Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa

Minulla oli hemoglobiini viimeksi 119, oli tippunut jonkin verran edellisestä mittauksesta. Kohta varmaan syytä käydä mittauttamassa uudelleen, ekassa raskaudessakin tippui melko mataliin ennen synnytystä.

Maltofer-tipat on helliä vatsalle, mutta maistuu ihan kamalalle jopa kirpeän marjamehun läpi. Mulla vatsa ei oikein kestä tablettimuotoisia, saa nähdä mitä sitä sitten ottaa jos tarve tulee.
 
Mulle ei käy obsidan jota moni suosittelee, eikä mitkään pahanmakuiset tipat mee alas - joten molemmissa aikaisemmissa raskauksissa olen käyttänyt Floradix Kräuterblut-Saftia joka on ollu myös ainoa kokeilemistani joka mulla nostaa hemppaa ylöspäin. - ja maistuu marjamehulta :D
 
Mäkin kävin neuvolassa tänään. Sykkeet oli 145 ja hemoglobiini oli myös alhainen. Maltofer tipat toimii mulla, joten niitä aloin ottaa. Pistän niitä appelsiinimehun sekaan ja mun mielestä ne maistuu siinä hyvälle. :)
Mä olin laihtunut mutta ei kuulemma vielä haittaa, saishan sitä toki jo alkaa paino nousemaan mutta vielä ei tarvinnut huolestua.

Äitiyspakkauksen me otetaan. Tulis vain uudesta kuvat niin näkis millaisia vaatteita nyt on luvassa :)
 
Väpän kanssa olen koira-asioista ihan samoilla linjoilla. Tosin nykyisessä kämpässä koirat pysyvät alakerrassa eivätkä tule yläkertaan/kellariin missä makkarit ovat. Me ei oteta koiria sänkyyn kun ne valtaa vaivihkaa koko pedin emmekä itse enää mahdu sinne. :O Ja muutenkin ehkä mukavampaa kun edes sänky on suht vapaa koirankarvoista ja hiekasta. Mutta koirat saavat tottua vauvaan heti ja olla hänen kanssaan lattialla, koitetaan olla tekemättä siitä mitään kummosita asiaa. Itse olen vauvana ryöminyt kolmen aikuisen koiran ja kahdeksan koiranpennun seassa, äitini kun oli todennut että helpostihan yksi pentue menee siinä samalla kuin vauvakin. ;)

Mulla on ollut pitkään ongelmia raudan imeytymisen kanssa ja lisäksi olen hyvin herkkä rautavalmisteille, saan todella helposti vatsakramppeja niistä. Kaikki apteekin valmisteet olen kokeillut sekä Kräuterblut-Saftin, en pysty mitään niistä käyttämään. Suoneen olen rautaa muutamaan otteeseen saanutkin, mutta on täällä ollut yhtä taistelua jostain syystä. Mulla lääkärit olivat sitä mieltä, että ei se haittaa raskautumisessa jos hemoglobiini on alle sata ja rautavarastot ihan tyhjät! Vuoden jouduin tappeleen tosta asiasta ja itse lopulta kaivaan tieteellisiä artikkeleita lääkärille luettavaksi ennen kuin asia meni eteenpäin. Että otti niin päähän toi välinpitämättömyys ja sen aiheuttamat hormonihäiriöt ja sitä kautta lapsettomuus. Siinä vaiheessa meinas kiehahtaa kunnolla yli kun kuulin gyneltä, että pitkään jatkuneen vakavan anemian seurauksena hormonitoiminta ei kaikilla palaa normaaliksi koskaan! Onneksi mulla palautui. Sori tää avautuminen, vieläkin niin ottaa päähän toi vuoden tappelu ja asiasta kärsiminen.
Se mitä olin tulossa sanoon, niin yks lääkäri jokin aika sitten vinkkasi ilmeisesti Suomen markkinoilla melko uusista Solgar Gentle iron -kapseleista ja niitä olen pystynyt syömään. Suosittelen lämpimästi. Itse ostin täältä kokeilupurkin ja sit tilasin isomman satsin halvemmalla UK:sta. Nyt en ole syönyt alkuraskauden aikana, ens viikolla neuvola niin selviää mihin suuntaan on arvot lähteneet.

Äitiyspakkaus varmaankin otetaan kun on esikonen tulossa, toki hieman riippuu kuoseista ja sisällöstä. Muutama kaveri on kyllä ollut nyt ihan viime vuosina hyvin pettyneitä eivätkä suositelleet, moni vaatteista oli kuulemma hajonnut hyvin nopeasti. Mutta kyllä mä luulen että silti otetaan, jos ovat kivan näköisiä ja ekologisesti tuotteuja (?) niin eihän sillä rahalla taida niin paljoa ostella vastaavia tuotteita.
 
heissan kaikille.pitkästä aikaa pääsin koneelle=).mulla on tohon hemppaan auttanu appelsiini mehu rauta pitosten ruokien kera ja vältellyt enempi maito tuotteita,on noussut ilman rauta tabuja jotka ei myöskään mulle sovi,hemppa oli viimeksi 98: /ja aivan tajuttomia maha tuskia totta se pikkuinen raivaa tilaa.
 
äitiyspakkaus todennäköisesti otetaan, vaikka vaatteita on esikoisenkin jäljiltä olemassa. Laatikkoa ei ole ja sen on hyvä peti vauvalle + kynsisakset ovat häipyneet jonnekin jo. Saisihan noita ostettuakin, mutta toisaalta saahan noita vanhoja vaatteita kirpparille myyntiinkin :)

Rauta Toistaiseksi pysynyt hyvänä, oli ekasta toiseen neuvolaan jopa noussut. Hb neuvolassa 122 -> 139. Esikoisen kanssa käytin Obsidan Fe:tä, mutta en tiedä miten tällä kertaa jos joutuis jotain rautaa popsimaan kun on muutenkin ummetusta aika ajoin.

Liikkeitä tuntuu täällä, nyt ei ole enää mitään epäilystäkään. Joten voisin väittää tunteneeni jo rv 12, voimistuneet vaan ovat ne hipaisut, vaikka hipaisuja nuo vieläkin tietysti on. Tänään esikoinen säikäytti mut ja vauvan hereille, kun oli hiippaillut meidän makkariin ja kompastu kynnykseen - syvästä unesta herätys siihen kun lapsi huutaa vieressä. Huh. Ihan sydämestä otti ja mahasta tuli vastalauseita myös.

Asuntokuume nousi kyllä sen verran, että mies otti yhteyttä välittäjään eilen. Katsotaan jos löytyisi joku niin helppo ratkaisu, että löydetään uusi jonka rakennuttaja haluaa ostaa meiltä vanhan vaihdossa :) Muuttaminen raskaana olisi kyllä kovin helppoa, kun ei itse tartte kuin pakata ja purkaa ja osoitella minne kannetaan mitäkin - ja no ehkä sitten katsoa tuon esikoisen peräänkin.

hiulu 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Aihe ei täysin liity tänne: mutta
Ostimma jäätelökoneen Saksasta viikko sitten ja tänään saapui paketti kotiovelle. Vaikka kone on miehen joululahja, se otetaan käyttöön hetinmiten. Onko teillä kenelläkään kokemusta jäätelökoneista? Kun niissä ohjeissa on se raaka kananmuna, mitä pitäisi laittaa... Enhän minä saisi niitä syödä??
 
Raudasta vielä, täytyy pitää muistissa noi mainitut jos tavalliset raudat ei sovi, mutta katsotaan nyt ensin näillä.
Mitään ei kannata tehdä puolittaisesti, joten kävin hakemassa kotona olevan Iron Vital M:n lisäksi 100 mg Obsidania, purkin b12-vitamiineja ja c-vitamiinia. Jos ei näillä lähde nousuun niin jo on ihme :D Tarkoituksena olisi ottaa 200-300 mg rautaa päivässä.
Nokkosjauhe kuulemma voisi myös auttaa, sitäkin aion kokeilla.
 
Minäkin oon syöny (tosin nykyään kaverin omista kanoista tulleita munia), mutta oon kyllä vuosi takaperin saanu salmonellan kotimaisista munista... ...eli ei se kotimaisuus aina ole mikään tae.
Mutta siis tulin sanomaan että ei siihen tartte aina sitä munaa edes laittaa, onnistuu ilmankin.
 
En mäkään laita kananmunaa kun teen kotona jätskiä ja hyvää on tullut aina.

Kävin eilen hakemassa influenssarokotuksen ja kiltti th mittas samalla hb:n, oli 111 eli rautaa pitäisi saada enemmän. Mulle suositeltiin tuota Obsidania ja kävin sitä hakemassa. Täytyy koklaa, sopiiko. En ole tarvinnut aikaisemmissa raskauksissa ollenkaan niin on ihan uusi asia.

Äitiyspakkauksia ei oteta, ajattelin ostaa sillä rahalla vaunut. Ne pakkauksen ulkovaatteet olis sopivia just kesällä/syksyllä ja menis näin ollen hukkaan. Lisäks ne kuosit on ollut musta vuosi vuodelta aina vaan rumempia. Esikoiselle aikoinaan otin ja olipa kiva pitää poikaa pinkeissä/liiloissa vaatteissa. Sen lisäksi olivat kyllä huonolaatuisia.

Enää 4 viikkoa joululomaan! Vähänkö odotan jo. Mulla on kokonaiset 2,5vk lomaa :).

Choco coco & Ihme ja Kumma 16+3
 
Ai kiva, salmonella kotimaisista munista!? Eikö tohon Eviraankaan voi sit luottaa... Siellä sanotaan, ettei suomalaiset munat ole aiheuttaneet salmonellaepidemiaa vuoden 1995 jälkeen. : /

Seuraavaksi joku tietenkin kertoo saaneensa listerian Valion tuotteista, kun oon niidenkin nettisivua lukenut ahkerasti ja sen mukaan syönyt...
 
Kanervankukkanen: Listerian voi saada jopa omasta jääkaapistakin, jos siellä sattuu pöpöt leviämään. Thl:n sivuilta voi siitä lukea vähän lisätietoa. Juuri mietittiin, että miten on "turvallista" perunoiden (omasta maasta kaivettujen) säilytys jääkaapissa. Listeria on yleinen maaperässä sekä vedessä elevä bakteeri.
 
Salmonelloista ja listerioista jne. Yksittäiset tapaukset on mahdollisia milloin vain, mutta tuo epidemia on jo sitten eri juttu. Siitä voikin hyvin olla tuo kohta parikymmentä vuotta aikaa suomalaisten munien ja salmonellan osalta. Listeriaakin sairastelevat ihmiset kai ja sitäkin elää ties missä.. Itse lohduttaudun sillä, että mummoni (joka on ikänsä syönyt kalatkin vielä siinä vaiheessa, kun ne eivät selvästi ole enää päivissään - Yöks..) ei ole toistaiseksi mitään noista saanut. Terve maalaisjärki ja turhan paniikin välttäminen varmaan paras ratkaisu. En usko esim. millään ruoka-aineella tai niihin liittyvillä riskeillä itsessään olevan niin suurta uhkaa, kuin esimerkiksi tupakoinnilla on. Itse en polta, mutta moni tuttava on polttanut läpi raskauden ja saanut silti terveitä lapsia. Mutta eihän siitä tosiaan haittaakaan ole, että suosituksia seuraa; kuka vapaammin, kuka kirjaimellisesti.

Hemoglobiinit on kai kohdillaan. Eivät ole mitanneet kuin ekalla neuvolalla ja olot hyvät jne. Lisärautaa en ole syönyt (jos ei sitten tuossa Multivitan äitiysvalmisteessa sitä rautaa jo ole - pitääpä tarkistaa), lähtötaso oli 140 ja esikoisen kanssa pysyi loppuun asti 120 tuntumassa (joskin silloin lopulla söin rautaakin).

Liikkeitä tuntuu selvästi
, joskin melkoisen hentojahan nuo vielä ovat. Kahdesti päivässä näyttäisi olevan paras mahdollisuus tuntea ne; töissä ruokatauon jälkeen ja illalla sänkyyn rauhoituttua. Muuna aikana on niin paljon muuta keskittymistä vaativaa, että en oikeastaan ehdi edes liikkeiden kuulosteluun keskittyä.

Lievä paniikki häivähtää edelleen toisinaan mielessä; miten esikoisen kanssa sitten vauvan synnyttyä menee, kun nyt poika on todella reipas, kiltti ja ihana? Jaksanko sen väsymyksen taas, jos tämäkin tapaus on yhtä huono nukkuja kuin ensimmäinen oli ja samalla esikoinen vaatii koko päivän huomionsa (ei nuku päiväunia ollenkaan) ja tukiverkot lähellä ovat niin olemattomat? Mieskin vielä vuorotöissä, niin ei helpota tuota vauva-arkea varmasti sekään. Oman kropan muutoksetkin epäilyttävät; paljonko tuota painoa vielä tulee (tähän mennessä tullut 3,5kg) ja palaudunko yhtä helposti kuin esikoisesta.

Nyt kuitenkin nukkumaan, jospa tuo Pottu ilahduttaisi taas päivän päätteksi muutamalla muljahduksella/potkulla.

Skaardie + Pottu 16+3
 
Pitkästä aikaa ehdin tännekin kirjoittamaan. Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki oli ok. Hemoglobiinikin 138, eli aika korkea vielä. Yleensä mulla on kyllä loppua kohden laskenu reilusti ja on ollu jotain vähän yli 100 ja synnytyksen jälkeen 80. Mutta äkkiä se on sit noussu kuitenkin pienellä rautakuurilla.
Liikkeitä tuntuu jo ihan mukavasti ja se on aina helpotus, kun voi siitä päätellä, et eloa mahassa on. Kun on ollu monta keskenmenoa, myöhäisin rv15, niin se tuo oman stressinsä tähän alkuodotukseen.
Pakkausta ei oteta, varmaan pistän sen rahan uuteen turvakaukaloon. Vaatteita on kuuden muun jäljiltä jo niin paljon, ettei pakkaukselle oo mitään tarvetta.
Väsymys ja kuvotus on onneksi hellittäneet ja tuntuu et saa jo jotain aikaankin. :)

Touhua riittää isossa perheessä ja en aina oo ihan kartalla noista viikoista. Muistan, ku ensimmäiseltä ja toiseltakin oli aina hyvin tiedossa päivälleen raskausviikot, mut nyt ei välillä oo hajuakaan, et mitä viikkoa mennään. :D Mut tänään kävin tosiaan neuvolassa ja viikkoja on nyt 16+5. Äkkiä on kyllä hujahtanut ja pianhan tässä ollaan jo puolessa välissä! :heart:
 
Huh hei, k5lppäri ja sauna remppa menossa... mulla on vielä hb pysyny hyvänä 150/128/134 mutta kyllä se vielä laskee, yli kuukausi vielä rakenne ultraan ja lähes 2kk ekaan lääkärinneuvolaan, niin ja se sokerinrasituski jossaki välissä... tyttö nukkuu ihan surkeasti edelleen yöt, kyllä mieki olen miettiny omaa jaksamista ku vauva syntyy, mies aina väh 12h töissä.. 16+5
 
Täällä kans oli eilen neuvola ja 16 poks poks mut enpä kiireiltäni kerennyt tänne hehkuttamaan. Selkä jumittanut viikon verran ihan tosissaan ja tukivyötä nyt yrittivät jo tyrkyttää.

Äitiyspakkauksen suhteen vielä mietityttää ottaako vaiko ei. Paljon olen säästänyt esikoiselta ja voihan nuita muutamia puuttuvia ostaakkin. Kai se olis odoteltava minkä näkösiä nämä uudet kuosit ovat ennen lopullista päätöstä.

Nimiä ei olla vielä mietitty ollenkaan :O Kummallista, jopa omasta mielestä.
4vk rakenne ultraan!!! Että aika menee sittenkin nopeaan!

Vielä nla käynnistä
rv 16
painoa +325g/vk
RR 108/55 (viim. 114/63)
B-Hb 118 (viim.139)
syke +150
Olot parantunut huomattavasti ja arvot huonontunut kovasti :/
Pikku kaverikin karkaili kokoajan kun sykkeitä yritti mitata ;) Heheh
 
Huomasin juuri suihkun jälkeen peilin ohi kävellessäni, että mun maha ei enää näytä siltä kuin olisi grillauskausi vähän venähtänyt, vaan ihan oikean vauvamasun näköinen se jo on! Linea negrakin jo näkyy melko selvästi.

Tänään ja eilen vain muutama yökkimiskohtaus, muuten aika hyvin mennyt. Makuaistikin tuntuu vähän palanneen, ei enää maistu jatkuva paha suussa.

Olen vimmalla kutonut, tumppuja ja pipoja puuvillalangasta. Ostin paria eri sävyä violettia, käy sitten pojille tai tytöille ihan yhtä lailla.

Ihan järkyttävä makeanhimo, olen sokereiden takia jättänyt karkit, keksit ja limsat kokonaan pois enkä edes vierasvaraksi uskalla mitään kotiin ostaa, koska minulla ei ole kertakaikkiaan minkäänlaista selkärankaa! Ja kaupoissa vielä näkyvästi esillä joulusuklaat, kyllä tekee tiukkaa. Söin toissailtana makeanhimooni seitsemän klementiiniä...
 
Meidän laskettu aika siirtyi viime viikon niskapoimu-ultrassa päivällä aikaisemmaksi eli mun lasketun ajan voisi korjata 28.5. -> 27.5.

Tää olikin melkoinen yllätys, koska mulla oli ovulaatioviikolla gyneaika ja silloin ihan lääkärillä todettiin, että ovulaatio oli ainakin viikon myöhässä tuosta kuukautisten mukaan lasketusta ajasta. Eli vauva on kasvanut todella vauhdilla.

Muuten kaikki vaikutti olevan suorastaan todella hyvin - sopiva määrä lapsivettä, syke ja niskaturvotus kohdillaan, kromosomiseulan tulos oli "ei kohonnutta riskiä" (Espoossa ei siis saatu mitään riskilukemaa). Kuvissa näkyy iloisesti ja vilkkaasti liikuskeleva ihmisen alku. :heart:

Mulla ei edelleenkään ole pahoinvointia, vain lievää kuvotusta välillä. Ruokahalu on kova ja herään joskus yölläkin nälkään. Pahin väsymys näyttää kuitenkin olevan takana päin. Suurin huoli on voimakas rintasärky ja toisena painon nousu. Mulla on jo nyt tullut 3,3 kiloa lisää, enkä tosiaan koe herkutelleeni - ainakaan mitenkään jatkuvasti. Jos samaa tahtia jatkuu, niin ok, mutta riskihän on, että nousu tästä vaan tulee kiihtymään.

Minttumaari* ja masuasukki "edelleen vailla työnimeä" 13+3

MUOKS: opettelen lisäämään kuvan...

[/URL][/IMG]
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Ihanaa kun kaikilla on ollut hyviä uutisia tässä kun oon lueskellut.
Itsellä niskapoimu ok mut tänään säikähdin kun terkka ei saanut sydänääniä kuulumaan. Nyt on vkoja 13+6 istukka edessä ja läskiä mahassa. Voiko ne estää näillä vkoilla ettei kuulu? Huoli on taas :( ma lääkärineuvola jospa siellä kuuluis. Raskausdiabetes todettiin tänään ja nyt pitää arvoja mitata vähän väliä.
Täysin omaa napaa mut kännykällä hankalaa.
Hyviä vointeja kaikille!
 
bansku77 Älä huoli, itse tuolla aiemmin selitin, että neuvolassa viikolla 14+0 ei saanut terkka ääniä kuulumaan. Itse hoikka olen, mutta tämä terkka ei yksinkertaisesti osannut kuunnella tarpeeksi alhaalta. Tokihan se hieman huoletti, mutta toisaalta kun vuotoja, kipuja tmv. ei ollut ilmennyt ja muutenkin yleistunne oli, että kaikki olisi ok, niin jaksoin odotella uutta yritystä. Uusi yritys oli nyt sitten tämän viikon maanantaina rv.16+0 ja kokeneempi terkka sai äänet kuulumaan melkolailla heti, mutta siis toooosi alhaalta. Oliko sun terkka miten kokeneen oloinen?
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta töistä :kieh:... Huomenna juhlitaan tyttären kaksivuotissynttäreitä ja kotona ois leipomis- ja siivoamishommaa vaikka kuinka, mutta ei, pitää töissä kökkiä koulutuksessa. Motivaatio on tällä hetkellä hieman hukassa.

Oxalis, täysin samaa mieltä: vauva ei saa olla koiralle mikään ihmeellinen muutos. Ja suosittelen kyllä pitämään koirat poissa sängystä, vaikka meillä moinen onkin sallittua, niin ei se oikeasti ole kovin mukavaa eikä fiksua. Mutta ei ole vielä ollut tarpeeksi häiritsevääkään, kun en ole asialle kerran mitään tehnyt :). Silti noin yleisesti olen sitä mieltä, että koirien ei tartte nukkua ihmisten kanssa samassa sängyssä.

Hiulu, toivottavasti asuntokuumeilu tuottaa tulosta! Meillä näyttää vähän epätodennäköiseltä lähinnä rahatilanteen takia :(. Ukko kun ei saa tällä hetkellä mistään mitään rahaa! Ei opintotukea (koska aika on kulunut umpeen), ei työttömyyskorvausta (koska opiskelee) ja ei kodinhoidontukea (koska opiskelee). Ja minullakin on vain kunnallinen palkka. Silti jatkan katselua ja mietin myyntiin laittoa, toisinaanhan suurempi asunto ei suoranaisesti ole kalliimpi, joten en ole vielä luovuttanut.

Hemoglobiinin alhaisuutta olen epäillyt täälläkin lähinnä tuon hengästymisen ja jatkuvan väsymyksen vuoksi. Maanantaina ois neuvola, ehkä siellä mittaavat hempan ja joudun rautaostoksille. Mitään vatsaherkkyyttä ei ole, joten Obsidania varmaan sitten vetelen.

Kävin eilen kirpputorikierroksella ja tein mainioita löytöjä vanhemmille lapsille :)! Vauvalle melkein ostin puuhamaton, kun edellisillä ollut on jo kierrossa, mutta ajattelin kuitenkin odottaa vielä hetken. Kirppareilla kiertelyä kyllä suosittelen, voi tehdä laadukkaita löytöjä edullisesti. Varsinkin juuri lapsille. Löysin tosin eilen itsellenikin psykedeelisen turkoosin 70-luvun mekon vain kolmella eurolla :). Koko reissu oli yhtä säästöä!

Pitää varmaan nyt keskittyä tähän koulutukseen, ainahan sitä saattaa oppia jotain uutta :). Hyvät viikonloput!

väpä ja jaakko kolmonen 15 + 5
 
väpä nimeomaan, kun uudempi ja suurempi olisi asumiskuluiltaan edullisempi ainakin 2-3v. jos saisi uudiskohteen ja sen lyhennysvapaat ekat vuodet - eli sopivasti sen ajan kun minä aion vielä olla tämän vauvan kanssa kotona tienaamatta mitään :) Siitähän tämä kuume nouseekin...harmi vaan, että meidän asunto ei varmaan ole niitä kaikkein halutuimpia ainakaan siihen hintaan mitä me siitä haluaisimme.

bansku tiedätkö onko sulla istukka edessä tai onko vauva kovin vilkas? Jos karkaa aina dopplerin alta? Mulla on/oli sekä että, ekalla kerralla kun kuunneltiin ehdin jo vähän säikähtää, että eikö ne löydykään - lopulta lääkäri löysi sitten (oli lääkärineuvola) ja korttiin tuli sykkeen lisäksi liikkeeisiin ++ .

Onko muilla hermot kireellä? Täällä on. Pahinta öisin. Ollaan vuoroteltu tuon esikoisen kanssa, jos sattuu yöllä heräämään ja kun todellisuus on se, että minun vuorolla ininää ja kitinää vaipan vaihdoin seurauksena kestää max. 5min, ja miehen vuorolla kuulen sänkyyn kun kitinä alkaa kiihtyä ja yritän odottaa ja pysyä paikallaan, että mies sais hoitaa - lopputulos on se, että lapsi huutaa 20-30min ja minä olen kuitenkin se joka lopulta hänet rauhoittaa. Ja mulla menee kertakaikkiaan hermot, minäkin haluan nukkua kokonaisia öitä. Varsinkin kun raskaus väsyttää ja esikoisella on ikää 2,5v.
 

Yhteistyössä