Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa

Mun mies ei kestä yhtään jos ääni nousee vähänkään tiukempaan sävyyn puheääntä korkeammalle. Heti tulee "mä en halua asua kotona, jossa huudetaan" "Älä huuda" tms. Pariin kertaan oon tokaissu sille vaan, että "ei tää kuule ole vielä huutamista".
Tää Hiulu kuulostaa niin tutulle! :D

Kiitos vastauksista kysymykseeni. Ja tarviikin Etolassa käydä katsomassa pehmustetta, kiitos Nienji vinkistä. :)
 
Heippa!

Vasta muistin liittyä tänne, edellisen vauvan kohdalla oli valppaampi!

Eli Pina/32/2.lapsi/KOS

Laskettu aika 26.5.14 :)

Isosisko täyttää kuusi vuotta 3.5.14, ja muutaman viikon päästä tästä pitäisi syntyä tämä epeli, jota pikkuveljeksi viime viikon ultrassa vahvasti veikattiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiukusta: Kiukuttaa koko ajan. Mies-raukka. Jatkuva väsymys aiheuttaa kiukkua, jolloin harmittaa, kun joskus tuntuu että kaikki kotihommat kaatuu omaan niskaan. Mies on ollut lisäksi pari viikkoa paljon reissussa, jolloin ne on oikeastikin kaatuneet niskaan. Sitten hermostun, kun mies valittaa kun yritän patistaa häntä tekemään oman osansa vähentyneellä vapaa-ajallaan. Lisäksi läheisyydenkaipuu on nolla. Päivät töissä, illat kotihommissa ja 1,5-vuotias jaloissa niin sitten kun mies haluaisi vielä pitkän päivän jälkeen kiehnätä syliin, tuntuu että tarvitsen jo omaa aikaa.
 
Kiukusta Yhdyn edelliseen: kiukuttaa koko ajan, tai ainakin todella usein ja paljon. tiedostan tämän itsekin ja tajuan ärsyyntyväni aivan pikku asioista, mutta en silti kykene olemaan kiukkuamatta. Miespolohan tämän tuntee tietysti nahoissaa...parka.
Toisaalta mieliala vaihtelee myös usein ja pikavauhtia onnenpumpulisesta auvosta kipinöivään kiukkuun. Huooh. Ehkä tämä tästä tasaantuu. Ekassa/viime raskaudessa olin taas toooooodella tasainen ja lempeä koko raskauden ajan, vaikka muuten temperamenttia löytyy hiukan enemmänkin.

Ero ekaan raskauteen on myös se, että nyt on todella usein nälkä ja kaikkea tekee mieli. Ekan kohdalla mitään ei tehnyt mieli (paitsi greippejä loppuaikoina), ruokaa sai pakottautua syömään ja paino oli arvatenkin helppo pitää aisoissa.

Ja niin, tunnetteko vielä vauvan liikkeitä? Täällä en edes odota tuntevani vielä hyvään aikaan, mutta esim. sisko tunsi raskaudessaan tosi aikaisin jo liikehdintää...


-Pina 14+1
 
Väpälle suuret pahoittelut!

Te, jotka kärsitte aamuöisistä heräilyistä ja unen katoamisesta, oletteko kokeilleet syödä tai juoda jotain? Mulla oli jo edellisessä raskaudessa sama ongelma ja ravitsemusterapeutti ehdotti tuota syömistä, koska mulla on taipumus hypoglykemiaan ja kun sokerit on alhaalla, niin nukkuminen ei onnistu. Nyt tuli sama ongelma jo monta viikkoa sitten ja siitä asti olen pitänyt yöpöydällä varuiks pillimehua, jonka juon tarvittaessa. Sit oon kyllä nukahtanut aina takaisin. Nyt otan lisäksi samalla rautakapselin ja c-vitamiinin.

Tänään totesin, että tarviin uudet toppahousut ja pian, nappi ei mene enää kiinni, enkä meinaa enää saada kengännauhoja solmittua. Maha on tiellä.

2,5vk vielä ultraan ja viikko kauemmin joululomaan, nyt pitäis vaan tsempata ja jaksaa. Aamuisin kyllä tuntuu vaikealta nousta töihin. Tarviin selkeesti talviunet :)

Choco coco & Ihme ja Kumma 17+1
 
Kiitos kaikille myötätunnosta, lämmittää kovasti :)! Koko viime yön supisteli ja aamulla alkoi järkyttävä vuoto, joten ei tarvinnut odotella keskiviikkoon saakka. Tämän päivän pötköttelin Päksissä naistentautien osastolla (vähemmän nerokkaasti muuten synnyttäjien kanssa samassa paikassa!) ja lääkäri kävi sanomassa, että laittoi oudon näköisen istukan patologille lisätutkimuksiin, joten syy keskenmenoon saattoi olla siinä.

Hassua muuten, että tämähän oli puhdas vahinkoraskaus ja kaksi lasta olisi ollut minusta ihan sopiva määrä, mutta tämän keskenmenon jälkeen tuli sellainen olo, että ei perkele voi lopettaa tällaiseen epäonnistumiseen! Että luultavasti leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...

Henkisesti voin jo ihan hyvin, sillä ajattelen vain, että it wasn't ment to be. Turha jäädä rypemään onnetonta kohtaloaan. Surraan suru pois ja ajatellaan, että on tässä elämässä kuitenkin paljon hyvääkin :). Nyt jätän teidät rauhaan ja iloitsemaan pienistä ihmeistänne. Ootte niiiin ansainneet onnenne :)! Mainiota jatkoa ihan jokaiselle :heart:

väpä
 
Nukkuminen Minulla on heti alkuraskaudesta lähtien ollut unien kanssa ongelmaa, vaikka muuten olen kyllä hyvä nukkumaan, eikä kolmivuorotyökään ole koskaan aiemmin aiheuttanut ongelmia. Nyt olen heräillyt vähintään parin tunnin välien, ravaan vessassa, suuta kuivaa, en löydä asentoa, on tuskastunut olo, hiki tai kylmä jne. Lisäksi alkuun pahoinvointi oli niin kovaa myös öisin, että se piti hereillä useitakin tunteja ja piti yöpaloja yrittää syödä, ettei kovin oksettaisi. Nyt pahoinvointi on onneksi jo pääosin helpottanut, mutta edelleen nukun huonommin kuin normaalisti.

Mielialat Olen ollut paljon lyhytpinnaisempi kuin normaalisti, tuntuu että hyvin lyhyt on sytytyslanka. Yleensä minulla on ollut etenkin asiakkaiden kanssa hyvin rauhallinen käytös ja pitkä pinna ihan luonnostaan, nyt tuntuu että joutuu välillä teeskentelemään ja pidättelemään, ettei sano turhan tiukasti takaisin. En usko että asiakkaat on tätä huomanneet, koska olen tottakai pysynyt asiallisena ja ystävällisenä, mutta järkytys on ollut itselle se mitä pään sisällä liikkuu, kun tekisi mieli hymyn ja ystävällisen vastauksen sijaan marssia ulos ja sadatella vielä mennessään...Kotona olen kyllä sitten päästänyt sisäisen hirviöni välillä ihan irralleen, mutta osaavat onneksi antaa moiselle tolloilulle ihan sen ansaitseman arvon.

Minulla oli tänään taas LKS:ssa ultra, oli parhaimmillaan paikalla kai neljä lääkäriä, plus pari kätilöä sekä opiskelijoita ja kouluttaja. Olivat nimittäin saaneet uuden ultrauskoneen ja kaikki ihan tohkeissaan siitä, tuli kyllä vauvelit ultrattua sitten pitkän kaavan mukaan! Nyt on vielä pari viikkoa rakenneultraan, mutta katselivat nyt jo niitä rakenteita koska sillä uudella koneella pystyivät. Hieman 200 gramman molemmin puolin painot pienillä, tasaisen kasvu ja lapsivesien määrä, kaikki rakenteet kunnossa näillä näkymin. Ja poikia ovat, se näkyi kyllä toisen vauvan kohdalla täysin selvästi ja koska identtiset on tulossa niin nehän on sitten molemmat poitsuja. :heart: Että kerätään nyt niitä seitsemää veljestä, keväällä on jo viisi kasassa!

Seuraava ultra, joka siis rakenneultra, on 11.12.

Huomenna tulee 18+0. Liikkeet tuntuu edessä olevasta istukasta huolimatta jo selvästi, jopa mahan päältä tuntuu muljuamista. Oli kyllä hauskaa, kun vauvelit kesken ultrauksen vaihtoivat voltilla yhtäaikaa paikkaa, eli a-vauvasta tulikin b ja toisin päin.
 
Hei vaan kaikille. olen välillä käynyt lukemassa täällä, mutten vielä itse kirjoittanut mitään.

Liittyisin joukkoon suureen, mikäli vielä saa ja mahtuu mukaan :) ?

Eniten surffailen kännykällä, joten täällä käynnit hieman vaikeita. en koko ketjua ole lukenut läpi, mutta kyselisinkin oletteko kenties jo luoneet tai aiotaanko luoda esim salainen FB ryhmä halukkaille? Voi olla että tästäkin puhetta ollut mutta minulta mennyt ohi :)

Olen 25 vuotias ja asustelen vantaalla. Toinen lapsi tulossa. Esikoinen on reilu 2 v kun uusi tulokas syntyy.

Alkuun katsottiin kalenterista, että LA oisi n. 14.5. mutta ultrakäynnin jälkeen siirtyi sitten 22.5. Jotain kystia näkyi kans siellä ultrassa :S
seuraava neuvola mulla on ensi viikolla ja ultra sitten tammikuun 7. Ajattelin luultavasti myös varata ajan 4d ultraan, Femedaan.

22.5.
ansirda / 25 / 2 / KOS

Lyhykäisyydessään.. Tämä raskaus on ollut minulle aika kaamea. Hirveästi pahoinvointia, joka onneksi alkaa helpottaa. En ole kuitenkaan oksennellut. Viime raskaudessa olin turvonnut kuin pallokala heti alkuun jo, ja nyt ehkä välttänyt sen :) (toistaiseksi!)
Tämä raskaus eroaa myös siten, että minulla on todettu keliakia, joten ruokavaliokin on eri (ehkä en kerrytä nyt 22-24kg massaa, hih)

Odotan innolla tulevia hetkiä kanssanne! :)

-ansirda
 
Viimeksi muokattu:
Nyt reilusti omaa napaa! Ärsyttää niin! Eilen äitipolikäynti.Kohdunkaulaa seurataan,koska kuopus syntyi rv 35, maailmaan oli kyllä kovasti tulossa jo rv 31.Siitä alkaen viimeksi sairaalassa levossa. Nyt siis eilen mitattiin ultralla, tulos 2,6cm! Lääkäri kauhuissaan, että minne asti tuollaisella mitalla mennään. Minäkin tietysti yhdyin paniikkiin :( Nyt tilannetta seurataan joka viikko, seuraava aika 5.12.Nostelut, yhdyntä,raskaat kotityöt yms. kiellettyjä.Jep,jep...mies yrittäjä pitkine päivineen ja kotona 2,6v ja 10kk lapset. Ei tartte nostella ei :D Ainoa toivoni on siinä, että lääkäri oli nuori erikoistuva ja hyvin epävarma.Sanoi mitat ensin väärin, joutui ultraamaan uudelleen kun minulla oli jo housut jalassa.Ajatkin 2h myöhässä. Toivon siis virhemittausta tms. Toivottavasti ensi viikolla on joku konkari paikalla!

Anteeksi vuodatus!

henttaliina ja kamu 17+1
 
Pinkku- Meillä on sit samana päivänä rakenneultra. Mulla on 13.30 aika.
Pitää lähtee sen serran aikaisin liikenteeseen,et ehtii käydä heti aamusta ostoksilla ja toivoa et ei sillon vielä hirveetä ryysistä olis..
Niin ja onnea poikalupauksesta!

Tää palasi viime yönä viikon kanarian reissulta ja olihan mukavaa.

Tillu&Minimee 16+4
 
henttaliina Mulla oli esikoisesta ja tästä alusta asti 3cm. Esikoinen syntyi rv 34 - mutta nämä olivat täällä vielä epävarmoja pyydetäänkö/lähetetäänkö mut äippäpolille tällä kertaa sen vuoksi seurantaan. Esikoisen keskosuuteen vaikutti noin tuhat asiaa: hänen sairautensa, runsas lapsivesi, hankala lapsivesipunktio rv 30, hirveä helle, tulehdus ja neuvolatäti, joka siitä kysyessä puhelimessa sanoi vaan "en minä tiedä minä olen kouluterkka, ootas...joo toinen täti sanoi, että canestenia voi käyttää raskaana" - pari päivää tästä olinkin sitten jo sairaalassa estelytipassa kun lapsivettä tihkui ja supistukset yltyi. Neuvola ei tutkinut tulehdusta, menin päivystykseen itse... Nyt olivat sitä mieltä, että koska ensimmäinen syys (sairaus) ja siihen liittyvät suuri lapsivesi ja myöhäinen punktio ovat niin minimaalinen riski, että eivät ainakaan vielä seurantaan lähetä - rakenneultra sitten paljastaa, kun punktiota ei haluttu nyt pienillä viikoilla kun se viimeksi oli aika hirveä kokemus. Eri asia sitten jos alkaa supistella reilusti tms.

Omaa napaa Näin viime yönä unta, että mahassa oli pulska tyttö, silmät auki jo- Unessa oltiin jossain ultrassa. Papereissa oli tytön nimen kohdalla nimi "Flame".
Eilen olin kaverin luona kylässä, kaikki siellä olleet ei vielä tienny raskaudesta, mutta heti kun ovesta menin sisään "miten se on jo noin iso?" (maha) "Onneks olkoon, mä katoin jo viimeksi kun nähtiin, että ootkohan raskaana" Että sen verran tuota mahaa nyt sitten jo näkyy :D

15+3
 
Mä olen viimeaikoina ollut todella väsynyt. Tuntuu että kaikki kaatuu päälle, tiskikonetta ei jaksa laittaa pyörimään, ja jos jaksaa, niin ei niitä sieltä pois saa. Sama kohtalo käynyt pyykeille, se kyllä taisi aikaisemmin jäädä jälkeen. Pyykkien pesu on mulle ollut jotenkin aina niin hankala homma, tai siis se kuivamaan laittaminen ja sitten siitä viikkaaminen kaappiin. Muuttolaatikot on jäänyt nurkkiin pyörimään, ei niitä jaksa enää purkaa. Ja mies valittaa, kun tälläisessa kaaoksessa eletään. Hän ei vaan mitään oma-alotteisesti tee, mutta sitä kovemmin kyllä käskyttää. Eilenkin tuli kotiin ja ensimmäisenä ilmoitti mitä kaikkia vaatteita hänelle pitäisi tämän päivän aikana korjata. Mutta ainakin vanha kämppä on nyt siivottu ja avaimet luovutettu, ei tarvitse sitä kohdetta enää ajatella!

Niin ja miehelle on turha antaa lupa purkaa laatikot, sitten ei kumpikaan meistä enää tiedä missä tavarat ovat. Hän kun tuppaa laskemaan kaikki ensimmäiseen kohtaan, minkä löytää. Tai vastaavasti tulisi jokaisen tavaran kohdalla kysymään mihin se laitetaan, ja tilanne vastaa sitä että itse purkaan laatikot ja näytän kuin pienelle lapselle mitä äiti tekee ja antaa lapsen "auttaa".

Hieman huolettaa, jos minulla on raskaudenaikainen masennus. Liian ylivoimaiselta tuntuu asiat tällähetkellä, eihän tämä raskaus näin paljoa pitäisi väsyttää.

14+3
 
Nienji kyllähän raskausaikakin väsyttää, kun keltarauhashormoni lisääntyy. Itse nukun joka yö 8-9 tunnin yöunet ja lisäksi useimpina päivinä päiväunet :ashamed: Todella saamaton olen myös ollut, erityisesti liikunnan suhteen, vaikka paha olo on ollut jo parempi useampana päivänä. Itse tietysti tiedät paremmin, onko kyse vain väsymyksestä vai myös mielialasta. Saisikohan neuvolasta jotain apua...? Olen tosi ummikko, kun on esikoinen itsellä kyseessä.

Äitiyspakkaus me varmaan otetaan, kun ei sellaista ennestään ole. Olisi kiva nähdä jo kuvia :)
Rokotuksen käyn ottamassa huomenna. Kysyin asiaan neuvolalääkäriltä ja hän suositteli. Lisäksi rokotteen omassa käsikirjassa sanotaan, että rokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Ymmärrän toki, ettei kaikki halua rokotetta ottaa, mutta itse päädyin tähän.

Neuvolasta myös terveisiä! Ei siellä ihmeellisyyksiä: verenpaine, hemoglobiini, paino, sisätutkimus ja siinä se. Hemoglobiinia täällä mietittiin: mulla oli ekasta neuvolakerrasta (6-7 viikkoa sitten) laskenut hemoglobiini 142->124. Aika hurja lasku, mutta vielä ihan hyvä arvo. Toivottavasti ei jatku tuo alamäki :/

Poca+Toukka 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaa täältä
Eilen oli äitipolilla ultra. Kaikki hyvin rakenteet normaalit, lapsivesi normaali ja poika tulossa :) Nyt vähän rauhallisemmin mielin jatkan odotusta. Seuraava ultra on 34 viikolla.
Poitsu liikkuu paljon ja koko ajan mennyt vahvemmiksi ja napakammiksi potkut. Kiva muistutus et mahassa on elämää .
Papumamma 18+1
 
  • Tykkää
Reactions: hiulu ja Pinkku-84
Ensimmäiset vauvan vaateet pojalle tilattu ja pari Pingu tuttia :p. Mies vaan tokas et muista sit ettei mee öööveriksi :saint:
Huomenna meen raision myllyyn ostaa muutaman pitkän topin ja lauantaina vietämme miehen kanssa laatuaikaa koko päivän kaupungilla, katsellen joulua ja syömään, keskiajan joulumarkkinoille ja glögille johonkin ja illalla katsomaan Turun tuomiokirkolle kun joulukuusen valot sytytetään...ai ihanaa....:xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa pinkku kyllä huippu ihanalta viikonlopulta:)
Raskaudenaikainen masennus oli mulla ekasta ja oireet oli ettei mikään kiinnostanut, ei jaksanut ees nukkua välillä ja itku oli tosi herkässä. Kannattaa ottaa neuvolassa puheeks kun mulla ainakin tuo räjähti käsille synnytyksen jälkeen:/ ja olin jo aika varma että laitokseen joutuu.
Viikonloppuna sotkemaan lasten kanssa mummola kun mennään leipoo pipareita :p
Avantasia ja nömpiäinen 15+3
 
Moikka! Eka Väpälle iso hali <3 :(
Kännykällä taas pikaviestiä :) eli vihdoin saatiin sydänäänet kuulumaan ? nyt on 14+5.
pitkään piti etsiä mut sit löytyi. Mut on tää niin jännää aikaa taas. Eka aattelin et kun on jo kolmas niin en stressaa mistään ja luotan et kaikki menee hyvin, mut ei sille huolelle voi mitään.
Mikäs se oli se facebook juttu eli voisin sinne kanssa tulla mut mihin piti laittaa viestiä?
Onko se salainen ryhmä ettei kukaan nää sivumainoksissa että oon liittynyt siihen ryhmään.
Sillä mä en oo töissä uskaltanut kertoa vielä raskaudesta. Pomo on sen verran ailahteleva ettei tiiä yhtään minkä kohtauksen saa :(
No se on sen ongelma, pakko ajatella niin.
Mut nyt unten maille. Hyvät voinnit kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Kurkkukivusta soitin lääkäriin, lähetti pikana labraan, tulos pitäis saada jo huomenna - agniinaa ilmeisesti epäili, mutta varmaan jotain pahempaakin, kun sanoi "jos nousee kuume tai et saa suuta auki niin päivystykseen heti" Öööh? Kurkkukivusta vaan oli kyse... Mutta onko agniina vaarallinen raskaana? Lääkevälttelijä kun olen niin ei kyllä kiinnostaisi minkäänlainen kuuri, käski mun ottaa panadolia edes, mutta kun en sitäkään ota kuin silloin jos aivan kestämätön tilanne. Kiitos taas eräälle äidille "mun tyttö on vielä vähän kipee, mut ei viitsitty jäädä pois kerhosta, kun sit pitäis olla monta viikkoa pois". Niin no se on vähän voi voi, jos on kipee niin on kipee, ja ei tulla muita tarttuttaan....

15+4
 

Yhteistyössä