TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 ELOKUUSSA

Imetystä olitte pohtineet: Meillä on sujunut aika ongelmitta mutta jos ongelmia ois ollut en ois painetta ottanut..se on kyl vihonviimenen asia millä tää mamma päätään vaivaa :) Korviketta oisin oikein iloisin mielin syöttänyt. Ja ajatelkaa vaikka mä stressaan vaikka millä muullla :kieh: Mun mielestä imettäminen ei todellakaan oo mikään äidin mitta vaikka omassakin tuttavapiirissä on nnäitä jotka taitaavat mitata äidin taidot imettämisella vaikka itellä ei ois ees kokemusta..
 
Weiss, niinpäs olitkin =) Carmen jäi jotenkin mieleen, kun heti perään plussasin.

Marimint, mulla oli kans noita lonkkakipuja öisin. Ne puutu sillai ikävästi ja sattu paljon. Olinkin jo unohtanu. Öisin ei tullu kauheesti nukuttua ja siks onkin tuntunu vauvan kanssa että on ihan pirtee...se kun on yöt aina hyvin nukkunut. Nukun paljon enemmän kun raskausaikana.

Poika04ja08, mulla myös imetys asia mistä en ole ottanu paineita kummankaan kohdalla. Nythän en enää imetä kun tuli se tissiongelma. Ja nyt oon saanu maidon tulon loppumaan vihdoinkin toisestakin. Ei tarvi olla yhdellä jättistissillä vaan kahdella minillä
:/
 
Huomenia!

Meillä taas ähistiin yö,mutta sitten aamulla tuli kakka,Jee!!! Jospa nyt tulis sit parempi yö seuraavaksi =)

Rokotuksesta ei edelleen mitään oireita, vaan musta poika on jotenkin erityisen hyväntuulinen ollut tänä aamunakin =)

Ääneen nauru: Tasan kaks kertaa poika on nauranut kunnolla ääneen...muuten vaan hihkuu,eli kunnon nauruja odotellessa. On ruvennut päristämään huulillaan niin et sylki lentää :D

Ja nyt kerkesin unohtamaan mihin toiseen asiaan piti kommentoida :kieh: Onneks muillakin aivotoiminta pätkii.....

No aamuaskareisiin mars...

Repa ja Kasper 3kk
 
Jep lonkkakivut mytös löytyi täältä ja vaikka mitkä muutenki kivut :LOL: mutta jälkeenpäin ajatelle = ikävä jo raskaus aikaa :D :heart:

Mulla olisi pari kysymystä :

1. Minkä ikäisenä alotte aloittaneet esim. ilta vellien antamisen ?

2. Kuinka saada maito loppumaan tisseistä ? Vai loppuuko se aikanaan ihan itsestään ? ei sillä että nyt olisin lopettanut imettämisen, vaan olen päättänyt että kun meillä ei enään öisin herätä syömään niin loppuu myös imettäminen, koska itse en henk.kohtasesti tykkää siitä, kun tulee aina niin levoton olo!

Viime yönä nukuttiin 21:45 unille, 3 eka syöttö ja 7 toinen, puoli 9 noustiin sängystä :) ja nyt julian ihan innoissaan leikkii tuossa lattialla ja kovasti höpöttää leluille :D :heart:
 
majj, mulla kun oli ongelma et toisesta hiipu maidontulo ja toisesta tuli kauheesti. Niin sitten vaan aloin vähentämään antamista..eka tuntu pari viikkoa et ei se kyllä ikinä vähene, mutta sitten alkoi vähenemään. Eli pitää vaan vähentää antamista vähitellen..antaa vaikka aamulla ja illalla ja sitten jossain vaiheessa vaan illalla tms. Nyt vielä joudun antamaan kerran päivässä suunnilleen tai en sitäkään. Pumpata vois sitten vähän pois jos on tuska, koska vauva kun imee niin se kiihdyttää sitä enemmän kun pumppaaminen.
 
weiss
Huomenta! Tai meille jo päivää, nyt nukutaan jo ekoja päikkäreitä.
majj: 1. Meillä alettiin antaa tuota velliä pikkuhiljaa maistellen jo 5vkon iästä ja heti, kun näki että se sopii, on poika syönny pullollisen illalla maidon sijaan.
2. Täällä yritetään kanssa vieroittaa poika rinnasta, kun mie oon sen suhteen pakon edessä nuiden allergioiden takia. Nyt jo tuntuu, että maito ei enää niin nouse, kun imetän vain pääasiassa nuo yösyötöt.. joskus päivälläkin :p Siis asiaan.. Maidontulo loppuu pikkuhiljaa, kun vaan lopetat imettämisen, eli itestään se loppuu..
 
Johan oli taas levoton yö. Niitä on ollut nyt muutama kun E myllää ja huutelee unissaan ja heräilee 2-3 tunnin välein. 23-1 kuului ihan hirveää puhinaa ja ähinää ja nostin sänkyyn viereen, ajattelin että jos siihen rauhoittuis. Rauhoittuihan se, puoli kahden aikaan kun sai aikaiseks noin kolmisen kiloa kakkaa. Vaippa antoi periksi sen määrän kanssa ja kun vauva niin huitoi, se levitti tavaran kainaloihin asti, puvun läpi lakanoihin ja peittoon. Ihanata. :D
Huitominen alkoi silti parin tunnin päästä uudelleen.

Mulla on nyt tukkakriisi. Niitä ensinnäkin lähtee aika hurja määrä eikä asiaa auta se, että hiukset on ensimmäinen asia mihin Eeva aina tarraa kiinni. Pakko siis pitää ponnarilla koko ajan ja sehän kuluttaa hiuksia oikein tehokkaasti. Pitäis mennä kampaajalle ja pyytää lyhentämään ja reilusti, mutten millään haluais. Kyllähän ne sitten taas kasvaa, mutta silti. Kamalan ongelman nyt tästäkin kehittänyt ja ihan turhasta..

Meillä on neuvola ja rokotukset tänään, saa nähdä miten käy.
 
Tervehdys! :flower: Minä vietän pian vuosipäivää toukokuisissa, sillä plussasin 29.8. =) Testin tein pari päivää ennen menkkojen oletettua alkamispäivää, kun pahoinvointi - joka sitten jatkuikin oksentelun kera aina rv15 saakka :p - nosti ilkeää päätään kesken kauppareissun ja 24h-7 - krapula iski kuin halolla päähän. Pahoinvoinnin tosin unohti heti, kun se loppui eikä verenohennukset, keskenmenonuhkat tai muutkaan saaneet mieltä mieltä matalaksi missän vaiheessa. Surkeimmillani taisin olla, kun Nirppu meni yliaikaiseksi ja jouduimme odottamaan häntä viikon pidempään kuin "luvattiin" :D Eli kaiken kaikkiaan on hyvät muistot raskaudesta ja vielä paremmat synnytyksestä - siksi kai olen kuumeillut heti Nean syntymästä saakka uutta babyä :LOL:
summerin kanssa tosiaan plussattiin peräkanaa vkon 35 kuumeilijoissa :hug:

Meillä nukuttiin viime yönä ennätykselliset 13h ja taas ollaan unilla vaunuissa! Ja kunhan seuraavien unien aika on niin mepä kokeillaan pinnikseen nukuttamista: Nea kun nukkui eilen ensimmäistä kertaa sisällä päikkäreitä =) Päätin, että jotain täytyy nyt kokeilla eri lailla, kun tuolla vaunuissa ne unet eivät yksinkertaisesti kestä yli puolta tuntia, liikkuivat vaunut tai eivät :/ Tunnin sitten veteli sängyssään eli ei mitkään superunet, mutta hyvä alku kuitenkin! Haaveena olisi, että päivärytmi muodostuisi sellaiseksi, että aamulla ja iltapäivällä ottaisi pienet tirsat vaunuissa ulkona ja keskipäivällä nukkuisi pidemmät unet sisällä. Saas nähdä onnistutaanko B)
Ja niin: sisälle nukuttaminen meni yllättävän helposti, vaikkei minulla varsinaisesta nukuttamisesta kokemusta olekaan. Laskin Nean väsyneenä sänkyyn, jossa sitten mölisi ja puuhaili omiaan 20-30min. Unta haki kovasti tuttia imien (juu; meillä syödään muuten tuttiakin joskus unille mentäessä!!) ja unipupuaan naamaansa hieroen :D Ja sinnehän tuo sammahti. Muutaman kerran jouduin laittamaan tutin takaisin ja peittoa jalkojen päälle, kun potki sitä pois, mutta noin yhteenvetona homma sujui paljon paremmin kuin olin uskaltanut odottaa! En nimittäin tiedä kauanko kestän, jos unille pitää nukuttaa itkevää lasta - minun hermot eivät jotenkaan kestä lainkaan Nean itkua vaan annan heti periksi :ashamed:

Täysimetys on toisaalta ihanaa ja toisaalta vähän masentavaa: on upea tunne, kun lapsensa saa kasvamaan ja kehittymään rintamaidolla, mutta toisaalta haluaisin homman loppuvan jo :x Olisi niin ihana, jos isäkin voisi syötää vauvaa ja minä voisin joskus hilpaista omiin menoihini. Nyt olen aivan täysin sidottu tänne kotiympyröihin tai sitten pitää pimu ottaa mukaan minne vaan menenkin. Eikä tilannetta tietenkään paranna tämä alusta asti mukana kulkenut epävarmuus rintamaidon riitävyydestä mikä on aivan hölmö murheenaihe, kun pimu kasvaa ihan keskikäyrällä ja minulta maitoa tulee suihkuamalla :ashamed: Mutta minkäs sille peloilleen voi..

Mutta nyt kymysys: mikä saa lapsenne innostumaan näinä päivinä ts. mikä on nyt pop juttu? Ennen oli ikkunasta ulos katseleminen yms., mutta olette huomanneet joitain uusia "ihastuksen kohteita"? Entä miten leikitätte/viihdytätte vauvaanne? Minusta tuntuu aika ajoin, että pimu on tylsistynyt, kun koitan tarjota samoja leikkejä aina vaan :/ Ei innosta oikein enää sitteri, ei leikkimatto, ei lelut tai helistimet. Isä saa neidin hyvälle tuulelle, kun jaksaa pelleillä ja ilveillä hänen kanssaan, mutta tylsä äiti ei osaa moisia leikkejä :ashamed: Eivätkä ne samat lelut kauaa jaksa naurattaa, selvähän se on! Taas mietin, että saako Nea liian vähän virikkeitä..

Me saamme tänään kylään työkaverin ja hänen 1,5kk poikansa! Saas nähdä miten Nea tykkää poitsusta: aiemmin kun vauvat eivät ole jaksaneet kiinnostaa, mutta taaperoiden menoa jaksaa seurata innosta kiljuen =)
 
majj 1. maissivelli aloitettiin tytön ollessa 9vkoa ja nykyään jaksaa juoda koko purkillisen.

tyttö on saanut maistiaisia bataatista, perunasta, ja nyt ajattelin maistattaa päärynäsosetta..

mä en ymmärrä miks meidän esikoinen 3v on alkanut heräämään jo klo5 jälkeen vaik illalla käy unille klo21, ennen sentään nukkus yöt heräämättä ja sit heräili itekseen vasta klo6:30 jälkeen. viimeyönäkin vein pojan takas sänkyynsä kaks kertaa..on kyllä aina ollut kovin herkkäuninen et josko sit herää siihen kun tytölle käyn lämmittämäs maidon ja tyttö sillä aikaa hieman kitajaa, tän herkkäunisuuden takia en voi kyllä näitä kahta laittaa samaan huoneeseen nukkumaan..
joten kysymys voiko tän ikäselle antaa yöllä maidon huoneenlämpöisenä??
 
Mikä saa lapsen innostumaan : no meillä tyty jaksaa vielä innostua sitterissä olemisessa ja ikkunasta katselusta :) Myös isän kanssa on hauskaa kun toinen kovaa pelleilee. Aamullakin kun laitoin työtn sitteriin ja sellaisen lelukaaren yläpuolelle tyttö oli aivan tärinässä nauroi ( ei ääneen ) ja huitoi jalkoja ja käsi aivan innoissaan :)
 
Suomenkieli on vaikeaa. Eli taas tuli kuukausu ainakin lisää valvomista hohhoijakkaa..Mää jotenkin tota 4 kuukautta venasin kun monissa paikoissa on et 2 - 4 kuukautta on pahin riskiaika. taas on jotenkin pahempi kausi mut...nyt ulos esikon kanssa hiekkikselle kaivamaan monttuja

ai niin vauva innostuu nykysin leluista, ja leikeistä esim. nosta ylöspäin ja sit kikatetaan
 
Kurpitsa mä olen antanut korvikkeen huoneenlämpöisenä jo parin viikon ikäisestä. Yöllä lämmitän jos on purkki ollut jääkaapissa. Taitaa ennenminkin olla siitä kiinni huoliiko vauva sitä huoneenlämpöisenä ;)

Poika04ja08 :hug: Mä olen kans ajatellut sen suurimman riskin olevan 2-4 kuukauden välillä. Eli et kun täyttää 2kk ja siihen asti kun täyttää 4kk :headwall: Minulla kans välillä pyörii päässä kaikenlaiset ajatukset ja pelko menettämisestä on ihan kauhea :'(

Vilma
 
Huomenta!!

Lapsen innostuminen/viihtyminen....meillä Edith on tosi huomionhakuinen....älämölö on hirvee, jos on yksin hetken.....leikkimatolla vielä viihtyy jonkinverran, sitterissä istuessa pitää äitin höpöttää ja vastailla neitin juttuihin...muuten hermostuu....eilen oltiin muskarissa ja Edith oli ihan täpinöissään lauluista ja leikeistä. Neuvolantäti antoi meille vauvatanssiohjeet...oli monistanut jostain kirjasta, Tanssitaan vauvani...tekijä Kirsti ( Mänttäri )...sukunimestä en ole varma ( tätillä tosi huono käsiala ).....aloitan kokeilun joku päivä...vaikuttaa kivalta ( ohjeissa on kuvat...helpottamassa )....Edith tykkää, kun pelleillään,ilmeillään ja lauletaan samalla heiluttelen käsiä ja jalkoja....alasti oleminen on myös neidistä hauskaa...silloin hieron...siitäkin mulla on neuvolasta ohjeet....meillä tuo neuvolatäti on vyöhyketerapeutti...siksi on aktiivinen antamaan kaikenlaisia ohjeita =) !!
 
täällä alettu maistelemaan kiinteitä et saisi masun paremmin toimimaan. mut eipä kauhiata tehoa ole tuohon kakkaongelmaan... :( mut poju tykkää lisäruuista ja syö tosi hienosti kyllä.

raskausaika: on vielä kauhea muistella sitä kaikkea...seulassa jäätiin kiinni, se kova niskaturvotus vauvalla. ja se riski mitä vauvalla olisi voinut olla vialla... :(
kyyneleet tulee edelleen silmiin sitä aikaa miettiessä..ja sit se ennenaikainen aukeaminen kaiken päälle...ei kivat muistot ole raskausajalta..toivottavasti jonain päivänä saan ne muistot työnnettyä pois mielestä.

mut nyt penskoille evästä laittamaan....
 
Kurpitsa: Meillä menee vähän väliä maito huoneenlämpösenä. Reissussa aina (en rupea etsimään mikroja ja vaiks oliskin vieres, ni en lämmitä) ja kotonakin välillä, kun poika on kovin kärsimätön. En oo ajatellu, et se aiheuttais mitään vauvalle. IIk, onks siitä jotain haittaa??? Musta on vaan hyvä, että on tottunu kaikenlämpöisiin maitoihin. Tokikaan sitä maitoa ei saa seisottaa huoneenlämmössä :D Mut et sekottelen esim. reissussa jauheen siihen aiemmin keitettyyn ja jäähtyneeseen veteen.

Viihdykkeistä
: Sitteri on täälläkin ihan kelpo vempele vielä. Siinä on sellanen puinen nallekaari edessä ja siitä tykkää. Paukuttaa sitä oikein... Peili on myös edelleen pop, samoin pehmeät kuvakirjat. Ja kaikki naamailu, lauleskelu ja kutittelu äidin ja isän toimesta; ne on ne parhaat!

Carmen: Hyvä, että sisänukutus on onnistunut! Ja toivottavasti saatte näin ainakin ne yhdet "pidemmät" unet päivälle.
 
Matamimimmi: Meillä aika sama meno eli mäkin huutelen pojalle vastauksia, jos istuskelee sitterissä ja mölyää ja mä teen vaiks ruokaa :) Ja se on parasta, kun saa katsella mitä äitee puuhaa esim. keittiössä. Ja just toi lauleskelu ja jalkojen ja käsien heiluttelu samalla on toooosi kivaa! Meil alkaa tänään muskari ja jotenkin tuntuu, et poika saattais tykätä siitä ;) Mut siis huomionhakuista täälläkin, yksin ei kauaa viihdytä...
 
Matamimimmi68 Meillä ollaan "tanssittu" jo kuukauden verran. Esikoisen neuvolatäti oli yksi vauvatanssin puolesta puhujista ja hänen kanssaan myös tanssittiin. Joa on jo kuukaudessa ruvennut hieman seuraamaan ja joskus viemään jo itsekkin tosin varmaan vahingossa :D

Viihtyminen Joa viihtyy isoveljen touhuja seuraillen sekä sitterissä lelukaaren alla yksikseen puuhaillen nappaa jo leluista kiinni ja tunkee leluja suuhun. Joskus myös jaksaa olla lattialla yksikseen leikkimatolla kääntymistä harjoitellen tai telkkaria katsoen :D

Vellejä ei olla ennettu eikä vielä olla muutakaan maisteltu. Aloitellaan sitten kuukauden päästä.

Syöttötuoli esikoisella on Tripp Trapp ja ajattelin ostaa samallaisen Joallekkin. On ja on ollut todella hyvä ja mukautuva tuoli. Meillä on ruokapöytä normaalia korkeammalla joten ei viel 3,5-v yllä tavallisella tuolilla syömään.

Vilma
 
Vauvatanssista: Onko siinä jotain erityistä ohjeistusta vai tanssitellaanko vauvan kanssa vaan?

Vellejä ei meillä varmaan anneta ny ollenkaan. Maito riittää toistaiseksi ja sit parin viikon päästä (4kk iässä) aletaan ssuoraan maistelemaan soseita. Mää ihan täpinöissäni täällä oon tehny eri soseita jo valmiiks pakkaseen :D Kasviksilla ja vihanneksilla aloitellaan ja sit myöhemmin hedelmiä muita ns. makeampia.
 
Ai niin unohdin kerto millaisen neronleimauksen sain illalla...jo melkein unessa äkkäsin se..mä kääri pyyhkeestä pienen rullan ja pujautin sen uni pussin sen kylen puolle jota kautta ukko mönkii mahalleen..ei voi saada naamansa päälle mut ei niin vaan mee massullekkaan. Poikaa se kovin suututti mut mamma oli enemmän kuin tyytyväinen itseensä..

Weiss: ei sitten yhtään kiva vieras toi täti..meille kanssa on tulollaan viimestään perjantaina jo nyt juilii niin tutusti mahaan ja hermo on kireellä.mut onpahan joku teko syy kun ukko kysyy et mikä se nyt rassaa.
 

Yhteistyössä