TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

kurpitsa: kirjottelit ummetusasioista..jos en väärin nyt muista. meillä ku on 5v tytöllä ollut iät ajat ummetus ja myös syönti kärsinyt siitä. lääkäristä saatiin movicol junior millä lauennut tilanne huomattavasti. levolac ei auttanut ja teki mahakipuja vaan.
mut toi movicol junior on tosi hyvä. neiti käyttäny sitä monta vuotta jo. ja edelleen käytössä.
ja juo sen tosi reippaasti aina. eikä ole pahanmakuinen ollenkaan. ja pehmittää suolessa sen ulosteen. eikä jää masuun pyörimään ja ilmaa ja kipuja keräämään. ja edistää sitä luonnollista kakkaamista siten. kannattaa sitä pyytää tosissaan. iso apu siitä.

meillä jäbä 5kk on vielä pieni ku teidän vaatekokoja katselin...62cm nyt käytös mut jopa alle 60cm vaatteitaki menee joitain vielä.. :| ja myös tällä sällillä on kerta viikkoon kakkaaminen edelleen. tosin ku levolac jätettiin pois niin pojan olo helpotti eli se teki sille vaa masun kipiäksi.
tyytyväinen on kakkavälit vaikka harvakseltaan tuleekin tavaraa..mut sit tuloo koko viikon satsi kerralla..ja sitä riittää... :LOL: :LOL: eilen oli 6. kakatonpäivä ja illalla avitin kuumemittarilla kakan tuloa..ja sitä sit tuli kans... :LOL:

mut nyt esikoinen tivaa omaa vuoroaan koneella...
 
Weiss Ei mitään itsesyytöksiä. Mä en tarkottanu mitään "kyllä minä tiedän" linjaa vaan mietin vaan ihmisen toimintaa kokonaisvaltaisesti. Kyllä sinä tiedät parhaiten missä mennään!Näin o!
Kurpitsa Mun esikolla oli aikoinaan ummetusta. Muistaakseni 3v ihan koulu ikään asti. Le volac annettiin säännöllisesti ja välillä annettiin jotain peräruisketta, en muista mitä nimeltään. Toi peräruiske helpotti aina, poika oli kun ampiainen ja tiesin että on sitten ruiskeen paikka. Mun esikkohan on leivästi autistinen ja häntä tutkittiin sairaalassa tän kakkaepisodin takia. Mitään ei löytyny mutta lääkäri tuumas, että nää autistiset aina panttaa jotakin :kieh: olin vähän ällikällä lyöty moisesta päätelmästä, mutta ok näinhän hänen tapauksessaan varmaan sitten olikin.
 
Tervetuloa takaisin, matamimimmi!

Mika lisapala bodyyn, tah? Koskaan kuullutkaan, mutta sellainenhan olis ihan loistava! Meilla on 68cm kaytossa, alkaa kayda lyhyeksi. Leveytta taas loytyy hiukan liikaakin, on loysia. Italian koko 10kk on just passeli. Herrajumala, taalla on sitten pienia lapsia. Tai Suomessa isoja..

Vietin aamun sairaalassa, miehen tila on romahtanut paivassa. Ei tieda mun nimea, tuskin omaansakaan enka yhtaan jarkevaa lausetta sen suusta kuullut vaikka miten yritin. Laakaritkin on ihan pihalla eika tieda mita tapahtuu ja miksi. 72 tunnin sisaan kuulemma pitais tapahtua kaanne. Toivottavasti parempaa, muuten ollaan kusessa. Ollaan ehka jo, meilla on 2 asuntolainaa ja autolaina plus muut laskut eraantymassa enka voi maksaa niita koska en paase kasiksi miehen tiliin, jossa meilla on kaikki tulot ja saastot. Tilit on viela Englannissa ja niille en ole mitaan kun en ole vaimo, en saa tunnuksia. Etta olis pitanyt tehda niinkun kesalla meinattiin ja pamauttaa naimisiin. No, jos sitten kun mies tuosta tokenee. :) Ei ole varaa ajatella, etta ei tokenis. En nousis sangysta aamulla jos hetkenkin ajattelisin ettei tasta selvita.
 
Voi Marmotta, ihan käsittämätön tilanne! Kovasti jaksamista ja älä missään nimessä luovuta :hug: Teillä on vielä paljon ihania päiviä miehen ja tytön kanssa edessä!!! Tylsiä lisäharmeja vielä tuo käytännönjärjestelyjen toimimattomuus :( Voi että vetää hiljaseks, olet ajatuksissa :heart:
 
voi Marmotta, ei ole kivaa ja kun joudut viela stressaamaan maallisista asioista kuten asuntolainat tms. Taalta paljon jaksu ja paramis :hug:. Seka nukkumis :hug: E:lle.

Weiss Mistahan lie olen saanut paahan etta sun vanhempi lapsi on poika :ashamed:

uimassa kaytiin. Oli sellainen Victorian aikainen uimahalli ja tosi hankalaa menna veteen, kompeloko oon ja taas melkein menin nurin F:n kanssa, eika siella mitaan opetusta ollut. :/

nyt katsoon simpsoneita tytyn kanssa, ajattelin tehda purkista hernekeiton ruuaksi nii ei tarvi pilkkootai valmistella ruokaa mitenkaan :D
 
Marmotta,ei tota voi käsittää.... :ashamed: Toivon hartaasti että kaikki kääntyy vielä hyväksi,yritä jaksaa äläkä luovuta :hug:


Matamimimmi: Muutettiin just ja neuvola vaihtu kotkansaaresta karkkariin. Oon jo soitellu sinne ahkerasti :D Pitää mua varmaan hysteerikkona :whistle: Mutta mennään siis käynnille vasta 5kk neuvolaan. Kyssä kuuluu millanen paikka ja mistä sinne mennään? Eikös se oo se rakennus missä kiska ja apoteekki alhaalla ja ilmeisesti yläkautta mennään,mutta mistä ovesta? Ei sillä,kyllä mä aina perille löydän,mutta kun kerta oot käynynnä... =)

Naukuri: Lankilassa asustetaan... =)

Ja se korkeakosken kirppis on kyllä hyvä paikka,löysin pussitolkulla lähes käyttämättömiä vauvanvaatteita sieltä =)

Keilis,Lähinnä kattelen kakan koostumusta ja väriä...kun seurataan että auttaako maidoton dieetti. Pojalla kun on ollut sellasta vihertävää kakkaa ja melko jäykkää...nyt normaalia keltasta =)

Weiss:pakkohan sun on saada pojalle jotain syötävää,joten toimit just niinkuin sun äidinvaisto/asiantuntemus sanoo!! Tsemppiä :heart:

Poika oli jotenkin ihme kärtty tossa kun aloin laittaa nukkumaan..tää on nyt ihan hullua mutta voiko noin pieni oikeasti ajatella niin kellontarkkaan?! Nimittäin kun yleensä mennään iltapesuille klo 18 ja nyt kun itsepintasesti oon koittanut venyttää rytmiä edes puoltatuntia myöhemmäks,niin vein poikaa vaunuissa iltapäikkäreille ja nukku tavallista pitempään,joten ajattelin että kestääkin puoli seiskaan...mut niin vaan oli tosi itkunen pesulla :eek: Ja nukahtikin taas tosi nopsaan,kun ekaks kiukutteli vartin ;)

Että vaikka kuinka yritän niin aina vaan on lopputulema se että kello 18 herra haluu pesuille ja sänkyyn ja 19-19.30 unessa B) On se sit vissiin uskottava :D
Ja sitä kakkaamistakin oon miettinyt kun sekin tulee nykyisin aina samaan aika haarukkaan,onko teillä muilla näin säännöllistä?

Lekuri soitti ja niinkuin arvelinkin,negaa näytti testit.... oli jotenkin poissaoleva koko täti,ei ollenkaan sellanen niinkuin viimeks. Pesi varmaan kätensä koko hommasta,kun juttu siirtyy nyt sairaalalle...
Mutta selkeesti toi maidoton...tai joku muu mikä on jäänyt pois,esim.muna auttaa... yhtään kipuitkua ei oo pojalta tullut ja illat ainakin nyt näyttäis rauhoittuneen. Yöt on edelleen levottomia aamuyöstä,mutta ne ei kyllä johdu kivusta,vaan huitoo omiaan |O
 
Repa: Oon itse asustellut nuorena/lapsena siinä ihan vieressä ja vanhemmat asuu siellä vieläkin :) Ehkä vaunuttelin viime viikonloppuna teidän ohi ;) Karkkarin neuvola taitaakin koota lapset aika suurelta alueelta?? Tai niin, ei kai siellä suunnalla terveysasemaa muualla olekaan, aivan. Eikä meidänkään poika jaksa mitenkään valvoa paljon yli seiskaan, vaikka mitä jekkuja koittais keksiä. Sit jos väkisin valvottaa, niin menee ihan hirveeks huudoks. Niinku eilen, ku oltiin kylässä ja tultiin kotiin vasta klo 19, jolloin alotettiin iltatoimet. Poika sitten huusi varmaan lähemmäs puoli ysiin... Kävi kerran niinkin, et heräs päikkäreiltä 18:15 ja meni suoraan unille iltatoimien jälkeen klo 19 :D Ihmeen kaupalla se kyllä sen vauvauinnin aina jaksaa ja nukkuu sen jälkeen ihan ok. Kai se sit väsyttää niin paljon. Hyvä, että teillä on se kipuitku vähentynyt. Varmasti todella helpottavaa! Yöllistä huitomista on täälläkin... |O
 
Naukuri: Kummia noi vauvat...luulis että jos just on herätty niin ei ihan heti nukuttais vaikka kello sen kuus lyökin :LOL: Mut näemmä sisäinen kello ei anna periksi :D
Ehkä vaunuttelitkin meitin ohi...riippuu missä tiellä ajelit :D Tuu ens kerralla kahville ;)
 
marmotta : :hug: Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin! Ei noin saisi tapahtua kenellekkään.

Toista kertaa jouduin nukuttamaan tytön vaunuissa yö unille, meillä on nykyään vaikeeta saada tyttö nukkumaan ( Siis yö unille, päikkäreille ei mitään ongelmia ) ei millään nukahda enää omaan sänkyynsä yksikseen niinkuin ennen. Eikä auta enään silittelyt eikä mitkään! |O Mistä ihmeestä noi levottomat yöt ovat meille tulleet! :| miksei voi olla niinkuin ennen.. Jos joku keksii mistä levottomat yöt voisivat johtua; HELP ME! :ashamed: :)

 
nemika/kirsikka tomsku: kiitos teille kun kerroitte kokemuksista, pitää laittaa tuo nemikan mainitsema lääke ylös, niin lahopäinen oo etten sitä kyl muuten muista ja pyydän sitä sit lääkäriltä. se hyvä puoli pojas on että syö lääkkeet kyl aina ilman vastustusta, yskänlääkettäkin välillä pyytää itse ;) en usko et mitään vaikeuksii tulee jatkossakaan lääkkeiden annossa, joten saan varmaan tuon litkunkin alas annettua..
mä ajattelin pitää nyt ainakin sinne lääkärikäyntiin asti ruokakirjaa, tosin en tiedä mitä hoidos syö mut uskon että aika monipuolisesti mut kirjaan ainakin mitä ennen hoitoon menoa syö kotona ja hoidon jälkeen. tänään poika teki kakan eikä onneksi nyt ollut verta mukana, kovasti valitteli mahaansa ennen kakkaamista, yritän antaa enemmän vettä ja huomenna käyn ostamas viinirypäleit ja luumuja, joten eiköhän se tästä pehmene.. :)

marmotta:voi hurja :eek: kylläpäs teitä nyt koetellaan, toivotaan että käänne parempaan tapahtuu ja miehes tuosta tokenee. olette kyllä ajatuksissani, kovasti jaksamisia :hug:

repa: mä uskon kyllä että vauvat tietää nukkumaanmeno aikansa aika tarkasti ;) eilen kun tyttö heräs muistaakseni 15:30 aikaan niin jaksoi valvoa 3h ennen kuin simahti 18:45 unilleen ja tänään vaikka heräs vikoilta päikyiltä vasta 17:30 niin jakso valvoa just sinne 19 asti ja sinne nukahti joten ei näemmä ole väliä milloin vikoilta päikyiltä herää niin silti 19 pintaan unille haluaa vaikka kuinka yrittäis hereillä pitää. esikoinen oli samanlainen, meni aina vauvana kans 19 pintaan unille ja heräs aikasin aamulla..
tytön kakkaaminen ei oo niin kellon tarkkaa hommaa
:D

 
Carmen: Mun mielestä on ollut hyvä kirja, meille ainakin sopi ja se on hyvin selittänyt eri vaiheet mitä Maxilla on ollut. Lyhyesti voin kertoa että tässä kirjassa kerrotaan vauvojen ensimmäisissä 14kk aikana tapahtuvista kehitysaskelista (wonder weeks) jolloin vauva oppii paljon uutta. Nämä tärkeät muutokset ovat vauvalle maailmanmullistavia siksi ennen jokaista askelta vauvalla on "hankala" aika (fussy period) jolloin voi ilmeentyä itkuisuutta, unettomuutta, vähemmän ruokahalua, vauva haluaa vain äitiä, vierastelee on paljon vaativampi jne. Samaan aikaan hänessä kehittyy joitakin uusia taitoja joita voi helposti huomata kun hankala aika on ohi. Nämä wonder weeksit ilmenee viikkojen 5, 8, 12, 19, 26, 37, 46 ja 55 ympäri ja voi kestää muutamasta päivästä pariin viikkoon. Nyt Maxilla on just loppumassa wonder week 19 jonka hankalan vaiheen aikana jo olen huomannut että hän on oppinut muun muuassa seuraavat asiat: kääntyilee kyljelle ja melkein mahasta selälle itse, tarttuu hyvin esineisiin kiinni sormia käyttäen, laittaa esineitä suuhun,pystyy poistamaan liinan kasvojensa edestä, lyö lelua pöytää vasten, tutkii tarkasti meidän käsiä, kasvoja ja tietyt leluja, tuijottaa kiinnostuneena eri liikkeitä kuten hampaiden pesua, lakaisemista, hyppäämistä, syömistä, nauraa omalle peilikuvalle, on oppinut uusia ääniä, käyttää konsonantit b ja m, nostaa kädet kun haluaa tulla nostetuksi, maiskuttaa huulia kun nälkä, kääntyy pois rinnasta kuin täynnä, suuttuu jos ei onnistu jossain, nauraa enemmän ja on jotenkin paljon sosiaalisempi, leikkii hauskasti meidän kanssa. Kirjassa selitetään hyvin kaikki oireet ja kaikki uudet saavutukset sekä mitä leluja ja mitkä leikit kannatta kokeilla jotka viihdyttää ja niin edelleen. Mulle tämä kirja oli helpotus lukea kun rupeasin ymmärtämään miksi Max taas muuttui hankalaksi, ennen tätä musta tuntui että hän meni taaksepäin kehityksessä ja luulin että tein jotain väärin. Tilattiin sen Amazonilta netistä.

Vaatteet: Max tavallaan hyppäsi 62 koon yli, 56 jälkeen ollaan melkein heti ruvettu käyttämään 68. Jotkut jo pieniä.... onneksi on kaverilla vuoden ikäinen poika jolta peritään vaatteet. Mutta kyllä on eroja vaatemerkeissä! Nami It ovat tosi pieniä kuin taas Kappahlin aika isoja. HM aika täydellisiä kuten suurin osa Lindexin vaatteista.
London Calling: Suosittelen lämpimästi Nextin pyjamat! Tosi nätit helpot ja mukavat ja koon lisäksi lukee kilot joten on helpompi tietää mitkä sopii.
 
marmotta olen ihan sanaton jarkytyksesta. :eek: kylla kaikki menee hyvin, uskon ja rukoilen sita teidan puolesta. Ihan varmasti saat raha-asiat kuntoon myohemmin. keskity nyt vaan sinun ja eevan hyvinvointiin. hirvea tilanne kun on viela vieraassa maassa eika ole ketaan laheista laheista lahella. Mutta uskotaan, etta teilla on viela paljon hyvia paivia edessa.
 
Maxin äiti: Vaikuttaa ihan huippukirjalta :) Meidän poika on synt. 8.5. eli pari päivää ennen teidän poikaa ja ihan samoja juttuja on nyt käyty läpi. Hmm. Pitääköhän laittaa tilaukseen... Kun aina välillä pähkäileen hullun lailla, että miks niin ja miks noin. MIks aiemmin nukku hyvin ja nyt herätään sata kertaa yms. Meidän poika esim. vierasti ihan hullun lailla parin viikon ajan tuossa viikon 12-14 kieppeillä. Ihmettelin et miten jo noin aikasin enkä saanu selitystä. Kiitos kirjavinkistä!!! :heart:
 
Repa, sinne neuvolaan pääsee sekä alhaalta apteekin ovesta tai yläkautta...itse menin yläkautta, koska siellä hyvä parkkis ja neuvola samassa kerroksessa...käynneistä on kyllä useampi vuosi aikaa, mutta silloin olin tyytyväinen neuvolaan...tätin etunimi alkoi V:llä ja sukunimi H:lla...oli ihan jees, ei mitään negatiivista =) ...me käydään Kotkansaaren neuvolassa ja sielläkin ne ehdotti,että jätetään 4kk käynti väliin...minähän äyskäisin, et varmasti tulen silloin...ei ollu tätillä mitään vastaan sanomista...antoi ajan....tyhmää tuollainen "säästäminen"...en suostu sellaiseen...kiva on tietää kerran kuussa missä mennään...vinkiksi, et kannattaa vaan vaatii palvelua, kun se meille kuuluu :kieh: ....no nyt aloin paasata.....hyvee ötyä kaikille...mie kömmin maate....

marmotta :hug:
 
marmotta :hug: toivottavasti asiat lähtisi parempaan suuntaan, tosi kurjia nuo tuommoset käytännön seikatkin viellä harteilla.

Mä veikkaan että tästä tulee hyvä päivä, täti kurvasi ( 31/25) äsken paikalle ja mua ei edes pannuta niinkun yleensä tädin tullessa. Kauheeta tää tällainen flunssa kausi meillä kaikki muut kipeenä paitsi vauva, toivottavasti pikkunen säästyisi. Mä hysteerisenä kuuntelen joka rohinan ja yskinän et nytkö se iski..

 
Marmotta :hug: :hug: Todella hurja käänne, olet kyllä uskomaton pakkaus - pärjäät!!!! Taistelu on alkanut ja eteenpäin mennään, uskomatonta miten saat voimia ja rohkeutta kriisin keskellä - täältä hurjasti jaksamista ja uskoa juuri tähän hetkeen! Soita ihmeessä pankkiin yms ja kerro tilanne - vaikka he ei mitään varsinaista faktaa annakaan, mutta info tilanteesta varmasti riittää. Hurjasti valoa varjojen keskellä Sinulle ja pienelle Eevalle :heart:
 
poika04ja08, täällä kanssa nuhaa. En ole vieny esikoistakaan hoitoon sen takia. Nyt mulla kurkku kipee ja kohta varmaan vauvallakin sitten, Hyvä että entisestä parannuttiin, niin uutta vaan taas. Kiitos onnitteluista! Sinne kanssa! :heart:
Meidän neiti saa tänään neuvolassa onnittelu piikin..
 
KurpitsaMuistaakseni laitoin ihan omenamehun sekaan sen lääkkeen - meillä omppumehu oli suosikki ni oli helpoin ja varmin tie lääkkeen saamiseksi alas. Se ei kauhean myrkkyisän makuista ollut mutta varmasti omituista...mutta se ei ehkä ollu levolacia vaan sellasta mitä laitetaan pari tippaa, hitsi ku en muista. Mä käytin kumminkin aika säännöllisesti sitä kun toi jumitila oli jatkuvaa. Sihtasin sen antamisen sillleen että pieni mies sai kakata rauhassa kotona.
 
huomenta!

matamimimmi: Joo,sama täti meilläkin sit luvassa ;) menin halpaan sen 4kk neuvolan kanssa,kun sain sellasen kuvan että se ei oo ikäänkuin peruskäynti,vaan vain silloin jos paino ei nouse riittävästi tms.totuus valkeni vasta kun rupesin lukemaan että kaikki muut menee :kieh: siks en osannut vaatiakkaan sitä :ashamed: mutta enää ei saa mua jymäytettyä ;)

poika,onnea tädistä :flower:

majj:melkein kaikki vauvat taitaa jossain vaiheessa kärsiä siitä levottomuudesta kun ne opitut taidot ja huima kehitys pukkaa uniinkin...eiköhän mee ohi jos on ennenkin hyvin nukkunut.... =) eikä lähellekkään kaikki vauvat nuku tän ikäsenä yötä läpi,mitä oon kuullu niin mekein päin vastoin... =)

poika nukkui taas hyvin yönsä =) nyt menossa päkäreille juuri =)
 

Yhteistyössä