Toukomurut 2014 ~ Toukokuussa

Päivittelen listaa taas illemmalla ja huomenna teen listauksen sekä odottajiin vielä kesäkuulle, että syntyneiden puolelle - ellei sitä vielä ole :D

Meillä on varsinainen unikeko tämä poika, helpottaa tyttöjen mustasukkaisuutta hyvin kun ehdin normaalisti touhuamaan ja olemaan niidenkin kanssa. Iltasin tankkaus osuu just nukkumaan menoon niin mies saanut sen hoitaa ja nuorempi tyttö reagoi siihen sitten aloittaen yökastelun...

Pojan ekaneuvola oli keskiviikkona ja pe-ke välillä poika ylittäny syntymäpainonsa, eli +200g tullut painoa, melkein 300g (4085g kaikkiaan). Täysimetyksellä mennään, muutaman päivän oli pakko käyttää rintakumia kun oli niin arat rinnan päät.

Omasta painosta kaikki tulleet 13kg on lähtenyt...

Nyt ruuan laittoon ennen kuin mies tulee töistä.
Hyökkis ja Cthulhu 1vko 2pv
 
Terveisiä yliaikaiskontrollista, siellä alko supistuksetkin odotellessa, mutta...
kotiin ne käski, kun ei tee kipeetä :O 4min välein piirty käyrälle supistuksia lopussa, mutta kotiin vaan ja takas jos ponnistuttaa, menee vedet tai muuttumat kipeiksi. Ei oo siitä laantuneetkaan...

auki 2,5cm, vauvalla hyvin vettä, virtaukset ok ja paino arviolta hieman vajaa 4kg. Sekä kutsu suoraan synnytyssaliin maanantaina, jollei ole ennen sitä syntynyt. Pyydetiin kyllä lapsenvahdit, kun jotenkin veikkaan että lähdetään takas, etten jää kotiin odottelemaan, että nämä tästä kipeäksi muuttuvat.

41+4
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Onpa hyvin noussut pojalla paino Hyäkkis - eli maitoa ainakin riittää :)

Ja onnittelut myös tuon painon suhteen. Mulla lienee edessä melkoinen ruotuun palautus kunhan vauva syntyy. Luulisin kyllä että osan nousun on pakko olla hormonaalista, ei mitenkään voi nousta kolmea kiloa viikossa paino - etenkin kun sitä edellisellä viikolla (tätä en aamulla tajunnut) nousu oli myös lähemmäs kaksi kiloa. Tuntuu aivan kauhealta - mutta toisaalta terkka sanoi mulle jo ovella, että olet turvoksissa. Toivottavasti on vaan turvotusta!

Mietin, et kannattaako perustaa enää uutta odottajaketjua kesäkuulle? Jos vaan jatketaan tähän samaan ketjuun? Ei taida olla enää montaa odottajaa jäljellä, lienee Oxaliskin jo synnyttänyt? Mietin, et tulee yksinäinen olo, jos huomaa yksin kirjottavansa ketjuun...

Kiitokset Aokolle - pillahdin itkuun kun luin sun tsempitykset. Taitaa olla tunteet hiukan pinnassa tänään....

Mites Hiulun kuulumiset?
 
Waude, tosi hienoja uutisia ! Kun nyt vaan jatkuisi ...

Aika rohkeaa mun mielestä päästää vielä tuossa vaiheessa kotiin, mutta etteköhän te pian pääse jatkamaan, tai sitten maanantaina viimeistään.

Oikein paljon tsemppiä koitokseen :heart:
 
Täällä edelleen ihan yhtenä palana ollaan, ja varmaan ollaan sinne kesäkuun puoliväliin asti. ;) Oon varmaan sit viimeinen joten ei mua varten tarvi omaa ketjua perustaa, voidaan tännekin jatkaa, ihan kuinka vaan.

Niitä edes aavistuksen kipeitä supistuksia on viimeisten päivien aikana ollut ehkä yhteensä 2 ja kivuttomiakin taas tosi vähän. Tosin vauveli käyttäytyi eilen ihan eri lailla kuin ennen, oli tosi rauhallinen päivän ja illalla alkoi sit sellainen myllerys että huh. Toista tuntia tuntui että yritti kaivautua pihalle väkisin ilman mitään taukoja. Kädet ainakin viuhtoi koko ajan. :)

Mulla oli siis eilen LA ja oikeesti oli sattumaa, että vasta silloin ekan kerran tuli mulle tosi hyvä ja rauhallinen olo, että nyt voisi ihan oikeasti lähteä vaikka synnyttämään. Eilen sain siis vihdoin kaikki loput "pakolliset" hommat tehtyä niin nyt on hyvä. Saman tien iskikin sitten jo pieni kärsimättömyys, että miten tässä jaksaa vielä mahdollisesti (ja luultavasti) sen 2 viikkoa odottaa... Viikonloppuna saisi kyllä tulla. ;) Tänään kävin sitten katsomassa tapetteja ja muutenkin kaupoilla niin ei ala niin ahdistamaan kotona olo. Siis on mullla edelleen kotona vaikka kuinka paljon kaikkea ihan kivaakin tekemistä, eli aika ei todellakaan käy täällä pitkäksi, mutta jotenkin vähän liikaa on vaan tultu oltua viime aikoina kotosalla. Ja kummasti ne ajatukset koko ajan karkailee tuohon joko joko -osastoon jos kotona on.

Niin ja onnittelut siis taas kaikille viimeisille vauvautuneille! :flower: Ihanaa lukea noita teidän synnytyskertomuksia ja alkupäivien kuulumisia! Toisaalta kiva olla loppukuinen niin saa lukea jo teidän kokemuksianne, mutta toisaalta monesti ollut tylsää odottaa niin pitkään vielä omaa vuoroa (aikasemmin ultrat yms.). Mutta eiköhän se tämä viimeinenkin oma vuoro joskus sieltä tule... Ei ne ilmeisesti mahaan kuitenkaan pysyvästi jää.

Hiululla onkin jo jännät paikat, ei taida enää kauaa mennä. Jääköhän meitä sit enää muita kuin Minttumaari ja aoko..? Eikä aokollakaan montaa päivää enää ole odoteltavissa. Oikein paljon tsemppiä teille, ja vielä erityisesti Minttumaarille! :)

40+1
 
Jännät paikat Hiululla! Toivotaan että pääset nyt tositoimiin. Jos synnytys ei nyt alakaan vaan menee käynnistykseen, niin sanoiko lääkäri miten käynnistys olisi tarkoitus tehdä?

Mun puolesta voidaan myös kirjoitella tähän samaan ketjuun vielä, taitaa porukka joka tapauksessa harventua :D

Tsemppiä Oxaliksellekin! Meilläkin vauva on viime aikoina ollut tosi rauhallinen päivällä, mut illalla on sit kauhee myllerrys. Eilenkin möyri varmaan monta tuntia illalla... Päivällä taas välillä ihan huolestuu kun on niin hiljaista. Äsken tein liikelaskentaa ja kyllä sieltä tarpeeksi liikkeitä kuitenkin erottui, huh!

Minttumaari, kuulostaa kyllä sen verran nopealta painonnousulta, että varmaan on turvotusta. Kyllä se sit lähtee! Niin minä itsellenikin sanon, samalla kun tässä mussutan suklaata sohvalla :D
 
Onnea kaikille vauvan saaneille ja odottajille hurjat jaksu tsempit!

Imettämisestä - minä käytän koko ajan imetyskumia, edelliselläkin kerralla imetin pelkästään sen avulla. Minulla on pienet nännit, et vauva ei saa siitä kunnon otetta. Pääasia, että saan imetettyä edes tällä tavoin. Eikä se neuvolan mukaan mikään ongelma ole, tosin jossain luin ettei maitoa välttämättä heruisi niin hyvin. Mut hyvin meidän poika on kasvanut.

Eilen tuntui, että vauva heräsi vauvamaailmastaan. Vastasi hymyyn pariin eri otteeseen ja hyvin tarkkaavaisesti tutki sylittäjiään. Aikaisemmat hymyntapaiset ovat olleet ei tahdonalaisia eleitä. Voiko jo tässä vaiheessa vauva oikeasti hymyillä, ikää vajaa 6 vkoa?

Huomenna ristiäiset - kauhistuttaa pelkkä ajatuskin, kun tänään pitäisi tehdä niin hirveesti ennen iltaa ja mies ei ehdi auttaa. Eikä ole muitakaan auttamaan... :( tässä nytkin imettäessä kirjoittelen ja yritän näin hallita hitaasti sisään pyrkivää stressiä.
 
Syntyi sitten lopulta melko ryminällä tyttönen. Kokonaisuudessaan kesti 4h, mutta kun lähdin kipeytyvien supistusten vuoksi päivystykseen, tulivat 4min välein niin ei ollu kuin 3cm auki kuitenkaan - lähettivät kahville. Takas kun tulin, niin pyysin päästä suihkuun päivystyksessä ja sittenkään hoitaja ei pitänyt mitään kiirettä, otti käyriä ja järjesteli, että pääsen ammesaliin - pääsinkin, mutta siinä kun saliin pääsyä järjesteltiin ja hoitajat vuoron perään sanoi, että "ihan kohta" niin alko olla jo melko tukalaa ja kirosin miehelle, että jos joku vielä sanoo "ihan kohta" niin tää syntyy ihan kohta tähän käytävälle. Saliin kun pääsin, ja kätilö sielläkin totes, että "odota hetki, niin hän kirjaa ja laittaa sitten veden valumaan..." niin eipä ehtiny. vauva päätti syntyä samantien, 6min ponnistuksella 4,5kg vauva. Kaikki hyvin molemmilla.

päivystystä siis hiulu/30.5/tyttö/4,5kg/53cm/ja pipo huimat 36cm
 
päivitin listan, uutta ketjuu syntyneisiin katon aamulla...
...mun rauhallinen unikeko on tän päivän keskittyny huutamiseen ja minä hormoonimyrskyssä itkemiseen, nyt poju rauhottui - mä lähen nukkumaan itekkin, ennenko tää mun migreenikohtaus pahenee.
 
Oikein paljon onnea Hiulu!

Minusta kuulosti todella ihanalta toi teidän synnytys -vaikka et sitten ilmeisesti kerennyt sinne altaaseen ollenkaan. Siitä pieni "höh", itse olen ainakin kirjannut synnytystoivelistaan, että haluaisin viettää avautumisvaiheen altaassa. Noh, ehkäpä siitä lilluttelusta saa enemmän nautintoa jossain muussa tilanteessa :LOL:

Täällä taas parempi päivä. Ei uusia mustelmia tai kipeitä kaivautumisia ja mieli on rauhoittunut. Vauva kyllä syntyy sitten kun on valmis. :heart:
 
Onnea Hiulu!!
Hienosti kuuluu menneen teidänkin synnytys (ammeen poisjäännistä huolimatta :)) ja ihanan kokoinen tytteli tuli palkinnoksi :heart:
Ei ehditty yhtäaikaa sairaalaan, me päästiin keskiviikkona kotiin.
To ja pe käytiin tosin painokontrollissa potilashotellissa (kätilöpolilla). Paino ei enää vaavilla laske, mutta lisämaitoa annetaan n. 60 ml/vrk vielä oman tissimaidon lisäksi varmuuden vuoksi. Eihän tuo lisämaidon määrä hurja ole, mutta edesauttaa ainakin sitten kasvua.
Kova on poitsu nukkumaan kun vertaan aiempiin lapsosiin. Ne ei nukkuneet kuin tunnin pätkiä (jos sitäkään), mutta tämä saattaa vedellä kolme-neljä tuntiakin (tosin pienellä tissi-suuhun avustuksella välillä ;)).
Tissistä taitaa tulla tällekin kaverille tutti, mutta menköön nyt :D

En muista enää (aivot on narikassa melkein koko ajan :)) kirjoittelinko vielä yhtään meidän synnytyksestä... Tässä jotain:
Viime lauantaina laskeskelin pitkin päivää supistusten välejä. Tunsin että supistaa, mutta ihan kivuttomasti. N. klo 15 alkaen tuli suppareita n. 10 min välein, iltasella klo 18 maissa alkoivat tulla 5 min välein, edelleen kivuttomasti. Ysin maissa totesin miehelle, että parempi käydä näytillä, kun tosiaan edellinen poika tuli nopeesti vesien menon jälkeen. Soitin synnärille ja toivottivat tervetulleeksi. Perillä pääsin tietty käyrille. N. 3 cm auki ja kohdunkaulaakin vielä 1,5 cm jäljellä. Kätilö tosin totesi, että ei me enää kotiin lähdetä :)
Kateltiin jääkiekkoa ja jalkapalloa sitten siellä synnytysvastaanotolla ja notkuin jumppapallon päällä. Suppareita tuli n. 3 min välein, mutta ei niin kivuliaita, että olisin tarvinnut kivunlievitystä. Klo 22 maissa käytiin vielä ulkona käveleskelemässäkin (oli ihanan lämmin yö) miehen kanssa. Yhden maissa tehtiin taas sisätukimus, edelleen sen 3-4 cm auki, ei suuria muutoksia. Ruvettiin kuitenkin tekemään synnytyssaliin siirtoa. Puoli kahden maissa päästiin saliin. Supparit oli sen verran kipeitä, että piti keskittyä niihin, mutta eivät olleet vieläkään äärimmäisen tuskaisia. Kahden maissa sain epiduraalin, kun kätilö sanoi, että voi avittaa synnytystä kun rentoudun. No, reilun tunnin verran supistuskivut pysyikin lähes pois, mutta tunsin kuin joku olisi sukkapuikoilla pistellyt kohdun suulle. Sit jossain vaiheessa tunsin sellaisen hassun paineen tunteeen kohdun suulla (vähän kuin joku olisi yrittänyt tunkea sieltä ulos pientä palloa) ja vedet meni. Siinä samalla hirvee ponnistamisen tarve. Mies soitti hädissään kätilöä paikalle ja se noin minuutti ennen kuin kätilö tuli oli aika hirvee. No, sit kurkattiin alapäähän ja kätilö totes, että voin ruveta ponnistamaan. Ponnistin, kätilö totes, että pidä pieni tauko ja ponnista taas. Mä olin ihmeissäni, että saanko ns. koko ajan ponnistaa??? :) Ponnistusvaiheeksi merkittiin tosiaan 1 minuutti (lapsivesien menosta 5 min, niin poitsu oli pihalla).
Jos nyt ei aivan ihanaa ole tuo synnytys, niin niin mukavasti meni, että voisin heti ensi viikolla mennä uudestaan (jos ois pakko :D)).
Ihan pieni nirhaumarepeämä tuli välilihaan, ei tikkejä. Oisin heti synnytyksen jälkeen voinut lähteä vaikka lenkille, niin vähän tuntui alapäässä. Jälkivuotokin alkaa olla jo ohi.

Tsempit teille vielä omaa nyytiä odottaville!!!!!

Ai niin, Hyäkkis. Meidän poitsu syntyi siis 40+5.
 
Viimeksi muokattu:
Huh-huh, täällä edelleen yhtenä palana. Ainoanako täällä huhuilen - vai vieläkö on muita odottajia? Aoko on varmaan ainakin jo saanut nyyttinsä? Miten Oxalis tai muut loppukuiset?

Täällä alkaa olla monenmoista kriisintynkää: mies olisi jo halunnut aloittaa isyyslomansa ja on pettynyt kun joutuu edelleen menemään töihin. Anoppi soitteli eilen ja kovasti tuntui jo kärsimättömältä hänkin. Itsellä alkaa mennä hermo tuohon voinnin kyselyyn. Ja eipä se vointi niin kovin hyvä ole - vaikka siitä ei tee mieli noille kyselijöille niin yksityiskohtaisesti kertoa. Nyt tuntuu että venyy ja paukkuu, arpia tulee taatusti ja kipuja on tuolla alakerrassa ja vatsassa. Vauva tuntuu painavan vähän joka paikkaan. Onneksi ei nyt niin haittaa liikkumista, kunhan vaan painaa. Ja nukkuminen on ihan oma juttunsa. Ei oikein onnistu kun paikat puutuvat niin paljon. No, täytynee vaan mennä pienissä erissä päiväunille, josko sillä saisi aikaiseksi riittävästi lepoa.

Supistuksia mulla ei ole vieläkään. Oon alkanut epäillä, että joku on vialla, mutta kyllä mulla oli supistuksia silloin viikolla 36. Mullahan on ollut koko ajan hiukan vaikeuksia tuntea vauvan liikkeitä (tunnen ne paremmin kädellä vatsan päältä ja näen, kuin että tuntisin vatsallani) - niin nyt sitten on pelottanut, että en tuntisikaan varsinaisia supistuksia. Vatsan kovettumista mulla kyllä on ollut, mutta se on ollut kivutonta.

Nyt on siis 40+6, tuskinpa tässä on enää pitkästi odotettavaa minullakaan =)
 
Täällä vielä yhtenä palana ollaan, mutta 2,5 tuntia oon valvonut suht säännöllisten supistusten kanssa. :) Nyt tulee noin 6 min välein, mutta ei kestä kovin kauaa ja kipu on vielä hyvinkin siedettävää. Mistähän sitä vaan tietäis sitten lähteä oikeeseen aikaan sairaalaan... Voihan kai vielä olla että nämä tästä häviävätkin niin en ole viitsinyt vielä koiranhoitajaa toiselta paikkakunnalta hätyytellä. Mutta toiveikkaana odotellaan josko tänään olisi se päivä. :) Ehdin jo aamupäiväksi varaamaan akupunktioajankin, mutta ehti tämä herra näköjään säikähtää jo ajatusta neuloista. Tosin pääsyy akupunkitoon olisi ollut tuo selkäjumi (joka onneksi on jo helpottanut aika hyvin, mutta ei kokonaan), mutta samalla olisi voinut pari neulaa pistää niihin käynnistystä edistäviin pisteisiin.

Hmmm, nyt on kyllä joukossa ollut sellaisia hyvin lyhkäisiä ja vain hyvin vähän kipeitä kovettumisia, mutta säännöllisesti tulevat. Että katsotaan nyt sitten oliko tosiaan väärä hälytys vai ei. Jotenkin näin ensikertalaisena on kyllä olo että on ihan pihalla näistä jutuista.

40+5
 
Jee Oxalis! Ehkä tänään on meidän päivä!

Täällä yö on sujunut samoissa kuvioissa. Mulla kyllä supistukset laantuivat, mutta kun koko touhu alkoi vesien menolla, niin ei tarvitse sitten loputtomiin odotella. Päivälllä päästään tarkistukseen ja sitten illalla varmaankin (jos kerran max 24 h odottavat) ottavat meidät jo sisään synnärille.

Vesien meno oli kyllä sellanen helpotus ettei sitä voi sanoin kuvailla. Ihan viimeisenä ennen nukkumaanmenoa näytin miehelle vatsaa, kuinka se on kuin yksi suuri mustelma - niin äärilleen täynnä vettä taisi olla. Ja kun vedet meni, sitä tuli paljon enemmän kuin olisin ikinä voinut kuvitellakaan. Olo tietty helpotti samantien kun se vesipallo puhkesi.

Nyt sit vaan ootellaan, haluaako vauva syntyä tänään, vai meneekö tässä vielä pidempään.
 
  • Tykkää
Reactions: hiulu
Hienoa Minttumaari! Menispä mullakin vedet niin ei tarvis arpoa. Mullakin laantui supistukset, nyt on tullut aika vaihtelevasti, mutta enimmäkseen noin vartin välein. Kai mä tuon miehen päästän vähäks aikaa töihin vielä lähteen.
 
Tsemppiä viimeisille jakaantuville:)
Meidän pieni jo 3vko tänään :O Huomenna neuvolaa ja kuulontestausta. Toivottavasti on kuuleva vauva mutta se selviää sitten.
Hyvää kesää kaikille!
Täytyykin itsekin siirtyä vauvapuolelle kirjoittelee.
 
Täällä palattu kotiin synnäriltä. Pari tuntia makailin käyrillä, kaikki näyttää olevan mallillaan, ainoastaa supistukset loistavat poissaolollaan. Käynnistys on huomenna aamulla ja osastolle pitää mennä jo illalla. Kätilö oli kyllä sitä mieltä, että todennäköisesti supistukset alkava itsekseen jo sitä ennen.

Hölmöä vaan, että kun viime yön supistukset jatkuivat puoli kuuteen saakka - niin mies ei sitten tänään mennyt töihin kun luultiin, et jotain alkais tapahtua. Ja jos synnytys ei tänään alakaan, niin joutuu mies huomenna töihin, koska eihän sitäkään sit tiedä, kuin kauan se käynnistely tulee kestämään.

Toivottavasti kuitenkin saadaan huomenna vauva syntymään :heart:

Mites Oxalis? Onko supistelu jatkunut?
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut kaikille vauvan saaneille! <3
Täällä sitä vielä yhtenä kappaleena kärsitään. Nyt 41+1 ja perjantaina on yliaikaiskontrolli. Harmittaa kun tuntuu, että kaikki muut on jo vauvansa saaneet, mutta tämähän oli odotettavissa, kun la oli ihan toukokuun lopulla. Minullakin on ollut öisin jonkun verran supistuksia ja tänään oli jopa päivällä yksi lyhyt jakso supistuksia. Aina kuitenkin loppuvat, joten tuskin on mitään kohdunsuulla tapahtunut. Pakko myöntää, että kyllästyttää jo tämä odottelu.
 

Yhteistyössä