TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HELMIKUUSSA

Kokkareista: Jee, meillä uppos tänään pieniä paloja, kun olin jättänyt porkkanat vähän isommiksi perunasurvimella. Poika oikein maiskutti, näytti siltä kuin olis yrittänyt purra niitä paloja. Mutta saa nähdä mikä huomenna on meininki. Mut samasta syystä ku Repa harmittelin aikoinaan sitä ku ei menny tavispuuro, et ku se valmisjauhe maksaa ihan sikana! Kummasti helpottaa kun voi antaa perusnallea. Siks teen itse soseetkin, kun on edukkaampaa ja tietää ainakin mitä pojalle tarjoaa. Paitsi siis hedelmä- ja marjasoseet.

Niin, en mä usko että ykskään lapsi on ilman hampaita jäänyt vaikkei kokkareita syökään. Ja tottakai puheenkin kehitykseen vaikuttaa miljoonat eri asiat. Kirjoittelin asiasta vaan siksi, kun sitä ihmeteltiin ja olin asiasta lukenut. Eihän oikeastaan mikään ihmisen kehityksessä ole suoraan vain yhdestä asiasta riippuvaa. Ei saa vetää mutkia suoriks äiteet ;)

Tokihan kaikki lapset jossain vaiheessa pääsee näistä vauva-ajan säätämisistä ohi, oli kyse mistä tahansa :D Mutta tuleehan sitä varmasti montaa asiaa mietittyä ja harmiteltua, jos 5 yösyötön sijaan vauva vois nukkua ehkä jopa yhdellä heräämisellä...??? Ooh ;) Tai syöminen oliskin helppoa eikä aina tappelun aihe? Tai siks mä ainakin harmittelen välillä, et kun olis "helpompaa", jos... Mutta eihän sen nyt olekaan tarkoitus olla helppoa :LOL:

Jeah, täällä vähän itsellä pinna kireällä. Huolehdin (ehkä turhaan ) parista asiasta eikä väsymys ja pojan tän päiväinen kitinä helpota oloa. Onneks huomenna päästään miehen kanssa sinne leffaan, syömään ja hotelliin, niin saa muuta ajateltavaa! NIin ja mikä tärkeintä: NUKKUA KOKO YÖN!!!!
 
Matami, heh, mä taidan tietää millaisen haalarin tilasit. VAU! Tosin kurikset on sen kanssa vissiin ihan pop, ainakin sit syksyllä :D

Kokkareet, meillä ei oo kiinni ruoan laadusta tää homma. Kaikki menee, siis sen mitä menee... :/

Mua on vähän alkanu jännittää toi huominen :D

Birdie, täällä taas kökkimässä vaiks siivota pitäs :D

Jahas, heti kohta, siis ku mies tulee kotio ni mehän lähetään Ikeaan ostaa muutamat pikkujutut :)
 
Liian nopee lähetä-sormi ;)

Vk-haalarista, aattelin et Jonathanin haalarin hommaisin, mut on vähän tyhmät värit noissa vauvahaalareissa, vihreä ja oranssi :(

Matami, TtH on erittäin laadukas ja arvostettu merkki. Mutta käytännön kokemuksista sun kandee pistää mitäs nyt-osioon haku, ni sieltä löytyy varmasti julmetusti keskusteluja aiheesta. Kallishan se on ku mikä, ehkä jopa kalliimpi ku Reimatec, joten pakkohan sen on hyvä olla :D
 
Edla...miäkin katsoin Jonathanin haalareita...mut vähän oli jotenkin tylsii...Reimatecin haalaria en edes harkitse...näil meidän kulmilla jokaisella lapsella on Reimatec...ihan kiva :eek: ...se Ticketin haalari voipi olla kivan näköinen kurakelillä ;) ....mut enhän miä nyt päästä lasta sitä sotkee tietenkään :whistle: :LOL: :LOL:

Naukuri...juu kun päästään vauvaiän säädöistä alkaa taaperoiden säädöt jne jne....eikä säädöille loppua näy :LOL: :LOL: .....miul vanhin täyttää 10.2 18v....ja vieläkin säädetään ;) !!!
 
naukuri nauttikaahan viikonloppu vapaasta!Sitten kiva taas tulla kotia pojan luo,kun on saanut akut täyteen enrgiaa:)

Mulla jonathanin välikausihaalari valmiina pojalle.Ostin kaverilta pilkkahintaan käytetyn,kun oli lähes uudenveroinen.On toki 86cm,et en tiedä miten iso sitten vielä keväällä,mutta en ota siitä nyt mitään paineita!Hurjaa vauhtiahan tuo kasvaa,kun äsken oli käytössä 74cm vaatteet ja nyt sais olla kaikki jo noita 80cm.Housut ainaki käy lyhyiksi 74!

Tänään sain leivottua mokkapaloja,vaikka poika olikin koko ajan keittiössä lahkeessa kiinni.On nyt alkanu inisemään,kun joutuu lattialle ja lopettaa heti kun pääsee syliin tai syöttötuoliin istumaan.Kaiken nuo lapset oppiikin pieninä.Jos poika nyt jo manipuloi vanhempiaan noin helpolla,niin mitä se yritys on sitten muutaman vuoden päästä :LOL:

Ihania ilmoja ollut nyt!Nautin suuresti,kun voi ulkoilla koko päivän.Valosuus on myös ihana asia.Hermo lepää,kun saa vähän päivänvaloa ja aurinkoa kasvoille!

Ihanaa viikonloppua kaikille :flower:
 
Matami, juu huomennahan ne on. Tosin en mä niitä jännää vaan et kuis meidän äipän pikku-arkajalka viihtyy mummin kanssa :ashamed: :D Ja joo, nään sieluni silmin sut joka kerta kopppaamassa Ellin syliin ku se meinaa laskeutua hiekkalaatikkoon tai muuten maahan :LOL: jupiset vielä muutaman sanan hienosta, ylikalliista haalarista siihen päälle... :D :LOL:
 
Meillä oli toi kanyyli pojan päässä jo synnärillä, kun sitä sokerisiedätystä tehtiin.

Välikausi haalari löytyy isoveljen vanha Remu kokoa 80. Tosin pahasti pelkään, että on liian pieni siihen mennessä kun tulee sellaiset kelit, että sitä voi käyttää.

Sama vika meilläkin kuin Hemulilla eli housun puntit jää aina ensimmäiseksi vaatteista lyhkäisiksi. Nyt käytössä kans toi 80. Tänään ostettiin just yks yöpuku lisää, kun tykätään käyttää noita potkari pukuja joissa on ne jalkuimet, kun meillä ainakaan ei peitto pysy päällä vaikka olisi kuinka kylmää (laiska äiti ei ole viitsinyt pistää puita pesään).

Nyt on taas puunkanto rumpa päällä. Mies iltavuorossa tai lähes yövuorohan se on kun loppuu vast 24.00 ja matka päälle joten kotona noin ½1. Tosin lunta täällä satelee kokoajan joten voi olla yöllä aikas pöpperöihen keli ajella.
 
Kiitos rakkaat tsempityksestä syömisen suhteen! :flower: :hug: Nea on syönyt tänään sekä lounalla että päivällisellä pikkupurkit 6kk sosetta ja vähän jugurttia jälkkäriksi joten olen tosi helpottunut.. Mielestäni haisi jo ketoosille hengitys, kun ei tosiaan ollut syönyt juuri mitään eilen tai edellispäivänä :ashamed:
Olette ihan oikeassa siinä, että miksi pitäisi antaisi kokkareita, jos neuvolassa niin ohjeistetaan - ts. miksi se on niin kuukauden päälle.. Minä vaan olen ilmeisesti niin epävarma tämän lapsen hoidon suhteen, että otan kaikki ohjeet liian kirjaimellisesti :ashamed: Sama juttuhan se oli imetyksen kanssa, kun lääkäri sanoi imetysvälin oltavan 3 tuntia niin en sitten antanut raukalle tissiä, vaikka toinen huusi kuin syötävä tunnin pari :ashamed: :'( "Ettei keräännyt ilmaa vatsaan ja liian tiheä syömisväli ärsytä ruoansulatuselimistöä". Just joo...

Nyt saa tyttö syödä sileitä soseita juuri niin kauan kuin haluaa, ainakin kunnes on kunnossa. On meinaan pikkusen yskää ja silmät rähmivät ihan kauheasti :/ Viidessä minuutissa putsauksesta on sellaiset kosteat, vihertävät tapit silmän sisäreunassa :x Varmaan kivassa kunnossa silmät tytöllä huomen aamuna...

Kiitos vielä kerran teille - en tosiaan tiedä mihin olisin joutunut ilman tukeanne ja ohjeitanne näinä kuukausina raskauden ja vauvan syntymän jälkeen!!!!!! Pistetään raskaushormonien piikkiin, että aloin nyt vetistelemään täällä B)
 
Carmen: Siis jos susta tuntuu et ihmettelemistä riittää esikoisen kanssa, niin minäpä ihmettelen tämän toisenkin kanssa ihan mahottomasti kaikkea :eek: oon välillä ihan ihmeissäni :snotty: mitenkähän minä sitten ihmettelen jos meille joskus se kolmonen suotaisiin :D (ei taida ihan heti tärpätä on jotenkin sellanen fiilis)
 
Carmen...jos silmistä erittyy tuollaista...voipi olla silmätulehdus, se pitää hoitaa lääkkeellä pois...ja hyvä kun neitin olet saanut syömään....voipi olla, et on vähän flunssainen ja siksi ei ruoka maita...niinhän se on itselläkin...kunhan saa riittävästi nestettä...se on tärkeää...miä olen aina lapsille antanut vaik herkkui, jos on ollut kipeenä....pääasia vaan, et jotai menee =) !!...juu hormonit varmaan jyllää...miä itkin joka päivä...mitä oudoimmista asioista ;) !!
 
Nyt mua alkoi ahdistaa toi välikausihaalari juttu. En oikeasti muista olenko hankkinut uhmikselle kokoa 80 tai 86. Tiedän että 90 cm löytyy sekä yksi että kaksiosainen Remu siniharmaa ja limeharmaa. Mulla on tää vaaterumba ihan retuperällä. Molemmat kasvaa sairasta vauhtia ja tuhoo vaatteitaan (sitä ei kolme ekaa tenavaa tehneet, siis purreet rikki marimekon paitoja, tuhrineet tutan bodyja, rikkoneen blackhorseja polvista, krääkh). Kokoajan on molemmat vaatekaapit sekaisin ja remontissa.
birdielle ja kaikille muillekin, jotka flunssan kanssa kärvistelee: Jaksuja! Täällä ei parannuta ollenkaan, tauti ja kuume vaan siirtyy päivittäin henkilöltä toiselle ja ite on koko ajan puolikuntoinen, pää hajoo.
Mutta hehkutukseen: Anna on tänään seisonut varmaan 30-40 kertaa ilman tukea. Tekee sitä innoissaan, kun on oivaltanut ja saa vielä ihailuja jokaiselta täällä kämpässä. Lisäksi sain kaupattua mun tarpeettomaksi jääneet tuplamatkikset, kun ei oo enää autoa. Tilalle tulee ensviikolla saksasta polkupyöräkärry/juoksuratas, pääsen ehkä lenkille? Tossut kutisee ja innosta. 8kk oon oottanut, kun ukkeli lupasi vahtia lapsia, että pääsen treenaa puolmaralle taas. Ei oo vielä onnistunut tai on kaksi kertaa.
Ensi viikolla mun pitäis varmaan viedä toinen mun karvaisista ystävistä lääkäriin, viimeistä kertaa. Tää on se maailman kamalin asia eläinten pitämisessä, varsinkin, kun ei ole alan asiantuntija tai varaa käyttää kaikki mahdolliset testit ensin, että voisi olla varma ratkaisusta. Kasvattaja oli kyllä sitä mieltä, että tän ikäisen ja taustaisen koiran ongelmat ei välttis selviä/löydy/korjaannu vaikka käyttäis kaikki rahansa.

Hauskaa viikoloppua kaikille!
 
Silmätulehduksesta sain muuten sellaisen ohjeen syksyllä, kun pojalla oli epäily, että keitetyllä vedellä (jäähtyneellä siis ;) ) ja puhtaalla vanutupolla molempien silmien putsaus monta kertaa päivässä. Ja molemmat silmät eri tupoilla. Ja omien käsien pesu huolellisesti ennen ja jälkeen putsauksen. Lääkkeitä ei lääkäri ainakaan meidän nurkilla ihan helposti vauvan silmätulehduksiin määrää. Näin sain meiltä ohjeistusta.

Välikausihaalaria ei meiltä löydy. Ostan sitten kesällä alesta sellaisen, joka menis ens syksynä ja seuraavana keväänä. Sellainen veden- ja tuulenpitävä takki+housut -yhdistelmä meiltä kyllä löytyy, et on jotain kevään tullessa. Tosin ovat kokoa 74, kun nuo POP:in koot on niin valtavia. Tällä hetkellä roikkuu pojan päällä tuo takki, vaikka muut vaatteet onkin koko 74-80 :) Taitaa ulkoilupuvut olla aina vähän isompaa mitoitusta?

Ny miehen viekkuun :) :wave:
 
Matami Kokemusta on ticket haalareista - kovalla kulutuksella kun olivat niin menivät nopeaan rikki (mutta se oli sillon aika alkuvaiheissa kun suomeenkin tulivat), pidin taukoa merkistä pari vuotta ja ne uudemmat oli paremmat :)

Kokkareista Kiitos kaikille vastauksista. En lue mitään tämän päivän oppaita eikä mua kyllä neuvolassa opasteta ja kerrota tämän päivän trendeistä... Valitettavasti olen kyllä oppaiden kanssa näissä kokkareteemoissa eri mieltä. Niillä ei voi olla mitään vaikutusta puheen kehitykseen - tietty jos motoriikassa olisi jotakin häikkää niin joo - miksei, tavallaan se jumppaa suun lihaksia, mutta äittämättä porkkana, leivän kanttu tms. vahvistaa suun ja kaulan lihaksia yhtä lailla. Veikkaan että nämä oppaat on kaupallisia puheita. Heh- vetäkääs ite ilman hampaita perunoita ja vähän muutaki kokkareita - siinähän yskitte ja stimuloitte sitä sun tätä :LOL: Mikähän tätä maailmaa oikein vaivaa kun tuntuu että lapsuus tahdotaan riistää jo imeväisikäisiltäkin pois - kaikki se ihanin lämpö & läheisyys, tarvitaan me aikuisetkin sitä paljon - miksei siis lapsetkin. :(
 
Täällä mä taas notkun. Ties kuinka monennen kerran katsomassa oletteko kirjoitelleet uutta. Ai, että olenko riippuvainen :LOL:

Te muut taidatte olla viikonlopun vietossa perheidenne kanssa. Minä "raukka" saan viel odotella tuntitolkulla ukkokultaa töistä kotiin.
 
Kirsikkatomsku...mulle sanottiin tänään, et miun pitäis lopettaa imetys....ja kun neitille tulis kova nälkä...niin kyllähän soseet uppois....juu varmaan kävis noin, kun yht´äkkiä lopettasin imetyksen ja antasin mukista maitoo...kun ei oikein vettäkään osaa siit juoda...niin olis sitte ilman nestettä...ja kun kiinteen määrä on vähäinen..kuivus varmaan hetkes...kyl miun jären mukaan lopettelen asteittain tuon imetyksen...sit kun huomaan, et osaa hyvin juoda mukista....miä oon outolintu, kun jatkan imetystä :/ ....enkä varmasti noiden sanojen jälkeen lopeta...henkilö on lasten polil töissä...

Juu miä kans ajattelin, et ilman hampaita...mitä meijän neitil ei oo...on aikas tylsä pureskella kokkareista ruokaa....paitsi on nuo ikenet aika napakat, kun niil satuttaa minuu nänniin |O ...

Toivottavasti nuo Ticketin puvut nyt sit kestää jotai...kun tuo meijän poju on aikas kova kuluttaa ja konttii....vaik on jo kohta 7v....mikähän sen kehitykseen on vaikutanut...kun vielkin konttii niin paljon ;) :LOL: :LOL:
 
hyvää viikonloppua kaikille

kävin tuolla mitä nyt puolella sivistämässä itseäni, täytyypä sanoa et opin taas paljon :LOL: :LOL: esim: köyhät käyttää lassieta, miljoona euroa ei ole paljon talosta yms..enpä taidakkaan taas muutamaan aikaan käydä tuli niin pajon asiaa kerralla et tällainen vaatimaton eläjä meni ihan sekasin.

missäs meidän mymmeli on??
 
matami Toi konttaus ja housujen polvien puhki kuluttaminen on kuulemma sukupuoli sidonnainen asia. :LOL: Näin ovat vanhemmat ja viisaammat kertoneet :) Tosin muistan omasta lapsuudesta, että pikkuveljellä oli kans tosi pitkään housun polvet puhki myös farkkujen.
 
Poika...miä kävin kans lukemassa :kieh: ....ihan uskomattoman turhanpäiväistä sittiä siellä....siellä on harva se päivä juttui noista vaatemerkeistä ym. yleensä kuka on köyhä jne....kyl hävettää :( ....miäkin lukeudun köyhiin...esim. ostin pojalle lassien haalarin kirppikseltä 5 euroo....on hemmetin hyvä...ei ole kastunut edes läpi....miä ostan sekä kallista et halpaa...vähän kaikkee sekasin....ja kotihoidontuella varmaan olen kirppisvaatteiden suurostaja =) !!

Jossu...juu tytöil ei kulu polvista housut puhki yleensä koskaan....paitsi siskon isommalla tytöllä..joka on jo 12v :LOL: :LOL: .....kaikki vaatteensa hajottaa...
 
Matami: Olllaan yhdessä köyhiä =) mutta onnellisia. Oikeesti mä en tajuu ihmisiä joille joku tietty merkki on henki ja elämä tai raha yleensäkkään eikö oo mitään muuta mittaria elämänlaadusta kun raha.

Meillä ei poika ruennut syömään mitään illalla voin vaan odottaa et minkalainen yö tulee varmaan syö 10 kertaa :ashamed: ehkä pitäs lähtee nukkumaan mut ei huvita viellä
 
:LOL: :LOL: No miä oon sit huono äiti ja köyhistä köyhin,kun en tosiaankaan välitä merkeistä tuon taivaallista :D En meinaa liiemmin panostaa tulevaan haalariin koska poika ei kuitenkaan vielä kuluta samallatavalla kun sit esim. ens syksyllä. Sen jälkeen kun toi kestävyys tulee ajankohtaseksi,niin aijon panostaa nimenomaan laatuun,ulkonäkö tulee sit vast kakkosena ;)

Niin ja unohin päivällisenkin pojalta tänään :LOL: ihmettelin,et miks vikisee niin... :xmas: Puuroo menikin sit kivasti. Lounaalla söi ruhtinaalliset 3 lusikallista |O

Kirsikkatomskun kanssa samoilla linjoilla,et oon heränny tän ipanan myötä todellisuuteen,et pitäs olla suoraan kohdusta itsenäinen.. siis ok,jos laps nukkuu omassa huoneessa paremmin,ei syö yöllä jne.. mut jos mun laps syö ja haluu nukkuu vieressä,niin miks se on tässä länsimaisessa yhteiskunnassa niin paheksuttavaa?? Kun sanoin neuvolassa,et tuskin se enää 15 kesäsenä syö (vihjasin et ei ne ikäänsä syö vaikkei vierottamalla vierottaskaan)niin vastas mulle,että harva äiti jaksaa enää siinä vaiheessa imettää (vähän ärtyneenä) :D Eli ilmeisesti on sitämieltä et meidän poika syö vaikka 20v tissiä jos annetaan... niinkuin matami joskus lohkas,varmasti syökin,mut tuskin mun :LOL: :LOL: Joo,okei... oon vähä väsyny :ashamed: :D

Poika taas piereskeli ja itkua tuhers kun nukkumaan laitoin... nyt on uinunu jo pidemmän pätkän. Taidan lähtee seuroiks.... :wave:
 
mäkin notkun täällä. On vaan niin laiska olo, että en jaksaisi mitään kirjoittaa.
menkoista olenko oikeasti ainoa jolla eivät vielä alkaneet? Kaipa tää ihan normaalia on. ja meillä siis syödään vaan aamusta ja illasta tissimaitoa, joten imetysvälikään ei enää kovin pieni ole.
soseista meillä oli ihan kauhea ongelma saada neito niitä syömään (varsinkin kokkareita) nyt yhtäkkiä syö niitä ihan innolla, eli näinkin voi käydä...
 
Siis eihän nuo vauvojen ikenet mitään pumpulia ole! Jos on pehmeäksi keitettyä perunaa / porkkanaa tms. niin kyllä niillä ikenillä aikamoista mössöä "pureksitaan". Ja tottakai saman saa kurkuista, porkkanoista, leivänkannikoista ja muista. Ne meilläkin on kovassa pureksinnassa, vaikkei olekaan millä pureksia. Meidän neuvolasta saatu opas ei Kirsikkatomaatti taida olla kovin kaupallinen, kun on kaupungin toimittama ja sisältää vain itsetehtyjä ruokaohjeita ;) Ei siis mikään Nestlen mainos... Mutta tottakai jokainen menee sen mukaan miten oma lapsi toimii, eikä sokeasti sen mukaan mitä neuvolassa "käsketään". Maalaisjärki on musta aika kova sana näissä asioissa.

Musta on hassua, että vauvana olemista mitataan ruuan koostumuksella tai sillä juoko maitonsa pullosta vai mukista...

Matami: Kirppiksiä mäkin kannatan, vaikka tykkäänkin hurjasti POPin vaatteista, joihin sit aina aleissa törsään :D Kirppiksiltä vaan tekee monesti niin mielettömiä löytöjä. Mähän en ottanut äitiyspakkaustakaan siksi, kun löysin tosi hyvän retro-äpmakuupussin, täkin ja vaatteita kirppiksiltä. Mieluummin otin sen rahana, kun noihin meni ehkä 10e yhteensä... Niin ja imetä nyt ihmeessä neitiä, kun se teillä kerran sujuu! :hug: Meillä poika juo edelleen yhtä paljon maitoa kuin puoli vuotta sitten ja kiinteitäkin menee jo jonkin verran. Meillä on maitopoika :D

Jahas, nyt unille, jotta jaksaa huomenna nauttia! Hyviä juhlia Edlalle!!
 
Repa: Mä oon samaa mieltä, että sen oman lapsen ehdoilla toimitaan. Toisille sopii joku juttu ja toisille toisenlainen. Mutta vauvojahan nuo kaikki meillä vielä on; ei sitä mikään neuvola tai muu pois vie. Onneksi :heart: Meillä sit varmaan poika skoolaa rippijuhlissaan tuttipullolla :LOL:
 

Yhteistyössä