Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

POKS 30+0

Eilen lorahti jotain housuihin ja tuli käytyä synnärillä, pikaliuskatesti siteestä oli positiivinen, sitten makoilin käyrällä ja ultrattiin jonka yhteydessä otettiin sisältä testi joka näytti negaa... Pikkusen ilmeisesti jostaki vuotanu mutta ei jatkanu vuotamista, rakenteet tsekattiin sitten jo nyt läpi ja kaikki ok. Isoksi yllätyksesksi kysy myös halutaanko 3D kuvia ja vaihettiin sitten toiseen huoneeseen paremmalle ultralle ja saatiin ihania kuvia... seukki kontrolli 3vkon päähän ja rv 36, muuten neuvolat normaalisti...


rv 30+0
 
Viimeksi muokattu:
Voi räkä tään hengenahdistuksen kanssa, välillä tuntuu, et oikeesti vielä tukehdun tähän. No ei auta, henki pihisten mennään.

Sattuuko muuten kenenkään muun alaselkään kävellessä?Lenkkeillessä olen huomannu, et alaselkä on tosi kipee ja kipu säteilee takareisiin ja pohkeisiin asti. En muista, et näin olis ollu aikaisemmin ja muuten tuo selkä on ihan siedettävä ollut, mut kävelystä ei nyt tykkää.

Mä odotan kans just noita aamuja, kun ei tarvitse sännätä mihinkään tukka putkella, vaan voi ihan itse päättää, lähdetäänkö johonkin vai ei. Arkiaamut on nykyään ihan syvältä, kun aina tulee kiire vaikka miten aikaisin heräisi -ja lasten autoon pakkaaminen ei tään vatsan kanssa ole enää ihan niitä hauskimpia hommia.

Ollakovai..? ja 29+4
 
Ollakkovai.. Mulla kipuilee selkä. Siis alaselkä ja se vihloo sitten pakaraan ja jalkaan. On issiaskipua ilmeisesti se, mitä mulla on. Kolmannen lapsen odotusaikana meni niin pahaksi, että lyhensin työpäiviä neljään tuntiin ja kärsin sitten ne taloudelliset tappiot siitä :/ kun en tyhmä suostunut jäämään saikulle loppuraskaudeksi. Tein seisomatyötä ja jalat meinasi lähteä alta välillä. Työpäivien jälkeen olinkin aikalailla täysin toimintakyvytön..
 
Hui Nitta! Inhottavasti säikyttelee. Onneksi selvisitte säikähdyksellä ja kiva loppu kuvien kera :)

selkäkipua on ollut välillä, juuri alaselässä, tuntuu iskiaskivulta. On ollut joskus ennenkin, mutta pärjäilen sen kanssa vielä. Minulle on auttanut pakaralihaksen venyttäminen.
 
Nitta en halua pelotella, joten älä lue, jos et halua huolestua. Oma synnytys alkoi noin, se oli perjantai kun epäilin itse lapsivettä ja kävin testauttamassa - ei ollu testissä. 2 päivää myöhemmin supistukset yltyi jo tosi pahaksi, vuoto oli pysynyt samanlaisena vetisenä ja kas kummaa sitten näyttikin positiivista 33+5. Mut otettiin osastolle, en saanut nousta edes vessaan ja esteltiin kunnes 34 oli täynnä, sen jälkeen supistukset alkoi pikkuhiljaa yltyä ja 34+2 syntyi esikoinen. Synnytyksessä vielä puhkaistiin kalvot, vettä oli tihkunut jostain ylempää.

Selkäkivut Itselle kävely huonoilla kengillä särkee enemmän lantionpohjaan, toisilla kuulemma selkään. Mutta eikös joillakin supistukset tunnu myös enempi selässä?

Rota On yksi niistä joista helpoiten tulee lääketieteellinen "kielto" ottaa, koska se on elävä rokote ja sivuvaikutukset voi olla rajut. Joillekin lapsille sivuvaikutukset katsotaan liian suureksi riskiksi ja rokotetta ei saa, vaikka tauti voikin sitten itsessään olla hengenvaarallinen näille lapsille. Rotassa on myös varoaika - rokotettu voi jonkinaikaa tartuttaa, koska rokote on elävä - lähinnä vaipanvaihdossa, mutta jos vaippaa vaihtava ei pese käsiään riittävästi niin hän saattaa siirtää viruksen sitten vaikka perheen muille lapsille.

POKS 28+0
 
Nitta: Onpas teillä ollut siellä jännää. Toivottavasti loppuraskaus menee omalla painollaan ilman ylimääräisiä säikähdyksiä. Ja oikein arvelit. K:n puolella asustellaan ja täälläkin keskustan tuntumassa, mutta sen verran syrjempänä kuitenkin, että oma neuvola on.

Töissä tuli viime viikko käytyä, vaikka olihan se välillä uskomattoman tuskaista. Perjantaina neuvolatäti soitteli ja laittoi lähetteet labraan samalle päivälle, että voidaan sulkea pois se mahdollisuus että nämä mahan pohjassa päivän päätteeksi äityneet kivut johtuisivat tulehduksesta. Ja noita supisteluitakin viikonloppuna havaistin pari, vaikka muuten olot oli huomattavasti helpommat kuin työviikolla. Ulkoiltiin lapsen kanssa ja muutenkin olin rauhallisesti liikkeessä ja levossa vuorotellen. Oma tuntuma on se, että jatkuvasta päivän kestävästä istumisesta nämä olot aiheutuvat, mutta hyvähän se on että muutkin mahdollisuudet tutkitaan. Öiset heräilyt ja huonot unet eivät oikeastaan vaivaa ollenkaan. Torstaina on lääkärineuvola, mutta en todellakaan tiedä, kuinka painokkaasti sitä uskaltaa myöntää olevansa jo nyt melkoisen piipussa ja kysyä sairaslomaa.

Eilen illalla alkoi jo hirvittää tuleva työviikko siinä mielessä, että miten kipeäksi sitä iltapäivisin taas on mennyt ja kuinka raato sitä perjantaihin mennessä on? Ekaa kertaa ikinä töihin meno ei tunnukaan kivalta, vaan hirvittää. Normaalisti tykkään työstäni paljon ja minusta on mukavaa käydä töissä! Ja eipä tuossa aamulla ehtinyt montaa minuuttia töissä olla, kun mulle oltiin sysäämässä vielä yksi isompi projekti, jota "voit tehdä niin paljon eteenpäin kun ehdit ennen äitiyslomaa". Huoh, selvä.. Voin yrittää, mutta ainoa mitä teki mieli sanoa oikeasti oli, että mä en ihan oikeasti enää kropan puolesta jaksaisi aloittaa mitään isompaa ja haastavampaa, kun tällä perustahdilla töiden tekokin on jo hankalaa. Eli nyt sitten tuli henkisen puolen painettakin mukaan; Jee.. :(

Skaardie + Pottu 30+0
 
Viimeksi muokattu:
Huilu, ei mitään mie kyllä halvan kuulla ihan kaiken =) MUtta yritän nyt vaan ottaa rennosti, tunnin päästä ois neuvola... mie aattelin yrittää nämä 4 päivää selvitä töissä, sitten hiihtoloma ja aattelin että ois saikun vuoro, hoitajanna työskentelen ja aina vuorossa yksin joten kaikki pyörittelyt tehtävä itte... Yöllä oli taas kipeä suppari, kesti 5min ennenkö löysäs, tuntu jo etten selviä mutta niin se vain sitten helpotti....
Jospa tänään jo sf-mitta otettais ekaa kertaa... lorahteluja en ole nyt huomannu!

30+1
 
8. Neuvola: Pissa ok, hb 128, rr 107/66, SF 30, Vauva poikittain +140 sykkeet, paino +1200 vko mutta ei ole todellinen ku viime viikolta edellien paino ja silloin oli ollu se oksutauti eli oikeesti -200g 4 vkon takaseen painoon... Kontrolliultra varattiin 33+3 ja toinen on joskus rv 36 äippäpolilla. Seuraava neuvola 2vkon päästä..
Nyt siis 30+1
 
No nyt sen uuden äitiyspakkauksen kuvat on julkaistu. Eipä noi kuosit kyllä mun silmää oikein miellyttäneet, melkein vähemmän tykkään kuin edellisestä. Oon tehnyt niin hyviä löytöjä kirppikseltä ja saanut kavereilta makuupussin ja toppahaalarin niin taidan avustuksen kuitenkin ottaa rahana. Vaikka ajatuksena tuo äitiyspakkaus onkin todella hyvä ja ihanaahan se olis sellainen hakea postista ja sisältöä hypistellä.
 
Tässä päivien kuluksi lukenut koko ketjun läpi ja ajattelin itsekin liittyä joukkoonne :)
Meillä ennestään kaksi poikaa; 01/04 ja 04/08. Ja nyt odotellaan toukokuussa syntyvää pikku-rinsessaa poikakaksikon jatkoksi! :heart: Laskettu aika on 25.5.

Ensimmäinen raskaus v.2003-04 meni moitteetta, olin töissä sinne loppuun saakka, ja poitsu syntyi 40+5. Toista kun odottelin v.2007-08.. olikin kuvioissa ennenaikaisia supistuksia, jäin sairauslomalle viikolla 25+ ja kerran kävin kokeilemassa töihinpaluuta mutta jäin sitten lopullisesti pois töistä 29+. Kakkonen syntyikin sitten 37+1
Nyt kun kolmas raskaus, itse alkanut miettimään..voiko olla niin että kun nyt ikääkin 6v enemmän itsellä, niin kroppa ei ole enää niin "nuori" ? Jäin sairauslomalle tammikuun lopulla.. ja siitä lähtien pötkötellyt sohvalla... lenkkeily ei onnistu.. Liikkuminen muutenkin hankalaa kun alavatsa niin kovin kipee. Viikonloppuna kävin kokeilemassa uintia...siis kelluttelua lämminaltaissa, se tuntui olevan ihan jees. Ei kipeytyneet paikat entisestään :)
Nyt siis viikkoja 27+2.. Rakenneultrassa sanoi (varmaksi?) että on tytön tyllerö :heart: Nyt sitten olenkin urakalla huudellut huutonetistä tyttelin vaatteita :ashamed: :heart:
Viime yönä valvotti pitkästä aikaa kun supisti ihan napakasti... nousin käymään vessassa ja kävelin olkkariin silittelemään kissoja.. sitten menin jatkamaan unia. Olin nukahtanut ja supistelut hellittäneet.
Mukavaa päivää kaikille ketjun kirjailijoille! =)
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Katsoin myös jo äitiyspakkauksen kuvat. Osa ihan ok, mutta ei ehkä itseäni kovasti miellyttänyt. Päädyttiin ottamaan nyt rahana kun on tallessa vielä aika paljon tarvikkeita edellisiltä lapsilta. Jos olisi ensimmäinen niin sitten varmaan ottaisin. Siitä saa mm. hyvän makuupussin, ruokalapun, toppapuvun, myssyn, kynsisakset, harjan jne. Niitä meillä on käytetty.

Alaselkäjomotuksia supisteluiden ohessa on. Aina melkein jotain kohtaa jomottelee. Nyt ilmeisesti tullut liitoskipujakin kun nivusia vihloo erityisesti illalla jos nousee vaikka sohvalta. Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut. Hengenahdistusta on myös mulla. Se tuntuu välillä suorastaan ahdistavalta olotilalta. Onneksi ei ole ihan jokapäiväistä. Muutenkin tuntuu että tekeminen on hidasta ja väsyy ja hengästyy tosi helposti, ihan kotitöissä.

Taas pitäisi mennä labraan. Nyt maksa-arvoja tarkastamaan, kun on tullut jotain kutinoita. Ensi viikolla neuvolaan ja sitä seuraavalla viikolla ultraan... No hyvähän se vaan, että raskautta seurataan.

Juliana ja vaaveli 30+1
 
Kolmenäiti-81 Mulla on tuo esikoinen keskonen, syntyi rv 34+2, synnytys kesti 5h ja lapsi painoi melkein 3kg...Nyt on sitten mietityttänyt, kun sanotaan, että toinen on nopeempi ja monesti hieman isompi. Siis mietityttää, että mitäpä jos tämäkin ottaa varaslähdön? Ja entä jos ei ota? Kuinka iso sieltä sitten tulee ja millä vauhdilla? Muuten on toinen raskaus mennyt helpommin kuin eka :)

Äitiyspakkaus rahana otettiin jo, mutta mielenkiinnosta vilkaisin, minä olisin kyllä tuosta pakkauksesta tykännyt, vihreä-ruskea-oranssi ja turkoosikin sopii mielestäni tytölle hyvin, ihan mun värejä :) Samaa värisarjaa meillä on esikoisen jäljiltä, kun haalin silloin paljon unisex värejä, en oikein tykännyt pukea pelkkää vaaleansinistä. Parempi kuin vuoden 2011, oikeestaan silloin se ihmeellinen virheä-violettiraita setti ei oikein mulle iskenyt.
 
Hiulu: Niin ja sekään ei todellakaan pidä paikkansa, että jos ensimmäinen synnytys oli nopea/ "helppo", että toinen (seuraavat) olisi myös nopeita yms. Itsellä esikoinen syntyi tosi nopeasti: viikkoja oli siis 40+5. Synnärille kun mentiin, oli jo 4cm auki.. synnytys kesti sitten n.3h. Toiselta kun lähdimme sairaalaalle.. viikkoja siis se 37+1, olin auki 3cm ja synnytys kesti ja kesti... supistukset loppui, kerjäsin oksitosiini tippaa ja että kalvot puhkastaisiin.. mutta eivät olleet halukkaita kun viikkoja "vasta" 37... Aikani ruinattua (oli varmaan mennyt jo 4-5h..) kalvot puhkaistiin ja pienokainen syntyikin sit aika nopeasti :)
 
no niin no, minusta 3-6h on nopea :) Ja kuka puhui "helposta" ;) ? Yksilöllistähän se varmasti on kuinka sujuu... Kaverilla on 2 viimeisintä käynnistetty ennen laskettua, kun on katsottu, että voisivat muuten tulla niin nopeasti, ettei sairaalan ehdi. Mutta eihän sitä tiedä, voihan tällä kertaa mennä 2 viikkoa yli ja kestää vaikka vuorokauden.
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Oho, onpas pitkä aika kun oon viimeks tänne kirjottanut... :)

Tänään oli mullakin viimein sokerirasitus, joka ei menny ihan putkeen.. Alkuun kaikki meni ihan hyvin, eikä se litkukaan nyt niin pahanmakuista ollut, mitä olin kuvitellut. Väljähtänyttä kokista, ehkä vähän väkevämpää. Puolisen tuntia istuskelin, kunnes rupes janottaa ihan törkeesti ja tuli jotenkin levoton olo. Ajattelin käydä vessassa purskuttamassa kylmällä vedellä, kun oli suu aivan rutikuiva. Noh, pääsin vessaan asti niin rupes jaloissa kihelmöimään, valahdin aivan kalpeaks ja rupes kylmä hiki puskemaan päälle. Meinas iskeä paniikki, kun tajusin että kohta lähtee taju ja olin siellä vessassa lukkojen takana :D Äkkiä ulos vessasta, hoitajien huoneeseen, missä ei tietenkään näkynyt ketään! Hetken aikaa siinä pyörin ja mietin, että pyörrynkö vaiko en. Onneks sattu hoitaja ilmestymään paikalle, jolle sain sanottua, että oon sokerirasituksessa ja vähän huippaa. Se sitten opasti viereiseen huoneeseen ja laitto mut sängylle maate ja nosti jalkopäätä ylös. Huimaus helpotti melkein saman tien, mutta huono olo jäi, eikä oksukaan ollut kaukana. (Onneks sain pidettyä sisällä) Siinä sitten sain lopun aikaa pötkötellä ja hoitaja kävi siellä ottamassa verikokeet. Ja toinen hoitaja kävi välillä kysymässä vointia ja mittaamassa verenpaineet.
Vähän jänskätti ajella kotiin, mutta onneks mies oli tehnyt pari voileipää valmiiksi, että sain heti syödä :) Nyt sitten joutuu huomiseen asti odottelemaan tuloksia, Vähän kyllä tuppaa jännittämään, että niistä löytyykin jotain :/ Vaikken siis tosiaan mihinkään riskiryhmään kuulu..
 
äitiyspakkauksesta tulin pikaseen kommentoimaan puhelimen nettipimennyksen vuoksi koneelta että mä tahdon tän uuden ehdottomasti :kieh: jotenkin poijalle niiiin hyvät värit on! mut ei mulla muuta tällä kertaa kun oon kaverin koneella =)
 
Minua ei kyllä yhtään harmita että otin rahassa äitiysavustuksen, kummastakaan pakkauksesta en oikein tykänny, muuta vaate ok molemmissa. Tänään tuli kont.aika äippäpolille rv 36+5 ja eilen varattiin neuvolalääkärille 33+3, mutta lisäksi oli aika laitettu torstaille äippäpolille.... pittää vissiin soittaa onko se "oikea" aika...
Tänne ei kummempia, 30 päivää äippäloman alkuun =) tällä viikolla vielä 3 vuoroa ja alkaa hiihtoloma.

30+2
 
eilisen aikaan tuli mieleen 2 kysymystä:

Äitiysraha ja kotihoidontuki tuli selvityspyyntö tuloista, että voivatko maksaa kotihoidontuen hoitolisää...Millaisia tolloja ne siellä on? Justiin pari kuukautta sitten selviten tulot "vuosittais tarkistusta varten" - eikö ne osaa siitä katsoa niitä tuloja, ei ne oo mihinkään muuttunut... Ja nyt hoitolisän osuus on ollut jotain 30e eli onkohan mitään järkeä edes vaivautua selvitteleen, maksaisko ne kuitenkaan mitään?

Entäs selkäjumit onko kukaan käynyt hierojalla loppuraskaudessa? Onko se turvallista? Jostain oon lukenu, että hierrolla voi auttaa synnytystä käynnistymään, mutta voiko siis ihan hierojalla käyminen johtaa ennenaikaisuuteen?
 
Tilasin juuri äitiyspakkauksen mutta toivon, että riittää vielä viime vuoden pakkausta. Alkaisi pian olla aika hakea myös äitiys ja vanhempainrahaa.

Hirvittävä särky lantion seudulla jatkuu joka yö ja pahempana! Nukkuminen vähän kärsii :(
 

Yhteistyössä