarkoitti siis mun kohdalla rv 25 eteenpäin kun ei esikoinen malttanut mahassa pysyä) :) Mutta nyt tuntemuksia on kyllä ollut, välillä luulen tuntevani kohdun ainakin tai jonkin pienen möykyn ihan alaalla mahassa. voihan siellä tietysti vielä keltarauhanenkin tuikkia tai liitokset vaan venyä. suolituntemuksia kyllä on myös, mutta ne on erilaisia ja vähän eri paikassa - ainakin ne mitkä suolesta johtuviksi ymmärrän. Seuraavissa raskauksissa monet kai tuntee liikkeet paljon aiemmin kuin esikoisesta?
 
Np-ultra oli aamulla ja tosi touhukas kaveri siellä oli. Pyöri ja hyöri koko ajan ihan hirveesti,että sai tosiaan tehdä työtä mittausten kanssa.
Turvotusta oli 1mm ja pituutta 5,7cm vastasi päivälleen viikkoja.
Rakenneultra olis sitten 23.12


Tillu&Minimii 12+2
 
Onko teillä ollut jossain vaiheessa näköhäiriöitä? Tuossa hetki sitten näin sellaisia kirkkaita pisteitä ja alkoi huimata... :( Sitä on ollut muutaman kerran aiemminkin mutta tänään oli kahteen otteeseen, alkoi jo vähän huolestuttaa...

Mäkin olen tuntenut erilaisia liikehdintää vatsassa. Ehkä ne on niitä ilmakuplia :p Välillä kun olen pitänyt kättä alavatsalla, niin kuin olisin tuntenut sen tärähtävän... Tai sitten se on vain omaa mielikuvitusta :p

TeaPot & The Masu 12+1
 
Mäkin kävin tänään Naikkarilla ultrassa, molemmat vauvat voivat hyvin ja tarvittavat raajat ym. olivat kohdillaan :). Ihan mieletön fiilis. Mulla on seuraava ultra 13.12. ja sen jälkeen neljän viikon välein. Mullakin ultrattiin vaan vatsan päältä, vaikka odotin sisäkautta tehtävää ultraa, koska aikaisemmin Tampereella tehtiin niin. Saatiin tosi monta kuvaa mutta yksikään "sisaruskuva" ei onnistunut kunnolla, vaikka kätilö selkeesti yritti sellaisen saada. Sydänäänet kuunneltiin myös.

Choco coco & Ihme ja Kumma 13+0
 
Noniin,täällä taas hiljaiselon jälkeen.... Elikk kävin viime viikolla kontrolli ultrassa sen vuodon jälkeen,ja siellä olikin kaikki hyvin <3 mä olin niin varma että ei siellä ole enää elämää,mutta siellä sydän pampatti :) viettäny vielä hiljaiseloa peloissani mutta nyt alkaa tuntua että voi jo hengähtää,ehkä tämä tästä jatkuu :) toivotaan... niin ja olikin isompi kuin sinä edellisesstä varhaisultrassa ,eli nyt tänään olis tasan 9+0. Että tämmöstä :)
 

Yhteistyössä