TOUKOKUUN TOIVOTUT marraskuussa

ÄRSYTTÄVÄÄ!!! Pakko tulla purkautumaan...

Itse olen siis hoituri niinkus nimimerkistä varmaan kaikki ymmärtää ;) ja aloitin tosiaan tässä kuussa 50%-sairaanhoitajan sijaisuuden. Itse olen liittoon kuulumaton ja nyt kun irtisanoutumiset uhkaavat niin ihana ja ymmärtäväinen ylihoitaja määräsi mulle käsittämättömiä yövuoroja täysin suunniteltujen vuorojen ohi, joka sitten sekoittaa koko helv*tin tunnit työvuorolistoilta ja nytpä onkin tosi helppoa alkaa etsimään lapselle hoitajia lyhyellä varoitusajalla kun kaikki sukulaisetkin työelämässä. Lapsi siis kotihoidossa ja ollaan miehen kanssa suunniteltu vuorot niin, että toinen on aina meistä kotona. Hienosti tämä työnantaja kyllä kysyi ensin, että käykö tämä minulle ja kun vastasin, että ei (loistavien perustelujen kera), niin viestiä tulee, että valitettavasti mun ne pitää tehdä jokatapauksessa. Enkä viitsisi enää pahemmin alkaa niskuroimaan kun haluan, että sopimusta jatketaan ensivuonnakin niin, että saan äippärahat nostettua(esikoisesta sain miltein minimiäitiysrahaa koska olin opiskellut vuosia)..

Kaiken kukkuraksi lähetin jo kk sitten kutsut kummeille, isovanhemmille, isoisovanhemmille, enoille, sedille, tädeille jne. lapsemme 1v synttäreihin, jotka ensi vko:n vkl:na... nyt sitten joudun perumaan kun joudun näihin pakkoyövuoroihin lyhyellä varoajalla :headwall: Tosi paha mieli tästä, onneksi tyttö ei ymmärrä vaikka synttärit juhlitaan sitten myöhemmin, mutta äitiä harmittaa :(

Sori purkaus :/ mut nyt vaan kiehuu yli...

 
sisarhentovalkoinen:
Mutta eihän valmiita työlistoja saa ketään mennä korjaileen ilman asianosaisten lupaa! Eikä niihin ole kyllä pakko suostua!
Onpa perseestä toi tilanne! (anteeksi ilmaisu, mutta mua ketuttaa kans, mutta ihan muut asiat :snotty: )
 
sisarhentovalkoinen: Tiedän juuri miltä sinusta tuntuu!! Itsemenin tänään duuniin ja mun työvuorot oli sumpalttu ihan päin vastoin mitä niiden piti olla, aamusta iltaan ja illasta aamuun ja toiseen yksikköön! Itsekkin hoitsu olen, ja työkaverin saikun takia näin oli tehty, kysymättä multa! Tää oli mulle viiminen niitti, ajattelin että jaksan taas seuraaviin vapaisiin vaikka kipeä olenkin, mutta en ajatellut enää tuon jälkeen. Menin vaan pomolle juttelemaan ja itkemään ja lähdin pois! Itellä niin iso juttu tuossa ottassa että! Anteeksi purkaus! Jos kus vaan ei kaikki luista niin kuin haluaisi tai pitäisi!
 
Huomenta!

sHv: Aika kurja tilanne... Jos meinaa tehdä töitä ja saada paremmat äippärahat, niin sitten pitää venyä mahdottomuuksiin. Ja tuo lakko vielä sekoittaa pakkaa kaiken lisäksi. Eikä taatusti tule olemaan helppoja vuoroja, kun vajaalla miehityksellä pitäisi kaikki hoitaa. Myötätuntoinen :hug: täältä! Toivottavasti jaksat ja saat asiat järjestettyä jotenkin..
 
AUTS! ja APUA! Eilen aamulla kun heräsin oli sydämeni puolella lonkan kohdalta mahani kipeä kuin vatsalihas tms olisi revähtänyt. Sitkeesti hoidin aamutoimet tyttöjen kanssa ja lähettiin muskariin, mutta tuntui että mahani jännittyi päivän mittaan ja illalla kohtukin oli alhaalta kosketusarka. Näin ei siis ollut missään nimessä aamusella. Muutenkin oli koittelevinani että kipu olisi enempi minussa itessäni kuin masukin yksiössä!

Olo helpottui aina kun rauhottui istumaan tai huilimaan ja välillä jopa hävis tullen sitten yhtäkkiä takas. Tänäaamuna maha ei ole kipeä vaikkakin tuo "pääkipukohta" on hellä kun siitä kohtaa painaa. Onko kellään ollut mitään vastaavaa? Mä olen ihan vauhkona nyt joka hommasta näköjään ton kmn jälkeen. Neuvolaan soitin, mutta soittoaika on vasta puoliltapäivin niin eihän ne mitään vastaa. Jätin viestin vastaajaan, toivotaan että soittaa. pääsispä kuuntelee sydänäänet varoiksi niin rauhottuisi.

Tällästä panikointia täällä aamusella vaikka riskiviikot pitäisi olla ohitettu
t. SatuA ja rv 13
 
Huomenta - pitkästä aikaa! Olen viettänyt hieman hiljaiseloa palstailun suhteen ja onpas sitä aikaa tosiaan vierähtänyt :p Niin ihana kun teidän kanssanne on "keskustella" niin toisaalta on ollut ihanan huoletonta "odotella ihan itsekseen".. En ole lukenut mitään vauvalehtiä tai surffaillut netissä: ollaan vaan miekkosen kanssa hassuteltu vauvahommeleista kaksin B) Olen niin neurottinen ihminen ja kaikenlisäksi kamala kontrollifriikki, että on ollut ihanaa vaihtelua heittäytyä elämän kyytiin ja nautiskella menosta ilman huolia ja murehtimista! Mieskin on sanonut moneen kertaan, että olen ihanan rento ja hyväntuulinen nykyään =)

Meillä kaikki on mennyt hyvin; oksentelu on enää ajoittaista, mutta pahaa oloa on edelleen :kieh: etenkin aamuisin ja iltaisin. Lisäksi väsymys painaa iltapäivistä eteenpäin ja nukkumaan menenkin 20-21 aikoihin joka ilta :ashamed: Tänään jouduin jäämään saikulle, kun heräsin kurkku niin maan järkyttävän kipeänä ja samaten päänupissa tuntui joku soittavan rumpuja! Tuo olo yhdistettynä aamupahoinvointiin teki olosta aika vetelän...

Vauvahommeleiden suhteen mainittakoon, että päätimme vaihtaa synnytyssairaalaksi Naistenklinikan Jorvin sijaan, kun joudun NKL:lla juoksemaan muutenkin sisätautilääkärin seurannassa. Samaten rakenneultra tehdään siellä ja ajankohta aikaistui eli on nyt 12.12. Tosin soitin jo yksityiselle ja tiedustelin vapaita aikoja 4D- ultraan noina viikkoina, jos joukkoirtisanoutuminen toteutuu: hoituupa sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
Nirpun liikkeitä olen tuntenut jo 4-5 päivää :heart: Ovat sellaisia hassuja pieniä "kutituksia" tai "kuplia" tuolla massussa - ei niistä voi erehtyä tai sekoittaa vatsavaivoihin niinkuin mies ensin epäili :p On kyllä niin ihanaa tämä vauvan odottaminen!

Viikonlopun vietin vanhempien luona ja siellä ollaan ihan sekaisin tulevasta vauvasta! :) Ei paljon porukat muusta jaksa puhua kuin Nirpusta :D Kokeilivat molemmat moneen otteeseen massuankin, kun alkaa olla aikamoinen vauvamassu tuo pötsi!

Nyt taidan tehdä toisen mukin kuumaa mehua ja painua sohvalle vällyjen väliin! Ihanaa päivää kaikille :flower:

Carmen ja Nirppu 15+3
 
sisarhentovalkoinen ja odottaja86 :hug: , ei ole ollenkaan mukava tilanne teillä.

Varasin muuten aamulla ajan yksityiselle rakenneultraan. Alkaa aika pahasti näyttää siltä, että irtisanomisiin asti mennään :( .
Ja onneksi varasin ajoissa, eipä enää ollut montaa aikaa jäljellä niille viikoille tuossa meidän lähimmällä lääkäriasemalla.
Voihan se olla, niinkuin Jorvissa kätilö sanoi, että ei se pitkäaikainen tilanne ole, mutta harmittaisi itseä jos jostain syystä ei sitten ultraan pääsisikään. Voipi olla että on monta muutakin yksityispalveluja haluavaa.

nyt ulkoilemaan
:wave:

annastiina, rv 14+2
 
Kiitos sädetikku (mikä muuten mieltäsi painaa?), odottaja86, paivansade73 ja annastiina69 kun otitte "purkauksen" vastaan ja tsempititte eteenpäin :) Nyt olen aamusella synt.kutsuja perunut/siirtänyt seuraavalle vkl:lle. Viestiä odottelen osastonhoitajalta miten käy muiden suunniteltujen vuorojen suhteen kun nämä pakkoyövuorot olen tehnyt :/

odottaja86: no toi oli kyllä tärkeetä työnantajalta:( ihan hyvä, et jäit saikulle... siinähän miettivät!!!

satuA78: Mulla oli myös eilen oik.puoli alavatsasta kipeänä esim. liikkuessa ja kosketettaessa oli arka. Uskoisin, että kyse on jostakin kasvukivuista (kannatinsiteistä, vatsalihaksista yms.) Kaikki on varmaankin hyvin kun ei ole mitään vuotoja, tai supisteluita :hug: Tietty aikaisemmin koettu km jättää aina pelkoja uuden raskauden ajalle ja sitä kuvittelee heti pahinta :/ Itselläni oli ennen Tytön syntymää km ja koko raskaus oli jännitystä ja pelkoa täynnä, nyt onneksi tässä raskaudessa olo on rauhallisempi ja vähän luottavaisempi, että kaikki menee hyvin. Käy ihmeessä neuvolassa ja pyydä, että kuuntelevat sydänäänet, oma neuvolatäti sanoi aina, että voi tulla vaikkei aikaa olisikaan jos epäilee tai pelkää jotain ongelmaa!!!

Mulla on mies vapaapäivällä, ihanaa =) Lähetään kohta kun typy herää kauppoihin ja illalla tehdään hyvää ruokaa ja hmmm :heart: ...
Kysymys:Onko kellään pelkoja seksin suhteen, että siitä olisi jotain vahinkoa raskaudelle? Itselläni on taas kaikkia kuvitelmia kun tytön raskausajan alussa oli kielto seksiin, verenvuotelujen vuoksi. Nyt taas kaikki mennyt normaalisti eikä siihen estettä olisi mutta kuitenkin pelottaa... ja mielikin tekisi ;)

sHv ja hipsu 14+0
 
Hiphop!

Kyllä on kurja tuo sairaanhoitajien tilanne! Iso :hug: kaikille

Mutta valistakaapa ny tyhymää :saint: Mitä tuossa yksityisellä tehtävässä 4D-ultrassa näkee enemmän kuin rakenneultrassa? Onko moni käynyt molemmissa vai ainoastaan silloin, jos rakenneultraa ei ole ollut? Onko hyödyllistä, kivaa, kannattaako mennä? =) En ollut moista ajatellutkaan ja kyselenpä ny teidän näkemyksiänne.

Entä vaikuttaako tuo mahd. irtisanomisuhka vain tiettyjen sairaaloiden ultriin vai kaikkien? Jotenkin olen ymmärtänyt, että esim. Kättäri toimisi niin normaalisti kuin nyt tuossa tilanteessa mahdollista, mutta voiko käydä esim. niin että oma aika perutaan muiden kiireiden vuoksi..? Olisi tuo rakenneultra juuri ennen joulua eli aikaa vielä on, mutta kunhan kyselen :)

naukuri rv 14+0
 
Pikaisesti naukurille, en tiedä, mutta hiukkasen voisin kuvitella että noita ultrauksia saatetaan perua, nehän ei tosiaan edes kaikissa kunnissa ole rutiinitoimenpiteitä. Kättärille ja naistenklinikalle taidetaan keskittää aika paljon näitä pääkaupunkiseudun synnytyksiä ym. että voihan olla ettei siellä henk.kuntaa ja aikaa riitä. Varma en ole, kysy kättäriltä suoraan, uskoisin että osaavat neuvoa ja voit varautua tilanteeseen. kurkkaa linkistä 4d tekniikalla ultrattua vauvaa:http://www.terveystalo.com/ kirjoita pikahakuun 4d ja sieltä valikosta sikiötutkimuksiin

satuA78, käy tosiaan neuvolassa jos asia painaa kovasti mieltä.


sHv
, mukavaa vapaapäivää, mä täällä laiskana vaihdan soffalta soffalle, ulkona ei kauaa oltu. Liian vähän lunta :D , lapset ei saaneetkaan hinkumaansa lumiukkoa pystyyn.
 
Iltapäivällä on np-ultra ja nyt jännittää ihan sikana vaikka "konkari" olenkin eikä mitään erikoisia tuntemuksia tai muutakaan ole ollut.
Ihan on raskaana oleva olo :)

Iltasella en pääse koneelle, mutta huomis aamuna heti käyn kertomassa teille mitä siellä näkyi...

Jossu-71 & masuasukki 12+1
 
Ihan ensimmäisen kerran kirjoitin tänne toukokuisiin heti plussan jälkeen,ja kerroin silloin että kirjoittelen enemmän kunhan saan konkreettisen todisteen siitä että vatsassa joku asustelee,olin niin epäuskoinen... :ashamed: Nyt siis porskutellaan viikolla 15+4 ja kaikki on hyvin.Vatsakin pullahti jo näkyviin,vaikka ei olis uskonut että näin aikaisin näkyy kun on eka lapsi tulossa ja olen hitusen normaalipainon ylärajoilla... :whistle: Olo on ollut mitä mainioin,alkuun oli hieman pahoinvointia,ja sitten näitä menkkakipujen tapaisia "kasvukipuja".Välillä ei uskoisi että olen raskaanakaan kun olo on näin hyvä.
Käytiin viime kuun puolivälissä np-ultrassa ja siellä oli kaikki niinkuin pitikin,asukilla pituutta 7,7cm ja niskaturvotus oli normaali,1mm.Kovin oli eläväinen kaveri,ja näin ensikertalaiselle oli suuri hämmästys että sikiön selkärankakin näkyy niin selvästi ultratessa.Ultraaja tosin oli suoraansanottuna p**seestä,en ole tylympää kohtelua saanut koskaan missään.Toista kertaa en samalle ultraajalle mene,käännympähän ovelta pois ja menen yksityiselle jos vielä sama nainen sattuu kohdalle. |O
Mutta nyt pitää rientää,kirjoittelen taas kun muistan ja ehdin! :wave:
Niin ja mulle voi laittaa listaan synnytyssairaalaksi PKKS.
 
naukuri: 4D-ultrassa saadaan tietoa neljäulotteisesti, joka lähinnä täydentaa 2D ultraa. Sikiön anatomia ja mahdolliset poikkeavuudet näkyy selkeämmin ja on mahdollista tarkastella paremmin sydämen rakennetta. Me käytiin miehen kanssa typyä odottaessamme Femedassa 4D-ultrassa ja se oli kyllä ihana kokemus muutenkin kuin seulontaultraäänenä. Näimme pikkuisemme kasvot, silmien aukaisun, haukotuksen jne. Mukaan saimme lisäksi n. 12 min dvd-kuvaa muistoksi :heart: Ajattelimme mennä tässäkin raskaudessa, vaikka emme sukupuolta haluakaan selvittää. Mutta tasa-arvoisuuden nimissä :whistle:

Niin ja tuo mahdollinen irtisanoutuminen lakkauttaa seulontaultrat, koska äitiyspolit suljetaan ja henk.kunta keskitetään synnytystoimintaan. Ja tosiaan synnytystoiminta loppuu Jorvista ja Lohjalta jos irtisanoutumiset toteutuvat. Kättäri, Nkl, Tammissari, porvoo ja hyvinkää jatkavat syn.toimintaa.

jossu-71: Onnea ultraan, toivottavasti pikkuisella kaikki hyvin :heart:

Annastiina69: Kiitos, mukavaa soffailua sulle =)
 
summer81:Et ole todellakaan ainut ajatuksiese kanssa...Mua kanssa pelottaa et onko tuolla massussa ketään, kun ei voi tietää :( Kun ei tiedä liikkeistä vaikka mäkin olen uudestaan synnyttäjä..ja neuvolaan viellä pari viikkoa..

Helmipihlaja: Saanko udella et oko pkks joensuun sairaala? oletko sieltä kotoisin? Tiedätkö paljonko joensuussa maksaa 4d ultra? Olen tuossa joulun alla työmatkalla siellä suunnalla ja aattelin et voisin ultrassa sielläkin pyörähtää?

SatuA: Mene ihmeessä kuuntelemaan äänet...epävarmuus se vasta naista syö.

Poika04&papu 14+6
 
Naukuri Ainakin meillä molempien tyttöjen 4Dssä on tutkittu paljon tarkemmin lapsen rakenne yms jutut tutkittu tarkkaan kitalaki, aivot, sydämen kaikki kammiot ja eteiset näkyy ja katotaan veren virtaus, aortan lähdöt, aivojen rakenne, selkäranka (jos on suvussa ollut esim kystaa kasvamassa selkärangan nikamien väliin, katsoo varmaan muutenkin jos ne mieltä askarruttaa). Lisäksi sitten saa kolmiulotteisen kuvan josta näkee ihan selkeesti lapsen kuin se olisi sylissä "seepian värisenä". Osa tallenteesta on siis sama näkymä kuin muissakin ultrissa (noi rakennejutut). Näkee selkeesti piirteet, kasvot, sukupuolen jne. Tietysti lapsi saattaa piilotella itseään eli ainakin meillä kakkonen työnsi päätään istukan (istukka edessä) niin että saatiin vaan osittaisia kasvokuvia. Muistaakseni molemmista on noin 22minuutin kuvaus. Lisäksi saat kirjallisen lääkärintodistuksen kaikista tutkituista asioista. On siis selkeesti tarkempi, yksityiskohtiin enempi paneutuva ultraus, vaikka rakenneultrassa katotaan toki samoja asioita. Me ollaan puhtaasti menty esikoisesta sukupuolen takia 4Dhen (Bruno sanoi ainakin meille että on 100% koska nähdään silmällisesti kumpi on plus että jos jalat koukussa niin lantion luuthan eroaa miehellä ja naisella että siitä sitten ainakin....), lisäksi serkun tytöllä oli just tää kasvannainen nikamien välissä. Kuopuksesta mentiin että saataisiin samanlaiset vauvamuistot kansioihin ja näin tulee käymään myös tämän kolmosen kohdalla! Hinta oli viimeksi tammikuussa 2007 jotain 170 eur luokkaa ja siitä sai sen Kelan korvauksen ellei nyt ihan metsään mene, kumminkin tota maksuluokkaa.

Niin ja omaa napaa. Vaikka se ultra näytti 3 pv isompaa muksua, viikot lasketaan kumminkin kierron mukaan eli vaikka ultran mukaan tänään ois rv 13 niin onkin sitten neuvolan mukaan 12+4.

Mahakipua ei tänä aamuna ollut. Soitin neuvolaan ja sanoi kuten täälläkin että ne on niiitä kohdun kannatinlihasten nippailuja. Tämä on minulle kumminkin neljäs raskaus 2,5v sisään niin ei ihme että paikat jo vähän löysät ja sanoi että varmasti tässä raskaudessa tunnen kaiken mahdollisen vielä vähän herkemmin, mikä varmasti pitää paikkansa. Joten rauhotteli että jos ei vuotoja niin ei mitään hätää ja jos huolettaa niin aina saa tulla sydänääniä ilman aikaa kuuntelemaan! HUH!
 
SatuA78 ja sisarHENTOvalkoinen: Kiitos paljon nopsista vastauksistanne!! Kävinkin nyt tuolla Femedan sivuilla ihmettelemässä. Ehkä mekin sellaiseen sitten varataan aika :) Kuulostaa niin mielenkiintoiselta ja kun sukupuolikin olisi mukava tietää... Mennee tosin tuonne uuden vuoden puolelle, kun ei joululomalla olla kotosalla.

Mulla on tänään eka neuvolalääkäri. Jänskää! :) En menny aiemmin, kun olin ollut yksityisellä just ennen ekaa neuvolaa. Katsotaan mitä siellä nyt sitten sanotaan!

naukuri rv 14+0
 
Poika04, samat pelot meillä. Sitten sekin kun maha näkyy jo tosi hyvin ja koko ajan uudet ihmiset kysyy ja onnittelee. Mikä on muuten kivaa, mutta sitten kun on sellanen olo, että haluis kuulla ne sydänäänet tai nähdä tms. Jotenkin vaikee ottaa onnitteluja vastaan. Pelkään rakenneultraakin ihan kauheesti. Millon musta on näin neuroottinen tullu?!
 
Summer81: Sitä mäkin olen ihmetellyt et millon musta on näin kyyninen tullut...Rakenne ultraa pelkään myös minä kauhesti. kahden viikon päästä olisi neuvola sekin jännittää kauhesti et kuuluuko siellä sydänäänet...Sais alkaa ne liikkeet tuntumaan niin et mammakin tietäisi =)
 
Eilen sitten käytiin np-ultrassa ja kaikki oli hyvin. Maha-asukki08 oli kasvanut kovasti viime ultrasta. Laskettu aika pysyi samana. Varasin ajan valmiiksi jo rakenne ultraan. Meillä onneksi neuvolan kautta se on mahdollista kaikille halukkaille, ei tarvitse maksaa käyntiä yksityisellä. Eli eipä tässä muuta kuin mahaa kasvatellaan. Ja toivotaan ettei pahaolo tulisi vieläkään. :p Mukavaa illan jatkoa kaikille!
maha-asukki07 ja viikot 12+?
 
tänään oli sit eka neuvola lääkäri, pissa puhdas,verenpaine ok,eikä muutenkaan mitään kummempaa. Sit pääsin sydänääniä kuunteleen ja lääkäri teki sisätutkimuksen, mutta ei niitä sydänääniä kuulunukaan TAAS :headwall: no onnex se lääkäri kattoi sit viä ultralla ja siellähän se uiskenteli :heart: lekuri sanoi vaan et istukka taitaa olla sen verran edessä ettei pääse kuuluun hyvin.

eli kaikki ok, mulla on aika rakenne ultraan 27.12 heti jouun jälkeen, ennen joulua on viä neuvola käynti.
tyllerö 13+0
 
meillä on täällä talvi ja kylmä (-12). Tuntuu ettei virtsarakko kestä yhtään ulkona olemista ja tulee pissat heti housuun. Tätä ongelmaa ei lämpöisessä ja sisällä. Onko muilla samaa?
Huomenna neuvolalääkäri (toinen) ja varmaankin kuunnellaan sydänääniä. Tänään kysyi töissä yksi 2,5 v. että koska mun vauva syntyy. Kaipa tämä masu sitten on jo iso... Hymyilytti kyllä kovasti, että noin pieni huomasi. toisaalta tytön äiti on raskaana, joten oli varmaan tutun näköistä.
Sain jonkun ihan hämärän kutsun synnytyssairaalaan juttelemaan kätilön kanssa. mietityttää mikä tämä nyt on.

nyt jo 14+1
 
satuA78: Hyvä,että sullakin mukava ja ymmärtäväinen neuvolatäti :) Mekin käytiin Brunolla elokuussa 2006. Minkä ikäisiä lapsia sulla on?

Nappasin tytöstä 4D-ultrakuvan teille kun siitä on nyt kovin puhetta ollut :) kuva on muistaakseni rv 24. (taitaa tyttö kaivaa nenäänsä kuvassa)
http://www.aijaa.com/v.php?i=1227520.jpg

summer81 ja poika04: Samaa hysteriaa siis liikkeellä :whistle: mulla myös samoja pelkoja aina neuvolaan tai ultriin mentäessä...

maha-asukki07 ja pienitytöntylleröinen: Ihanaa, että kaikki hyvin pikkuisillanne :heart:

Nyt ukkokullan kainaloon illan viettoon :wave: *mukavaa keskiviikkoiltaa*
 

Yhteistyössä