Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa

Skaardie; mulla oli sama homma ensimmäisellä neuvolakäynnillä, sydänääniä ei saatu kuulumaan, vaikka täti niitä pitkän tovin etsiskeli. Oli silloin muistaakseni vko 10+2 tms. Varoitteli kyllä, ettei niitä tässä vaiheessa välttämättä vielä kuulu, mutta kyllä siitä itelle tuli aika hermostunut olo. Kävinkin sitten muutaman päivän kuluttua varhaisultrassa kurkistamassa, että kaikki on varmasti hyvin, ja olikin :) Tämän jälkeen on kuunneltu sydänääniä kerran lääkärin vastaanotolla, ja silloinkin niitä sai etsiä tosi kauan, kunnes löytyi! Ilmeisesti vilkas kaveri kyseessä ;) Eiköhän ne äänet sullakin saada kuulumaan, ymmärsin että tuo on ihan normaalia, varsinkin kun neuvolan laitteet on mitä on.

Oletteko muuten ottaneet influessarokotetta? Itse olen vähän kahden vaiheilla, että ottaisinko, kun sitä toisaalta suositellaan raskaana oleville, mutta toisaalta taas ei kannattaisi ottaa mitään "ylimääräistä". Normaalisti en ole sitä kyllä ottanut. Hmm...
 
14+4, en aijo ottaa influenssapiikkiä koska en ota sitä muulloinkaan, työnpuolesta jo saisin sen... aika hauskaa että meillä on taas samanampäivänä ultra skaardie, jospa ollaanlaitoksellaki yhtä aikaa.... vielä pari päivää jännäyä soiko puhelin veriseulojen takia, sitten voi huokasta helpotuksesta....
 
Mä en aio ottaa influenssarokotusta, en ole ottanut koskaan aikaisemminkaan, enkä pidä sitä nytkään tarpeellisena. Lisäksi oletan olevani äitiyslomalla pahimpaan influenssa-aikaan. Edellisen raskauden aikana mulla oli paha influenssa mutta selvisin siitä silloinkin. Enemmän mietityttää haitat rokotuksesta.
 
Esikoisen aikaan oli se sikapiikki kova sana, jota tuputettiin joka tuutista. Mielestäni sikainfluenssalla pelottelu ja paniikki meni silloin aivan yli ja itse en piikkiä ottanut. Rokotus olisi sattunut rv.11 tienoille, jolloin aivot jne. kehittyivät vielä kovasti. Kun laskettuaika tuli oli koko kohukin jo unohtunut.

Ja toisekseen en ole eläessäni ottanut minkäänlaisia influennsarokotuksia, niin miksi aloittaa nytkään?? Olen sitä mieltä, että tietty määrä sairastelua tekee perusterveelle ihmiselle itseasiassa vastustuskyvyn kannaltakin toisinaan pelkästään hyvää. Ja melko harvoin (ehkä 2krt/vuosi) meillä mitään lenssuja perheessä sairastellaan ja silloinkin menevät ohi parissa päivässä.

Marjuska_
: Se neuvolatäti oli tosiaan uusi hommissaan ja jotenkin minulla oli sen otteista jo sellaiset olot, että kokemusta ei tosiaan kamalasti ole. Jos esikoisen aikainen neuvolatäti (kohta eläkkeellä oleva pitkän linjan terkkari) ei olisi sydänäänten kuuntelussa onnistunut, silloin olisin todellakin huolestunut. Olot on tulleet takaisin ja lievää pahoinvointia ja inhotusta on vielä sen verran, että mieli on hyvä. Uutta yritystä paremmalla onnella odottelen (vielä puolitoista viikkoa) ja jos sittenkään ei onnistu, niin eiköhän ne lähetteen anna eteenpäin.

Skaardie + Pottu 14+4
 
Pahoinvointi on sitten taas lisääntynyt täällä... :( Saa nähdä miten huomisen sokerirasituksen kanssa menee! Viimeksi oksensin koko mössön pois ja tää olis yritys nro 2... pitäis saada rasituksia kaksi tehtyä, saa nähdä miten siinä mun kohdalla onnistuu...
 
TeaPot Miks ne ei pistä sua mittaileen verensokereita? Jos se litku ei pysy sisällä, niin toi on ihan vitun typerää. Menee joo viikko, kun niitä sokereita mittailee 4krt päivässä, mutta ihan turha sua on rääkätä tolleen.
Mä mittailin, koska lääkärin mielestä oli turha edes yritää sitä hemmetin sokerirasitusta. Mun arvot oli hyvät ja se sokerirasitus katotaan sit vähän myöhemmin, jos tarvii :)
 
Sokerirasitus tehty -ihme ja kumma, ettei tullut sen pahempi olo, hiukan vaan äklötti. Käsivarsi on kyllä hellänä, kun kolme kertaa piikitettiin.

Mä otan influenssarokotuksen ja sen sikapiikinkin otin, vaikka silloinkin olin raskaana. Meillä oli influenssa kun kuopus oli vauva ja heti siihen perään oksennustauti. Se oli kyllä sellainen rääkki, et toista kertaa en aio sitä potea. Voimat ja kunto romahti täysin ja oli ihan yhtä kärsimystä yrittää selviytyä edes pakollisista askareista.

Jokohan nyt uskaltaisi huokaista -eilen olis pitänyt viimeistään tulla soitto, jos seula hälyttää, mut mitään ei onneks kuulunut. Huomenna vois tietty soitella nlaan sokerirasituksen perään ja samalla kysyä, onko niille tullu ne seulan tulokset.

Ollakovai..? ja 14+1 ja liikkeiden tuntemista kovasti odotellaan=)
 
Influenssasta En oo koskaan ottanut rokotusta ja en ollu ennen esikoista myöskään koskaan sairastanut, mutta viime keväänä sitten sain todennäköisesti yhdeltä tutulta lapselta taudin. Pojalla ja miehellä oli rokotus, eivät sairastuneet. Ja minä tärisin, oksensin, jokaista lihasta särki, kuume oli korkee ja muutenkin jyrän alle jäänyt olo. Uskoisin, että kun lasten kanssa on tekemisissä niin tartuntojakin tulee herkemmin + raskaana olevien vastustuskyky on heikompi kuin muulla väestöllä. Eli otan ehdottomasti, en todellakaan halua kokea jyrän alle jäämistä raskaana. Ja toisaalta sopivaan väliin sairastettu kova infektio voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaisuuteenkin. Paras tilanne olisi se, ettei tarvitsisi ottaa eikä mistään tarttuisi, mutta pidän rokotusta pienempänä haittana kuin influenssan sairastamista raskaana.

Mitä taas tuohon vastustuskykyyn tulee niin kyllä perusterveille pienet sairastelut voi vahvistaa vastustuskykyä muita samankaltaisia viruksia ym. vastaan eli toimii vähän kuten rokotuskin. Influenssa vaan ei ole se "tavallinen nuha-kuume", virus on lähes tulkoon joka vuosi eri tai muuntunut ja siihen ei auta se, jos vähän sairastelee pikku nuhia silloin tällöin. Hyvä vastustuskyky kyllä auttaa välttämään tartuntaa, kuten myös käsihygienia jne. jne.

Ultrakuulumisia Kaikki hyvin, vilkas tyyppi kohdussa möyri eikä ois halunnut sivukuvaa antaa millään. Kokoa oli päivän enemmän, mutta la ei muutettu. Turvotusta oli 0,98mm ja riskiksi laskivat 1:2800 , vaikka tiedän ettei tuokaan iso riski ole niin selkeesti suurempi kuin esikoisen 1:18 000. Tosin onhan ikääkin pari vuotta enemmän. Rakenneultra olisi sitten tammikuun alussa. Kivana yllätyksenä tuli lisäksi se, että saatiin pari vilausta 4D:nä ja ne kuvat mukaan <3
 
Viimeksi muokattu:
Plääh, meikä on oksentanut niin, että olen töistä pois ja yritän nesteyttää niin ettei tarvi lähteä sairaalan tippaan. Kohta on kyllä pakko mennä, kun aloin taas voida pahoin.

Meidän pitäisi lähteä sunnuntaina kanarialle viikoksi, niin mietityttää että kannattaako :/ siellä olisi ohjelmassa tasan ei mitään muuta kuin loikoilua, kunhan lennot jaksaisi.

Kivoja uutisia monella, voikaa hyvin :)
 
Nt- ultra ohi ja kaikki hyvin. Kaks viikkoa pitää odotella tuleeko soittoa. Kaveri oli vaan niin Vauhdikas että meni todella kauan ennen anto itsestään mitään kuvaa. Laskettu aika oli hilkulla että olis viikolla aikaistettu mutta kaverin vauhdikkuuden takia ei varmaa mittaa saatu.
Pahoinvointia on vielä mutta 5 päivää oksentamatta :) viikkoja 12+5 eli aika hyvin piti tuo kahdentoista viikn raja mulla paikkansa.
Influenssarokotteesta: en aio ottaa vaikka terveydenhuoltoalalla työskentelenkin (olen hirveän skeptinen rokotteista) aikanaan odotin nuorimmaista pahimman sikainfluenssan aikaan ja olin lyhytaikaisvuodeosastollantöissä jonne tartunnan saaneet laitettiin.. Rokotuksia en suostunut ottamaan viikkoja oli alle 12 neuvolatäti meinas repiä pelihousunsa mutta edelleen olen sitä mieltä että päätös oli oikea.
 
influenssarokotusta en aijo ottaa, en ole ottanut ennenkään. Mutta toisaalta sikainfluenssan sairastaneena pelottaa kyllä jos iskee päälle vastaavanlainen nyt raskauden aikana kuinka siitä selvitään.. Huoh.. Noh ei auta,kuin uskotella ettei näin käy! :D

Nyt puoli vuotta laskettuun aikaan <3 14+1
 
Eilen oli kotipaikkakunnalla neuvolakäynti, verenpaineita ja hemoglobiinia mittailtiin. Paineet ok, hemoglobiini laskussa (118). Molempien vauvojen sydänäänet kuunneltiin, toinen oli ihan toisella laidalla mahaa ja toinen toisella. Sykkeet molemmilla noin 150 luokkaa.

Pissassa minulla oli jo nyt sokeria, eli sokerirasitusta kovasti olisivat tekemässä, mutta saas nähdä kun pahoinvointi on palannut että miten käy. Aloitin heti ruokavalion rukkaamisen, se auttoi kyllä viimeksi niin paljon ettei sokeriongelmaa enää loppuraskaudessa näkynyt. Toivotaan että auttaa nytkin.

Influenssapiikkiä eivät edes tarjonneet, enkä kyllä otakaan.

Vaikka tuo sokeri nyt alkoikin kettuilemaan ja pahoinvointia ollut taas muutaman päivän, olo on raskauden suhteen mukavan seesteinen. On ihanaa, kun pääsee niin usein ultraan ja neuvolaan. Ensi viikon tiistaina taas LKS:ssa ultraus, nyt on vain sellaista kivaa jännitystä, että ovatko kuinka kasvaneet ja milloin näkyisi vinkkiä sukupuolista jne. Liikkeitä olen ehkä jo muutaman kerran tuntenut, ihan hentoisia mutta kuitenkin.

Viikkoja 15+2, muistaakseni.
 
Sokerirasituksessa käyty... Taas meni pieleen :( en ehtinyt edes juoda kokonaan sitä litkua kun tuli niiiiiiin huono olo. En oksentanut mutta teki kyllä mieli... Neuvolaan soitin aiheesta ja sanoivat että tämän rasituksen voi jättää välistä ja kokeilla joskus rv 26 uudestaan.
 
Kiva kuulla hyviä uutisia sieltä ja täältä :)!

Lyhyet kommentit: ei kiitos influenssarokotusta minullekaan, liikkeitä en todellakaan ole tuntenut (ja suhtaudun hyvin skeptisesti siihen, että niitä jollain viikolla 12 edes voisi vielä tuntea) ja ei, pahaolo ei ole vieläkään helpottanut :(.

Uutena kivana vaivana täällä hengästyminen... Onneksi sählyturnaus ei ole tänä viikonloppuna, sillä tuntuu, että pienikin ponnistus saa kummasti puuskuttamaan. Toivottavasti menee pian ohi...

Parasta viikonloppua kaikille :)!

väpä ja jaakko kolmonen 13 + 4
 
Hello. Itse aion ottaa influenssa rokotteen. Minä työni kautta viime influenssa kaudella näin montakin influenssaan sairastunutta raskaana olevaa. Valitettavasti parin heistä raskaus/ synnytys ja vauvan tila päättyi melko huonosti. Toki varmaan suurin osa rokottamattomista ei sairastu, mut silti. Itse altistun sille töissä, ja samaa en itselle toivo mitä näin sit töissä. Rokotteesta haittavaikutuksena itselle viime vuonna oli pari päivää kestävä käsikipu.

Täällä kans luultu pari liikettä tuntuneen. En tiedä onko ns oikeita. Nyt viikkoja 15+2.
Ainiin täällä rakenneultra jo 27.11 sitä odotellessa. Itselläni tyttöolo, toivottavasti saatais tietää. Meillä kaapissa suurin osa tyttöjen vanhoja vaatteita. Olis kiva tietää jos poikamaisempiakin tarvis :)
 
Piiiiitkästä aikaa!

Jessica miten sun pahoinvointi? Onko jatkunut? Mullahan alkoi kuvotus viikolla seitsemän, mutta olen vielä päässyt oksentamatta. Tällä viikolla oon kuitenkin yökkäillyt pahimmat yökät tähän mennessä (edelleen tosin ilman oksennusta) Kanssa luulin, että tässä vaiheessa alkaisi helpottamaan : /

Sallamaria oon sua pari viikkoa perässä ja mahan kanssa kanssa se tilanne, ettei tätä kyllä kovin kauaa salassa pidetä. Mies on sitä mieltä, että "kaikkihan sen jo huomaa!" :mad: Epäilen, että töissä ne arvaa, koska en yleensä pidä kovin löysiä paitoja... Paino ei ole kanssa noussut kuin 0-1 kg, mutta pelkään pahoin, että lihakset ovat lähteneen, kun en ole pystynyt urheilemaan (olen voinut vähän pahoin...):x

Väpä Mulla alkoi tuo hengästyminen saman tien kun olin raskaana, ehkä jo vähän ennen kuin TIESIN olevani! Olin ennen hyvässä kunnossa, urheilin paljon ja kovalla teholla. Nyt käyn kävelyllä ehkä pari kertaa viikossa, hengästyn töissä ja sydän lyö tosi voimakkaasi jopa istuessa!!! Kysyin asiaa varhaisultran gyneltä, joka oli sitä mieltä, että keltarauhashormoni aiheuttaa velttoutta ja väsymystä. Luulen kuitenkin, että tässä on jotain muuta. En tiedä voiko sokerit aiheuttaa tällasta vai johtuuko mun alhaisesta verenpaineesta (93/60 - 101/60)

Influenssarokotetta olen kanssa miettinyt. Meillä on se yleensä työpaikan kautta tarjottu, mutta tänä vuonna ei ole tullut asiasta mitään tietoa. Säästävät varmaan!:mad:

Olikos täällä Tamperelaisia? Kävin verikokeissa reilu viikko sitten ja sanoivat, että tulokset menevät viikossa suoraan neuvolaan. Onkohan nuo tulokset tiedossa ultrassa, joka mulla on perjantaina vai joudunko odottelemaan siitä vielä kaksi viikkoa neuvolalääkäsikäyntiä?!

Poca + Toukka 12 + 0 POKS!
 
Mulle annettiin ohjeena käydä verikokeissa rv 11 aikana eli 10+ jotain. Ja sanottiin, että menee viikko ja että neuvolasta lähettää ne tekstarina, että on sitten tulokset, kun menee ultraan. Ja meillä oli ultra 12+5 ja saatiin heti tietää riskiluvut :)
(oon siis Tampereen kupeesta)

kukkurukuu 13+1
 
  • Tykkää
Reactions: Poca

Yhteistyössä