Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

MATKUSTAMISESTA haluaisin kanssa kokemuksia. Olisi mahdollisuus lähteä pohjoiseen helmikuun lopussa. Onko auto siinä vaiheessa jo ihan mahdoton ajatus? Auttaako pysähtely tai yöpyminen matkalla? Matkaa tulisi 700-900 km. Toinen vaihtoehto olisi juna ja makuupaikka, mutta hintaa tulee noin kolminkertaisesti kahdelta hengeltä! Pitääköhän muuten ostaa "koko vaunu" että saa olla kahdestaan?
Me ajettiin n.700km viime pe-la ja mun jalat ja selkä joutu koville vaikka pidettiin taukoja tasasesti (lastenkin viihtyvyyden takia). Eli jos varaa olis niin kääntyisin junan puoleen...
 
Munkin mielestä on outoa, että äitiyspakkauksen julkistuksen kanssa vetkutellaan, nyt se kuulemma menee tammikuulle, höh.

Lokakuinen, meilläkin on remonttia tiedossa ja ajattelin, että jos jotain maalaan niin vain niillä alhaisen päästöluokituksen maaleilla (lukee purkin kyljessä) ja silti meinasin aerosoleilta suojaavaa hengityssuojainta käyttää. Menee varmaan jonkun mielestä jo liiallisuuksiin, mutta en halua turhaan niille höyryille altistaa.

Liikkeitä olen ollut tuntevinaan muutamana iltana ja tänään päivälläkin, mutta en kyllä ole vielä ihan varma kuvittelenko vain. Kivaa jos oikeasti tuntuvat! :)

Masuöljyksi tilasin Weledan öljyä enkä ole sitä vielä saanut. Toivottavasti ei ole mikään liian voimakkaan tuoksuinen. Perusluonnonkosmetiikan rasvoilla olen tähän asti rasvaillut satunnaisesti.

Painoa mulle on tullut tähän mennessä noin 2,5 kg. Mielestäni ihan ok ja sinut olen vielä kroppani kanssa, oikeastaan toivonkin että masu jo vähän enemmän kasvaisi.

Käsien puutumista mullakin oli parina yönä, ei yhtään kivaa. Enpä tiennytkään ennen että voi liittyä raskauteen.

Kauheesti palelen edelleen, vaikka kuinka puen päälle. Varasin lauantaille tosi halvan äkkilähdön reissuun, onneksi siellä pitäisi olla lämpimämpää vaikkei hellettä olekaan. Mies ei työkiireiltään pääse joten lähden äidin kanssa, toivottavasti hermot kestää viikon. :cool:

Se mun laskettu aika on tainnut unohtua päivittää, olis siis 29.5., kiitos.

16+0 POKS :)
 
Minullakin voimakasta päänsärkyä. Päänsärky "kohtauksiin" on liittynyt myös pientä lämpöilyä. Tämän illan jouduin makaamaan sohvan nurkalla. Mistähän tuollainen päänsärky nyt johtuu?

Vakuutuksesta: me aiotaan sellainen ottaa jos vain saadaan. Toisissa yhtiöissä näyttää olevan aika tarkka terveysselvitys äidin terveydestä, toisissa ei niin tarkka. Toivottavasti ei tule hylkynä takaisin - rakenneultran jälkeen haettavissa. Ja aion pistää hakemuksen heti vetämään, kun käyn ultrassa.

Närästystä havaittavissa. Onko muilla? Aina iltaisin tahtoo iskeä.
 
närästys mulla oli tuossa pari viikkoa sitten kamalasti närästystä ja melkeen jo kävin ostamassa rennietä että selviän. se meni kuitenkin jo pois. Mutta mä uskon että mun kohalla tulee vielä takasin :D esikoisen kanssa (onpas muuten hassua kirjoittaa "esikoisen..") mulla on varmaan puolesta välistä loppuun saakka niiiiiiin kauhee närästys että elin rennien voimalla. yök.

vauvavakuutus aion tosiaan sen ottaa ihan varmuuden vuoksi. Ei olla hirveesti tarvittu esikoisen kanssa mutta kyllä mä sen silti haluan. Otan sen nyt täytenä pakettina (tai siis sitten sen ultran jälkeen..) ja sitten synnytyksen jälkeen jos laps on terve niin karsin "turhat lisäosat" siitä pois.

Kuulin eilen ystävältäni, että lahdessa on joku paikka jossa 4d ultra maksaa vain 60 euroa/30 min ja 120 euroo tunti. :O
hän oli käynyt siellä jo viikolla 16 selvittämässä sukupuolen.
Nyt hiukka kutkuttaa että pitäskö ens viikolla mennä lahteen käymään :D mulla kun on vasta 7.1. se ultra.. :D ehkä mä pärjään.. jaksan odottaa..

mä eilen mietin että paljos niitä viikkoja onkaan ja piti googlettaa.. 17+1 täällä viikkoja :)
 
Mä en oikein ymmärrä tuota vauvavakuutusta ja mitä varten se otetaan? Siis onko jotain hoitoja joita ei kunnaliselta puolelta saa vastasyntyneelle? Mulla on ollut hiukan huonoa kokemusta yksityisistä lääkäripalveluista (siis niistä työpaikan maksamista) - ja päinvastoin olen ollut usein todella tyytyväinen espoon ja helsingin kunnallisiin terveydenhuoltopalveluihin. Itse en siis ollut ajatellut ottaa mitään yksityisiä vakuutuksia, mutta ehkäpä en nyt tiedä tästä kaikkea?

Meillä on nyt takana toinen neuvolakäynti. Kaikki on hyvin, hemppa 126 (hiukan laskenut), kohdun pohjan korkeus 16 cm, ja vahvat ja tasaiset sykkeet 145 :heart: Painon nousu 284 g / vko - mutta en saanut sapiskaa. =)

Toinen kunnallinen ultra ja kela neuvola on meillä sitten hiukan tammikuun puolivälin jälkeen. Kovasti haluaisin tietää sukupuolen, mutta toisaalta tuo aika toisen kunnallisen ultran ja synnytyksen välillä tuntuu pitkältä. Ehkä otamme siis yksityisen ultran sinne viikon 30 tietämille.

Liikkeitä en ole vielä tunnistanut - mutta jokin aavistus niistä taitaa kuitenkin kyteä mielen pohjalla. Nyt aina välillä tuntuu kuin vatsassa kiristäisi tuossa kohdun seutuvilla ja luulenpa että ne on niitä kohdun kasvukipuja. On ihan sellainen tunne, että nyt olis alkamassa kova kasvuvauhti.

Vatsaa olen rasvaillut melkein päivittän. Mä olen käyttänyt vaan vanhoja voiteita kaapeista mutta kuitenkin juurikin niitä samoja kuin muutkin täällä: Bodyshopin eri tuoksuisia kaakao yms voidetta - mutta kuitenkin hiukan enemmän Nivean sinistä. Olen koittanut vältellä kaikkia hajusteita nyt raskausaikana ja tuo Bodushopin vartalovoide on sitten ollut ainut tuoksuva tuote jota olen käyttänyt.

Pehmeitä juustoja ja inkivääriä (mausteena) olen käyttänyt vanhaan tapaan. Juustoista vaan katson, että ne varmasti ovat tuoreita ja kunnossa ennen kun olen syönyt.
 
vauvavakuutus kun se on ottaa syntymättömälle lapselle niin se korvaa ihan mitä vaan lapsella sattuisi olemaan/puhkeamaan syntymän jälkeen. pohjolan antaa myös turvaa raskaana ollessa äidin tarpeita jos tulee jotain ylimääräsiä juttuja (en ole tähän perehtynyt)
Mutta siis esim kun on vauvavakuutus syntymättömälle lapselle ja saa vaikka korvatulehduksen niin kaikki korvatulehdukset menee vakuutukseen.
jos ei ole vakuutusta ja tulee korvatulehdus ja sen jälkeen ottaa lapselle vakuutuksen niin vakuutus ei kata korvatulehduksia

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/vakuutukset-ja-vahingot/lapsen-vakuuttaminen?cid=151509711&srcpl=4

mä taidan odottaa nyt nätisti sitä 7.1. ultraa ja kysyä siinä näkyykö huulihalkioita yms ja jos en saa hyviä vastauksia niin varaan sen femedan ja maksan itteni kipeeks. ja toivon että saan sen 4d ajan sieltä :D
voishan sen ajan tietty varaa etukäteen ja perua jos siltä tuntuu.. mä vaan niin paljon haluan tietää että kaikki on varmasti sitten kunnossa koko vauvassa ja sen ruumiissa.
 
Siis se ketju ilmeisesti on Facebookissa mutta ymmärtääkseni suljettu jo uusilta. Siellä vissiin on moni tän ketjun palstalta. Kun listalla olijoista n. Puolet ei ole kirjoitellut :-(

Täällä pieni hysterian poikanen kun eilen käytin koiran ilta pisulla niin tottahan menin ja kaaduin :-o onneksi on tuo Dobbler niin sain heti kuunneltua sydän äänet ja jyskyttivät 140 huiteilla <3 kipuja eikä vuotoja ole onneksi. Ja maanantaina jo neuvola niin saa sanoa sielläkin. Yöllä oli onneksi tuon lumen rihman satanut ja vähän pakkasta niin loppu liukkaus.

Hyvää viikonloppua kaikille :)
 
Kiitos Oxalis kommentista maalaamiseen liittyen. Ehkä mäkin voisin harkita tuommoista hengityssuojainta ja täytyy tosiaan tutkia maalipurkkeja tarkemmin.

Minullakin on ollut päänsärkyä. Ei tosin voimakasta, mutta yleensä kun särkee keskimäärin kerran vuodessa ja nyt melkeen päivittäin, ni ero on huomattava. En kans tiiä mistä päänsärky johtuis. Vaikuttaakohan verenpaineet siihen? Itelläni oli aika matalat, 100/64, kun eilen mittautin.

Minä en kaipaa omaa facebook-ryhmää vaan kirjoittelen mielelläni täällä. Toki saatan tulla toisiin ajatuksiin, jos sellainen uusi perustetaan ja kaikki sinne katoaa.

Saspa: Onneksi ei käynyt pahemmin!

Hyvää viikonloppua!
Lokakuinen ja pikku2 17+6
 
Mulla tuo niskasärky kääntyy päänsäryksi miltein päivittäin. En voi kuitenkaan mitään särkylääkkeitä käyttää, kun ne aiheuttavat pahoinvointia seuraavaksi päiväksi. Mulla päänsäryt yltyivät hempparin laskiessa. Toinen oire mikä kieli hempparin laskusta on rohtuneet huulet. Hempparin tarvitsee laskea vain n. 10 yksikköä, niin mun huulet rohtuu, vaikka ei oltaisi vielä anemian puolella.

Verenpaineet on olleet suht ok:t. Ne vaan tuppaa nousemaan heti, kun mittari kaivetaan esille. Toisella mittauskerralla yleensä jo normaalit, jos neuvolantäti malttaa sen toisen kerran mitata.

Vauvavakuutus kiinnostaa meitä jonkunverran. Miehellä kun on adhd ja mulla migreeni, joka alkoi jo ala-asteella. Mutta mulla on jonkinverran omaa sairaustaustaa, niin epäilen, että kaikki hakemukset tulevat hylsynä takaisin. Tuntuu, että niitä syynäävät aika tarkasti.

En osannut edes pelätä huulihalkiota. Kuinka tarkkaan näitä asioita on edes mahdollista nähdä sitten rv20?

Itse en käytä lainkaan facebookia, joten olisi sääli, jos täältä kaikki sinne karkaisivat.
 
Nyt huolestuttaa! Eilen istuin lattialla kun puhuin puhelimessa. Sitten päätin kääntyä makaamaan vatsalleni. Jostain ihmeen syystä unohdin koko vauvamasun ja sai aika kovan iskun kun lysähdin siihen lattialle koko painollani. Vatsa oli sen jälkeen ihan hetken verran hellänä.
Nyt en saa vauvan liikkeitä tuntumaan vaikka kuinka painelen vatsaa.
Onkohan tämä vakava paikka? Pitäisiköhän mennä tarkistuttamaan tilanne lääkäriin? :'(
 
Jessica voihan olla, että vauva on vaan käätynyt niin päin, että potkut kohdistuu selkään kohden - silloin ei tunnu niin hyvin. Tiedätkä missä sulla on istukka? Jos sekin vaikka sattuu olemaan edessä, niin potkut ei joka kohdasta tunnu yhtä hyvin. Mulla on joskus välissä päiviä ihan muutenkin, että tuntuu, ettei oo liikkeitä tuntenut ollenkaan ja toisinaan niitä sitten satelee koko ajan. Jossain sanotaan, että jos juo tai syö jotain makeeta ja käy sitten pitkälleen rauhassa kuuntelemaan liikkeitä niin voi tuntea paremmin - mutta ei tämä kikka ainakaan mulla toimi mitenkään. Jollakin kovalla musiikilla voi myös koettaa herätellä ja vähän mahaa tönimällä yrittää, jos vauva vaihtais asentoa ja potkis eri suuntaan. Mutta hyvin sitä vauvaa suojaa lapsivesi ja ympäröivät kudokset, että luulisin, ettei mahalleen kääntyminen/makoilu nyt niin kova isku ole ollut - varmaan mahaan kohdistuvat vakavat iskut on enemmän sellaisia, että vaikka liukastuu mahalleen tai joku lyö tai potkaisee (tarkoituksella tai vahingossa). Siis sellaisia iskuja, jotka sattuis myös silloin jos ei olis raskaana...Jos kuitenkin oot huolissasi niin aina voi soittaa neuvolaan ja pyytää tarkistaan tilannetta.

Päänsärky Mulla oli alussa enemmän kuin nyt, juominen saattoi auttaa. Toisaalta auttoi myös se, että heivattiin sängystä tuo keskimmäinen juostinpatja veks ja nukuttiin vaan rungolla + petarilla - kovempi sänky, selkä lepäsi paremmin, ei jumittunu hartiat ja päänsärkykin helpotti.

Vauvavakuutus Esikoisesta ei saatu ja täytyy sanoa, että lapsille toimii hyvin kyllä ainakin täällä kunnallinenkin - jos tulee jotain erityisempää niin lähettävät herkästi eteenpäin, että esikoisen kohdalla vakuutus olisi ollutkin aika tarpeeton. Mutta anoppi taitaa taas tarjoutua maksamaan jos vakuutus halutaan niin ei siitä varmaan haittaakaan ole, vaikka otettaisiin, jos ilmaiseksi saataisiin. Suulakihalkiokin on sellainen, että varmasti erikoissairaanhoito hoitaa silloin, ei sekään kallista ole.

Onko täällä muuten kokemusta tuosta kuinka hyvin tyttö/poika sykkeet pitäis paikkansa?

17+4 (hui kun nää viikot on alkanut kulua nopeasti!)
 
Vakuutuksesta... Mä itse sairastin pienenä paljon ja mulla oli vakuutus, meille esikoiselle se myös myönnettiin eikä ainakaan mun sairaustaustoja kyselty. Ottivat kopion vain äitiyskortista ja sen lääkärin todistuksen minkä muistaakseni neuvolasta antoivat.
Vakuutus on ollut hyvä ja ollaan aina saatu viedä poikaa yksityiselle jos on tullut hätä eikä olla jaksettu jonotella kunnallisella. Ei me kunnallista edes käytetä kun on vakuutus, pitää sitä rahojaan saada vähän pois jollain tapaa ;)
Omavastuu siinä oli 100 €/vuosi ja loput saa sitten vakuutuksesta takaisin.

Meillä on esikoisen ajoilta vieläkin toiminnassa yks FB-ryhmä, joka on ollut aika tiivis enkä sen vuoksi halua tästä lähteä FB-ryhmään mukaan. Eli minä ainakin täällä juttelen. :)
 
Kiitos vastauksesta Hiulu!
Soitin Kättärille ja sieltä sanottiin, ettei tarvitse heti mennä päivystykseen. Jos ei viikonlopun aikana tunnu liikkeitä niin sitten maanantaina neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä.
Kuulemma näillä viikoilla vauva tosiaan on niin hyvin suojattu, ettei ihan pienistä iskuista tule vahinkoa. Isku kyllä sillä hetkellä tuntui kovalta, kuin olisi lysähtänyt ilmapallon päälle. Eilen illalla oli selkäkipuja ja ne taas kuulemma saattoi olla harmittomia supistuksia aiheutuen iskusta.
En tiedä missä istukkani sijaitsee.
Toivottavasti kaikki on hyvin. Kuitenkin huolettaa. :ashamed:
 
vakuutuksesta: me ei oteta vakuutusta sen takia, että saisimme kaikki korvatulehdukset tms.hoidettua sillä. Sitä varten meillä on täällä erittäin hyvä kunnallinen terveydenhoito. Me otetaan vakuutus sitä varten jos lapselle tulee joku vakava sairaus. Sairaus voi puhjeta myöhemminkin kuin heti synnyttyä. Tuttavapiirissäni on lapsia joilla on ollut lapsireuma toisella syöpä. Näiden sairaalassa hoito ei ole ilmaista vaikka julkisessa liatoksessa olisikin. Samoin hoidot voivat olla mielettömän kalliita. Reumaa varten otettu joku piikki maksaa useamman tuhannen. Mielläni hoitaisin sellaiset kulut vakuutuksen kautta. Toki vakuutuksen voimassa ollessa myös korvatulehdusten tai flunssien hoito onnistuu helposti yksityisen lääkäriaseman kautta,joilla sellaista palvelua on tarjolla. Täällä maalla joutuu lähtee yksityiselle aika kauas...
 
Terkkuja rakenneultrasta! Molemmat vauvat ovat kasvaneet hyvin ja tasaisesti. A-vauva näyttäisi olevan poika (ei jäänyt epäilyksen varaa :)), painoarvio tällä hetkellä 330g ja b-vauva on todennäköisesti tyttö (varmistetaan 4vk päästä), painoarvio 318g. Rakenteet kunnossa, toisella näkyi pieni nestekysta aivoissa mutta hävinnee itsekseen, arveli lääkäri.

Kävin väittelyä lääkärin kanssa sokerirasituksesta ja lopulta kävin keskustelemassa siitä diabeteshoitajan kanssa, joka oli sitä mieltä, että sokereitten mittaaminen kotona antaa luotettavampaa tietoa. Maanantaina menen hakemaan mittarin neuvolasta influenssarokotuksen yhteydessä.

Vakuutuksia tuskin otetaan sen kummempia kuin samat tapaturmavakuutukset kuin muillakin perheenjäsenillä.

Päänsärkyä, niskajumitusta ja närästystä täälläkin havaittu. Tuskin helpottavat ihan lähiaikoina mut lämmitetty vehnätyyny kyllä auttaa kovasti särkyihin.

Choco coco & Ihme ja Kumma 19+4
 
  • Tykkää
Reactions: Lokakuinen
Nuutti Näinhän se on ja riippuu toki sairaudesta kuinka paljon esim. Kela korvaa - jos käy niin huono tuuri, että Kela ei korvaa tai parhaalle mahdolliselle lääkkelle ei ole myönnetty Kela korvattavuutta, niin olisihan se vakuutus silloin hyvä. Mutta terveydenhuollossa ja lääkekuluissa on olemassa vuotuiset maksukatot. Terveydenhuollon maksukattoon luetaan vielä mukaan vanhempi+lapsi, meillä tämä täyttyi esikoisen syntymävuonna: minä olin viikon sairaalassa, esikoinen 3vk + pari poliklinikkakäytiä = loppuvuoden hoidot oli ilmaisia, siis kaikki paitsi hammashoito.

Lääkekatto - kela.fi

Terveydenhuollon maksukatto - Sosiaali- ja terveysministeriö
 
Viimeksi muokattu:
Oksennustauti: Miksi hemmetissä sen pitää aina iskeä lapseen keskellä yötä? Keskiviikko-torstai yönä lapsi siis alkoi oksentaa ja eipä siinä aamuyö kahden jälkeen paljon nukuttu. Reppanaa siinä sitten sai rahoitella, heijata, pestä, lohduttaa ja vahtia pitkin yötä. Saldona iso univelka ja maha+selkäkin protestoi ko. yötä. Ei käynyt mielen vieressäkään aamulla töihin lähtö, vaikka mies olisi ollut muutenkin jo vapaalla. Eilen ei mikään pysynyt lapsella sisällä (oksensi tunnin sisällä syönnistä pitkin päivää kaikki), mutta illaksi onneksi rauhottui ja yökin meni oksentamatta. Toki sitä heräsi moooonta kertaa yössä tarkistaa, että lapsella oli kaikki ok, mutta itkua, sotkua, pyykkivuorta jne. ilman se oli ihan luksusta. Tänään lapsi voinut jo hyvin, mutta sitten tauti iski miehelle. Itsellä toistaiseksi ok olot. Kauhulla muistelen edellistä raskautta, kun rv.36 kohdilla sain noro-viruksen, mikään ei pysynyt sisällä ja yö meni yhtä aikaa pöntöllä istuen ja samaan aikaan oksentaen. Onneksi maha pysyi silloin rauhallisena, eikä alkanut supistukset tmv. sillä en todellakaan olisi tiennyt miten siinä puolikuolleessa tilassa olisi vielä ennen aikaisen synnytyksen jaksanut.

Oli se elämä juhlaa sairastelujen osalta, ennen lasta. Lapsen illalla kysellessä, että "ottaisitko äiti oikeasti nämä pöpöt ja tämän taudin multa jos voisit?", niin vastasin lapselle, että olen varma jokaisen äidin/isän tekevän niin jos vain voisi. Siihen lapsi vastasi, että "ihanaa olla niin tärkeä".. Ja tottahan tuo on..

Neuvola ohi tänään ja kaikki ok. Hemoglobiini oli 130 paikkeilla (ihan ok), verenpaineet ok ja sykkeetkin löytyi. Ensi kuulle sitten seuraavaa aikaa 10.1.2014, jolloin laitetaan Kelan asioita eteenpäin.

Remontointia täällä on tosiaan harrastettu ja tapetoinnissa en ole vältellyt liistereitä jne.. Ainoa, mihin en koske on pistorasioiden irrotus + takaisinlaitto; eihän se tärsky mulle niin paha varmaan olisi, mutta maha voisi olla toista mieltä. Mies siis saa hoitaa nuo. Maalatessa olen ilmoittanut, että maali tulee sisätilaan ja raskaana olen. Myyjä sitten selittänyt, että maalin pitäisi olla ihan ok. Mitään sen kummempia suojaimia en ole käyttänyt ja ihan hajutontakin tuo maali on ollut.

Supisteluja/kipuiluja on alkanut ilmetä, jos esim. kiireessä koittaa reippaasti johonkin kävellä. Se auttaa, kun rauhoittaa tahtia. Neuvolan täti kehoitti seurailemaan tilannetta ja että jos epämukavuutta alkaa ilmetä turhan usein raskauden edetessä, niin saikkua on sitten luvassa. Toisina päivinä, kun työmotivaatio on todellakin hakusessa, ei tuo ajatus saikusta ja siitä, että lähtisi kotopuoleen viikoksi tai pariksi esikoisen kanssa leipäilemään ole yhtään hullumpi ajatus. Mutta toisaalta olen niin tunnollinen ja pidän työstäni, että tarkoitus olisi hoitaa pöytä mahdollisimman puhtaaksi ennen äitiyslomalle jääntiä.

Nyt sitten jatkamaan tuota remppailua, vuorossa olisi portaiden alapuolen maalaaminen, joka on viisainta hoitaa nyt ennen kuin maha kasvaa niin, että en edes mahtuisi tuonne pienimpään kulmaan. :)

Tsemppiä muille..

Skaardie + Pottu 19+4
 
Ekaa kertaa toisen lapsen syntymän jälkeen ukkelin kanssa kahestaan kotona ?? huomena ois pitkästä aikaa taas aamuvuoro eessä, virallisesti äippisloppuu 21.12... mullapaikat tuntuu ihan kumoisin jo 8 kuulla raskaana, oikea ninivunen nykki niin kipeä... meän sauna/kylppärirempoa alkaa olla valmis :) 19+5
 
Aktiivisesti käyn kyllä lueskelemassa tätä ketjua, mutta en sit lähes tulkoon koskaan saa aikaseks ite mitään tänne kirjotettua..

Me ollaan mietitty sitä vauvavakuutusta ja luultavasti se otetaan, ihan siitä syystä kun koskaan ei tiedä.. Ja näillä kokemuksilla en ainakaan suuresti voi kehua tulevan asuinpaikkakunnan kunnallista terveydenhuoltoa (toki onhan siitä aikaa kun kyseisiä palveluita viimeksi olen siellä käyttänyt).

Seuraava (kolmas) neuvola olis sitten ens viikon tiistaina ja ens viikon perjantaina oliski sitten rakenneultra.. Hui miten aika meneekin nopeesti :)

Itse otin sen influenssarokotteen, kun neuvolasta sitä suosittelivat; ei tullu mitään kipuja tai jälkioireita.

Maha alkaa vihdoin ja viimein näyttää raskausmahalta (eikä siltä että olisin vaa lihonnu). Ja pikkusen liikkeet tuntuu jo! Mietityttää vaan kun ei tuo paino nouse; tällä hetkellä paino on 3 kiloa vähemmän kun lähtöpaino, olen siis normaalipainoinen alunperinkin.

Eiköhän tässä taas tullut kaikki..

immense ja hajuherne 19+0
 
Täällä on semmonen myllerrys mahassa, että minkähänlainen vilpertti tästä tulee? Istukka täläkin kertaa edessä (onneksi). Esikoisesta muistan ajatelleeni, että kuinka kovia potkut ois, jos ei ois istukkaa vaimentamassa - esikoinenkin puski kantapäätä tai nyrkkiä niin, että näkyi kunnolla päälle. Ehkä ne vaan tuntee selkeemmin kun on toinen... Mutta nämä kyllä tunnen jo kädelläkin päälle, mies ei vielä, kun vauva lähtee aina karkuun tai hiljenee jos mies kokeilee. Ehkä tuota vararavintoakaan ei ole vaimentamassa samallalailla kuin ekassa raskaudessa.

Jotenkin paljon omituisemmalta tuntuu nyt se ajatus, että mun sisällä kasvaa oikeasti toinen ihminen, kuin mitä ekassa raskaudessa. Vaikka siinäkin kyllä pidin koko ajatusta omistuisena. Ehkä kun nyt tietää paremmin mitä on odotettavissa niin tuntuu tosi omituiselta.

17+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Vakuutuksista: Me ei myöskään oteta. Kahden lapsen kanssa ei ole ollut ja aina saatu apu terveydenhuollon kautta ja tarvittaessa erikoissairaanhoidosta. Lapsen käynnit ei maksa muuten kuin
erikoissairaanhoidossa ja siinäkin toi maksukatto. Korvatulehduksia oli paljon toisella ja silloin saatikn aina tarvittaessa aika ja antibiootit, käytiimpä lastenlääkärillä ja korvalääkärilläkin sairaalassa. Eli itsellä positiivinen kuva terveydenhuollosta ilman vakuutuksia.

Influenssa rokotteen otin 3viikkoa sitten, käsi oli kipeä mut eipä juuri muuta.

Sairaslomalle jouduin jäämään hoitajan työstäni. Alkuun 2viikkoa. Kovasti supistaa etenkin työpäivän aikana, ei ole onneksi avautumista tapahtunut. Eilen illalla säikähdin et lapsivettä tulee, mut yön aikana ei side kastunut, joten olisko ollut vain lisääntyvää muuta vuotoa.

Kotidopplerilla pystyn onneksi nyt sykkeitä tarkkailee, vaikka on muutenki liikkuva vauveli. Ihanaa odotusta kaikille toivotellen.

Papumamma ja pähkinä 20+3
 

Yhteistyössä