11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*

Pikainen huomen!

Yö mennyt vähän persiilleen, kumpikin vauva on velvoskellut tuosta kolmesta lähtien. Nyt sitten tyytyväisinä tuhisevat...

Mies on ollut kummallisen innokas lakanahommiin, jatkuvasti koskettelee ja halailee. Mutta se on ihanaa! Mulla vuoto loppui pari päivää sitten ja kokeiltiin petihommia sen jälkeen, ja ihan kivaa oli... ;) :D

Nyt rintapumpulle. Tulen tuonnempana kertomaan eiliset neuvolakuulumiset.

HM ja piiperöt
 
Huomenta!

Täällä silmät ristissä... Kauheesti väsy painaa! Yöt menee pätkissä, ihan ok tosin 3-4 tunnin välein on herätys eli pari syöttöä yön aikana ja kuuden kieppeillä on usein ollu aamulla nälkä Leevillä niin ollaan sit jo noustu aamupesuille siinä vaiheessa. Monesti onki jaksanu sit jäädä valvomaan ja käyny unille sit ysin maissa uudestaan kun isi ja nuutti lähtevät ulos. Mieki oon sit yleensä nukkunu. Tänään jatko unia aamupesujen ja syönnin jälkeen eli äitilläki jää tänään aamupäiväunet väliin. Oon nyt sit tehny kotihommia ja istunu koneella. Koitan sit nukkua päivällä.

Mie myös nautin vauvan hoitamisesta ja vauvan kans olemisesta nyt jotenki eritavalla ja enemmän. Mutta toisaalta miusta tää arki on paljon raskaampaa vaikka mies onki kotona. Kuitenki on se esikoisen päivärytmi ja ruoka-ajat mitä pitää noudattaa ja kotihommia on enemmän kuin esikoisen aikaan. Nuutti kun oli vauva niin pystyttiin elelemään täysin vauvan rytmissä, mutta nyt pitää ottaa paljon muutaki huomioon.

Voi olla että yritän liikaa huolehtia kaikesta taas, pitäs varmaan vähän löysätä. Eilen oli hieman semmonen alakulopäivä. Ja tosi väsyny ja turhautunu olo. Semmonen että ei oikeen jaksa kiinnostaa... Vissiin jotain babybluesia pukkaa. Ja ihan varmaan univelkaa myös.

Mulla on alapäässä kans painetta ja turvotuksen tunnetta. Kauheen pitkään ei jaloillaan jaksa olla. Vaunujen kans lenkkeilemään tekis kovasti mieli, samoin kaupungille kenkiä kattelemaan ja varmaan jotkut housutki tarviisin kun ei nuo entiset oikeen mahu. Hyvin on kyllä paino pudonnu, tällä viikolla on joka päivä ollu puol kiloa vähemmän kuin edellisenä päivänä. Viis kiloa ois vielä jäljellä, kymmenen on lähteny. Kyllä tää imetys on tehokasta! :)

Leevi on alkanu nyt syödä paremmin. Pienempänä nukahti helposti tissille ja piti herätellä välillä ja syöttää molemmat puolet kerralla. Nyt jos syöttää molemmat puolet niin kohta pulauttelee osan pois. Eli koitan nyt siirtyä yhen tissin taktiikkaan! Maitomäärä on vissiin kans lisääntyny kun on pitäny välillä lypsää. Vaipoissaki pitää siirtyä nyt newbornista miniin kun ei yöllä varsinka enää riitä imuteho. Muutama pikkuvaippa on enää jälellä, käytetään ne päiväsaikaan pois.

Seksihaluista: olettaisin että miehellähän haluja on! Hän ei kuulemma vilkaissutka alakertaan kun vauva oli tulossa ja ihan hyvä niin. Miulla ei oo haluja yhtään. Väsyttää kauheesti ja muutenki tuo alapää ei vielä tunnu yhtään omalta, niin en halua sinne mitään ylimäärästä tavaraa. Annetaan toipua kunnolla ensin, vuotoaki vielä vähän tulee. Saapi ukko odotella. Esikoisen aikaanki ooteltiin tosi pitkään ja silti meni vielä pitkään ennen kuin kivuitta sujui, tosin sillon repesinki vähän enemmän.

Eilen kävin varaamassa ristiäispäivän, 28.12. Saatin tosi hyvä pappiki jonka oisin halunnu jo esikoiselle mutta hän oli sillon välillä opettajan työssä. Nyt hän on palannut pikkupätkäks töihin ja hänet on nyt sit varattu! Jee! Kirkolla samalla kävin esittelemässä leeviä sit pitkin poikin (oon ollu kirkolla töissä ja monessa mukana vuosikaudet aikasemmin niin tuttuja siellä riittää). Kiva oli vähän nähdä ihmisiä!!

Tulipas taas kunnon sepustus. Sitä kun harvoin kerkeää koneelle...

Anzkuli ja Leevi 12 vrk
 
Huomenta!

Viime yö meni kivasti. Jos olisin itsekin mennyt ajoissa nukkumaan. Olisin saanut kunnon yöunet nukuttua . Mutta, kun ei väsyttänyt! Neiti joi viimeisen kerran eilen klo 22.15 ja seuraavan kerran heräs syömään klo 4.15! Sitten 6.25 ja viimeksi klo 9.00.

Tänään olisi tarkoitus, että ukko lähtee äitinsä ja tyttöjen kanssa mökille. Mie lähen Tessan kanssa vaunuilla käymään Prismalla. :D

Tänään pitäisi varmaankin ruveta jo miettii ristiäispäivää ja kummeja. Pappikin pitäisi päättää.. Se on ongelmallinen tilanne. Itse tiedän papit.. Itsekin, kun oon ollut 15-vuotiaasta lähtien srk:n jutuissa mukana. Nytten jo toista kautta nuorisotyön johtokunnan jäsen.. Ja nyttenkin oon suunnittelemassa naisten päiviä. Pappi, joka kastoi Suvi-Tuulin, niin on vapailla.. Ainakin ens vuodenkin poissa. Joten en häntä emme voi ainakaan saada, harmi.

Mutta nyt jatkamaan! :wave:
 
Täällä ihanasti lunta tiputtelee taivaalta:) Kummasti piristää kun on valkea maa!
Pitkästä aikaa olen vaavin kanssa kehdestaan kun vanhin on eskarissa ja toiset lähti ukin matkaan ulos.. ihana rauhan kahvihetki tulossa! Meillä isäntä tekee yövuoroa niin päivät minulla menee nopsaan ipanoitten kanssa puuhatessa ja eskarissa kuljettaminen on oma hommansa! Onneksi matkaa on aika vähän niin helppo lähteä mutta näin talven alla tuo pukeminen keljuttaaIllat sitten ollaan koko porukan voimin yhdessä- vaan ressaavaa se on tuommonen yötyö--- JOULUA JO ODOTELLAAN! Muutenkin tunnustaa että aika menee LIIAN nopeasti kun meidän vaavikin on jo melkein 6viikkoa vanha! Teillä on täällä ollutkin kaikenlaista puhetta erilaisista jutuista.. meillä on tuti on ollut jo sairaalalta lähtien vaikka Kys.llä eivät sitä taida muuten tarjotellakkaan jos ei oma ole mukana, mutta meidän poju kävi ensin teholla niin siellä olivat jo antaneet ja jäi sitten vierihoito-osastolle asti. Rinta maito riittää hyvin määristä en tiedä mutta topakasti poika kasvaa ja maitoa tulee.. minusta se on niin ihanaa ja helppoa:) Kaikille hyviä vointeja ja vauvan tuoksuisia päiviä:)
 
Huomenia!

Meillä on yöt menny jo ihan kivasti... neiti syö illalla 10-11 aikaan, sitten aamuyöstä kerran ja lopuks viellä aamulla kuudelta-seittemältä. Viime viikolla viellä tuppas vlvomaan yöllä parin tunnin pätkiä, mutta nyt on siirtänyt valvomisen iltaan - ihanaa!

Välillä jos oon ollu väsynyt, mies on hoidellut vaipanvaihdot yöllä, että saan pysyä sängyssä vaan makoilemassa. Se on kyllä auttanu väsymykseen.

Multa tulee tosi hyvin maitoa, vähä liikaakin. Pari päivää ehdin vaan kärsiä polttelevista rinnoista, kunnes tisut rupes omatoimisesti ruiskuttelemaan liiat maidot pihalle... nyt sitte nukun pyyheliinan kanssa ja kuljenpäivät tupla-liivinsuojin. Eilen imettäessä sattui aika hauska juttu, kun Matilda rassu oli irrottanut tissistä ja mä katselin jonnekin muualle, niin rinta oli ruiskuttanut vauvan naaman ja otsatukan itsekseen täyteen maitoa... siinä tyttö sitten muikisteli, kun hänen herkut meni ihan ohi suun...

Painosta: Mulla 14 raskauskilosta jäljellä vaan 4-5! Oon ihan yllättyny.

Maidon pumppauksesta kysymys: Meillä on tähän asti menty ihan täysimetyksellä, mutta vastaisuuden varalle haluisin, että vauva oppis myös pulloon, kun tulee tässä menoja ja muuta. Miten kannattaa "pumppausharjottelu" alottaa ja tottuuko vauva helposti pulloon.
 
Onko hyviä ideoita, miten saisin meidän pojan tukkoisen olon paremmaksi?
Nuhaa se lienee, ei niinkään räkää valu, mutta poika rohisee ja on varsinkin heräämisen jälkeen varsin tukkoinen.

Aamulla käytiin iskän kanssa suihkuttelemassa ja "haukkaamassa" höyryä" kylppärissä, mutta ei viitsisi aina kylpyhuonetta höyryttää, kun tukkoisuus pahimmillaan. Onko muita konsteja tai ideoita, mitä voisimme kokeilla?
Miten muut olette höyryttäneet pikkuisia tarvittaessa?

Sarppa ja Sulo 17 vrk
 
sarppa: Laita pyykit kuivumaan makuuhuoneeseen, on meillä ainakin auttanut. Ja sängyn päätyä vähän koholle. Sitten oon tehnyt myös niin, että sipulia olen silpunnut lautaselle pinnasängyn alle tai sitten pieneen pussukkaan roikkumaan sänkyyn.. Silloin kyllä pienoinen tuoksu tulee huoneeseen, mutta nenä on kyllä vauveliiniltakin auennut.
 
Huomenta,tai no päivähän tuo on jo. :D
Meillä ei ole ollut mitään ongelmia öitten kanssa.Tyttö herää 2-3 kertaa syömään ja nukkuu pitkälle puolille päivän,saa itsekkin nukkua sitten pitemmälti.
Nyt nukkuu tyytyväisenä isi ja tyttö makkarissa.:)

Täällä ei olla peiton kulmaa hirveemmin uskaltanut heilutella kun on vielä nuo tikit ala päässä ja ajateltiin odotella jälkivuodon loppumista,ei tule sitten niin kauheaa siivoa. ;)
Miehellä pysynyt halut entisellään vaikka olikin silitellyt tytön päätä ennen kuin toinen ollut täysin ulkonakaan.Vaikka itselläkin oli muka päätös ettei se sinne kurkistelisi,mutta synnytys hommissa en huomannut lainkaan kyseistä tapahtunutta.

Ajateltiin tänään käydä kaupungissa mutkin kun mies tarvitsee jotain kaapelia niin ajateltiin sitten käydä pienokaisen kanssa moikkaamassa tulevia kummisetiä.

Mies keksi aivan täydellisen nimen neidille eilen,Nelli Maria!
Maria nimi on ollut jo minun puolelta neljässä sukupolvessa ja jatkuu edelleen. :)
 
Täällä myös huonon yön kokenut |O
Pääsin yhdentoista aikaan nukkuu kun olin syöttänt vauvan. Hetken torkahdin kun isompi aloitti huutokonsertin huoneestaan :eek: Pari kertaa kävin ja sit loppu. Seuraavaks vauva heräs syömään yhden maissa ja siinä samassa isompi jatkoi taas...
Hetken löi pää tyhjää et miten hoidan homman, ei muuta ku vauvalle pullosta eka maitoo ja sit huutelija hiljentämään... Pari kertaa piti näin tehdä kunnes isompi hiljeni hetkeks et uskalsin imettää :D Pari kertaa vielä piti käydä laittamassa takas peiton alle. Sit loppuyön vauva heräili syömään parin tunnin välein. Onneks esikoinen nukkui puoli ysiin aamulla et sain ittekin nukuttua vielä aamusyötön jälkeen.

Tuun kohta jatkaa, vauva taitaa herätä!
 
Sarppa: Ootko kokeillut keittosuolatippoja mitä apteekista saa? Meillä mennyt kohta koko purkki, vieläkin lähtee vauvalta yöllä oikein paksua räkää :| Tipat laittaa tän ainakin hyvin aivastelemaan, ja siinäpä samalla räkä tulee pois :hug:

Maotao:
Heh, tuo on tuttua että vauva pääsee kastumaan :D Mua ärsyttää kun just on saanut kaulan alta putsattua, niin sitten suihkuaa suoraan kaulamakkaroiden alle maitoa :headwall: :D

Meillä meni tänäänkin aamupäivän ulkoilut ohi :( Vauva nukkui 11 asti. Sit kun sain syötettyä, olikin pian isomman ruoka-aika ja nyt siis jo nukkumassa (molemmat). Höh, ois ollut kiva ilmakin! Pakko käyttää isompaa edes iltapäivällä, siihen mieskin ennättää heräillä. Jos itse kävis, vois tehdä raitis ilma hyvää =)
 
moikka,
ja taas sain kuulla mieheltä olevani niin kärttyinen :whistle: :kieh: (kumma juttu)Mistäpä tuo mitään tajuis kun puuttuu sellainen kyky kuin empatia.
Se siitä.
Tultiin juuri vasta kotiin. Oltiin neuvolassa, kaikki hyvin. Painoa jo komeat 4660g, eli sellainen 300g tullut taas viikossa :D KOvin kehui poikaa tarkkaavaiseksi.
Sitten käytiin työkavereita moikkaamassa, ja ne oli hommannut vauvalle muumiaterimet. (joku oli pannut korvan taa, kun joskus olin puhunut että ois kivat) Ja mulle oli gerbera-kimppu. Innokkaina ihailivat vauvaa ja sylejä oli tarjolla.
Sitten esikoisen hain tarhasta ja oltiin 1½tuntia ulkona. Ihana kun alkoi lunta leijaileen maahan, nyt on vähän valkoistakin. Kumpa tuis lisää ja pysyi pikkupakkanen.

Nyt kattoon jos pikkumies jo heräis vihdoin syömään, 12.30 oli viimeksi tissillä..Miksi ei öisin nuku näin hyvin??? Aamupäivälläkin nukkui 4tuntia. Onneksi sain itsekin nukuttua 2tuntia silloin.

 
Mä sain todistuksen kyllä likan syntymästä ja tiedot synnytyksen kulusta yms kotiin.. sekä sellasen paperin missä tulee huoltajuuteni esiin...

Helmi - Juu kiva oli kyllä tutii,saannut melkein kokopäivän tehdä taas ja yö syöttö niin kyllä se taas verottaakin,mulla kun on epilepsia niin täytyy välillä nukkuukin tai se alkaa tökkii kamalasti.
 
Meille on tota rotavirus rokotetta mainostettu ja kyllä sen meinasin ostaa, juuri meinasin että huomenna soitan neuvolaan että haluan sen reseptin niin voin ens neuvolaan ottaa sen mukaan sit.

Tää päivä menny ihan mukavasti paitti että Leevi ollut kovin itkuinen kun on ilmaa mahassa, kävin apteekista ostamassa sellasia tippoja (ei kuplaton vaan vastaava) niin nyt on sit helpottaneet.
Oltiin ilta siellä kaverilla leikkimässä ja oli kyllä mukavaa, Juusolle oli kavereita ja mulle aikuista seuraa. =)

keiju
 
iltaa..
HM, joo huomenna tavataan!!!! :D :D Kivaa!! Pappa hakee esikoisen 10 aikaan uimaan ja on sen kanssa siihen kunnes pääsen "asioilta"..

Vauveli heräsi sitten siinä vähän ennen kuutta ja kylvetettiin ja sitten tekikin aikamoiset kakat!! Tulikin parin päivän tuotokset, jos nyt ois vauvallakin helpompi olo kun vatsa on toiminut. Nyt on lisäksi ollut hereillä..niin mennään samaan aikaan nukkuun.

öitä!!!
 
Tänään onki ollu mukavampi päivä. Aamupäivällä Leevi nukkui 10.30 saakka ja mie tein ahkerana kotihommia vaikka ois kyllä pitäny nukkua. Niin ja täällähän kävin kans kirjottelemassa. Mutta sain vastailtua viimesiinki sähköpostionnitteluihin, samoin facebookissa kävin pari viestiä kirjottamassa. Viikkailin pyykkejä, pesin uutta, kävin varastoon viemässä tavaroita, keitin kiisseliä nuutille, soitin vuokranantajalle ja parit muutkin rästipuhelut, laitoin huutikseen kohteet uudestaan myyntiin, ompelin nuutin haalariin uudet kuminauhat...vieläkös muuta...ei varmaanka...

Sit ukkeli heräs ja jakso valvoa reilun kolme tuntia. Isiki vietti tänään pikkumiehen kans enemmän aikaa ja mie olin sit nuutin kans. Iltapäivällä käytiin sittarilla nuutille talvikengät ostamassa - huomenna on pakkaspäivä! Leevi jatkoi sit uniaan ja mie kerkesin laittaa ruuan ja vielä nukkuakki sen jälkeen reilun tunnin. Ukkeli vetäs neljän tunnin unet siinä. Sit jaksoiki loppuillan valvoa ja tuossa 21.30 sain nukkumaan.

Mie kävin tänään saunassa ja tässä ykkösolutta lipitän. Nukkumassa pitäis jo olla... Mutta se on nyt seuraavana ohjelmassa. Toivottavasti sais kunnon unet! Aamulla onki miun vuoro lähteä ulkoilemaan nuutin kans ja isi saa jäädä vauvelia hoitamaan. Toivottavasti heräis syömään ennen kuin lähetään, mutta jos ei herää niin pitää sit lypsää ja isi saa antaa pullolla.

Anzkuli ja Leevi
 
Täällä se mie vain kukun.. Ei väsytä pätkääkään. Just katottiin ukon kanssa prison break.. Ja pitäisi kai sitä tuonne makkarin puolelle siirtyä.. Tiedä sitten, miten Tessa päättää herätä. Eilen hän nukkui mielettömiä pätkiä.. Ja maitoakin meni eilen vain 4,9 dl.

Jospa nukkuisi yönkin kunnon pätkissä :D.

Tänään (heh, sitä kun ollaan jo torstain puolella) ajattelin lähteä käyttää neidin pihalla. Lähetään vaunuilemaan, jos on vain hyvä ilma. Ettei tuule niin paljoa.
Ensiksi pitää vain eilisen päivän pyykit laittaa lipastoon ja yksi koneellinen pestä lisää vauvan vaatteita. Katsotaan mahtuvatko kaikki edes lipastoon.

Mutta nyt hampaat pesemään ja nukkumaan! Hyvää Yötä & Kauniita Unia Kaikille! :wave:

Red Dragon & Tessa :heart:
 
Huomenta taas!

Ihana olo kerrankin kun Maya nukkuu... eilinen meni niin etta nukkui tosi vahan ja kitisi paljon, ja yolla sama juttu. Olo oli niin arsyyntynyt etta tana aamuna paatin pumpata ja syottaa pullosta, kun en vaan jaksa kokoajan yrittaa syottaa kun toinen ei saa kunnon otetta rinnasta. Seuraavalla syotolla ois tarkoitus kokeilla nyt sit niita rintakumeja. Toivottavasti auttais!! ipp
kan
Pitais varmaan itekin olla nukkumassa nyt mutta en malta, kivaa kun sai vihdoinkin vahan lueskella naita teidan juttujakin. Helpottaa taas tosi paljon kun lukee miten samanlaisia "ongelmia" muillakin on ollut. Meille neuvolan tati maanantaina sanoi etta vauva ei sais olla hereilla pidempaan kuin TUNNIN kerrallaan!! Siitapa meille sit huolta, kun maya valvoo valilla 4 tuntia putkeen... paivisin ja oisin. Mutta kun muille oon puhunut niin ovat kaikki sanoneet etta ei kannata kuunnella moista tatia. Harmi vaan etta sen saman tadin vastaanotolla on kaytava seuraavat pari kuukautta!

halusin siis kirjoittaa viela vahan siita synnytyksesta. En varmaan jaksa kunnon selostetta, mutta nain se suunnilleen meni:


Lauantaina siis alkoi supistella kovasti, ja kipeasti, mutta valit vaihtelivat 10 ja 20 min valilla. Yolla klo 1 oli saannollisesti vajaa 10 min valein joten soitettiin synnarille ja lahdettiin naytille. Siella tarkistettiin ja olin vaivaiset 1cm auki joten lahetettiin taks kotiin unilaakkeen ja sarkylaakkeen kera.
Kotona supparit paheni ja oli tuskasen kipeita, sarkylaake ei auttanut yhtaan, ja unilaake ei tehonnut vaan sai mut ihmeen hoyretilaan. Mies soitti katilolle joka oli tehnyt tarkastuksen ja saatiin neuvoks kokeilla kylpya. Kylpy helpotti, mutta supparit tiheni niin etta oli 2 min valein joten klo 05 sunnuntai aamuna lahdettiin takas sairaalaan.

siella mulla oli siis tarkoitus synnyttaa sellaisella perhe osastolla, jossa oli oma huone (parisankyineen) omat katilot (eri sorttia kuin tavallisella synnytyspuolella) ja oma kylppari ammeineen. Oli tosi kiva ymparisto, ja katilo oli laittanut ammeen valmiiks ja sain soittaa omaa musiikkia taustalla.

Katilo totes etta vauva oli selka mun selkaa vasten ja siita johtui kamalat kivut, eli selkakipu oli kans niin paha ettei tullut supistusten valilla helpotusta. Vesi auttoi tosi paljon kipuihin, puolitti tuskan ja auttoi rentotumaan.

Alku meni hyvin, sain hengitettya hyvin supistuksien aikana ja rentouduinkin... mutta edistysta ei tapahtunut. Jossain vaiheessa laitettiin aqua rakkulat, joiden laittaminen sattui ihan kamalasti ja ei tehonnut selkakipuun kuuin noin tunnin ajaks. En suosittele!

supistukset paheni pahenemistaan mutta edistys tooosi hidasta. en muista enaa aikatauluja mutta jossain vaiheessa sunnunatina olin vasta 6 cm auki ja paattivat puhkaista kalvot. Ei kivaa...
Vesien meno ei edelleenkaan edistanyt tilannetta... En ollut halunnut kipulaaketta mutta paattivat antaa morfiinia (mita myrkkya) mika oli taysin kaikkea vastaan mita olin halunnut... mutta ei oikein ollut vaihtoehtoja. Sain kans jotain laaketta oksenteluun kun olin menossa jo tosi huonoon kuntoon.
Edelleen siis vedessa, ja edelleen se helpotti ja oli ihanaa olla omassa rauhassa, himmeissa valoissa, mies valilla altaassa mukana ja aivan ihanasti tukena. Katilot oli kaikki kans tosi ihania.

Morfiini vaikutti niin etta nukahtelin supistusten valilla aina minuutiks ja olin aika pihalla. Mutta oli hyva olo siita etta sain hengiteltya hyvin... ja en muista oliko tassa vaiheessa etta hengittelin aika paljon ilokaasuakin, joka auttoi alkuun mutta sit alkoi parin tunnin jalkjeen tekee pahaa.

Kun tuli seuraavan tarkistuksen aika en ollut edelleenkaan auennut yhtaan enempaa. Edelleen vain 6 cm. Nyt oli siis jo sunnuntai ilta myoha. Tassa vaiheessa mulla oli kuitenkin jo aivan hullu ponnistus tarve ja supistukset oli aivan jatkuvia. Katilot ehdotti siis etta oli pakko tehda jotain koska ediststa ei tapahtunut, ja mut oli siirrettava tavallisen synnytysosaston puolelle... mika oli kamalaa... jouduin huoneeseen joka oli taynna vakea (kaiken maailman laakareita ja urkkijoita) laitettiin epiduraali, tosi epamukavaa, supisteli kauheesti ja oli vaikee olla siina asennossa kun laakarilla kesti hullun kauan. mua itketti ja laakari oli ihan hirvea ukko joka kysyi etta mita ihmetta sa oikein itket (edelleen tekis mieli menna potkasee sita ukkoa rautasaappailla haarojen valiin!!)...

Epiduraali sai koko kropan tunnottomaks mutta kun en oikein tykkaa paikoillani olemisesta en saanut nukuttua yhtaan. mies tosin nukkuin lattialla tyynyjen paalla ;)

Lopulta mulla oli 4 eri tippaa enka ees tieda enaa mita kaikkea niista syotettiin mun ruumiiseen... ainakin jotain kaynnistys ainetta etta aukeaisin enemman.

Maanantai aamuna tarkistettiin taas epiduraali sammutettiin. aloin liikuttelee jalkoja etta saisin tunnon takas. Edelleenkaan en ollut tarpeeks auki!!! Tassa vaiheessa katilo oli tosi huolissaan, ja soitti mun laakarin paikalle. Han ei siis ollut paikan paalla sairaalassa. Uhkailivat keisarin leikkauksella. Aivan kam,ala olo kun ajatteli etta niin pitkan urakan jalkeen leikattais... Ehdotin katilolle etta paasisin pois makuu asennosta, ja paasinkin nelinkontin tyynyjen varaan. Olin varma siis etta en auennut kunnolla makuuasennon takia. 5 min siita kun olin ollut neliunkontin katilo tarkasti ja olin taysin auki!!
Sain aloittaa puskemisen, ja siihen mennessa kun laakari saapui maya oli jo sen verran alhalla, etta leikkaus ei ollut enaa vaarana. Laakari sanoi antvansa mulle 30 min ja haippas. Lopulta sain kun sainkin vauvan ulos omin voimin eika tarvittu laakarin apua. Ponnistus vaihe kesti 1h 55 min!! Jossain vaiheesas huusin niille jo etta en kesta ja vetakaa se pentu ulos tai AMPUKAA MUT!!! Mutta eipa tarvinnut.... Maya syntyi 9 pisteen vauvana ja itki tunnin putkeen heti synnyttya!!

Mies oli ihan mieleton tuki, ja koko kokemus jotenkin yhdisti meita ihmeen tavalla. Ihmeellista oli sekin miten tohon ponnistus vaiheeseen asti sain sailytettya malttini ja kohtelin miesta ja muitakin hyvin enka panikoinut (paitsi silloin kun epiduraali laitettiin).

Ihanaa oli kans etta synnytyksen jalkeen paastiin takas siihen perhehuoneeseen. Nukuttiin sit siella kaikki 3 perhepedissa... mutta valitettavasti jouduttiin lahtee kotiin jo 24 h paasta. Jalkeenpain ajatellen ois ollut parempi pyytaa siirtoa tavalliselle puolelle taas ja jaada yksin mayan kanssa sinne viela pariks paivaks, mutta en voinut sita ensikertalaisena tietaa minkalainen tasta ekasta viikosta tuli.


Huh tulipa PITKA kertomus ei varmaan kukaan jaksanut lukea!!

Ja nyt tyttonen herailee jo taas, pitaa haipya!!

Manna ja Maya 10 paivan ikaisena


 
Huomenta!

Täällä tosi huono yö takana, Leevi äherti kakkia koko yön ja Juuso päätti herätä klo:5.Leevillä on myös nenä tukossa, täytyy antaa keitistipoja kunhan heräilee, nukahti heti kunnon uneen kun kakka rysähti pöksyyn.

Mallauutteesta kyselisin, vielä en sitä ole kerennyt Leeville antaa mutta kun aloitan niin annatteko myös sinä päivänä kun se maha on toiminut vai vasta sitten seuraavana?

Nyt suihkuun kun Leevi vielä nukkuu....
 
Huomenta

täällä on herätty klo.6 tissittelemään, nyt sitten just heräs esikoinen ja nuorimies nukahti samantien sohvalle. nyt on kaks hyvin nukuttua yötä takana. vauva on herännyt kerran syömään kumpanakin yönä ja nukahtanut aika pian eikä ole mennyt 3tuntia valvoessa keskellä yötä kuten sitä edellisinä öinä. cuplaton taitaa auttaa noihin lieviin masuvaivoihin joita on vähän ollut.

täällä on pakkasta -9! ja lunta maassa! vaihdoin eilen keittiöön jouluverhot ja vielä pitäis olohuoneeseen lyhentää verhot että olisivat sopivat, mutta täytyy jättää ensi viikkoon että on ristiäiset ohi.

kenellä muulla ristiäiset tulevana viikonloppuna?? täällä vaan yks PIENI ongelma... nimi vielä ihan hukassa!! ristiäiset on siis mun vanhemmilla ja äiti hoitaa lähes kaiken. tekee ensin ruuan kaikille, sitten kaste ja lopuksi kahvi. eilen leivottiin pipareita, vaaleita pikkuleipiä, arabialaisia maustekakkuja. tortut paistetaan sitten sunnuntaina ja äiti tekee jossain vaiheessa täytekakun. on niin helppoa kun on tuollainen ihana äiti joka vielä tekee normaalisti tuota työkseen niin osaa kaiken ja eikä edes koe millään tavalla rasitteekseen tehdä kaikki pöperöt 30 ihmiselle. (n.20 aikuista + lähes 10 lasta). kynttilöitä ja servettejä täytyy vielä käydä tänään ostamassa. muuten taitaa olla kaikki nimeä lukuunottamatta aika ok. niin no, virret täytyy valita ja kirjoitan ne sitten koneella kaikille niin ei tarvi virsikirjoja etsiskellä.

Manna kyllä on ollut sulla hurja ja hurjan pitkä synnytys! onneksi se on nyt ohi ja oot palkinnon saanut! anna itselles aikaa toipua rauhassa tuosta koittelemuksesta niin fyysisesti kuin henkisestikin.

rinzessa missä luuraat?!?

mutta nyt taitaa maidon lämmitys kutsua! ajattelin tänään laskeskella tuon maitomäärän mitä menee! on maanantaina se lastenlääkäri niin on hänelle kertoa sitten määrä jos tulee puhe ruokailuista.

mutta nyt päivän touhuihin!

korppinen ja päivää vaille 4viikkoinen pikku-ukko
 

Yhteistyössä