Toukomurut 2014 ~ Tammikuussa

Hei mammat!

Täälläkin oli tänään rakenneultra.
Kaikki oli kunnossa ja POIKA tulossa. Ei epäilystäkään! ;)
On tässä vähän sulattelemista.
Yhtäkään nimeä ei olla vielä pojalle keksitty. Tytölle olisi ollut jo nimi valmiina. :whistle:

On kova poika liikkumaan. Hirveä myllerrys päivittäin masussa. Ties millainen vili vilperi sieltä on sitten tulossa. :popcorn:


Jessica ja vauva 20+2
 
Mulla ultra vasta ensiviikolla, mutta päivittelen muita juttuja tähän väliin.

Hieno kuulla, että muiden ultrat mennyt hyvin :) Meneeköhän toukokuu niin, että suurin osa pojista syntyy alkukuusta ja tytöt sitten loppukuusta ;) Meillä on miekkosen kanssa aika vahvat luulot että tyttö olisi tulossa, joten mielenkiinnolla odotan mitä ultrassa sitten nähdään. Ollaan nimikin jo todennäköisesti päätetty tytölle, pojille se on ollut hieman vaikeampaa, kun vaihtoehtoja tulee niin paljon. Tytölle tuli vain tuo yksi ja sekin minun suusta, mutta mies onneksi ihastui siihen rimpsuun myös.

Liikkeet alkoi näkyä päälle jo viimeviikolla ja ukko on niitä saanut muutaman jo tuntea omaan käteensä. Paljon tuo pyörii tuolla, mutta epäilen niitten olevan potkuja sitten mitkä tuossa navan alla ihan näkyvätkin ja tuntuvat.

Maha pysyy säntillisenä vieläkin, ei se mitenkään eteen tule. Pystyn edelleen olemaan hyvin omituisissa asennoissa tietokonetuolilla ja varpaisiinkin kosketaan ellei aamukankeus tule eteen :p Mutta kyllä se hieman alkaa pyöristyä. Kaverit ja anoppila vain ihmettelee, kun väitän olevani raskaana, mutta mahan saa edelleen täydellisesti piiloon normaalivaatetuksella.

Löysin muuten eilen ulkohaalarin vauvalle kirpparilta. Oli kooltaan 68-74, joten se menee ainakin alkutalven lapselle? Kun ei se maksanut paljoa, oli Reiska merkkinen ja 1,50€. Kun en sitä äitiyspakkausta edelleenkään meinaa ottaa, vaikka äiti onkin hieman nyrtynyt siitä asiasta. Olen vain sitä tavaraa saanut lahjoituksena niin paljon, ja tiedän, että käytännössä muut tavarat saa halvalla kirppareilta, kuten tuo haalarikin. Tietääkö kukaan vain, että saako niitä harsoja sitten mistään muualta, kuin pakkauksesta?

19+4
 
Saa harsojakin, kuviollisia ja värillisiä voi tilailla nettikaupoista, mutta varmaan ihan sitä harsokangasta saa kangaskaupasta. Me todennäköisesti otetaan pakkaus, vaikka esikoiseltakin on jotain tarvikkeita tallessa, pitää nyt vielä miettiä, kun makuupussejakin on jo valmiiksi 2 (pojan vanha ja mun vanha 80-luvulta :) ) Jokos sen uuden kuva on tullut?
 
Harsoja saa ihan vaikka stockmannilta ja yleisemmistä tavarataloista ja tosiaan kaikista lastentarvikekaupoista vaikka millä mitalla. Lisäksi niinkuin hiulu mainitsikin, että kangaskaupasta saa ihan metritavarana ostettu harsokangasta. Meillä ainakaan ei äitiyspakkauksesta tulleet riittäneet, kun sen verran sotkuisaa oli imetys välillä ja esikoinen puklautteli aika paljon. Mielummin käytin harsoa kuin hirveetä määrää talouspaperia myös ihan lapsen naaman pyyhkimiseen ruokailua harjoiteltaessa.
Sit ku harsoja oli kaapissa iso läjä ni ei tarvinnu pesukoneenkaan kokoaikaa pyöriä. Lisäksi pahimman näköiset, ruuanjämistä värjäytyneet jne pysty nakkaamaan suorilta roskikseen.. Meillä myös neiti tykkäs leikkiä ja imeskellä harsoja ihan huvin vuoksi.

Toinen mitä meillä ainakin tarvi ostaa useampi oli pieniä peppupyyhkeitä, kun en jaksanut olla kokoaikaa pyykinpesukonetta pyörittämässä. Yksi-kaksi kulki hoitokassissa aina mukana, lisäksi hoitoalustalle tuli alussa usein pissa- ja kakkavahinkoja ni niillä oli helppo pyyhkästä ja nakata pyykkikoriin. Itse kun kuitenkin halusin pitää peppupyyhkeet erillään käsipyyhkeistä niin ikeasta hamstrasin niitä halvimpia kunnon pinon..

Onkos muilla semmosia vinkkejä, mistä oli teille suuri apu tai mitä piti kenties kotiin hankkia lisää?
 
Hyvää alkanutta vuotta!

Meidän ultra meni hyvin, vaikka viikot oli tasan samat kuin esikoisen kanssa, niin painoarviossa oli yli 100g eroa :O Mikähän jätti täällä on tulossa?!! Ylilyönti tai ei, niin lopetin karkin ja suklaan syömisen siihen paikkaan, edellinen 2,7kg oli ihan hyvä synnytettävä ;) Tälläkin kaverilla oli ns. Golfpalloja sydämessä, eli kohtia, jotka näkyy valkoisina selkeinä täplinä ruudulla. En jaksa nyt olla huolissaan niistä, kun esikoisenkin syödän oli kutakuinkin kunnossa ja vuoden ikäisenä hän sai terveen paperit, eikä mitään operaatioita siis edes tarvittu. Ylimääräiseen ultrankin olen helmikuussa menossa, osin sydämen, osin istukan ja osin esikoisen hitaan sikiöaikaisen kasvun takia. Onko kukaan muu "jäänyt kiinni" rakenneultrassa. Ja ei tiedetä sukupuolta, mä olisin ehkä halunnutkin tietää, mies ei.

Olen vihdoin välillä nauttinut raskaudesta, tosi ihanaa! Enimmäkseen tää tuntuu neutraalilta, mut välillä on kyl kivaa, kun vauva potkii ja oon paljon enemmän sinut nyt tän mahanikin kanssa - se on jäätävä! Rohkaistuin jopa ostamaan uudet uikkarit, niin pääsen tänään hallille. Olen kokoa 34/36 ja kun nyt koko 42 tuntui kittanalta, ostin kunnon uimiseen sopivat biksut :D Jotta esittelee nyt sitten pullahtanutta napaani ihan urakalla...

Kantoliinaa en hommannut viimeksi, mutta ostin Manduca-repun. Mua hirvitti monta metriä trikooliinaa pyörimässä maassa esim. parkkipaikalla, mutta tuo selkään, rinnalle ja lonkallekin menevä reppu oli meillä loistava. Pidin vielä liki kolmevuotiasta siinä lonkalla, sitten alkoi selkä kipeytyä, mutta n. 15kg asti jaksoin ihan hyvin. Ja käyttö aloitettiin, kun oli oli 3kk, että hyvä ostos oli!

Ensi viikolla "kela-neuvola", hurjaa :heart:

Sallamaria ja "Vauva" (esikoisen mielikuvituksellisesti antama nimi tulokkaalle)
 
Huh, mikä väsymys, pitää oikein taistella, että silmät pysyy auki.

Mä en vieläkään jotenkin olen osannut/uskaltanut nauttia tästä olotilasta, ja viime yönä näin unta, että sain keskenmenon. Ihan kauhea uni. Pitää varmaan lähteä ostamaan vauvanvaatteita ja hiplata niitä, josko sit saisi kunnon fiilikset, konkretian kautta=)

Kantoliinan sitomista kannattaa muuten "opiskella" jo etukäteen, et sidonnat on tuttuja. Se on kyllä siitä hyvä, että siinä kulkee vastasyntynytkin hyvin mukana -tosin just jossain parkkipaikoilla ehkä hankala, mut senhän voi sitoa valmiiksi jo kotona jos sattuu muistamaan:D Reppua en ole itse kokeillut, mut pitääpä kysellä kavereilta, olisko jollain jäänyt sellaista jemmaan, niin vois testata.
 
Täälläkin tehty kirpparilöytöjä, viime viikolla Gracon telakallinen turvakaukalo 40e, tosi hyvä kuntoinen! Ja tänään 5e Emma- sitteri, sekin kuin uusi :) Kaverillekin hehkutin, että on nuo kirpputorit vaan pirun hyvä keksintö :) Seuraavaksi metsästämään vaunuja...
 
Vauva-apu vaippoja tai alustoja vaipanvaihtoon kannattaa tilata tenan netti kaupasta, ns. "sängynsuojat" on tosi hyviä hoitoalustoja, kun imevät sitten pissatkin jos sattuu siinä peppu paljaana tulemaan.
 
Tavaroista, joista apua ja joita ei ehkä tule tajunneeksi :)

PINNASÄNGYN suoja, eli patjan päälle se muovifrotee. Näitä kannattaa olla enemmän kuin yksi. Patjan peseminen on persauksesta :D

Enpä mä muuta nyt keksi ja tääkin on lähinnä itselleni muistutukseksi :)

Joosukka ja MM 20+jotain
 
Mä sain esikoisen aikaan tuttavalta iiiison ja tukevan muovifroteen, ei semmoista muovipussimaista mitä äitiyspakkauksessa oli, sen leikkasin kehtia ja silti se on hyvä parisängyn puolikkaalle, eli siis maito ja vaipanvalskaus vahinkojen takia meillä m
omassa sängyssä tuo, me ollaan siis nukuttu perhepedissä ja pinnis ollu turhake niin kauan kuin yöimetystä on jatkunu (1-1-5v).
Maitovahingoilla tarkoitan sitä kun liivinsuojat ei pitäny mun vahinkoja kurissa - ellen vaihtanut niitä vartin välein...

Harsot meillä on ostettu tokmannilta/citymarketista, harsovaippoja käytin paljon kuopuksen aikana ja keittopesun jälkeen oon kyllä käyttäny puklurättinä ja keittiössäkin (meillä ei talouspaperia käytetä, vaan se on korvattu harsoilla).

tiistaina pääsee laittaan äippäpakkauksen tilaukseen!!!
Ja mä samalla käyn neuvolalääkärin kanssa keskustelemassa mun mielialasta, luulin että mun vointi oli hyvä kun lopetin mielialalääkkeet ennen raskautta, sitten luulin että notkahdus kuuluu asiaan, nyt se notkahdus on kestäny 5kk ja päivä päivältä menee enemmän itkemiseks ja äkäilyks, vihaan itteeni enkä jaksa mitään - ei mene enään raskauden piikkiinkään. (Mulla on todettu herkästi uusiutuva masennus joka uusiutui viimeksi kuopuksen syntymän jälkeen)

Päivittelen taas kohta listaakin :)

hyäkkis + cthulhu 21+4
 
Jos Hyökkäysvaunu viitsii, niin mut voi lisätä listaan. Kukkalie / 30 / 2. / KOKS

Nyt alan taas heräillä henkiin alkuraskauden "kamaluudesta". Toinen kerta ei näköjään ole ollenkaan yhtä helppoa kuin eka kerta raskaana. Ja maha on jo nyt niin valtava, etten tiedä miten mä vyöryn sen kanssa sit 4 kk päästä???

Mutta innolla odotan rakenneultraa. Nyt tasan viikko 19. Potkut tuntuu ja näkyy jo :)
 
Odotan sitä, että pääsen muutenkin tänne päivittää kun vain puhelimella; tällä kun ei saa tehtyä korostuksia.

Rakenneultra oli ja meni, kaikki hyvin ja POIKA meille olis tulossa ( ja LASKETTU AIKA SIIRTYI JO VUSSA JA ON SIIS 9.5).

Harjotussuppareita on tullu vaikka ja kuinka (ei kipua) ja auton ulosajon jälkeen parit ihan kunnolla kivuliaatkin (lääkäri kyllä tarkisti, etteivät ne avanneet paikkoja tai muuta).

Pitäis vissiin koht alkaa vaunuja yms kattelemaan jo.. Pinnasänky on ainoo mikä löytyy entisestään (miun äidille aikoinaan ostettu kun hän synty).

Ei mulla vissiin mitään todellisia kuulumisia ollukkaan..

immense ja hajuherne 22+1
 
Nyt kasvaa massu...

Eilen siirryin mammafarkkuihin, tietäen että en enää palaa tavallisiin ennen lapsen syntymää (mahtuvat vielä hyvin seistessä, mutta pidempään istuessa alkoivat kalvaa todella ikävästi vatsaa). Nyt kun oon lauantainakin duunissa, niin huomaan, että en ehkä enää jaksa istua duunipäivää edes mammafarkuissa, koska niidenkin vyötärö painaa ikävästi.

Vatsa tuntuu nyt muutenkin koko ajan todella selvästi, ja huomaan myös hengästyväni helpommin kuin ennen. Kohdun korkeus huitelee navan tienoilla, ehkä hiukan yläpuolella. Luulen, että mulla voisi istukka olla oikeasti edessä. Kuulen dopplerillakin tosi selvästi istukan sykkeen ja vauvan sykettä saa hakea vatsan sivuilta / ihan alhaalta edestä.
 
Jos Hyökkäysvaunu viitsii, niin mut voi lisätä listaan. Kukkalie / 30 / 2. / KOKS

Nyt alan taas heräillä henkiin alkuraskauden "kamaluudesta". Toinen kerta ei näköjään ole ollenkaan yhtä helppoa kuin eka kerta raskaana. Ja maha on jo nyt niin valtava, etten tiedä miten mä vyöryn sen kanssa sit 4 kk päästä???

Mutta innolla odotan rakenneultraa. Nyt tasan viikko 19. Potkut tuntuu ja näkyy jo :)
Laskettuaika?
 
Noloja jysymyksiä:
istukan syke vs vauvan syke? Oon kuunnellu dopplerilla sykettä, mutta mistä tiedämn etten ole kuunnellut istukan sykettä vauvan sijaan? Omani kyllä erotan vauvan sykkeestä, kun on puolet hitaampi :D
 
Äitiyspakkausta mä nyt oon miettinyt että ottaisinko nyt kuitenkin koska pojan vaatteet aika pitkälti laitettu kiertoon..Tytölle löytyy vaikka muille jakaa ja osan laitankin keräykseen tai kirppikselle.
Rattaista,olikos täällä jollain Carenan doubleswingit? Mietin niitä kun tyttö täyttää 2 niin tuskin jaksaa vielä kovin pitkään kävellä..Sitten vaan jää ylimääräiseks yhdistelmät tai perusrattaat..
Liikettä on jo välillä riesaksi asti,kuten ultrassakin kädet ja jalat pään päälle ja siitä huitomaan..Toinen kauhukakara :O
Hyäkkis, aiotko aloittaa lääkityksen uudestaan? Mulla olis kanssa keskustelu edessä kun on Sepram 40mg niin todennäköisesti pitäis ainakin pienentää annostusta. Tyttöä odotellessa söin sitä kanssa eikä tullut mitään oireita vauvalle.Ainoastaan eka itku tuli vasta toisena päivänä mutta syntyikin etuajassa niin tiedä onko sillä vaikutusta.

Avantasia ja viikari 20+6 ja huomenna poksuu taas =)
 
Moikka, pitkästä aikaa!

Täällä raskaus mennyt hyvin. Rakenneultrassa on käyty ja saatiin TYTTÖLUPAUS :heart:

Nyt lupaan käydä täällä kirjoittelemassa useammin, jäin sairauslomalle joten aikaa on.

Onko muilla pieni vauvamasu? minusta tuntuu että kaikki vaan kauhistelee mun pientä mahaa.. :( vauvalla kuitenkin kaikki hyvin ultrassa. sf-mitta oli tiistaina 18cm mut mahaa ei kyllä kuitenkaan juurikaan näy. Esikoisen raskaudessa maha pompsahti heti esiin.

22+6 :heart:
 
Tälle päivälle tuli piristystä heti aamusta, kun sängyssä köllötellessä rupesin mahaa tutkailemaan ja huomasin, että vauvan potkuthan näkyy ihan selvästi jo ulospäin :)
Ja ihmettelen kovasti, kun np-ultrassa silloin sanottiin, että mulla ois istukka edessä mutta kuitenkin tunnen vauvan liikkeet ja potkut ihan jokapuolella mahaa.. eli onko kätilö sanonut väärin (epäilen kyllä), vai onko istukka jäänytkin alas kun kohtu on kasvanut...

Sitten toinen propleema, kun tuli hinku värjätä hiuksia. Haluaisin laittaa värinpoiston ja sen jälkeen punaisen värin päähän. Mitä mieltä mammat täällä hiusten värjäämisestä? Muualta netistä kun lueskelin, tulin siihen tulokseen, että värin poisto on ok, jos sen tekee raidoittamalla esim. folion kanssa niin, ettei väriaine osu päänahkaan. Tavallisilla väreillä taas voi värjätä huolettomasti, kunhan ei nyt joka kuussa ota tavaksi.... Silti vähän epäilyttää?

//muokkis. AINIIN, oli ihan pakko tilata eilen doppleri, hihi! <3 Angelsounds kotidoppler JPD-100S + ultraäänigeeli 250ml - Raskauskeiju

lahopää 19+1
 
Viimeksi muokattu:
lahopää kuten tossa aiemmin kirjoittelinkin, mulle kävi juuri noin: np-ultrassa kätilö sanoi, että istukka nousee eteen. ihmettelin, että miten niin kovasti vauva potkii ja näkyykin päälle, että johtuuko vaan siitä kun on toinen raskaus tai onko vauva jotenkin ylivilkas...Rakenneultrassa istukka olikin sitten ylhäällä takana, että kai ne np-ultran istukan paikat on vielä veikkauksia ja voi muuttua?

hiusten värjäyksestä itse en värjännyt esikoisesta, tästä en edes yritysaikana enkä nyt raskaanakaan. mutta kaveri värjäs kyllä ihan koko raskauden ja ei siitä vauvalle mitään tullut.
 

Yhteistyössä