Toukomurut 2014 ~ Tammikuussa

Vaunut Meillä on esikoisella ollu n. 800e vaunut (mummo osti, ei muuten... :D ) Mutta noiden edellä mainittujen juttujen lisäksi kannattaa miettiä se, etsitkö vaunuja hiekkaisille/kuoppaisille teille vai kaupunkiin ja kauppoihin? Kääntyvät etupyörät on ihan ehdoton tuossa viimeisimmässä vaihtoehdossa! Meillä on sellaiset, jossa on kääntyvät pikkupyöröt ja toiset isot pyörät sekä heittoaisa. Talvella loskakelillä kääntää aisan niin päin, että kulkee isot pöyrät eellä ja pikkupyörät lukossa niin kulkee jonkinmoisessa loskassakin - mutta kesällä niin päin, että kääntyvät pyörät edessä. Lisäksi on käännettävä istuin osa, kumminpäin vaan voi mennä nenä menosuuntaan tai vanhempaan päin. Huonoa noissa on ahdas tavarakoppa, kankainen, kerää lunta helposti talvella. muutoin oon kyllä ollu tosi tyytyväinen. Mummolassa maalla toivoisi ehkä ilmakumipyöriä tai enempi jousitusta, mutta harvoin siellä on vaunuja työnnelty.
 
Jeps, ehkä miehissä on sit ihan yleisesti joku valmistusvika ettei ne tajuu:D Jotenkin vaan rassaa niin kympillä, kun samoista asioista tahkotaan vuosikausia ja mikään ei koskaan muutu. En kyllä itsekään ole varmasti mikään ihana ja herttainen pikkuvaimo, mut silti.

Mulla oli esikoisesta lainavaunut ja kuopukselle ostin sit omat, maksoin muistaakseni noin 700 (Gesslein)€ ja todella tyytyväinen olen ollut, ainoastaan se, et kun ovat 3-pyöräiset, niin kaatuvat tietty helpommin, mut kun sen tietää, niin osaa varautua. Meillä vaunuja on käytetty tosi paljon, koska lenkkeily on mun lempipuuhaa.Kannattaa varmaan katsella ihan liikkeistä, mikä malli miellyttää ja katsoa sit netistä saisko sieltä halvemmalla -usein saa, mut kannattaa olla ajoissa, jos joutuu tilaamaan halutun kuosin ulkomailta voi mennä viikkoja.

Tänään oli nla ja kaikki ok, painokaan ei ollut noussut kuin 200 g/vko, joka kuulema pitääkin nousta. Mulla tuo nousu kyllä johtuu ihan puhtaasti joulunajan herkuttelusta -pitihän sitä nyt lomaa juhlistaa:whistle: Toinen sokerirasitus olis reilun vkon päästä ja siitä vielä vko niin olis eka ja ainoa lääkäri -kumpaakaan en odota innolla, koska glukoosiliemi maistuu tosi öklöltä ja lääkäri tekee sisätutkimuksen, mikä ei myöskään kuulu mun suosikkeihin.

Ekat pikkuvaatteet on nyt ostettu -voi taivas, miten pieniä ne on, miten ihmeessä sitä taas uskaltaa koskeakaan vastasyntyneeseen ettei se mene rikki kun on niin pieni ja hento?

Ollakovai..? ja poika 23+0 poks
 
Rakenneultrassa käyty. Kaikki näytti hyvältä, ei mitään valituksen sanaa. Villi tapaus vaan, ei millään jaksanut pysyä paikallaan, mutta ei myöskään suostunut kasvoja näyttämään. Vähän saatiin kurkata sivuprofiilia, mutta sitten tulikin jo kättä eteen. Vastaa viikkoja muutaman päivän sisään. Istukka on takaseinässä ja siinäkin kaikki ok. Painoarvio oli 364g, eli aika iso jo :eek: Miten olin ymmärtänyt että keskimääräsesti ne olisi tässä vaiheessa n. 100g pienenpiä. Eikai sieltä mikään 4-5 kilonen möllikkä ole tulossa.. Ja varovaisen tyttö-lupauksen antoi. Kuulemma tyttö vähän hankalempi varmaksi sanoa, kuin poju.

Raskauden keski-vaihetta juhlistaakseen mies häipyi armeijaan. Ja jos sen vuoden siellä saa olla, kuten haluaakin, niin "saan" harjoitella vauva-aikaa aika pitkälti yksin sen reilut puolvuotta. Ja loppuraskauden "ihanuudet" täytyy vain sinnitellä yksin. Pelottaa vain kun tuo maha sitten pullahtaa eteen ja pitäisi edelleen huusholli pitää kuosissa. Täällä nimittäin saisi imuroida ja luututa 2pv:n välein, kissasta lähtee sen verta karvaa ja elektroniikkaa on senkin edestä. Ja ajokortittomana ei kaupassakäymiseen saa helpotuksia :/

Pitäisiköhän niitä vaunuja tosissaan alkaa jo pohtia :eek:

20+2
 
Nienji, pienihän tuo on, meille tuli painoarvioksi 440g :D Viikkoja olis rakenneultrassa pitänyt olla vähän vaille 22, mutta mötikkä vastasi lähemmäs viikkoa isompaa.. Että tuota. Toivotaan että tää on sellaista mallia että kasvaa nopsasti tässä puolivälissä ja hidastaa sitten loppua kohti.
 
Kela asiaa.
Kävin eilen neuvolassa, jossa annettiin ne äitiyslomakaavakkeet. Sit naama kiinni ruutuun, että mitäs nämä nyt tarkoittavat. Inhoon kelan kaavakkeita, vaikka ite pyörittelenkin vastaavia päivät pitkät töissä.
Jos työnantaja maksaa palkkaa kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta, maksaa kela äitiysrahan työnantajalle. Kelan äitiysraha määräytyy minulla 2012 vahvistetun verotuksen mukaan. Ok. Mutta jos minulla on ollut 2012 suurempi palkka kuin nyt on ja minulla on myös palkan lisäksi muita tuloja (myel). Niin jos äitiysrahani on suurempi kuin palkkani niin mihin se erotus sitten menee? Työnantaja nauttii saamastaan etuudesta?

Tällaista mietiskelen... :)
Nuutti 23 + 1
 
Meillä oli painoarvio rakenneultrassa 460 g :D mutta tästä tulee pitkä poika kun reisiluukin oli viikkoa suuremmissa mitoissa kun olis pitänyt :p että varmasti geenit vaikuttaa! Mies on pitkä ja mä pätkä, isäänsä poika tulee :D
 
Niin ja meillä on vielä yhdistelmät esikoiselta tallessa, niissä on isot pyörät - täällä maalla on hankalaa mennä pienillä pyörillä. Jos joskus esikoinen lähtee lenkille mukaan, saa kävellä tai auttaa vaunujen työntämisessä. Meillä on sen verran iso piha että varmaan vauva nukkuu pihassa ja mä ja esikoinen juostaan kilpaa pihalla :D tai leikitään muita liikunnallisia leikkejä ettei vaunulenkkejä tartte tehdä ;) en viitsi ostaa tuplarattaita kun nuo yhdistelmät on niin hyvät ainakin vauva-aikana, siitä rattaista en sitte tykkää..... Ostin ne serkulta käytettyinä mutta tuo on sellainen merkki että maksaa uutenakin vain jotain 300 €.
 
Moi!

Vaunukeskusteluun voisin osallistua sen verran, että ainoa mikä esikoisellemme ostetuissa vaunuissa on harmittanut on juuri se, että ostoksia ei mahdu paljoa sinne alaosaan. Nyt jos ostaisin uuden vaunut, niin siihen kiinnittäisin huomioita, että sinne mahtuis ostoskassit kunnolla.

Eipä tänne muuta tänään! Ihanaa kuulostella potkuja...

Lokakuinen ja pikku2 21+4
 
Nienji Meillä ru 20+3, painoa oli 380g, sanoi että vastaa kooltaan/mitoiltaan viikkoja 20+5 . Isompi tämä tyttönen oli kuin veljensä aikoinaan, ja veljensä syntyi rv 34+2 ja painoi 2980g ja oli 48cm pitkä :D Pikkusen myös pelottaa tuo, että onko tulossa joku 5 kilonen jötkäle, kun ei näitä ultria tässä enää välttämättä ole, mutta kaipa neuvola lähettää sitten koko arvioon vielä jos on tarpeen.
 
iltaa =)
nyt kun lapset sänkylöis on aikaa täs syventyä oikeen kirjoittamaan ja kommentoimaan teidän ajatuksia =)

Onnea taas hyvistä ultra kuulumisista =) :heart: onkohan facen puolella olevilla kans, jotka ei tänne kirjoittele, kaikki ollut hyvin?

Hyökkäysvaunulle paljon jaksamisia ja voimia päivä kerrallaan elämiseen ja masun kasvatukseen =) onneksi raskaus aina laittaa tavallaan vauhtia rattaisiin ja pääsee nopeastikkin tarvittaessa asiantuntijoiden luokse =)

mahalla olemisesta ei meinaa täälläkään tulla mitään ja itseä se häiritsee suunnattomasti kun olen tottunut nukkumaan vatsallaan niin nnyt alkaa se loputon odottaminen että saan nukkua taas vatsallani :D :S

vaunuista tulikin tabu aihe yhtäkkiä tänne :D mutta kyl vaan pitää rueta tosissaan itsekkin miettimään hankintojen kans että mitä vielä tarvittee ja koska sitä saisi rueta laittamaan kaikkea valmiiksi, vaatteet kaivaa esille, pinnasänky, rattaat, turvakaukalon pesu ( oon ruennut miettimään että hommaanko vielä toisen ja laitan tuon myyntiin mikä jo on :x ) lelujen pesut, mutta ehkäpä mä nyt maltan odottaa ainakin sinne äitiyspakkauksen saapumiseen asti. :D :D

Kelasta Nuutti taisit kysellä ja tämä rupeaa olemaan ajankohtainen meille kaikille. Itse varasin kelan palvelusta soitto ajan tän kuun loppuun, ja ajattelin odottaa sinne asti vaikka saan ensi viikolla raskaustodistksen yms tarvittavat paperit, että saan laitettua sitten kaikki paperit menemään ja tiedän mitä haen ja mihin minulla on oikeus ja yms. paperithan pitää laittaa menemään 2 kk ennen LA päivämäärää viimeistään. itse olen ajatellut odottaa aika viime tinkaan jos saisin sen tän vuoden pakkauksen. mutta katsoo nyt.

Liikkeet on ollut pari päivää tosi hiljaisia ja piti ihan doppleria kaivaa ja kuunnella että onko kaikki hyvin ja hyvin kuului 140-150 välillä sykkeet, ihan säikähdin ku neuvolakin on vasta ensi viikolla että onhan kaikki hyvin. Kaipa se tämä äidin rakkaus jo tätä tulevaakin kohtaan on suuri. Vauvathan opettavat jo vatsassa ollesa tulevaa äitiä rytmille, tai niin vanha kansa sanoo, ja kyllä se aika lailla on pitänyt paikkaa varsinkin yö heräämisten kans mun kohdalla.

väsymys on meinannut tehdä takaisin tuloa ja vähän kyllä arveluttaa että onkohan HB taas tippunut entisestään, kun nythän on se aika raskaudesta kun masu vie kaiken ja vähän ylimääräistä kasvamiseen ja liikkumiseen.

muuten omat olot on aika hyvät kaiken kaikkiaan. Ihana arki alkoi tiistaina kun keskimmäiselläkin alkoi eskari. sinne sokeri rasitukseen varmaan saan ajan varata ens viikon nla:n jälkeen. ja toivottavasti sitten olis seuraavalle kerralle nla lääkäri niin saisi sitten vähän tietoo että onko nämä ennakoivat supistukset tehneet töitä tuolla kohdunsuulla mutta jos ei niin täytyy kysyä että jos kumminkin laitettaas varuuksi aika ja sais sitten samalla puhua että saisko sen lähetteen sinne pelkopolille kun viikkoja on nyt jo 22 huomen 23 vissiin että olisi sitten hyvissä ajoin seurantaa ettei sitten 39 viikolla lääkärit ylläty kun onkin 5 kiloone :confused:

noh mutta sellaasta, tuli taas pitkä ku nälkävuosi mun tekstistä ku koneelle pääsi :D

SAspa ja tirriäinen 22+6 vissiin :D
 
Hei!

Eilen oli vihdoin 2. neuvola ja sain raskaustodistuksen Kelaa varten. Hb oli noussut 111 ? 130, eli nyt pidän taukoa raudan syömisessä. Sf-mitta oli 28cm, joka on suunnilleen sama, mikä on ollut edellisissä raskauksissa korkeimmillaan. Painoa oli tullut kamalasti mutta muuten kaikki ok.

Tällä viikolla on ollut paluu arkeen loman jälkeen ja on kyllä ollut tuskaista. Työpäivät kuluvat särkylääkkeiden voimalla, mistä lienee keskusteltava perjantaina Naikkarilla, kun on seuraava aika lääkärille.

Kantoliinoista: meillä on 3kpl, Kaislakehto, Me&Mama ja sit yks merkitön kudottu liina. Noi trikoiset on ollu mun mielestä ihan parhaita vastasyntyneen kanssa ja kudottu sitten vähän isomman. Aikasemmin mulla oli myös rengasliina mutta myin sen, kun en kokenut sen käyttöä omalla kohdalla näppäräksi.

Vaunut: meille tulee ainakin Teutonian tuplat mut toiset, joihin sais kaukalot, on vielä hakusessa. Niitä tuntuu olevan mahdoton löytää sellaisina, jotka sais myös makuuasentoon. Jos jollakin on tietoa, niin olisin kiitollinen :).

Hiuksia en oo värjänny mut ajattelin kerran tehdä niin vähän ennen synnytystä ja muutenkin käydä kampanjalla, jos näyttäisin vaikka ihmiseltä sitten ekoissa kuvissa vauvojen kanssa ;).

Choco coco & Ihme ja Kumma 23+2
 
srz
Täällä odotellaan huomista ru:ta ja tänään oon saanut paljon potkuja osakseni <3

Vaunuista: Meillä on nuorimmaisen hartanit säästössä. Isovanhemmat ostivat ne meille puoliksi, ei meilläkään muuten olisi niihin ollut varaa. Maksoivat joku 700e. Esikoisen vaunut olivat melko kömpelöt, muuta pahaa sanottavaa niistä ei ollut. Eivät olleet mitään tunnettua merkkiä. Näistä Hartanin topline X:stä ei ole pienintäkään huonoa sanaa sanottavana, todella hyvät. Heittoaisa oli meillä kans niitä ostaessa must-juttu. Jos Brioissa olisi 2011 malleissa ollut se, olisimme varmaan päätyneet niihin. Mutta valinta ei kaduta :) Esikoisella oli kova vaunukoppa, mielestäni oli parempi kesävauvalle. Nykyään on pehmeä - hyvä sekin :) Ilmakennopyörät luultiin haluavamme mutta nämä puhkeamattomat versiotkin ovat olleet hyvät.

Kestoista, mä en myöskään ole mikään eco ihminen muuten... en edes kierrätä :p Meidän esikoinen sai myös reteet vaippaihottumat kertiksistä ja asuttiin esikoisen kanssa ekat 3 vuotta kaksistaan niin pyykkivuorikaan ei kovin suureksi kasvanut. Nämä taskuvaipat on vaan mun mielestä kauniit ja mukavat. Pesupähkinöillä niitä pesen ja joskus ostan kestoille tarkoitettua pesuainetta.

Mulla odottaa myös lankakerä ja puikot neuletyön aloitusta... katsotaan jos huomenna tietäisin teenkö pinkistä vai sinisestä ;) MEidän 2v sai juuri villahousut ja esikoinen villasukat. Niin ja isäntä tumput.

Kerran oon juuriksavun blondannut raskausaikana ja ainakin vielä toisen kerran menen ennen toukokuuta. Sitten ehkä jos ristiäisiin mennessä kävis... blondaisin useamminkin jos rahatilanne sallisi. Ja vakiokampaajani aikataulu :p

Mulla oli nuorimmaisesta raskausdiabetes, joten olen kerran käynyt jo sokerirasituksessa. Ens kuun alussa pitäisi mennä taas eikä innosta yhtään... se litku on jumalattoman pahaa! Onneksi viimeksi sain makuupaikan koko 2 tunniksi. Tai se oli ainoa mahdollisuus mun pahoinvoinnin kanssa... puklasin heti kun nousin ylös viimeisen verikokeen jälkeen :p Onneksi arvot olivat ok. Ei kyllä nyt ole edes sellainen olo että sokeriarvoissa olisi vikaa. Edellinen rd todettiin vasta rv30+ ja sen huomasi... makean jälkeen heikotti ja päässä vippas ja hetkittäin tuli törkee jano mikä ei meinannut lähteä vaikka kuinka joi vettä. Ei kiitos sitä enää...

Painoa mulle ei ole vielä tullut yhtään lähtöpainoon verrattuna, kilo ollaan vielä siitä pakkasella. Reippaan pahoinvoinnin takia kiloja karisi alussa... tosin ei haittaa, lähtöpainoa oli riittävästi :p
 
Kestovaipoista laitoin Oxalikselle yksäriä ja laitan mielelläni muillekin - minä olen innokas niiden puolesta puhuja, mutta en fanaatikko, nytkin esikko nukkuu liberot jalassa... Ompelen niitä itse meille ja välillä muille ja kirjoitan niistä (ja muista ompeluksista) myös blogiini. Siellä on siis mm. meidän kokemuksia siitä millaiset määrät vaippoja on hyvät, mitkä meillä toimi ja mitkä oli aivan susia jne. Vinkkaan muillekin, jos joku haluaa.

Vaunut olen käytännössä ostanut, sovittiin kaverin kanssa, että ostan heidän käytöstä tämän kevään aikana poistuvat emmailjungat, joissa on vaunukoppa ja rattaat sitten myös samassa. on joo käytetyt, mutta vaikutti oikein hyviltä. Esikoisen omat ovat kaatopaikalla, ne hajosi atomeiksi, mutta olivatkin kiertäneet jo usealla eri beibellä. Lisäksi mulla on gracon kolmipyöräiset joggerit, joihin saa turvakaukalon kiinni. TUntui tosi tarpeelliselta se turvakaukalon saaminen, mutta käytin ehkä 5 kertaa, että se siitä. Muuten ne olivat kyllä ihanan kevyesti liikkuvat ja joskus jopa sain lähdettyä juoksemaan niiden kanssa. Isothan ne matkarattaiksi olivat, mutta kun oli niin kauniit ruskea-limet, että pakkohan ne oli huutaa... ;)

Ja värjääminen... ehkä minä-tyttö olen nyt ihan hiljaa siitä mikä kannattaa ja mikä ei. Olen repinyt tapetit seinältä lastenhuoneesta ja maalannut ensin tartuntapohjamaalilla ja sitten vesiohenteisella pinnat tässä viime päivinä. Vähän arvelutti, mutta jos haluaa saada valmista, niin pakkohan se on tehdä. Ja viimeinen tikki oli lukea listasta, että älä maalaa raskausaikana mitään ja samassa listassa mm. kiellettiin minkään muovipakkauksien avaaminen, kun voi olla jotakin suojakaasua tms sisällä. Jos joku lista kieltää minua avaamasta jauhelihapakettia, niin hankalaksihan tämä elämä menee. Siksi heitin listan roskiin ja avasin maalipöntöt. Tottakai tuuletin hyvin ja käytin kaikkia mahdollisia suojaimia ym. Ja mikä parasta, hieno tuli :)

Kelaneuvola perjantaina. Muistan, että joku muukin oli opettaja täällä ketjussa, en vain muista, että kuka, sori... Jos löytyy parempaa tietoa, niin apu kiinnostaisi. Nyt kun la on toukokuussa, niin äitiyslomahan jatkuu meidän kesäloman tai minkä ikinä "opetuksettoman jakson" puolelle. Ja kun periaatteessa ei voida vuosilomia siirtää, niin otanko mä nyt tässä takkiin sitten, kun on kesälomalla pakko olla äitiyslomalla? Sinänsä turha ruikuttaa, on tässä ammatissa aikas hyvät nämä lomaedut, mutta tulipahan vain mieleeni, että tietääkö joku, miten homma menee. Palkka kun on kuitenkin se työstä saatu palkka, mikä on vain jaettu 12kk. Ja saako äitiyslomalla tienata muuten? YO-kirjoitusten korjauksen palkka kun maksetaan vasta muistaakseni kesäkuussa, niin sotkeeko se nyt jotakin sitten. Äh, kiitollisena otan siis kaikki nämä avustukset vastaan ja koitan olla valittamatta... enkä niistä valitakaan, vaan ruikutan epäselvän tuntuisesta systeemistä. Kelan sivujen avaaminen saa täälläkin jo sellaisen stressireaktion aikaan, että huhhuh :LOL:

sallamaria 22+4
 
Vaunuista: kannattaa tosiaan surffata eka riittävästi ja miettiä noita ominaisuuksia, mitä tarttee. Siitä oli ainakin meillä apua ja päädyttiin lopulta hieman poikkeavaan ratkaisuun esikoisen kanssa ja ostettiin kohtuullisen edulliset _rattaat_ Teutonian Timmyt, jotka sopi meille hyvin. Eivät siis edes yhdistelmävaunut vaan tukevat kuomulliset rattaat, joiden selkänojan sai lähes makuuasentoon, joten yhdistettynä pehmeään koppaan toimi myös vauvalla. Ohjeiden vastaisesti myös kuomun sai ns. väärinpäin vauva-aikana niin että lapsen sai kulkemaan naama itseen päin. Näille on tullut kilometrejä ja niiden suurin etu on ehdottomasti ollut koko, joka on selvästi normi hyökk..yhdistelmiä pienempi. Mahtuvat pienempäänkin autoon ja renkaat on kuitenkin kunnolliset, joten kulkevat niin loskassa kuin kaupoissakin.

ON: Neuvolassa käyty. Joulumässäily näkyi painossa +500g viikko :ashamed:, mutta onneksi vasta +4kg lähtöpainosta. Kaveri tuntuu tosi aktiiviselta ja monottaa vatsaa viikkoihin nähden aika vauhdikkaasti. Hirvittää jo, millainen melske tuolla käy kun kasvaa.

Tuanni + Pörri 19 +5
 
Vaippaihottomasta vielä, kun moni sen vuoksi on kerttikset jättänyt. Meille sopi vain libero ja vein vesipesu - vaippaihottomaa aiheutti mm. pampersin vauvavaippojen verkko ja lisäksi kaikki valmiit pepunpesupyyhkeet. Pojan peppu pestiin pumpulilapuilla ja vedellä ja kuivattiin + rasvattiin, bepanthen oli ehdottomasti paras tähän (talkki ei toiminut suolistovaivaisella) Ja jotkut joitakin pumpulimerkkejäkään iho ei sietänyt. Mutta varmaan hyvin yksilöllistä - toisille se on nimeomaan kerttis mikä rikkoo ihon, toiselle joku muu juttu. Toiselle käy joku erilainen rasva, toiselle talkki.
 
sallamaria84 - kelasta. Saatko sä palkkaa 3 ensimmäiseltä kuukaudelta? Mä ajattelen, että nämä ns. ekstrapalkat maksetaan kelan korvauksesta huolimatta. Esim. lomakorvaukset tulee meillä joka vuosi automatic tiettynä ajankohtana. En ole opettaja, mutta läheltä seurannut. Ainahan vanhempainvapaalla olevat opettajat ilmoittautuvat kesäloma ajaksi töihin, jolloin saavat täyden palkan ja palaavat sen jälkeen hoitovapaalle, jolloin tuuraaja joutuu kesäksi kortistoon. Mutta voiko kelan äitiysrahan aikana saada loma-ajanpalkkaa (tai sitten se sovitellaan kelan rahan kanssa)? Meillä sattuu tämä äippäloma juuri parahiksi teidän parhaimpaan työajankohtaan... ;) Kelan sivuilta et varmaan saa vastausta, jos ne kelan puhelinpalvelussa osaisivat auttaa.

Itse soitin kelaan heti aamusta, kun kello pärähti klo 8.00. Sain vastauksen. Eli jos kelan korvaus on suurempi kuin nyt maksettava palkka, kela maksaa erotuksen minulle. He maksavat työnantajalle vain palkan osuuden.
 
Hei! Olen jo kauan lukenut juttuja täältä, mutta vasta nyt uskaltaudun kirjoittamaan. Meillä takana rankat lapsettomuushoidot, joten ehkäpä siitä syystä vasta nyt kun vatsa todella kasvaa alan uskoa, että musta tulee äiti ja meistä muodostuu perhe <3 :) Laskettu aika on 10.5 ja tähän mennessä kaikki on menny tosi hyvin. Onkohan mitään mahdollisuutta päästä mukaan vielä siihen facebook-ryhmään joka jo aikaa sitten perustettiin? Silloin ei vielä rohkeus riittänyt mukaan.
 
Moi!

Mieheni veljen avovaimo tarjoutui hankkimaan meille vauvakirjan ja eilen hän sitten sen meille toimitti. Kivaa! Siinä on jo muutamia kohtia mitä voi täytellä ennen vauvan syntymääkin. Esikoinen on myös asiasta innoissaan ja lupasin, että tänään illalla voidaan jo alkaa sitä täyttelemään.

Niin, ei tänne sen kummempia kuulu. Kesälomia pitelen pois siten, että oon aina maanantait ja perjantait vapaalla äitiyslomaan saakka. Tarkotuksena olis yrittää taloa rakentaa valmiiksi.

Lokakuinen ja pikku2
 
Lokakuinen, millainen vauvakirja se oli? Mä olisin kans innoissani jo ostamassa (tai ainakin katselemassa) vauvakirjaa, kun oma äiti piti meistä kaikista sellaista aikanaan. Se oli sitten kiva saada itselle, kun kotoa muutti pois. Harmi vain, että kuopuksena ja kolmantena lapsena mun kirjaa täytettiin sitten kaikista vähiten :/

Kestovaippailusta ei mulla ole kokemusta, kun ensimmäistä odotan. Olinkin miettinyt, että hommaan parit kestovaipat jo alkuun, jotta voi testailla. Ja pelkään koko ajan, että joku yö herään vaihtamaan vauvalle vaippoja, ja siellä ei olekaan enää yhtään jäljellä. Näin kestovaipoista saisi varman hätävaran myös. Kun ei alkuun ole tuota miestä täällä pyörimässä, jonka voisi käskeä kauppaan tarvittaessa.

Sain ekat syyllistykset jo imetyksestä. Äiti soitti ja sanoi, että sinähän sitten imetät niin pitkään kuin pystyt. Yritin siinä sitten kertoa, että olin jostain lukenut/kuullut että on illalla ennen nukkumaan menoa antanut äidinmaidon seassa korviketta, kun se on kuulemma vähän tuhdimpaa tavaraa -> näin vauva on nukkunut sitten yöllä pidempään tai paremmin kun ei nälkä yllätä heti. Äitinihän tästä vain suuttui ja sanoi ettei korviketta anneta. Kamala miten voi tuntea itsensä huonoksi vanhemmaksi jo ennen lapsen syntymää :/ Enkä tosissani miettinyt että vain korvikkeella ruokin, pelkästään tarvittaessa "iltapalana".

Alkaa muutenkin vähän ahdistamaan kuinka sitä oppii vauvan eri itkut ja ongelmat tunnistamaan. Ja kuinka osaa tarpeeksi nopeasti reagoida oikein jos on vaippaihottumia jne. Kun tuntuu ettei mistään enää uskalla omalle äitille kertoa, sillä on niin vahvat näkemykset siitä mikä on oikein. Esim. hänen mielestään on oikein antaa pienelle lapselle pullaa ja karkkia yms. sokerista, mitä vastaan me miehen kanssa ollaan. Minun puolelta tulee diabetestä ja ylipainoa, miehen puolelta sitten ADHD, niin ei haluttaisi "ruokkia" noita ominaisuuksia sokerilla, jota se pieni ei kuitenkaan tarvitse. Tätäkään äiti ei ymmärrä...

Ja puolen välin kunniaksi, raskauspahoinvointi jatkuu.. :D

20+3
 
Viimeksi muokattu:
Hirmusia mötkylöitä teidän vauvelit jo! Tänään oli neuvola ja meillä painoarvio 285g jos nyt ihan oikein muistan, kun ei neuvolakorttiin merkannut.. Noh, jospa se ottais hirrmusen kasvuspurtin ens viikon rakenneultraan (rupeaa hiukka jännittää kun silloin mieskin näkee murusen ekan kerran<3) :) Kohdun korkeus oli 17,5cm.

Miltä ne harjoitussupistukset oikein tuntuu? Mulla oli viimeyönä ihmeellistä kipuilua ja rupesin miettimään voisko olla siitä kyse.. Päivällä siivottiin niin vähän tavallista enemmän tuli rasitusta selälle.

lahopää 19+5
 
Kiitos Nuutti79! Saan joo työnantajan maksamana ekat 3 kk. Ja olispas hienoa, jos saisikin kesältä myös palkan. En jäänyt viimeksi hoitovapaalle, niin mä en oo (vielä) syyllistynyt sijaisen kesäajan palkan ryöväämiseen, en tiiä miten tällä kertaa. Onpahan huono systeemi sekin sille, kuka koko vuoden duunit tekee.

Yks kollega sanoi taktikoivansa ehkä niin, että aloittaa äippäloman varhennettuna, on kesän "töissä" ja jää vanhempainvapaalle kun koulut alkaa. Ei pöllömpää sekään, kelan kiemurat on porsaanreikiä täynnä ;)
 
Maito Varmaan hyvin yksilöllistä. Mulla oli omaa maito ylitarpeen ja tuhtia tavaraa - esikoinen eli sillä ja oli pulska niin kauan kuin maitoa halusi, osa meni äidinmaitokeräykseen. Sitten 7kk iässä poika vaan päätti, että rintamaito ei enää käy - ei pullosta, ei mistään - kaikkemme mietittiin, että miksi se maistuu muka pahalta, mutta ei kai vaan enää siinä vaiheessa ollut samanmakuista kuin ihan justiin alkaneessa maidon tulossa. Poika siirty kokonaan korvikkeisiin ja soseisiin -> laihtui. toki siis vauvan pyöreys häviää jossain kohtaa muutenkin, mutta tuo oma maito oli kyllä se mikä piti esikoisen tyytyväisenä ja pulleana. Nythän sama poika on tosi hoikka.

Ärsyttävät sukulaiset Mitä vanhempaa polvea sen vaikeampi sietää neuvoja - isoäidiltäni ei vaan millään korvat kestä kuulla yhtään poikkipuolista sanaa - oman äidin neuvot vielä nielee vaikka hammastapurren ja anopin jopa paremmin kuin oman äidin...

harkkasupistukset maha menee kovaksi ja hellittää sitten, voi toistua jos tulee useempi peräkkäin. Ei varsinaisesti satu, mutta ei se nyt mukavaakaan ole.

Varhennetulle ei käsittääkseni voi jäädä jos on työpaikka? itse tein esikoisesta niin, että kouluuun liittyvä työni loppui (työsopimus päättyi) muutamaa päivää ennen kuin varhennettu alkoi :) Palkkaan perustuva äitiysraha, mutta sai jäädä varhennetulle, kun ei ollut työtä :D
 
Jos työnantaja maksaa palkkaa ensimmäiset kolme kuukautta, menee Kelan raha työnantajalle. Joissain kunnissa on myös määritelty, montako kertaa virkavapaalta saa palata töihin, jolloin kesäksi palaamista kannattaa miettiä, jos haluaa pätkiä vapaata miehen kanssa. Eli esim. jos sallamaria sulla olisi tällainen kahden paluun rajoite ja palaisit töihin ensimmäiseksi kesäksi, niin jotta voisit seuraavana kesänä palata, pitäisi sinun palata silloin jo kokonaan töihin (lukuvuodesta 15-16).
 

Yhteistyössä