11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

Heippa vaan!
Ei mulla mitään asiaa ollut, kunhan vaan aloin kirjottaan kun on niin hiljaseks menny...

Vaipoista täällä käytetään 3 koon liberoa, isompaan kokoon siirrytään kunhan tuo pienemmän koon pussi loppuu. Ei ehkä ihan oo nuo kilot täynnä, mutta jotenki on alkanu ne pienemät jo kirraamaan.

Mitäs vielä... täällä ei oo neitillä vielä mitään aikomustakaan kääntyillä. Lattialla viihtyy kyllä, mutta mieluiten selällään. Lyhyitä aikoja mahallaan vaan.

Huomenta!

Tässä on pikku-ukon aamutoimet tehty ja katsellaan aamu-TV:tä kera kahvikupposen. Viime yö meni kuten aiemmatkin, eli meidän rytmi on nykyisellään tällainen:
Aamulla ylös n. klo 8, aamutoimet ja aamutissi. Tunti hereillä ja sitten tunnin tirsat. Tämän jälkeen n. 1-2 h hereillä oloa ja leikkiä, sitten ulos ekoille pidemmille unille. Käyn vaunuttelemassa samalla n.1-1,5 h ja pikkumies jää pihalle nukkumaan, nukkuu n. 3-4h. Illalla nukkuu toiset unet vaunuissa, n. 2h, otan sisälle 19.30. Iltatoimet klo 21, jonka jälkeen yöinulle n. 21.30. Heräilee eka kerran n. kolmen maissa, jolloin tissille ja viereen jatkamaan unia. Toisen kerran tissille n. 6 maissa, jonka jälkeen jatketaan unia kahdeksaan. Yöheräämiset on helppoja, nukahtaa usein tissille/jatkaa heti syönnin jälkeen unia.. Monesti herään parin tunnin kuluttua poika kainalossa kun molemmat ollaan nukahdettu kesken imetyksen...:)

Kääntyminen ei ole meillä ollut edes hakusessa... menee kyllä vatsalta selälleen mutta toisin päin ei edes yritä. Vatsallaan viihtyy melko huonosti, selällään tykkää olla leikkimatollaan pitkiäkin aikoja.

Vaipoista meillä on käytössä pamperssin 3. Tehtiin vertailevaa tutkimusta kun noihin kolmosiin siirryttiin: Lidlin vaipat maksavat 15 senttiä kappaleelta (paketti hieman yli 8?, olikin sitä täällä kyselty) ja pampersin 3:t 18 senttiä, mikäli oikein muistan. Ollaan silti ostettu nota pamparsseja koska asioidaan muutenkin Prismassa ja tykätään noista pampersseista enemmän...

Jaahas, pikkumies nukahti sitteriin. Taidan alkaa laittautumaan, josko suunnistaisi ihmisten ilmoille tässä jossain välissä. Mukavaa torstaita mammat ja muksut!

Huomenta

Yö meni niin pepulleen kun mennä voi, puolentunnin välein kiitinää ja ähinää.Ruoka ei kelvannu ja tutti kelpas sen aikaa minkä pysyi suussa. Oon ihan poikki...nyt lähden Leevin kanssa aamu-unille.

Tultiin juuri 3 kk lääkärineuvolasta ja terveeksi todettiin. Unohdin valittaa vuotavasta silmästä (johon lääkäri ei kiinnittänyt huomiota), kun silmäkulma aina välillä punottaakin.

Terveydenhoitaja myös kiinnitti huomiota pojan kakomiseen pöydältä nostettaessa ja kysyi, onkohan pojalla takaisinvirtausta. En ollut tullut ajatelleeksi, tai ollut edes tietoinen, että sellainen diagnoosi voisi olla olemassa. Pulauttelee nimittäin vielä monta tuntia syönnin jälkeenkin, mutta oon ajatellut että se on vauvoille normaalia. Tätäkään en sitten tullut kysyneeksi lääkäriltä...

Meillä oli kolme lääketieteen kandia tekemässä harjoittelua siinä ja jotenkin jäin vain seuraamaan niiden opiskelijoiden touhuja enkä tajunnut että olisi ollut tärkeä hetki ottaa esille ja kysellä asioita. Noh, pitää seurailla tuota pulauttelua. Meillä on kyllä suvussa refluksitautia, eli ei omena siinä mielessä olisi kauas puusta pudonnut.

Meillä myös varsin levoton yö. On varmaan taas joku kasvukausi, kun piti 2 tunnin välein nousta syömään.
Muuten on nukuttu jo monena yönä 4,5-5,5 tunnin putki ja sitten vielä 3-4 tuntia.

Tämä mamma siis on varsin väsynyt, pitäisi mennä päikkäreille, kun poika on pihalla unilla. Mutta on olevinaan jotakin omaakin tehtävää. Ehkä ne siirretään huomiselle. Toisaalta huomenna taas on muskari meillä ;)

Sarppa

pikainen merkkaus..yö meni meillä yllättävän hyvin, jaksuja kaikille joiden vauvat valvottaneet!! :hug:

mummu ja pappa kylässä, niin ei kehtaa kauaa olla koneella :D kunhan tulin huutonetin myyntitilanteen tsekkaan =)

Meillä viime yönä reenailtiin tuttia. Nyt leevi otti sen tutin suuhunsa ja luputteliki, mutta monesti ja monesti piti nousta laittamaan tuttia uudestaan. Nuuttiki itkeskeli ja piti peitellä useempaan otteeseen. Kolmen jälkeen oon oikeestaan vaan muutaman kerran torkahtanu. Mutta leevi heräs sit syömään vasta seittemän aikaan ja samalla sit jo aamutoimille. Mutta toivo heräs nyt tuon tutin suhteen, jospa se nyt sen oppisi!

Eilen leevi nukkui megaunet päivällä: 3,5 tuntia parvekkeella veteli eikä kertaaka inahtanukka välillä. Tänään on kans nukkunu tosi hyvin, kerran on joku inahdus kuulunu. 1,5 tuntia on jo uinunu. Pitää lähteä nyt nuuttia jo herättelemään, on hänki jo 2 tuntia nukkunu. Ei oikeen illalla asetu nukkumaan jos liikaa nukkuu päivällä. Nuutilla on kyllä yöuni nyt lyhentyny aamusta tunnilla, herää samaan aikaan kun myöki. Eli kyllä varmaan voi vähän pidempään päikkäreitä nukkuakki!

Tänään mennään illalla kyläilemään miehen siskon luo, pääsee serkukset pitkästä aikaa taas leikkimään! :)

Anzkuli ja Leevi 2kk 2vkoa 1 pv :heart:

Moro!
Meillä käytössä lidlin vaipat ja hyväksi on todettu,tällä hetkellä on koko 3.Käytiin just Ollin kanssa vaunu lenkillä,on ihana ilma :) Pojan kelakortti tuli ja kappas siinä oli nimi väärin..Olli Pekka vaikka Petteri piti olla,no pikaisesti soitin seurakuntaan ja onneksi asia selvisi ja Olli Petteri saa uuden kelakortin..meinasin jo säihkähtää :D Mulla on paikallisella kirppiksellä pöytä tämän viikon,vein tytön pieniä vaatteita,jotain omia mamma vaatteita ja jotain muuta sälää sinne myyntiin,sais vähän tasku rahaa :) mutta nälkä yllätti taas ja lähen tästä syömään :wave:

Moi!

Päikkäreistä...

Meillä tuo likka nukkui ennen aamupäivästä neljäkin tuntia ulkona. Nyt on viikon ajan herännyt viimeistään 2 tunnin päästä hirmu itkulla :( Osittain on unessa mutten saa enää rauhoittumaan vaunuihin. Sit valvoo max. tunnin ja pitää päästä takas nukkuu. Sit nukkuu hyvin kolmisen tuntia. Joskus on neiti ollut vielä 19.30 täydessä unessa vaunuissa, on jo pitänyt käydä hakee sisälle :D

Mulla ois kans hirmu innostus viedä kirppikselle vaatteita myyntiin.. Mut koitan odotella vielä parisen kuukautta että saan kaikki 62 cm pois käytöstä. Ja mulla on esikoisen entisiä vauva-ajan kesävaatteita ni vois mennä keväämmällä paremmin kaupaks!

maikki79: meillä kans jossain vaiheessa vuoti toinen silmä ja silmäkulma punoitti tosissaan! Koitin putsailla ja kuivailla usein, sit se meni ohi ihan huomaamatta.

Luminka

AAARGGHHHH!!!!!! |O Oskarilla tuollainen kiva tunnin raivari, suoraa huutoo eikä mikään auta. Vihdoin suostui syömään ja nukahti sänkyynsä. Suoraansanottuna pelottava kohtaus, eipä ole ennen tuollasta ollut. Mäkin olen ihan naatti... Oon Kasperin ja pienten kanssa keskenään täällä, mies ja Artturi ovat jäähallissa. Ei siis edes lohduttaja-apua saatavilla. valivali, sori.

Meidän Kasperilla vuosi silmä myös vauvana, todella useesti ja rajusti. Silmätippoja sai varmaan kolmeen otteeseen,mutta apua ei ollut. Tohtorit siihen lopputulokseen tulivat että Kassulla on ahdas kyynelkanava. Se meni muistaakseni joskus vuoden tienoilla sitten ohi. Katoin vaan että kyynelkanavan juuri pysyy puhtaana.

Yritän samalla kattella näkyykö Artturia telkussa, Ilveksen peli tulee siis Canaalilta ja Artturi yleensä tuolla kaukalon laidalla keikkuu...

Huomenna olis tarkoitus viedä isot pojat Hop Loppiin, täällä Tampereella on uus Hop Lop, ja se on käsittääkeseni suomen suurin. Pääsevät sinne purkaan energiaansa. Otan Wiltsun ja Oskun mukaan, koska meidän mukaan tulee "vauvakaveri" äitineen.

Nyt meen keskittyyn kahviini ja peliin. Moido!

Väsynyt HM

heissan mäkin tuun kantaa korteni keskusteluun=)

meillä eilen neuvola(ja shanti siis eilen 7ja puol vkoa)
paino:4555g(3200g syntyessä)
pituus:55,5(49cm,synt.)
pipo;38,5(34,5)
lonkat,sydän ym kunnossa ja lääkäri täti sanoi että kehityksessä(pään kannattelu ym ikäistään reippaampi :saint: )

mulla ei ollukaan sit ihan kaikki kunnossa=(lääkärin tehdessä tutkimusta mun yx arpi aukes hieman ja sanoi muutenkin et on ärtynyt se kohta,ja kipee olikin..ja seksiäkään ei siis olla viel kokeiltu ja hyvä niin kerta paikat vieli hellänä..kyllähän mulle niit tikkejä tulikin=(

VAIPAT:meillä pampersin 2 koko käytössä on tuo neiti niin pieni vielä=)

KÄÄNTYMINEN:meiän neiti kääntyy jo kyljelleen kun makaa selällään ja sit hassu jää siihen kylki asentoon kun ei tajua kättään ottaa aöta pois :saint: pari kertaa on menny käden yli kun on ollu kova vauhti kääntymisessä..ja äiti saa nauraa täällä=)
kovasti muutenkin jumppaa ja naureskelee....
IHOSTA:meillä tosi hyvä iho tytöllä,ollut koko ajan..nyt ehkä hieman karhea suun ympäriltä kun tunkee tota nyrkkiä suuhuun koko ajan ja kuola lentää :eek:

LEMPINIMISTÄ:meiltä löytyy varmaan sata mutta tässä osa: pikku-buddha,predator(kiukun tulles),pikkunen,nöpö,ja noh välillä se on vaan tyttö ja jos on oikeen kiukku tuulella niin isi saattaa kutsuu shantia isin pikku kakkiaisex=)

jaksuja kaikille me lähdetäänkin kylpemään=)

kelatkaa reilu kuukaus ni tonne tulee jo uudet marraskuun masun kasvattajat=)heheh pitäsköhän itekkin nyt nopee ruveta hommiin jos pääsis mukaan=)no joo jos mä nyt hetken malta ja annan ton pienen nauttia kaikesta huomiosta :heart: mul on jo meinaan kauhee vauvakuume!!

Oon tänään vähän surffaillut netissä tuon vauvojen refluksin tiimoilta ja tuntuis aika moni oire täsmäävän meidän poikaan. Se herätti miettimään, kun neuvolan terveydenhoitaja heti kysyi, että hetkinen, mikäs tuolla pojalla on. Tänään taas oli illalla syötön aikana ja jälkeen tosi kovaa kurlausta ja itkua, eikä muu asento kelvannut kuin sylissä pystyssä (eikä sekään rauhoittanut aluksi). Alkais tulla selitystä myös pojan kovalle aivastelulle, nenän/nielun rohinalle, koville itkukohtauksille imetyksen jälkeen, yölliselle ähinälle ja pulauttelulle tuntienkin päästä syömisestä. Onko hei teillä kenelläkään kokemusta vauvan refluksista? Miten diagnosoitiin ja minkälaista hoitoa haitte/saitte?

tietämätön: Mä myös koko ajan laskeskelen kuukausia että milloin sitten voisi alkaa harkita toista lasta. Olis kiva jos ikäeroa tulisi 2 vuotta, mutta näitähän ei tietenkään koskaan voi etukäteen kovin tarkkaan suunnitella...

Jaahas, nyt kaveri huutelee parvekkeelta.

maikki, meillä kanssa aikalailla noita "oireita" mitä kuvailit, oli esikoisellakin tosi voimakasta..oikeen kaarella maito lensi syömisen päälle. Mun käsityksen mukaan vaivaahan on melko yleinen ja harvoin sille mitään tehdään. Äääritapauksissa oisko joku tähystysleikkaus sinne mahalaukun suulle? Mutta tuo vaiva kai usein helpottuu lapsen kasvaessa.

Mun isällä on refluksia, ja oisko sekin sellainen joka kulkee suvussa..

eipä musta tainnut olla apua, mutta oon pitänyt melko tavallisena ja harmittomana, tosin KIUSALLISENA JA monia itkuja aihetuttavana vaivana!
korjatkaa vaan jos oon väärässä =)

Huomenta

nyt oli jo hyvä yö takana, Leevi söi nopsaan kehdesti ja kiltisti jatkoi unia. Itse näin painajaisia mutta pääasia että Leevi jo parempi. Nyt se räkäisyyskin jo poitsusta hävinnyt jospa oltais jo voitonpuolella.
Esikoisella tänään vapaa hoidosta, kaverin piti muksuinen tulla leikkiimut ovat tulleet mahatautiin niin eivät pääse,täytyy sit keksiä jotain muuta.

Tämmöistäpä tänne, jatkan aamukahvin juontia =)

maikki79, teepäs kokeeksi niin että marssit apteekkiin ja ostat Gaviskonia, anna sitä ½-1 ml per painokilo ja kokeile auttaako se pulautteluun (toki kestää siis jokusen päivän että auttaa). Jos siitä on apua niin voi hyvinkin olla kyseessä refluksi.

Wilma teki unienkat viime yönä, nukahti 21.30 ja heräsi aamulla hitusen vajaa 7 syömään ja nukkui pari tuntia senkin jälkeen! Oskari taasen heräili jo 4 aikaan nälkäisenä, mutta söi kiltisti ja nukahti uudelleen.

Tää oli nyt nopee kirjoitus, tarvii mennä valmistautuun Hop Loppia varten. Meillä kun lähteminenkin vie hyvinkin pari tuntiakin... :eek:

C U later

HM

Hari Mao: Kiitokset vinkistä, soitin heti varmuudeksi vielä neuvolaan ja sieltä sanottiin että ennen Gavisconin antamista terveydenhoitaja vielä keskustelee lääkärin kanssa (joka on paikalla ensi kerran ma). Kirjoittaa kuulemma reseptin annosteluohjeineen, kun on niin pienestä kyse.

Sanoi myös, että lääkärin pitää ensin sulkea pois että ei ole kyseessä mahanportin ahtauma, mutta meillä ei liene siitä kyse, kun mitään kaaressä lentäviä pukluja ei ole tullut, kakkaa on tullut ja paino on noussut koko ajan hyvin. Kyse on siis enemmän vauvan epämukavasta olosta ja - kuten helmi sanoitkin - melko yleinen, mutta kiusallinen vaiva.

Poika painoi eilisissä 3 kk mittauksissa 7160 g ja pituutta oli 63,5 cm.

Terveydenhoitaja sanoi lisäksi, että jos olisi korvikeruokinnalla, omneo voisi auttaa siihen takaisinvirtaukseen, kun se on vähän paksumpaa. Mutta meillä siis mennään rintamaidolla.

huoh, taas on koti vaan meidän... ;) oli mummu käymässä ja vaikka ihan kivaa olikin kun pääsin miehen kaa leffaan ja kaupoilla tuli käytyä, niin on se kyllä rasittavaakin.jotenkin tuntui etten ees poikaa kunnolla nähnyt näinä kahtena päivänä kun aina oli mummun sylissä ja menossa. ja joteski meni nää päivärytmin alkeetkin ihan sekaisin ja aina oltiin maitopulloa tuputtamassa pojan suuhun ja "nukuttamassa"... |O joooo vali-vali..pitäis olla kiitollinen vaan kun toinen tulee hoitaan muksua...

noonie+vilho 9viikkoa tasan

Huomenta!

Vitsit että olikin veemäistä lykkiä tuplavaunuja eilen kun ei auratraktori ollut käynyt... on kädet vähän hellinä nyt... Eilen oli Hop Lopissa kivaa, pienetkin pällistelivät värejä ja ihmettelivät ääniä. Isommat menivät pää hiestä märkänä koko 2 tuntia, saivatpa purkaa energiaa!

Hieman hankala kirjoittaa, Oskari ähkii sylissä ja vääntää kakkaa... :x Aromit sen mukaiset. Wilma vielä uinuu, hyväuninen tyttö.

Yh, pakko mennä pyllypesulle tän haisulin kanssa! käväisen myöhemmin!

HM

huomenta..
HM, itekin olin eilen pitkällä lenkillä ja kirosin sitten auramiehet maan rakoon, kun valitsin sellaisen reitin missä aura-auto ei ollut käynyt.. :kieh: saatika jos mulla ois ollut tuplat!! Mutta aattelin sitten vaan että kunto kasvaa kun hieman vastusta tulee :D

Nyt mietin mitä tekis kun pikkuinen menee päikkäreille (nukkuu kyllä jo pienen pätkän sohvalla)....esikoinen jäi kuten aavistelinkin eilen pappalaan yöksi. Mietin ensin jos menis uimaan, mutta tajusin että mulla on menkat..tai sen tapaiset, ärsyttävää pientä tiputtelua. :whistle:
Ehkä meen käymään kirpparilla, taaaaaas, jos tuolle löytyis 74vaatteita kun esikoisen vanhat näyttää liian nuhjusilta. Ja leipätaikinan tein jo kohoon. Sitten tietty kotonakin osi tätä iänikuista hommaa; pyykkiä ja siivousta, vaan kun ei kiinnosta. Pitäs tehdä supernopeeta pois alta hommat.
Illalla tai yöllä pikemminkin saatan lähtee baarissa pyörähtään, edelleen auki, katson mikä fiilis, löytyykö päällepantavaa, meneekö eelis kiltisti nukkumaan. Eilen oli melkein parin tunnin taistelu!

jaa, johan tuo nukkuikin, 10minsaa!! :wave:

Yhteistyössä