Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

TOUKOMURUT 2014 :heart:


LA
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

30.4.
Mary Jane / 30 / 2. lapsi / PS
papumamma / 25 / 4.lapsi / OYS[/COLOR]
Arizonared / 33 / 2. ja 3. lapsi / LKS

1.5.
Öllis / 27 / 3.lapsi / MKS tai SKS
Tissa / 31 / 1.lapsi / TAYS
sallaannu / 18 / 1.lapsi / K-PKS
Muruli / 31 / 1.lapsi/ TYKS
Smooth / 23 / 3.lapsi / EKKS
Hannel / 34 / 2.lapsi / KOKS
Naka / 30 / 1.lapsi / KOKS

2.5.
nansku / 23 / 2.lapsi / PKKS

3.5.
LinneAino / 25 / 1.lapsi / SeKS
NuVe / ? / 3.lapsi / SKS[/COLOR]
mipatsu / 20 / 2.lapsi / K-SKS
Sarriina / 33 / 7. lapsi / Oys
Joshu / 23 / 1.lapsi / SeKs
Aniviisu / 35 / 2. & 3. lapsi / ?

4.5.
Nitta / 28 / 3.lapsi / L-PKS

5.5.
Mimmimiina / 33 / 2.lapsi / JS
Choco coco/ 33v./ 5. ja 6.lapsi / Nkl
Skaardie / 30 / 2.lapsi / L-PKS
laurora / 31 / 3.lapsi / SATKS
Pinkku-84 / 29 / 1.lapsi / TYKS
IiMa / 24 / 2.lapsi / OYS
Marjuska_ / 31 / 1.lapsi / OYS
nino / 24 / 3. lapsi / JS
Liriel / 32 / 1.lapsi / ?

6.5.
saurus / 30 / 4.lapsi / KOKS
Mustang79 / 33 / 3.lapsi / JS
coffeeBreak / ? / 4. lapsi / ?
henttaliina / 26 / 3. lapsi / SeKS
Nuutti79 / ? / ? / TAYS

7.5.
Ollakovai...? / 39 / 3. lapsi / PKKS
Selma_ / 33 / 4.lapsi / OYS

8.5.
hiippis / 39 / 3.lapsi / MKS
minniriina / 31 / 3.lapsi / ?
Mutsiainestako / 39 / 2.lapsi / LS
Wasabi / 26 / 2.lapsi / JS
mintssi / 24 / 2.lapsi / K-SKS
Saspa / 30 / 4.lapsi / SeKS

10.5.
immense / 22 / 1.lapsi / KOKS
Tanttara / 29 / ? / KOS
niinnnnii / 23 / 1.lapsi / ?
Tillu79 / 34 / 2.lapsi / KAKS
nya / 29 / 2.lapsi / KOS
sallamaria / 29 / 2.lapsi / KOKS
betty80/ 33 / 2. Lapsi / KOS

11.5.
Taloussuklaa / 31 / 2.lapsi / KOKS
Plitsis / 26 / 1.lapsi / Ulkomaat
Harmful / 20 / 1.lapsi / TAYS
Mymmelintytär / 24 / 1.lapsi / OYS
TeaPot / 26 / 2.lapsi / SeKS
mammattaa/ 24 / 1.lapsi/ SatKs
Esvt / 26 / 1.lapsi / OYS

12.5.
Onni2014 / 38 / 1.lapsi / NKL
Róisín / 35 / 1.lapsi / KOS
remina / 22 / 1.lapsi / TYKS

13.5.
satsumama / 32 / 4.lapsi / K-SKS
Hyäkkäysvaunu / 28 / 3.lapsi / PHKS
Kanervankukkanen / 35 / 4.lapsi / TYKS
Aunilotta / 26 / 1.lapsi / TAYS
jenni_noora / 29 / 1.lapsi / K-SKS
sannuliina / 30 / 6.lapsi / LKS
Taito/ 26 / 1.lapsi / SatKS

14.5.
Euphoric / 20 / 1.lapsi / K-SKS
Jadeline / 22 / 2.lapsi / TAYS
Zugar / 24 / 1.lapsi / EKKS
Dee / 20 / 1.lapsi / OYS

15.5.
Hermione85 / 28 / 1.lapsi / NKL

16.5.
kukkurukuu / 24 / 1.lapsi / TAYS
picipoci / 32 / 2. lapsi / KOS
Myyliini / 31 / 1.lapsi / Kaks
Ziguna / 28 / 3.lapsi / OYS


17.5.
Tintti. / 18 / 2.lapsi / K-HKS
heliplaa / 22 / 2.lapsi / TAYS
Lokakuinen / 31 / 2.lapsi / JS

18.5.
iit86 / 29 / 3.lapsi (miehelle 4.lapsi) / EKKS
Tiuli / 29 / 4.lapsi / LPKS

19.5.
hiulu / 27 / 2.lapsi / TAYS
jejijaji / 30 / 5.lapsi / KOS
M.K. / ? / 5.lapsi / JS
tiburona / 33 / 1.lapsi / ulkomaat
starwars / 32 / 1. lapsi / KYS
Avantasia / 27 / 3.lapsi / K-SKS
Hannele76 / 37 / 3. lapsi / TAYS

20.5.
Lilli_ / 19 / 1.lapsi / SAS
anskuli82 / ? / 3.lapsi / KYS
aoko / 31 / 1.lapsi / KOS

21.5.
srz / 32 / 3.lapsi / TAYS
Mama Verde / ? / 2.lapsi / TYKS
Jessica1/ 32 / 1.lapsi / NKL tai KOS
Willanen / ? / 1.lapsi / ?
cheychey / ? / 1.lapsi / K-Hks
Poca / ? / 1.lapsi / ?

22.5.
Joosukka / 33 / 5.lapsi / HYS
ansirda / 25 / 2.lapsi / KOS

23.5.
petram- / 27 / 4.lapsi / PHKS
funkyest / ? / 2.lapsi / PS

24.5.
bansku77 / 36 / 3.lapsi / KYS

25.5.
Kana / 24 / 1.lapsi / OAS
Applepie / 33 / 1.lapsi/ KOS

26.5.
maple / 28 / 2.lapsi / NKL tai KOS
Nienji / 24 / 1.lapsi / K-SKS
Mammaksi85 / 28 / 2.lapsi / K-HKS
Pina / 32 / 2.lapsi / KOS

27.5.
JanitaK / 20 / 2. lapsi / KYS
Minttumaari* / 36 / 1. lapsi / JS
Hannuski / 35 / 2. lapsi / EKKS

28.5.
vanaheim / 34 / 2. lapsi / JS
Leala / 30 / 2.lapsi / MKS

29.5.
Oxalis / 31 / 1.lapsi / TAYS

30.5.
PöllöKala / 28 / 4. lapsi / OYS
Diffi / 28 / 1 / KYS
Kuhuätti / 33 / 2.lapsi / VKS
Tuanni / 28 / 2. lapsi / SeKS

31.5.
Lahopää / 22 / 1.lapsi / K-PKS


:flower: :'( :flower:
Surun kohdanneet
mammuzki
Syssy^^
macy gray
Tuuuli+
Tähtisilmä*
Maikkki
Taikatuike
Väpä


SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


PÄIVITYSPYYNNÖT SELKEÄSTI EROTTUVALLA TEKSTILLÄ!

Aikaisemmat ketjut:
Toukomurut 2014
Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa
Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa
 
Viimeksi muokattu:
jessica1: Hemoglobiini mitattiin täällä niiden verikokeiden yhteydessä ja seuraavan kerran +25viikolla ellei oo muuta syytä (huimaus esim.). Sydänäänet kuunneltiin nyt rv16+ koska on aina riski ettei ne kuulu ennen 15viikkoa kuulemma niin ei turhaa huolta haluta aiheuttaa... Ei tässä vaiheessa raskautta oikein mitään saakkaan irti, koska ei ole oikein mitään mistä olisi mitään hyötyä. Sit loppuvaiheessa kirotaan sitä että kokoajan "ahistellaan" ;)
 
18+0, tiistaina ois 4. Neuvola, hb täällä on otettu kyllä joka ikinen kerts. Influenssa rokotusta en ota, enkä ä.pakkausta, kaikki löytyy valmiina, paitsi jos tulee poika niin kaikki vaattet lähtee vaihtoon.
Mie olen jo kyllästyny myös tähän raskauteen, kaikki olot ja muut on jo semmoset ku oisin 8 kuulla raskaana ja synnytykseen n. Kk enää :D äitiysfarkut joilka viime keväänä menin synnärille niin ahistaa jo päällä, nivuset kipeät, väliin tuntuu että p***u repiää kahtia jne.... huoh! 26 päivää vielä rakenteeseen, en malttais oottaa.... skaardie monelta teilä oli aika? Meillä tais olla 12.30.
 
POCA LA 21.5. 1. lapsi

Mulle vois päivittää tuon LA:n, jonka olen unohtanut ilmoittaa. Aiempi on itse arvioitu eri nettilaskurien perusteella :D

Jessica1 Mulla mitattiin neuvolassa hemoglobiini heti ekalla kerralla, koska oon puoliksi kasvissyöjä. Siellä oli harjoittelija, joka oli lähes vakuuttunut, ettei kasvisruokavaliolla lapsi voi mitenkään saada multa tarvittavaa määrää rautaa tai kalsiumia. Hemoglobiini oli kuitenkin 142 eli ihan hyvin meni :) Syön kuitenkin kalaa ja kanaa, joten en usko, että mitään ongelmaa ravintoaineiden kanssa on. Sä voisit varmaan neuvolassa kysyä, että voisko sen mitata. Sydänäänet neuvolassa mitattiin nyt, kun olin lääkärikäynnillä siellä.

Hiukan nolo kysymys: Neuvolassa kysyttiin, että onko ollut supistuksia? Vastasin, että ei ole, mutta jäin myöhemmin miettimään, että enhän mä oikeastaan tiedä, koska en tiedä miltä ne pitäisi tuntua?! "Kuin sukkapuikolla pistettäisiin" kuvaili joku kohdun kaskukipuja ja sellaista on mullakin ollut muutama viikko sitten. Pari kertaa, kun oon ollut kävelylenkillä, on jossain vaiheessa alkanut vatsassa tuntua ja oon miettinyt, että onkohan ne mahdollisesti olleet supistuksia??

Mua pikkasen ahdistaa tällä hetkellä, kun raskaus on jo sen verran pitkällä, että alan varovaisesti suunnitella tulevaa ja iloita raskaudesta, mutta pelottaa joka päivä, että onko lapsella kaikki hyvin!! Haluisin jo tuntea liikkeitä että tietäisin lapsen olevan elossa! Mihin aikaan muut on alkaneet tuntea liikkeitä? Ultrassa mulle sanottiin, että istukka on takana, joten voisin tuntea aika ajoissa. Tekisi mieli hankkia kotidobbler mieltä rauhoittamaan, mutta en tiedä olenko vaan hermoheikko... :(

Poca 15+4 Toukaksi ei meilläkään oikein ole enää kutsuttu...
 
poca: Kyllä supistukset erottaa, se tuntuu koko matkalla haaruksista napaan asti, eli vähän korkeammalle kuin mitä kohtu on, mulla säteilee reisiinkin. Sitä tunnetta on vaikea kuvailla edes, tuntuu kuin kaikki lihakset jännittyisi liiallisesta treenistä. Viiltävä/pistävä kipu on ennemminkin kasvukipuja...
mä oon nyt viikon tuntenu liikkeitä, uudelleen synnyttäjä voi tunteja usein jo tässä vaiheessa - ei aina. Esikoista odottessa mulle on merkitty selvät liikkeet vasta 22 viikolle ja toisesta 20 viikolle o_O Esikoisesta istukka oli takana ja toisessa se oli alhaalla kohdunsuun päällä.

hyäkkis 16+5
 
Itse kans stressasin, voi kun tuntis liikkeet että tietäis siellä masussa kaiken olevan kunnossa. Dobbleria ei uskalla hankkia, turhan ressin pelossa. Noh Ma iltana ekat selvät liikkeet, ke iltana toiset ja to eteenpäin joka päivä :heart::D On se vaan suuri helpotus!
Viikkoja nyt 17+3, istukka takana ja toinen raskaus.
Esikoisesta näytti olevan vasta 21+5 liikkeet tunnistettu.

Supistuksista itsekkin vähän mietin kun neuvolassa kysyttiin. Onhan toki harjotus supistuksia kivuttomia ollut esikoisesta. Muttei varsinaisista supistuksista tietoakaan!! :O Leikattiin esikoinen pois ennen mitään semmosia tuntemuksia. Vähän jännittää mitä tulee olemaan; supistukset, synnytys huhu..

Useamman viikon oli kummaa paineen tunnetta alapäässä, neuvolan tätikin tätä kummasteli. Mutta se tunne katosi nyt kun on liikkeitä tuntenut pitkin päiviä :O Kumma, mutta hyvä näin :)
 
Tapasin juuri muutama päivä sitten lähellä asuvan odottajan, muutaman viikon mua edelle odotuksessa, mutta meillä on myös saman ikäiset pojat. Tänään hän kertoi, että on sairaalassa, kun meinaa mennä kesken :( :( Jotenkin sitä kuvitteli, että keskiraskaus on sitä turvallista aikaa... Ihan kamala olo tuli, pari päivää sitten hänellä näytti olevan kaikki ihan hyvin :'(

Tehtiin juuri tarjous asunnosta, hieman hirvittää kun tarjous tehtiin ehdolla "jos oma menee kaupaksi" ja se on voimassa huhtikuun loppuun. Mitäs jos tosiaan menee ihan sinne huhtikuun loppuun, että tulee kaupat tehtyä??? 2-3vk laskettuun aikaan ja pitäis muuttaa?! :D

supistuksia esikoisesta oli paljonkin niitä harjoitussupistuksia, siis just että maha kovettuu - ja sitten joo ihan oikeitakin, kun alkoivat tulla tiuhaan ja kivuliaina jo rv33+. Ne sukkapuikkopistot alakerrassa kertoi mulla kohdunsuun aukeemisesta ja synnytyksen alkamisesta, mutta ei kaikilla oo niin. Nyt ei oo ollu vielä mitään sen tapaista, välillää saattaa vähän repästä jos tulee rehkineeksi liikaa.

liikkeet täällä ehdin jo vähän huolestua, kun tunsin jo pienemmilla viikoilla liikkeitä, mutta sitten niitä ei nyt olekaan moneen päivään samallalailla tuntunut. Ilmeisesti istukka vaan on kivunnut ylemmäs eteen kohdussa niin ei tunnu enää niin hyvin :/ Nyt tosiaan kun käytiin tuota asuntokauppaa hieromassa ja autossa pitkää matkaa istumassa niin onneksi tuntui taas jonkin verran potkuja - kun viime päivinä on ollut sellaisia yksittäisiä, joita sitten ajattelee, että kuvittelikohan vaan vai oliko ilmavaiva. Onneksi parin päivän päästä on neuvola niin pääsee taas kunteleen ääniä - kotidoppleria meillä ei ole.

Jännä miten esikoisesta ei stressannut ollenkaan samallalailla, vaikka siinä raskaudessa ei oikein mikään sitten mennytkään oppikirjan mukaan. Tämä taas on sujunut suht hyvin, niin tästä sitten stressaa, että miksi ei potki ja jos potkii niin miksi on niin aktiivinen :D Ehkä johtuu siitä, että tietää jo paljon asioita mitkä voi mennä pieleen - tieto lisää tuskaa.

15+6
 
Viimeksi muokattu:
Onnea hiulu asuntotarjouksesta, toivottavasti saisitte oman nopeasti pois markkinoilta, jottei sen kaikista isoimman mahan kanssa tarvitse muuttaa.

Hankintoja en ole itse tehnyt varsinaisesti mitään. Ne on kaikki mun puolesta tehty tai löytyy joltakin valmiina. Anoppi oli ostanut hoitotason ja heiltä löytyykin valmiina kehto, kylvetysamme, ja jotkin kevyet kesärattaat. Tosin ne näytti omaan silmään jo hieman vanhemman taaperon rattailta, kuin vastasyntyneen. Oikeastaan nyt vähän säikähdin miksei ole itselle tullut vielä sitä kuumetta ostaa vauvatarvikkeita. Tuntuu, että muut intoilevat tulevasta lapsesta mua niin paljon enemmän. En oikein ymmärrä vieläkään oikein olevani raskaana, ja se lisää masentunutta oloa.

Pitäisikö supistusten alkaa tuntua jo näin varhain? Luulin, että ne kuuluu vasta viikoille 33+, eikä tähän keskitienoille. Eihän ne vauvan liikkeetkään vielä tunnu. Ainoa, mikä mulle tullut nytten lisäksi, niin inhottava nipistely häpyhuulten vieressä. Ja tietenkin tuo n.10 vuotta sitten murtunut häntäluu aloitti 2-3 viikkoa sitten särkemään, eikä lohtua näy. Mitä kauemmin on seissyt, sen hankalempi on löytää kivuton istuma-asento.

14+6
 
Mulla ei kyllä ole vielä tuntunut vauvan liikkeitä, eikö supistuksiakaan onneksi. Joskus on ollut sellainen repäisevä kipu, kun nousee yhtäkkiä istumasta, mutta siinä kaikki. Mutta vaikka liikkeitä en vielä olekaan tuntenut, on mulle tullut sellainen vauvamasu fiilis ja sellainen olo, että sieltä voi potentiaalisesti lähitulevaisuudessa jotain tunteakin. Ihan selkeästi alkaa vatsan muoto muuttua pyöreämmäksi.

Töissä olen jo saanut lukuisia kysyviä katseita vatsan seudulle, mutta olen päättänyt olla vielä toistaiseksi kertomatta. Yksi läheisin kollega tietää tilanteen - ja aika moni varmaan arvaa - mutta eivät ole vielä kehdanneet ihan suoraan alkaa kysellä.

Onkos teillä muilla ruoka-aineita, jotka on nyt yllättäen raskauden aikana muuttuneet kuvottaviksi? Mulle on nyt tullut ensimmäiset joita en voi syödä. Raskauden alussa aloin vältellä kahvia kun ajattelin sen olevan pahaksi lapselle - mutta silti olen hiukan juonut aina silloin tällöin. Nyt kuluneella viikolla huomasin, että kahvi haisee niin pahalle että oksettaa. Toisena kummajaisena on tullut kuvotus kaikkeen lihaan. Ennen olen ollut pihvinaisia ja nyt jo tuon sanan kirjoittaminen kuvotti. Jo useampi ateria on mennyt roskiin tän vuoksi ja olen joutunut sylkemään pois jo otettuja suupaloja tuon kuvotuksen vuoksi. Mitään tavallisuudesta poikkeavia himoja mulla ei ole ollut, paitsi ehkä maitotuotteet tuntuvat maistuvan tavallista paremmin. Samoin vesi, jota menee litrakaupalla.

Hiulu - meillä(kin) on muutto edessä loppuraskaudesta ja ihan hiukkasen olen jo koittanut miettiä kuinka siitä selvitään. Luulisin, että palkkaan siivousfirman tekemään molempien asuntojen siivoukset ja sukulaiset saavat hoitaa kantamisen yhdessä miehen kanssa. Itse voin sitten kääriä astioita kuplamuoviin organisoida toimintaa muuten.

Minttumaari* 14+5
 
Minttumaari Me muutettiin myös esikoista odottaessa eikä mun annettu kantaa mitään :D Siinä mielessä helppo muutto. Mulla on ihan sama ton lihan kanssa! Ei pysty, ei varsinkaan pihviä tai lihapullia tai suolaista, yök. Esikoisesta taas himoitsin niitä, siitä onkin tullut sellainen fiilis, että olisikohan tulossa toista sukupuolta, kun ihan erilaisia himoja nyt. Kahvin kanssa ei ole maun puolesta ongelmaa, mutta kun on sellainen kuiva olo jatkuvasti niin niin ei oikein tee mieli mitään kuivattavaa juomaa.

Muoks. Ai niin POKS 16+0
 
Pellavansiemenet leivässä ja inkivääri glögissä, no eipä ole itselle tullut mieleenkään että noitakin pitäisi vältellä. Eiköhän tuota inkivääriäkin ole esimerkiksi aivan tosi minimaalisesti mausteena siinä glögissä, sokeristahan se on tosin kuin mikä, josta voisi mun mielestä olla jopa enempi huolissaan. Tosin muuan muki silloin tällöin joulun aikaan ilman sitä punaviinillä terästystä tuskin tekee pahaa. Ja tokkopa siihen leipääkään kovin montaa pellavansiementä per siivu on eksynyt.

Raskauden sujumisesta hyvin loppuun asti mulla on myös aika realistiset käsitykset; valitettavasti tuttavapiirissäni on koettu kaikenlaista aikaisista keskenmenoista myöhäisempiin keskenmenoihin, loppuvaiheen kohtukuolema ja pienen vauvan kuolemakin. Nämä ovat ihan kamalia asioita, joita aina valitettavasti välillä vain tapahtuu. Itselläni naputtaa myös takaraivossa sellainen pieni ääni, joka kehoittaa varautumaan aina myös pahimpaan, mutta samalla myös nauttimaan tästä hetkestä, kun kaikki on hyvin. Jokainen raskaus on oikeasti suuri ihme. Ja sitten tämä oma 3,5-vuotias; joka ikinen päivä olen niiiiiiiin kiitollinen ja iloinen, että hän on terve ja höpöttelevä nuori mies, koska oma veljeni (23-vuotias aikuinen mies) ei ole eläessään sanonut sanaakaan.

Noooh, se siitä avautumisesta tällä kertaa... :)

Hemoglobiinit
mitattiin mulla ekassa neuvolassa joskus kymmenne viikkoa sitten. Edellisessä raskaudessa mittasivat joka kerta, kun oli neuvola. Olisiko tässäkin säästösyyt takana? Olisihan se kiva tietää, missä ne hemoglobiini arvot menee, mutta toisaalta kun olo on ihan hyvä, niin siitä päätellen ei kai ne hirveän alhaiset ole?? Normaalitaso on ollut mulla 130-150 välillä (säännöllinen verenluovuttaja kun olen ja tuo arvo aina siellä mitataan) ja edellisessä raskaudessakin pysyi 110 paremmalla puolella kuitenkin koko ajan.

Seuraava neuvola olisi 13.12.2013 eli ihan kohta. Aika on hujahtanut niin nopeasti ja valtavasti on ollut tekemistä, ettei tässä ole ehtinyt edes tajuta, että äitiysloman alkuunkin on enää vajaa 4kk, jos loppuun asti pystyy töissä olemaan.

Kroppakriisi alkaa iskeä, vaikka painoa ei ole tullut kuin ihan maltilliset 3,5kg (kun huomioi valtaisat syömiset ja olemattomat liikunnat) ja kaikkien indeksien mukaankin sitä ollaan vielä tukevasti normaalipainon puolella muutaman kilon verran. Odotan innolla, että noin viiden kuukauden päästä tämä vauva olisi toivottavasti turvallisesti tehtynä ja pääsisin taas liikkumaan paremmin ja lopulta repimään rautaa kunnolla. Olen miehelle tehnyt jo selväksi, että sitten kun lapsi on syntynyt ja kroppa alkaa olla synnytyksen jälkeen valmis, niin mä tulen kolmesti viikossa jättämään miehen lasten kanssa kotosalle kahdeksi tunniksi ja lähden salille tai uimaan.. Tiedän, että mun kroppa ja pääkoppa tulee tarvitsemaan näitä omia hetkiä kodin ulkopuolella.

Ällöttävät ruuat on tulleet tutuiksi. Jokainen ruokailu on kuin rulettia pelaisi; syömään alkaessa ei voi tietää, miten käy. Ruokaa lautaselle ottaessa voi sitä tehdä kovasti mieli, mutta jo puolessa välissä annosta himo onkin voinut vaihtua kuvotukseen. Tämä koskee lämpimiä ruokia oikeastaan, kaikki raikas ja tuore (mm.salaatit, leipä, hedelmät) kyllä menee.

Skaardie + Pottu 18+0
 
Tulin vain poksumaan 16+0 :heart:
hankinnoista mietityttää tuplarattaat että tarvitaanko niitä. Tyttö täyttää 2 keväällä niin tuskin hirveitä matkoja kävelee. On vaan sitten tallissa ihan reilusti rattaita vaikka voihan sitten osan myydä.
 
supistaa, ahistaa, puristaa ja kiristää :D Tässähän ne päällimäiset kuulumiset täältä...
Rakenneultraa odotellessa - jos vaikka saisi sitten tietää kumpiko se tuolla majailee :)

Hiippis 18 + 3 (tai jotain, en ole enää varma edes viikoista :D )
 
Hiulu - onko teidän esikoinen tyttö vai poika?

Mulla on nyt takana esimmäinen sellainen aamu, että töihin selviäminen oli melkoista tuskaa. Mä en siis ole vielä kertaakaan oikeasti ykännyt, mutta tänään aamulla esim. huippasi ja heikotti niin, etten oikein saanut aamupesujakaan tehtyä.

Olis pitänyt ilmeisesti syödä ihan ekana - ja siten vasta harjoitella tolpillaan oloa. Ihan hiukan epäilen, että mullakin on hemoglobiini nyt ihan romahtanut. Seuraava neuvola on vasta 13.12. Toivottavasti ei ole joka aamu yhtä kovat heikotukset!
 
LA 5.5., olen minä tän muistaakseni jo ilmoittanut mutta jäänyt vissiin jotenkin viestin väliin piiloon.

Töissä kerroin raskaudesta viime viikolla, vaikka olisin varmaan voinut ulkomuodon kannalta pitää salassa vielä ainakin muutaman viikon, painoa on tullut ehkä 2,5 kg eikä talvisten vaatteiden alta mitään vielä näy, vilukissana käytän villapaitoja, villamekkoja jne.

Inkivääristä ja muista vastaavista, en ole vältellyt mitään mausteita ja surutta syön kuumennetut juustot jne, minusta jokaisen suupalan vahtiminen menee vähän hysteeriseksi, olen kuitenkin terve aikuinen ja kotimaista ruokaa syödessä on aika pieni riski saada mitään pöpöjä.
Epähuomiossa olen ottanut juustolautaselta homejuustoa ja olisin varmaan juonut raakamaitoa mitään ajattelematta jos ei olisi huomautettu että ota sinä purkista, me muut juodaan tästä kannusta.. Kyllä mä yritän tsempata, pesen kunnolla kaikki kasvikset jne mutta välillä sitä vaan herpaantuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;29283527:
neuvola käynneillä kokeiltu kohtu kuitenkin että on kasvanut?
mulla on paino nyt vähemmän kuin ennen raskautta...

rv17+0 poks
Kyllä siellä oli kuulemma hyvin (paljonkin) kasvettu :) sanoi ettei ihmekään kun liikkeet tuntui jo viikolla 13 kun kasvoi niin hyvin :p
Ehkä se johtuu tuosta ettei HUVITA syödä mitään... ei ole aina niin nälkä... ei ole enää niin huonoja oloja mutta ei nälätäkään... kumma juttu! yleensä mä syön kuin possu :O
toivottavasti se paranis tästä, seuraavaan neuvolaan on melkein 19 päivää...
 
Eikö se painon nousu ole hyvinkin yksilöllistä. Toisilla pahoinvoinnin tms. seurauksena paino tosiaan voi tippuakin.
Minulla on tullut painoa reippaasti - ehkä 4-5 kg - mutta turvotusta selkeää vauvavatsaa on näkyvissä niin, että useimmat kuvittelevat minun olevan jo pitemmällä. On sitten mitä taas yrittää laihduttaa. BMI ennen raskautta oli 23.

Tämä raskaus on ensimmäiseen raskauteeni verrattuna hyvin erilainen. Ensimmäisellä minulla oli noita voimakkaita kuvotuksia tiettyjä ruoka-aineita kohtaan, nyt voin syödä mitä vain. Eikö ole muutenkaan niin kuvottanut hajut tms. Myöskään ensimmäisessä olleita voimakkaita ns. liitoskipuja minulla ei ole vielä ainakaan ollut. Mikä nyt on myös erilaista on toisinaan pääkipua ja usein katseen ulkoreunalla kiertäviä valopilkkuja - aivan kuin tähdenlentoja. Onko muilla ollut niitä? Soittelin neuvolaan ja neuvolasta olisivat lähettämässä minut lääkärin tutkimuksiin.
 
Minttumaari Esikoinen on poika

TeaPot Tuskin tarttee huolestua, ei mullakaan ollut viime raskaudessa tuossa kohtaa noussut kun 200g (just tutkailin vanhaa korttia) Tosin koko raskaudesta tuli 5kg, joista 6kg lähti synnytyksessä ja imetyksessä vielä toiset 6kg, että ei siitä vararavinnosta haittaakaan olisi ollut.

Liriel Eikö homejuustoa voi syödä, jos on pastöroitua? Kyllä minä olen ainakin hyvällä maulla pistellyt - raakamaidosta tehdyn jätin väliin kuitenkin.

Avantasia Meillä ei taitaisi edes olla paikkaa tuplarattaille niin olen ajatellut, että jos tämä toinen vauva kulkisi kantoliinassa tai repussa ja esikoinen rattaissa ne matkat mitä ei jaksa vielä kävellä / mitä en jaksa odottaa, että kävelee. Esikoinen täyttää kesällä 3v.

Heikotuksesta muuten Vaikkakin viime raskaudessa söin rautaa hemoglobiiniin alhaisuuden takia, niin silloin kyllä se suurempi heikotuksen aiheuttaja oli tippuva verenpaine. Nyt en olekaan niin vainoharhaisesti jättänyt suolaa tai lakuja väliin, ja verenpaine on pysynyt hyvänä. Yleensähän suositellaan niitä välttämään just verenpaineen nousun takia, mutta parempi minusta kuunnalla omaa elimistöään - jos himoitsee suolaa niin sille voi olla tarve. * koputtaa puuta * huomenna neuvola.
 
hiulu, homejuustohan on pehmeä juusto, että se on vähän niin ja näin. Lähteestä riippuen voi syödä pehmeitä juustoja jos ovat isojen tuottajien, jonkun mukaan ei voi syödä, välillä pitää kuumentaa jne. Kuka näistä selvän ottaa :D
 
Liriel joo, tuorejuustokin on pehmeä juusto - minä syön, kun on pastoröitua :) THL: "pastöroimaton maito (esim. tilamaito) ja siitä valmistetut juustot; pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kuplivan kuumiksi kuumennettuina juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään." Mun äidinkielintaitoni sanoisi, että tuo ";" viittaa juuri pastörimattomasta maidosta valmistettuihin pehmeisiin juustoihin, joita voivat olla vaikka jotkut homejuustot tai tuorejuustot. Pastöroituja juustoja oon syöny, esim. Aura, mutta tuon voi tulkita myös niin, että kovia juustoja voi syödä oli ne pastöroituja tai ei. Ja toisaalta pitkään auki olleita pehmeitä juustoja en syö. Mutta toki toisella on viimeisen päälle turvallinen linja ja toiset juostaa enempi tai vähempi :)
 
hiulu, joo olen toki lukenut mm tuon listan.
Tämä taas lainattu Valion sivuilta:
"Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi)."

Lähteestä riippuen kehotetaan tosiaan välttämään myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Suomessahan ei oikeastaan pastöroimatonta maitoa käytetä mihinkään ja silti listeriaa välillä esiintyy.

En siis ole näiden suhteen hysteerisen varovainen, ei menny yöunet vaikka homejuustoa olenkin syönyt :D Tosiaan inkivääriä mausteena tms en vältä lainkaan, mutta olen ajatellut että enköhän minä voi tämän raskausajan olla syömättä kuumentamattomia pehmeitä juustoja (ja hyvinhän se on onnistunut, tosiaan heti juustolautaselta juhlissa auraa kitaan..)
 

Yhteistyössä