TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Täälläpä on hiljaista taas...

Poika ruvennut nukahtamaan kivuttomasti *koputtaa puuta*,oli unessa jo 18.40,pakko alkaa keksimään jotain että saisin hilattua ees vähän lähemmäs puolta seiskaa iltapesulle menoa. On toi kuitenkin melko aikanen unille meno kun pelkään että herätään kohta viideltä aamuisin :/

Mulla on koko ajan nälkä...mistä voi johtuu?? :eek: Syön siis jatkuvasti..leipää,hedelmiä,pilttejä :ashamed: kaikki kelpaa missä ei oo maitoa :p Ja silti maha kurnii...tosi outoa B)
 
Repa: Ehkä se unikiukuttelu on löytänyt tiensä tänne...? |O On ollu parina iltana pientä taistelua. Tosin on kyllä tuo nuhakin riesana, et ehkä johtuu vaan siitä.

Meillä on kans jo maisteluvaiheessa ollu jonkinlainen ateriarytmi ja aika samoissa mennää ku muutkin täällä. Aamuvelli 7-8 maissa, 11-12 maissa kasvissose, 14-15 maissa hedelmä/marjasose, 17 maissa kasvissose ja iltavelli klo 19. Hieman vaihtelee päivittäin nuo ajat mut suurinpiirtein. Vaikka maistelua vaan onkin niin nuo ajat on helpottanu jotenkin meitä molempia. Vellien tilalle on tulossa puurot ja maitoa poika saa ruuan kanssa / ennen ruokaa. Joskus aterioiden välilläkin. En oo tiukkis ton rytmin kanssa, joten muutokset sallitaan :)
 
repa, kyllä sitä meilläkin aloteltiin heti tällä samalla ruokarytmillä. Ja noi ajat oli vaan noin aikoja, samanlailla mennään kun Jennilläkin.

Yöunille meno siirtyy koko ajan aikasemmaks. Nyt mentiin jo puol kasilta. Kuitenkaan ei hirveitä aikoja ole kun mentiin 22 ja ylikin.

Ihanaa oli käydä rääkkäämässä jumpassa itteensä. Ja yllättynyt oon siitä että jaksan siellä ihmeesti.

Toivottavasti Marmotan miehellä olis asiat paremmin ja se muutos olis tullut parempaan päin..
:hug:
 
Marmotta :hug: Järkyttävä tilanne. Toivottavasti asiat alkaisi kääntyä pian hyvää suuntaan. Paljon jaksamista sinulle ja rutistus pikkuiselle Eevalle.

Repa Meillä on kanssa aika säännöllinen rytmi ja kutakuinkin samanlainen kuin teillä. Nukkumaan mennään joka ilta n.klo19-19.30. Iltapuuhat aloitellaan vähän kuuden jälkeen. Tyttö nostaa mekkalan ellei saa 18.30 mennessä iltavelliänsä. Meillä ateriarytmi on suunnilleen tämmöinen: aamulla herätään n.klo7, ekojen päikkäreiden jälkeen n. klo10.30-11 kasvissosetta ja n.klo15 hedelmäsosetta ja iltavelli n. klo18.30. Aloitan toisen lämpimän soseaterian sitten, kun liha astuu kuvioihin (näin oli neuvolaterkkarin kanssa puhetta). Imetän useamman kerran päivässä, aina kun tyttö maitoa haluaa. Rytmi on muotoutunut ihan itsestään. Muutoksia sallin rytmissä, jos tyttö sen sallii :D.

Liha- ja viljatuotteet Eikös liha- ja viljatuotteita saa alkaa antamaan viiden kk:n iässä? Kumpiako olette alkaneet tarjota ensin? Terveydenhoitaja ehdotti tänään neuvolassa, että aloitettaisiin J:n kanssa ensin lihatuotteilla. Itse mietin, että puurot voisi pitää paremmin yötä vasten nälkää...tää mamma taitaa vaan havitella parempia yöunia :whistle: .

d-vitamiinista Tarviikos imettäjän syödä d-vitamiinia lokakuusta lähtien?

Käytiin neuvolassa tänään. J painoi 7555g ja pituutta löytyi 66cm :). Tyttö sai myös viimeisen annoksen rotarokotteesta.
 
Marimint: Joo,tarvis imettäjän syödä se lisä nyt pimeenä aikana,hyvä kun muistutit. Pitäis hakee apoteekista..

Summer: Meillä kävi just noin,että nukkumaan meno siirty ja siirty aikasemmaks ja on nyt jumahtanut tähän... Tosin on siitä nyt jo aikaa kun poika meni 22 nukkumaan =)

Nyt toivotan kaikille oikein hyvää ja rauhallista yötä sekä makeita unosia pikkuväelle,tää poistuu vihdoinkin linjoilta :D
 
Summer Meilläkin tapahtui tommoinen Repan kuvailema jumahdos :D. Mut oon tyytyväinen, että J menee aikaisin nukkumaan ja herää aikaisin. Se oli niin raskasta, kun tyttö nukahti vasta n.klo22-23. Oli jo itekkin niin väsyksissä.

Repa Ok, täytyy sitten alkaa popsia vitamiineja. :)
 
Heippa taasen pitkästä aikaa!

Lueskelin tuossa kuulumisianne. On ollut ihan ikävä teitä :heart:

Marmotta hurja juttu tuo sun miehen sairastuminen: Kuullostaa jopa hoitovirheeltä - ja ennenkaikkea henkilökohtaiselta painajaiselta. Nyt vaan kaikki toivo siihen, että hän paranee lopulta. Voima-halaus.

Ummetus ollaan maisteltu nyt vajaa kuukausi kiinteitä tytsyn kanssa ja hyvin on mennyt kunnes tällä viikolla alkoi ummetus. Syötin tänään luumua, mutta ainakaan vielä ei auta. Selvästi paljon masussa tavaraa ja kipuilee kovin: Onko kokemusta mikä auttais? No, huomenna nauvolaan.

Oma olo on flunssainen, kuten myös miehen ja neitokaisenkin - hänellä ensimmäinen flunssa, ei onneks hyvin paha ainakaan vielä. :snotty:

Vieläkin vaan mietin tuota Marmottaa: koeta jaksaa, ihan kohtuuttomalta tuntuu! :hug: :hug: :hug: :'( :heart:
 
Iltoja...mie täs sivusta seuraan noita teijän ruokajuttuja....saan hyviä vinkkejä jo etukäteen ;) ...me vielä pelkällä tisulla mennään...ajattelin, et jos sinne 6kk päästään, niin pitää varmaan aikas nopeaan tahtiin aloitella nuo ruuat...tarkotan, et melkein samaan aikaan kasvikset, lihat, puurot....onko kellään kokemusta, et olis aloittanut kinteet vasta 6kk?

Vitamiinit....ai pitäis d-vitamiiniä ottaa...kiitos neuvosta....muuten mikäs rohto auttaa hiusten lähtöön...musta meinaa tulla kalju :ashamed: ....olen kyllä itse ensimmäiseltä ammatiltani parturi-kampaaja...mut en enää muista mitää niksei....

Meillä Edith menee noin 21.30-22.00 nukkuun...liian myöhään mun mielestä...kun itsekin alkaa olla aika puhki...mut neiti ottaa pienet tirsat joka ilta siinä 20.00 mais...eikä varmasti silloin käy yöunille :/ ...isoveikka menee aikaisemmin...ihanne tietenkin olisi, et molemmat menis samaan aikaan...joskus 20.00 mais...niin äipälle ja isille jäis sitä omaa-aikaa...no ehkä joskus....

Matamimimmi68 ja Edith 4kk :heart:
 
Onpa hyva kun tuli puheeksi toi d-vitamiini, oon ihan unohtanut Eevalle antaa Jekovitit. Tosin se juo korviketta 3-4 dl/paiva ja on auringossa, on saanut edes jonkin verran siis. Vai miten auringosta sita saa, kuka tietaa? Pitaisko sen ihan vaippasillaan ottaa arskaa takapihalla etta sita saa vai riittaako rattaissa istuskelu aurinkoisella ilmalla? Eihan se ihan suoraan auringossa koskaan ole, mutta kuitenkin..

Taalla on kylla mennyt ihan retuperalle vauvaparan syomiset. Hyva kun yleensakaan tajuan syottaa sen. Soseiden kanssakin tullut nyt useamman paivan katko. Korvikkeen sekaan heitan maissi-tapiokajauhetta jos muistan. Pitais neuvolakin varailla jos tietaisin mista ja miten.. tarkastuksen paikka. Kuinka paljon muiden vauvat syo kerralla? En edelleenkaan saa tuohin ipanaan upotettua enempaa kun 100ml kerralla, jos sitakaan. 80ml on aika vakio. Ei ihmekaan etta silla on koko ajan nalka..
 
Mulla tulee sit kokoajan kirjoitusvirheitä...johtunee, et vaihtu kone pöytämallista läppäriin....en tykkää kirjoittaa tällä yhtään...kädet on jotenkin huonossa asennossa :eek: ....mä oon sitten kyl tooooosi huono yleensäkin näitten koneitten kans...vanha dementikko....yrittäkää kestää ;) ...
 
summer: Samassa veneessä marimintin ja repan kanssa eli meillä muuttu ihan parissa viikossa niin et poika menikin pari tuntia aiemmin unille. Menee siis klo 19-19:30 unille ja aamulla on klo 7 maissa herätys.

Keinutassut menee vissiin täälläkin hankintaan. Siis pinnikseen. Vaunuissa kun poika vetelee nykyään kaikki päikkärit niin ei tahdo uni tulla tuossa paikallaan olevassa pinniksessä enää niin hyvin. Mies tänään vähän heilutti pinnistä ja sinne simahti. Tassut tilaukseen siis!! Nuhan tuoma yskä kyllä herättelee nyt poikaa vähän väliä. Voi mikä yö tulossa... |O

Marimint: Olin ajatellut aloittaa viljatuotteilla ennen lihoja. Mut neuvola on viikon päästä ja siellä vielä kyselen mielipidettä. Tosin tuskin saan mitään varteen otettavaa, kun terkkari on mikä on :) Puuroja mäkin kaipailisin tuohon illaksi ja siks niistä ajattelin aloitella. Muksun riisipuurojauhetta olen ostanut ja siitä varmaan aloitellaan ellei muuta ehdotusta tule neuvolan suunnalta. Broilerisosettakin on kyllä jo pakkasessa, mutta tein sen vaan ajoissa valmiiks.

Voi Marmotta, edelleen kovasti jaksuja sinne!!
 
meidän neiti sai tänään tikkaria mietinkin miks on takapenkil rauhallista -isosisko sit tokas et antaa pikkuselle myös. joo meillä ei mummot ja tädit syöttele vaan sisko. neiti sit lipo oikein huuliaan :p ei oo tuohesta pikku suu vaikka ei oo kun maitoo saanu.

marmotta sulle oikein paljon voimia. :hug:

Huomen se kuukaus sit vaihtuu -tänään Ellalle tuli 4kk täyteen. :wave:
 
d- vitskut, pitaiskohan munkin aloitaa. Tosin taydennysta tulee vasta marraskuulla suomesta :/ . Taallahan ei saa pelkkaa d-vitamiinia. Pitaiskohan viela tarkistaa luonytaistuote kauppa.

Marmotta ei tarvi vauvaa vaippasillaan ulkoiluttaa, luulen etta kun on ihan varjossa ja kasivarret vaikka hieman paljaina. Ainakin taalla sanotaan aikuisille riittaa 15min paivassa kasivarsille aurinko tyydyttamaan d- vitamiini tarpeet. Meilla tyty syo sen 100ml pullosta kun mies syottaa ja kuulemma joskus ei jaksa sitakaan. tosin syotot tapahtuu yo aikaan. Toivottavasti kaanne parempaan on tapahtunut :hug:

Nyt iltaviihdyttamaan tyttoo etta saan sen nukkuun ajoissa. otti myohaiset paikkarit 1830-1915. meilla on unirytmi kaantymassa. Nyt nukutaan hyvat 1.30-2h paikkarit keskella paivaa ja aamulla ja illalla lyhkasemmat.

Komento kuuluu!
 
5 kk istuttaminen meilla tytto istuttaa itsensa syliin. ollaan todettu, etta kun istuu niin tukevasti niin saa istua. itsekseen ei viela istu vaunuissa tai muualla. odotetaan neuvolan ohjeita.
rytmi meilla syodaan lounas 11-12 ja iltapuuro 19.00. pian ajateltiin maistella hiukan valipalahedelmasosetta.
kiloklubi nain kuukauden loippuun todettava, etta eipa tippunut tassa kuussa ei. eli vain -500g. taytyy tsempata ensi kuussa. pitaisiko muuten aloittaa uusi kuukausi?

ovatko teidan 5kk vauvat innokkaita juomaan? Ava on ihan konkreettisesti kiinnostunut mukeista ja juomisesta. juo nokkamukista, mutta nyt viime paivina alkanut hamuamaan kaikkien mukien ja lasien peraan ja joisi niista mielellaan. eilen yritti juoda puuron kupista. Pitaisiko ostaa tytolle jo oikea muki. kuinka kauan muuten vauvan juomavesi tulee keittaa?
 
katrinainen: Meillä on ohjeistettu et juomavettä ei tarvis keittää sen jälkeen kun on alettu maistelemaan kiinteitä. Kun eihän niitäkään astioita yms. keitellä. Tosin itse oon vielä juomaveden keittäny :) Riippuu varmaan millasta vettä hanasta tulee, mut meillä pitäs ainakin voida juottaa kylmänä laskettua vettä vauvalle. Ehkä mäkin kohta raaskin...
 
Huomenta!

Valvottu yö |O Olisko ollut se eilinen piikki tai sitten on tulossa nuhaan mikä isoveikalla on....mutta eipä tullut nukkumisesta oikein mitään. Laitoin kyllä yöksi supon sen piikin takia.

Matamimimmi, et ole sitten ainut kalju. Vihaan koko hiustenlähtöä..vois alkaa jo loppua vähitellen. On kai hiustenlähtöönkin jotain, mutta kysyin parturilta ja se sano että osta Teho-pii-kalkki-d vitamiinijuttua. On hiusten, kynsien ja ihon hyvinvointiin. Täytyy nyt vahvistaa noita jäljellä olevia edes.

Oon miettinyt kanssa että ei varmaan tarvis vettä enää keitellä...
 
PROFFA taas palailee...hehheh. Joo ilmansaasteet on kans tietty aika myrkkyä. Noista rasvoista vielä; oliiviöljy on tietty hyvä rasva - ihan paras, siinähän ei oo lisäaineksia lainkaan. Voita en syö ite lainkaan, ku rasvaprosentti ittellä korkea.Lapsille annan mieluummin puhdasta voita. Meillä syö vaan poika voita, tytöt ei käytä lainkaan. Niitten mielestä sijaislevitteet on karmeen makusia ja voi on taas niin tuhtia. Oliiviöljyä meillä blutataan joka paikkaan. Maijan karsta, kylpy, iho, omat hiuksetkin vetelen joskus jos on kuivat,jalkapohjat - mitähän vielä tulis mieleen. No joo siis melkein kaikk mihin öljyä kaivataan. Tää laittaa sitä kohta varmaan ruohonleikkuriinkin :LOL: :LOL:

MatamiMMeillä mennään ainaski 6kk asti maidolla jos näyttää että pärjäillään ts.ruokaväli ei lyhene ja kasvu ok. Tietty me maistellaan aina ku ruokapöydässä on maijalle sopivaa; on maisteltu perunat, täytekakut (namsnams sano M), suklaat, karkit,porkkanat. Lähinnä vaan hymyilty mahtaville ilmeille. Sitten lisään hissukseen vellit. Muistaakseni isot on saanut siinä 8-9 kk iässä vasta selkeesti kiinteitä. Imettäisin kyllä kans jos se multa luonnistuis. Ainoo hyvä tässä korvikeäitiydessä on että tietää tarkkaan mitä lapsi saa - lukutaito suurta plussaa :LOL: velleissä on selvästi enemmän hiilareita ja prot ja tämän ikäiselle ne riittää ravinnoksi, on sitten tietty eri juttu miten nälkä pysyy loitolla, mutta eikös nälkä kasva syödessä? Yhtälailla niin pienillä kuin isoilla.
JenniMiten sun migreeni?
 
Kirsikkatomaatti migreeni jatkuu edelleen, tää alkoi siis sunnuntaina päivällä, eilen illasta vähän helpotti mutta yöllä juoksin taas oksentamassa kivun vuoksi. Alkaa tääkin äiti olla aika puhki, eipä mulla taida olla pysynyt mikään sisällä kunnolla sitten sunnuntain. Lääkärissä kävin, eipä osannut paljoa auttaa. Lähete TAYS:n äitipolille kuitenkin tuli, koska tuo särky nyt nostattaa verenpainetta aika rajusti. Lääkärissäkin oli 170/117. Eilen kun kotona mittasin "suvanto" vaiheen aikaan paine oli 120/82. Kumpi sitten lienee syy ja kumpi seuraus...Itte olen sitä mieltä että tuo päänsärky nostaa paineita, koska mulla on ollut kotimittauksissa tasasesti tosi hyvät lukemat, ei mitään piikkejä. Ja raskausmyrkytyskään tää ei ole, pissa tutkittiin. Kirjoittivat mulle saikkulapun jonka mies voi esittää töissä. Kuulema monessa työpaikassa tuo luetaan sitten sairasloman arvoiseksi jutuksi, mutta meidän mies on niin pienessä firmassa töissä että siellä se ei sitten mene ihan noin. No onneks hän pääsee tuleen heti kotiin jos tuntuu että loppuu voimat kokonaan (eilenkin tuli puolelta päivin). Kituteellaan nyt näin... Ja lääkärin mukaan tää tosiaan on migreeniä, mun hartiat on hyvinkin rennot samoin niska, kiitos sen akupunktion. Se vaan ei nyt sit tehoa tuohon migreeniin.
 
weiss
Huomenta! Olipas aamu jo pimeä..
Tervetuloa takaisin Eeti, toivottavasti jaksat kirjoitella useammin! :heart:
Eikös apteekissa myydä jotain uumetuslääkettä (olisko levolac) jota saa antaa vauvoillekin, jollei luumu auta.
Istuminen: Meillä poju istuu sylissä ja ollaan aloitettu istumisharjoitukset myös syöttötuolissa, ihan muutama min. kerrallaan. Poika on sen verran "jökö", että tuo selkä pysyy hienosti suorassa.
Repa: Etkös siekin ole dieetillä? Pelkkä tieto siitä, jottei voi/saa syödä riitti miulla pitämääm nälän yllä ja ihan koko ajan. Nyt on tainnu tuo paino lähtiä taas nousuun.. :ashamed:
 
meil on A:aan ruokahalut lisääntyneet viime päivinä selvästi, on kolmena yönä herännyt syömään kaks kertaa.. viime yönä halus syödä jo 24 jälkeen ja söi antaumuksella 170ml maitoa vaik ennen nukkumaan menoa vetäs 150ml maissivelliä 19 aikaan sit heräili 5 aikaan mut tarjosin tällä kertaa vain tuttia ja onneks sit nukahti siihen ja heräs vasta 7:15..

pitänee suurentaa kasvissose annostakin 5 jääpalakuutioon kun 4 palan jälkeen kittaa maitoa viel reippaasti yli 1dl. sanoin tos jo miehelle et pitäne ruvet hamstraamaan niit puuroja kaappiin niin vois hiljalleen alkaa tarjoomaan.

ulkon sataa vettä, voi plääh, ei taideta päästä lenkille..
 
Hyvä juttu Jenni et miehes saa olla kotona. :hug: toivottavasti olosi paranisi, kurjaa tuommonen kauhea päänsärky.

Tervetuloa takasin Eeti

Aamu ei kyllä alkanut hyvin..poikaan tuli nuha niinkuin jo eilen ounastelin eli ei nukuttu, isoveikka kipeänä, itse kipeänä ja kauhea päänsärky lisäksi.. Tuo vauvan nuha on kurjin juttu ja sit viel yskii mä yöllä monta kertaa katoin et hengittääkö se viellä ja sit jo heräsi itkemään kurjaa oloansa ihan kauheeta kun noin pieni on kipeenä äitin sydämmestä oikein riipasee :ashamed:

mut nyt tekemään hommia
 
JenniHui mitkä vp lukemat. Voisko olla mahd että raskaus laukaisee sulle megamaanisen migreenin? Sit on keinot vähissä akupunktion ja hieronnan suhteen ainaski. Eikös raskausaikana voi vetää aika tuhtejakin lääkkeitä migreeniin? Kyllähän se kuiteski pitäs hallintaan saada ja kivun lievitys kuuluu äittämättä teon piiriin. Johan on peeeeeeeekele. TOivottavasti olosi kohenee :hug:
 

Yhteistyössä