Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa

Nopeat kuulumiset kirjoittelen.

Olot ok, maha kasvaa tasaisesti ja kova on liikkumaan tämä tapaus. Esikoinen kun oli hyvin rauhallinen mahassa ollessaan. Jonkunmoisia paineentunteita ja jomotuksia on välillä, mutta ei supistuksia tmv. Mullakaan ei ollut esikoisen kanssa koko aikana supistuksen supistusta (sellaista kunnollista), vedet tuli ja oksitosiinilla läträämällä saatiin synnytys käyntiin ja nopeasti ohi. Mielenkiinnolla odottelen, josko tällä kerralla tulisi niitä luonnollisiakin supistuksia sitten kun lähdön aika lopulta tulee. Kun monesta suusta oon kuullut, että luomusupistukset on paljon helpompia kuin tipalla aikaan saadut. Tiedä sitten onko totta vai ei..? Onko kellään kokemuksia käytännössä?

Joulu vietetty oman perheen pienellä kokoonpanolla aivan rauhassa kotona. Ei ole huvittanut lähteä käymään missään ketään, kun niin harvoin saadaan useampi päivä olla kotona niin, että kummallakaan meistä ei ole töitä. Tekstarilla eilen sitten ilmoitettiin miehen perheelle, että vauva olisi tulossa ja eihän siinä mennyt montaa minuuttia, kun miehen sisko jo oli kaikelle kansalle FB:hen hehkuttanut tulevansa taas tädiksi. :/ Ei näkyy oppinut mitään viime kerrasta ei, kun samasta hommasta piti silloinkin mainita. Pyydettiin poistaa koko päivitys, kun molemmat ollaan sitä mieltä, että tiettyjä asioita ei tarvi joka paikassa huudella. Kun ei olla kumpikaan meistä tulevista vanhemmistakaan siellä asiasta mainittu monestakaan syystä.

Saldona uutisen kertomisesta herneet nenään vetänyt tuleva täti, mitään asiaan kommentoimaton tuleva pappa (joka siis ei muutenkaan ole isällistä tyyppiä koskaan ollut tai kiinnostunut lastensa asioista, minunkin nimeni opetteluun meni 8-vuotta ja tätä appea olen nähnyt viimeksi varmaan 1,5-vuotta sitten :D) ja mummo, joka otti herneen nenään siitä, kun mies ei alkanut joka yksityiskohtaa selostamaan (kuinka pitkällä, sukupuoli jne jne, vaan sanoi että kesään mennessä syntyy ja kaikki on ok.) ja kun mies pyysi, että tällä kertaa saisi sitten jäädä kaiken maailman sääliä kerjäävä marttyyrimainen tekstaripommitus väliin, josta viime kerralla saatiin "nauttia". Kyllähän joku homma on selvästi vialla, jos tällaisia uutisia kertoessa etukäteen on ahdistunut, eikä iloinen fiilis..

No mutta tulipahan tehtyä ja nyt sitten homma ei tosiaan ole varmasti enää kenellekään epäselvää, kun ainakin tämä tuleva täti ja mummo varmasti muistavat asiaa ympäri lääniä mainostaa..

Ylihuomenna rakenneultra ja paluu arkeen..

Skaardie + Pottu 21+2
 
Rakenneultra ohi ja töistä nopea tilannekatsaus. Vauvan rakenteet (sydän, aivot jne.) kunnossa, painoa n.400g, istukka kiinni kuulemma kohdun etuseinässä ylähäällä, joten senkin sijainti on ok. Sukupuolesta ei uskaltanut sanoa mitään varmaa (ei kai se ole varma veikkaus koskaan??), kun oli alavartalo kohdun alaosassa kippurassa; siellä oli kriittisten paikkojen edessä jalat, napanuoraa, kädet ja vaikka mitä.. Mutta tyttöä veikkasi enempi kuitenkin sen perusteella, mitä vilkaisemaan pääsi. Seulojen mukaan down-riski oli matala.

Kysyin sitten lähtiessä, että milloinkas se synnytystapa-arvio tällä kertaa tehdään? Kätilö siinä sitten nauroi, että ei sitä tällä kertaa tehdä; minut on jo arvioitu ja esikoisen synnytys vahvisti silloisen arvion, että alakautta synnyttäminen sujuu aivan mainiosti. Silloin osui tosiaan kaikki kohdilleen; käynnistetty synnytys eteni nopeasti (kokonaiskesto alle 8 tuntia), vauva otollisessa asennossa ulostuloon ja pienikokoinen, kivunlievitys oli hyvää ja ponnistusvaiheeseen päästessä olin vielä hyvissä voimissa. Ponnistuskin kesti vain 8 minuuttia, kun olin varautunut paaaaljon pitempään aikaan. :)

Aika outoa miettiä, että tämä voi olla hyvinkin syntynyt jo neljän kuukauden päästä. :) Kun meidän suvussa on ollut taipumus lapsilla tulla viikkoa-paria ennen laskettua aikaa..

Seuraava neuvola 10.1.2014, jolloin muistaakseni lääkärineuvola ja laitetaan lappuja Kelalle valmiiksi jne. Saa nähdä, nouseeko tuo sokerirasituskoe puheeksi, kun itsellä on ainakin sellainen olo, että moinen voisi olla tosiaan tarpeeton, vaikka melkolailla kaikille sen nykyään taitavat tehdäkin.. Toinen mitä mietin on se, että olisikohan aika vilkaista tuonne alakertaan, että miten siellä kohdunsuu jne. jakselee.. Sittenpä tuon näkee..

Mitenkäs Nittalla? Kovasti odottelen teidän kuulumisia ultrasta.

Skaardie + Pottu 21+4
 
Viimeksi muokattu:
No niin, mie olin vähän pettyny ku oli kätilön tekemä rakenne, tähän asti aina tehny lääkäri... ku oisin halunnu kuulla alapään tilanteen mutta enpä nyt sitten kuullu :( ensimmäinen lääkärinneuvolaki on vasta n. 2kk päästä :( no mutta ultrassa kaikki hyvin, paino 410g, istukka takana, 3cm kohdun suulle ja nousee viellä eli ei estettä alatie synnytykselle. Niin ja Poikahan siellä köllötteli ?? ei saatu yhtään kasvokuvaa ku niin piilotteli mutta 7 kuvaa kulkusista ja 1 kuva missä puisti meille nyrkkiä :D
Viies neuvola ja sokerinrasitus koe on molemmat 9.1....
Molemmat tulleet oksitoonitipan avulla vasta ulos joten ois ihanaa nyt kokea normaali kotoa lähtö synnytykseen :)
Mulla nuo tuntemukset tuolla alapäässä vain pahenee, ärsyttävää että nyt jo tuntuu ku ous viimisillään, eikä tuon 9 kilosen nostelu yhtään helpota tilannetta :(
 
iltaa =)

Onnea hyvistä ultra kuulumisista :D

täällä kans oli RU ja kans kätilö teki täälläkin. mä yritin miettiä tuos päivällä kun kävin lukemas teidän kuulumisia että onkohan mulla tehnyt RU:a lääkäri yhdenkään 3 edeltävän aikana :confused: mutta sitten vauvan koko tutkimuksia ja yliaikaisultrat on tehnyt aina lääkäri..
mua jäi harmittamaan että joko kätilö ei sanonut tai mä en hurmios kuullut paino arviota :headwall: Kaikki oli hyvin =) oli TOSI taitava kätilö, kerto taas kaikki, näytti kuinka on raajojen luut sormia myöten hienot ja suorat. pikkuaivot ja kaikki aivojen lohkot sekä sydämmen kaikki lohkot näkyi ja kertoi että siellä on joku aukko joka ei kuulukkaan sulkeutua ennenkuin syntymän jälkeen. kerroin myös huoleni tästä vauvan koosta ja sanoi että ei ainakaan nyt ole mitään hälyyttävää toki voin itse vaikuttaa syömisilläni. mutta sitten jatkettiin ultrausta ja sukupuolta kyselin että jos nyt 4:nen aikana saisi tietää, ja eka näkyi aavistus vain mutta ei sitten antanu lupausta kumpaakaan suuntaan. lopuuksi sitten se kattoi sivusta sydäntä koko profiilista niin siellä näkyi selvääkin selvempi poika johon kätilökin sanoi että tuosta ei voi paljon enää muuttua tytöksi :D sitten sain 4D kuvan kasvoista 4D 21+1 - Aijaa.com ja siellä näkyi kyllä selvästi kaikki kasvon piirteet vaikkei tuo kuva olekkaan mikään paras ja sitten yritti vielä hetken tiirailla mutta todettiin että vauva on sitä mieltä että kuvaukset on nyt kuvattu 21+1 Jumppa - Aijaa.com :LOL:

mutta nyt mä meen tämän hurmos olotilan kanssa oleentumaan sohvan nurkkaan

saspa ja tirriäinen 21+1
 
Nitta soita neuvolaan ja sano, että on noita aiempiin raskauksiin verrattuna hyvin epämukavia tuntemuksia alakerran puolella ja edellinen synnytys vasta melko vähän aikaa sitten, että josko voisivat nopeasti vilkaista kohdunsuun / alakerran paikkojen tilanteen jo aiemmin. Voi olla, että menee viikko tai pari, että aikaa löytyy, mutta onhan se parempi kuin odotella pari kuukautta?? Itsekin sain sen ylimääräisen neuvola-ajan, kun alkoi ne kuulumattomat sydänäänet silloin kuitenkin mietityttämään ja halusin varmistuksen. Kyseessä on kuitenkin paitsi oma, myös aivan pienen kehittyvän vauvan terveydestä. Nopeasti saavat vilkaistua kuitenkin, missä mennään ja onko syytä huoleen.

Meillä esikoisen kanssa kävi juuri noin, että kasvoista ei saanut kunnollista kuvaa, mutta puolisokea idioottikin näki, että pallit ja pippeli siellä vilkkui kuin tarjottimella. :) Pahoittelivat kasvokuvien puutetta, mutta mä olin sitä mieltä, että niin kauan kuin saivat kaikki tärkeät jutut kuvattua/katsottua (ne aivot, sydämet jne.), niin sama se niille kasvokuville. Nyt vaan sitten oli tosiaan tämä tapaus niin kippurassa ja häveliäs, että saa nähdä mikä se lopputulos sitten on. :)

Skaardie + Pottu
 
voi mä unohdin nyt kommetnoida teidän juttuja ja piti tulla uudestaan :LOL: siis tää muisti on ihan käsittämätööntä taas, onko muilla samoja oireita :O??

Joo kyllä mä oon kans samaa mieltä että kyllä kaikki muut kun on kunnossa niin sukupuolen tarkistus on kyllä tois sijaista. vaikka sitä ei voi varmasti kukaan kieltää etteikö se kiinnostaisi kovasti :D nyt jotenkin uskallan lykätä nuo nuorimmaisen vaatteet kaikki säästöön ja loputkin likkojen vaatteet mitä tulee kirppikselle.

supisteluista kyselit skaardie ja voin todeta että minulla ei ole luomu supistuksista harmikseni kokemusta. kaikki 3 on minulla käynnistetty cytotekillä ja nämä kaksi viimeisintä muistissa nopeuden ja rajuuden takia. josta olen enemmän kun tyytyväinen ja kiitollinenkin osaltani (3h45min ja 3h1min) kun taas ensimmäinen synnytys kesti perjantai iltapäivästä sunnuntai aamuun 7,18. tuolloin otin epiduraalit ja sitten olin jos jonkun piuhojen myötä sidottu sänkyyn (tipat ja anturit ja käyrien mitturit sekä epiduraalin lisäys pumppu ja voi veenus ku vieläki ajatteloo :(

joulu on onneksi jo taas ohitse :D mä rakastan joulua ja kaikkeka sitä pientä hössöttämistä lasten kanssa mutta nyt ku se meni niin oikeen odottaa että saa jo rueta siivoomaan joulua pois loppiaisena :D mä olin lasten kans vaan kotona ja pukki kävi kun oltiin saunas, tehtiin yhdes ruokaa ja leikittiin saaduilla leluilla, mun paras joulu lahja :heart:
 
Saspa: eikö merkinny neuvolakorttiin painoarviota?
Mulla on aina tehny ennen rakenteen lääkäri mutta aloin miettiin että ku eka oli esikoinen niin oisko siksi ja nyt viimeksi ku oli tehty lv-punktio niin oisko siksi tehny taas lääkäri... en tiä!
Pittää sanoa seuraavassa neuvolassa että toivon että joku tsekkais tuon alapään, ihan vaan siksikki että jos sielä on jo jotaki vaikka tapahtunu niin ei töissä potilaitten nostelu/kääntely enää sitten lisää pahaa tee, mie inhoan sairaslomia mutta jos tämä näin jatkuu niin en varmaan loppuun asti pysty töissä olemaan :(
 
Ihanaa lukea noita teidän RU-päivityksiä :D Vielä pitäis alle kolme viikkoa malttaa..

Eilen illalla tuleva isukkikin tunsi monotukset <3 Oli hämmästyneen/säikähtäneen innostunut.. "Hyi! Kyllä sielä on joku!" :D Potki itseasiassa ensimmäistä kertaa niin, että tuntui oikeasti selvästi myös omaan käteen :) Tai sitten sattui vain potkimaan oikeaan kohtaan, vähän alavasemmalle navasta.

Mies päätti myös yksi päivä työnimen vauvalle.. "Mä alan sanoo sitä Nuudeliks!" Olkoon sitten Nuudeli, kun ei mitään järkevämpääkään olla tähän mennessä keksitty.. :D



Lahopää + Nuudeli pokspoks 18+0 :)
 
Voisipa tänne päivitellä vähän kuulumisiakin välillä..

Toisessa ultrassa käyty viimeviikon alussa ja kaikki oli niinkuin pitääkin olla ja masuasukilla painoa 328 g. Istukka oli etuseinämässä kiinni, jonka vuoksi ei niitä liikkeitäkään ole kovin helposti tuntunut. Muutamia viikkoja sitten vasta selvästi on alkanut tuntemaan potkuja masussa. Mitään varmaa poika/tyttölupausta ei tullut, koska pikkunen oli hassussa asennossa, jalat, kädet, napanuora sun muu oli edessä vähän väliä. Tytöksi kuitenkin lopulta arveltiin, mutta ei varmaksi mennyt lupailemaan.

Maha on kasvanut hurjaa vauhtia ja ihan selkeä vauvamaha on, on ollut jo monta viikkoa. Ihan hirvittää miten isoksi tämä maha vielä kasvaa. Selkeästi on ollut haittona jos kumartelee esim. lattiatasolle. Äitiysvaatteitakin on tullut hankittua (kahden edellisen kanssa en olekkan näitä hankkinut, vaan kärvistellyt niiden kanssa mitä kaapista löytyy.) ja muutama imetystoppi. Muutamia äitiysvaatteita jos vielä hankkisi ja imetyspaitoja niin se olisi siinä. Tulevalle vaaville ei tarvitse hankkia mitään, kun kaikki löytyy jo valmiiksi. Paitsi poikien vaatteita, jos sellainen sattuu tulemaan. Kaksosten rattaita olen harkinnut, jos hankkisi mutta tiedä sitten.

Synnytystä olen miettinyt kauhunsekaisin tuntein, että mitenhän mahtaa käydä. Kaksi edellistä synnytystä on molemmat olleet helppoja ja suhteellisen nopeita. Molemmat kerrat lähti käyntiin supistuksilla, ensimäisen kohdalla supistukset oli aluksi lieviä ja sai rauhassa valmistautua synnytykseen. Toinen alkokin rajummilla supistuksilla ja synnytyssairaalaan päästyä melkeinpä heti synnytys saliin. Toinen synnytys sujui puolet nopeammin kuin ensimäinen, niin ehkä tämä kestää sitten sen kaksi tuntia. Tai vastaavasti on mahdollisimman hankala synnytys. Mieltähän asia painaa, mutta yritän olla sitä ressaamatta.

Seuraava neuvola olisi 9.1.2014 ja siellä tulee varmaan tämä sokerirasitustesti puheeksi. En itse näkisi syytä tähän, mutta kun on ennen raskautta ollut muutama kilo ylipainoa, niin haluavat että käyn testissä. Ei yhtään kiinnostaisi mennä, mutta eikai siinä mikään auta jos testiin laittavat.

Eipä tässä kai muuta tällä kertaa, viikkoja olisi nyt 21+5.
 
Moikka!

Joulut vietetty. Esikoisella kaveri kylässä, joten aikaa taas täällä oleskella. Kiva oli lukea teidän kaikkien kuulumisia. Itellä tänään tasan puoliväli menossa. Mielestäni liikkeet tuntuu jo päällepäin, mutta mies ei ole niistä vielä vakuuttunut.

Kaikki hyvin - toivottavasti myös 2.1 ultrassa :)

Lokakuinen 20+0
 
Joulut vietetty ja täällä olis aika siirtyä myös normaaliin ruokavalioon!! On tässä viikko (ainakin) syöty joulukinkkua ja suklaakonvehteja niin, että vatsa on aivan valtava!! Ei siis niinkään vauvamaha vaan turvonnut ihan itse aiheutettu pöhötys :(

Ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia teiltä!
 
Nopeasti kuulumisa, j

Täällä on kaikki muuten hyvin, mutta mun sykkeet vetelee hieman liian korkealla aamuisin. Viime viikolla kävin heikon olon vuoksi neuvolassa, muuta ei löydetty kuin syke 102. Eilen mittasin kaverin mittarilla pariin kertaan itse, 105 aamupäivällä ja 94 sitten vähän myöhemmin... Tiistaina on taas neuvola, niin pitää kysyä jos lähettävät jonnekin. Vai onko muilla sykkeet raskauden vuoksi koholla? Että jos johtuiskin ihan raskaudesta eikä mistään muusta?

Ja sitten tää vauva, maha olisi oli korkea, mutt vain yhtenä päivänä oon tuntenu potkun navan korkeudella, muuten viihtyy edelleen tuolla aivan alhaalla. Mahakaan ei näytä pallolta, vaan enemmänkin joltain suorakulmaiselta tiiliskiveltä, potkut tuntuu pääasiassa pikkuhousujen reunan korkeudella tai alempana. Esikoinen hyöri kyllä ympäriinsä.

Mieskin tuntee liikkeet, esikoisellekin olen yrittänyt antaa mahdollisuuden kokeilla, mutta ei 2v. malta sen aikaa äitin masua silitellä, että osuisi potku kohdalle, vielä vaikeempaa kuin miehen kanssa :D

Supistuksista En osaa sanoa, tunsin vain ne luomut ja en voi kutsua helpoiksi ja mukaviksi :D Sitten laitettiin epiduraali ja sitten tartti tipalla voimistaa supistuksia, siksi, kun en enää tuntenut niitä ja osannut ponnistaa samaan aikaan, mutta eipä se tippakaan auttanut. En minä niitä silti enää tuntenut ja kätilö joutu kertomaan, milloin pitää ponnistaa. tällä kertaa olisi tarkoitus yrittää kestää ne luomut kuitenkin, ei epiduraalia, jospa synnytys menisi sitten mukavammin - tosin viimeksi jopa nukahdin vartiksi, kun oli epiduraali laitettu, että luomujen kanssa ei tosiaan nukuta ja voikin sitten olla nopeempi. eikä esikoinenkaan mikään hidas ollut, kokonaiskesto 5h.

Täälläkin on ru 2.1
 
En oo jaksanut käydä kirjoittamassa, mutta lukenut olen kyllä ketjua :) Onnea kaikille hyvistä RU kuulumisista :) Itsellä se edessä 2.1 :)

SUPISTUKSISTA: Itsellä ollut luomua ja käynnistettyä ja pakko sanoa, ett omalla kohdalla luomusupistukset on olleet helpompia hallita ja kestää :) ja toivon, että tän viidennen kanssa päästään ilman käynistyksiä :)

Joosukka ja Minimuru rv 19 ja jotain, ellei jopa 20
 
Huomenta!
Hiulu Täälä kans sykkeet korkeat aina raskauksien aikana varsinkin puolenvälin jälkeen nousee. 97-120 levossa. Juurikin tuo heikotus ja myös hengästyminen on oireina. 6vuotta sitten ku odotin laittoivat 24h sydänfilmi seurantaan, mitään muuta ei löytynyt kuin syke korkea. Voihan sitä kysyä josko kattoisivat sulta ettei muuta ole. Rauhottaisi mieltä ehkä. Itsellä ja monella se taitaa kuitenkin mennä raskauden piikkiin.

Käynnistetyt vs luonnolliset supparit Itsellä takana yks luonnollinen synnytys ja kaks käynnistettyä. Itse koin supistukset yhtä kivuliaina, mutta käynnistykset olivat ns. Agressiivisempia synnytyksiä ensin ei meinannut käynnistyä tipalla ja sitten kun käynnistyi ei ollut noita taukoja supistusten välissä. Luonnollinen synnytys kesti 8h ja käynnistetyt 3h ja 1h. Nyt toivoisin luonnollisesti synnyttäväni, josko se olis rauhallisempaa se alku ainakin, tai sitten ei :D

Hyi aivan hirveät liitoskivut oli eilen. Kipulääkettä ja vuoteessa koko ilta, tuntu et itkuhan tässä pääsee. Paratabsilla, lämmöllä ja levolla sitten vähän helpotti. Päivällä kävin pitkällä kävelylenkillä, olisiko siitä tullut. onko muilla vinkkejä mitkä auttaisivat noihin kipuihin?

Papumamma ja pähkinä 22+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja lahopää;29384464:
Eilen illalla tuleva isukkikin tunsi monotukset <3 Oli hämmästyneen/säikähtäneen innostunut.. "Hyi! Kyllä sielä on joku!" :D Potki itseasiassa ensimmäistä kertaa niin, että tuntui oikeasti selvästi myös omaan käteen :) Tai sitten sattui vain potkimaan oikeaan kohtaan, vähän alavasemmalle navasta
Tää on melkein kuin meiltä! Samana iltana täälläkin isukki tunsi ekaa kertaa potkuja ja innoissaan oli. :) Mulla on liikkeitä tuntunut melko hyvin nyt viikon ajan ja sitä ennen pari viikkoa aina satunnaisesti olen epäillyt. Muutenkin olo on aika paljon muuttunut nyt tämän viikon aikana: olen paljon entistä väsyneempi (pitkät yöunet ja puolen tunnin päivätorkuilta on todella vaikeaa saada itseään ylös), kohtu alkoi torstai-aamusta tuntumaan ihan eri lailla vatsan päältä ja masu on muutenkin sellaisen paljon kiinteämmän oloinen siitä kohtaa. Ja jotenkin sen kohdun oikeastaan tuntee koko ajan, ei siis pysty unohtamaan hetkeksi tätä raskautta. Ei siis ole mitenkään häiritsevää, mutta tossa oli ennen tätä viikkoa jokunen viikko kun ei mitään kummempia oireita ollut ja pystyi liikkumaan kuten ennenkin eikä masu tuntunut erityisemmin oudolta.

Voiko tuo vauveli olla sijoittuneena jotenkin toispuoleisesti? Kun sydänäänet on alusta asti löytyneet joka kerta aina alhaalta vasemmalta ja nytkin liikkeet tuntuvat oikeastaan vain vasemmalla ja melko alhaalla.

Osaako joku sanoa foolihaposta, tarviiko sitä syödä koko raskauden ajan? Oleellistahan se oli ainakin ennen raskautumista ja alkuraskauden, mutta entä tää loppupuoli? Kattelin tossa purkkia että ehkä 3 viikoks olis vielä jäljellä ja mietin onko turhaa ostaa lisää.

Mä odotan kauheesti sitä rakenneultraa. Vielä 2,5 viikkoa. Viime yönä näin unta ultrasta ja että vauveli oli selvästi poika ja että sillä oli sekä toisessa kädessä että toisessa jalassa molemmissa 3 ylimääräistä sormea/varvasta. Onneks oli sen puolen raajat jotka jo näky edellisessä ultrassa ihan normaaleina. :)

Oxalis 18+3
 
Oxalis: mulla kanssa tuntuu sekä kohtu että liikkeet selvästi vasemmalta alhaalta ja sieltä myös syke on aina löytynyt. Neuvolassa sanottiin, että "on tyypillistä, että se on oikealla puolella, kuten sinulla" (paitsi, että mulla on just vasemmalla..,) On siis ilmeisesti kuitenkin normaalia, että on selvästi toisella puolella.

Liikkeet mullakin tuntuu tosi alhaalla, noin 5-10 cm navan alapuolella.
 
Foolihappo / Äitiysvitamiinivalmisteista sen verran, että esikoisesta en huomannut/osannut käyttää ollenkaan. Normi mukula tuli, mutta synnytyksen jälkeen mun tukka kirjaimellisesti irtosi tukkoina päästä (vaikka en imettänyt) ja vauvan ollessa puolen vuoden alkoivat kaveritkin kysellä, että oonko ok. Hiuksia oli lähtenyt niin valtavasti, että tukka oli ohentunut puoleen. Päänahka jopa paistoi ohimoiden kohdalta.. Eli josko tuosta vitamiinien napsimisesta jotain hyötyä tällä kerralla olisi, ettei ongelma toistuisi. Meni kolmatta vuotta, ennen kuin tilanne jokseenkin normalisoitui ja hiukset tuuhenivat takaisin. Joskin joka ikisen karvan olisin ilomielin päästäni antanut, jos olisi vaikka saanut sen vauva-ajan nukkua paremmin tai olisi jäänyt tiuha korvatulehduskierre väliin..

Meninkö mainitsemaan, että selkä on ollut ihmeen ok ja ei ole kipuillut..? Ennen raskautta olen esikoisen jälkeen kärsinyt kirjaimellisesti tosiaan rampauttavasta selkäkivusta aika ajoin, kunnes opin ottamaan minulle määrätyt vahvat särkylääkkeet ajoissa. Normaalisti juuri sellaisessa kohdassa, kuin nyt. Nyt selkä vihoittelee siihen malliin, että jos vanhat merkit paikkansa pitää, kohta ei kävellä enää.. Kovasti koitan lepuuttaa ja vältellä turhia nosteluita, mutta ei hyvältä vaikuta. Ja normaaleja lääkkeitä (Sirdalud, Tramadol tai Panacod) ei saa ottaa, mutta jos tässä jalat alta menee, niin pitänee soitella lääkärille ja kysyä asiasta..

Normaalia kai tuo liikkeiden toisella puolella tuntuminen on. Mulla on tällä kertaa tuntunut liikkeet aina tuolla alavasemmalla, jossa on vauvan jalat. Ilmeisesti siis löytänyt mukavan asennon, eikä turhia pyöri. Rakenneultrassa siis merkittiin, että on perätilassa (esikoinen koko ajan raivotarjonnassa), mutta eiköhän tuo tuosta käänny jossain vaiheessa toivottavasti.

Nyt selkää lepuuttamaan. Työnarkomaani en ole, mutta tunnollinen työntekijä kyllä. Ei oikein pienestä syystä tahtoisi töistä pois olla, mutta jos tämä selkäjumi ei helpota, niin pakko antaa periksi ja hakea huilivapaata.

Skaardie + Pottu 21+6
 
TeaPot Voi sua raukkaa, tiedätkö yhtään mistä keuhkokuumeen sait, oliko flunssaa tai influenssa edeltävästi? Inhottava varmaan etenkin raskausaikana.

Mulla oli kuukausi ennen keuhkokuumetta flunssaa ja viikkoa ennen sitä oli todettu keuhkoputkentulehdus. Ja tuo keuhkokuume jäi vain "epäilyksi" kun eivät uskaltaneet kuvauttaa keuhkoja raskaana ollessa. Kun antibiootit auttoi, päätyivät etteivät tutki sen enempää asiaa...

Nyt on olo onneksi jo ok :)

Ja tänään poksuu! POKS 21!
Rakenneultra olis sitten ens viikolla :)
 
Mulla on hiukset menneet todella huonoon kuntoon jo nyt - ja olen käyttänyt vitamiineja todella tunnollisesti nyt ja jo yritysvaiheessa.

Lisäksi alkuraskauden väsymys on palannut jostakin. En jaksaisi tehdä muuta kuin nukkua!

Viikkoja 18+6
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla minttumaari mitattu hemoglobiinia? Eikös alhainen hb voi kanssa aiheuttaa väsymystä?

Mulla ihan uutena vaivana on tullut huimaus! En ole ikinä pyörtynyt, mutta nyt viime viikkoina on pari kertaa ollut tosi lähellä! Onko muilla ollut?

Toinen vähän intiimimpi kysymys: olin eilen jumpassa, jossa venytettiin lopuksi haaraistunnassa eteentaivutusta. Mulla jalkojen sijaan venyi jostain häpyluiden kohdalta. Onkohan tämä ihan normaalia ja uskaltaako näin silti venytellä vai voiko aiheuttaa jotain ongelmia raskauden lopussa, synnytyksessä tai raskauden jälkeen?

19+5
 
Mulla hemppa mitattiin parisen viikkoa sitten ja silloin se oli vielä yli 120. Itsekin kyllä ajattelin, että nyt on haettava rautatabletit avuksi, sillä seuraava neuvola ja toinen ultrakin meillä on vasta tammikuun lopulla. Tää väsymys on ihan jäätävää.... Meinasin jo hakea saikkua sen perusteella.

Muistelen myös, että vihreät vihannekset olisivat avuksi? Parsakaali, pinaatti jne. Eli niitä ajattelin nyt kanssa kokeilla, ja sitä ettei enää yhtään kaloreita tulisi herkuista, vaan kaikki olisi vaan jotain tosi terveellistä oikeaa ruokaa (ainakin heti uuden vuoden jälkeen :LOL:)


Joku aiemmin kyseli noista määräaikaisuuden loppumisista raskauteen. Oon tosiaan samaa mieltä, syrjintäähän se. Mulla henk. koht on kuitenkin 100% projektimuotoinen duuni ja kun uutta projektia "ei löydy", ei töitä ole. Jos alkaisin siitä kukkoilemaan, niin syyksi ihan varmasti löytyisi kyllä jotakin jolla alettaisiin kyseenalaistamaan mun ammattitaitoa tms. Eli mieluummin olen työttömänä pienen tovin ennen mammaloman alkua. Oikeastaan ihan mukavaltahan se tuntuu, että saa olla kotona hiukan pidempään. :)
 
Täällä oli puhetta omista sykkeistä..mulla levossa 60-70 ja kun seisomaan nousee niin syke nousee 120 :O ja sitten on tajun lähtö lähellä..ja verenpaine on asennosta riippumatta ylä 75-90 ja ala 45-55
Mulla vauvan potkut tuntuu rakossa mikä on ihan kamalaa.Edelliset pyörinyr miten sattuu..
Ultra torstaina kuten monella muullakin :)
Ja poks 20+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mut irtisanottiin aikanaan esikoista odottaessa vakituisesta työstä kun raskaus selvisi - suullisen syyn sain kyllä tuossa tilanteessa heti ja se ei todellakaan ollut se joka asianajajan välityksellä sitten myöhemmin tuli (perinteinen "taloudelliset syyt"), mulla loppui voimat enkä jaksanu punkee sitä juttua läpi oikeuteen vaikka siihen aihetta olisi ollut (syyksi suullisesti sanottiin raskaus - työhaastattelussa samana aamuna plussanneena en ollut kertonut vaan vasta koeajan jälkeen kun tarvitsin isompia vaatteita - ja tilalleni siirrettiin toinen työntekijä ja samalla palkattiin toinen sitten hänen tilalleen + kaiken tän kruunasi se että liikkeessä toimineista ihmisistä mä olin ainoa jolla oli koulutus ja tarvittava taito).
Voitte arvata että jos liikkeestä jossa on 4ihmistä töissä ja niistä ainoa kellä on koulutus ja taito käyttää ohjelmia irtisanotaan niin kauanko tuo liike on pystyssä... ...voin sanoa että ei kauaa.

Mä alan nyt käymään noita ultralupauksia läpi listaan ja teen huomenissa sitten uuden listan :D
 

Yhteistyössä