Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa

Pinkku84 Ohhoh, oikeassa olet. En tiedä, mistä kummasta jumittui tuo ajatus yhdestä lisäpäivästä raskausviikkoihin. Olisinko ajatellut meneillään olevaa päivää?? No toisaalta päivä sinne tai tänne, kun eikös se niin mene, että vain joku hassu prosentti lapsista syntyy laksettuna päivänään.. :)

Sydänääniä käytiin koittamassa kuunnella taas tänään aamusta, kun kaksi viikkoa sitten niitä ei tosiaan kuulunut, vaikka kauan aikaa yritti tuore terkkaritäti. Nyt uudella yrityksellä oli toinen kokeneempi täti ja tämä koitti heti kuunnella toooosi alhaalta ihan häpyluun yläpuolelta ja ei siinä kauaa mennyt, kun vauvan syke alkoi pamppailla 140-150 välillä. Edellisellä kerrallahan tämä toinen terkkari koitti kuunnella melkein navan tienoilta, joka tosiaan taisi olla aivan liian ylhäällä.

Eli vaistotuntuma siihen, että kaikki olisi ok piti paikkaansa. Oloja ja mahaa ei siis juuri ole, mutta on siellä selvästi joku kasvamassa.

Selkävaivoja on mullakin. Tosin niitä on ollut jo ennen raskauttakin. Edellisen raskauden jäljiltä jäi saldoksi jonkinlainen selkävika; selkäranka ei kuulemma raskauden jälkeen painopisteen muututtua löytänytkään takaisin oikealle paikalle, vaan joitain hermoja siellä on puristuksissa. Kolmeen otteeseen viimeisten kolmen vuoden aikana mennyt jalat alta ja muutaman kerran vuodessa on ollut pakko ottaa Panacodia ja Sirdaludia selkäjumin vaaniessa. Perusjumitusta ollut päällä myös nyt raskaana, mutta toistaiseksi selän "venyttäminen" ja lepuuttaminen 5-10 minuuttia lattialla maaten, jalat penkillä 90 asteen kulmassa on auttanut. Tuota asentoa on vaikea kuvailla, mutta itselleni tämä leppuuttaminen auttaa hyvin ja taisi Youtubessakin olla joitain videoita aiheesta.

Nyt kun on saatu varmistus, että mahassa on elämää edelleen, niin tästä on hyvä jatkaa uuteen viikkoon.

Skaardie + Pottu 16+0
 
Choco coco, joo tuota koiraporttia oon harkinnutkin :)

Selkä on vaivannut täälläkin.. eilen menin lattialle makaamaan ja nostin jalat rahin päälle.. Tuntu että alaselkä ois ratkennut liitoksistaan.. Venytti ihan hirveästi tuo pelkkä jalat ylhäällä makaaminen.. Tosin mulla on skolioosi, mikä nyt on muutenkin aiheuttanut kipuja. Vähän kyllä pelottaa, että mitenkä tuo selkä kestää, kun maha alkaa enemmän kasvamaan.. Ja ihan vain sohvalla istuessakin saattaa joutua laittamaan tyynyä alaselän taakse.
 
Meillä oli v.loppuna 5kk tyttö kylässä ja voi jestas kun lörpöttelin vauvalle niin koirakin oli syliin tulossa...vaan sellanen 28kg karvaturri...se oli kyllä niin mustasukkainen et huhu. Koiraportti hankitaan tuohon olohuoneen kohtaan ettarvittaessa vauva saa olla lattialla.

Täällä sitä pissatautia ei nyt sit oo, niinkuin epäilin...MUTTA flunssa iski. Sain luultavasti tuolta vaavilta kun oli todella flunssanen ja nuhanen.

Onko teillä ollut kasvukipuja? Mulla ollut kolme päivää ihan tuskaa. Pyysin lääkäriä tänään tutkimaan ja kaikki oli onneksi kunnossa. Mulla hirveen paineentunne alavatsassa ja alapään kohdassa. Aamusin kun vessaan menee, niin on ihan tuskaa :(

Niin ja vakuutus asiaa, ollaan hankkimassa ja kaavakekkin jo saatiin...rakenneultran jälkeen sen saa anoa vaikka on syntymätön lapsi.

Pinkku ja möykky 16+0
 
Viimeksi muokattu:
Pinkku-84 mua jotenkin ärsyttää sun puolesta...kai tiesit ennen kyläilyä, että vauva on kipeä? Minä kuulun sellaisiin tiukkapipoisiin, että meille ei tulla kipeenä kylään, me ei mennä kipeenä kylään eikä mennä kylään, jos tiedetään kyläpaikassa olevan kipeitä. Yksi äiti ihmetteli kerhossa, missä esikoisen kanssa käydään, että "ettekö te tosiaan oo ollu ku kerran kipeenä tänä vuonna?" Ei olla ei, tiedä sitten johtuuko hyvästä vastustuskyvystä vai mun tiukkapipoisuudesta :D

Selkäkivut Aiemmin jo valittelin niistä, nyt oon varaamassa raskausajan hierontaa, jos yhtään auttais. Neuvolassa ei ottanut oikein mitään kantaa, mutta netistä luin, että alkuraskauden selkäkivut saattaa helpottaa raskauden edessä. Sitä sopii ainakin toivoa. Tuntuu just jotenkin siltä, että alaselkä on niin löysä, ettei se kestä mitään.... Huonoina päivinä sukan laittaminen seisaaltaan sattuu ja sohvalla pitää tosiaan olla tyyny selän takana, mieluiten kolme. Ratsastus vähän auttaa - mutta kohta maha estää selkään kiipeämisen.
 
Hei Applepie, hauska juttu että toinenkin samassa tilanteessa. Mulla oli tosi hankala uskoa, että heti tärppäsi, eikä sitä meinaa uskoa vieläkään ;) Mulla on ollut tosi vähäoireinen raskaus, ei oo ollut lainkaan pahoinvointiakaan. Ekat kolme viikkoa oli tosin aika tuskaisia, kun sain sellaisia kovia mahakipukohtauksia, jotka kesti n.10-20 minuuttia kerrallaan. Onneksi nekin on loppuneet, eikä koskaan selvinnyt mistä ne johtui, mutta saattoi olla kysta. Tällä hetkellä ainoat oireet on vessassa ramppaaminen ja rinnat on hieman arat. Muuten ei kyl tietäs olevansa raskaana. Innolla odotan, että tuntisi ekat liikkeet, mutta vielä en ole huomannut mitään :( No, jospa sitä jouluun mennessä jotain tuntemuksia tulisi.
Joko muilla on kovasti mahat kasvaneet? Itsellä jonkin verran, mut ei se näytä vielä kunnon vauvamasulta, vaan siltä et ois lihonu muutaman kilon. :p Painoo on tullut 3-4kg..en tiiä onko paljon vai vähän?

Huomenna POKS 16+1
 
Mahan kasvusta... Löysin juuri eilen kuvan esikoisen raskausajasta. Kuva oli otettu kuukautta ennen kuin poika syntyi (syntyi 4 viikkoa etuajassa) ja mä olen jo NYT saman kokoinen kuin siinä kuvassa!!!!!!!!! Mulla oli TOSI pieni maha esikoisen aikana... Ei ollut juuri raskausoireita ja sitten kun se syntyi etukäteen niin tuntui jotenkin että koko raskaus jäi "kesken"... ELI TÄÄLLÄ OLLAAN ILOISIA KUN MASU KASVAA JA KIVA TIETÄÄ ETTÄ TÄMÄ MASU TULEE OLEMAAN ISOMPI KUIN ESIKOISESTA!! ;)
VAIKKA MAHA ON NYT JO ISO, SILTI OLEN VAIN LAIHTUNUT... Ilmeisesti se läski on kadonnut jostain muusta paikasta kuin mahasta, en tiedä vain mistä... :eek:

Viime viikolla esikoinen oli flunssassa ja tartutti sen sitten muhun... Vielä yskittää ja välillä pitää niistellä mutta onneksi ei kuumetta ole...

Kasvukipuja täälläkin on! Muutama päivä alkoi eikä oikein tiedä miten päin nukkuisi ja mitä vaatteita pitäisi kun tuntuu että kaikki kiristää (käytössä on esikoisen raskaudesta äitiyshousuja ja näköjään ne on jo jäämässä pieneksi vaikka menivät esikoisen aikana koko raskauden...).
 
Viimeksi muokattu:
Pinkku-84 Ollaan just yhden toisen äidin kanssa ihmetelty, että miten ihmiset ei ymmärrä edes kysyä haittaako, jos on kipeä? Valittevan vanhanaikainen asenne monilla vanhemilla siis sellainen "vuotava nenä on lapsen luonnollinen olotila" - suurinpiirtein :/ Lapset sairastelee vielä helpommin - samoin raskaana olevat - ja vauvoille vielä tosi kurjaa, kun hengittävät vain nenän kautta :( Muutenhan tuntuu että isomman lapsen energiamäärässä ei näy yhtään onko kipeä vai ei, mutta en silti kyllä menisi (ainakaan kysymättä) toiselle kylään, vaikka oma lapsi jaksaisikin normaalisti leikkiä. Ja jos tähän liittää tuon influenssa keskustelun vielä - influenssa leviää just lasten keskuudessa tosi helposti ja kun on raskaana oleville vaarallinen, niin todella ajattelematonta tuoda kipeä lapsi kylään.
 
Poks 14+0 :)
Kasvukipuja on mullekin tullut varsinkin alavatsan sivuille ja ei yhtään auta että kuopus nujuaa sylissä kauheesti:/ Ja liikkuminenkin vihloo välillä.Jotenkin kuvittelin että kun kolmas raskaus kerran on niin ei olis niin kovasti kipuja kun paikat on ennenkin venynyt..
Supistuksia myös on alkanut tulemaan jo :O vaikka molemmista ne on ennen puoltaväliä alkanutkin niin ei tullut yllärinä.
Liikkeitäkin oon ollut tuntevinaan alavatsan sivuilla,ja istukka oli kohdunpohjalla sekä edessä..Eli varmaan toisinsanoen ihan vaan edessä?? Aikasemmista ei ole ollut tietoa mut tytöstä tunsin liikkeet 13+ niin silloin varmaan takana,Ainut vaan että kätilö sano ettei tarvitse huolestua jos ei vielä rv18 liikettä tunnu niin se sai epäilemään pmia tuntemuksia :kieh:
Huomenna olisi neuvola,saa ihan yksin käydä kun mies jää lasten kanssa kotiin..Kuopus saa aina leikkipaikoilta,neuvoloista yms. jonkun taudin ja tartuttaa muhun niin ei sitä viiti ilman kuupukua mukaan ottaa :D Ja just selvitty flunssasta..:)
Mukavaa viikkoa mammasille!
 
ON: Ultrassa käyty. Laskettua aikaa siirrettiin odotetusti, eli sen saa päivittää 30.5. Pysyi vielä toukokuun puolella. Vauvalta löytyi kaikki tarvittavat osat ja riskiluvuksi laskettiin 1:100 000 eli senkään suhteen ei pitäisi olla jännättävää kovin paljoa. Nyt odottelen sokerirasituksen tuloksia, ne saa todennäköisesti viimeistään joulukuun neuvolassa.

Selkäsärystä: Alaselkää hieman särki jo, mutta suurempi ongelma oli lonkkakivut. Ehdin jo miehellle voivotellla, että tätäkö se on seuraavat puoli vuotta ainakin. Toivottavasti ei ala vielä. Mulla on löysät nivelet, joita raskaus vielä löysyttää joten viimeksi oli loppuraskaudesta varsinkin nukkuminen aika rasittavaa, kun kyljellään lonkkia särki ja muissa asennoissa ei voinut enää nukkua.

Maha: Turvotus on laskenut vihdoin, mutta pientä mahaa alkaa ilmaantumaan.

Tuanni ja Pörri 12+3
 
Iltaa =)

voi onnea taas hyvistä ultra kuulumisista =) ihania nuo teidän 1:100 000 lukemat :D joko pian on kaikki päässeet ultraan,vai vieläkö joku odottaa vuoroaan?

tänne on tullut taas hurjasti tekstiä :O mutta ihanaa lukea teidän tuntemuksia ja huomata itsensä samois fiiliksis -->

selkäsäryt on täälläkin ja nimen omaan ristiseljästä alaha päin. viikonloppuna olevinaan olin tuntevani iskias/issias kipua tuossa selkärangan vasemmalla puolen kannikan yläpuolella :/ olisko ideoita miten venyttää tällä vattalla? :D

Painoa on tullut täällä myös reippaasti sen 4 kg :S mutta onneksi tasaantunut nyt 300g/viikos turvotus lienee tehnyt sen osan :D

maha on todellakin kasvanut ja aivan ku olis jo pitkällä loppu raskaudessa :D saas nähdä mitiä se tosiaan siell loppu raskudessa on :D

supistuksia on täälläkin ja siksi varhaistin viikolla nla käyntiä varuuksi vaikka tiedäne ttei nämä vielä mitään tee kohdun suulle mutta haluan että sitten on merkinnät nla papreissa että on ollut. olinkin tänään nla:ssa juurikin supistusten takia ja arvailut osuivat oikeaan. nla tätin sanoma oli lähinnä että pitää osata kohdistaa aiheuttaja esim mulla on tämä suunnaton ressi.. käskeettiin ottaa ressittömästi :confused:

Liikkeitä on ruennut tuntumaan. viime viikolla sänkyyn mennessä aivn ku olisi tuntenu jotain ja otin dopplerin ja johan osui tuntemukset oikeaan :D ei meinannut mitän kuuntelusta tulla :D ja eile illalla makasin seljälläni sohvalla ja tunsin ihan selvästi sellaasen muljautuksen ettei voinut erehtyä :DD sainkin nla korttiin merkinnän + liikkeiden kohdalle kun täti kuunteli niin potkas anturiin ja äänet hävis :LOL: liekkö ollut mielen ilmaus :p

lunssa on täällä vieläkin eikä meinaa hellittää otetta ollenkaan :(

on
Tänään tosiaan oli nla ja aivan ihana tuo mun täti kun sain keskustella sen kans kaikesta ja sain ymmärrystäkin tuntemuksiin. kaikki oli onneksi hyvin ja sanoikin että jos tilanteet menee pahempaan suuntaan niin olla vaan reippaasti yhteydessä.
ainut oli että ei mitattu hemppaa koska suositukset täällä ovat että ensimmäisellä käynnillä ja sitten rv28!!?? seuraavan kerran :O oon kyllä yrittänyt syödä monipuolisesti ja kaikkea että ei tulisi ainakaan hirveää notkahdusta. sitten juteltiin tuosta veden juonnista että olisi hyvä pyrkiä juomaan n.1,5-2l vettä päivässä jos suinkin vaan voisi sekin myös auttaa. tämä vesi keskustelu tuli siitä kun kerroin että olen ihan ihmeissäni kun elimistö "vaatii" vettä joka jopa maistuu hyvälle, minulle joka ilman raskautta juon ehkä puoli litraa kuukaudessa, joka sai tädin hymyilemään että hyvä mutta silti muistutti vakavasta puolesta että jos elimistö vaatii noin sitä vettä että myös kuivuminen saattaa aiheuttaa supistelua.. tulin kotiin ja join varuuksi heti puoli litraa :D
mutta tälläistä täällä tällä kertaa tässä vielä koonti nla käynniltä =)
rv 15+4 siis
painoa +300g/vko. alusta yht4,2kg :|
RR 110/66 (viim. 103/72)
pissa puhdas
syke+ (145-150)
liikkeet +

seuraava käynti onkin sitten joulun alus viikolla =)

masun kasvatuksia kaikille :wave:

Saspa ja tirriäinen

Muoks mun kohdun pohjan korkeus oli jo sormen verran navan alapuolella :-S juuri luvin jostain että olisi 8 cm navan ala puolella :-o
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta veden tarpeesta Musta tuntuu, ettei mikään riitä. Viime yönäkin join 0.5litraa, aamulla oli suu ja kädet tosi kuivat ja muutenkin tuntuu jotenkin kuivuneelta. Kiskaisin sitten toisen 0.5litraa heti aamupalalla...Mutta minusta se vesi maistuu pahalle ja kun juo paljon kerralla tulee etova olo, pakko vaan juoda. Mutta ajattelin vaan, että onko kukaan käynyt hakemassa tipasta nestettä kuivan olon vuoksi, vaikka ei olisi oksentelua ollut??

En tiedä miksi mulla on edelleen neuvolakäynnit ja tutkimukset vanhan tavan mukaan, oiskohan osa syynä esikoisen ennenaikaisuus?

Ja toi 8cm en ainakaan mulla pidä paikkaansa :D Ihmettelin ultrassakin kun niin ylhäältä jo ultrasi, eikä ollut mitään tarvetta alakautta edes kurkata. Nouseekohan kohtu nopeemmin kun ei ole ensimmäinen lapsi kyseessä?

14+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Saspa
Selkäkipuja on täälläkin. Varsinkin, jos työpäivän jälkeen erehtyy sohvalle makaamaan, niin ei tahdo enää ylös päästä. Olen pärjännyt ilman särkylääkkeitä kuitenkin :) Se taas on sitten mielenkiintoinen kysymys, että mitä lääkettä edes voisin syödä, kun panadol aiheuttaa minulle päänsärkyä ja ibuprofeenia en oikein uskalla syödä..

Koirat ja kissat on meillä saaneet nyt kiellon makuuhuoneeseen. Koirat ei sängyssä tai sohvilla ole saaneet olla muutenkaan, kissat ei kysele, että saavatko olla :D Pentukoira on alkanut ilmeisesti kostoksi pissaamaan sisälle heti, kun makkarin ovi sulkeutuu illalla, aikuinen koira ei ole millänsäkään. Vielä kun tuon pennun saisi asettumaan, niin ei ongelmaa. Ei siis vingu tai muuta, mutta pissaa sisälle Heti, kun me ihmiset mennään nukkumaan.

Tänään oli sokerirasitus, kuulema PCOS:n takia näin aikaisin (?). Litku oli pahaa, mutta muuten ei ongelmia. Iltapäivällä voi soittaa tuloksia. Toivotaan, että kaikki on ok.
 
tuo oli hiulu hyvin sanottu; tuntuu että mikään ei riitä tuon veden kanssa :D mulle eilen sano nla:ssa että voi laittaa vähä mehua mauksi veteen jos on oikeen pahaa omaan suuhun. olen itsekkin vähän miettinyt tuota että pitääkö mennä letkun päähä sairaalaan jos tää ei pian helppaa..

mullakin tulee vanhan kaavan mukaan nää käynnit ku nyt 4 viikkoa nlaan ja sitten täti puhuukin että tammikuussa saan sitten ne todistukset kelan papereita varte.. taas mä kysyn että mihin tää aika menee jestas..
jostain luin että ensi vuoden äitiyspakettia saisi jo het vuoden alusta ja sen julkaisu olisi lähi aikoina. odotan kyllä innolla että minkälainen tulee väreiltää toki se ei ole enää niin hyvä ja kattava kun esim 7 vuotta sitten oli. itse aion ottaa tirriäisellekkin oman paketin kuten muutkin sisarukset ovat saaneet. kuinkas muut, aiotteko ottaa pakettia??
 
Sokerirasitus oli viime viikolla ja tosi hyvät arvot oli, eli ei huolta onneksi :) Esikoisestakin arvot oli tosi hyvät, vaikka kahteen kertaan PCO:n takia jouduinkin.
Vaikka esikoinen on vasta vuoden ikäinen ja arvot oli tässä ekassa rasituksessa ihan priimaa, mutta silti tässäkin raskaudessa ilmeisesti vielä toinen sokerirasitus odottaa.
Onneksi litku oli tällä kertaa vadelmanmakuista ja jääkaappikylmää eli ei sitä kamalaa huoneenlämpöistä vesi-glukoosi-litkua, mitä joskus ollut tarjolla.

Äitiyspakkausta en aio ottaa, koska tosiaan esikoinen on vasta vuoden ikäinen niin meillä on makuupussi, kynsisakset, toppahaalari jne vielä hyvässä tallessa ja vähän käytettyjä niin en halua toisia nurkkiin pyörimään. Lisäksi itselleni oli ainakin pakkaus hieman pettymys, kun oli aika paljon valkoisia vaatteita ja mm. ruma laiva-aiheinen body ja vaaleansininen nalle-body, joita ei ainakaan tullut tytöllä käytettyä kertaakaan.

Verenvuodot
ei täällä päässä ole vielä täysin loppuneet. Tai kummallinen raskaus siinä mielessä, että näköjään 5 viikon välein pari päivää vuotelee verta.. liekko jotku valemenkat tms. viimeksi en käynyt edes lääkärillä näyttäytymässä kun loppui niin nopeaan ja sykkeet kuitenkin kuuluivat neuvolassa sen jälkeen. Siitä huolimatta aika vähälle jäänyt pelot. Toki sitä aina miettii, että kaikki on mahdollista, mutta kun noin pienenä vuodot pysyvät ja loppuvat pian eikä niiden aikana ole kipuja niin en jaksa stressata asiasta :) Kuitenkin viikkoja alkaa olla jo kohtuullisen kivasti.

Wasabi 15+4
 
Äitiyspakkaus otetaan, kun kyseessä on esikoinen.

Influenssarokotusta en ole ajatellut ottaa. Asun aika pienellä paikkakunnalla enkä hirveästi liiku tautisten riskiryhmien lähellä. Nyt vaan taitaa iskeä ihan tavallinen perusflunssa matkan jäljiltä.

Nimiä ollaan mietitty kovasti. Tytön nimi on ollut selvä juttu alusta asti, mutta pojan nimi on paljon vaikeampi. Nyt ollaan myrskyn kunniaksi puhuttu Einosta. Meillä ei ole pelkoa siitä, että tuttavapiirissä olisi samannimisiä. Haluamme suomalaisen ja tavallisen tylsän nimen, mutta vaihtoehtomme eivät ole näkyneet missään suosikkilistoilla.

Maha on kasvanut niin, että ihmiset kysyvät onko siellä varmasti vain yksi. Pitäisi löytää talvitakki, joka mahtuu päälle. Välillä tuntuu pieniä nipistelyjä ja välillä kipuakin, muttei mitään suurempaa. Välillä tuntuu myös pientä kutitusta vatsan sisällä, mutta jos se on vain jotain kasvujuttua. Selkään vihloo kyllä mukavasti iltaisin.

Omaa napaa. Huono olo ja oksentaminen on loppunut, eikä pahimmankaan oksentelun jäljiltä tarvinnut lähteä tippaan sairaalaan. Imeskelen välillä jääpaloja tai mehujäätelöä, jos on tosi huono olo. Silloin kun oksensin tosi paljon, niin otin noin vartin välein teelusikallisen vettä. Nyt olimme viikon Kanarialla, niin siellä oli tosi hyvät olot, ainoa että ravintolassa en ajatellut loppuun asti ja risotto nousi päähän kuin metrinen halko. Valkoviinillähän se juu keitetään... :D

Nyt vähän ahdistaa, kun pitäisi saada asuntoasiat selväksi ennen kevättä ja aika tuntuu juoksevan. Asumme siis eri paikkakunnilla. Pitäisi löytää uusi yhteinen asunto, muuttaa ja löytää hyvä vuokralainen omaan asuntoon. Lisäksi pidän tosi paljon omasta kodistani, kun olen sen remontoinut ja laittanut mieleiseksi, niin on haikeaa luopua siitä. En silti halua jäädä tälle paikkakunnalle yksin vauvan kanssa, eikä mies voi muuttaa tänne.

Sekä vuokra- että myyntimarkkinat vaikuttavat nihkeiltä. Minua ei ole koskaan rakentaminen kiehtonut, mutta nyt sekin alkaa vaikuttaa vaihtoehtolta. Kunhan saisi nyt jonkin yhteisen katon pään päälle, ja löytäisi talvitakin, niin ei olisi mitään hätää.

Ai niin, tasan 14 :)
 
Viimeksi muokattu:
poks 15+0

äitiyspakkaus otetaan, olen ottanut edellisistäkin ja säästän ne lapsille itselleen - saavat sitten kun ilmoittavat lapsenlapsien tulosta ;)

pahoinvointi tuli takaisin, 2 päivää nyt oksentanut taas kaiken eikä mikään maistu.

verenvuodot, mulla on selvästi valemenkkoja, aina kun olisi menkka-aika kierron mukaan niin vuotaa jonkun verran mutta kun se on ollut vähäistä (ei housuista läpi), kirkasta ja ilman hyytymiä niin en oo ollu huolissani...
 
Pakko vähän purkaa...

Flunssa alkaa helpottaa...tänään uskaltauduin pienen lenkin tekemään koiran kanssa. Hikeä vähän pukkaa vaikka hitaasti käveltiin. Se purkaus....tämä likkakaveri laitteli eilen viestiä kenen 5kk tyttö oli flunssassa. Hän ihmetteli että mistä oon saanu sen flunssan ja ei kai hänen lapselle sitä ole tulossa. Sanoin sille et jos se jostain on tullut niin juurikin hänen tytöltä, tämä kehtas väittää että hänen tytöllä ei oo kolmeen viikkoon ollut flunssaa, vaikka me kaikki 4 muuta todettiin ääneen kun vauva yski ja krohisi.
En jaksanut alkaa vänkäämään tämän kanssa, tokaisin vaan että kysyin lääkäriltä, että voiko näin NOPESTI tarttua ja lääkäri tokas että kyllä. Sanoin kaverille että kai se sitten on jostain muualta tullut.
Olin vielä ainoa joka oli sen tytön kanssa ja ainoa kellä on tämä flunssa, meillä jäi vielä pari kaveria yöksi ja he ei ole kipeenä.
Soitin sitten parille kaverille ja kysyin, oliko heidän mielestä tyttö kipeä ja kummatkin tokas että OLI. Kaveri meinaa laittaa mun piikkiin tän flunssan ja tokas ettei hän kipeitä lasta tuo keneenkään luokse....no kyllä toi.

äitiyspakkaus: meinataan ottaa koska esikoinen on kyseessä. Minusta kaikki vaatteet mitä kelalla on ollut, ovat olleet ihania.

Maha: kipua edelleen ja varsinkin pissaatessa, sitä virtsatulehdusta ei siis ole. Öisinkin kun menen nukkuu pitää olla mahan alla sellainen putkityyny.

Koska muuten kela laittaa sen uuden pakkauksen kuvan nettiin?
 
Tänään oli neuvola jossa ei mitään ihmeellistä asiaa ollut. Painoa tullut kilon verran alusta ja saa kuulemma tulla reilusti lisää. Verenpaine ja hemppa alhaalla josta ilmeisesti johtuu päänsäryt ja väsymys.
Mikähän rauta olis vatsalle hyvää? Obsidan ei sovi mulle..
Uusi neuvola ens kuussa kun muuten olisi mennyt liian pitkälle mut eipä se haittaa kun pääsee sydänäänet kuulee taas=) (oli 140 eli edelleen 'poika sykkeet')
Ihan unohdin, sen rokotteen nyt otan sittenkin kun anemia lisää riskiä sairastua ja kaksi lasta hoidettava samalla. Toinen lapsistakin saa kerran on kunnon tautimagneetti.xD
 
Viimeksi muokattu:
Välillänpitää päivittää kuulumisia. Radasta: ite oon syönyt aina joko floravital nesterautaa tai oli joku toinen nestemäinen rauta, mulla ei maha kestä tabletteja. Nyt kamala väsymys koko ajan päällä monet päiväunet pitää nukkua, HB varmaan alhaalla.
Pahoinvointi on historiaa :)
Äitiyspakkauksen otan vaikka neljäs onkin, en meinannut kolmannen jälkeen tehdä enää lisää lapsia ja hävitin lähes kaiken.
Täällä pitää huomiseen vielä jännittää nt- ultrassa tuloksia. Sanovat että kahden viikon sisällä soittavat jos jotain poikkeavaa on..
Painoa on tullut liikaa jo nyt kiitos pahoinvointien ja jatkuvan syömisen. Nyt yrittänyt lopettaa syömistä välillä huonoin tuloksin.
Sokerirasitus olis vielä edessä.. Pelottaa. Omaseurannassa olen ja arvot loistavia. Vanhimmalta pojalta kävin rasituksessa ja se oli kamalaa, hirveät traumat. Voin niin huonosti koko päivän että en haluaisi sitä uudestaan kokea.
No se täll
Kertaa valoisampaa vuodenaikaa odotellessa ja vireyttä, ei sitä keskiraskauden energisyyttä nyt ole.....
:) m
 
Tänään viikkoja 17+0. Vatsa on muutamassa viikossa kasvanut aika paljon, vähän hirvittää että kuinkahan isoksi se ehtii vielä.

Sokereita olen vähän mittaillut, koska joku viikko sitten pissassa oli sokeria. Arvot on olleet ihan hyvät, paitsi eilen noin tunti syönnin jälkeen oli 7,2. Tympii, mutta olin kyllä syönyt tuolloin mannapuuroa, joka ei parasta mahdollista aamupalaa ole. Pitää yrittää pitää ruokavalio järkevänä, ettei joutuisi insuliineille. Eka raskaudessa ruokavalio riitti, ei tarvittu tabletteja eikä piikkejä.

Me ollaan mietitty tuota äitiyspakkausta, kun tosiaan kaksi vauvaa tulossa. Minä en haluaisi kovin paljoa samanlaisia vaatteita ja uskon, että saadaa melko hyvin tuttavilta käytettyjä vaatteita edellisten vuosien äitiyspakkauksista. Eikä niitä tarvikkeita (kynsisakset jne) nyt kaksia tarvitse, vaikka vauvoja tuleekin tuplat. Käsitin Kelalla käydessäni, että me saadaan kolme pakkausta, joista nyt sitten varmaan otetaan kaksi rahana.

Pahoinvointia minulla on vielä ollut, pari edellistä päivää on olleet ihan kauheita kun on yökkäyttänyt reilusti. Tänään tuntuu ainakin aamu paremmalta, toivotaan että tämä nyt laantuisi. Nyt olen saanut paremmin nukuttua, minkä toivon myös vaikuttavan asiaan positiivisesti. Herään kerran tai kahdesti käymään vessassa, mutta uni on muuten riittänyt ihan hyvin, eikä ole ärsyttävää sängyssä pyöriskelyä tuntitolkulla kuten vielä joitakin viikkoja sitten.

Olen nyt pahoinvoinnista huolimatta ollut töissä, koska olen tosiaan pystynyt nukkumaan pahoinvoinnin siirryttyä taas vaihteeksi enemmän aamuun ja aamupäivään. Asiakkaat on joutuneet vain väliin odottamaan kun hoitsu on painunut vessaan tai toimistoon. Onneksi ymmärtävät, kun taas esimerkiksi dementoituneiden vanhusten kanssa tällainen ei niin vain onnistuisikaan.
 
Jahas...tervehdys vaan vanha tuttuva, luulin, että lähdit jo. Unohtuiko kenties jotain?
Pahoinvointi palasi. oksensin sitten eilen kolmesti, päätkin särki sitten kun oli niin hirveän heikko olo... mies kysyikin, että ootko varma, että toi on raskauspahoinvointia. No saattoi olla myös migreeniä, sillä yöllä sitten kun ei meinannut päänsäryltä nukutuksi saada ja otin lääkkeen ja uni vihdoin tuli niin helpotti. Pelottaa vaan, että jos sittenkin menee kuten ensimmäinen raskaus ja pahoinvointi on oikeasti vasta kunnolla alkamassa....Esikoisesta oli silloin rv 13-19... yöh.. Jahas ja taas tuntuu siltä, että kohta mennään halailemaan posliinipömpöliä.

Onko kellään kokemusta/tietoa suonikohjuista tai pinnallisten laskimoiden tulehduksesta? Mulla on kerran tiputuksen jäljiltä ollut kädestä suoni tukossa. Nyt sitten on nilkassa yksi suoni yhdestä kohtaa vähän paksumpi, jonkin verran kipeäkin ja sykkii ihan silminnähtävästi. Laitoin tukisukat ja hoidin lämpimällä tuota, tuntu vähän auttavankin. Vaikkakin kaikkialla netissä kehotetaan kylmällä hoitamaan, niin tuo kerta kun oli kädestä suoni tukossa oltiin kauko-idässä ja siellä kansainvälisestä sairaalasta sitten käskettiin pitää kuumaa käärettä - se tehosi silloin. Mutta ärsyttävää, jos nyt tulee sitten suonikohjujakin raskauden vuoksi, jos tuo nyt sellainen on tuossa nilkassa :/

14+2
 
Heippahei taas

Äitiyspakkausta ei varmaankaan oteta, yksi sitä lajia riittää. Toiselle lapselle olisin ottanut, mutta kun siellä oli silloin niin vähäisesti kestovaippoja (jotka olivat ainoa asia, joita sieltä oltaisiin tarvittu), niin jätin silloinkin väliin. Neutraalin hempeä värimaailma ei ole yhtään mun mieleeni. Kiva idea toi, että säilytellä pakkauksia lapsille ja lastenlapsille, mutta meillä ei tosiaankaan ole moiseen tilaa :(.

Lemmikeistä vielä sen verran, että meidän kolmella (paimen)koirallamme ei ole ollut vaikeuksia vauvojen kanssa. Ei olla eristetty koiria mihinkään esim. siksi aikaa, kun lapsi on lattialla, vaan ovat saaneet rauhassa katsella ja nuuhkia, että mikäs se tämä on. Vaikka meilläkin on mustasukkaisia koiria, niin ovat helposti hyväksyneet uudet tulokkaat lauman jäseniksi. Keskenään en koiria ja lapsia jätä, sillä vain yhteen koiristani luotan 100%. Makuuhuoneessa nukkuvat (tai missä nyt haluavatkaan, mutta tyypillisimmin makkarissa, jopa sängyssä, tai eteisessä). Suosittelen ehdottomasti, että vauvasta ei kannata tehdä koiralle mitään erikoisjännää asiaa, jota varjellaan ja yritetään kaikin keinoin pitää erossa koirasta. Kaikki on tietysti koirakohtaista, mutta ainakin meillä koirien ja lasten yhteiselo on koko ajan sujunut luontevasti ilman hässäköitä.

Nimet minulla olisi jo mietittynä sekä tytölle että pojalle, mutta eivät yllättäen kelpaa taaskaan miehelle... neuvotellaan, neuvotellaan :). Suomalaiseen suuhun sopivia nimiä kuitenkin, jotka lausutaan niin kuin kirjoitetaan.

Pahoinvointi meni eikä toivottavasti tule takaisin :wave:!

Työasioista sen verran, että olen aivan järkyttynyt siitä, että ensimmäistä kertaa kymmenvuotisen urani aikana mokasin yo-koekorjaukset siihen malliin, että eräällä abilla oli arvosana ihan jotain muuta kuin mitä itse ajattelin :ashamed: En voi ymmärtää, miten ajattelin niin eri tavalla kuin sensori... tuli ihan epäpätevä olo :(.

Asuntokuume vaivaa edelleen... Kävin viikonloppuna katsomassakin yhtä kämppää. Vaikka oman myynnistä pitäisi tietysti aloittaa. Jos tää muuttaminen ei vielä tule ajankohtaiseksi, niin sitten varmaan siirryn remonttikuumeilemaan :).

Maha on jo valtava, mutta yritän töissä vielä kuukauden sinnitellä, jotta voisin sitten uuden vuoden jälkeen tulla uljaasti maha pystyssä töihin shokeeraamaan kaikki :).

väpä ja jaakko kolmonen 15 + 2
 
AAAGHH!! Asuntokuume nousi noin 100 astetta juuri: vesimaksu ensi vuotena 30e/hlö/kk!! + kesä- ja heinäkuussa piharemontti, joilloin mm. meidän takapihalla oleva valo menee uusiksi ja pihatiet = ulkona ei ole mitään asiaa pitää koiraa ja mahdoton nukuttaa vauvaa. + rahoitusvastike tietysti nousee, kun piharempasta tulee osuus. Juuri tätä kaipaisinkin.

väpä meille vinkkasi tuttu, että kannattaa kivasta asunosta tehdä ehdollinen tarjous "jos oma menee kaupaksi" ja antaa samalle välittäjälle oma myyntiin - välittäjä saa tehtyä kaksi kauppaa kerralla, kun teidän asunto myydään :) Toi jopa useemman, jos ketju on kovinkin pitkä ja joku tekee taas vastaavasti teidän asunnosta ehdollisen tarjouksen.
 
Viimeksi muokattu:
Raudasta, tänään todettiin tosi alhainen hemoglobiini neuvolakäynnillä ja pakko ruveta vetämään lisärautaa oikein kunnolla. Kotoa löytyy jo Iron+ (tms ainakin sinnepäi..) kapseleina, sitä olisi tarkoitus ottaa 2 tablettia päivässä ja lisäksi yksi tabletti jotain muuta, Obsidan fe voisi olla se toinen.
Onko muilla pysyneet hemoglobiinit hyvinä?

Sydänäänet oli voimakkaat (n. 150) ja hyvin kuuluivat, muutenkin kaikki ok paitsi tuo hiton hemoglobiini.
 

Yhteistyössä