Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

Tänään olis neuvola lääkäri,saas nähä miten käy. Painoa on ainakin tullut kovasti :/ Sf-mitta on pari kertaa mitattu reilusti yläkanttiin, mutta täti siellä uskottelee sen tasoittuvan puolen välin jälkeen. Ranteet on käyneet kipeeksi, tunto häviää ja pistelee.

Vauvan asennosta paha sanoa mitään, kun liikkeitä tuntuu ihan joka puolelta. Taitaa vielä kuperkeikkoja heitellä siellä kovasti. :D Ja kyllä tuntuu kylkiluissakin potkut jo. Viime aikoina kyllä näyttää mahakin kasvaneen urakalla.

Hoitolaukuista puhe ollut. Itsellä oli esikoisen aikaan se liberon laukku tai oma isompi olkalaukku käytössä. Nyt saatiin vaunujen mukana sävy sävyyn hoitolaukku. Saas nähä tuleeko muuten käytettyä kun vaunujen kanssa liikkuessa.

Tukivyöstä varmaan vois olla apua, tossa eilen iltalenkillä hetken "kannoin" vatsaani, eikä kyllä yhtään ottanut samanlailla alavatsaan kun ilman sitä tukea. Mutta vielä pääsee omasta mielestä ihan kivasti liikkumaan, nuo ukot taitaa vaan olla vähän erimieltä asiasta. :D Esikoinen onkin ääneen valittanutkin, kun ei enää pääse normaali vauhtia kävelemään mun kanssa :D

imetysliivit tulee käyttöön vasta synnytyksen jälkeen, ellei mitään suuria muutoksia yllättäen tule kuppikoossa, ettei muihin mahtuisi,tuskin.

Olikohan siinä nyt kaikki...

mintssi ja rinsessa 27+0 Poks poks :heart:
 
Moikka!

Mun mahassa on myos paljon elamaa, mutta kylkiluut on toistaiseksi sailyneet potkuitta. Tuntuu, etta vauva tykkaa enemman tehda voltteja kuin monottaa. Mun mahassa varmaan on tilaakin - vyotaro on paisunut tosi paljon! Voin vain toivoa, etta se on viela normaalin mitoissa.

Talla viikolla mulla alkoi paha naratys - eilen huomio meni enempi karvistelyyn kuin toihin. Taalta maailmanluokan metropolista ei ole loytynyt narastyslaaketta, joka sopisi raskaana oleville. Eilen huomasin, etta limppari auttaa vahan, joten nyt tuossa tyopoydalla nokottaa limukkapullo ensiapuna. Toivottavasti tepsii, jos tarvetta tulee! Muutenkin olisin kylla valmis jattamaan tyot vaikka heti. Ajatukset pyorii ihan muissa sfaareissa, vaikka fyysisesti olen jaksanut ihan hyvin. Hantaluukin on ollut viime aikoina kiltisti.

Meille loytyi juuri eilen katto paan paalle Suomessa. Aitiyspakkausksesta ei ole kuulunut mitaan vaikka olen sita hakenut ja vaikka mulla on mustaa valkoisella siita, etta kuulun suomalaisen sosiaaliturvan piiriin. Vauvalle meilla on kahdet tossut, mobile, body ja saunatakki. Ensi kuussa tulee kiire shoppailla! Ehka sitten mullakin on sanottavaa hoitolaukuista ja muista. :)

tiburona + Pikku
 
imetysliivit puin tänään ekan kerran päälle ja totesin, ettei niistäkään enää ne pienimmät mene.

Te, jotka olette ottaneet avustuksen rahana, mitä kaikkea koette tarpeelliseksi uudelle vauvalle hommata? Itse en ottanut pakettia, kun vaatteita löytyy vauvalle vanhoistakin ja kestovaippoja ei käytetä, niin vain tuo ns. "tarvikepuoli" on se mikä pakkauksesta olisi tullut käyttöön.
 
Ahistaa ku tämä aika vaan matelee... oispa jo ees huhtikuu :D
Vielä 14pvä kontrolliultraan.
Mie vihhaan imetysliivejä ja käytän ihan normeja kaarituellisia.
Mie otin rahana ja ostellu vähän vaatteita ku en viitti poikaa pinkkiin pukea, sitten oon ostanu tuplarattaat ja siihempä se 140€ meniki...
Oottelen että palkkatoimisto toimittais kelaan selvityksen 72pvän palkan maksusta niin sais sen äippäraha päätöksen, mulla on iiiiiihan pieni mahku että saisin parempaa äippärahaa ku justiinasta mutta se nyt riippuu kelasta että miten ne kattoo onko 2012 paremmat tulot ku se millä justiinan äippäraha on laskettu 2011...


27+4
 
Juuri kun pääsin sanomasta ettei viitsis ressata painosta... eilen neuvola paino oli noussut 850g viikko Huomenna sokerirasitus saas nähdä onko siinä sitte jotain... Turvottaakin aikalailla, mut ei ollut proteiinia virtsassa. Eli nyt vissiin ressaillaan kuitenkin :D

Ite en oo viel kunnon imetysliivejä hommannut, enkä kyllä vaunuja tai turvakaukaloakaan, mut muuten olis kaikki... ens kuussa jos laittais loput...

närästystä tääläkin ja hyi ei oo mukavaa.

Papumamma 28+1
 
Mä oon kyllä päivistä ihan hitoksee sekasin... Oli tosiaan se neuvola tänään, eikä eilen :) Sain kelan lappuset, saa vihdoinkin sen äippäpakkauksen tilata :)

Hienosti oli pikkunen kasvanut, 613g jo :) Ja äipälläkin painoa tullut hienosti reilu 700g/viikko.. huh... Mut vaaka nyt näyttää mitä sattuu mulla muutenkin, saattaa vuorokaudessa heittää kahellakin kilolla.. Nyt se vaan just neuvolassa päätti näyttää enemmän :D Niin ja tyttöepäily vahvistui, kun ihan selvä pimpsaloora näky ultrassa :) :heart:
 
Liikunnasta vielä. Te jotka liikuntaa harrastatte niin olettehan tietoisia diastasis rectistä? Eli siitä suorien vatsalihasten väliin muodostuvasta raosta. Olin asiasta jotain kuullut, mutta luulin että nuo alkaisivat erkanemaan vasta myöhemmin, mutta siis jo noin rv 20 alkaa erkaneminen ja sen jälkeen ei saisi tehdä mitään suoraa vatsalihasta kuormittavia harjoituksia! "Käytännössä kiellettyjä ovat kaikki harjoitukset, joissa suora vatsalihas joutuu supistumaan painovoimaa vastaan eli selkä pyöristyy selinmakuulla. Selinmakuulla tehtävät ylävartalon nostot, istumaan nousut ja molempien jalkojen nostot kuuluvat siis ei-suositeltaviin treeniliikkeisiin raskauden puolenvälin jälkeen. Lisäksi monen ammattilaisenkin voi olla vaikea tiedostaa, että tietyissä staattisissa asennoissa (joissa ei tapahdu liikettä) venyneeseen suoraan vatsalihakseen kohdistuva paine voi olla liian suuri. Näihin asentoihin kuuluvat mm. lankku ja punnerrusasento polvet tai varpaat maassa." (Äitiys liikuttaa: Vatsablokkaus osa 1: Vatsalihastreeni raskausaikana) Kannattaa muutenkin lukea ko. kirjoitus, oli hyvää asiaa ja esimerkkiliikkeitä kuvien kera. Blogista löytyisi paljon muutakin, itse en ole ehtinyt kuin tuon lukemaan sekä tämän, jossa perusasioita raskaana liikkujalle: Äitiys liikuttaa.

Itse en siis ole mikään himoliikkuja, koirien kanssa lenkkeilen ja kerran viikossa olen fysiopilateksessa käynyt. Hyötyliikuntaa tulee lisäksi ihan kivasti. Tuo pilates-harjoittelu nyt vaan herätti, kun normaalisti meillä on tosi hyvä fysiopilatesohjaaja, jonka kanssa tästä raskaudesta puhuin jo syyskauden päättyessä ja silloin kertoi jo jotain mitä pitäisi huomioida liikkeitä tehdessä ja selvisi että on koulutusta aiheesta saanut. Hän on kuitenkin nyt alkuvuoden ollut sairaslomalla ja sijainen on nyt sitten vähän mitä on... Kolme kertaa vasta siis ollut ja jotain mulle on sanonut että ei esim. niitä voimakkaasti pumppaavia vatsalihaksia kannata tehdä, mutta siihen on hänen tietämyksensä jäänyt. Mahallaan en tietysti enää ole maannut, joten selkälihakset on jääneet aika vähälle kun en ole itse tilalle osannut mitään kehittää (olisko jollain hyviä vinkkejä?). Mutta nyt kun aiheesta vähän enemmän luin, niin suurin osa tän sijaisen teettämistä liikkeistä on kyllä sellaisia, mitä ei ainakaan sellaisenaan suositella tehtäväksi. Edellä mainittujen lisäksihän ei selinmakuuliikkeitä enää suositella tehtäväksi. Tosin mulla on istukka edessä joten vauvan verenkiertoon ei pitäisi kai olla niin suurta merkitystä, paitsi jos mun oma verenpaine heikkenee niin sitä kautta sitten. Huono olo mulla ei ole tullut selinmakuulla vielä kertaakaan niin en niitä liikkeitä ole kyllä vielä lopettanut. Mites muut olette tehneet? Muutenkin olin koittanut käyttää maalaisjärkeä ja tehdä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, mutta eipä noista vatsalihaksista kroppa näköjään osaa varoittaa. Lisäksi on muistuteltu, että venyttävissä liikkeissä pitäisi niitä ääriasentoja välttää. Eikä teräviä liikeitä saisi tehdä ja jossain oli vielä kirjoitettu, että jalkoja ei pitäisi nostaa päätä korkeammalle eli sen mukaan lantionnostojakaan ei saisi tehdä. Kauheesti rajoituksia, huh! Nyt vähän harmittaa kun olen tuon kevään maksanut ja tuntuu aika turhalta käydä niin kauan kun on tuo sijainen. Mielelläni olisin ohjaajalta kuullut ehdotuksia vaihtoehtoisiksi liikkeiksi kun oma tietämys ei aiheesta ole kumminkaan kovin laaja. Ja tyhmäähän se olis yli puolet tunnista vaan istua/maata odottaen että tulisko jotain mitä itsekin vois tehdä.

Tähän selinmakuulla oloon liittyen, nukutteko vielä selällään? Itse olen kyllä edelleen osittain nukkunut kun on tuntunut ihan hyvältä ja tosiaan istukkakin on edessä. Onhan tosta asiasta taas monia mielipiteitä, mutta ajattelin jatkaa selinnukkumista ilman huonoa omaatuntoa jos se hyvältä tuntuu.

Täällä olo ollut siis edelleen hyvä, mitä nyt vähän väsyttää ja lenkillä on vauhti jo vähän hidastunut.

Oxalis & mangusti 24+1
 
Oxalis, minä ainakin olen tietoinen tuosta vatsalihasten erkanemisesta eikä sitä voi olla huomaamatta kun vatsa kasvaa.
En ole koskaan erityisemmin tehnyt vatsalihasliikkeitä mutta ratsastaessa ja kiivetessä tulee väkisinkin treenattua ja uskon lihasten olevan aika hyvässä kunnossa. Vatsan päältä kun tunnustelee, huomaa etteivät keskimmäiset lihakset ole enää yhtä tiiviisti yhdessä kuin ennen.
Muutaman kerran olen kahvakuulaa heilutellut ja ihan tietoisesti välttänyt liikkeitä joissa rasitus kohdistuu pelkästään vatsalihaksiin.
Ratsastaessakin olen siirtynyt kevyeen verkkailuun ja treeniin, ei enää tiukkoja koulutreenejä mulle ennen kesää :) Ratsastamassa kävin siis viimeksi edellispäivänä ja tuntui vielä ihan hyvältä, kovaa ei kyllä menty.

Liriel (27+4)
 
Mä oon ajatellu, että toi vatsalihasten erkaneminen tms. alkaa jo tuntua esim. autosta noustessa, sillä jo muutaman viikon olen joutunut ottamaan jostain oven pielestä tukea kun nousen meidän matalasta autosta. Melkoista ähellystä... :LOL:

Espoossa fyssari sanoi, että loppuraskaudesta selällään makaaminen olisi "kielletty", mutta koska ainakaan minulle se ei vielä aiheuta ongelmia, olen sitten ihan rauhassa makoillut tuntemusten mukaan. Öisin kyllä nukun kylkiasennossa.

Liikunnan suhteen aktivoituminen on täälläkin mielessä, ja oikeastaan olo olisi todella energinen ja tekisi mieli tehdä vaikka mitä! Mulla kuitenkin on jo tullut supistuksia kävelylenkillä, niin nyt hiukan ihmetyttää kuinka tästä eteenpäin sitten pitäisi jatkaa :confused:

Toinen asia jota nyt pohdin, että onko muilla kokemusta tuosta raskaustodistuksen toimittamisesta lentoyhtiöön? Hommahan olisi ihan helppo jos olisi joku tietty lento jolla menee, mutta entäs kun niitä voi tulla satunaisesti niin kuin toi lomake sitten täytetään? En viitsi vielä ottaa yhteyttä lentoyhtiöön, kun vielä ei oo todistusta (ei viikkojen puolesta tarvettakaan) mutta kun joudun kuitenkin vielä lentämään, niin en halua nimeäni "listoille".
 
Hoitolaukkua ei ole aiemminkaan ollut ja minun mielestäni ne on suurin osa aika rumiakin. Olen muutenkin isojen käsilaukkujen/kassien käyttäjä ja hyvin on ison arkiveskan sisälle mahtunut kohtuukokoinen toalettilaukku, jonka sisällä on ollut pari vaippaa, pieni pyyhe, vaihtovaatekerta ja muovipusseja (jos tullut läpivuoto) ja jotain muuta pientä. Muuten olen karsinut laukun sisällön; lompakko, puhelin, kalenteri ja jotain muuta pientä.

Oma neuvolan tätini on tosiaan untuvikko ja kokematon. Omaan makuuni liian hössö ja otteissa paistaa vielä kokemattomuus. Esim. tänäänkin neuvolassa etsiskeli edelleen viitisen minuuttia, ennen kuin löysi sydänäänet (aiemmilla viikoillahan tämä täti ei löytänyt niitä ollenkaan). Onneksi en ole ensimmäistä kertaa raskaana ja raskaus on mennyt omalla mutu-tuntumalla oikein mukavasti, mutta jos tässä loppua kohti alkaa jokin asia vaivata, niin saa nähdä miten sitten menee.

Joku kyseli, mistä joku sen tietää miten päin vauva siellä mahassa on. Itselläni on koko ajan liikkeet tuntuneet pelkästään hyvin alhaalla häpyluun tuntumassa ja vasemmalla puolen alavatsalla. Navan yläpuolella ei ole vielä liikkeitä tuntunut ja kylkiluut saavat olla ihan rauhassa. Voisipa virtsarakosta sanoa samaa. ? On siis hyvin vahva fiilis, että jalat on vauvalla alaspäin.

Anitan tukivyön ostin netistä koossa XS, mutta olipas se reilulla mitoituksella! Ja kun olen selkävaivaisena tottunut työterveydenhuollon kautta fysikaalisesta ostettuun selkätukeen, joka on kuin panssari, niin olin kyllä pettynyt tuon tukivyön antamaan tukeen, vaikka sitä moni on niin kehunutkin. Ei se turha ole, mutta voisi olla tukevampikin.

Tämän päivän neuvolan saldo: Rv.27+4 menossa ja painoa tullut 350g/vk edellisestä kerrasta. Kokonaisuudessaan saldo on +7,4kg alkuun verrattuna. Verenpaine oli 123/73 ja hemoglobiini ällistyttävän hyvät 140. Sykkeet oli vauvalla 135.

Kuun lopussa sitten lääkärineuvola ja sisätutkimus, jos ei sitä ennen mitään ihmeempiä ilmene.

Skaardie + Pottu 27+4
 
Tänään sai tulokset verikokeista..Rauta-annos on siis ollut 200mg ja hemoglobiini silti laskenut 98:sta 92:n.. varmaan selittää koko ajan olevan hengästyneen olon..:/
P-ferrit oli 24 mikä ilmeisesti on ihan hyvä.. Armonaikaa sain 2 viikkoa nostaa hemppaa ja jos vielä laskee niin äitipolille tutkimuksiin..
hoitolaukusta sen verran että meillä isäntä tykkää siitä..perus Emma merkkinen missä mukana hoitoalusta. Mä taas kannan tavarat vaikka käsissä :D tai just siinä Liberon laukussa.
Avantasia ja viikari 24+4 vai 25 :O..totaalinen blackout iski..
 
moikka =)

niin starttas täälläkin supistukset uudestaan =/ luulin että mulle tuli vain siitä noroviirus(?) epidemiasta mutta tyhmä menin eilen, kun olo oli hyvä, lenkille pitkästä aikaa enkä edes lujaa mennyt mutta kotiin tullessa sain kaksi oikeen tuntuvaa supistusta. Olin kyllä siin supistuksen "huipus" sellases mietteis että jos nämä vielä tästä asteen kovenee niin kyse on jo synnytystä edeltäväs supistuksessa. mutta onneksi sit rupes saman tien helpottamaan. SEn verran säikäytti että soitin nla:n tätille tänään ja sain kun sainkin sitten nla lääkäri ajan ensiviikon normi käynnin yhteyteen. niin siis täällähän ei tuota keskiraskauden lääkäriä ole uusien säännösten mukaan.

imetysliiveistä kyselinkin ja moni tuntuu olevan samalla linjalla =) itsekkin vähä mietin että ostan vielä yhdet normiliivit kun nykyiset käy pieniksi, ja sitten pitää ostaa ainakin 2 kokoa isommat imetysliivit koska tissit kasvaa taas ainakin meloonin kokooseksi ensi alkuun :D

neuvolantäteistäkin on ollut puhetta, mulla on oma aivan mahtava näin niinku siellä on käynyt mutta jotenkin tuntuu että tuon pelkopoli asian kanssa se vähättelee..

vatsalihasten välisestä aukosta sen verran piti kommentoida että nyt varsinkin loppu aijalla ei saisi tehdä noita vaativia liikkeitä tai liike sarjoja mutta muistakaa myös se että synnytyksen jälkeenkään ei saisi tehdä ennenkuin ne vatsalihakset ovat palautuneet niin että se aukko on poistunut. vatsa lihaksiahan meillä ei varmasti kenelläkään ole sanan varsinaisessa merkityksessä mutta sen saa sitten testattua koska voi aloittaa vatsan reenamisen =)

mutta nyt mä istun ja nautin päiväkahvit kera porkkanaleivoksen ;)
Hyvää viikonloppua kaikille :heart:

SAspa ja tirriäinen
 
Kiitos oxalis noista vatsalihaslinkeistä!
Olen juuri tuskaillut tämän aiheen kanssa, sillä selällään makaamisen "kiellon" kanssa en oikein ole keksinyt korvaavia vatsalihasliikkeitä, kun jumpassa olen ollut. Lankkua olen vielä tehnyt, mutta ilmeisesti pitää lopettaa sekin :( Vatsallaan tehtävien selkälihasliikkeiden tilalla olen tehnyt konttausasennossa vastakkaisen käden ja jalan ojennuksia (voi myös kiertää diegonaaleihin: ylös, sivulle, takaisin ja alas) Selkä pitää vaan muistaa pitää suorana, notko tulee ainakin mun mahalla jo melko helposti :ashamed: Mun libero kirjassa on aineenvaihduntaa parantava jumppa ja siinä on yhtenä liikkeenä lantionnosto.

Mua tuskastuttaa liikunnassa tiellä oleva vatsa ja nyt alkaa pikkuhiljaa jo arjessakin ahdistaa, kun se on koko ajan tiellä. Tulee pitkä kevät! :LOL:

25+2
 
Tänään sai tulokset verikokeista..Rauta-annos on siis ollut 200mg ja hemoglobiini silti laskenut 98:sta 92:n.. varmaan selittää koko ajan olevan hengästyneen olon..:/
P-ferrit oli 24 mikä ilmeisesti on ihan hyvä.. Armonaikaa sain 2 viikkoa nostaa hemppaa ja jos vielä laskee niin äitipolille tutkimuksiin..
Kyllä sun rauta-arvot avantasia on aika huonot, myös tuo ferritiini on jo huono. Viralliset viitearvothan sille taitaa olla 7-150, mutta toi 7 on jo ihan olematon. Ferritiinihän kertoo rautavarastojen määrää. Ehkä kuvaavampaa on se, että raskaaksi kun yrittää niin mitään mahkuja ei tutkimusten mukaan oikein ole jos ferritiini on alle 40, ja mielellään jo yritysvaiheessa saisi olla vähintään 60. Tämä vaan tuppaa oleen niitä asioita, joissa lääkärit vaan tuijottaa viitearvoja eivätkä oikein käytä aivojaan. Ja kun Suomessa tuon raudan kanssa ei yleensä ole sellaisia ongelmia kuin kehitysmaissa niin eivät lääkärit täällä oikein tunnu tietävänkään raudan merkityksestä.

Olethan ottanut raudat aterioiden välillä tyhjään mahaan jonkin C-vitamiinipitoisen hedelmän tai tabletin kanssa? Mulla rauta imeytyy tosi huonosti ja tuo on ainoa keino että edes vähän imeytyy. Missään nimessä samalla aterialla ei saa syödä maitotuotteita tai ottaa kalsium-lisää kun se estää raudan imeytymistä kuten jotkin muutkin maidon ainesosat. Samaten viljatuotteita pitäisi välttää, koska niissä olevat fytaatit haittaavat imeytymistä. Eli rauta tyhjään mahaan C-vitamiinin kanssa! Tutkimusten mukaan tuo tyhjään mahaan ottaminen ei edes ärsytä mahaa sen enempää kuin aterian kanssa ottaminen ja saman olen itsekin huomannut.
 
Raudasta, minä olen pitänyt hempan ilman rautalisää hyvänä, kun syö paljon mandariiniä tms. yhdessä vaiheessa se vähän taittoi alaspäin kun söin vähempi sitrushedelmiä, seuraavaa neuvolakertaa ennen olin taas oikein ahminut niin hemppakin oli hyvä. eli mulla selvästi tuo c-vitamiinin saanti vaikuttaa.

Liriel, minä en uskaltautunut selkään enää 20+ jälkeen, vaikka oma heponen on kyseessä ja yhteisiä vuosia yli 10. Totesin, että maha on sen verran lähellä satulan etukaarta, että jos heppa pomppaa jonnekin niin ei kiitos. Esikoisesta lopetin pikkasen aiemmin, kun alkoi paikat kipeytyä - nyt se ois tuskin ollut ongelma, ehkä vaan pääkoppa on käynyt varovaisemmaksi :) Tosin tänään oli niin kova hinku selkään, että oli viittä vaille etten kiivenny. Muuten olen kyllä lenkkeillyt reippaasti kävellen, mutta kyllähän tämä kunto rupsahtaa kun ei oikein mitään voi tehdä :/

Onko täällä muita jotka kärsii kuivasta sisäilmasta? Meillä on niin kuivaa sisällä, kun pakkaset jatkuneet pitkään, että suu kuivuu öisin ihan mahottomasti ja huulet halkeilee...Aamulla huono olo tän vuoksi, helpottaa sitten kun syö jotain raikasta. Yyöh.. vaikka aiemmin oon vihannu sellaisia +0 kelejä, niin nyt olisin ihan tyytyväinen jos ilma ois pysyis kosteena vaikka siihen asti, että vauva on kuukauden...
 
Mulle on tullut vähän inhottava ongelma ummetuksen ja pukamien lisänä. Käytännössä, kun yrittää isompaa asiaa toimittaa, ei sieltä muuta tule, kuin kirkasta verta. Verta valuu kylläkin pikkuisen koko ajan. Vatsa toimii huonosti, ja jouduin jo apteekkiin marssimaan ja kysymään ummetuslääkettä. Eipä kyseisessä puljussa ollut mulle muuta antaa mukaan, kuin nestemäistä litkua, joka saa aikaan kakomisrefleksin :/ Pitäisköhän tuosta verivuodosta soittaa neukkariin, vai odottaako vain siihen 19.pv, kun on lääkärineuvola?
 
Mietiskelen lapsivesi asiaa. Minulla on tullut kauan jotain vuotoa, olen ajatellut sen olevan valkovuotoa. Mutta kun sitä vain tulee ja tulee jatkuvasti. On samanlainen olo, kuin olisi menkat päällä, kostea ällö olo housuissa/suojassa. Erityisesti vuoto on voimakasta wc käynnin jälkeen. Mistä voin tunnistaa onko vuoto lapsivettä vai valkovuotoa? Toisinaan vuoto on selkeästi valkovuotoa värin ja rakenteen perusteella, mutta välistä vuotoa on vaikea tunnistaa, mitä se on.
 
nienji - mulla oli edellisessä raskaudessa just samanlaiset oireet. Jouduin käyttämään jotain apteekin litkua, se oli jotain siirapin tapaista ainetta sellaisessa sinappipurkin näköisessä purnukassa, mutta nimeä en enää muista.
Nyt olen juonut tosi paljon sekä toisinaan ostan viinirypäleitä, se on auttanut vatsan toiminnassa ainakin tällä kertaa.
 
Nuutti79, minä sain aikoinaan tällaisen ohjeen äitiyspolilta, että ihan kunnon side housuihin ja vessapaperia siihen päälle. Pari tuntia pitäisi seurailla tilannetta. Jos paperin pintaan jää jotain, niin vuoto on todennäköisesti valkovuotoa, jos kaikki imeytyy paperiin, niin vuoto voi olla lapsivettä. Äitiyspolilla/neuvolassa vuoto voidaan testata tikuilla.
 
Lapsivedestä myös sanotaan että tuoksuu makeahkolle ja on haalean vaaleanpunaisen väristä, tiä sitten... =)
Huomena ois typyn 10kk neuvola ja aattelin pyytää tätiä mittaan vihdoinki myös minun sf-mitan ja hb:n myös ku oli viimeksi niin paljon laskenu...
Vatta on ku vesi-ilmapallo johon tekis mieli pistää neulala reikä, jos se vaikka helpottais :D 118cm oli vattanympärys navan kohalta ja huomaa että poika tulossa ku maha on sukkulan muotonen ja eteenpäin työntyvä....
mutta nyt töihin =)

POKS 28+0
 
Rautaa oon nyt ottanut 2 kerralla ja täysmehun kanssa joko illalla tai päivällä..Aijai miten masu tulee kipeäksi ainakin nyt alkuun tullut:/
C-vitamiinipitoiset hedelmät ja kasvit kuten tomaatti,sitrukset ja paprika aiheuttaa aftoja mulle jos enemmän syö ja kiivistä alkaa puutumaan kieli ja kihelmöi huulet..Ei ole helppoa :kieh: mutta tuosta viljasta en tiennyt,leipää syön paljon ja muutenkin viljatuotteita joten ehkäpä niitä voisi vähemmälle jättää sitten.
Kuiva sisäilma vaivaa täälläkin,nenästä vuotaa helposti verta ja iho kutiaa varsinkin selästä ja öisin :/ rasvailua en muista paitsi tietysti kun kutina alkaa ja harvoin jaksaa lähteä rasvaa etsimään.
Taas ollut muksu kipeenä,parii yötä mennyt kolmeen asti valvoessa ja aamusta aikasin herätessä joten aika koomainen olo alkaa olemaan.Vielä jos nyt tarttuu toiseenkin ja itseenkin (otsaa särkee ja palelee).Mutta nou hätä,onneksi miehellä alkaa vapaat :D
Lapsivesi tosiaan tuoksuu makealle,siitä ei voi olla erehtymättä..Mulla ainakin tullut osittain tosi vetistä valkkaria mutta en ainakaan usko että mukana ollut lapsivettä.
Avantasia 25+6 ja taas huomenna poksuu :heart:
 
Vuotoasiaan en valitettavasti osaa edellisten neuvojen lisäksi kommentoida. :(

Mua huolestuttaa ihan hirveesti sikiön liikkeet!! Eilen oli vähän huono ja heikko olo koko päivän, mutta olin illalla kuitenkin urheilemassa. Jouduin vähän hiljentämään tahtiakin välillä. Nyt koko eilisen illan ja tämän aamun on lapsi ollut ihan hiljaa paikoillaan!! Iltaisin yleensä pyörii hirveästi, mutta eilen ei! Kuuntelin ja löysin sykkeen dopplerilla illalla. Vähän aikaa sitten join appelsiinimehua ja söin suklaata, mutta sain vastaukseksi vain vaimean pienen potkun tapaisen. Näin aamupäivisin on yleensäkin rauhallinen, mutta sokerikaan ei siis herättänyt liikkumaan. Olen yrittänyt mahaa tökkiäkin... Olenko vain hysteerinen vai pitäisikö lähteä lääkäriin?
 

Yhteistyössä