Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa

Täälläkin olisi uusi ilmoittautuja jos vielä huolitaan mukaan :)

Marjuska, meillä on sama tilanne! Itsekin käytin pillereitä yli 15v. ja lopettamisen jälkeen pamahdin heti raskaaksi. Ekakertalainen kun oon, on ollut mielenkiintoista lukea muiden tuntemuksia täältä.

Täällä mennään 12+2. Kanan kanssa sama la eli 25.5.

Applepie/33/1./KOS
 
Unohdin eilen käydä poksumassa joten poks näin jälkikäteen:)
Tänään käyty hammaslääkärillä ja tammikuussa taas kun on niin hankalasti paikattava ja röntgeniä eivät raskaana oleville tee.mutta positiivista oli ettei laskuttanu paikasta kun ei tullut täydellistä. :D
Onko muilla rinnat ollut kipeenä? Musta tuntuu että olis täynnä pahkuroita ja mustelmia..ei niin kiva kun muksut hyppii päälle.
Avantasia ja nömpiäinen 13+1
 
Onkos kukaan tutustunut nub theory:iin? Tuli vaan mieleen kun isoäitini sai tänään ultrakuvan ja hetihän onnitteli "poikahan sieltä tulee, kyllä minäkin osaan sen tulkita" Mutta kun miten väännetään vanhalle ihmiselle rautalangasta, että kun ei se jalkovälistä 4D kuvassa näkyvä uloke ole välttämättä pojan pippeli? Kyseessä hyvin omapäinen "kaikentietävä" vanhus muutenkin.... Noh googlettelin sitten ihan mielenkiinnosta, että voiko kuvista ylipäätään mitään sanoa ja törmäsin nub theoryyn, niin sen mukaan meille voisi kyllä pikemminkin veikata tyttöä kuin poikaa. Onko muut saaneet niin selkeitä kuvia mukaan ultrassa, että voisivat asiaa veikkailla?
Nub theory: How to predict your baby's gender at 12 weeks - Parentdish UK
 
Avantasia täälä kans rinnat tosi kieät. Muhkuraisetkin etenkin oikea. Alussa oli kans jolloin kasvoi sen 1 kuppi koon, jospa olisi kasvusta johtuvaa taas. Hope so. Huomenna poksutaan täällä, jo 16 viikkoa tulee täyteen, ihanaa :)

Papumamma 15+6
 
Eilen oli ultraus keskussairaalassa. Jösses että lääkärillä oli kiire! Ihan hiljaa ultrasi, mittasi luita ja sitten vain iloisesti ilmoitti että kaikki on kunnossa, lapusta näkee painot ja sydämet pomppi molemmilla. Kiitos ja hei, tähän kului aikaa muutama minuutti. Kätilö kävi kyllä jo varoittamassa etukäteen, että ovat aikatauluista vähän jäljessä, mutta silti se aina tympii kun oikein pikavauhtia mennään. Sen verran tohtori kertoi, että suonikalvo vauvojen väliltä löytyy, mutta on niin ohut että jatketaan ultrauksia kahden viikon välein.

Eli seuraava ultra on 26.11.

Minulla on myös rinnat arat ja kasvaneet kovasti.

Ei ollut tuttu tuo nub theory, ihan mielenkiintoinen.

16+0 tänään!
 
Täälläkin on rinnat kipeät. Olivat ihan alkuraskaudesta ja nyt tulivat taas. Muuten aika oireetonta tämä raskaus tällä hetkellä, pahoinvointi on mennyt pois ja enää ei väsytäkään 24/7 :)

Meillä niskapoimu-ultra oli toissapäivänä. Tosi mukava kokemus :) Kätilö teki kaikki mittaukset ja muut ajan kanssa ja kuviakin saatiin kuusi. Riskiluku kromosomipoikkeavuuteen oli 1:23000. Sydän löi ja aivot ym. näytti kehittyneen normaalisti. Niskaturvotusta oli 1.3 mm.

Influenssarokotetta mietin minäkin. Neuvolassa eivät ole puhuneet mitään, mutta saisin koulusta tuon kyllä. Vähän kahden vaiheilla..

Tällä hetkellä suurin huolenaihe on se, että osaanko ottaa syntyvälle lapselle oikeanlaiset vaatteet sairaalaan, jos sinne asti tämä raskaus jatkuu :D
 
Huomenta

Pakko kirjoittaa jotain, ettei ketju vajoa liian alas :D... Tervetuloa uusille toukokuulaisille :wave:!

Täällä pahoinvointi on alkanut helpottaa ihan tosissaan. Nyt vain pitäisi sitten käsistä riistäytynyt ja pahoinvoinnilla oikeutettu iltasyöminen saada uudelleen kontrolliin...

Pomolle kerroin töissä asioiden tilasta noin viikko sitten. Eihän se muuta voinut kuin onnitella :). Muuten en ole vielä oikein kenellekään kertonut. Ajattelin ottaa leikkinä, että kuinka kauan pystyn salailemaan. Jos vaikka joulun yli onnistuisi :)? Tulisi sitten tammikuun alussa rehdisti vatsa pystyssä takaisin työmaalle...

Täällä vaivana on korkeaksi yltynyt asuntokuume! Ihan hirveästi tekisi mieli isompaa asuntoa/taloa... rahatilanne ei vain ole kovin kummoinen, mutta silti huomaan lähes kaiken joutoajan viettäväni asuntoilmoituksia selaillen. Olisi jotenkin kiva ajatus, että vauvan tultua ei sitten tarvitsisi muuttaa vaan sen voisi tehdä ennen sitä jolloin pienokainen pääsisi heti sellaiseen kotiin, josta ei oltaisi sitten vuosikausiin muuttamassa :heart:

Jatkankin tästä asuntoilmoitusten selaamista... päivänjatkoja kaikille ja paranevaa vointia :)!

väpä ja jaakko kolmonen 14 + 3

p.s. Kävin eilen ostamassa yksivuotiaalle tyttöselle synttärilahjan ja olipa todella kauniita lastenvaatteita Lindexillä ja Seppälässä... mutta hillitsin himoni tällä kertaa ja ostin vain pari juttua omille gagaroille mutta vauvalle en sentään vielä mitään, kun edellisiäkin löytyy...
 
väpä täälläkin on asuntokuume, viimeksi muutettiin kun esikoista odotettiin - ja täytyy sanoa, että helppo muutto minulle :D Mun kun ei annettu kantaa, nostaa eikä siivota eli sain vain määräillä mihin mikäkin tulee - kyllä se kelpais nytkin. Mutta rahatilanne ei tosiaan anna periksi, tavoitteena olisi viimeistään sitten kun esikoinen menee eskariin, jos paikkakuntakin vaihtuu niin sitten olisi hyvä olla jo se pidempi aikainen asunto. Sama kuume kyllä vaivaa miestäkin, ollaan käyty asuntoja kattelemassakin "ihan vaan harrastuksena".

Eipä muuta. Odottelen kylään tuota aikaisemmin mainitsemaani hankalaa isoäitiä, ei niin kertakaikkisen yhtään kiinnostaisi, mutta hänelle kun ei voi sanoa EI sillä se on aika turhaa, kun ei kuitenkaan sitä ymmärrä.

Ja se raskausahdistus ei ole kyllä minnekään hävinnyt, iltaisin aina silittelen onnellisena mahaa ja se on kivaa kun se jo näkyy - ja sitten yhtäaikaa hirvittää ja kauhistuttaa, kun se ihan oikeasti kohta on iso ja elämä rajoittuu, lähinnä siis tuo hevostelu. Jos joku sattu katsomaan viimeksi erilaiset äidit jakson, jossa oli tuo blogisti Emilia niin vähän samalta täälläkin tuntuu. Vaikkakin ei siis anoreksian takia, vaan ihan vaan sen, että vartalon muuttuminen pikkuhiljaa norsuksi ahdistaa. Ehkä osa syy on se, että esikoisesta supistelu paljon ja tosiaan jo rv 33 olo oli tukala ja rv 34 synty eikä olo ollut ollenkaan hehkeä, pahoinvointi jatkui rv 19 saakka.... Siksi nyt sitä mukaa kun viikkoja tulee lisää niin tulee vaan ajatuksia "apua, enää sen ja sen verran ja sitten on X rv täynnä" eli täysin toisin kuin papumamma. Mun puolesta saisi olla jo kesäkuu :)

13+3
 
Täällä ei ole asuntokuumetta, kun neliöitä on tarpeeksi ja muutettiin tähän nykyiseen kolmisen vuotta sitten. Silloin jo ehdoton vaatimus oli kolme makkaria, joten tilaa on.

Sen sijaan tuo remppakärpänen on puraissut: Jos tulen kotona paljon enemmän ensi kevään jälkeen aikaani viettämään, niin ollaan viimein parin vuoden mietiskelyn jälkeen alettu laittaa pintoja uusiksi. Jokainen huone olisi tarkoitus hiljalleen tapetoida, keittiössä vaihtaa tasoa ja välitilaa, eteistä maalata jne.. Suuret linjat on onneksi kunnossa (keittiön kaapistot, kodinkoneet, kylppäri, sauna jne.), mutta kyllä sitä pienilläkin jutuilla saa paljon aikaan. Olen aina ollut kätevä käsistäni, mutta ällistytin itsenikin sillä, miten taitava tapetoija olenkaan!! Ei haittaa kuvioiden kohdistus, ei vinot nurkat tmv.. Tämän pintaremontin aikataulu on hyvin maltillinen 1 huone / kk, koska molemmat töissä käydään, ristiin kuljetaan ja lapsikin on siinä huomiota vaatimassa. Ei minusta olisi paniikissa ja kiireellä tarkkana ihmisenä näitä hommia tekemäänkään.

Raskaus menee siinä sivussa ja välillä sitä jopa unohtaa kokonaan edes olevansa raskaana, kun oloja ei ole kuin minimaalisesti ja mahaakaan ei normaalia juuri turvotusta enempää. Ja kun nuo mahdolliset havaitut liikkeetkin on niin hentosia, että ei niihin ehdi keskellä päivää keskittymään ollenkaan. Toisaalta alkanut jo toivoa, että tulisi se oikea maha näkyviin, että ei näyttäisi ainoastaan hieman turvonneelta / pari kiloa lihoneelta. :)

Sukupuolitestejä
en oo tehnyt, kun itselle ei tuolla sukupuolella ole mitään väliä. Rakenneultrassa kysellään toki sitten (malttamattomia kun perusluonteelta ollaan..), että jos näkyy selvästi niin saa kertoa kumpaa voisi olla tulossa. Ei ole tyttö tai poika oloja (tällä hetkellä hyvä kun on oloja ylipäätään.) ja muutenkaan en huomaa edes ajatuksen tasolla haaveilevani jommasta kummasta. Sukupuolella ei ole minulle oikeasti väliä, kun kyseessä muutenkin on vasta toinen lapsi. Ehkä sitten mahdollisen kolmannen kanssa olisi eri juttu, jos sattuisi vaikka kaksi samanmerkkistä lasta jo olemaan. :)

Skaardie + Pottu 15+4
 
Täällä sukupuolesta sen verran, että itsellä on alusta asti ollut poika-olo.. tosin en tiedä vaikuttaako siihen se, että kaikilla kavereilla ja tutuilla on poikia, niin en sitten osaa tyttöä kuvitella... Tänään oli kyllä aika spookyä, kun äiti kerto, että naapurin tummu (isäni täti), oli soittanut ja kysynyt että "Onko ***** raskaana?" Äitee oli siihen tuumannut että "mitenkä niin?" (kun ei olla vielä hirveästi huudeltu) Tämä täti sitten, että "Nokun ***** (miehensä) oli nähnyt unta, että ***** on raskaana ja odottaa tyttöä." :D Ja eivät siis tosiaan mistään ole voineet kuulla, että meillä oikeasti on pullat uunissa :)

Onko kellään mulla ressiä nimistä? Mä oon alusta asti koittanut keksiä ja miehelle ehdotella nimiä.. Tytölle oli nimi jo ennen kun tulin raskaaksi ja nyt tuntuu, että tänään keksin myös pojalle nimen.. Sikäli mies sen hyväksyy. Hassuahan tämä on näin aikaisin ja veikkaan että mieli muuttuu vielä moneen kertaan ennen toukokuuta.. Ja voihan se olla että kun vauvan saa syliin, niin tulee sellainen Ei tämä nyt kyllä "Pekalta" näytä-olo.. :D
 
Meillä o nimet päätetty tähänkin asti ristiäisiä edeltävänä yönä... :LOL:
Meillä on kyllä tietty kaava ollu nyt noissa tyttöjen nimissä mutta jos sattuukin poika tulemaan niin eihän sille mitenkään voi antaa samalla kaavalla nimeä koska se olisi sitten Tahvo Teuvo tai Retu Teuvo - ei, ei todellakaan... ...leikkisästi tämä on nyt sitten Pampam.
(Kiviset ja Soraset + Leevi & the leavings laulut)
 
Nimistä Esikoista odottaessa mulla oli tiettyjä suosikki nimiä valmiina, mutta arvaatkaas muistinko niistä yhtäkään kun pientä vauvaa? Pohdittiin muutamia sitten miehen kanssa ja teholla kutsuttiin vain "Pojaksi". Yksi kerta siellä istuttiin yhdessä paria päivää ennen kotiin pääsyä ja päätettiin nimi - eikä ollut muuten yksikään niistä, mitä raskausaikana mietin. Nyt on ollut jotain mielessä kummallekin, mutta ei yhtään sellaista suosikkia, että jäisi voimaan ehdottomasti. Katsotaan sitten minkä nimisen näköinen sieltä tulee :) Minusta on vähän hassua kun joillakin on nimi päätetty jo raskausaikana ja jo raskausaikana kutsutaan sillä nimellä. ehdoton ehto mulla oli esikoiselle, että EI kaksoiskonsonanttia nimeen - mutta noh ööh - nimessä on kaksoiskonsonatti kuitenkin :D Nyt taas vierastan R-kirjanta, kun sukunimessä on R... tästä varmaan sitten tulee joko Hertta tai Pertti.
 
Nimistä. Tytölle on parikin mut esim. Matilda, se toinen suosikki mietityttää että sopiiko sit aikuiselle..Vaan eiköhän se sopiva löydy..:) Pojallekin olis muutama mutta varmaan täytyy sitten isännänkin mielipide kysyä:p
Onko teillä jo mieliruokia? Mulle alkanut maistuu kaikki hedelmät ja kasvikset tosi hyvin :O ja voisilmäpullat..hmm nam:p
Avantasia ja nömpiäinen 13+3
 
iltaa =)

Tulin poksumaan pikaisesti ;)

täällä on taas kaikenlaista tullut, mut ihanaa on ollut kuulla teidän hyvät uutiset <3 ajatella että puoli väliin on enää hetki matkaa ja se että PUOLEN VUODEN päästä on meidän kuukausi, HURJAA :x =)

nimistä en ole ajatellut vielä pitkälle mutta Emiliaa joskus aikoinaan olen uumoillut ja noh poika onkin sitten vaikeampi mutta eiköhän sekin loksahda jossain vaiheessa.. :D

mieli tekis jäätelöä ja kaikkia herkkuja :D on ollut TOSI vaikeaa päästä eroon alun syöpöttelystä jotta ei tuota painoa tulisi niiiiin mahdottomasti.

hankinnoista kävin ostamassa paikallisesta lasten tarvike liikkeestä tänään itselleni odotusajan farkkuhaalarit sekä sitten kokoa isommat tummat farkut loppu ajalle sekä odotus ajan leggarit jotka saa oikeen mahan päälle ja kuulemma synnytyksen jälkeen ne voi kääntää sitten niin että ne tukee peppua.. siellä oli alennus myynnit menossa ja kaikille tuli yhteensä 63e hintaa jotta ei ees paha =) mutta nyt sitten pitää kattella joitainn hyviä paitoja. niin ja kävin ostamassa sitten vielä Seppälästä sellaasen pitkän neulos paidan niin saa mahakin rauhas kasvaa sen alla talven kylminä hetkinä ;)

rokotuksista en aio ottaa jo siksikin että parasta aikaa olen räkätaudissa joka on nyt kiertänyt jo lapset ja nyt mun kimpus. ja olen sairastanut sika influenssan muutamia vuosia sitten ja sitä pahempaa ei voi olla :S

omaa napaa jouduin aikaistamaan neuvola käyntiä nyt sitten viikolla ensi maanantaihin ressistä johtuvien harkka supistuksien vuoksi =( tiedän että ne ei vielä tässä vaiheessa tee mitään mutta saanpa nyt vähän varmistuksen ja samalla juteltua mun jokseenkiin "kaoottisesta" tilasta jonka tämä nykyään ex kumppani on saanut aikaan osaltaan. On menossa sellainenkin hullun mylly että saa sanoa että se siitä ja rauhallisesta odotus ajasta, joka olisi äärimmäisen tärkeää tässä vaiheessa, tämän pelon ja turvattomuuden tunteiden aikana. olen kuunnellut kotona noita sykkeitä ja hyvi ovat olleet siellä 150 päällä ja liikkeitä on silloin tällöin ruennut tuntumaan <3 etenkin iltaisin.

piti kysymäni että onko muilla ollut aamulla heti herätessä sängys olles vielä ihan kovana kohtu ja erottunut selvästi?? itse olen nyt havainnut tälläisen ja kohdun pohja ei todellakaan ole 8cm navan alapuolella :D

Saspa ja tirriäinen 15+0 POOOKKKS
 
Skaardie, osallistuikko seulontoihin? Tiäkkö tuloksen/riskiluvun? Mie kysyin tänään neuvolasta samalla ku varasin tytölle aikaa ja ne ei ollu viellä tullu!!!! 3vkoa jo ultrasta.... taijan soittaa polilke tänään ja kysyä niistä.. muuten vkl pilalla ku pelkään että hälyttää... 15+5
 
Saspa ja muut rokotteen väliin jättäjät en nyt sanoa tätä siksi, että yrittäisin painostaa sua ottaa rokotusta :), mutta kalskahti vaan korvaa tuo, että sikaa pahempaa ei voi olla...no en tietysti tiedä, otin sikaa vastaan rokotteen enkä saanut tautia...mutta tavallinen influenssa tappaa ainakin välillisesti Suomessa vuosittain n. 500 henkilöä kun sika tappoi yhteensä 44 suomalaista. Tavallinen influenssa vaan on niin tavallinen, ettei siitä tule tuollaista suurta hysteriaa. Suurin riski on niillä, joille tarjotaan ilmaista rokotettu - siis myös raskaana olevilla. Influenssa :: Terveyskirjasto

Ja niin tavallinen nuha-kuume (flunssa) ei ole sama asia kuin influenssa eli vaikka ois sairastanut kuinka räkätauteja niin ei se tarkoita, että influnessa meni jo tai, että on siltä suojassa. Ei myöskään se, että on sairastanut aiempina vuosina jonkun influnessan... En nyt tosiaan tarkoita vähätellä kenenkään valintoja, mutta ihmetyttää vaan tämäntyyppiset perusteet. Vaikka onhan se riittävä peruste jo sekin, ettei vaan halua rokotusta :) Ja otinpa itsekin tänä vuonna ensimmäistä kertaa tuon rokotteen - kun sen kerran sairasti niin tietää mitä voi olla, aiemmin olin ihan samaa mieltä, että ei mitään ylimääräisiä rokotteita mulle.
 
Viimeksi muokattu:
Rokotuksista - Otan sen vuoksi rokotteen että haluan suojella sillä syntyvää lasta. Ystävälläni tuli keskenmeno rv 20, lääkärit sanoivat syyksi raskausaikana sairastetun flunssan. No jos keskenmeno on tullakseen niin se voi tulla, mutta jos sitä voi jollain tavalla mahdollisesti estää haluan sen myös estää.

Syntymättömän lapsen vakuutus: Oletteko harkinneet ottaa? Itse aion ottaa sen Pohjolasta (jos myönnetään), mutta sieltä sen saa vasta rakenneultran jälkeen.
 
Tässä alkaa kyllä vähitellen jännittää sitä, onko tulevat vauvat tyttöjä vai poikia. Meillähän on jo kolme poikaa, joten ehkä vähän salaa toivotaan miehen kanssa tyttöjä (prinsessamekkoja, lettejä, hiuspompuloita, koruja...:heart:). Pojat toivoo lisää poikia. =) Poikien kanssahan sitä osaisi pelata varmaan parhaiten, kun on tottunut. Ihan tosissaan se on aivan yksi ja sama kumpia sieltä tulee, kyllä me ne pidetään. :LOL:

Nimiasia on kyllä kinkkinen, tytöille olisi jo nimet valmiina, toki sikäli mikäli ovat suunniteltujen nimien näköisiä. Pojille onkin hankalampaa, kun haluttaisiin etunimien sointuvan sukunimen kanssa. No, sitä ehtii vielä miettiä ja meilläkin kävi nuorimmaisen pojan kohdalla niin, että kaikki suunnitellut nimet piti unohtaa kun poika oli vain niin itsensä näköinen ettei ollut muita vaihtoehtoja kuin tuo yksi. Vanhempien poikien kohdalla en ole edes muistanut kysellä, mistä ovat nimensä saaneet, pitääpä mieheltä sitä udella. Nämä meidän kaksi vanhinta ovat siis miehen edellisestä liitosta.

Minullakin kohtu tuntuu välillä ihan selvästi makuullaan ja seisallaan. Väliin taas on ihan pehmeä ja vain voimakkaammin tunnustelemalla sen löytää.

Mä sain eilen tuttavalta kassillisen äitiysvaatteita, joista suurin osa on sopivia. Noista suurin osa on ihan kuin uusia, löytyi viidet sopivat mammapöksyt ja nyt saa vatsa röllöttää ihan rennosti ilman että saumat painaa. Näytänkin heti paljon paksummalta, mutta on kyllä autuas olo, en edes muistanut miten mukavat äitiyshousut on päällä. Vielä pitää muutama pidemmän mallinen pitkähihainen pusero hankkia, varmaan ostan ihan vain jotain yksivärisiä neulospuseroita, että olisivat mahdollisimman monikäyttöisiä.
 
Tänään käytiin aamulla nt-ultrassa. Kaikki oli kunnossa ja siellä hän vilkutteli ruudulla. :heart: Pää-peppumitta oli aikalailla 6 cm, minkä perusteella nyt olis 12+3 (mun laskujen mukaan 11+6) eli LA pysyi siellä toukokuun ihan lopulla. Yllätyin kun onnistui noin hyvin ultraamaan pelkästään vatsan päältä. Niskaturvotusta oli 1 mm ja seulontojen riskiarvio meille oli 1:100 000. :) Kivahan tuollaisia seulontauutisia oli saada vaikka eivät loppujen lopuksi kauheasti kerrokaan.

Rakenneultra olis meillä 15.1.
 
  • Tykkää
Reactions: Poca
Niin pakko itsekin lisätä tuohon rokotus asiaan, et se sikainfluenssa EI ole mihinkään hävinnyt. Viimevuonna muistelisin et oli ainakin 1/3 osa just sitä tyyppiä. Sairaalaan joutuneista ainakin. Edelleen sitä vastaan on rokotuksessa suoja, mut ri rokoite kuin alkujaan. Ja jos joku on sairastanut influenssan kertaa se 10 tiedät mitä se voi olla raskaana olevalle. Mutta jokainenhN päättää rokotuksesta itse, mut kannattaa miettiä mahdollinen haitta hyöty suhde. Mä ymmärrän se et pelottaa etenkin sen rokote jupakan jälkeen.

Mä tunsin tänään ekaa kertaa potkut kunnolla <3 Ihanaa

Papumamma 16+2
 
Mä olen muuttanut mieltäni tuon rokotusasian kanssa juteltuani appiukon kanssa (lääkäri). Se sanoi, ettei ajattelisi rokotuksen hyötyä keskemenon kannalta (myös rokotus voi aiheuttaa keskenmenon), vaan influenssan voi aiheuttaa kehityshäiriöitä yms. Että joissain ikäluokissa, joiden odotusaikana on ollut tietyn tyyppistä influenssaa, on todettu olevan keskimääräistä enemmän autismia, skitsofreniaa jne. Että hän olis enemmän huolissaan siitä. Toisaalta tuleva influenssa kuulemma näyttäs olevan aika laimea, näillä näkymin.

Mut mä meen hakemaan sen piikin, jos ehdin (huonot ajat töitä ajatellen), kun kuitenkin päiväkodissa töitä tekevänä on suuri riski sairastua.

Choco coco & Ihme ja Kumma 15+4
 
Vakuutuksia ei ole käynyt edes mielessä ottaa syntymättömälle lapselle. Oma näkökantani kun edelleen on, että pahimman katastrofin eteen tullessa luonto tietää, mitä tekee eikä sille itse valitettavasti mitään voi. Miten se vakuutus siihen auttaisi? Itse syntymän jälkeen lapsi kuuluu automaattisesti miehen sairaskassan piiriin ja saa käydä yksityiselläkin niin, että laskut sitten kierrätetään kassan kautta. Itse en ole onneksi joutunut pahemmin perehtymään, miten tuo homma toimii ja toisaalta ihan kunnallisen puolen päivystyksiin ja palveluihinkin olen ollut tyytyväinen. Tosi harvoin tarvinut yksityiselle kääntyä.

Nitta:
Osallistuttiin seulontoihin, mutta eipä ole mitään kuulunut. Toisaalta en ole oikein osannut odotellakaan, kun ei mulle mun mielestä esikoisestakaan erikseen raportoitu. Yhtä äkkiä oli vain ilmestynyt neuvolakorttiin suhdeluku 1:580000 tai jotain. Mutta ensi maanantaina olen siis menossa tuonne ylimääräiseen neuvolaan niiden sydänäänien metsästämiseksi, niin kysäisenpä siellä asiasta sitten samalla, että onko tuloksia tullut jo?

Itsellä on edelleen luottavainen olo tuosta tulevasta neuvolasta, mutta toki sitä pysähtyy välillä miettimään että entäpä jos niitä sydänääniä ei kuulu tälläkään kertaa? Sitten varmaan tulee lähete eteenpäin ultraan ja asia täytyy selvittää perusteellisesti. Luottavaisista ja hyvistä fiiliksistä huolimatta sitä on perusluonteeltaan realistina mietiskellyt myös, että voihan olla niinkin, että jotain niin perustavaa laatua olevaa vikaa on ilmennyt, että pottu ei ole enää kehitystään jatkanut. Noooh, mutta onpa lopputulos mikä vaan, niin onpahan se ainakin parempi vaihtoehto kuin epätietoisuus. :)

Nimiä ei olla mietitty sen enempää, kuin esikoisellekaan. Esikoiselle nimi loksahti kohdalleen rakenneultran jälkeen, kun poikaa lupailivat. Nimi pättettiin ja se päätös myös piti. Mulla on mielessä pojalle yksi nimi ja tytölle ei yhtään varteenotettavaa. Mitään turhan erikoista, omalaatuista ja trendikästä ei varmaankaan tule valittua, kun ensimmäisenkin lapsen nimi on ihan kalenterista löytyvä ja sukunimikin erikoisuudestaan huolimatta täysin suomalainen "öökkösineen".

Ja tuosta sukupuolesta vielä sen verran, että meidän tasa-arvoisessa suvussa naisilla on sellainen sanonta, että "Me selvitään tarvittaessa mistä vain, eikä me siihen miehiä tarvita. Ainoa asia, minkä meidän suvun naiset miehiltä oikeasti tarvitsee, on silloin tällöin siittiö." :) Ja niin se vain menee, että lapsesta asti olen tottunut katsomaan, miten isä ja äiti molemmat tekevät sekä ns. miesten että naisten hommia. Ja omalle pojalle on tullut jo pyykkikone, astianpesukone ja imuri nuoresta iästä huolimatta tutuiksi, kuin myös porakone, meisseli ja vasara.

Mukavaa viikonloppua kaikille.

Skaardie + Pottu 15+5
 

Yhteistyössä