11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

Minä täällä myös! Onpas hiljentynyt kyllä tämä pino, noinkohan kaikki sit facebookiin siirtyvät... :( Minä kun mieluummin täällä olisin.

No, kuitenki... Eilen en taas koneelle kerennykkä. Aamupäivä kyläteltiin miehen siskon luona, kotiin tultiin 14.30 maissa. Siinäpä alkoi sit ruuan laitto ja pyykkiurakat. Leevin kans kävin alkuillasta torkkulenkillä kun pakkanenki lauhtui -11:een. Ilta meni hulinatunnelmissa, kaikki väsyneenä... Sit illasta mitattiinki nuutilta kuume ja 37.8. oli lämpöä, ilmankos hieman oli väsy! Tänään oli sit enää 37.1 ja melko pirtee poika on. Yskä tosin on kova! Tänään ei sit mentykä ulos tuon lämmönnousun takia. Mie kävin leevin kans taas unilenkillä ja nuutti isin kans jäi sisälle autohommin. :)

Meillä on nyt tainnu sit vakiintua tuo uus unirytmi leeville: nyt on viides päivä peräkkäin kun nukkuu aamulla vaan 1-1,5 tuntia ja sit päivällä "pääunet" 3-3,5 tuntia. Ihanaa! Voi kun jatkuiski näin! Siinä ois sit hyvä syy miunki aina lähtee illalla vielä vaikka lastenohjelmien aikaa pikkulenkille leevin kans että nukkuu vielä torkkuset että jaksaa sit iltaan saakka. :)

Eilen illalla oli meillä maitokiukkua mahottomasti. Leevi oli puol kasista eteenpäin tissiä vaatimassa koko ajan ja tuntui että tissit on ihan tyhjät. Sulatettiin sit maitoa pakastimesta, mutta ei sit jaksanukka enää kuin 40 ml ottaa lisää pullolla ja jaksoi kyllä nukkua ihan hyvin, vasta viiden aikaan otin aamusta sit syömään. Esikoisen aikaan oli ihan sama juttu tässä vaiheessa ja sillon pari viikkoa kun päivällä lypsin tissit aivan tyhjilleen niin alkoi sit pikkuhiljaa maitoa tulla enemmän. Koitan nyt ensin lisätä veden juontia, että jospa ois vaan siitä ollu kiinni, ei oikeen huvittais se lypsyrumba... Muutaman päivän jos tässä kattoo että miten tilanne etenee...

Nyt on molemmat pojat nukkumassa. Meidän pitäs isännän kans hieman suunnitella strategioita tulevaa varten kun huomenna alkaa hällä taas työt. Aateltiin että suunnitellaan vähän viikko-ohjelmaa että molemmille tulee sit omaa harrastusaikaa ja että perheaikaaki sit tulee varmasti vietettyä. Ollaan varmaan kaikki sillätavalla vähemmän väsyneitä ja ärhäköitä! :)

Anzkuli ja Leevi 2kk 1vko 4pv

Minäkii mieluumin tänne kirjoittelen joten et Anzkuli jää tänne ihan yksin =) kurjaa kun teillä sairastellaan.. :( Me ollaan toivottavasti parannuttu flunssasta! Itellä kyl vieläkii räkää tulee, tytöt jo ok.

Tänä aamuna mulla venähti unet tuonne 10 saakka :D Mies tuli esikoisen kanssa herättää... No, jaksaa taas illalla valvoa, pienin kun ei meinaa millään asettua yöunilleen ennen puolta yötä!

Ulkona pitäs koittaa käydä tässä iltapäivällä, molemmat tosin nukkuvat tällä hetkellä. Kunhan isompi neiti herää, otetaan vauva takapihalta mukaan ja palautetaa sinne takas kun ite tullaa sisälle =)

Heipsun-keipsun tännekin!!
Koko päivä mennyt aika hulinalla, oltiin melkein 5tuntia menossa; huutokaupassa ja syömässä käytiin., Tosin mitään ei mukaan tarttunut, oli liian rokokoota tms. mun makuun :/ Tykkäisin enemmän talonpoikaisesta..

Pikkuinen oli mun mukana. Ja isommat miehet oli pilkillä, kuten taisin jo eilen kertookin...en muista mihin mitäkin kirjoitan. Vauveli nukkui melkein koko ajan, välissä vaan imetin. Jaa ja nyt näköjään mentävä!! :wave:

Meillä on ollu piiiiitkäääää päivä kotosalla. Nuutilla ei oo ollu kuumetta, eli virtaa on riittäny. Ulos ei oo kuitenka menty, "lepopäivä" pidetty...joo...lepopäivä tosiaan. Kutsuttiin jo mummoki illalla käymään että saadaan vähän jotain sisältöä päivään että ei ihan hermo mee.

Leevillä on ollu tänään hankala nukkumispäivä, on heräilly vähän väliä. Aamu-unet oli vaan tunnin ja päikkärit 2,5h ja vähän väliä piti käydä hyssyttelemässä parvekkeella. Samoin iltaunet meni tosi myöhäks eikä sit kauheen pitkään kerenny nukkua ja taas meni hyssytellessä. Vaihdettiin tänään vaunukopasta makuupussihaalari pois kun alkoi mennä pieneks. Tilalle laitettiin isompi nuutin entinen toppahaalari, niin oisko se sit jotenki eri tuntunen niin on sit outo nukkua. Toivottavasti huominen menis paremmin.

Mutta iltapala-aika alkaa olla, riennän siis tuonne kyökin puolelle ennen kuin leevi on taas tissiä vailla!

Öitä mammat! :)

A + L

heippa

en minäkään halua tätä palstaa kokonaan jättää vaikka facebookissakin tulee pyörittyä!

meillä meni viime yö vähän pipariksi,tuntui että poika heräili koko ajan.nukkui illalla jostain puol kymmenestä kahteentoistakohan se oli.sit heräs ja valvoi melkein kahteen jonka jälkeen se perus eka yösyöttö klo 04./04.30, ja oli kuulemma lähes 2 tuntia hereillä(mies usei hoitaa tuon ajan syötön), sit kuuden aikaan poika nukahti ja venkoili jotenkin noin tunnin kunnes nousin sit sen kanssa.huoh,meinasin nukahtaa aamulla pystyyn |O
nyt oliki sitten illalla otettava taas ite päikkärit,kaks tuntia vaan välähti ohi!

höh,joko se viikonloppu nyt taas meni...ei "ehditty" edes vaunuilemaan tänään...no huomenna illalla sit paremmalla ajalla.

noonie+vilho

ehtoota...
istun täällä punaviinilasi kädessä =) Tehtiin päivällä pihviä, jolle tuli punaviinikastike, niin siitä jäi tietenkin viiniä ja siksi sitä juon lasillisen! :D (kaamee selitys, ihankuin tekisin suurinta syntiä...)

Molemmat pojat nukkuu. Mutta tuskin pienin vielä ihan yöunilla on.
Kiva viikonloppu ollut, mutta mua jäi myös harmittaan se ettei oo oikeen kunnolla kerinnyt lenkille. Siis arkena tulee aina lenkkeiltyä, mutta onko viikonloppusin sitten vaan niin paljon muuta?
Huomenna lupasin esikoisen kanssa mennä tuohon jäälle luisteleen. Iik! Kuinhan pysyn pystyssä!! Vauvan päikkäriaikaan mennään, jos hyvä ilma, eikä kai kovaa pakkasta oo luvattukaan...

helmi

Ehtoota!

Kyllä minäkin täällä sitkeästi aion pyöriä, vaikka facebookkiin sen kerhon teinkin. Tänne tulee kuitenkin pitemmälti kerrottua asioista, facebookissa käyn pyörähtelemässä sillon tällön.

Tänään olin Kasperin, Oskarin ja Wilman kanssa mummolassa, Artturi jäi isin kanssa kotiin. Herkuteltiin oikeen kunnolla, syötiin kahvin kanssa jätskiä ja omenapiirakkaa, vitsit että oli hyvää. Sen jälkeen oikeesti korvissa melkein kuulin kun läski vaan kasvo kropassa...
:ashamed: Illalla sitten kävin pikkulenkillä koiran kanssa, ehkä pari kaloria lähtikin. Toiveajattelua... Mulla tuntuu nuo ylimääräset kilot jämähtäneen tuohon keskivartaloon, maha on iso ja peffa levee. Kasperikin ystävällisesti tänään totesi että "äiti, koska sää meet lenkille kun sä oot noin läski." Lasten suusta sen totuuden kuulee...

Kaikki lapset nukkuu, pikkuväki kuukahti suihkuttelun jälkeen kun tallilyhdyt. Jospa itekin kohta kiipeis tuonne sängyn puoleen. Ehkä huomenna sitten jaksais oll apirteänä vauvakahvilassa.

Juu, nyt rupee pilkityttämään, eli sanon hyvät yöt!

HM ja uniset lapset

Iltaa taloon!

Koitin justiinsa leikata tytöltä varpaiden kynsiä ekaa kertaa... ompas vaikiaa! Tyttö kutiaa ja kiskasee jalan nukkuessa pois. Hereillä ei voi kuvitellakaan leikkaavansa, kun potkuleikit on niin POP tällä hetkellä. (Meinasin muuten kirjottaa että leikkelin varpaita...) Jollakulla hyviä vinkkejä leikkailuun?

NYYH - viimiset kuuskakkosen paidat pakkailin myös poies. Pieniä kaikki tyyni. Missä mun pikkuvauva on? Kauheeta kun pitää jo 74-senttisiä alkaa osteleen... vaikka jospa nuo kuuskasit kestäiskin kauan. Eihän lapset voi kasvaa niin nopeeta? Minkä kokosia vaatteita n. 1-vuotiaat käyttää?

Tänään oltiin antiikkimarkkinoilla vaunuilemassa. Ihana lämmin aurinkoinen kevättalvipäivä täällä!

Vaatteiden koot.. Meillä nyt pikkuhiljaa siirrytään 68cm. 62 menee kyl vielä, mutta isommassa koossa luonnollisesti enemmän pelivaraa =) Meillä esikoisella 68cm meni tosi pitkään, jossain tässä 3kk:n kohdalla otin käyttöön ja jonnekin 7-8kk ainakin meni jos oikein muistan! Meillä tyttö piti 1-vuotiaana 70-80 cm vaatteita. Noissakin kyllä riippuu paljon mallista, toiset on isompia kui toiset.

maotao, meillä yks vee käytti aikoinaan (muistaakseni) 80koon vaatteita!
ja joo, kauheelta tosiaan tuntuu, miten aika rientää, meidän poika on ens viikolla 3kk! :eek: ja 68 bodyt alkaa oleen aika nafteja..niin että tosiaan 74 saa kaivaa esiin. Se koko esikoisella olikin sitten pitkään käytössä.

Huomenta

Täällä ollaan edelleen kipeenä, Leevikin oli tänä aamuna räkäisempi kuin eilen :snotty: .
Onneksi kuitenkin syö hyvin, nukkuu hyvin ja jaksaa valvoa ja leikkiäkkin. Olen nyt nuita
maito määriä kirjoittanut ylös että pystyn seuraamaan lähteekö syöminen laskuun. Viimeksi kun jouduttiin sinne osastolle kun ei ruoka pojelle maistunut.
ja vielä ottaisin vinkkejä vastaan millä helpottaa toisen olo?
Sipulia ja valkosipulia on harson sisällä sängyn päädyssä yöllä ja ilman kostutin päällä. Itse kun menen suihkuun otan leevin höyryä hengittelemään Bumboon kylppäriin.

Vaatteiden koosta: meillä käytössä nyt 68cm ja jos samallalailla menee kuin esikoisella niin tämä koko mnee pitkään.Vuoden ikäisenä käytti 74-80cm.

keiju

Eräs ystäväni ystävä on tekemässä lopputyönään allaolevaa tutkimusta. Ottakaahan osaa, jos kiinnostaa.
sarppa

Hei,

Teen Master of Wine opintoihini liittyvää lopputyötä, jonka aiheena on alkoholittomat ja tavalliset viinit. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat raskaana olevat naiset sekä imettävät äidit. Mikäli tuttavapiirissäsi tai ystäviesi tuttavapiirissä on kohderyhmään kuuluvia ihmisiä, pyytäisin sinua ystävällisesti välittämään tämän tutkimuskutsun heille. Suurkiitos etukäteen tärkeästä avustasi!

Linkki tutkimukseen: http://www.webropol.com/P.aspx?id=288107&cid=62537136

Tutkimuksen aiheena on viineihin ja alkoholittomiin viineihin liittyvä kiinnostus sekä mielikuvat. Kohderyhmänä on raskaana olevat naiset ja imettävät äidit. Tutkimuksen kysymykset liittyvät osin viinin ja muiden alkoholituotteiden juontiin, mutta tutkimus ei ota kantaa alkoholin juontiin raskauden tai imetyksen aikana. Tutkimukseen toivotaan vastauksia alkoholia juovilta ja niiltä jotka eivät sitä juo. Tutkimuksen kaikki vastaukset kerätään nimettöminä ja käsitellään luottamuksellisina. Yksittäisiä vastauksia ei julkaista. Kysymyksiin vastaaminen kestää 10 - 15 minuuttia.

Lämmin kiitos avustasi!

Tuomas Meriluoto
040 523 9530

Leevillä oli taas aivan loistoyö! Tankkaili illalla ihan urakalla tissillä, nyt ei tuntunu tissit tyhjiltäkä. Sitpä nukkuiki 6.08 saakka, söi ja jatkoi vielä 7.30, sit herättelin että keretään ulkoilemaan. Mutta eipä sit ulos mentykä, kun nuutilla oli vielä hieman lämpöä. Ja yskäinen on. Askarreltiin sit leevin aamu-unien aikaan. Ja nyt taas pojat yhtäaikaa unilla! Mie join tuossa kahvin ja "pikku"biitin jätskiä otin (onneks oli sentään kevyttä...). Kyllä tää on niiiiiin tärkee tää iltapäivän rauhan hetki.

Tänään leevinki kans leikittiin tuossa lattialla, niin alkaa ukkeli jo ottaa leluista kiinni ihan kunnolla. Aamulla otti monta kertaa lelukaaren leluja käteen ja nyt piti helistintä pitkät pätkät. Lelua kun näyttää niin heti ojentuu kädet keskilinjaan, mutta ei oikeen tuo syvyysnäkö vielä pelaa kun ei osu ihan oikeelle kohalle sit ottamaan kiinni. Mutta ihana seurata ja opetella uutta pienen kans. Päätään ei oo mahallaan kauheesti kannatellu vielä, mutta tänään alkoi seki sujua jo paremmin, terhakasti kurkisteli leluja mahaltaanki!

Mutta nyt meen pläräilemään elloksen sivuja, kun tuli joku tarjouskuvasto! :) shopshop!

Anzkuli ja Leevi 1kk 1vko 5pv

oltiin ulkona pari tuntia, tehtiin lumihommia ja kasattiin lumilinnaa..mentiin ulos 10.30 kun vauva alkoi nukkuun ja nukkuu edelleen, me syötiin esikoisen kanssa ja nyt laitoin hälle piirretyn pyöriin, on niinkuin päivähuiliaika myös täällä! :) Kuten anzkuli totesi, oma hetki ihan itekseen on vaan niin tärkee jaksamisen kannalta!

Tänään ois suunnitelmissa mennä hiukan salille vetreyttään niskoja (jotka ihan jumissa), ja siitä ruokakauppan. Täytyy tähdätä niin että pikkuinen on silloin toisilla pidemmillä unillaan, niin ei ukko ole ihan purjeissa jos sillä on vähän itkuinen olo. Joskus jo huomaan että äitin syli on välistä se ainoa paikka joka helpottaa oloa, aina toki ei auta sekään.

Mulla on niin niskat ja selkä jumissa, oon koittanut venytellä. Vähän tulee parempi ol. Tarvinee varata aikaa hierojalle. Sitten sellaista kyselen: KUIVUUKO TEILLÄ MUILLA IHO NÄIN TALVELLA? ja suu ja silmätkin? Mulla silmät vaatii tällä hetkellä kokoajan tippoja, aamulla on välillä ihan muurautunut umpeen ja punaiset ja sattuu kun avaakin ne. On niin kuiva sisäilma. :/ Pitäis juoda ihan hirveesti! Kun tietty imetys vielä vie musta vikatkin nesteet :LOL:

nyt pienimies huutelee....moikka!

Iho kuivaa mun mielastä enemmän ku aikaisempina vuosia ja silmätkin on niin kuivat ettei voi piilareita käyttää.

Meillä ollut tänään sisäpäivä kun ei viitti Leeviä lähtee ulos viemään ja Sen kyllä huomaa tuosta isommasta ettei ole ulkona käyty |O .Onneks mies pääsee kohta ja tulee hakemaan isomman mukaansa salille, niin minä saan hetken huokaista.

Pakko keittää kahvia että jaksaa loppupäivän...

Moi!

Tänään oltiin vauvakerhossa ja nyt pikkuset vetelee unia. Rankkaa hommaa tuo leikkiminen ja laulaminen. pesukone pyörittää lastenvaatetta, saatiin lahjoituksena jätesäkillinen vauvojen vaatetta, suurin osa oikein hyväkuntoisia niin niitä nyt sitten pyöritän tuolla. Ihan kiva, ei tarvi ostella mitään vähään aikaan!

Iho kuivaa myös täällä oikein rytinällä, iltasin saa dipata ittensä rasvaan että saa nukuttua. Oon huomannut että Wilmalla ja Oskarillakin on talvikuiva iho, kuten välillä isoilla pojillakin. Tiirailen lasten ihoa aina suurennuslasin kanssa koska mun miehellä on psori niin oon vähän skitso ettei sitä tulis lapsille. So far so good.

Ulkona on muuten ihana ulkoilukeli, oikeen nautin kun kerhosta kotiin päin tultiin ja ulkona oltiin. Lunta tippui hissuksiin ja muutama pakkasaste. Tosin ois kiva jos nuo jalkakäytävät aurattais niin ei olis tunnetta että työntäs naapurinkin lapsia samalla, hieman raskasta siis...

Jaahasten, Wilpuri heräilee hiljalleen. Onkos teidän vauvoilla lempinimiä? Täällä on jos jonkinmoista, Wilma on Wiltsu, Wilpuri, pikkumimmi, Oskari on Osku, Mähköfantti, Möhkis, Patukka... jne. Rakkaalla lapsella monta nimeä...

Mutta nyt hei!

HM ja ipanat

Moi!minäkin kävin liittymässä facebook yhteisöön..aika vähän tulee sielläkin kirjoteltua,niinkuin täällä palstallakin..kädet on nyt täynnä työtä ku on vauva,kouluhommat ja vielä kotihommat hoidettavana.Aina ku ehdin ja jaksan käyn lukemassa ja merkkailemassa kuulumisia.Sellainen kysymys,että kuinka paljon teidän vauvat ovat lattialla peiton päällä päivittäin?me ei olla paljon vielä Ollia pidetty ku meillä vetää tuolla lattialla niin pirusti..nyt meen iltakahville :)

moikka pitkästä aikaa 2kk neuvolakuulumisia tältä päivältä painoa 6570g pituutta 60cm ja pipo 40,8 timpasta on tullut söpö minitankki kaksoisleukoineen lisämaitoa menee semmoinen desi vuorokaudessa joten hyvin riittää tuota omaaki maitoa terkka oli sitä mieltä että kyllä se kasvu tasaantuu ku alkaa liikkuun =)

iltaa!

iho kuivaa mullakin tänä talvena enemmän kuin esim.viime talvena, mulla on atooppinen iho joten on nyt aikas pahana. Vilholla myös kasvot ja pää kuivaa, oon joitakin kertoja rasvaillut, ne muuten ne pienet näpyt alkaa häipymään.

tänään poika on ollut oikein tyytymätön kaikkeen, mikään ei oo ollut kauaa hyvin.yölläkin heräili kolme kertaa ja kaikki pienimmätkin unirytmin tapaiset on taas ihan hukassa.

täytyy nyt kehua niitä bumgeniuksia, on ollut ihan loisto-ostokset! ei vuotanut ohi edes ekalla käyttökerralla! :) pitänee ostaa lisää, kai sitä jostain sen verran rahaa repii...

hei nyt ihan tyhmä kysymys: kasvaako imukyky kertakäyttövaipoissa kun koko kasvaa, siis onko seuraava koko esim. liberon jostain newborneista imukykyisempi? mietiskelin vaan kun meillähän mennään vielä osittain kertakäytöillä ja vilhon peffa kyllä menee ihan näppärästi vielä niihin ekoihin newborneihin mut pissaa niin hirveitä lasteja että ei oikeen tunnu imuteho enää riittävältä...
jahas, oiskohan tää nyt sitä yöunta, täytyypä mennä kokeilemaan josko onnistuisin saamaan tuon nukkuun nyt omassa sängyssään.. :wave:

noonie+vilho

huomenta!
noonie: juuri noi nmä sen käsitän, että kyllä kasvaa kun pissamäärätkin kasvaa. Meillä piti suht pian jo siirtyä niistä pienimmistä pois kun ei riittänyt imuteho! Nyt ollut n.2kuisesta saakka lidlin 4-9kiloisten vaippa käytössä, eikä valskaa tms. Erinomainen hinta-laatusuhde.
Koita seuraavaa isompaa :)

mulla ois taas omaan itteeni liittyvä kysymys: MIKÄ MULLA VOI OLLA KUN VARPAAT NYT ARAT/KIPEET? enkä oo mitenkään uusille kengillä kipitellyt tms.? JOs joku viisas tietäis mistä johtuu....yksi varvas jopa kynnen vierestä hieman punoittaa...
höh, on mullakin vaivat...silmät kuivuu päähän, varpaisiin sattuu kun kävelee, mitäs vielä sitten seuraavaksi! Jos se on niin että kun kolmekymppiä häämöttää niin saa kasan vaivoja kaupanpäälle! :/

helmi

Huomenta!

Pikkuiset menivät yöunille 21.30 ja heräsivät syömään 5.30, sitten vielä pari tuntia unta. Tää on kiva näin. :D

Helmi, mulla on kanssa välillä sellasta että varpaat on kipeet, kosketusarat ja punertavat. Mä olen pähkäillyt että saattaa johtua siitä kun pitää jalassa sukkaa, mahdollisesti useatakin niin varpaat hautuu, ts eivät saa tarpeeksi happea. Siksi yritän aina kotona ollessa olla ilman sukkia ja rasvailen jalkoja usein. Se on aika ikävää, välillä on tosi aratkin. Mutta ei vaikuta siltä että olisi mikään kynsivallintulehdus tms.

Isot pojat jäivät tänään kotiin, kumpikaan ei kertakaikkiaan jaksa lähteä viemään tarhaan! Tänään on muutenkin kauheesti kaikkea tekemistä niin kai nuo voi hyvin tuossa omassa pihassa leikkiä. Huomenna menevät taas kun menevät luistelemaan.

Pitäs viedä vauvoja aamupesulle, jumppailevat tuossa matollaan. Ovat nyt ymmärtäneet sellaisen asian että kun kättä tiettyyn suuntaan heilauttaa niin saa roikkuvat lelut liikkelle. Se vasta hauskaa onkin, huiskivat jumppamattonsa leluja pitkän pätkän ja nauravat! Eilen Oskari keksi uuden leikin, herra nyrkkeili isänsä varpaiden kanssa ja voi sitä naurua!

Mutta joo, nyt sinne pesulle... Have a nice day.

HM kera :heart: :heart:

Huomenta

Flunssa edelleen jatkuu, itellä jo huomattavasti parempi olo mut Leevilla tais lähtee räkä viime yönä kunnolla liikkeelle. Vaikee imee sitä rakaa pois ku kuitenkin itelläkin vielä hieman tukkoinen olo.

Vaipoista: noin minäkin sen käsittänyt että kun koko kasvaa niin imukykykin. Meillä käytössä nyt pampersin 3 mutta pääasiassa 4 kun kolmosia vieläkaapissa niin käytetään ne loppuun ja sit aletaan käyttää päivälläkin 4 mitkä nyt yöllä käytössä.

Yhteistyössä