TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MARRASKUUSSA

weiss
naukuri: En nyt kritisoi, enkä neuvo, mutta jos pienellä on kuiva iho tai taipumus atopiaan, niin saattaa tietyt ruoka-aineet ihoa pahentaakin vaikkei kyse olekaan allergiasta. Esim. miulta kiellettiin aikoinaan atooppisen ihon takia kala, suklaa ja sitrushedelmät juuri sen pahentavan vaikutuksen takia. Samoin esikoinen, joka ei ole allerginen kalalle saattaa saaha voimakkaista kaloista iho-oireita, esim juuri lohesta. Sei ja muut valkoisen lihan kalat käy. Että silti kannattaa seurailla, jos on kuiva iho tai atooppinen.
 
weiss: :) Totta kai me seuraillaan tilannetta, eihän toiselle nyt anneta mitään sellaista mikä selkeästi tuo oireita (kuten bataatti ja ruusunmarja ). Taisin sen tuossa viestissäni jo kirjoittaakin. Mutta en aio sen vuoksi jättää kokonaan kokeilematta ruoka-aineita, että jos vaikka ehkä on jotain. Jos on, niin sitten toimitaan sen mukaan. Mulla atooppinen taipumus, mutta oireilee vain ihon kautta, eikä ikinä ole kehoitettu olemaan syömättä mitään. Onnea teille hampaasta!!
 
Naukuri ja muut, käväsin kanssa sittarissa ja oli tosiaan 24,90 normaalit reinot ja 34,90 pinkit. En uskaltanut vielä miehelle ostaa kun mietin sitä kokoa. Saa ite koittaa eka, että tulee sopivat. Sovittiin että ostetaan toisillemme reinot joululahjaks.
Rahat meni silti; mukaan tarttu rölli-tietokone ja rölli ja metsänhenki-dvd.
 
Oikeesti niin omituinen tauti tuolla pojalla :eek: Välillä päivän tai kolme suht normaali ja sitten taas oksentaa kerran pari. En tajua. Äsken oksenti taas ja viime yönä yökki. Äsken valitti kurkkukipuakin. Aloin vaan lueskella lasten oksentelusta ja kaikesta, niin esim angiina tai virtsatietulehdus voi myös aiheuttaa lapsilla oksentelua ja pahoinvointia. Viikon jo kokonaisuudessaan kestänyt. Maanantaina kai pakko viedä lääkäriin, jos tää nyt vaan jatkuu. Se on niin outoa vaan kun saattaa koko päivän olla ihan normaali ja meno päällä ja sitten yhtäkkiä alkaa valittamaan mahaa.
 
Summer: :eek: Ei kuulosta kyllä normaalille...vie ihmeessä lekuriin :|

Weiss ja Naukuri: Mullakin lievästi atooppinen iho,lähinnä sellasia kuivia läiskiä ja ns.ihottumia siellä täällä. Kesäsin on aika ok...koskaan ei oo mullekkaan sanottu että jotkut ruoka-aineet vois pahentaa tilannetta :eek: :eek: Pitääkin ottaa tuo seikka huomioon :/

meikä poistuu tältä päivältä...mennään saunaan ja sit aikasin unille. Kohta meen laittamaan poikaa pehkuihin :wave:
 
summer: voipi hyvinkin olla angiinaa..meil pojalla on se tällä hetkellä..alkoi maanantai yönä ihan yhtäkkiä yöllä yskimään ja kyökkimään..( tosin uskon että on oireillut jo viikkoja koska aiemminkin oksenteli aina välillä ja muina päivinä oli olo ihan normaali mut meni tuolloin aiemmin vatsakivut/kyökkimiset ummetuksen ja yskän piikkiin tk:ssa ja sai yskään tuolloin antibiootteja jotka varmaan vaikutti sen verran että oireet hävis ja palas nyt viikkojen jälkeen takas) ....ei kuumetta ja on jaksanut kyllä päivisin touhuta, kova kurkkukipu/pääkipu/vatsakipu ja tosiaan yksityisellä sanoivat että vatsakipuilu on yks tyypillinen oire angiinassa .. kannattaa käydä näyttämässä lääkärissä ja kannattaa pyytää nieluviljely.

 
Repa ja Kurpitsa, soitin päivystykseen ja kerroin oireet. Sanoivat että pitää aamulla mennä ettei pidä odottaa maanantaihin. Kuulostaa kyllä Kurpitsa ihan samanlaiselta kun sun pojalla. Mulle vaan ihan outoa nuo oireet...kuvittelin mahataudiksi, mutta ei se kyllä siltä nyt vaikuta. Jotenkin toivonkin että olis angiinaa ja tulis joku järki tähän touhuun. Viikon ollaan oltu jo huolissaan ja ymmällään. Ehkäpä se huomenna selviää. Jos ottavat nielunviljelyn, niin saako siitä tulokset kuinka nopeesti? Näkykö Kurpitsa sun pojalla kurkussa valkosia täpliä? Mun mielestä sinne on vaikea nähdä, mutta ihan niinkun siinä toisessa olis valkosia viiruja ja toisessa ei...
 
summer: juuri tuollaista täälläpäin on liikkeellä, kestäny jopa pari viikkoa että välissä on noita "terveitä päiviä", on todellakin ihmetauti! Mutta käyttäisin minäkin lääkärillä kaiken varalle. Eikös ton nieluviljelyn tuloksen saa äkkiä, muistelisin.

Vois kuulema jopa sopia se jyväskylään tulo sillo 7 pvä! =)
 
Repa, aattelin kokeilla josko saisin pätkiskakun ohjeella tehtyä omar-kakkua :D

naukuri, ootko joskus käyny naisten joulumessuilla wanhassa satamassa? et noin niinku et mitä pitävät sisällään? Oon muutamana vuotena aatellu meneväni mut pahuksen duunit on aina estäneet tämän suunnitelman toteuttamisen :D nyt mietin et josko vaikka menis, ku olis aikaa :)
 
Sarbba, no voihan se tuota mahatautiakin sitten olla. En tiiä. Omituinen kuitenkin. Käydään kuitenkin aamulla ja sittenpähän tiedetään ainakin. Ärsyttää jo koko tauti!
Kiva että pääset tapaamiseen! Yritän kanssa kovasti.
 
summer: vatsataudiks mäkin ensiks luulin..pojalta otettiin laaja nieluviljely torstaina yksityisellä, tänään olis saanut pikatestin tuloksen mut soittelen huomenna sin labraan kun saadaan kaikki loputkin tulokset. mut tuolloin torstai-iltana aloitettiin kuitenkin jo lääkitys, ei kuulemma ainakaa silloin torstaina näkyny pilkkui mut oli lääkärin mukaan tosi turvonneet ja todella punaiset ettei ollut ihmekään jos on kurkkukipua valitellut..mut hyvä kun meette lääkäriin jo huomenna niin saatte selvyyden noihin oireisiin ja lääkityksen. pikaista paranemista teille!
 
Kurpitsa, miten teillä onnistui tuo nielunviljelyn otto? Odotan jo kauhulla huomista, kun meidän pojalle on ihan kauheita kaikki jutut. Hammaslääkäristä ei tule mitään ja kun otettiin viikko sitten pika crp sormesta, niin se oli ihan hirveetä. Huusi ja karju vaan. Sitä on sitten kiva isoa poikaa koittaa pitää kiinni.
 
summer: meillä esikoinen joku vuosi sitten meni samaa rataa. ja sillä laukaisi korvatulehdus kaiken. korviin ei sattunu ja poika oli 9v sillo. mut tuota samaa oli ku teillä.
kannattaa lekurissa kyllä käyttää tarkistuttamassa mikä on toisella. :hug:

atooppisesta ihosta: kärsin ite talvisaikaan. ja sitrukset pahentaa kovasti ihottumaa ja ananas on sillo tosi paha. ruualla voi olla merkitys ihon pahenemiseen vaikka ei tosiaan allerginen olisikaan. et kannattaa seurata jos iho selkeesti ärsyyntyy väliin enemmän et mitä on syöny.
 
kierukasta: ensimmäisen kierukan saa ilmaiseksi. ite kävin papan otattamassa nyt ja ens kuussa pitäis kierukka hakea sitten. ei tarvi ku soittaa lääkärille nii varaavat kierukan sinne ite. et ei tarvi ite sitä etes hakea.

marmotta: mulla oli ennen raskautta noi yasmin pillerit. oli ihan sillei ok ku on aika matalahormooniset kuitenkin. mulle ei pillerit yleensä sovi mut noi oli ihan suht ok.
myö kans maalla ja ei paljoa sosiaalista elämää ole päivisin ympärillä. :(
 
Edla: Ne messut on ihanat!! :) Tai siis ei sieltä nyt aina tee suuria löytöjä, mutta mun mielestä siellä on ihana käydä katselemassa ja ihastelemassa muiden tekeleitä. Ja usein jotain tarttuu mukaankin. Oon käyny siellä aika monena vuonna. Suosittelen! Mäkin oon menossa, mutta en vielä tiedä minä päivänä. Haluisin mennä ilman poikaa, kun se ei kuitenkaan jaksa siellä kahta sekuntia kauempaa... Jos sais vaiks jonkun vahtimaan...? Eh. Tai sitte viikonloppuna.

Tulin äsken kotiin ihanalta äitien illalliselta! Ihanaa italialaista ruokaa ja juomaa hyvässä seurassa, nam!! Ja nyt mies hoitaa pojan yöheräämiset. Mä kääriydyn vällyihin :) Öitä!
 
Aikainen mato täällä jo koneella B) Olen viime aikoina omituisesti herännyt aamuyöllä kolmen-viiden välillä enkä saa enää sen jälkeen unta :headwall: Luulin, että kärsin pienestä stressistä tämän asunnon myynnin ja kaikkeen siihen liittyvän suhteen, mutta ei tässä enää pitäisi minkään painaa mieltä edes alitajuisesti, kun kaupat kerran on tehty! Toisaalta olen joutunut taas viime päivinä pähkäilemään tuota Nean syömistä ja siitä minun pitikin teiltä kysyä..

Eli vauvan ruokarytmistä ja -määristä/vrk n.6,5kk:n iässä: miten usein teidän vauvanne syö ja miten pitkiä yöunia nukkuvat syömättä? Tää on siis ikuisuusongelma meillä - ollut alusta asti Nean kanssa, kun tyttö alkoi 3 viikkoisena nukkumaan kellonympäri yhdellä syötöllä ja kyllä se sitten tietää ettei sillä ruokailurytmillä mitään makkaroita paljon kasvatella :/ Nyt siis meillä ruokapäiväkirja näyttää tältä:

07-08 aamupala (puuroa+sosetta ja maitoa)
10:30-11 lounas (perunaa, kasviksia+lihaa ja maitoa)
13-14 välipala (hedelmä- tai marjasose ja maitoa)
16 päivällinen (kasvis- tai perunasose ja maitoa)
18 iltapala (puuroa+sosetta ja maitoa)

Ja yöunia vetelee 11-13h, esim. eilen sammahti jo klo 18:10 yöunille ja nyt taitaa alkaa heräilemään. Ja siis ei enää syödä öisin. Nyt murheita aiheuttaa tuo pitkä syöntiväli: aamupesujen jälkeen kun aletaan aamupalalle niin taukoa syömisten välissä on jopa 14h ja stten pitäisi 10 tunnissa saada syötettyä viisi ateriaa :eek: :headwall: Määrät meillä on mitä sattuu: maitoa voi mennä mitä tahansa 80-180ml välillä per kerta ja joskus vetäisee isonkin satsin soetta tai puuroa, mutta toisaalta voi ottaa sen 5 lusikallista ja lopettaa siihen. Pakottamaan en ole alkanut vaan todennut vain, että "Nealle ei sitten ole nälkä" ja antanut sapuskaa vasta seuravaalla aterialla. Maitoa joskus annan ruokailujen välissäkin, jotta saisi nestettä riittävästi, mutta se taa sekoittaa ruokarytmin ihan kokonaan eikä tyttö syö sitten lainkaan "normaalisti" loppupäivänä.

Kannattaisiko suosiolla jättää tuo välipala pois, jotta Nea söisi ennemmin kunnolla lounaalla ja päivällisellä, kun nyt tuntuu että hedelmävälipalaa menee iso määrä, mutta kun parin tunnin päästä pitäisi alkaa kasviksia mussuttamaan niin ne eivät sitten enää maistukaan :/

Jos muilla on vastaavanlaisia murheita vauvan syömisten kanssa niin miten varmistatte vauvan riittävän ruoan saannin? Ei meillä siis mitään hätää painon kanssa ole, mutta 0- käyrältä oltiin 6kk neuvolassa tiputtu :ashamed: Pituutta sen sijaan tulee enemmänkin eli oltiin jo 70cm!!

Mutta nyt väsäämään aamupuuroa..
 
summer: meillä ei ole ongelmia näytteittenotossa..ihme kyllä..reilu kk sitten otettiin pojalta ekaa kertaa verinäyte kyynärpäästä mut eipä poika ollut moksiskaan ja istui mun sylissä kuin suolapatsas, toki olin selittänyt juurta jaksaen mitä siellä labrassa tehdään..onneksi tuo näyte saatin heti ekalla yrittämällä. hammaslääkäris kun käytiin 3v tarkastuksessa niin suu aukes ihan käskystä ja hienosti istui tuolissa, nieluvilljelyn otossakaan ei ollut ongelmia..eiköhän se hyvin mene!

hoh hoijakkaa mikä yö taas..siis koko viikko on mennyt ihan persuulleen..esikoinen on heräillyt joka ikunen yö useasti ja ylös nousi tänäkin aamuna jo 5:20 vaik normisti nukkuu sinne 7-7:30 asti. A on kitissyt nyt ainakin 4 päivää ja yöt herää muutaman tunnin välein, ei sillä nuha sit kuitenkaan alkanu vaik tuntuu että nokka tuhisee, johtuiskohan jo viimein hampaiden tulosta? mitään ei suussa kuitenkaan näy, ruoka ei oikein maita edelleenkään..huoh..tulee kiva päivä kun esikko heräs jo noin aikaisin ja sit ei enää nuku päikkyjä niin tietää kiukkuilua loppupäiväks ja väsyneenä en tosiaan jaksa kitinää kuunnella..tarvitaan pitkää pinnaa..mites sitä sais venytettyä..?!


 
Carmen kuulostaa tuo ruokailurytmi hyvin tutulta, kommervenkkeineen. Hyvin samalla rytmillä on täällä menty. Iltapalan ja aamupalan väliin jää 12-14h. Mä en enää siitä ole stressannut, Neea kyllä ilmoittaa nälästään kun se on. Aamulla varsinkin jos puuro ei ole pöydässä vartin sisällä heräämisestä tulee poru. "Syömälakot" on meillä kanssa esiintynyt aika ajoin, on usempi päivä kun ruokaa menee selvästi vähemmän, siis oikein reippaasti vähemmän ja sitten taas kiritää. Neuvolassa mua rauhoiteltiin viimeksi kun tuo syöminen on tullut mulle ongelmaksi. Neuvolatäti käski miettiä mieluummin tytön viikkoannosta kuin sitä mitä menee yhdessä päivässä. Ja tuota neuvoa olen tässä toteuttanut. Pidin ruokapäiväkirjaakin oman mielen rauhoittamiseksi ja siinä näin että keskimäärin ruokaa menee kuitenkin ihan hyvin samoin maitoa. Neea kuitenkin kasvaa edelleen ihan hyvin, varsinkin juuri pituutta. Paino nyt on alle -2 käyrän, mutta täytyy taas siinä muistaa tuo keskoisuus kun meillä katsellaan jo 8kk käyriä (Neea viimeks 7050g/68cm). Itseäni olen vielä rauhoittanut ajatuksella että eipä mullakaan joka päivä ruokahalu ole sama, miksi lapsella olisi? Kokeileppa ihan huviksi tuota ruokapäiväkirjaa viikon verran ja laske siitä päivittäiset annokset, saata yllättyä...niin ainakin kävi minulle =)

Treffeistä enhän mä minnekään ehdi, olevinaan niin kovin kiiresitä tää elämä :LOL: Ei vaan on pakko alkaa vaan jo pitään rauhallisempiakin päiviä, tää maha alkaa jo olla sen verran taakka että kroppa väsyy helposti ja jos liikaa kouhottaa kostautuu se supisteluna.

Meitin typy nousi tänään puitamyöten polvilleen. Yritti tavoittaa toista jalkaa että olis noussut seisomaan vaan muksahti sitten. Ai niin, meillä ollaan antibioottikuurilla. Neealla flunssa vaan jatkui ja jatkui ja jatkui. Kuume nousi vähän väliä sinne 39,5 asteen hujakoille. Mitään varsinaista syytä lääkäri ei oikein löytänyt mutta tulehdusarvot läksi nousemaan. Niinpä saatin antibiootit. Mä epäilen itse että tytöllä oli keuhkoputkentulehdus tai jotain sen tapaista, musta Neean hengitys oli raskasta ja nyt lääkekuurin alettua se on selvästi muuttunut normaaliksi...Kotilääkäri kun olen :LOL:
 
Edla ja naukuri: Missä tuo wanha satama on? Joulumessut on tosi ihania. Sieltä löytää hyviä vinkkejä ja saa viritettyä jouluntunnelmaa :)

Toivottavasti summer saat apua lääkäristä Sairastaminen on tosi rankkaa :hug:

Carmen: Meillä syödään vain neljästi päivässä. Aamulla puuroa (klo 10), lounaalla liha- tai kalasosetta (13.30), päivällisellä kasvista tai lihaa (klo 17) ja iltapalaksi hedelmää tai puuroa (20.30). Tissiä lupsutellaan noiden välissä, mut meillä maidon juonti ei vie ruokahalua. Tosin en kyl ole antanut maitoa just ennen ruokailua. Kerralla menee n. pieni piltti purkillinen kiinteitä. Sen olen huomannut, että Aakella ei ole nälkä heti kun on herännyt. jos odottelen puoli tuntia, niin sit saa menemään ihan kunnon satsin pöperöä alas. Meinasin tänään tehdä itse lihasosetta, saas nähdä kuin uppoaa...
 

Yhteistyössä