Toukomurut 2014 ~ Maaliskuussa

Heippa pitkästä aikaa...
On tullut reissattua vielä kun ehtii ja voi - käytiin Vuokatissa ja mummolassa. Kilometrejä kertyi - mutta matkustettiin rauhakseltaan ja pysähdeltiin. Tulin itse omin avuin isoin painavin tavaroin ja 4 v:n kanssa junalla sitten puoli Suomea junalla kotia, kun mies joutui palaamaan työn ääreen aikaisemmin. Hyvin se junamatka kuitenkin meni!

Täällä samoin on alkanut tuntumaan menkkamaista juilintaa vatsassa - välistä vatsa on niin kivikova, että tuntuu jo se kovuus pahalta. Ulisen välistä ja esikoinen kyselee, että potkiiko se vauva noin kovaa. :)

Edelleen valvon lähes joka yö parisen tuntia, joten päivällä oon aivan sippi jossain vaiheessa iltapäivää. Joka päivä on pakko nukkua päiväunet.

Painoa on tullut hiukan vähemmän kuin edellisestä näillä vkoilla. Mutta edellisestä paino lähti näillä vkoilla hurjaan nousuun. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Kun mietin, että miten suureksi vielä kasvankaan. Vatsani nimittäin on suuren suuri - kun vertasin serkkuni vatsaan, joka oli 4 vkoa edellä raskaudessa. Itse olen aika lyhyt verrattuna häneen - mutta silti kauhistutti oma tila. :(

Neuvolasta kertoi sf-mitasta, että kun lapsi on laskeutunut - niin sf-mitta voi tippua. Nyt se oli noussut vielä 3 vkon aikana 3 cm ja on edelleen omalla käyrällään lähellä keskikäyrää. Minulle on vaan sanottu, että näyttäisi kuin vauva olisi jo laskeutunut näin silmämääräisesti, mutta ei neuvolan mittojen mukaan ole mitään tapahtunut. Onneksi!
Nuutti ja pikkuinen 34 + 4
 
Poca Voi olla hb, mutta jos hb on hyvä niin voisko olla hetkelliset verenpaineenlaskut? Itselläni on niitä, erityisesti jos joutuu seisoskeleen pitkään ja pahempia aamupäivisin. Ne ei jää välttämättä neuvolassa kiinni, koska verenpaine mitataan siellä istualteen/makuultaan kun on ollut rauhassa. Itselläni on nyt olleet paineet neuvola mittauksessa n.100/70 , mutta on ihan eri asia istua kuin seistä. Hb hyvä. Neuvolatäti veikkas huimauksen ja heikotuksen johtuvan paineista.

Uskaltaisitteko vielä rv 35-36 lähteä 3h päähän omasta sairaalasta?
 
hiulu - kyllä sinä uskallat lähteä reissuun 3 h:n päähän. Jos lapsi alkaa syntymään niin menet siellä lähimpään synnytyssairaalaan. Eihän sillä ole väliä missä se lapsi syntyy,jos se alkaa ennenaikaisesti syntymään. Tietysti jos on jo kipeitä supistuksia ennen matkaa niin sitte harkitse lähtemistä. Kyllä minä reissasin edellisestä lapsesta vielä 2 vkoa ennen syntymää, ottaa vaan iisisti reissussa ja muistaa levätä. Ja matkalla pysähtelee tarpeen mukaan.
 
hei vaan!
hyppään kyytiin vähä turhan loppu suoralla, en oo vaan aikasemmin tajunnu että tälläsiäkin keskustelu palstoja on tosiaan olemassa:D enkä tiiä että mite nää toimii mut koitetaan nyt!:)

muutenkii tässä raskauden aikana vähä hässäkkää ollu, ei mikää helpoin tie, ärsyttävää ku pääasiassa sitä vaan kuulee mite sit on elämän parasta aikaa ku on raskaana ja nainen oikeen hehkuu ja mitä kaikkee liibalaabaa. suoraan sanottuna mulla on ollu elämän raskainta ja väsyttävintä aikaa:D nyt vasta voi sanoo että alkaa vähä nauttia tästä olemisesta kun laskettuunaikaan on enää viitisen viikkoa!

tyttöä meille on lupailtu ja esikoinen siis myllää mahassa:) huomenna neuvola ekan kerran täällä Seinäjoella, viikko sitten oli muutto Mikkelistä heti mammalomalle päästyä:) saa nähä millane vastaanotto täällä on, vähä meinaa jännittää. mut huomenna sit varmaankin lisää tänne päivittelen neuvolan kuulumisia!

Hamu ja Iippa 35+1
 
Hamu, laitatko tiedot lasketusta ajasta ja synnäristä, ja jos haluat niin oman ikäsi?
Niin saan sut tonne ekasivun listaan lisättyä :)

Huomenna luon sitten jo huhtikuun ketjun pystyyn... ...apua me ollaan jo niin pitkällä.

Mua huolestuttaa kun mitään painoarvioo (hah - kirjotin apinaarvio) ei oo tehty, eikä tarjontaa tarkastettu. Musta tuntuu että tää kaveri on paljon isompi ku edelliset tai sit aivan väärässä asennossa et kiristää sen takia niin pahasti. Mä oon saanu ekat raskausarvetkin nyt tässä raskaudessa.

Hyäkkis ja Cthulhu 33+5(kö?)
 
POKS 35+0
Tänne ei ihmeempiä, ainut muutos voinnissa on että pitkään ku istuu paikoillaan niin sen jälkeen tuntuu ettei pysty kunnolla käveleen. Eilen kävin jopa 1km käveleen suppareitten kanssa, muuten voin loistavasti, jos ei oteta huomioon että tämä maha ahistaa!!!!
Torstain painokontrolli ultraa ootellessa....
 
Jaiks, meillä ei enää edes tehdä painoarviota kolmannen kohdalla, jos mitään poikkeuksellista ei havaita, tarjonta katsotaan seuraavan kerran tiistaina, 2 vkoa sitten oli pt, ei tää rt kyllä ole varmaan vieläkään, potkut tuntuu kyljissä. No, on täs vielä aikaa..
 
srz
Moikkelis!

Vaunuista - meillekään ei tupat mahdu mihinkään. Kantoliina on meilläkin, parikin erilaista ja ostettiin seisomalauta vaunuihi. Tää meidän 2v ei ole malttanut edes vaunuissa olla aikoihin niin en senkään takia tuplia halua.

Oloista - huono olo vaivaa edelleen aamuisin, se ei nyt jätä mua rauhaan näemmä ollenkaan tässä raskaudessa. Tänään oon muutenkin ollut tosi voimaton ja oon tosi laiskasti jaksanut mitata noita sokeriarvoja. Tays-aika 8.4. niin siihen mennessä pitäis olla 3 päivästä paino, arvot 1h ruokailujen jälkeen ja 3pv ruokapäiväkirja.

Vauvan vaatteista pesin ekan satsin toissapäivänä. Nyt on sitten ainankin jotain päälle laitettavaa jos ajoissa tulee... mitä epäilen suuresti. Vaikkakin itse oon syntynyt rv 33... mutta olemassa olevat tyttäret eivät inahtaneetkaan ennenkuin vedet meni, eikä kumpikaan laskeutunut kunnolla. Nuorimmainen tuli vasta käynnistämällä.

Sairaalakassi on esillä... siellä ei tosin ole vasta kun imetysliivit ja liivinsuojat :D Mä en nyt jotenkin jaksa enkä osaa pitää kiirettä minkään suhteen. Ikkunat tekis mieli pestä muttakun olot on mitä on ja energiat on nollissa. Ans ke pitäis mennä töihin ja oon melko varma että viimestään pe haen viimesen viikon saikkua. Ei töistä löydy mitään syytä mix itteeni rääkkäisin.

Kellotkin siirtyi taas tunnilla eteenpäin niin jos menis kiekuun ovelta lapsukaiset jo sisälle rauhottuun ja valmistautuun iltapesulle ja -palalle :)

-Srz + jätkänpätkä 32+4
 
hiulu: voi hyvinkin olla verenpaine, sillä minulla jää yläpaine joka kerta alle sadan. Kiitos, en ala popsia lisärautaa :)

väsymys on minullakin kellojen siirrosta huolimatta hirveä jo näin yhdeksältä illalla (eli eilisen kellon mukaan vielä kahdeksalta :ashamed: )

Tehdäänkö kaikille painoarvio loppuraskaudessa? Minulle on tehty rakenneultrassa, mutta eikö se voi muuttua hirveästi? Syömilläni herkkujen määrillä epäilen isoa vauvaa, sf oli viimeksi keskikäyrällä, mutta ei kai sekään kovin luotettava ole? Neuvolalääkäri kolmen viikon päästä, tehdäänkö siellä painoarviota?
 
Hamu: kiva, että muitakin kuin minä ;) Kuitenkin jo neljättä odotetaan ja nyt vasta tieni löysin tänne.. Tervetuloa!

Jotenkin on niin rauhaton olo 24/7 ettei osaa edes mitään pukea sanoiksi. Keskiviikkona neuvola niin jos silloin taas yrittäis lämpimikseen porissa.
 
Täälä saa painoarvion aina "viimisessä" lääkärinneuvolassa joka on n. Rv 36-37, käsikopelolla tai ultralla, lääkäristä riippuen ja kyllä neuvolaki lähettää eteenpäin jos epäilee isoa tai pientä lasta tunnustelemalla... mulla on seurattu kokoa jo rv 29 lähtien, nyt torstaina on tosiaan äippäpoli ultra ja rv 37 tuo lääkärinla ultra, jos ei äippäpolilta tuu muita määräyksiä...
Mie ehkä luulen että tämä ois nyt rt, vaikka potkut tuntuuki oikeassa kyljessä mutta pylly? Tuntuu minusta tuossa navan kohalla... nooh, torstainapa sen kuulee

35+0
 
Mä päätin kokeilla jumppapalloa jos sen avulla alaselkä/pakara jumi vähän aukeis..No koko sen ajan mitä siinä istuin niin oli harkkasupistus päällä ja lopulta alko muuttua kipeäks ja tulipahan sen jälkeen suolikin varmaan tyhjäks :O En tiedä pääskö muksu jotenkin painamaan suolta siinä asennossa mutta "keventävää" jumppaa oli :D
Tervetuloa Hamu :)
painoarvion esikosta teki lääkäri ihan käsikopelolla rv 36..Toisesta vasta sairaalassa ja tästä tosiaan neuvolatäti joka on entinen kätilö niin arvioi uudelleen vielä isommilla viikoilla. En tiedä tekeekö gravidassa ultraa kun sen hempan takia lähinnä aika on ja laittoi lähetteeseen myös suppareista että välillä ovat kipeitä.En tiedä ottavatko miten herkästi tutkittavaksi.
Huomenna poksuu rv33+0 :heart: ja tytön synttärit:)
 
Eilen taas alkoi supistelut. Sain kertapiikin ja tabletteja ja 1,5 h jälkeen nukahdin. Klo 5 heräsin ja taas on alkanut alavatsakipuja ja supistuksia. Vielä laimeita ja harvassa, saa nähdä miten käy... Eivät välttämättä enää estele kun estotippaa ei ole kukaan saanu kolmea kertaa ja mä oon saanu niitä jo kaks ja niiden lopetuksen jälkeen alkaa oireet taas palailla! No onneksi on jo rv 34+1 ja keuhkot ovat saaneet kypsyä melkein viikon...

Saa nähdä mitä päivä tuo tullessaan ja syntyykö maalis- vai huhtikuussa!
 
Piän peukkuja että vauva viihtyis vielä masussa TeaPot =) tuplista sen verta että mie ostin tuplarattaat ku justiina täyttää vasta vkon päästä 1v niin on pakko olla jokku ajopelit millä päässään esim. Käymään kaupalla ja ulkoilemassa.... 35+1
 
Huomenta.

Just ajattelin yöllä kun olin hereillä että mitä teapotille mahtaa kuulua? Mutta siellähän ollaan vielä yhtenä palana :) onneksi rupeaa olemaan turvalliset viikot jo. Ei taida enää levot auttaa sulle?

Tuplat meillä on ne carenam viime vuoden mallia. Erillisellä vauvan kopalla. Kasasin ne joku aika sit paketista ja olin tyytyväine ku sen vauvan kopan saa siitä pois ihan helposti ja siinä on kanto kahvat. Meillä tuo nuorimmainen täyttää 3 elokuun lopussa ja mahtuu hyvin ratas osaan, on siis pitkä selkäinen. Kuomussa on säätö varaa hyvin auringon suojaksi. Käyttö kokemuksena en osaa vielä sanoa.

Hamulle tervetuloa joukkoon. Täällä kans Seinäjokinen ;-)

Tänään olisi ensimmäinen äitiysloma päivä :-D mitähän sitä tekisi B-) ihan hurjaa tää ajan kulkeminen. Huomen on se koko arvio ja sit ollaan viisaampia taas..

Hyvää alkanutta viikkoa mammat :)

SaSpa ja tirriäinen 34+4
 
Huomenta täältäki!
Mulla ei ole niin mitään oloja. Tyyppi liikuskelee kovasti, mutta sen lisäksi ei tunnu missään. Ei väsytä, kolota, särje, supistele.. Tottahan tilanteeseen voi tulla muutos nopeastikin, mutta jos tällai jatkuu niin eipä ainakaan ole etukäteen ilmaantumassa ja mahtaako tulla ajallaankaan :D
Torstaina lääkärineuvola, toivottavasti se olisi edes jollain tavalla hyödyllinen.

Aini, tänään siis 35+0
 
Onko kukaan käynyt lähiaikoina gravidassa? mietin vaan kun torstaina aika sinne ja tammikuussa olivat väistötiloissa että joko se löytyy oikeasta osoitteesta?
Aah, mun kylkiluut tulee varmaan kohta ihosta läpi kun muksu tunkee niiden alle:kieh:
 
Jahas... en näköjään kestä minkäänasteista hermostumista, etteikö pulssi vedä pilviin. Aamulla oli vedet poikki (taas) eikä kukaan ilmoittanut, oli hirvee kiire neuvolaan, esikoinen piiloutu sängyn alle ja sitten ei neuvolan parkista meinannu löytyä autolle paikkaa...Äkkiä pisunäytteelle ja samantien terkalle. Istuskelin kyllä rauhaksiin jonkin aikaa siinä ja juteltiin tulos:

RR 107/74 , oma pulssi 123 (!) ei ottanut terkka oikein mitään kantaa, viimeksi oli kuitenkin 90, että kai se johtu tosta aamun höseltämisestä....
pissa ok
paino +700g/vk (hmm..)
sf 27 (6cm väemmän kuin esikoisesta)
rt
vauvan syke 150

Nyt minusta tuntuukin vähän siltä, että vauvan tila ois vähissä, että onkohan sitten niin kuitenkin, että on iso vauva, kilot vauvassa ja jostain syystä vaan pieni vatsa? Tuntuu vauva ainakin niin selkeesti, että minä, th-opiskelija, joka ekaa kertaa tunnusteli ja th itse oltiin aivan samaa mieltä asennosta. Eli rt vinottain, vähän on suunta hukassa kun yrittää puskea tosta lantioluusta läpi, mutta pää kai siellä alimmaisena sitten kuitenkin on, kun itse veikkasin, että ois hartia eellä.

Sitten toi selinmakuu - tulipahan huomattua, että ei sitä ehkä tosiaan kannata enää harrastaa :D Meinasin pyörtyä siihen, kun kuunneltiin sydänääniä. Pidettiin yksi taukokin ja silti musteni vielä silmillä ja humisi korvissa kun toisen kerran jälkeen nousin ylös. Ja makuultaan tuli kylmä hiki...


POKS 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Neuvola kuulumisia:
RV 34+4, Paino +700g/vk, Turvotus +,
RR 117/66, pissa ok, hb 103
Sf 30cm, tarjonta rt, syke +133

Sf mitasta kehuja, noussut nyt melkeen keskivälille ihan alakäyrältä.
Hb matala, antoi jotai näyte rauta valmistetta. Kahden vk päässä neuvolassa päätetään sitten aloitetaanko kunnolla lisä rauta vai ei.

Ensimmäinen äippäloma päivä täälläkin :) Sen kunniaksi neuvola ja siivousta.. :|

mintssi ja rinsessa 34+4 <3
 
Onko muilla vatsantoiminnassa ollut muutoksia? Mä en ymmärrä miten voi vähän väliä olla isompi hätä ja vatsa myös mukavasti sekaisin:O Maltoferin tabletit voisi olla syynä mutta ihmeellisesti viiveellä vatsa reagois ja tosiaan ihan kun painais suolta.. Uuh,miten kivaa jos vaikka 7 viikkoa tälläista,vielä kun alkaa pukamat vaivata kun vessassa saa ravata :headwall:

Avantasia ja viikari 33+0
 
Enpä mie nyt jaksanutkaan olla vaiti keskiviikkoon asti vaan 'sorrun' kyseleen vuotoasioita. Valkovuoto nyt on ollut jonnin aikaa runsaampaa ja välillä melko 'limaista'.. Tänään tuli sitten aivan puhdasta/kirkasta limaa ja sitä riitti useamman pyyhkäisyn verran.. voiko valkovuoto olla noin 'väritöntä' tai toisaalta se limatulppakaan..? Voi että ärsyttää välillä olla näin öööö aapisella :/
 
Mulla on tullu jo viikkoja kirkasta limaa muutaman kerran viikossa ja huomannu just wc käynnin yhteydessä pyyhkiessä, semmosta kirkasta ja silikoonimaista, mutta se on ihan normaalia ja liittyy kohdun kasvamiseen, tottakai voi olla myös limatulppaa...

35+1
 

Yhteistyössä