Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

Hei, laitanpa minäkin ultrakuulumisia
Eli rakenneultra oli keskiviikkona, rv 20+2. Jännitti vähän, kun minulla ollut aika vähäoireinen raskaus, enkä liikkeitäkään vielä ole juurikaan tuntenut. Siellä oli kuitenkin hyvin eläväinen pieni tyttö, joka kovasti jumppasi ja venytteli, näyttipä meille peukkuakin <3
Lapsi oli kooltaan noin viikon pienempi kuin mitä mulla on viikkoja, eli vastasi viikkoja 19+2. En tästä kuitenkaan ole kovin huolissaan, koska kasvu on kuulemma ollut tasaista. Ja LA on laskettu 28 pvän kierron mukaan, mutta en todellisuudessa tiedä milloin hedelmöittyminen on tapahtunut, kun tulin raskaaksi heti pillereiden jälkeen. Laskettua aikaa ei kuitenkaan enää lähdetty muuttamaan.

Joudun/pääsen kuitenkin helmikuussa vielä kontrolliultraan. Minulla nimittäin istukka peitti osittain kohdun suun. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Kätilön mukaan tämmöinen "etinen" istukka voi estää alatiesynnytyksen, jos se ei siitä siirry. Todennäköisesti se siirtyy kuitenkin itsestään ylöspäin kohdun kasvaessa. Toivon ainakin näin! Sepä selviää sitten helmikuussa.

Ihanaa joulunaikaa kaikille, ja laittakaahan ultrakuulumisia tulemaan, ne taitaa lähestyä meillä kaikilla :)
 
Sillistä Esikoista odotin ja vesikielellä kuolasin juhannussilliä. Silloin sanottiin, että se on niin suolaista, että ei siinä mitkään hirvitykset enää elä, mutta suolamäärän vuoksi ei kovin paljon kannata syödä. Varmaan sama joulusillien kanssa, jos siis on suolattua.

Päivähoito Esikoinen ei ole ollut päivähoidossa eikä mene - eli molemmat ovat kotona niin kauan kuin tuota hoitovapaata nyt saa pitää. Tarkoituksena ois, että kerhoillaan ja muuten harjoittellaan ryhmätoimintaa ja sitten esikoinen menee eskariin ekan kerran pois kotoa.
 
Marjuska; mulla peitti viimeksi myös osittain mutta jo rv 28 oli noussu pois, kuulemma yleensä nousee mutta jos ei niin voi olla este alatiesynnytykselle.
Meillä 9kk alottaa hoidon tammikuussa ja jää sitten minun kanssa kotia ku alan äippälomalle, voi olla kyllä raskasta ku mies tekee 12h/pvä töitä mutta täällä ei saa edes olla hoidossa jos toinen vanhemmista kotona.... vielä pitäis 8pvää odottaa ultraa...
SKAARDIE, monelta teilä aika? Meillä 12.30, muistaakseni... kuukauden sisällä pitää anoa virkavapauski vanhempainvapaan ajaksi. Kela-neuvola eli 5. Neuvola on 9.1 ja myös sokerinrasitus samana aamuna..
 
Ihania vauvamasuja! :heart: En myös ihan yksin ole tämän vatsan piilotteluongelmani kanssa ;) Vielä muutaman päivän kun sais piiloteltua niin pääsis kaapissa lomalle ;)
Yritän laittaa oman kuvan, jos vaan onnistun puhelimella, aijaa ei ole minullekaan tuttu.

nuutti: Ihan TÖRKEETÄ mun mielestä tuo työkavereiden vihjailu painosta! Ihmeellistä miten raskaana olevan naisen ulkomuotoa tai lihomista saa yhtäkkiä kaikki vapaasti kommentoida!? Yleensä ollaan hienotunteisempia, mutta jos on raskaana, niin saa vapaasti heittää herjaa. Ei oo reilua! Varmasti jokaisella naisella on sopeutumista omaan muuttuvaan ulkonäköönsä ja vartaloonsa muutenkin! Tsempit nuutti!!

ps. Odotan myös "innolla" niitä vatsaan taputtelijoita! ;)
 
Joudun/pääsen kuitenkin helmikuussa vielä kontrolliultraan. Minulla nimittäin istukka peitti osittain kohdun suun. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Kätilön mukaan tämmöinen "etinen" istukka voi estää alatiesynnytyksen, jos se ei siitä siirry. Todennäköisesti se siirtyy kuitenkin itsestään ylöspäin kohdun kasvaessa. Toivon ainakin näin! Sepä selviää sitten helmikuussa.
Mulla oli edellisessä raskaudessa istukka täysin kohdun suulla, mutta loppuraskaudessa se oli siitä siirtynyt, satunnaisia verenvuotoja tuo aiheutti ja ylimääräisiä ultria, mutta alatiesynnytys oli kuitenkin lopulta.

Päivittelen huomenna tietoja listaan :)
 
Nitta: Meillä aamun eka aika 8:15, kun ennen töitä pitää pyörähtää ja onhan se toisaalta mukava saada ihan heti aamulla alta pois. Se vain, että mies on edellisen yön töissä ja pääsisi kuuden aikaan aamulla töistä pois, joten säälittää reppana, kun ei saa nukkua rauhassa. Jospa vaikka pääsisi jo aikaisemmin yöllä kotiin lähtemään.. Meillä myös mies tekee usein pitkiäkin päiviä (tänään tuplavuorossa klo.6-22) ja kun tosiaan ei isovanhempia tmv. lähellä käytettävissä juuri jaksamisen tueksi ole, niin kyllä täytyy myöntää, että välillä tämä koko homma hirvittää.. Esikoisen kanssa kyllä tullaan juttuun ja on ihana muksu, mutta eihän tuota tiedä, millainen nukkuja jne. tulokas on ja miten tuo esikoinenkin sitten tosi tilanteessa uuteen vauvaan reagoi.. Esikoinen kun ei ole maailman aikoihin esim. nukkunut päikkäreitä ja on muutenkin aamuvirkku, niin päivisin lepääminen ei tule itsellä kyseeseen ellei mies ole kotona. Ja vaikka mies kotona olisikin, niin saatta tosiaan olla yövuorossa jne..

Päivähoidosta: Esikoinen meni hoitoon 10kk iässä, ensin perhepäivähoitajalle (oli oikein mukava nainen) ja sitten tuohon kodin lähelle päiväkotiin, jossa on viihtynyt. Ollessani työtön tuossa vuosi sitten 1,5kk ennen nykyistä vakinaista työtä esikoinen sai pitää hoitopaikkansa ja kokopäiväinen (15pv/kk) soppari vain vaihdettiin siksi aikaa puolipäivähoitoon 6pv/kk. Ainakaan silloin ei ollut mitään ongelmaa asiassa ja sovittiin, että hoitopaikasta ilmoittelivat heille sopivimmat päivät, kun lapsia oli vähiten jne. Olisi varmaan paikallaan perehtyä, mitkä mahdollisuudet esikoisella on jatkaa hoidossa käyntiä (kun selvästi siellä viihtyy ja kavereitakin siellä on) äitiysloman aikana. Tarkoitus olisi siis kuitenkin, että kävisi hoidossa puolipäiväisenä ja 6pv tai 10pv/kk. Eli kunhan joulu menee ohi, niin pitääpä alkaa selvitellä asiaa.

Sokerirasitusta ei mulle näillä näkymin vielä ole määrätty, vaikka ekassa neuvolassa sain käsityksen että on kaikille nykyään tehtävä juttu. On kuulemma paino ja hemoglobiini yms. tekijät (mm. sukurasite) niin kohdillaan, että olisikohan välttämätön?? Ei kyllä tehty aikanaan esikoisestakaan, joka olikin sitten syntyessään varsin tirppana muutenkin (2,7kg, vaikka täysiaikainen olikin, eikä mitään "vikaa" istukassa tai muutenkaan ollut).

Liikkeissään tämä tekeillään oleva on ainakin kymmenen kertaa vilkkaampi, kuin esikoinen oli. Ihan ihmetyttää, että miten tuolla voi olla noin paljon elämää, kun esikoinen tosiaan oli hyvinkin rauhallinen tapaus, jota vielä edessä oleva istukka taisi vaimentaa liikkeiden osalta.

Täällä siis kaikki ok, suklaa-ähky-ällötys-övereitä lukuunottamatta. :)

Skaardie + Pottu 20+3
 
Juu, näyttää siltä, että nyt on alkanut oikea vatsan kasvuspurtti. Täälläkin pitkäaikaiseksi tarkoitettu vatsan piilottelu kävi jo mahdottomaksi... Ja kyllä se todella iso onkin. Taisi olla Hyökkiksen ja Saspan kuvat joiden kohdalla koin että omani näyttää ihan samalta. Eli vielä koitin sitkeästi olla puhumatta asiasta työpaikalla, mutta tänään sain suoran kysymyksen raskaudesta. Minun mielestäni vatsa näkyy nyt myös talvitakin päälle.

Muuten ulkonäössä riivaa todella huonoon kuntoon mennyt tukka ja iho. Nyt raskauden aikana mulle on tullut finneja selkään, rintaan ja leukaan. Tukkeutuneita huokosia on koko kasvojen alueella, myös esim. korvien takana. Mulla on aina ollut joitakin finnejä, mutta nyt tilanne on heittäytynyt ihan murrosikäiseen tasoon saakka.

Mua noi joulukalat kiusaavat nyt ihan erityisesti kun kahden suvun yhteisjoulussa sain nyyttäri jaosta vastuulleni kalat. Sillejä jo ostinkin mutta ei ne ole missään vakuumipakkauksessa, vaan sellaisessa mausteliemessä. Olisin ainakin luullut, että voin niitä syödä itsekin. Aaton aattona suuntaan tuoretiskille ostamaan muita kaloja ja hiukan vakuumikaloja sukulaisille myöhemmiksi päiviksi (varmaan pari päivää uskaltaa noita tuoreita syödä).

Liikkeitä en ole tunnistanut vieläkään ja se hiukan harmittaa, mutta tämä on tosiaan vasta ensimmäinen raskaus minulla.

Joku kyseli mammaloman aloitamisesta aikaistettuna. Itse en aloittaisi, jos minulla olisi normaali työsuhde. Sen sijaan käyttäisin hyödykseni sairauslomaa jos tarpeen. Ei ne työnantajatkaan ole lojaaleja työntekijöitään kohtaan. Itse olen siis sen vuoksi piilotellut raskautta, että olen määräaikaisessa työsuhteessa ja tänään kun raskaus jo arvattiin uskon samalla heittäneeni hyvästit mahdolliselle jatkosopimukselle. Nyt jos kaikesta huolimatta saan jatkaa, olen aivan varma, että se johtuu tietystä osaamisvajeesta organisaatiossa ei halusta pitää hyvä työntekijä tms. lojaalisuudesta. Vähän kyynistä ehkä.

Meillä kelaneuvola ja rakenneultra ovat vasta tammikuun toisella puoliskolla. Eli kuukausi vielä pitää odotella, ennen kun päästään kuulemaan tyttö/poikaveikkauksia :popcorn:
 
ultrassa käyty ja poikahan siellä, n.280g ja kaikki oli niinkuin pitikin, halkioriski on minimaalinen, tietysti kitalaki- tai ienhalkio ei tuossa näkyisi, mutta huuli ja nenä oli ehjiä.
Mies on jo päättänyt nimen, mutta mites kun se ei käy mulle :popcorn: Se kirjoitetaan "erilailla" mutta lausutaan samoin kuin joka toinen vastaan tuleva, eikä se ole helppo kirjoittaakkaan...
 
Ultrassa käyty, kaikki näyttäis hyvältä. Mutta uusinta ultraa vielä rv 38, miesten sairaus taustojen takia. Ihan kiva päästä vielä kurkkimaan, ennen kun syntyy :)
Joo ja tosiaan TYTTÖÄ odotin ja sehän siellä! <3 Painoa 355g rv20+1
 
Piti tulla toivottamaan kaikille hyvää joulua jo näin etukäteen :)
Samalla ihmettelen minne kaikki ovat kadonneet :O vaikka onhan näin joulun alla muutakin tekemistä kun roikkua palstalla ;)
Avantasia ja nömpiäinen 18+6
 
Noista määräaikaisista työsuhteista, jos on useampi soppari takana, niin siinä on ymmärtääkseni syrjintää, jos äitiyden takia jätetään soppari uusimatta, jos työ muuten jatkuisi. Kannattaa olla liittoon yhteydessä ja selvitellä omia etujaan :)
 
Kinkku otettu uunista, kuusi koristeltu ja uunin pesun kanssa luovutettu (eihän se lähde MILLÄÄN!!!) Eilen alkoi joululoma, töihin vasta 7.1 joten kyllä kelpaa.

Eilen oli raskauden puoliväli, tai siis 20+0 :heart: Kyllä tuntuu jotenkin älyttömän hyvältä tietää, että noin periaatetasolla puolet lusittu! En oo vieläkään ollut kovin innoissani raskaudesta olotilana, mutta nyt kun liikkeet tuntuvat jo kunnolla isänkin kämmeniin, niin hymy on ollut herkemmässä. Huomenna rakenneultra, ei olla vieläkään päätetty, haluttaisko tietää sukupuoli vai ei. Mennään molemmat, isä ei oo vielä ollutkaan missään tän raskauden jutuissa mukana.

Kiitos päivähoitoasiaa kommentoineille, mielenihän voi vaihtua, mutta luulen, että olen saanut minulle (meille) parhaiten sopivan ratkaisun päätettyä.

:heart: Ihanaa joulua kaikille! :heart:
 
Mammaloma loppu eilen ja paluu töihin oli mukava, mies jäi kotia 3 vkoksi tytön kans. Tarkotus olis tänänn alottaa unikoulu koska mie tahon nukkua!!!!!!!!!!!!!!!!! 21+1 ja 4 yötä ultraan ?? korjaan tuohon päivähoito juttuun omalta osalta sen verta että meillä tulee lapsi/lapset oleen vuoropäiväkodissa ja siellä ei saa olla jos toinen vanhemmista kotona, normaalissa kuulemma saa muutamia päiviä kk täälläkin... vasen polvi reistailee todissaan ja portaitten ylös noudu on yhtä tuskaa :( ihanaa joulua teille kaikille ja teidän perheille ja masuille ??
 
Toivottelen myöskin hyviä jouluja teille. Olen ensimmäisen joulun jo viikonloppuna viettänyt, kun kävin äidin luona. Oikea joulu sitten anoppilassa ja myöhäinen joulu isän ja mummon tykönä joko viikonpäästä tai sitten vasta tammikuun alusta. On nuo kyyditykset vähän kysymysmerkkinä vielä sinne suuntaan.

Pahoinvointi jatkuu ja maha on alkanut jo kasvaa. Ei se siltikään niin nätti ole, kuin hoikemman vartalon omaavalla naisella. Sain eilen myöskin paljon vauvakamaa miehen sukulaisilta, ja näyttää kyllä siltä ettei äitiyspakkausta tarvita. On kaikkea haalareista bodyihin ja sukkiin, sekä itkuhälyttimet, rintapumppu, vaippoja ja jopa liivinsuojuksia. En edes oikeastaan tiedä mitä kaikkea siinä kasassa on. Joku imetystyynyn-näköinen pötkyläkin taisi vilahtaa, sekä sellainen vauvan kantojutska. Ei turvaistuin, vaan tuon kait saa vainuihin laittaa? Melkeinpä enää puuttuu kuumemittari ja kynsisakset verrattuna äitiyspakkaukseen.

Rakenneultrakin on vasta 8.1, joten ei multa sen enempää päivitystä sitä ennen taida tulla.

18+0
 
Hyvää ja rentouttavaa joulua kaikille <3

Täällä vielä joutuu lähtemään maito kauppaan ja sitten saa joulu tulla :) illalla vielä viimeiset 3 pakettia paketoin ja otan erävoiton pyykin viikkauksen kanssa.
Olen lasten kanssa kotona ja syödään käydään saunassa ja nautitaan <3 joulu päivänä menemme sitten rakkaan kaveriperheen luokse :) siinäpä meidän joulu on

Saspa ja tirriäinen 20+4
 
Hiljaiseloa tullunpidettyä... Pakko tuohon työjuttuun kommentoida, mä sain vakituisen viran/toimen vasta ja tiesivät että olen raskaana, kiitos alkuvaiheen pahoinvoinnin. Raskaus ei ole syy olla katkeamatta soppareita liittoon vaan aina yhteyttä.
Päivähoidosta: mä jätän nuorimman 6pv/kk 5tuntia päivässä hoitoon. On ollut 3 vuotta hoidossa ei viiti repä kavereista ym täysin eroon, vanhemmat muksuthan on jo koulussa.
Mull töissä asiakkaan sanovat lihavaksi ym ja huomauttelevat kuinka olen lihonu. Vanhusten kanssa teen töitä.
Oulu menee töitä tehden.
Kamala väsymys koko ajan... Ei ole kuulunu sitä keskiraskauden energisyyttä. Liekö vuodenajalla merkitystä?..
No se siitä Hyvää joulua kaikille.
 
Ja vielä tälle päivälle poks 19+0 :heart:
Valmistelut tehty paitsi siivous jäi kesken mutta ketähän varten sitä siivoamaan kun muksut sotkee, ei ole vieraita tulossa eikä edes juurikaan olla kotona:p tai onhan täällä kissa :D
Vielä hyvää joulua ja onnea ultra uutisista:) itsellä vielä reilu viikko ultraan.
 
Ihania masukuvia :) Täälläkin masu alkoi selkeästi kasvaa viime viikolla, enää ei ole pelkkää turvotusta. Ja kivoja ultrakuulumisia jo osalla! Meillä ultra vasta 15.1., kovin pitkältä ajalta tuntuu vielä odottaa.

Itse en ole fb:ssa, joten täällä foorumilla olis tarkoitus roikkua loppuun asti.

Oikein hyvää ja rentouttavaa joulua kaikille! :)
 
Hyvää joulua kaikille!!

Puhelimen kautta ei ilmeisesti voi tykätä. Melkein raportoin vahingossa yhdestä kommentista :/

Neuvolakuulumisia: rautakuurille jouduin, hemoglob 113 (alussa 144) ja salmiakkia sekä lakua oikein suositellaan kun paineet pysyy alle 100/60. En tiedä miksi se pitäisi saada nousemaan, kun se on mulla aina ollut tuollainen.

Rakenneultra heti vuodenvaihteen jälkeen tulee nopeasti, vaikka varaushetkellä tuntui että siihen on ikuisuus:)
 
Viime viikolla jouduin sairaalaan keuhkokuumeen vuoksi... Viime keskiviikkona pääsin onneksi sieltä kotiin kun tulehdusarvot laskivat sen verran. <3 Vielä on kova antibioottikuuri päällä mutta olo on jo paljon parempi kuin viikko sitten!

Täällä poksui viikot sunnuntaina! :) Nyt ollaan virallisesti jo yli puolessa välissä! :D Kyllä se aika vaan menee nopeaa...

Hyvää Joulua kaikille!!!
 
Hyvää joulua kaikille!

Täällä suurimmat joulu hössötykset alkaa olla ohi, lapset sai lahjat, ruoka oli hyvää ja nyt tuntuu itsestä että voi rentoutua.

TeaPot Voi sua raukkaa, tiedätkö yhtään mistä keuhkokuumeen sait, oliko flunssaa tai influenssa edeltävästi? Inhottava varmaan etenkin raskausaikana.

Omaa napaa Pari viikkoa sitten kävin supistelujen takia lääkärissä saikkua viikon määräsi. Supistelut kuitenki jatkui ja viikon jälkeen lääkäri tarkasti uudestaan paikat. Oli kohdunsuu pehmennyt. Äitiyspkl tarkasti ultralla, ei aukeamista mut vuodelepoa määräsi ja 19.1 asti näin alkuun sairaslomaa. Nyt onneksi supistelut rauhoittuneet, mutta hirveä häpyluun ja ns. Sisäknen vihlonta alkanut, siis aivan kauhea. Samoten paine tuolla alakerrassa vaivaa.onko muilla tota vihlomista, tai tuota paineen tunnetta etenkin vessassa käydessä?Pakko sanoa et odotan innolla sitä että viikot kuluu ja olisin ns. Turvallisella puolella. Nyt kuitenkin viikkoja vasta 21+6.

Hei ja mulle tosiaan vois päivittää ettäpoika tulossa

-papumamma ja pähkinä 21+6
 
Joulu ohi ja voi rauhassa jatkaa kesäloman viettoa :D mulla on kans jäätävät tuntemukset tuolla alakerrassa, ollu jo 2-3 vkoa mutta ei supistuksia kait? Vaikka onki jo 2 lasta niin mulla ei ole ikinä ollu harkkasuppareita.... molemmat jouduttu oksitoonitipan kera ulos houkuttelemaan... 2 päivän päästä ultra ja toivottavasti siellä tsekataan missä kunnossa paikat on alakerrassa, edellisestä synnytyksestäki vain 8kk, jännittäää.... 21+3

Vuodelepo on varmaan kuluttavaa mutta hyväksi molemmille :) toivotaan että se myös auttaa....
 
  • Tykkää
Reactions: papumamma

Yhteistyössä