Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

Täällä alkoi 16 viikko tänään.
Maha on selvästi tullut esiin ja muuttunut pyöreämmäksi.
Vaatteet päällä näyttää pyöreämmältä kuin ilman vaatteita.

Perjantaina olin sokerirasituksessa. Esikoisesta mulla oli ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes, niin "pääsin" jo alkuraskaudesta kokemaan tuon lystin.
Litku oli aivan kamalan makuista, mutta siitä ei tullut niin paha olo kuin viimeksi.
Kotiin kun pääsin niin tuli pahin olo, kun sokerit romahti alas. Onneksi korjaantuivat parilla voileivällä. Mitään en ole neuvolasta kuullut, joten toivon että arvot oli tällä kertaa normaalit.
Jos olivat niin se tarkoittaa sitä että pääsen loppuraskaudesta kokemaan saman lystin uudelleen. Keskiviikkona on seuraava neuvola niin siellä sitten kuulen miten asiat on.

Vielä ei liikkeitä tunnu, kovasti odotan että alkaisivat jo tuntua.
Tällä hetkellä olen kovin innoissani tulevasta joulusta. Oli ihana laittaa eilen joulua kotiin ja kuunnella ekaa kertaa joululauluja. Ihanaa aikaa :heart:

Mammaksi85 15+0
 
Viimeksi muokattu:
Mammaksi85, meillä ainakin pitää itse seuraavana päivänä soitella tuloksista neuvolan puhelinpalveluun, tai sit odottaa neuvolaan asti. Ei siellä ne neuvolatädit niitä tuloksia muuten tässä välissä tarkistele.

Täällä tänään menossa jo 17+4, hirmu nopeesti tuntuu viikot menevän kun on niin paljon touhuja ja menoa. Ehtiiköhän täs missään välissä tajuta, että on raskaana?

Ehkä sitten uudenvuodenattona ku on rakenneultra... sitä odotellaan ku kuuta nousevaa.

Ruoka-aineista
osaa välttelen, mut kahvia juon, porkkanakeittoa inkiväärillä maustoin jne. Mutta toki esim. maksaruuat, alkoholi, tietyt kalavalmisteet jne pysyy poissa ruokavaliosta
 
Nya
Täällä ois nyt sit paluu "arkeen" edessä.. Miehen isäkuukaus päätty ja hän meni tänään töihin kuuden viikon tauon jälkeen.. Usein esikoinen reagoi aika vahvasti tuollaisiin muutoksiin, saa nähdä kuinka nyt käy. Aamu on ainakin sujunu tosi kivasti, joululauluja kuunnellen :)

Tuntuu siltä, et flunssa alkais vihdoinkin helpottamaan!! Räkänen olen edelleen, mut en sentään enää ihan tukossa. Nyt vaan pikkuneidillä vuotaa nokka, mut saattaa kyllä johtua siitäkin et poskihampaat puskee läpi..

Ruokien suhteen mä oon ehkä vähän hysteerinen.. Useamman keskenmenon kokeneena en kestäis sitä et vauvalle kävis jotain omien syömisten takia.. Mä pelkään lähinnä sitä listeriaa ja toksoplasmaa, en niinkään usko et just jotkut mausteet tai siemenet vois kohtuudella käytettynä mitään aiheuttaa. Just ennen ku jätettiin ehkäsy pois, mun mieheltä löydettiin toksoplasma. Ja ihan täältä kotimaasta sen oli saanut.. Mulla ei sit onneks sitä ollu, muuten ois yli puolivuotta pitänyt odottaa ennen kun ois saanu raskautua.

Supistuksia on mullakin alkanut jo olee.. Ei kipeitä, vaan epämiellyttäviä. Samoihin aikoihin alkoi esikoisestakin. Esikoista odottaessa oli välillä tosi kipeitäkin supistuksia ja rankan työpäivän jälkeen niitä saatto tulla tosi monta tunnissa ja monta tuntii putkeen. Käytiin useampaan kertaan kättärilläkin tsekkaamassa tilannetta, mut ne ei onneksi kuitenkaan aiheuttanu mitään ja esikoinen synty tasan laskettuna päivänä. Tosi inhottavia ne oli, ja jouduin jäämään niiden takia pari viikkoo ennen äippäloman alkua saikulle.. Siihen oikeestaan loppu pahimmat supistuksetkin. Seuraavat kipeet supparit tuli sit synnytyksen yhteydessä..

Liikkeet on nyt alkanu tuntumaan tosi selvästi! Ihanaa!! :heart: Mieskin tunsi kun pikkunen riehu masussa :heart:

Nya ja Ilo 17+3
 
Tänään myös neuvolassa piipahdin. Hb oli 118, tippunut ensimmäisestä mittauskerrasta. Silloin oli vielä 133. Koskaan en ole itselläni noin alhaista lukemaa nähnyt, olen jo 125 lukemista hämmästynyt ja luonnollisesti pysynyt siellä 135-tienoilla vaikka verta luovutinkin säännöllisesti ilman rautavalmisteita. Syke oli 160+ ja painoa tullut lisää 1,4kg.

Miehellä on flunssa, jota nyt pelkäänkin milloin tarttuu minuun. Särkylääkkeet aiheuttaa pahoinvointia koko seuraavaksi päiväksi, niin en haluaisi sellaisia joutua sitten itse käyttämään. Niskasärky on pahentunut, muuttunut päivittäiseksi. Pitää yrittää jaksaa kauratyyny ommella tässä joku ilta, jos siitä saisi helpotusta.

Su-ma välisenä yönä tuli veristä vuotoa. Säikäytti aika paljonkin. Ei ollut ensimmäinen kerta tähän raskauteen. Muutenkin olen nähnyt verta vähän turhan usein tässä raskaudessa. Joko sitä oksennetaan tai sitten se tulee vuotona. Voisi nyt noilla hb-lukemilla koittaa pysya siellä missä sen kuuluukin olla.
 
srz
Meitsi tulee kans kirjotteleen vähän kuulumisia. Toivun täällä 4vk sairaslomasta... nyt alkaa vähän helpottaan ja eilen palasin töihin. Yksinkertaisesti mikään ei pysynyt sisällä, ei aina edes vesi. oksensin aamusta iltaan ainakin kymmenkuntakertaa per päivä. Huomenna rv16 eli tää ykäily alkoi vasta siinä melkein 12 viikolla. Neuvolantäti pelotteli ennen ultraa kaksoisraskaudella :D mutta 1 siellä vain kölli.

Nyt odottelen että olo kohenis niin paljon että osais alkaa innolla odottaan... nää olot piti mut petipotilaana 3,5vk ja ko. ajan vanhemmat lapsetkin oli ihan heitteellä... tai no, isänsä hoivissa. isäntää kävi sääliksi kun joutui tekemään ihan kaikki kotona.. pyykit pesin harvakseltaan mutta muuhun en kyennyt.

Huomenna olis neuvola... en tiedä yhtään mitä odottaa. Olo on tällähetkellä varsin sekava. Liikettä olevinaan tuntuis hetkittäin mutta jotenkin koko ajan vaivaa epäilys että onko kaikki kunnossa. Töissä ei esimiestäni lukuunottamatta tiedä vielä raskaudesta, vaikka pyöristynyt olen... suvussa kyllä kaikki tietää ja läheisimmät ystävät.

Kummallinen vaihe menossa, en tiedä yhtään mihin suuntaan ajatukset on kääntymässä raskautta ajatellen. No, eiköhän se tässä selviä ajan kanssa...
 
Täälä olot pysyneet nyt melko hyvänä. Kovasti vauva potkii ja välilläntyöntää pään, selän tai pyllyn tohon ylävatsalle niin et näkyy ja tuntuu. Sitä sitten silitelty :) supistelee tääläkin välillä, mut ei ole kivuliaita. Painoa tullut paljon, lue liikaa. Nyt jo 6kg... mut toisaalta mulla kaikissa radkauksissa tullut n.18kg ja nopeasti ne kilot sitte lähtee, et en nyt viitsi liikaa stressailla.

Minä oon nyt ottanut vähän löysemmin rantein syömisissä, söimpä teelusikallisen inkivääriäkin yks päivä. Itsellä kiinalainen ystävä joka odottaa ja hän kertoi että heillä suositus lisätä inkivääriä ruokavalioon raskausaikana. Samoten kuin suomessa aikanaan n.8 vuotta sitten. Ja tiedäppä sitä syntyykö nykyään yhtään erilaisia ns, terveempiä vauvoja. Listeriaa yritän välttää ja alkoholiin en koske + maksa ja tietyt kalat jätän syömättä mut siinä ne sitte onkin.

Mulla kolmen parin viikon päästä se lääkärineuvola ja seuraava ultra 34 viikolla, mut neuvoloista ei vielä tietoa.

POKS papumamma ja poitsu 19+0
 
Neuvolasta kotiuduttu.
Tulikin tänään vähän kiire aamu.

Eilen illalla tunsin vauvan liikkeet ensimmäistä kertaa ja niiden lumoissa unohdin laittaa herätyksen aamuista neuvolaa varten.

Aamulla klo 8:28 kuulin esikoisen ääniä, joihin heräsin ja totesin että puolen tunnin päästä pitäisi olla neuvolassa. Onneksi matka oli lyhyt ja poitsukin oli yhteistyöhaluinen niin oltiin ihan ajoissa paikalla.

Sydänäänet kuului hienosti. Niitä on niin ihana kuunnella.
Hemoglobiini oli laskenut 136 -> 127. Jos laskee vielä niin lisäraudalle sitten.
Edellisessä raskaudessa hemoglobiini pysyi koko ajan hyvänä, tippui alimmillaan 125, mutta loppuraskaudessa nousi 147.

Painoa on nyt tullut semmoinen 0,6 kg lähtötilanteeseen verrattuna.
Ekassa neuvolassa tulos oli jo +3 kg, mutta kun on turvotus lähtenyt ja ei oikein ruoka maistu niin paino on palautunut alkulukemiin.

Sairaalassa lääkäri olikin ehdoton että painoa saisi tulla max 10 kiloa.
Esikoisesta tuli 11,5, joten vielä en ole asiasta huolissani. Edellisessä raskaudessa minulla oli kova turvotus loppuaikoina.

SOKERIRASITUSARVOT oli PUHTAAT. JEEEEEE!!!
Olen niin happy..noh tämä tarkoittaa sitä että parin kuukauden päästä lysti uusiksi.

Täytyy nyt riemuita kun vielä voi :)
 
Moi Kaikki!

Ilmoittautuisin uutena mukaan. Toukokuisia olen seurannut alusta asti, mutta varovaisena nyt vasta liityn. Meillä on yksi 5-vuotias tyttö ennestään. Yli vuos yritettiin toista lasta ennen kuin tulin raskaaksi. Se raskaus pääty kuitenkin keskenmenoon. Silloin laskettuaika oli lokakuussa 2013, joten siitä nimimerkkini silloin keksin. Eiköhän tätä toukokuun vauvaa voi työstää samalla nimimerkillä. Tämä sai nyt sitten alkunsa yhteensä 2 vuoden yrittämisen jälkeen. Joten onneissani oon!! Tosin alkuraskaus meni mielettömästi stressatessa! Nyt jo sressi helpottaa.

Neuvola-asioista voisin kommentoida sellaista, että meillä taitaa olla tosi harvakseltaan neuvolakäyntejä teihin muihin verrattuna. Eka neuvola oli 16.10 ja seuraava on vasta 22.1!

LA 17.5.2014 Lokakuinen / 31 / 2. lapsi / Jorvi
 
Tervetuloa Lokakuinen :wave:

Mä olen kanssa miettinyt, että muilla on enemmän neuvolakäyntejä kuin meillä. Meillä eka käynti oli viikolla 7 ja toinen viikolla 16. Ollaan siis espoolaisia ja kyseessä on ensimmäinen raskaus. aluksi toi vähän kismitti, mutta sitten muistin että meille kyllä mainostettiin niitä avoimia neuvolakäyntejä ja itse olen ahkerasti soitellut sinne neuvontapuhelimeen kun on ollut jotain ongelmia.

No, onneksi ei suurempia ongelma ole ollut. Nännikipu oli todella piinaava monta viikkoa - mutta kunhan aloin siitä täällä avautua - niin kivut pikkuhiljaa ovatkin helpottaneet. Joskus tuntuu auttavan kun alkaa itkeä ongelmiaan ääneen :LOL: Ilmeisesti jotain raskauteen liittyvää muutosta tuolla rinnoissa tapahtuu ja mun rinta reagoi siihen kipuilemalla todella voimakkaasti.

Nyt on noussut yhdeksi suurimmaksi huoleksi toi jatkuvasti nouseva paino. Viikot on 15+1, mutta painoa on tullut jo lähes neljä kiloa lisää. Eikä se tosiaan ole vatsassa kaikki, vaan myös reidet ja takapuoli ovat alkaneet keräämään vararavintoa. Harmi vaan, että mulla tuota ylimääräistä kyllä riittäis jo entuudestaankin.
 
Neuvola käynneistä Kyllä täällä Jyväskylässäkin on noin harvakseen eka viikoilla 7-9 ja seuraava 16-18vk. Kolmas noin 22vk ja ainut lääkäri käynti 26vk. Tuntuu kyllä kumman vähältä :O Mutta onhan kyseessä mulla jo toinen, tosin aikaa on jo 6 vuotta edellisestä niin kaikki tuntuu taas aika uudelta ja jännältä. heh :)

Yllättävän rauhallisesti tämän raskauden suhteen osannut vielä olla, ei ole tullut mitään hankittua vielä. Eikä pahemmin edes kaupassa hypisteltyä pienen pieniä vaatteita.
Jos se sitten rakenne ultran jälkeen, jos sukupuolenkin sais varmaksi tietoon. Näitä neutraalin värisiä kamppeita kun on esikoiselta jo kasa päin tallessa!

Ja Poks poks 18+0 :heart:
 
Neuvolakuulumisia Kaikki hyvin. Hb vaan oli tullut 139 -> 113, mutta ei vielä lisärautaa kuitenkaan, koska tuossa viime neuvolakäyntiä ennen popsin pahoinvointiin varmaan 10 mandariinia päivässä niin kokeillaan samalla keinoin jos C-vit. auttaisi tuon raudan suhteen. Varsinkin kun mulla on ummetusta niin lisärauta ei kiinnosta eikä tuo olossa tunnu - vielä. Mutta lisäraudankin mahdollisuus on olemassa. Verenpaine tasaisesti samaa kuin tähänkin asti, 120/75, pissä puhdas, sydänäänet 150.

Paino, noh, periaatteessa oman vaa'an mukaan kesän lähtöpainosta +5kg, neuvolan vaa'an mukaan +3kg, mutta ei vielä lähelläkään esikoisraskauden lähtöpainoa, että mua ei haittaisi vaikka sitä painoa tulisi ainakin +12kg (eli samaan painoon mitä esikoisesta oli lopussa) kun todennäköisesti häviää sitten kuitenkin imetyksen myötä kun vararavintoa ei juuri entuudestaan ollut. Ja kyllä mulla on ne kilot tulleet tisseihin kuppikoko jo nyt C -> E. Semmonen ylensyönyt Pamela Andersson look.

Neuvolakäyntien tiheys Täällä muuttuu uuteen systeemiin vasta vuoden vaihteessa, joten mulla menee vähän siltä väliltä kun alku menee kuitenkin vanhan systeemin mukaan ja loppu sitten uuden, että voi olla tulee hieman useemmin neuvolakäyntejä vrt. uudessa systemissä jo olevissa neuvoloissa. Seuraava neuvola 4 vk päästä - neljäs jo tähän raskauteen. Mun puolesta niitä vois olla vähemmänkin - tai ainakin lyhyempiä, ei mua kiinnosta siellä kuin nuo rutiinitarkastukset, sellanen ylimääränen jutustelu on ihan turhaa... " ai sä ratsastat, kai tiedät, että se on riskilaji?" "joo tiedän" sama keskustelu joka kerta... Tiedän myös, että liukkaalla kävely on riski ja koira voi vetää kumoon, ja portaissa voi kompastua ja ja...

16+3
 
Meilläkin Helsingissä on harvakseltaan neuvolakäyntejä.
Ensimmäinen käynti oli muistaakseni rv 7 ja toinen rv 17+5 ja ensimmäinen lapsi tulossa.
Lääkärikäyntiä ei ole vielä ollut. Luin netistä, että nt-ultra korvaa nykyään ensimmäisen lääkärikäynnin...
Tällä hetkellä neuvolassa mitattu verenpaine, paino ja otettu verikokeet, joista tosin en ole saanut muuta vastausta kuin kirjeitse tiedon, ettei ole lisääntynyttä riskiä down-syndroomaan.
Sydänäänet käyntiin kuuntelemassa avoimessa neuvolassa. Se on sentään hyvä palvelu! :)
Onneksi ei ole ollut tähän asti mitään raskauden ajan ongelmia, että ihan hyvin ollaan pärjätty.

Mullakin on paino noussut n.3,5kg... :| Johtunee siitä, että tulee tosi herkästi heikko ja huono olo, jos ei säännöllisesti pistä jotain suuhun. Liikuntaakin pitäisi harrastaa paljon enemmän. Ei vaan aina huvita lähteä tuonne pimeyteen käppäilemään. :p
Pakko kuitenkin jossain vaiheessa ottaa itseään niskasta kiinni, jotta ennen synnytystä olisi suht hyvässä kunnossa sitä kovaa koitosta varten.

Tuleeko teillä muilla maitoa? :D
Eilen puristelin tisuja ja sieltä valui ihan mukavasti maitoa(?). Osa nesteestä oli kirkasta jossa seassa valkoista maitoa.

Vauvan liikkeitätuntuu melkein joka päivä, yleensä iltaisin. :heart:
Liikkeet tuntuu jonkin verran navan alapuolella ja tuntuu ihan hentoisilta muljahduksilta ja kutitukselta. Liikkeet tuntuu yleensä istuallaan tai risti-istunnassa.
Olen aika varma että kyse on todellakin vauvan liikkeistä. Suolen toiminta ei tunnu yhtään samalta. ;)


Jessica & vauva 17+1


*muokkaus*
Niin puristelin siis tissejä ihan tarkoituksena kokeilla tuleeko sieltä maitoa.
En ihan vaan huvin vuoksi niitä yleensä puristele. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Minttumaari: Kiitos!

Neuvolakäynneistä: Itsekin ajattelin käydä nyt kerran ainakin siinä avoneuvolassa ihan vaan tarkistamassa, että kaikki arvot ovat kohdillaan. En niitä keskusteluja sinänsä kaipaakaan kun asiat on ihan mallillaan. Ja toista kun odottaa, niin muutenkin asiat vielä suht hyvin muistissa. Meillä se toka neuvola siis vasta rv 23.

Maitoa ei vielä tuu, mut en tosin oo kyllä siihen malliin puristellutkaan…

Painoa en oo nyt punninnut, mut vatsasta näkee, et se on kasvanut selvästi nopeemmin kuin esikoisesta. Voipi olla, että on tullut syötyä vähän enempi…

Nyt alan olla itsekin sitä mieltä, että osa vatsan tuntemuksista on varmasti vauvan liikkeitä. Ihan varma en oo että mitkä kaikki, mut osa ainakin kun ei se vatsa yleensä näin paljoo kupli. Se on ihanaa pötkötellä niitä tunnistellen.

Mukavaa pitkää viikonloppua kaikille!

Lokakuinen ja pikku2 16+5
 
Neuvolakäyntejä tuntuu olevan yhtenään, olen käynyt jo kaksi kertaa hoitajan juttusilla, kerran lääkärillä ja sitten vielä ultrassa, viikot 18+3.
Kahden viikon päästä rakenneultra ja siitä kahden viikon päästä taas hoitajaa treffaamaan.
Eka raskaus ja Vantaalla asun.
 
Nya
Mä olin eilen pikkujouluissa, oli tosi kivaa ja ruoka oli ihan älyttömän hyvää!! :) Söin vaan vahingossa salaattia jossa oli ravintolan tekemää "kotijuustoa".. En tiiä oiskohan sitä oikeesti saanu syödä..? Se oli kyllä pastöroidusta maidosta tehtyä.. Sit tepastelin koko illan korkeissa koroissa, niin nyt on häpyluu ja nivuset jotenki tosi kipeet : / Toivotaan että ne tästä tokenee!

Mulla oli eka neuvola viikolla 8 ja seuraava on vasta tammikuussa (nyt viikkoja kasassa 17+5). Toinen lapsi tulossa, niin aika harvakseltaan on noita käyntejä. Oisin mä ehkä voinu kerran tossa noiden käyntien välissä käydä tarkistuttamassa arvot ym. En jaksa sinne avoimeen neuvolaan mennä, pari kertaan ollaan esikoisen kanssa siellä oltu ja aika kauan ollaan saatu jonottaa..

Mulla tulee maitoa, mut mä vasta jokin aika sitten lopetin esikoisen imettämisen.. Nyt vasta on alkanu rinnat kipeytyä ja nännit on aivan sairaan kipeet ja tosi tummat!!!

Painoa mulla on nyt tullut ehkä kilon verran. Esikoista odottaessa tässä vaiheessa oli tullu jo varmaan 6 kiloo. Nyt oon kuitenkin suunnilleen samassa painossa kuin esikoisesta näihin aikoihin. Melkeen 20kg tuli esikoisesta kaikenkaikkiaan painoa, 10kg jäi laitokselle ja loputkin tippu nopeesti.. Mut sitten ku aloin vähentää imetystä, alko paino taas salakavalasti nousemaan..

Nienji tiedätkö missä sun istukka sijaitsee? Mulla oli esikoisesta istukka osittain kohdunsuulla ja vuosin koko alkuraskauden.. Vasta joskus reilusti puolenvälin jälkeen istukka siirtyi pois kohdunsuulta ja siihen loppu vuodotkin.

Nya ja Ilo 17+5
 
Maito Sinänsä jännä homma, että maidon tulo ei mulla koskaan kokonaan loppunut esikoisen imetyksen jälkeen, vaikka esikoinen lopetti rinnalta syömisen helmikuussa 2012. Pikkuhiljaa toki väheni ja ennen raskautta se oli varma merkki siitä, että menkat alkaa kun suihkussa saattoi tihkua jos kokeili. Sitten kun raskautui niin siihen loppui, ei ole maitoa tullut enää ja rinnat kasvaa hirveetä vauhtia, välillä vähän kipuileekin.

Muuten, esikoista odottavat, jos menette yleiseen saunaan sitten kun sitä maitoa alkaa tihkua niin varoituksen sanana, että sitä voi myös suihkuta/valua. Me oltiin viimeksi "loppuraskaudessa" kylpylässä (rv 28/rv 34+2) ja siinä kun suihkuttelin lämpimässä suihkussa ilman uikkaria niin alkoi oikein suihkuta nänneistä, onneks ei ollu just silloin muita paikalla :D Ja se sama kyllä tapahtuu myös kun imettää, mutta silloin siihen osaa varautua.
 
Viimeksi muokattu:
Nya, ei sitä ole vielä katottu, sanoivat vaan että tulevassa rakenneultrassa sitten katsellaan missä istukka on. Mutta neuvolantäti sanoi myös, että yksi mahdollinen syy vuotoihin olisi juuri tuo istukan sijainti kohdunsuulla. Ei se vaan kivalta tunnu ensikertalaiselle nähdä verta, kun kaikki pelottelevat keskenmenolla minkä kerkeävät.

Neuvola käyntejä mullakin takana nyt 2. Kerran olen ultrassa käynyt ja alkuraskaudessa kävin yksityisellä. Eli kyllä täällä Jyväskylässä ainakin mennään niin kuin mintssi sanoo, vaikka kyseessä onkin esikoinen. Vaatisi taustalle kuulemma jonkun erityisen sairauden, että alusta asti seurattaisiin 2-viikon välein tilannetta. Itse olisin voinut käydä hieman tiheämpään tahtiin johonkin tälläiseen liittyvissä jutuissa. Vaikka sitten kerran kuukaudessa joku esikoisten odottajien ryhmä, tms :p

Maitoa ei tule, mutta en pahemmin uskalla rintoihin koskeakaan. Mieheltäkin on evätty pääsy niihin jo aikoja sitten, hän kun ei osaa olla tarpeeksi hellä. Ei ymmärrä, että ne voivat olla niin kipeät, eikä myöskään tunnu ymmärtävän sitä etten pidä kivusta.

Tuntuu, että kuppikoko olisi jo kasvanut, mutta en ole päässyt lähimarkettia ihmeellisempään kauppaan moniin viikkoihin. Mulla on muutenkin aina vaikeuksia ostaa oikean kokoiset rintaliivit.

15+3
 
Maitoa ei ole minullakaan tullut. Mutta saunassa käydessä esikoinen alkoi ihmettelemään miksi minulla on tuollaisia näppylöitä nännin vieressä. Kun tarkemmin aloin itsekin katsoa niin sieltähän yhdestä turvonneesta näppylästä tuli mätää... Ei se ollut yhtään tulehtunut tms. Sitten sitä tuli samasta kohtaa parin päivän kuluttua uudelleen. ?!? Vähän kyllä ihmettelin, että mistäs tuollainen johtuu?

Siskoni neuvoi minua, että kannattaa alkaa venyttelemään nänniä vauvaa varten jos ne ovat normaalisti hyvinkin pienet, että imetys onnistuisi paremmin. Mä jouduin käyttämään esikoisen aikaan erillistä imetyskumia, mikä oli tarkkaan pidettävä steriilinä - erittäin hankala käyttää esim. pitkillä automatkoilla tms.

Neuvolassa painoa oli tosiaan tullut se 4-5 kg (viimeisestä kontrollista yli 600 g/vko muutos. HUH!). Mies oli paikalla - yhtään neuvolantäti ei ottanut miestäni mitenkään erilliseen puhutteluun tai kysynyt häneltä yhtään mitään. Ihmettelin sitä... Ootteko ottaneet miehenne mukaan neuvolaan? Millaisia kokemuksia ollut?
Meillä on neuvola jostain kumman syystä neljän viikon välein - samoin käyn lääkärissä tays:ssa neljän viikon välein. Että kyllä mua ainakin seurataan.
Ajattelis, että voisi harventaa niitä neuvolakäyntejä noiden lääkärikäyntien takia, mutta yhtään hän ei ole sellaista ehdottanut. Joten kiva käydä ainakin välistä kuuntelemassa, miten sydän lyö. :D
 
Maitoa tulee ihan pari tippaa jos oikein lypsää, tosin tuli jo ennen raskautta, edellisestä keskenmenosta lähtien.

Ja kuppikoko on kasvanut ainakin koolla, tosin tuntuu että liivit ahdistaa ja puristaa, eikä niitä tahtois pitää ollenkaan :D Enkä kyllä pidäkkään, jos en kotoa ole minnekkään lähdössä... Raskausarpia on kyllä jo tissit täynnä :S

Muilla vatsakipuja? Mä viimeyönä heräsin aivan järkyttävään vatsakipuun. Ei siis mitään perus menkkatyylisiä jomotuksia tai kasvu/liitoskipuja vaan jotain suolistoperäistä kipua, joka välillä laantui ja sitten taas yhtäkkiä voimistui niin kovaksi, että meinasi ruveta oksettamaan... Muutenkin oon viimeaikoina ruvennu kärsimään ummetuksesta ynnä muista vatsan väänteistä.. Ei kivaa.
 
Heips!
Pyytäisin päästä mukaan. Varovaisesti olen suhtautunut alkuraskauden aikana tähän raskauteen. Meillä on vähän samankaltainen tilanne kuin Lokakuisella. Esikoinen on reilu 2 1/2 vuotias. Haluttiin heti perään hänelle kaveri. Meni kuitenkin vuosi ennen kuin tulin raskaaksi. Valitettavasti se raskaus meni kesken viikolla 9. Sen jälkeen meni taas lähes vuosi ennen kuin tulin uudelleen raskaaksi. Nyt alkaa olla jo rennompi olo tämän raskauden suhteen (15+2). Olen ollut tuntevinani jo liikkeitäkin <3. Alkuraskauden mieletön väsymys, kuvotus ja alakulo ovat onneksi poissa ja nyt osaan jo nauttiakin raskaudesta. :)

Mukava on lukea muiden kokemuksia odotuksesta ja hauska oli huomata, että sama laskettuaikakin oli useammalla. :)

LA 27.5.2014 Hannuski / 35 / 2. lapsi / EKKS
 
Multa on jäänyt näemmä päivittämättä tuo LA. Siirtyi 30.5

Neuvolakäynnit: n. 4vk:n välein näyttäisi olevan, vaikka toista odotan. Oletin, että harvenisivat tällä kertaa. Kävin juuri neuvolassa ja täti katsoi seuraavaa aikaa ja totesi, että näyttää menevän parin kuukauden päähän, laitetaan tähän väliin yksi... Nyt siis takana 2 neuvolaa, 1 lääkäri + NT-ultra. Edelliseen raskauteen verrattuna ovat tosin karsineet keskiraskauden lääkärin.

Maitoa ei tule. Esikoisen aikaan meni pari viikkoa synnytyksestä ennen kuin alkoi kunnolla ja liivinsuojia ei tarvinnut käyttää edes alkuaikoina. En siis odota nytkään mitään ennen synnytystä.

Kuppikoko on kasvanut taas. En arvosta hirveästi, kun liivit taitaa huidella jossain koossa G-H. Edellisen imetyksen jälkeen tippui parilla koolla ja rinnat tipahti 10 senttiä. Tämän raskauden jälkeen ne on navassa. Onneksi ne pystyy sentään köyttämään ylös nykytekniikalla, mutta mistään avokupeista on enää turha haaveilla, ettei käy vahinkoja kumarrellessa. :kieh:

Tuanni ja Pörri 14+6
 
Tuanni vilkaise täältä. on isojakin kokoja ja nättejä Search Big Bras at Small Prices | Brastop.com itse kun kuuluin ennen esikoisen raskautta niihin, joille ei vaan suomesta löydy 70E tai 70F aika toivotanta täältä löytää, kun isojen kuppien kanssa ympärykset on yleensä vähintään 85... Mutta tuolta löytää, kokoja on paljon. sitten tipahtikin kuppikoko ja pystyi ihan henkkamaukalta ostamaan (jesh!) mutta nyt ollaan taas "alkuperäisissä" mitoissa. Mulla on muuten yhet imetysliivit, käyttämättömät kokoa 70H jos joku tarttee niin yv:tä.
 
Hiulu: tuttu kauppa. Itse tykkään eniten bravissimosta. Onneksi noita on. Ei tarvitse kärvistellä jossain 90C-liiveissä. Ei ole yhtään väärin uutisoitu tuo, että aivan liian moni käyttää vääränkokoisia liivejä, koska luulee jonkun normi vaatekaupan tarjonnan olevan kattava eikä käy mittauttamassa oikeaa kokoaan missään.

Jouduin metsästämään ekassa raskaudessa mukavia imetysliivejä kissojen ja koirien kanssa. Olisin halunnut sellaiset mukavat pehmoliivit, mutta on lähinnä vitsi, kun taulukot tarjoavat tälläiselle 65 ympäryksen sintille kokoa L. Tasan yhdet Bravadon XS, L++ liivit löysin jostain rapakon takaa. Olivat hyvät alkuaikoina varsinkin öisin, joskaan eivät kovin tukevat. Nuo täsmällisemmän kokoiset imetysliivit ovat vähän ahdistavia öisin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä