Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

TOUKOMURUT 2014 :heart:


LA
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

30.4.
Mary Jane / 30 / 2. lapsi / PS
papumamma / 25 / 4.lapsi / OYS[/COLOR]
Arizonared / 33 / 2. ja 3. lapsi / LKS

1.5.
Öllis / 27 / 3.lapsi / MKS tai SKS
Tissa / 31 / 1.lapsi / TAYS
sallaannu / 18 / 1.lapsi / K-PKS
Muruli / 31 / 1.lapsi/ TYKS
Smooth / 23 / 3.lapsi / EKKS
Hannel / 34 / 2.lapsi / KOKS
Naka / 30 / 1.lapsi / KOKS

2.5.
nansku / 23 / 2.lapsi / PKKS

3.5.
LinneAino / 25 / 1.lapsi / SeKS
NuVe / ? / 3.lapsi / SKS[/COLOR]
mipatsu / 20 / 2.lapsi / K-SKS
Sarriina / 33 / 7. lapsi / Oys
Joshu / 23 / 1.lapsi / SeKs
Aniviisu / 35 / 2. & 3. lapsi / ?

4.5.
Nitta / 28 / 3.lapsi / L-PKS

5.5.
Mimmimiina / 33 / 2.lapsi / JS
Choco coco/ 33v / 5. ja 6.lapsi / Nkl
Skaardie / 30 / 2.lapsi / L-PKS
laurora / 31 / 3.lapsi / SATKS
Pinkku-84 / 29 / 1.lapsi / TYKS
IiMa / 24 / 2.lapsi / OYS
Marjuska_ / 31 / 1.lapsi / OYS
nino / 24 / 3.lapsi / JS
Liriel / 32 / 1.lapsi / ?
Juliana3 / 37 / 3.lapsi / PKKS

6.5.
saurus / 30 / 4.lapsi / KOKS
Mustang79 / 33 / 3.lapsi / JS
coffeeBreak / ? / 4. lapsi / ?
henttaliina / 26 / 3. lapsi / SeKS
Nuutti79 / ? / ? / TAYS

7.5.
Ollakovai...? / 39 / 3. lapsi / PKKS
Selma_ / 33 / 4.lapsi / OYS
Milagro / 23 / 1. / KOS

8.5.
hiippis / 39 / 3.lapsi / MKS
minniriina / 31 / 3.lapsi / ?
Mutsiainestako / 39 / 2.lapsi / LS
mintssi / 24 / 2.lapsi / K-SKS
Saspa / 30 / 4.lapsi / SeKS

9.5.
Wasabi / 26 / 2.lapsi / JS
immense / 22 / 1.lapsi / KOKS

10.5.
Tanttara / 29 / ? / KOS
niinnnnii / 23 / 1.lapsi / ?
Tillu79 / 34 / 2.lapsi / KAKS
nya / 29 / 2.lapsi / KOS
sallamaria / 29 / 2.lapsi / KOKS
betty80/ 33 / 2. Lapsi / KOS
Sannahä84 / ? / ? / ?

11.5.
Taloussuklaa / 31 / 2.lapsi / KOKS
Plitsis / 26 / 1.lapsi / Ulkomaat
Harmful / 20 / 1.lapsi / TAYS
Mymmelintytär / 24 / 1.lapsi / OYS
TeaPot / 26 / 2.lapsi / SeKS
mammattaa/ 24 / 1.lapsi/ SatKs
Esvt / 26 / 1.lapsi / OYS

12.5.
Onni2014 / 38 / 1.lapsi / NKL
Róisín / 35 / 1.lapsi / KOS
remina / 22 / 1.lapsi / TYKS

13.5.
satsumama / 32 / 4.lapsi / K-SKS
Hyäkkäysvaunu / 28 / 3.lapsi / PHKS
Kanervankukkanen / 35 / 4.lapsi / TYKS
Aunilotta / 26 / 1.lapsi / TAYS
jenni_noora / 29 / 1.lapsi / K-SKS
sannuliina / 30 / 6.lapsi / LKS
Taito/ 26 / 1.lapsi / SatKS

14.5.
Euphoric / 20 / 1.lapsi / K-SKS
Jadeline / 22 / 2.lapsi / TAYS
Zugar / 24 / 1.lapsi / EKKS
Dee / 20 / 1.lapsi / OYS

15.5.
Hermione85 / 28 / 1.lapsi / NKL
Mea28 / 28 / 4.lapsi / ?

16.5.
kukkurukuu / 24 / 1.lapsi / TAYS
picipoci / 32 / 2. lapsi / KOS
Myyliini / 31 / 1.lapsi / Kaks
Ziguna / 28 / 3.lapsi / OYS


17.5.
Tintti. / 18 / 2.lapsi / K-HKS
heliplaa / 22 / 2.lapsi / TAYS
Lokakuinen / 31 / 2.lapsi / JS

18.5.
iit86 / 29 / 3.lapsi (miehelle 4.lapsi) / EKKS
Tiuli / 29 / 4.lapsi / LPKS
Kaksihärkää / 26 / 1.lapsi / OYS

19.5.
hiulu / 27 / 2.lapsi / TAYS
jejijaji / 30 / 5.lapsi / KOS
M.K. / ? / 5.lapsi / JS
tiburona / 33 / 1.lapsi / OYS
starwars / 32 / 1. lapsi / KYS
Avantasia / 27 / 3.lapsi / K-SKS
Hannele76 / 37 / 3. lapsi / TAYS

20.5.
Lilli_ / 19 / 1.lapsi / SAS
anskuli82 / ? / 3.lapsi / KYS
aoko / 31 / 1.lapsi / KOS
Eepos / 36 / 1.lapsi / Ulkomaat

21.5.
srz / 32 / 3.lapsi / TAYS
Mama Verde / ? / 2.lapsi / TYKS
Jessica1/ 32 / 1.lapsi / NKL tai KOS
Willanen / ? / 1.lapsi / ?
cheychey / ? / 1.lapsi / K-Hks
Poca / ? / 1.lapsi / ?

22.5.
Joosukka / 33 / 5.lapsi / HYS
ansirda / 25 / 2.lapsi / KOS

23.5.
petram- / 27 / 4.lapsi / PHKS
funkyest / ? / 2.lapsi / PS
miisu78 / 35v / 2. lapsi / PHKS

24.5.
bansku77 / 36 / 3.lapsi / KYS

25.5.
Kana / 24 / 1.lapsi / OAS
Applepie / 33 / 1.lapsi / KOS
KolmenÄiti-81 / 32 / 3.lapsi / SKS

26.5.
maple / 28 / 2.lapsi / NKL tai KOS
Nienji / 24 / 1.lapsi / K-SKS
Mammaksi85 / 28 / 2.lapsi / K-HKS
Pina / 32 / 2.lapsi / KOS

27.5.
JanitaK / 20 / 2. lapsi / KYS
Minttumaari* / 36 / 1. lapsi / JS
Hannuski / 35 / 2. lapsi / EKKS

28.5.
vanaheim / 34 / 2. lapsi / JS
Leala / 30 / 2.lapsi / MKS

29.5.
Oxalis / 31 / 1.lapsi / TAYS

30.5.
PöllöKala / 28 / 4. lapsi / OYS
Diffi / 28 / 1 / KYS
Kuhuätti / 33 / 2.lapsi / VKS
Tuanni / 28 / 2. lapsi / SeKS

31.5.
Lahopää / 22 / 1.lapsi / K-PKS
Kukkalie / 30 / 2. / KOKS

Veikattu ultrissa 30 poikaa ja 20 tyttöä

:flower: :'( :flower:
Surun kohdanneet
mammuzki
Syssy^^
macy gray
Tuuuli+
Tähtisilmä*
Maikkki
Taikatuike
Väpä


SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


PÄIVITYSPYYNNÖT SELKEÄSTI EROTTUVALLA TEKSTILLÄ!

Aikaisemmat ketjut:
Toukomurut 2014
Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa
Toukomurut 2014 ~ Marraskuussa
Toukomurut 2014 ~ Joulukuussa
Toukomurut 2014 ~ Tammikuussa
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaanpa sitten tänne.

Teapot, olisikin niin, mutta ei, esim mulle paastoaminen tai tyhjään mahaan sokerin vetäminen ei tuota ongelmia, mutta voin pahoin ja pyörryttää jo pelkkä hemoglobiinin tarkistus :D sokerirasitukseen on vielä 1,5 viikkoa aikaa, olisin mieluusti hoitanut sen pois alta vähän aiemmin mutta kovin oli ruuhkaista lähimmissä labroissa.
 
Wuhuu! Taas kuukauden lähempänä toukokuuta:)
magnesiumista oli jotain puhetta, mietin että onkohan siitä apua levottomiin jalkoihin vai mitä noille tekisi..?
Älkää suotta stressatko painosta, eiköhän suuri osa lähde ihan itsestään synnytyksen jälkeen:) mulla on nyt viikossa tullut 2kg painoa mikä kyllä ihmetyttää. .:O turvonneelta olo ei tunnu eikä ruokailutottumukset ole muuttunut. Ainoa on se tupla rauta mutta ei sekään varmaan syy ole painon tuloon. Toisaalta viimeksi poikaa odotellessa oli sama ilmiö mutta puolessa vuodessa lähti ne n.20kg mitä turposin :kieh:
Onko kukaan vielä miettinyt millaista vaatetta vauva tarvitsee kotiutuessaan? Mietin että vk-haalari, fleece vai normaalit sisävaatteet ja kaukaloon ohut pussi..tosin en muista oliko meillä talvipussi vai kevät/kesä..
Avantasia ja viikari 24+4
 
Luinki netistä että liika lapsivesi voi viitata suolisto/virtsatie/munuaisvaivoihin vauvalla... mutta mulla ei VIELÄ ollu liikaa vaan just normin yläkäyrällä, poitsu oli kyllä ottanu viidessä viikossa hurjan kasvuspurtin, ennen ollu ultrissa sen 5 päivää jälessä viikkoja, nyt melkein 2 vkoa eellää, sokerit mulla rasituksessa ok, vatta on kyllä jo nyt ihan jäätävän kokonen muihin raskauksiin nähden ja painoa tullu jo +9,5kg (muissa tullu +6 ja +8kg koko aikana) neuvolassa ei kuiten oltu huolissaan minun painosta yhtään, vaikka vähän ylipainoa on muutenki... Täälläkään ei välttämättä ultrata neuvolanlääkärissä ku se on ihan normi tk lääkäri ja ottaa tk:ssa vastaan jossa ultralaitteet mutta kaikki lääkärit ei osaa niitä käyttää :D 3 vkon päästä siis seuranta ultra aika tuolle joka osaa niitä laitteita käyttää niin näkee onko mitat jatkanu vaan huimaa nousua vai tasaantuneet... toinen lääkärikäynti täällä on rv36 ja se on ns. painoarvio käynti jossa myös ultrataan jos on tuo kyseinen lääkäri muuten ei.. sf-mittaa multa ei ole otettu vielä kertaakaan :O

nyt 26+6 (jäbä tosin 26+4 vastas vkoja 28+3 1115g <3 )
 
heippa! Olipa mukava lukea vilkasta keskustelua.

Sokerirasituksesta ja sen vaikutuksesta olotilaan on keskusteltu. Mulle sanottiin että se paaston jälkeinen sokerilitku heilauttaa ihmisen sokeriarvot niin nopeasti toisesta ääripäästä toiseen, et se on syynä helposti huonovointisuuteen. Kukapa verikokeista nauttisi. Sekin on tietysti osalla syynä.

Minä oon ollut vkon saikulla kipujen vuoksi. Ei ollut mitään supistkseen viittaavaa vaan jotain muuta kipua. Viikolla olo on rauhoittunut ja oon jopa miettinyt oonko oikeutetusti saikulla. Mut viime yönä tuli mielettömän kovat kivut, jouduin ottamaan yöllä särkylääkettä. Vatsa oli kova kuin kivi. Supistuksia en tunnista oliko ne niitä,koska aikaisempi lapsi oli sektio. Nyt oon maannut koko päivä ja kivut vain jatkuvat - hieman erilaisena. Vatsa ei ole enää kovana kuin yöllä. Kieltämättä vähän pelko valtaa mieltä...
Pitäisi ostaa se tukivyö,joka oli käytössä edellisessä raskaudessa. Se ei enää mahdu minulle, musta koko xs. Babyliss:n vyö, hyväkuntoinen. Jos jolllain tarvetta voi laitta yv:tä.
 
Mulla on myös toisinaan ollut melkoisen kamalia kipuiluja etenkin öisin mahassa, mutta ne on ollut toispuoleisia ja melko tarkalleen umpparileikkauksesta tulleen arven kohdalla. Oma ihoni paranee muodostamalla nk. keloidi-arpia (eli arpikudosta muodostuu paljon), joten olen ajatellut noiden kipujen johtuvan kiinnikkeistä/mahan sisällä olevasta arpikudoksesta, joka ei anna normaalin kudoksen tapaan periksi.

Voisiko sulla Nuutti olla kyse tuosta?? Itsellä kyseessä on paitsi lyhyt, myös vanha arpi, mutta vaivaa selkeästi silti.. Oli esikoista odotellessa jo sama juttu.
 
Hei!
Ensinnäkin Nuutille:millaisia kipusi ovat?Onko painetta,särkyä vai mitä?Voisko olla liitoskipuja?Ne voi olla aika vaikeitakin.Jos vähänkin epäilyttää tai kivut pahenee,niin rohkeasti soittoa päivystykseen tai synnärille:pääset tarkistukseen ja mieli kevenee,toivottavasti.<3

Itselläni nimittäin äityi joulunpyhinä ennenkokemattomat kivut niin koviksi,etten päässyt tapaniyönä enää kunnolla ylös sängystä.Maha oli kivikova,mutta kaikkein pahinta oli valtava paine alavatsalla ja alapäässä.Edes jalkaa ei voinut nostaa!Soitin synnärille(yö),neuvoivat tilaamaan ambulanssin.Niin tein,ja pääsin heti hoitoon.Kivut olivat valtavat,pissa ei tullut(katetroitiin),epäilivät tulehdusta,mutta mitään ei löytynyt.Viivyin pari yötä sairaalassa,vaapuin kuin ankka,mutta siitä ne kivut pikkuhiljaa helpottivat.Ja mitään kunnon syytä ei löytynyt.Sisätutkimuksella todettiin,että kohdunsuulla se kipupiste oli,josta sitten säteili muualle.Ehkä vauvan hankala asento ja istukka kohdunsuulla edesauttoivat paineen syntymistä.

Kävin vielä pari päivää tuon jälkeen yksityisellä tarkistuksessa,jossa ihana lääkäri ultrasi ja tutki kohdunsuun ja kohdunkaulan ja kaikki.Tästä tuli nyt romaani,mutta toivottavasti on apua.:)

Wasabille,hiululle ja muille sokeriasiaani kommentoinneille iso KIITOS.En tiedä,oliko eka arvo lopullinen vai se sormenpäästä otettu,kun vasta toisella pistokerralla mainitsi asiasta.Mutta samaa epäilen kuin Wasabi,että olikohan tämä joku sinne-päin-arvo sittenkin.

Peti kutsuu (jo nyt),täällä on vähän nuhainen mamma.Öitä ja voimia kaikille!
 
Minkälaisia hoitolaukkuja olette käyttäneet, joilla semmoinen on jo ollut käytössä? Säikähin tänään vähän niiden hintoja kaupassa, miten laukku voi maksaa yli 100€ :O En kerennyt niitä sitten sen enempää tutkia, että olisin päässyt jyvälle, mitä ihmeellistä niissä mukamas oli. Eli ootteko ostanut virallista hoitolaukkua, vai ajaako saman asian joku hieman halvempi vaihtoehto? Mitä ominaisuuksia ootte ylipäätänsä arvostanut niissä laukuissa?

Vaunuja ja istuimia ollaan nyt miekkosen kanssa käyty vilkasemassa, mutta niistä meille oli harjoittelija opastamassa. Eli en ihan ymmärtänyt kaikkea, mitä se meille selitti vaunujen osalta. Selitti niin hajanaisesti ja kuuli ettei ne vaunut olleet vielä sen vahvuusalueella. Istuimet mulle oli käyty läpitte jo aikasemmin jo kokeneemmalta tasolta, niin en ollut niissä yhtä hukassa kuin mies oli. Pitää toivoa, että osuisi joku kokeneempi sitten ostopäivänä niistä mulle selvittämään. Tai röyhkeästi venata vain kunnes sellainen vapautuu.

Käveleminen tuottaa aikamoisia kipuja samaan kohtaan. Ei tuon miehen perässä enää pysy, jos haluaa kivuttomasti kävellä loppukauppareissun. Tuntuu siltä, että tuossa oikealla puolella repeäisi joku sama kohta uudestaan. Se välillä tuntuu "repeytyvän" myös, kun käännän kylkeä sängyllä. Ja sitten ähistään ja puhistaan paikoillaan pari minuuttia, jotta kipu tasaantuisi.

Ruoka alkanut maittaa turhankin paljon, ekoilla 20vk:lla painoa kertyi alkuneuvolasta 2,4kg, mutta nyt varmaan 2 viikon aikana sitä on tullut reipas kilo per viikko. Toisaalta tuntuu, että turvotusta on etenkin jaloissa. Ja närästys lisää napostelua. Ja se rajaton väsymys lisää karkinhimoa.

23+5
 
Mulla ei ole ainakaan koskaan ollu "oikeaa"hoitolaukkua ja hyvin pärjänny ilmanki... Mukana on joko ollu alussa se liberon-vihreälaukku tai isompi käsilaukku... ja nykyään (tyttö 9kk) vaippa,maitopurkki ja pilttipurkki kulkee mukana minun käslaukussa...

POKS 27+0 ja esikoinen 9-vuotta <3
 
Koirat eivät meilläkään ole vielä kummemmin reagoineet raskauteen. Toki innoissaan olivat nuuhkuttamassa käytettyjä vauvatavaroita mitä toin, mutta se nyt on ihan normaalia.

Muakin on tämä painonnousu alkanut huolestuttamaan. Nytkin on taas viimeisen vajaan viikon (6 pv) aikana tullut jo 1 kg! Sama juttu taisi olla edellisellä viikolla. Yhteensä alusta olis 8 kg tullut ja viikkoja mulla vasta 23+3. Hoikka olin ennen raskautta niin itseni kannalta ei niin paljoa haittaa, mutta enemmän olen huolissani tekeekö vauvalle hyvää. Kuinka paljon äidin ylimääräinen painonnousu vaikuttaa esim. vauvan kokoon jos sokerit yms. on kunnossa? Mulla sokerirasitus on vasta vajaan 2 vk päästä. On tää painon nopea kertyminen vähän ahdistavaa, kun ei oikein ymmärrä miten on mahdollista. terveellisesti koitan syödä ja hyvin kohtuullisia määriä, mut kai se sit on se että ruoka kulkee hitaammin elimistön läpi niin kai ne paremmin imeytyy.

Muoks. Piti vielä kysyä kokeneemmilta, että miten painon kertyminen yleensä menee? Siis kertyykö tässä vaiheessa jotenkin enemmän ja sit vois loppua kohden tasoittua (toiveikkaana)? Vai paheneeko yleensä vaan?
 
Viimeksi muokattu:
TeaPot Minä!! Nyt vasta saavutettu se paino mitä esikoisesta oli lähtöpaino ja esikoisen imetysaika vei kyllä aivan kaiken. Vararavinto ei ois pahitteeksi. Painan nyt 57kg, vaikka raskaanakin ollaan :p

Hoitolaukku Mulla on ihan kirpparilta parilta eurolla ostettu kassi, sinne mahtuu hyvin pari paksumpaa vaipanvaihtoalustaa, vaippoja, peppulappuja, vaihtovaatekerta ja jotain muuta tarpeellista - ei oo erillisiä lokeroita, mutta etutasku on, sinne sitten neuvolakortti ja ehkä oma lompakko. Kunhan pitää se sellaisessa järjestyksessä, että kaikki on "rivissä" heti saatavilla niin toimii hyvin.

Nitta Katsoin just ton suolistosairaan neuvolakorttia - sf mitta on ollu keskikäyrällä viikolla 23, pomsahtanu selvästi sitten viikkon 32. Täällä on ohjeistus, että viikolta 20 lähtien seurataan sf-mittaa. Mullakin oli lapsivettä näillä viikoilla "normaalin ylärajoilla", vasta sitten tossa kohta lähti lisääntymään veden määrä. Mutta pyydä siellä kontrolliultrassa niitä kattomaan myös rakenteita, että onko jotain mitä pitäis seurata tarkemmin - osaavat sitten synnärillä varautua, jos on jotain mikä tarttis syntymän jälkeen erityistä huomiota :) Mutta tosiaan, joskus sitä vettä vaan on enempi ilman sen kummempaa syytä.

Mistä muuten tuota magnesiamaitoa sais? Synnärillä sitä viimeksi oli tarjolla, samoin luumusoppaa - mutta kun täältä pikkupaikkakunnan kaupoista ei meinaa edes luumumehukeittoa löytyä!

24+6
 
Viimeksi muokattu:
Hiulu, mä oon ollu ennen raskautta pari kiloa ylipainoinen ja silti haluun sitä lisää :p en tiiä oonko ihan kummallinen mutta tosiaan masu näyttää niin pieneltä että pitää oikein varmistaa että on raskaana :p mies kyllä sanoo että se on iso, ehkä mä nään itteni eri tavoin :D
Tai sitte nää mun poikamasut on vaan niin siroja ja voi olla että johtuu siitä että mulla on kohtu eri muotoinen että maha pakostakin on normaalia pienempi...
 
Miten alhaalta ootte tunteneet liikkeitä? Tää vauva on perätilassa ja potkii alhaalle. Yöllä heräsin kun se potki niin alhaalle että luulin jotta pian sen jalat syntyy! Missä kohdun alin kohta mahtaa olla? Nyt rv 26
 
Kiitos Huilu vastauksista... mulla on ollu jo 6. neuvolaa eikä tosiaan kertaakaan sf ole otettu mutta mulla on 10.2 tytön 10kk neuvola niin aattelin tätiä pyytää mittaan sen sf:n, se on myös minun neuvolatäti.... nytki kyllä ultrassa katto rakenteita,rakot yms... mutta varmaan sitten laittaa äippäpolille lähetteen parempaan ultraan jos syytä jotain epäillä/seurata vielä tuon kontrolliultran jälkeen... jäämme siis odotteleen.. =) MIkä suolistosairaus teän lapsella on? niitäki kun on niin paljon....
Painonnoususta mulla on aina alussa tullu paino mitä tullee, edellisistä tullu 6 ja 8kg koko raskaus aikana mutta nyt paukkuu jo 10kg rikki :D minua ei painon nousu ahista eikä ole neuvolassakaan sanottu mitään mutta voishan se alkaa jo tasaantuun ;)

Niin ja liikkeitä tunnen ihan alhaala (kädet) ja ylhäälä/sivuilla (jalat) ja tämä oli ihan raivotarjonnassa.... paremmin tunnen kyllä nuo käsien liikkeet ku ne hakkaa "arempiin" paikkoihin :D

Niin ja magneesiamaitoa saa apteekista!!!

27+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille!!! :)
Mun oli pakko tulla teitä kurkkaamaan nyt, viimeks käynyt tosiaan silloin lokakuussa kun meni kesken. Halusin tulla kertomaan että nyt on asiat hyvin kuitenkin, raskaana olen eikä ole tällä kertaa tuulimuna, vaan ihan oikea pikkuinen vaavi kasvaa sisällä!! Tällä viikolla oli ultra ja hän oli oikein eloisa ja sydänkin pamppaili iloisesti! Tällä kertaa mennään loppuun asti, mulla on semmonen kutina!! <3
Ihanaa odotusta teille, enkä malttais odottaa että mullakin jo ois masua näkyvillä ja tuntuis pikku potkuja!

Maikkki & Minimöö 10+3!!!!!
 
Maikkki, paljon onnea :heart: !

Perätilassa on vauva täälläkin, vielä olen ollut siitä vain tooooodella kiitollinen, viimeksi ne potkut ylös ja kylkiluihin tuntui loppupeleissä ikäviltä. Nyt muljuaa oikealla puolella ja potkii niin alas, että jos meinaa ne mahan läpi tuntea, niin kättä kannattaa pitää melkeinpä siinä kohtaa, missä jo muutenkin alhaalla olevien alushousujen reuna on. Voihan se kääntyä vielä sataan kertaan, mutta kaipaisin kokemuksia perätilasynnytyksistä! Onko kellään? Miten homma on mennyt, onko yritetty käännöstä ja kääntyikö, ootteko synnyttäny alakautta vai oletteko halunneet tai teille ehdotettu sektiota? Jotenkin tuntuu, että alakautta ei kuulosta houkuttelevalta, mutta tämä mielipide ei perustu mulla yhtään mihinkään muuhun kuin omaan fiilikseen...

Hoitolaukuksi tein viimeksi itse Marimekon sitä perusmallista olkalaukkua mukaillen vain paljon isomman version. Jossain vaiheessa se tuntui järkyttävältä säkiltä, mutta se on edelleen pojan kassina, jos ollaan vaikka viikonloppuna isovanhemmilla yökylässä tms. Hyvää siitä on vetoketjullinen läppätasku ja tein kolme sivutaskua, joihin yhteen menee sopivasti pullo niin että pysyy pystyssä, yhteen mahtui vaippa ja yhteen puhelin. Muuten se on yhtä iso tilaa ja sitten mulla oli siellä erikseen vaippapussi käytetyille kestoille. En ikinä maksaisi hoitolaukusta 100 euroa...

Liikunnan suhteen olen edes vähän ryhdistäytynyt, kävin bodypumpissa ja nythän on saanut tehdä lumitöitä. Kumpikaan ei ole rasittanut liikaa, mutta niitä vatsan kovettumisia voi tulla milloin vain, vaiks tänään kaupassa. Sitten vain hitaammin eteenpäin...

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Iltaa =)

Kiitti taas uudesta ketjusta Hyökkäysvaunu :flower:

Oon taas lukenut mutte ole muka kerennyt kommentoimaan :|

hoitolaukkuna mulla on oiminut erittäin hyvin ihan vaan joko liberon laukku (se vihriä) tai sitte ihan reppu niin ja tuon F7:n mukana tuli hoitolaukku joka on tosi tilava. kuinka kulloinki on sattunut mukaan. se koon tarve riippunee suurestikkin siitä että meneekö kaupaan vai shoppailemaan oikeen koko päiväksi, tartteeko korvikkeita, soseita se on vähä tarpeesta kiinni. mutta alkuun varmastikkin pärjää ihan sillä liberon laukulla =)

maikkkille suuret onnittelut ja kovasti onnea matkaan =) ihanaa kuulla!!

elukoistakin oli puhetta ollut, meillä on sakemanni narttu ja ihan maatiaiskissi. koirasta ehkäpä sen verran että tuo on niiin tyhymä että ei se pahaa tee mutta ei se kyllä varokkaan/kunnioita, kaataa mennessään tuon nuorimmaisen, sellaanen perustollo. nyt silläkin on joku ärsyttävä uhmakausi menossa :kieh: kun juoksut on tulon päällä ja eikä yhtään helpota nämä omat hormooni myrskyt :S jotenkin mitta täynnä koko koiraa tällä hetkellä. kissi kans on tollanen lupsakka perus kissi, koskaan ei ole kynttä näyttänyt ihmiselle. mua se on joskus purrut kun oon sille matolääkkeen työntänyt kurkkuun :D mutta ehkäpä se ihan sallittua :D oon toki miettinyt että taidan tuota matkasängyn hyttys suojaa ainakin käyttää hyödyksi pinna sängyn päällä ettei se menis karvaamaan sänkyä tai sitten vauvan viereen/päälle.

painosta[/B tai siis sen "normaalista" noususta raskuden aikana, mulle sano nla:n täti että nyky suositus viikkoa kohde maksimis on sen 500g.
koko raskauden aikana se on varmasti niin yksilöllistä että kuinka se paino jakautuu 2ssa edellisessa raskaudessa mulla tippu heti alussa n. 5 kg paino mutta sitten viimeisillä 3-4 viikolla sitä tuli tyyliin kilo per viikko, nyt sitä on tullut tasasen tappavaan tahtiin koko ajan.. 13pvä taas tietää että paljonko taas :/ jotenkin tuntuu että ainakin 2 kiloa..

liikkeet tuntuu täälläkin TOSI alhaalla ihan tuol häpyluun tuntumassa ja jotenkin peljättänyt itteeki että kun edellisssä raskauksissa on ollut kohtu niin ylhäällä viimeisille asti että onko joku hullusti, olen kyllä selittänyt itselleni että tirriäinen istuu varmaan tuolla tosi tukevast :D toki otan kyllä sit nla:Ssa puheeksi..

tässäpä sitä taas.. kävin hakemas peräpukamiin sitä ac3 comfortia ja vähän on ruennut helpottamaan, niin ja lisäksi kuumia suihkutteluja pari kolme kerta päivässä.. mutta en tiiä sitten että vaikuttaako tuo tirriäisen alhaalla olo myös osaltaan noihin ongelmiin. vaikka mä tiiän että nyt kun mä moitin että on alhaalla niin mennään tuonne 34 viikon tuntumaan niin vatsa on niin täynä vauvaa ja kohtua että rukoilen että laskeutus jo lähtökuoppiin :LOL: oon jo ruennut miettimään Ristiäisiä ja kummeja ja kaikkea sen mukana tuomaa.. olisi ihanaa jos saisi ristiäiset jo ennen juhannusta pidettyä ja paikkana mietin että jos kastajaiset pitäisi kirkossa ja kahvittelut sitten tässä kotona kun se on aika kallista esim, nois seurakunnan tiloissa pitää vaikka hommais tarjottavat itse. ja sitten ehkäpä se kaikista vaikein asia eli kummit :attn: nimikin pitäisi miettiä, tytölle mulla olisi ollut nimi mutta nyt poijalle on vaikia keksiä ees niinku ehdokkaita.. mulla on ollut perinteenä että etunimi on sellainen että sitä ei ole suvussa eikä tuttavapiirissä. ja sitten toinen ja kolmas nimi tulevat "perintönä" suvusta. ja kaiken kruunaa tietysti se että lapsen isä ei varmasti tule hyväksymään piruuttaansakkaan mitään :ashamed: niin ristiäisten kun nimen saatikka kummien osalta..
Uusi viikko ja uudet kujeet olisivat tulossa, ja ihanaa kun sataa lunta :heart: eikä ole miljoona astetta pakkasta :D
Hyvää alkavaa viikkoa mammaset :heart:

Saspa ja tirriäinen 26+3(?)
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Sallamaria, ei oo kokemusta ku tyttö käsitti onneksi ite kääntyä vkolla 37 raivotarjontaan.. kääntämisestä oli keretty jo vähän keskustella mutta ei onneksi ollu tarvetta. en ees tiä oisko onnistunu ku syntyessään oli napanuora kaulan ympärillä, tosin voinu tieten myöhemminki mennä, napanuoran pituus ois kyllä riittäny kääntö yritykseen... mutta saattaahan ne vauvat kääntyä heti takasinki vaikka saataiski käännettyä, itte en ois suostunu alakautta synyttään vaikka ois varmaan mahtunu hyvin tuleen ja en missään nimessä sektiotakaan taho :D
 
Tulin vain poksumaan 25+0 :heart:
Lisäksi kysymys piikkimatosta..Jalat kun tuntuu vähän väliä puutuneilta ja pakko liikutella niitä niin mietin oliskohan piikkimatosta hyötyä? Jos veri lähtis kiertää paremmin.. Toisaalta sen käyttöä ei suositella raskaana oleville vaikka en oo mitään syytä tiedä.. vai auttaisko liikunnan lisääminen tai joku muu?
 
mea ja skaardie - kiitos viesteistä! Kivut ovat todennäköisesti liitoskivun tyyppistä. Mutta silloin yöllä sen kivun täytyi olla supistuksia. Onneksi ne helpottuivat, mutta mitään en ole tosiaan tehnyt sen jälkeen kuin maannut sohvalla ja istunut pöydän ääressä palapeliä kokoomassa. :) Koti huutaa siivoojaa, mutta en nyt välitä siitä. Viikko sitten minut ultrattiin ja otettiin supistuskäyrät yms. mutta siellä ei havaittu mitään poikkeavaa. En sitten nyt näiden kipujen vuoksi mennyt uudelleen tarkastukseen. Mietin tässä, että onko minun tämän kevään työt sitten tehty, kun kivut vain pahenevat rasituksesta? No tänään neuvolassa juttelen asiasta.

Minkälaisia kokemuksia teillä on neuvolasta? Minä antaisin omalle th:lle arvosanaksi 6. Koskaan se ei osaa vastata minulle mitään muuta kuin en mää tiiä. Näiden kipujenkin kanssa se sanoi, että voithan sä mennä jos sä haluat päivystykseen keskussairaalaan, hänellä ei ole antaa minulle neuvolalääkärin aikaa kun vasta 1,5 vkon päähän. Keskussairaalassa ne vain pyörittelivät päätään, kun kysyivät mitä neuvolasta neuvottiin asian suhteen. Kun kysyin poliorokotteesta niin se ei uskaltanut pistää sitä minulle, vaikka minulla oli lääkäriltä tekstari, että sen saisi ennen ulkomaanmatkaa pistää. Se ei siis osaa mitään eikä luota mihinkään. Pikkasen ärsyttää - ja asun pienellä paikkakunnalla, ei oo vaihtoehtoja mistä valita jatkossakaan.

Hoitolaukusta - en minäkään ostaisi 100 euron hoitolaukkua. Onhan upeita käsilaukkujakin tarjolla paljon edullisemmin ja ne on käytettävissä sitten vauva-ajan jälkeenkin. Mä varmaan käytän marimekon sitä peruslaukkua, mikä oli käytössä edellisenkin lapsen kanssa.

Minäkin kamppailen siinä 10 kilon sarjassa tämän painonnousuni kanssa. Onnekseni se näyttää olevan kuitenkin aika monella sama tilanne. Minua on vain tässä raskaudessa se ahdistanut liikaa. Mutta kokeillaan, jos se tippuisi raskauden jälkeen. Naurettiin ystävän kanssa, että toisilla paino tippuu imetyksen avulla. Mutta niillä onkin sitten ihanan pullukoita ne vauvat. Meillä on vauvat ovat olleet oikeita rimppakinttuja ja meillä ei paino imetyksen ansiosta tipu. No mikä kelläkin, jokainen olemme yksilöitä tämänkin asian suhteen. Meillä se vaatii kunnon kuihtarikuurin, että saadaan paino alas.

Ihanan luminen keli - nyt ulkoilemaan kun vain ulos pääsee!
Nuutti ja 26 + 6
 
Perätilasynnytys

Mulla tosiaan syntyi esikoinen perätilassa. Voisin vaikka kertoa mitä tapahtui (JOS JOKU EI HALUU LUKEA NIIN KANNATTAA HARPATA TÄMÄ :) )

Mulle oli varattu aika ulkokäännökseen viikoille 37-38, mutta esikoinen päättikin sitten lähteä syntymään vesien menolla jo rv 36...
Ambulanssihan siinä sitten piti tilata kun ei voinut istua autossa vaan piti heti mennä makuuasentoon ettei napanuora kuristaisi kaulaa.
Ambulanssissa mies kyseli koko ajan että supisteleeko, sano jos pitää ponnistaa... No mulla oli ihan normaali olo - ei supistuksia saati mitään aihetta ponnistaa :p
Käyrille mut laitettiin heti sairaalassa, siinä tuli KOLME PIENTÄ supistusta ja sitten lääkäri tarkisti. Olin täysin auki ja ensisynnyttäjä. Lääkäri oli ihmeissään ja tunsi jo jalan tulevaksi siellä! Piti nopeesti päättää että synnytänkö alakautta vai menenkö leikkaukseen. Lantiota ei ehtinyt kuvata kun se olis voinut syntyä kuvaushetkellä. Viikkoja oli niin vähän että lääkäri päätteli että alakauttakin synnytys onnistuu. No mä sitten jotenkin päädyin siihen alakautta synnytykseen... (en yhtään muista mitä siinä kohtaa ajattelin, kaikki vaan pelotti kun oli ajatellut että vielä on aikaa synnytykseen...)
No siinä sitten meni pari tuntia ennen kuin oikein mitään tapahtui kun supistukset olivat niin pieniä että eivät saaneet vauvaa laskeutumaan hyvin.
Sitten napsaistiin väliliha poikki ja vauva alkoi syntymään. Jäi päästä vähän kiinni mutta viimein sitten syntyi <3
Vauva vietiin saamaan lisähappea ja itse aloin yllättäen vuotamaan verta, istukkakin tuli vain osin pois. Mua kiidätettiin leikkaussaliin ja viimeisillä voimillani siirsin itseni leikkauspöydälle ja viimeinen muistikuva oli kun lääkärit yritti saada mun käteen piikkiä ja joku sanoi "älä sulje silmiäsi"...
Heräsin seuraavana aamuna teho-osastolta hengitysletku suussa. Olin menettänyt 3,2 L verta...
Onneksi sitten pääsin parin tunnin päästä siitä jo synnyttäneiden osastolle. Vauva oli sitten keskolassa koko sairaala olon aikana. Pääsin kotiin ennen vauvaa ja käytiin miehen kanssa joka päivä katsomassa ja syöttämässä, hoitamassa vauvaa. Viimeinen yö vietettiin koko perheen kanssa vierihoitohuoneessa sairaalassa ja aamulla päästiin sitten kotiin <3

Vasta tuon jälkeen mulle on todettu että mulla on kaksiosainen kohtu. Eli mun kohdussa on kaksi kohtuonteloa, jonka välissä on väliseinä. Tilaa siellä on puolet vähemmän, joten siinä oli syy miksi vauva syntyi, tila loppui kesken. Samoin tulee tämäkin syntymään ennen laskettua aikaa mutta ei vain tiedä miten paljon ennen... Kaksiosaisuudesta myös vissiin johtuu heikot supistukset eli jos tulen päättämään että alakautta synnytän, silloin annetaan heti supistuksia voimistavaa lääkettä.
Niin ja se ahdas tila saa myös sen aikaan että sitten kun tila loppuu, vauva on siinä asennossa missä se oli kun tila loppui. Eli todennäköisesti tämäkin tulee olemaan perätilassa. Jos tämä on perätilassa niin haluan kyllä miettiä sitä leikkausta uudelleen. Kerran olen jo alakautta synnyttänyt, joten sen olen saanut jo kokea ja nyt kun tietää asioista enemmän, en enää uskaltaisi alakautta perätilassa synnyttää. Silloin sitä ei vielä ollut valmistautunut kunnolla synnytykseen, saati sitten perätilasynnytykseen...

Perätilasynnytykset yleensä leikataan mutta voi niitä alakauttakin tulla! :)

MUOKS!
Niin että mulla oli vähän erilainen perätilasynnytys kun siihen vaikutti tosiaan myös se kaksiosaisuus. Että jos olisi normaalikohtu niin voisi varmaan mennä helpommin alakautta se perätilasynnytyskin. Jälkikäteen kun ajattelee tapahtumaa niin meillä oli onnea matkassa! Poika syntyi terveenä (vähän tarvitsi vain valohoitoa ja lisähappea) sekä itse selvisin hengissä vaikka niin paljon verta menetinkin. Huonomminkin olisi voinut käydä...

Ja tosiaan olin kyllä poikkeuksellinen ensisynnyttäjä kun avautumisvaihetta ei käytännössä ollut ollenkaan...
Välillä vähän hirvitti kun ne lääkäritkin ihmetteli mun synnytystä :p
 
Viimeksi muokattu:
Tuo mun kirjoittama perätilasynnytys kuulostaa hurjalta :D kyllähän niitä syntyy vähän helpomminkin :) kaikki synnytykset on erilaisia. Oon mä lukenut helppojakin perätilasynnytyksiä :) niitä kannattaa googlettaa jos mieli tekee! Mun oma kun oli kaikin puolin kummallinen...
 

Yhteistyössä