Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

Moikka!

Neuvolassa oon käynyt 3 kertaa ja nyt on rv 17+6. Seuraava on se Kelaneuvola sitte tammikuun puolivälissä. Kotkassa asutaan. Vaikka toista odotan, niin neuvolassa parasta minusta on juuri se keskustelu.

Maitoa en oo kokeillut, enkä yhtään meinaakaan "houkutella" sitä... Esikoisesta oli sellaiset suihkutissit, ettei mitään rajaa. Aiheutti kiusallisia tilanteita sekä vaikeutti vauvan syöttämistä. Nyt tekisin toisin, pumppaisin ja syöttäisin siististi pullosta, siis jos maitoa tulisi yhtä sairas määrä. Ja hei kaikki kaverit tähän asti on sanonut, et se rintakumi on vihon viimeinen juttu, itselläni ei kokemusta, mutta miettisin kommenttien perusteella pari kertaa, ennen kuin siihen ryhtyisin. Voihan olla tilastoharhaakin ;)

Painoa tullut vain 3 kg, ja se tuntuu tosiaan että vain, kun tunnen itseni valaaksi. No eipähän tarvi jouluna niin paljon asiaa sit miettiä, hyvä.

Supistuksia, voi hyvänen aika. Joulukuun kunniaksi päätin ryhdistäytyä ja varasin jumppaa. Bodypumppi sujui tosi hyvin säälittävillä painoilla ja parin päivän päästä bodystep meni myös tunnilla hyvin. Tein tietty lauta matalalla ja hypyittä. Illalla alkoi aamuyöhön jatkuneet supistukset, ei mitenkään kipeät mutta tosi inhottavat. Mulla alkoi viimeksikin jo ennen puoltaväliä, eikä ne onneksi mitään kohdunsuulle tehneet, mutta tää oli nyt sitten tässä tämä jumppaaminen, shit! Tykkään hikirääkeistä ja mieliala parani ihan sikana. Mut nyt sitte muita lajeja...

Liikkeet tuntuu ihanasti, niistä tulee hyvä mieli!

sallamaria, yön jälkeen 18+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
iltaa pitkästä aikaa =)

ensiksikin Hyökkikselle kiitos uudesta ketjusta jälleen :hug:

Tervetuloa uudet :wave:

oon käynyt aktiivisesti lukemas jälleen teidän jutusteluja muttä häpeäkseni taas en ole saanut kirjaantua ja kirjoitetettua teille. toki nyt on vähän sellainen vaihe ollut että ei oikein ole mitään kirjoitettavaa ollut. hyvin on saman ajatukset ja tuntemukset ollut =)

supistukset tosiaan alkoikin jo ja nyt ovat jo vähän rauhutoittuneet siitä mitä ne olivat. tääl kans on ollut jo edellisessä raskaudessa het 4 kuun tietämillä ja jotenkin osaa jo itseään "lukea" näiden kanssa. Tänään olen saanut kolata pihaa 2 otteeseen ja toisella kertaa piti jo ihan jättää kesken ja luovuttaa kolaus muille kun rupesi pistämään oikealle puolelle vatsaan. eli selvä hälytys merkki että nyt akka rauhootu :kieh:

Vaunuistakin taisi olla juttua ja mulla tosiaan on nuo Firkonin F7 yhdistelmät (musta/pinkit) nuorimaiselle uutena ostetut sekä nyt tuos pahvilaatikoissa Carenan tuplat osina erillisellä vauvan kopalla värinä mustat. ajattelin siihen jotain värikästä lelua tms hommata, pitää vähän katsoa.. kummatkin on Vaunulasta ostetut osamaksuilla. suosittelen lämpimästi heitä.

neuvola käynnit mulla taitaa ainakin mennä tän "vanhan" kaavan mukaan kerran kuus nyt alkuun ku seuraava aika on jo 16 pvä ja sitten nla täti puhui että het tammikuun alusta kattellaan kela paperit täälläkin, ja taas saa todeta että hitto ku aika menee nopeasti.

Painoa on tullut ihan liikaa, ihan peljättää hypätä vaa'alle :D painan nyt jo joka tapauksessa enemmän kuin viimeismmän raskauden lopussa :(

on
liikkeitä tuntuu päivittäin ja useammin ja vahvemmin :heart: jotenkin todellistuu tämä odotus joka hetki. ihanaa :heart: nytkin tässä istuessani sohvalla käy koko ajan sellainen pieni myllerrys =)
päivät kuluu ihanan melki 2,5 veen uhman sekä eskari uhmaisen kanssa :D tosi leppoisasti :D
nyt kun on tässä yksin ja pyörittää arkea yksin niin on todella helpottava olo vaikka tämä alku rytinä onkin vaativaa.

Mut joo sellaista täällä nyt pitäisi nukkumattia mennä houkuttelemaan närästyksen kanssa :/

Saspa ja Tirriäinen 18+1
 
Poks 19+0!!!!!
Missäs kaikki mammat on ku on niin hiljasta?
Tasan 2vkon päästä loppuu äitiysloma ja tammikuussa pitää hakea jo virkavapaata seuraavaan äippälomaan :D meillä on pikku neitillä taas iorvatulehus ja yöt sen mukasia... :(
Omat olot ok tai oikeestaan ole ees mittään oloja niinku ei vielä koko raskaudessa mutta kyllä niitä oireita vielä tullee.... 19 päivää rakenneultraan ??
 
+300km päivässä autossa istumista kahtena peräkäisenä päivänä ei oo muuten enään tässä vaiheessa kivaa, selkään sattui ja mä sain taas seurakseni suonenvedot jalkoihin, täytyy taas alkaa banaania iltaisin popsimaan. Eilen illalla kun kotiin päästiin en enään sitten päässytkään ylös sängystä kun alko vatsakin kramppaamaan. Onneksi (toivottavasti) ei tartte enään uudelleen tuota matkaa ajaa ennen kuin on vauva sylissä.

Mun ruokahaluttomuus ja pahoinvointi jatkuu edelleen, tasasesti voin jotain pientä syödä, mutta esim. huoltoasema-aterian syöminen oli jo tuskan takana.

Lista päivitetty ja tervetuloa uusille :heart:

hyäkkis 17+5
 
POKS! Rv 18+0 :) <3

Mulla on ruvennut puutumaan kädet öisin ja iltaisin! :O Eilen kun menin illalla vähäksi aikaa lepäämään niin huulet ja kielikin oli ihan tunnottomat... :O En tiiä nukunko oudosti mutta välillä tuo tulee ilman nukkumistakin... Onko muilla tuollaisia oireita? Mikähän siihen auttaisi... :/
 
Kuulin eilen, että parin sadan kilsan päässä asuvalla kaverilla ois isot juhlat huhtikuun alussa. niitä juhlia on odotettu jo varmaan vuosi tai pari, ja nyt sitten alkoikin mietityttää, että mitenkähän järkevää on tuo matkustus ja autossa istuminen sinne ja takaisin kun viikkoja on sitten jo 33-34, ehkä sen tietää sitten miten raskaus sujuu ja mitä mieltä neuvolassakin ovat, kun esikoisesta pitkä automatka viikolla 30 aiheutti jo paljon supistuksia ja noilla viikoilla olin jo sairaalassa...Harmittaa jossen nyt sitten pääsekään juhliin :/

16+5
 
Huoh, jotenkin tuntuu että aika kuluu nyt odottaessa todella hitaasti! Mulla olisi jo kova kiire saada vauva syliin - vaikka tulossa on kuitenkin muutto ja kaikki, eli puuhaakin riittää ennen vauvan tuloa.

Mites teillä muilla on alkanut vatsa kasvaa? Tuleeko enemmän ala- vai ylävatsan kohdalle? Mulla ei vielä ole selkeä vauvavatsa - mutta ne jotka tietävät raskaudesta tajuavat tuon pönötyksen johtuvan raskaudesta. Mulla kuitenkin vatsa pullottaa enemmän tuosta navan yläpuolelta kuin alhaalta. Ihan kuin kohtu olisi nostanut makkaroita ylöspäin! Alavatsan seutu tuntuu kovalta ja mielestäni kohdun erottaa kyllä selkeästi. Onneksi kuitenkin painossa tuntu nyt olevan joku tasausvaihe. Plussaa on tullut 3,6 kg, mutta viikkoon ei onneksi ole tullut uutta nousua. Omat (löysimmät) farkut mahtuvat edelleen.

Toisena kummastelen ihon ja hiusten vointia. Tukan kasvu tuntuu pysähtyneen (kynsien ei) ja hiuksia lähtee todella paljon. Ihon vointi on ollut melkoisen huono - todella paljon sellaista pientä huokostukkeumaa ja ihoa saa olla hoitamassa ihan koko ajan. Pahin hormonimyrsky tuntuu kuitenkin olevan nyt takanapäin. Aluksi epäilin, että vauva olis poika kun tunsin olevani niin hormonien pyörteissä, mutta nyt ei ole enää arvausta suuntaa taikka toiseen. Toivottavasti sukupuoli kuitenkin selviää ultrassa. :heart:

TeaPot, mullakin on ollut jotain uutta käsienpuutumusta. Hiukan pelkään sitä kun mulla on jo entuudestaan kaularankavamma ja sekin aiheuttaa noita käsienpuutumisia. Neuvolassa sanoivat että mulla on todennäköisesti loppuraskaudesta tarvetta sellaiselle tukikaulurille, koska raskaus muuttaa kehon painopistettä ja rasittaa eri tavalla niskaa kuin tavallisesti. Kannattaa varovasti koittaa niska-selkä jumppaa jos sillä saisi helpotusta noihin puutumisiin?

Hiulu - voisko sinne juhliin päästä junalla? Junassa voisi seisoskella osan aikaa ja muutenkin liikuskella enemmän, niin matkanteko voisi olla helpompaa. Tosi kurja jos jää juhlat raskauden takia väliin - etenkin kun ei vielä ihan viimeisillä viikoilla olla.

Hyäkkis - oletko kokeillut magnesiumia noihin suonenvetoihin? Ainakin itse saan siitä parhaan avun - ja pitkistä villasukista =)



Minttumaari*, joka matelee viikoissa 15+5
 
Ensimmäistä kertaa masun kasvu haittasi elämää. En päässytkään enää kurkottamaan sohvalta lattialle. =) Pikku juttu, mutta jotenkin tuntui merkittävältä asialta kun tajusi todella masun kasvaneen ja että siellä se vauva on.

Ensimmäistä kertaa tirahti kyyneleet kun mies vähän korotti ääntään.
Muuten ei ole ollut mitään hormonimyrskyjä. Mies sanoikin että mun pitäisi aina olla raskaana kun olen niin tasapainoinen.
Ei kiristä, purista, ahdista, hermostuta, on vaan koko ajan tosi hyvä olo ja hymyilyttää. :saint:
 
Jospa sitä itsekin laittaisi kuulumisia vaikka puhelimella se vähän vaivalloista onkin kun ei saa edes tummennuksia..
Maitoa ei ole tullut eikä varmaan tulekaan ennen synnytystä. Molemmista lapsista loppunutkin parin kk:n aikana niin en ihmeitä nytkään odota.
Täällä oli puhetta puutumisesta mut mun kohdalla on välillä vasemmalla puolella kroppaa kananlihaa vaikka ei kylmä ole ja siis tulee vaan käteen tai reiteen:O omituista mut ei varmaan vaarallista.
Vatsa on alkanut pullistumaan navan alapuolelta ja navan kohdalta niin että vähän tiukemmat vetoketjulliset paidat on hankala pukea.täytyy alkaa etsii isompia.
Liikettä on nyt tuntunut paljon ja tuntuu muljuvan rakkoon päin mikä on jokseenkin ikävää öisin.Tuntuu että pissattaa mutta ei sitten tuu mitään :/
Huomenna poksuu viikko 17 ja sen kunniaksi kävin eilen laskee mäkeä liukurilla pojun kanssa.vielä taipuu :D
 
Voi ei, nyt mä olen mennyt varmaan aktivoimaan tissit maidon tuotantoon... Taas piti mennä puristelemaan ja en ehtinyt kun ottaa rintsikoista esille niin maitoa alkoi valua. :headwall: Me stupid. :whistle: Mutta kun se on niin jännää! :D
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla ongelmaa että tissejä alkaa särkeä kylmässä? Mulla on kyllä kunnon toppatakki mut silti särkee ja vihloo kylmä. Esikoisesta oli syksyllä mut talvella ei ja toisesta ei ollenkaan vaikka kevätvauvoja olleet :O
 
Hiulu Voipi olla, että asutaan eri paikkakunnilla. Minulla on Treella matkaa reilu 150 km, jouduin yliopistolliseen sairaalaan raskaudenaikaiseen seurantaan. Täällä maakunnassa lääkärit eivät niin tunne omaa perussairauttani siksi antoivat vastuun isommalle talolle... No pääseepähän kerran kuussa kaupunkiin.

Rintojen juilimisesta lenkillä on minullakin kokemusta. Aivan kuin alkava rintatulehduksen oireilu... Rinnan lämmittimet on kyllä kova sana. Ainakin Ruskovillalla on hyvät merinovillaiset lämppärit, joita käytin edellisen kerran - silloin imetin esikoistani. Hiihtolenkeille jouduin silloin sitomaan kaikenmaailman huiveja yms. rintojen ympärille, ettei olisi vihlonut.

Itteä on alkanut ärsyttää tämä lihominen. Maha näkyy kauas ja taipuminen kurottaessa on hankalaa. Läskiä on joka paikka täynnä - eihän siitä voi syyttää kuin itteään. Paras keino liiallisen lihomisen estämiseen on pitää turpansa kiinni, mutta kun se ruoka on niin mielettömän hyvää ja minulla iskee siihen valtavat himot. ;) Kaikki suolainen ja rasvainen ruoka maistuisi pelkästään, pakko syödä välillä sallaattiakin. Ja ne annoskoot on aivan jostain ihmeen syystä vain kasvaneet. Eihän tuollainen pieni vielä mitään erikoista tarvitsisi. Mutta mieli sitä vissiin tarvitsee..?!?

Nuutti ja nyytti 18 + 5
 
Ylihuomenna on taas neuvola LKS:ssa, se virallinen rakenneultra. Vähän jännittää, vaikka viime kerralla jo uudella ultrakoneellaan katselivat rakenteita hyvinkin tarkasti. Katsotaan pysyykö vauvelit poikina! =)

Minä uskon, että maitoa tai jotain sen kaltaista rinnoista tulisi jos niitä yhtään puristelisi, mutta en yhtään halua yllyttää asiaa, koska nuo muutenkin tuntuvat innostuvan minulla melko aikaisin. Herkät ja aratkin ovat, mutta ei ole vielä olleet mitenkään erityisesti kylmälle arat. Ajattelin neuloa rinnanlämmittimen, kunhan saan tuon työn alla olevan vauvanpeiton valmiiksi.

Me lähdetään torstaina ajelemaan Helsinkiin, päästään miehen kanssa kaupunkilomalle. Tämä on meille niin harvinaislaatuista, että aiotaan kyllä nauttia monen vuoden edestä. Seuraava loma on varmaan kiven alla, kunhan tuplat syntyy. Matkaa tulee yhteen suuntaan vajaat 850 km, mutta meinataan pitää paljon taukoja ettei tule tukalaksi. Ei kyllä vielä ole autolla ajoa tai matkustamista mitenkään raskaus haitannut, ei ala juilimaan selkää eikä muutenkaan tunnu missään tuollaiset +/- parinsadan kilsan ajot.

Minulla on sellainen melko maltillinen vauvamaha viikkoihin ja tietysti kaksosraskauteen nähden, katselin jotain kuvaketjuja ja monilla yhtä odottavilla näytti olevan isompi masu näillä viikoilla. Painoa on alusta varmaan viitisen kiloa lisää, mutta nyt kun pahoinvointi on väliin helpottanut, olen pystynyt suunnittelemaan ruokavalion vähän paremmin ja uskon että painonnousu rauhoittuu. Tosin jouduin taas muutaman päivän olemaan saikulla, kun äityi migreeni tosi kovaksi ja tuli siitä sitten oikein huono olokin, mutta pääosin on ollut parempi olo.

Tuo migreeni on kyllä niin viheliäinen, se kyllä ärsyttää ja pistää mielen matalaksi kun jomottaa ja vihloo päätä monta vuorokautta putkeen. Uniakin se haittaa, tuntuu että vaikka nukkumatti tulisikin, se on ihan yhtä tyhjän kanssa kun migreeni siellä taustalla tuntuu ja uni jää jotenkin vajaaksi.

Minullakin vauvojen liikkeet on nyt voimistuneet ja monesti oikein kunnolla mylläävät, niin että joutuu melko pikaisesti vessaan hyökkäämään kun pissarakkoa alkaa painaa. Toivottavasti keskiviikon ultrassa ehditään vähän seurata pieniä, että mitä touhuavat tuolla. =)

Ja viikkoja nyt siis 19+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan. en löydä viimeistä viestiäni ja olen vähän myöhässä tämän facebook jutun kanssa kun täällä käynti on niin vaikeaa minulla ja facebookissa helpompaa kun käytän sitä muutenkin.
Olen laittanut meiliä siihen sähköpostiin jonne piti. Vieläkö minut hyväksytään mukaan?
laitoin viime viikolla ensimmäisen kerran, ei tainnut mennä läpi. ja laitoinkohan eilen vai toissapäivänä uudelleen.
Nyt huomasin täällä olleen viestin ettei marraskuun jälkeen oteta enää mukaan.. en ole kutsua ainakaan vielä saanut tms. :((

Mulla on 2uäseula vasta tammikuun 7 pvä eli siihen on vielä ikuisuus! oon aika kade että jotkut saa jo tietää sukupuolen ihan pian! :)
 
Ymmärsinkö oikein kun lueskelin taaksepäin..
onko se fb ryhmä siis kaikille, siis joku yleinen? eikä vain tämän ketjun omaaville?
Yleinen oli juu... ...ja enään sinne ei mun käsittääkseen oteta.
Mut voihan uuden ryhmän joku tehä pelkästee meille jos haluaa. Mä en ehkä halua et suoraan nikkiä ja nimee alettais yhistelee vaikka pienellä salapoliisityöllä ne yhistyyki helposti.


Suonenvetoihin syön banaania iltasin juurikin magnesiumin takia, tabuina mun maha ei sitä kestä... ...ja villasukat on jalassa 24/7.

Rintoja mä en suosittele puristelemaan vaikka maitoa tihkuiskin, edes testimielessä ettei käynnisty maidon tuotanto ennenaikojaan - se aiheuttaa joillain supisteluja ja ennen aikaisia synnytyksiä (imettäminenkin saa aikaan aika melkoiset jälkisupistukset sitten synnytyksen jälkeen muutaman viikon, mutta ne on vaarattomia), ei tietenkään kaikilla (mähän imetin esikoista melkein toisen raskauden loppuun saakka). Uskon että nyt kun jättää ne rinnat rauhaan niin se maidontulo vielä tasaantuu ja kuitenkin se oikea maito nousee yleensä vasta istukan irrottua.
Mulla ei oo missään vaiheessa 2008 kesän jälkeen maidon tulo vielä loppunutkaan... ...lämpimässä etenkin saattaa suihkuta edelleen vaikka alkuvuodesta 2012 lopetin imettämisen.
 
aah.
Esikoisen kanssa oli niin ihanaa kun tehtiin täältä fb-ryhmä joka oli aika pitkään tiivis.
Sai hyviä ystäviäkin sieltä kun oli miittejä.

No pitänee yrittää enempi täällä ravata sitten.

Mua jännittää että alkaako maitoa tihkumaan aikaisemmin vai ei. toivottavasti ei ala!
Pahoinvoinnista kun olen päässyt kokonaan eroon niin nyt on riesanani ollut reilun viikon jo päänsärky. :/
Jos tällä viikolla vielä alkaa niin varaan lekurin että ottavat kaikki kokeet (haluan varmistua ettei ole mitään vajetta tms) ja otan vastaan saikkua ihan mielelläni (toisin kuin esikoisen kanssa tulin pääkainalossakin töihin) :D
 
Mies neuvolassa: Mies ei oo nyt tässä raskaudessa tullut mukaan neuvolaan (ultriin kylläkin) kun ei niissä mitään niin ihmeellistä tapahdu. Esikoisesta kävi välillä ja neuvolatäti kyllä kyseli miehenkin tuntemuksia jne.

Kuppikoko on kyllä mullakin kasvanut. Ja nännin ympärykset tummuneet niin kuin joku muukin mainitsi käyneen.

Hannuski: Tervetuloa mukaan! Onneksi ei teillä kuitenkaan mikään älyttömän iso ikäero tuu lapsille (kuten meillä tulee 6 vuotta). Vaiks tylsähän se teidänkin ikäero on, jos kerran vielä pienemmällä olisitte halunneet. Eiköhän meilläkin nyt mee hyvin kun ollaan näin pitkälle päästy!

TeaPot: Mulla puutu kädet yöllä jo aiemmin raskaudessa, mut nyt ei oo enää puutunut. En kyllä yhtään mikä siihen auttais. Silloin googlasin asiaa ja hoksasin, että yksi raskausoireista kyllä on, joten en sitten ollut enää huolissani.

Minttumaari: Mulla on vatsa kasvanut kyllä juuri alavatsan kohdalta. Tosin sillonkin se pyöristy aina siitä kun en ollut raskaana ja muuten vain sattui turpoamaan syönnin seurauksena.

Avantasia: Mullakin rinnat särki eilen kylmässä, vaikka päällä oli villapaita ja toppatakki. Pitää varmaan harkita noita Nuutin suosittelemia rinnanlämmittimiä.

ON: Mä pääsen tänään ylimääräseen ultraan kun lähipiiriin kuuluu neuvolalääkäri ja hän tarjoutui päivän päätteeksi ottamaan mut vastaan :heart: Se on kiva, et esikoinen pääsee sinne mukaan kun on niin kiinnostunut aiheesta ja noihin normi ultriinhan ei lapset pääse.

T. Lokakuinen 17+2
 
POKS 17+0

Maha On enemmän alhaalla, vois mun puolesta jo nousta vähän ylemmäs sieltä. Esikoisesta meni omat housut paljon pidempään, koska maha ei ollut ihan noin alhaalla, nyt ei oo menny moneen moneen viikkoon. Mahassa näkyykin sellanen "painauma" vähän navan alapuolella, navan kohdalta vähän kohollaan ja sitten painauman alta alkaa vauvamaha. Maha ei vielä haittaa taipumista, hepan selkään pääsee kiipeemään ilman mitään korokkeita ja pulkalla käytiin esikoisen kanssa laskemassa.

Rinnat vihloo kylmällä kyllä, lämmintä vaan päälle ja kovia pakkasia odotellessa. muutenkin arat, toppaamattomia liivejä ei voi käyttää kun pelkkä kova kangas hiertää. Ja isot, grr.. mahdoton ajatus olla ilman liivejä, nukkuessakin melkein kaipaa kun on tommoset kauheat roikkuvat turvonneet utareet.

Muita vaivoja, onkin, onko muilla liitoskipuja tai häpyluiden/lantion jomotusta? Entäs pidätysvaikeuksia? Ärsyttävää, kun esimerkiksi aivastelessa menee niin, että ensimmäisen aivastuksen pidättää hyvin, mutta jos tulee toinen heti perään ja olisi muutenkin pissahätä niin lirahtaa :ashamed: koetan kyllä treenata tuota lantionpohjaa...
 
Viimeksi muokattu:
Kuppikoko
Täällä kans kasvanu tissit hirmusesti jo. Ne paisu heti ekana! en tykkää yhtää.

pidätysvaikeudet
niitä ei oo eikä ollut viime raskaudessakaan

AIVASTUKSET
mun täytyy yleensä pysähtyy ja hyvä jos ei pidä jalkoja ristiä ku aivastaa! pelottaa, että muuten lorahtaa vähän housuun =D *nolo* ja siis ei ole mitään pissahätää tuolloin..
pakko täälläki oikeesti alkaa treenaa niitä lihaksii..

käsien puutuminen
mulla puutu viime raskaudessa koko ajan kädet ja varsinki öisin. sit synnytyksen jälkeen vaiva katosi. Jännittää, että tuleeko tuo vaiva vielä eteeni..
 
Liitoskipuja eilen ja tänään, eilen meinas jalat lähteä alta kun repi niin julmetusti.. Ja tänään kun menin neuvolaan rupes vasemmalla puolella alavatsassa/nivusessa kiristämään niin ettei meinannut pystyä kävelemään.

Neuvolassa kaikki hyvin, pikkunen imi peukkua niin että ultrassakin näki kun suu liikkui :D <3 Ja oli jo paljon isompi mitä odotin! Painoarvio 129g, pään leveys 2,9cm, reisiluu 1,7cm ja pää-perämitta arviolta 9cm, oli sen verran sykkyrässä, ettei tarkkaa mittaa saanut.
Jäi kyllä vähän paha mieli kun neuvolan täti ensin kysyi, että joko olen tuntenut liikkeitä ja sitten vastaukseni jälkeen tokaisi että no ei niitä kyllä näillä viikoilla ensisynnyttäjän edes kuulu tuntea. Ja vastasin siis, että olevinaan aina välillä jotain pientä, mutta en ihan varma ole, vaikka liike tuntuukin aina samassa kohdassa. Miksi kysyä tuntuuko, jos ei edes kuulu tuntea? Vaikka olenkin sitä mieltä, että on niin yksilöllistä kenellä tuntuu ja kenellä ei...

Seuraava neuvola 9.1. eikä rakenneultraankaan oo kun reilu kuukausi enää!! <3 En malta odottaa!

lahopää 15+2
 
Nya
Mua jännittää ihan hirveesti!! Meillä on huomenna se 4d-ultra!

Mun maha on ihan valtava!! Ja ihan erilainen kun ekassa raskaudessa.. Sillon levisin enemmän. Nyt vatsa on vain tossa edessä ja oikeen sellainen pinkeä pallukka.

Mulla puutui kädet edelllisessä raskaudessa.. Öisin vaiva oli pahimmillaan ja välillä heräsin siihen et toinen käsi oli aivan tunnoton. Se oli kauheeta! Nyt ei oo onneks vielä sitä vaivaa ollut.

Rinnat on nyt alkaneet paisumaan ja tuntuu tosi painavilta. Aluksi nännit kutisi ja oli tosi arat ja nyt niistä kuoriutuu iho :O yök! :x Alko ihan pyörryttää ku huomasin!

Liitoskipuja on! Nyt lenkin jälkeen häpyluu on särkeny ihan sikana! Kävelen ku pingviini : / Ja samalla alkoi myös tuolta pakaran yläpuolelta juilimaan. Oli kyllä aika liukas, joutu vähän töpöttelee kävellessä ja jännittämään tavallista enemmän.. Täytyy kuitenkin toivoa et ei jäis jatkuvaksi vaivaksi vielä! Ja myös pidätysvaikeuksia on.. Just jos aivastus pääsee yllättämään.. :ashamed:
 
Täältäkin tämän päiväisiä neuvolakuulumisia:

Sain vihdoin kuulla hemoglobiini-arvon, joka oli 129.
Verenpaine oli neuvolassa mitattuna koholla, kotona mitattuna normaali (109/77).
Painoa on tullut n.4kg. Neuvolatädin mielestä ihan ok, mutta omasta mielestä liikaa. :D
Sydänäänet kuului hyvin. :heart:
Otin sitten samalla influenssarokotuksen sitä sen syvällisemmin miettimättä.
Tunnustin myös tissienpuristeluongelmani! :LOL: Joo, ihan normaalia on että tulee "esi/harjoitus"maitoa, eipä siitä muuta. heh... Täytyy pitää tisut lämpimässä, ettei tule rintatulehdusta. :)


Tissiliisa & vauva 16+5 ;)
 
Neuvolassa olen käynyt vasta kerran, onneksi tällä viikolla on toinen aika. Mulla on jotenkin mennyt ihan ohi että on avoimia neuvola-aikoja, olisikin voinut siellä käydä kuuntelemassa lyökö sydän. Otetaanko teillä aina neuvolassa pissanäyte? Mun täytyykin soittaa ja kysyä, viimeksi ei mainittu mitään.

Rinnat ei oo enää niin kipeät eikä niitä palele, mut kutittaa! Erityisesti maha kutisee hulluna, samoin rinta ja selkä. Mulla on yleensäkin talvella kuiva iho, oon nyt yrittänyt rasvata aamuin illoin. Maitoa ei oo onneksi noussut vielä.

Maha alkaa näkyä, varsinkin jos on yhtään tiukempi paita päällä. Enemmän pömpöttää navan alapuolella. Kuulemma poikamahalta näyttää :D Mitään kipuja ei ole nyt ollut. Täytyy nauttianyt kun pahoinvointikin loppui ja olo on aika normaali.

Rakenneultra ois 9.1., sitä odotellessa :)

Ja voisko mulle päivittää LA 20.5.? Se pysyikin kuukautisten mukaan laskettuna nt-ultrassa vaikka varhaisultra näytti muuta. Padilla kirjoittelen niin ei väritys näy, toivottavasti boldaus sentään toimii..
 
aoko - Mulle sanottiin, että jatkossa pitää ennen neuvolavastaanottoa ottaa virtsanäyte neuvolan wc:ssä. Sain siihen ohjeet tänään. Meillä ainakin siellä katsotaan sitten itse liuskasta minkä väriseksi muuttuu ja kerrotaan tulos neuvolatädille. :)
Nyt en voinut antaa näytettä kun en tiennyt asiasta, eikä pissattanut.

Ihon kutinaa täälläkin. Ajattelin että johtuu siitä kun iho venyy ja se aiheuttaa kutitusta...?
Siitä tulikin mieleeni, onko täällä muut jo alkaneet käyttää jotain voidetta tai muuta raskausarpien ehkäisemiseen? Ehkä nyt olisi sen aika kun iho alkaa venyä hyvää tahtia.
:D Mikä olisi hyvä tuote?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä