Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

Mua hiukan harmittaa kun neuvolassa sanottiin, ettei äitiyspakkausta voi hakea ilman että hakee myös muut tuet samalla. Vasta tällä viikolla selvisi, että pakkausta voi hakea myös erikseen. Eli itse laitoin hakemuksen maanantaina.

Mulle nuo molemmat pakkaukset vaikuttavat ihan mielekkäiltä, mutta kun meillä on toiveissa lapset pienellä ikäerolla, niin hiukan jo etupainotteisesti ajattelin, että saisimme sitten lapsille erilaiset pakkaukset. Lisäksi aiemmin pelkäsin, että pakkauksen taso tulee entisestään heikkenemään - mutta se pelko oli turha. En usko että ryhdymme kestoilemaan (aion kyllä kokeilla) joten tuo yhden kestovaipan puuttuminen ei paljon ainakaan tässä vaiheessa haittaa.

Vaatteita saa toki edullisesti käytettynä ja ilmaiseksikin, mutta jotenkin tuo äitiyspakkaus on mulle mielekäs perinne - tavallaan se lapsen ensimmäinen lahja.

Poca - mulla nuo lonkkavaivat laantuivat kun siirryin nukkumaan pehmeämpään sänkyyn. Voisitko sinäkin koittaa esim. jotain sijauspatjaa? Mulla samalla kun lonkkasärky loppui, loppuivat myös harkkasupistukset ja jopa öiset vessassa ravaamiset. Katsotaan kuinka kauan saan nauttia tästä olotilasta =)

Mulla on muuten olotila mitä mainioin. Vauva potkii paljon ja mahtuu vielä kääntymään hyvin. Potkut eivät vielä tee kipeää, vaikka ovatkin aika vängän tuntuisia näin ensi kertalaiselle. Kaikki arvot neuvolassa kohdillaan ja sf-mitta siirtynyt ylä - ja keskikäyrän välillä lähemmäs keskikäyrää. Nyt siis 26 cm ja viikkoja 27+1.

Ainut murhe mulla on tuo painon nousu. Jos vertaa normielämään, niin olen herkutellut paljon vähemmän kuin tavallisesti ja silti paino nousee kuin raketti. Joudun nyt varmaankin aloittamaan todella paljon tiukemman ruokavalion. Mulla on siis se ongelma, että jo ennen raskautta olin BMI:ltäni yli 30 - ja nyt painoa on tullut 12 kiloa. Tosiasia on tietty, että myös liikunnan määrä on ollut liian alhainen, mutta siihen on tarkoitus myös saada pysyvä muutos vielä tällä viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna lääkärineuvola, johon asti olin vakaasti päättänyt töissä kaikista vaivoista huolimatta sinnitellä.. Mutta maanantain jälkeen olo oli taas niiiiin piesty, että esikoinenkin huolestuneena kyseli äidin mennessä töiden jälkeen sohvalle, että olenko minä sairas. Tiistaina töihin silti uudestaan (ajatuksella, että vielä pari päivää lääkärineuvolaan, jossa voin selittää tilanteen) ja illalla puolikuolleena kotiin. Kun menkkakipumaiset jomotukset, harjoitussupistukset ja muut työpäivän aikana tulleet vaivat eivät meinanneetkaan kadota millään ja vielä aamuyölläkin voinnit oli kehnot ja tuleva työpäivä hirvitti päätin sen, että nyt riitti. Minulla kuitenkin on kotona kohta nelivuotias josta pitää huolehtia, mahassa vauva josta pitää huolehtia ja miehen työnkuva (=vuorotyö) on sellainen, että iltapäivisin/iltaisin mies ei aina ole kotona ja isovanhempia tmv. ei ole lähellä arjessa auttamassa. Joten nyt ajattelen itseäni, tulevaa vauvaa ja esikoista; Sitä että äiti jaksaa tehdä muutakin kuin tuskissaan maata illat sohvalla ja lämmittää jotain einestä nälkäiselle lapsiraukalle hoitopäivän päätteeksi mikrossa.

Siispä soitin aamulla, että en tule töihin
. Marssin lääkäriin ja selitin tilanteen. Ja nyt on viikoksi kirjoitettu sairaslomaa, että saa levätä. Ja olo huonosti nukutusta yöstä ja kaikesta huolimatta helpottuneempi ja parempi kuin viikkoihin. Huomenna minä ja esikoinen suunnataan mummolaan kotopaikkakunnalleni. Matkaa on melko pitkästi; yli 300km, mutta mies vie meidät puoliväliin ja isäni hakee sieltä sitten eteenpäin, eli minun ei ajaa tarvitse (junat ei täällä Lapissa kulje läheskään joka kolkkaan, jos joku ihmettelee, että miksi autolla lähdetään). Pötköttelen vaikka takapenkillä, jos oikein meinaa selkä jumittaa..

Vanhempieni tykönä on lomailemassa ensi viikon loppupuolelle asti myös veljeni lapsi, joka on esikoiseni kanssa samanikäinen. Eli koska mies ei vapaata töistään saa, niin oikeasti parhaiten saan levättyä, kunhan saan itseni siirrettyä vanhempieni tykö: Äitini on kotona ja hoitaa mielellään ruokapuolen, serkku pitää huolen ettei esikoisen kanssa tarvitse niin peuhata, kyykkiä ja leikkiä. Eikä lapsuudenkodissa tule eteen sitä tilannetta kuin kotona; Koko ajan miettii, että tuokin kaappi pitäisi siivota ja tuo paikka vielä maalata..

Nyt kuitenkin suuntaan sohvalle ja otan päiväunet, koska yö meni niin huonosti, esikoinen on päivähoidossa. Sitten olen päättänyt, että teen iltapäiväksi nakkikastikkeen ja perunamuussin, jota lapsi jo eilen niin toivoi (alkaa vissiin Saarioisten äidin makaroonilaatikko jne. tympimään) ja pakkaan laukut reissua varten. Muuten en tule tänään tekemään niin mitään;lepään vain.. :)

Skaardie + Pottu 30+2
 
Äitiyspakkaus,toivon että tulisi se uusi vaikka jää kaihertamaan ne turkoosit vaatteet mitkä vanhemmassa olisi.Tänään käsitelty se hakemus vaikka 7.2 saapunut kelaan..Vielä pitäisi perua hoitoraha,sitä kun en tajunnut samalla hoitaa ja tuskin automaattisesti katkeaa?
Täällä alkanut sattumaan nivusiin kun asentoa vaihtaa yöllä :/ ja supistelee päivällä,sen verran tuntuu että hiki nousee pintaan..Onneksi vaan yksittäisiä toistaseks,
Ja sarjassamme tyhmät kysymykset,mistä sen erottaa onko peppu ylhäällä vai alhaalla..Tuossa ylhäällä kun seilaa joku isompi osa puolelta toiselle :O mut ainakaan ei potkuja vielä kylkiluihin ole osunut:whistle: vaikka voihan istukkakin olla jotenkin edessä.
Hyvää ja keväistä loppuviikkoa :)
Avantasia ja viikari 28+2
 
Mie pyörtyä kupsahdin tässä eräänä päivänä töissä, säikäytti hieman. Huono olo meni äkkiä ohi ja syy oli varmaankin liian pitkä ruokaväli ja ahdas, kuuma tila. En olekaan ennen pyörtynyt, että kaikenlaisia ihmeellisiä uusia kokemuksia tämä raskaus suokin :)

Äitiyspakkaus- ja paperiasiat pitäisi hoitaa kuntoon. Mua ei ole hetkauttanut pakkauksen vaatteiden värit ja kuosit, ihan kivoja ne ovat ja pakkaus on nyt ensimmäisellä kerralla joka tapauksessa kiva ottaa. En ihan ymmärrä keskustelupalstoilla vallitsevaa tyttö- ja poikavärikeskustelua, mutta eipä mun kai tarvitsekaan sillä päätäni rasittaa :)

Lähden parin viikon päästä risteilylle, onko Tukholmasta vinkata mitään lastentarvikeliikkeitä?
 
starwars - hui onneks selvisit pelkällä säikähdyksellä.

Kelan papereista: minä kun luulin, että ne pitää postittaa pari kk:ta ennen älomaa - niin pistin ne postiin heti saatuani ne neuvolasta. Neuvolasta minulle annettiin väärät loimakkeet (vanhentuneet), mutta kyllä kela silti teki niillä sen päätöksen. Se käsittelystä teki erikoisen, että vanhentuneilla lapuilla ja tiedoilla tein hakemukseen päivämäärät väärin. Ne soittivat sieltä kelasta ja sanoivat asiasta minulle. Toivottavasti nyt asia on kunnossa, enkä joutuisi liian aikaisin älomalta pois. :) Kyllä minä kiittelin kovasti sitä kelan tätskää, että soitti minulle! :)
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
starwars oiskohan sulla samaa kuin mulla: kuumassa ja varsinkin pitkään seisominen alkaa pyörryttää ja heikottaa - pahempi vielä tietysti, jollei oo syöny jotain. Mulla viime raskaudessa jäi kiinni kertaalleen alhainen verenpaine, silloin heikotti hieman hb:n otto, jonka perään mitattiin, mutta muuten oli oikein hyvä olo ja lähdin takas töihinkin 75/42 paineilla :D Maha kun painaa suuria suonia niin veri pakkautuu jalkoihin ja elimistö lähettää viestiä, että verenpaine korkea - todellisuudessa päähän ei riitä tarpeeksi ja hups, aivot tottelee sydämen käskyä madaltaa verenpainetta, ei sitten senkään vertaa pääse veri päähän ja pyörtyy. Mun on nyt pitänyt kiinnittää tosi paljon huomiota siihen, etten lähde kauppaan nälissäni ja liian kuumissa vaatteissa, jos on kuumat kengät jalassa, hirvee jono ja nälkä niin ihan heikotus on taattu. Pyörtynyt en vielä ole, muttei se kaukana ole ollut. Tähän auttaa suola. Siis siinä tapauksessa, että ei ole ollut ongelmia liian suolansaannin suhteen. Myös laku nostaisi verenpainetta, mutta se ei taas ole vauvalle hyväksi. Myös matala hb voi heikottaa.
 
Starwars ja Hiulu: Itse pyörtyä kupsahdin esikoistani odottaessa.. enkä enempää tai vähempää kuin lentokoneen vessaan :$ raskaus oli tuolloin ihan alkuvaiheessa, ensimmäistä ultraakaan ei oltu vielä käyty. Oman äitini kanssa olin lomamatkalle lähtenyt.. eikä oltu vielä kerrottu kenellekään raskaudesta. Äiti vaan kysyi kun palasin wc:stä, että onko kaikki ok, olin kuulemma ollut vessassa jonkin tovin ja nyt näytin kalpealta! Pidin silti salisuuden vielä muutaman viikon ja sitten kuvien kera kerroimme :heart:
Toista kun odotin pyörtyilin silloinkin tuon tuosta. Mutta itsellä on taipumusta alhaiseen verensokeriin (ainakin näin oletan..) niin kerran pyörtynyt postin luukullakin, kun opiskeluaikoina jonotin veronpalautusrahoja... rahat kun sain käteeni, jalat lähti alta. Jälkikäteen tullut vitsailtua, että oli opiskelijalle niin huima juttu kun veronpalautuksia sain :D
Nyt kun kolmatta odottelen, ei ole ollut ollenkaan huippausta, hyvä niin =)
 
Äitiyspakkaus Musta olis kyl ihanaa saada äitiyspakkaus, mut sitä pysyvästi ulkomaalla asuvana en tietty saa :) Jotenkin se on niin nostalginen vaan! Ja ihan kivalta näytti se uus pakkaus.

Pyörtyminen Oon ehkä elämässäni pari kertaa korkeintaan pyörtynyt, mut nyt muutama viikko sitten olin hammaslääkärissä, jossa sitten pyörryin. Niitten piti fiksata jotain paikkaa (ei voinut kuulemma odottaa siihen asti et vauva syntyy) ja reilun puolen tunnin jälkeen mun jalat alko puutuu, alko heikottaa päästä ja tuli tosi huono olo sekä suuta kuivas. Samalla ne sörkki mun suuta ja koitin saada sanottua, että mulla on huono olo, mut en saanut sanottua.. Se oli vaa sellai pieni hetki, et olin ihan muissa maailmoissa. Mut sit pikkuhiljaa tokenin ja pidettiinki tietty tauko, sain vettä ja pääsin istumaan/jalottelemaan. Sit loppuaika menikin aika nopeesti, pääkin laitettiin ylemmäks ja sain selän alle ekstra tyynyn. Nyt pitää mennä takasin maanantaina sinne, niin luulisin että menis tällä kertaa vähän sujuvammin :)

Sf-mitta mulla se on mennyt pari viime kertaa ihan ylärajoilla. Lääkäri sanoo, että kuhan se pysyy viikkomääräsesti -/+2, eli esim ku on 26 viikkoa niin jos se on 24-28 välillä, niin silloin se olis vielä normaali. Ja enemmän se sano sitä, että tärkeintä on että lääkärikäyntien välillä se sf-mitta kasvaa, se olis sit huolestuttavaa jos se ei kasvais. Mutta silti vähän jännittää, että kuinkakohan iso bebe sieltä on tulossa :O No kai sekin voi viel tasaantua vähän. Ja vielä se, kun kerran katoin suomen neuvolan sf-mittoja, niin olin kyl niissä ihan muissa sfääreissä. juttelin mun suomalaisen sh-kaverin kaa ja se sano, että ne suomen mitat kuulemma ollaan päivittämässä kai, että nykyään ne olis vähä suuremmat ne mitat tms. mut en sit tiiä :)

Viikonloppuna tulee täyteen 30 viikkoa. Ompa kivaa. On kyllä mennyt aika verkkasesti viikot joulun jälkeen. Ja lauantaina on jo maaliskuu. Huh. Mä oon ainakin sitä mieltä vielä, että ompa ihanaa että on vielä monta viikkoa jälellä laskettuun aikaan :)
 
Hei pitkästä aikaa!

Odottaako kukaan muu jo malttamattomana synnytystä? Itse en välittäisi enää yhtään olla raskaana, en toki halua, että vauvat syntyisivät keskosina mutta aika tuntuu matelevan niin hitaasti.

Meillä on hankinnat suunnilleen tehty, kärryinä Teutonia alu s4 ja Britax b-dualit + pehmeät kantokassit. Turvakaukalot on Britaxin shr:t, jotka saa kiinni noihin rattaisiin. Yhdellä pinnasängyllä ajateltiin pärjätä ainakin aluksi. Oon neulonut kasan hahtuvavillavaippahousuja ja ajatuksena on käyttää kestovaippoja ja kertiksiä molempia.

Synnytys pelottaa kamalasti! Mut eipä kai tässä ole oikein vaihtoehtoja... A-vauva on jo pää lantiossa, eikä pitäisi mahtua enää kääntymään, B on poikittain mutta sillä ei ole suuremmin väliä. Painoarvio oli molemmilla viime perjantaina vähän yli 1,5kg (rv 29+4), eli ihan hyvin ovat kasvaneet.

Tänään neuvolassa kaikki arvot ok, tosin sf-mitta 38, vähän hirvittää.

Choco coco & Ihme ja Kumma 30+2
 
Heippa!
Pakko hämmennykseltäni kirjoittaa.Tänään oli lääkärineuvola,jossa lääkäri suostutteli mua aloittamaan sairasloman heti.Siis mitä ihmettä?Olen hyvin yllättynyt,mutta samalla vähän huoli hiipii.

Sf-mitta ei ole kasvanut ja on nyt siis alakäyrillä.Sain lähetteen kasvukontrolliin,joka on viimeistään tiistaina pelkopolin yhteydessä.

Lähdin kotiin liikelaskentaohjeen kanssa.Neuvoivat,että jos vauva aivan laiskaksi heittäytyy,voi mennä näytille.No,koska tämä tuli vähän yllättäen(ja lapsi liikkuu),niin ajattelin ainakin nuo kaksi päivää ennen talvilomaa käydä vielä töissä.Olen opettaja,eikä sijaisia aina ole ihan heti saatavilla,mutta kai se täytyy huomenna mennä pomon puheille ja kertoa tilanne.Hoitaa hommat sitten siten,että talviloman jälkeen alkaa saikku.Ihan perusteltuahan se näillä viikoilla jo on,ja ymmärrän esimerkiksi Skaardie sinua tosi hyvin.Tottakai täytyy jäädä,jos tilanne sen vaatii.Ihanaa lomaa sinulle!

Äitiyspakkauksen tsekkasin minäkin netistä.Ihan kiva se mielestäni oli.Harmi kun otin rahana.:)

Nittallakin ollut jännät paikat,onneksi olet hyvin tarkkailussa.Onko muuten muita,joiden sf huutelee alakäyrillä?Itselläni aina ennen ollut kyllä reilu.Mutta katsokaa vaan,eiköhän sieltä vielä lopulta ihan hyvänkokoinen vauva tule.Toivottavasti.<3

Onko muut hankkineet jo vauvakirjan?Itse ostin jo,ensimmäisillä sivuilla tehtävä "kirje sinulle".Snif,miten liikuttavaa.<3
 
Sf-mitta Minä en ehkä niin tuijottaisi sitä meneekö ylä- vai alakäyrällä. Luulisin, että ihmisillä, joilla on kohtu taaksepäin on sf-mitta pienempi ja niillä joilla kohtu eteenpäin kallellaan niin sf-isompi...veikkaus vain... Pääasia varmaan, että kasvaa omaa käyräänsä.

Viimeksi mulla pomppasi sf-mitta, lähellä keskikäyrää meni vielä joskus 25 viikon tienoilla, rv 33 oli sitten 33cm (Suomen käyrien mukaan vastas viikkoa 38) ja käyrä teki selvän nousun ylöspäin - muutoin oli ollut lapsivettä normaalin ylärajoilla, mutta synnytyksessä sitä oli reilusti ja alkoi jostain tihkua, kalvot ei ilmeisesti kestäneet niin nopeaa kasvua.

Nyt taas kovasti jännittää mitä seuraavassa neuvolassa näyttää sf-mitta, kun ensimmäisellä mittauskerralla oli vähän keskikäyrän yli, sitten ihan keskikäyrällä - että onko se suunta minne päin. Ylös vai alaspäin? Potkut tuntuu esikoiseen verraten niin selkeesti ja kipeenä ja itseassa koko vauvankin voi melko helposti kädellä tuntea vatsan päältä, että pelkään vähän jos vettä onkin tällä kertaa liian vähän. Mutta en oo soitellut minnekään ylimääräisistä tarkistuksista, kun olo on suht hyvä itsellä (lukuunottamatta nyt noita pyörryttämisiä) ja vauva liikkuu reippaasti.

28+3
 
Choco Coco: Itse ainakin odotan jo kovasti, että synnytys lähenisi nopeemmin.. muutenkin olen luonteeltani malttamaton, jotta... ;) Mietin tuossa kun rv27 alkoi, että enää 10viikkoa siihen, millä viikolla edellinen syntyi (eli vko37).. kymmenen viikkoa! Toisaalta sen luulisi menevän nopeasti, mutta..

Itse olen ollut sairauslomalla jo yli kuukauden.. Nyt sairauslomaa jäljellä tuonne 16.3. saakka. Tänään kun heräsin, mietiskelin sängyssä ennen kuin nousin, että olotila on nyt aika hyvä. Supistelut selvästi vähentyneet ja alavatsakin välillä lähes oireeton. Henkisesti olisin ollut varmaan tämänkin sairausloma-ajan töissä, mutta kroppa ei antanut periksi. Katsotaan kun lähestyy tuo 16.3. vieläkö menisin töihin kuukaudeksi. Mieli tekisi!
SF-Mitta: minulla oli RV25+4 oli 23
 
Sairaslomista ymmärrän kyllä nyt täysin, varsinkin seisomatyötä tekeviä. Huhu tässä lomaillessa esikoisen kanssa, tullut käytyä ja mentyä millon missäkin. 2-3tuntia jaloillaan yhteen kyytiin kengät jalassa, niin kyllä loppu päivän saanut kärsiä oloistaan sitten :/

Siinä mielessä kauhulla että vielä 10 viikkoa. Kun kaikenlaiset olot vaivaa. Kun taas toiselta apua enäää 10 viikkoa jäljellä! :D

Ruvennut heräilemään huomattavasti herkemmin nyt. Kai se kroppa näin valmistautuu tulevaan. Esim. Naapurissa oli pikku lapsi hoidossa, heräsin sen itkuun yöllä. :)

Pyörtyilyä ei onneksi ole ollut sen enempää kun hammaslääkärissä melkeen.

Välillä olo kun ilmapallolla tän mahan kanssa.. Huhu ja vielä olis 10vk aikaa kasvaa. En tosiaan esikoisen kanssa muista kärsineeni juuri mistään oloista. Vaikka oli kuuma kesäkin suh.koht. loppu puolella. Niin kaikki on niiiin uutta ja jännää..

Liikkeitä tulee paljon, mutta on muuttunut enemmän pyörimiseksi,möyrimiseksi yms kuin yksittäisiksi potkuiksi. Ja hikottelut ilmestyneet kans kuvioihin.

Ma olis sitten seuraava neuvola.

mintssi ja rinsessa 30+0
 
Hui, ompa monella pyörrytystä. Itsellä ei sitten alkuraskauden.

Onko muilla ajatukset jo synnytyksessä? Toisaalta sitä odottaa kovasti ja toisaalta alkaa tulla paniikki reilu 8 viikkoa enään minullaki laskettuun aikaan. Ei tiedä oikein onko se hyvä vai huono:D

Ja sitte kun tuo meidän vauveli on tähän asti ollu raivotarjonnassa, niin kas kummaa. Toissapäivänä hirveä myllerrys mahassa ja nyt taitaa olla siellä poikittain. vatsa laskeutu kerralla mut on ihan kumman muotoinen, leveä kumpareinen. Kääntyis vaan äkkiä takas ennen kuin on liian ahdasta. siskolla aikanaan teki tän ja käännösyrityksistä huolimatta eivät saaneet kääntymään, joten sektio. ei pitäis piruja maalata seinille. MISSÄ ASENNOSSA TEILLÄ MUILLA VAUVELIT?

Tänään meinasin tilata vaunut. Jännittää kyllä, hullulta varmaan kuulostaa. Jotenkin tuntuu et luotanko sit liikaa et vauva syntyy. Tai kyllähän se sieltä syntyy, mut mut. Pelottaa et jos kaikki ei meekään niin hyvin, taas. Sitte mulla on kaikki nuo ostetut tavarat. Vaikka niinhän se on koskaan mistään ei voi olla varma, mut eihän tästä elämästä tuu mitään jos ei voi suunnitella.

Papumamma ja pähkinä rv 31+1
 
Synnytys Todellakin odotan jo! Ei yhtään kiinnostais olla raskaana, mukavampi ois vaan olla oma itsensä taas - tosin synnytyksen jälkeen on sitten hetki sitä palautumista ja tissit vuotaa maitoa, mutta... Itsekin tuota "edelliskerran viikoille sen ja sen verran aikaa" mietiskelen, yhtälailla kauhulla kuin innolla, eräänlainen rajapyykki itselle, että päästään pidemmälle kuin viimeksi. Siihen ei ole kuin reilu 5 viikkoa enää. Huh. Eli viikkoon 34. Sitten odotellaan sitä viikkoa 37, että olis täysiaikainen - toisaalta olen laskenut, että missään tapauksessa jäljellä ei ole enempää kuin reilu 13 viikkoa. Oon katsellut ja lukenut synnytyksen kulusta ja kivunlievityksistä kaikenmahdollisen (tiedän, tiedän, tämä on toinen, joten pitäis olla tuttua hommaa, mutta viimeksi ei ehtinyt ja nyt sitten tiedän paremmin mitä haluan ja mitä en)

Vauvan asento Kääntynyt täälläkin, mutta ei raivotarjonnassa vielä. Selvässä perätilassahan mentiin jonkin aikaa, nyt tulee potkuja ylös oikealla kylkeen, että hieman poikittain vauva siellä vielä on. Itseä myös mietittynyt tuo, että koskahan kääntyy, kun esikoinen oli jo tässä vaiheessa ollut pää alaspäin jonkin aikaa, mutta jostain luin, että kääntämistäkin ajatellaan sitten vasta lähempänä laskettua aikaa, kun ehtii kuitenkin vielä pyörähtää takaisin...

Olettekos harkinneet imetystyynyä? Itsellä oli viimeksi joku perusjättityyny, mutta kovasti kaipasin keskolan jämäköitä tyynyjä. en tiedä mitä ne olivat, mutta oon nyt kattellu, että chicco boppy vois olla sellainen jämäkkä malli. Onko muilla kokemusta mikä ois hyvä pidemmän päälle?
 
Lääkärineuvolassa käyty. Enpä nyt tiedä, mitä tuosta liukuhihnameiningistä ajattelisin, enemmän vaan hämmennyin koko käynnistä. Painoa +544/vk, sf 26,5cm, verenpaine 131/85, hb:tä ei suostuttu ottamaan, kohdunsuu kiinteä 2,5cm pitkä, painoarvio 1293g, ja raivotarjonnassa mennään tällähetkellä. Liikkeet sai 2 plussaa, vaan eipä niistä kysynyt multa mitään. Kaksi kertaa heilautti kättä ultrassa, niin kait se tulkittiin sitten hyväksi. Tiedä näistä.

Mea28, mulla on hommattuna vauvakirja, ja siinäkin oli aukeaman mittainen alue kirjeelle lapselle. Oli sopivasti niin, että toinen sivu vaaleanpunaisin viivoin ja toinen -sinisin, niin jaoin sen. Eli toiselle puolelle tulee kirje minulta ja toiselle puolelle kirje isältään.

Mä olen saanut imetystyynyn, ja sitä kait pystyy ite täyttämään/tyhjentämään halujensa mukaan. Ainakin sain mukana vajaan pussillisen sitä pallokuitutäytettä. En sitten tiedä kuinka kätevä se on, kun ei kokemusta ole. Mutta kiva saada ainakin testiin, kun ei sitä varmaan olisi tullut ostettua uutena. Vaikken tiedä yhtään niiden hinnoista.

Täällä aletaan parantua taudeista, takana alkaa olla flunssa, kuume, silmätulehdus, korvatulehdus, mutta kamala yskä jatkaa kurkkukivun kera kulkuaan. Luultavasti vielä viikko, ennenkuin se helpottaa.
 
Täälä ollaan kans perätilassa, alkuun oli RT mutta 3. Viimisessä ultrassa ollu PT, eiköhänse siitä käänny vielä, toivottavasti. Justiina käänty rv 36. 3vkon päästä seuraavaultra niin kuulee taas tilanteen ja saa painoarvion. 2 yövuoroa ois vielä ja sitten hiihtoloma :)
30+4
 
Liikelaskennasta ihana rauhoittava neuvolantätini sanoi että hän ei ole sellaista automaattisesti kaikille suositellut vaan että jos tuntuu että liikkeitä tulee totuttuun tapaan niin ei tarvitse laskea, ainoastaan jos tulee selkeä muutos ja jonakin päivänä onkin kovin hiljaista niin sitten jutellaan asiasta uudestaan.
Sf-mitta mulla on nyt mitattu kolme kertaa, sievästi mennään keski- ja yläkäyrän välissä (viimeksi rv 29 ja sf-mitta 27 cm).

Olen ihan tyytyväinen vanhaankin äitiyspakkaukseen, innokkaana ensikertalaisena laitoin hakuun heti kun mahdollista että saan ihastella pikkuruisia vaatteita :D

Kestovaipat tulee käyttöön, ensilukemalta toki kuulostivat hankalilta mutta mitä enemmän olen asiasta lueskellut niin sitä selkeemmäksi juttu on muuttunut. Ollaan hankittu käytettynä ja uusina jo aika iso varasto.

Vauvan asennosta oli puhetta ensimmäisen kerran viime viikolla neuvolassa, lääkäri ei silloin muutama viikko sitten sanonut halaistua sanaa.
Tää oli pää alaspäin mutta jonkin verran vinossa, jalat oikealla kylkiluiden alla (ja siellä ne potkut tosiaan tuntuvat..). Välillä tuntuu että kääntyy hiukan poikittain ja on ilmeisesti selkä mun vatsanpeitteitä vasten, mutta suurimman osan aikaa potkut tuntuvat juuri siinä samassa kohtaa oikealla. Ennen synnytystä toivon mukaan suoristuu eikä jää näin vinoon.

Liriel 30+3
 
Hei!
En minäkään noista ylä-ja alakäyristä niin huolestuisi(itsellä siis aina ennen ollut yläkäyrillä,pitkä selkäkin voi vaikuttaa ja juurikin tuo kohdun asento).Mutta tämä vauva ei ole kasvattanut sf-mittaa yhtään sitten tammikuun.Siksi se lääkäri laittoi sen lähetteen kasvukontrolliin.

Vauvan asennosta oli puhetta:meilläkin perätila ollut tähän asti,oikein kunnon linkkuasento,mutta nyt ei ollut enää varmaa.Liikkeet tuntuu missä sattuu,enemmän kyllä alhaalla.

Odotan rauhassa maanantain kasvukontrollia ja keskustelen sen pohjalta lääkärin kanssa uudestaan sairasloman tarpeesta.Eihän tässä olisi muutenkaan kuin kolme viikkoa,kun tuo talviloma katkaisee.

Ihania kevätpäiviä,aivan kuin vähintäänkin huhtikuu säiden puolesta.Onko teilläkin?

Mea ja tyttönen Poks 29
 
Miten paljon teillä on noita ultria? Meillä oli vain se 1. rv12 ja sitten rakenneultra rv20-21... Olisi kyllä ihana jos olisi vielä yksi ultra ennen synnytystä, mutta muistaakseen rakenneultrassa lääkäri sanoi, ettei enempää tule, koska aiemmat kaksi raskautta sujuneet moitteetta? Tietysti ylimääräisen ultran saisi, mutta siitä ilmeisesti joutuisi sitten jtk maksamaan?

Nukutteko työ muut yöt levottomasti? Itse näen jatkuvasti unia vauvasta, synnytyksestä jne.. ja supistelee öisin ja koko ajan täytyy vaihtaa kyljeltä toiselle kun alkaa aina kylki ja jalat puutumaan. Nyt vielä huomannut, että vatsassa, vasemmalla ylhäällä on selkeä pieni kohta, joka kipuilee, ns. puutuu. Myös päivisin? Kumma juttu.. kai vauva sitten "painaa " siihen jotenkin? tiedä tuota.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :hug:
 
KolmenÄiti-81, mulla ultria on jo nyt ollut ainakin kuusi. Tosin osa oli alussa kun tuli verenvuotoja niin niitä tarkasteltiin. Mutta mulla on kaikenlaista vaivaa niin siksi tulee extra käyntejä. Nyt kasvu-ultra ja sit en tiedä tuleeko sen jälkeen. Kivahan sitä on vauvaa käydä kurkkimassa ja jos on jotain mieltä vaivaavaa niin hyvä saada tarkastettua tilannetta. Mutta tosiaan jos ei ole mitään erityistä syytä niin sitten ei varmaan ole "ylimääräisiä" käyntejä.

Juu kyllä menee yöt aina miten sattuu. Vasemmalla kyljellä nukkumista kaiketi suositellaan, mutta mulla alkaa aika pian särkemään lonkkaa sen verran, että pakko vaihtaa asentoa. Oikealla kyljellä joskus sama juttu ja mulla on myös rinnan alla sellainen kohta, joka "puutuu" tai ihmeellisesti säteilee. Olen ajatellut että kasvava maha painaa jotain hermoa. Ja selällään nukkumista pitäisi kait välttää, tosin olen monesti herännyt niin että olen nukkunut selällään. Ja eipä silloinkaan ilman vaivoja ole vältetty, erityisesti oikea käsi on puutuneena. Lisäksi tunnen vielä jotain ihme kipuilua alapäässä aina kun vaihdan yöllä asentoa. Kivaa! =)

Synnytys kyllä on alkanut vähän mietityttää ja ehkä pelottaakin. Ajattelin jutella siitä ens kerralla neuvolassa. Sf-mitta on ollut keski-yläkäyrän puolivälissä, aikaisemmissa raskauksissa ei ole näin isoa masua ollut. Nyt on jo aika tukala olo ja vielä noin kaksi kuukautta. Huh! =)

Juliana ja 30+4
 
  • Tykkää
Reactions: KolmenÄiti-81
Mulla on ollu 5. ultraa ja vielä ainaki 2 tulossa mutta johtuu siitä että olen seurannassa lapsen iso kokoisuuden ja runsaan lapsiveden takia. Normaalisti on vain 2 eli np ja rakenne + EHKÄ 2 ultraa eli molemmissa lääkärineuvoloissa mutta tämäki on ihan tuurista kiinni onko aika sille lääkärille joka osaa ultrata, jos ei niin sitten ei ultrata :/
Joo olo on kyllä jo tosi tukala varmaanki just tuon lapsiveen takia ja isoin maha ikinä on mullaki nyt, mutta kuiten sf "vain 30" eli ei paha =)
Yön olin töissä ja sitten ollu justiinan kans hereillä, just herättiin päikkäreiltä, kylläpä teki hyvää =)

30+5
 
ultria on täälläkin vain kaksi, jos kaikki sujuu hyvin. Oltiin yksityisellä ylimääräisessä rakenneultrassa viikolla 24. Olishan se kiva taas tarkistaa, että kaikki on hyvin :)

yöt on levottomia lantion sivun säryn takia ja juuri näin unta, että synnytys käynnistyi, mutta jäi sittenkin jotenkin etenemättä :(

vatsa alkaa olla aika raskas ja koko ajan tiellä! Odotan kyllä jo, että syntyisi pian! En tietysti toivo ennenaikaisuutta, mutta siis että aika toukokuun lopulle menisi pian :)

28+2
 
ultria 2 , jollei itse maksa lisää tai tule jotain eristyisseurattavaa

runsas lapsivesi I fell you all. Tiedän mistä puhutaan. Aivan erilainen raskaus tämä, jossa vettä on normaalisti, viimeksi oli "normaalin ylärajoilla", mutta kyllä sitä oli paljon. Iso ja pinkeä maha, ei voinut paljon liikkua, etteikö ois supistukset yltyny, ahistava olo jne. jne. Ja ei ne kalvotkaan sitten kestäneet loppuun saakka.... Ei silloin ollut puhettakaan, että näillä viikoilla ois tehny koiran kanssa reippaan lenkin, nyt ei mitään ongelmaa.

Yöt Nukun toistaiseksi ihan hyvin, mutta meinaa selkä olla jumissa aamulla kun herää. ei oikein ole hyvää patjaa, kun painopiste muuttuu ja pehmeessä patjassa lantio painuu liian alas - kovalla tulee sitten taas niskat jumiin...

Edelleen tosi vähän supistelee Ainakin esikoiseen verraten ja teihin muihinkin, alkaa jo hieman tuntua siltä, että meneeköhän 2 viikkoa yli, kun ei mitään harjoitussupistuksiakaan tule.

Vinkkinä muille, jotka harkitsee imetystyynyn hankintaa - Mollavauvan verkkokaupassa oli limevihreä tyyny kirahvikuvioilla 35e (norm. 59e). Muutama oli vielä jäljellä. Tilasin just itselle, torissakin oli halvalla tyynyjä - mutta totesin, että jos kerran uuden saan tuohon hintaan niin se on varmasti hyväkuntoinen ja puhdas :)

28+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä