***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

Tervehdys sisaret! Oon paljon lueskellu teidän juttuja- Itellä laskettuaika toukokuun 16. Viime vuonna odottelin myös toukokuisissa mutta pikkuinen päätti lähteä syntymään jo tammikuussa ja silloin saatiin vaan hetki pitää puolikiloista pikkumiestä- Nyt ollaan jo hyvillä viikoilla. Ongelmitta ei oo tämäkään raskaus menny,reilun kuukauden oon maannu sängynpohjalla kun kohdunkaula lähti lyhenemään jo viikolla 23. Pari keikkaa oon ollu osastolla-Muutama viikko sitten kaulaa oli vielä sentti ja suu väljästi sormelle auki- Nyt jännätään mihin asti pikkuinen pysyy kyydissä--
Jos huolitte mukaan ni voisin liittyä ketjuun ku tässä on päivät päästään aikaa olla koneella - On aikaa jännittää kuka lähtee seuraavaks..
Repa kuulostaa tutulta sieltä viime vuodelta...? =)
 
Pitkästä aikaa!

Huh, olipa lukeminen et pääsin ajan tasalle teidän kirjoituksissa. Oli "ulkomaaneläviä" vieraana vk:n lopun eli olinkin sit kokonaan pois netistä. Sain ystävältäni kamalan läjän kestovaippoja ja kuoria, joten nyt sekin asia hoidossa.

Synnytysvalmennukset käytiin loppuun viime viikolla (kaikki 2 kpl..) ja nyt tuli kutsu synntystapatutkimukseen tän perätilan takia ens viikon ke. Sitä ennen on synnytyssuunnitelma ihan normaalisynnytyksen varalle tällä viikolla. Eli alkaapi olla yhtä "synnytystä" tää elämä. Ja neuvola sijainen viitti viel sanoa et yritä nyt olla ajattelematta koko asiaa - joopa-joo! :| Oliko Liinu vai kuka, joka sanoi et oli saanu kutsun tuohon synnytystapatutkimukseen vain 10 pv ennen LA:ta? Kuullostaa kyllä vähän kummalta: itse sain kutsun nyt pikimmiten. Ymmärsin, että pyritään välttämään ettei normaalisynnytys ehdi käynnistyä jos sektio tulossa ja muutenkin jos kääntämistä yritetään niin ehdottomasti aikaisemminhan se on tehtävä, näin luulen. Stressaa tää epävarmuus vaikka ainahan synnytys on "out of control", mut kuitenkin... Mitä olette mieltä muut perätilalliset? Ja ylipäätään: onko teitä täällä muita?!

Joo, neulanpistot on tullu kans tutuiksi, mut luulen et ne johtuu siitä kun Papsu potkii virtasarakkoa. Välillä tosin mietin voiko tää olla joku tulehdus, ei kai. Yölliset supistukset on muttuneet kans kivuliaiks ja th sanoi et viel pari viikkoa pitäis sinnitellä. Nyt jos lähtee syntymään niin on kuulemma edessä perätilasynnytys. Alkaa pelottaa tää koko homma..."älä mieti asiaa", niin-pä niin!!! :kieh:

Kävely on tosiaan hidasta ja vatsa kovettuu heti kun jotain yrittääkään kurkotella. Yöt ravaan vessassa, mut muuten kaikki ok. Eli hyvin samalta tuntuvat omat kuin kaikkien oireilut. Kivunlievityksestä nyt to täytyis omat toiveet sit kirjata sinne suunnitelmaan, epiduraalia ajattelin pyytää, ehkä myös allasta. Ilokaasua en uskalla, kun voin herkästi pahoin, vaikka th väittikin, ettei se aiheuta pahoinvointia.

Asumisgallupiin: asutaan puutalossa tääl Hesassa 75m2 ja meil on kans oma piha, joka on muuten ihan loisto-asia varsinkin kesällä.

Jep, nyt töihin - enää 3 pv!!! t. eeti+papsu 34+3 :heart:
 
tervetuloa elle :flower:

Eeti: Minä ainakin kyselin tuolla aiemmin, että milloin se mahdollinen kääntöyritys suoritetaan jos tarvetta... meillä vauva ei nyt suoranaisesti pt:ssa, mutta itse kun tutkiskelen, niin poikittain ilmeisesti kuitenkin... torstaina menen neuvolaan, joten let`s see.... mutta mä en tosiaan sectioon vapaaehtoisesti lähde...
 
Elle tervetuloa joukkoon!
Kovasti männä päivänä yritin olla toimelias ja pestä saunan, kylppärin, koko talon ja juosta vielä ostoksillakin puol päivää. Olin ihan varma, että yön kärvistelen kyllä supistusten kourissa, mutta ei yhden yhtään supistusta. Pitäisköhän sanoa, että arvasin. Näin on käynyt aiemmiltakin. Raskauden alun supistelee ja tekee elämän onnettomaksi, mutta sitten kun niistä ei enää haittaa olisi niin ne loppuu kuin seinään ja lopulta käynnistellään... :LOL:
Kivunlievityksestä: Ekalta oli epiduraali ja en kyllä halua toistamiseen. Mulla meni jalkoihin ko puudutus ja näin ollen työntöpolttoja ei ollu ollenkaan, joten puskin pojan väkisin ulos. Toiselta ei ehditty laittaa kuin kohdunkaulan puudutus toiselle puolelle ja sekään ei ehtinyt vaikuttaa, kun poika oli jo maailmassa. Ilokaasua vetelin jonkin verran, mutta muutoin makasin suihkussa ja lämpimillä geelipusseilla lievitin pahinta vaihetta. Tällä kertaa siis haluan ammeeseen, koska se on varmasti kaikkein paras mulle.
Sukkapuikkotuntemuksia täälläkin aina aika ajoin, mutta edistystä ei ole tapahtunut kohdunsuulla.
 
Heipähei ja aurinkoista maanantaita!
Tervetuloa Cola ja Elle! :flower:

Sairaalakassi on ollut jo pakattuna kauan. Muistakaahan ottaa myös kameran ja puhelimen LATURIT mukaan (tai tarpeeksi filmiä kameraan)!

Tuohon Pipsa Possun listaan lisäisin kosteusvoiteen ja öljyn, kylpyöljyn, vesilämpömittarin, nenänniistäjän (taisikin jo joku mainita ).

Poika04 mullakin on alkanut sectiohaavan kohdalla tuntua kipua ja oikealla kyljellä makaaminen ei oikein onnistu kun sattuu ja tuntuu että kohtu roikkuu jonkun kiinnikkeiden varassa. Eli on vaan se yksi nukkuma-asento eli vasemmalla kyljellä.

Nemika onneksi huomasit ajoissa ettei kaikki ole kohdallaan. :hug:

Jennin pienoinen se vaan on niin kaunis.. :heart: Lepäilehän vielä ja kerää voimia kun vauva on sairaalassa.

Täällä odottelen Gha:n kaltaisia taannoisia ahkeruuspuuskia ikkunanpesun aloittamisurakkaa varten. :wave:

Lumikko71 rv34+2

Niin ja epiduraalia tänne kiitos.
 
Tervetuola Cola ja Elle!

asuntogallup asutaan rivitalokolmiossa 75 m2 ja kiva pieni takapiha. Tilaa riittää toistaiseksi, mutta omakotitalosta haaveillaan.

sairaalakassista Listaa olen rustaillut, että muistan varmasti pakata mukaan kaiken tarpeellisen, mutta kassin laitan lähtökuntoon vasta tuonnempana. Vauvan kotiintulovaatteet on jo pakattuna, ne saa mies sitten tuoda sairaalaan kun päästään lähtemään kotiin.

kivunlievityksestä Avoimin mielin lähden synnyttämään, kun ei ole hajuakaan mitä tuleman pitää. Aattelin että jos vaan kestän kivun, sinnittelen alkuun vesialtaassa, kaurapusseja, äänenkäyttöä ja liikuskelua hyödyntäen ja kokeilen sitten kätilön suositusten mukaan tujumpia kivunlievitysmenetelmiä, jos siltä tuntuu.

Nukuin muuten viime yön levottomasti ja näin unta tästä palstasta! :LOL: Ei varmaan ole tarpeeksi muuta elämää... ;) Jokatapauksessa, unessa poika oli täältä seuraava vauvan saaja! Ollikohan enneuni?! :LOL:
 
elle tervetuloa ja pahoittelut taannoisen menetyksen johdosta ja onnittelut uudesta raskaudesta (joka on nyt jo ihanasti loppusuoralla). Kiva kun meidän joukko vielä kasvaa.
meiju huolestuttavaa kun aletaan jo unissakin palstailemaan. :D
annaliina niinhän se tietenkin menee, että silloin supistaa kun ei pitäisi ja sitten toisin päin. Onneksi tässä voi vielä pari viikkoa odotella niitä suppareita.

 
Mulla kans on ollut ihmeellisiä unia. Siis kaikkea on liikaa. Yksi uni; Yöllä tuli kuuma, näin unta että leikkasin peittoni neljään osaan. Toinen uni oli, että menin avustamana tyttöäni pyyhkimisessä wcssä, ja jostain syystä kaapin ovi aukesi ja puhtaita pyyhkeitä tippui lattialle. Hain laatikon ja pakkasin liiat pyyhkeet laatikkoon. Ja muitakin ihan ihme unia :LOL:

Sairaalakassista en ole pakannut vielä, pitäisiköhän... Tosin, ei mulla aiemminkaan mitään mukana ole ollut, vaan mies on tuonut seuraavan käynnin yhteydessä tarvittavat jutut tullessaan, ja kun kotiinlähdön aika on koittanut, tuonut minulle ja vauvalle etukäteen pakkaamani vaatteet.

Vielä piti mainita tuosta kivunlievityksestä: ammeessa olin avautumisvaiheessa kun esikoista odottelin syntyväksi. No, oli varhainen aamu ja edellis-ilta oli mennyt pikkujouluissa syöden kuin hevonen, siis VALTAVASTI kaikkea hyvää ja muutoin niin hyväruokainen mieheni jäi auttamattomasti kakkoseksi tuolloin syönnin suhteen. No, siinä kölliessä alkoi sitten heikottamaan yks kaks ja ennenkuin ehdin mitään sanoa, nousin istumaan siten että pää ylsi laidan yli ja oksensin todella lahjakkaasti valtavat määrät puolisulanutta ruokaa pitkin lattioita :LOL: hoitaja vain nauroi, ja sanoi, että onneksi ei sentään veteen :LOL:
Juu, jälkeenpäin olin aika nolona, mutta mikäs teit kun ei ehtinyt mitään sanoa ennalta :ashamed:

Muutoin olen ollut kuulemma hyvin rauhallinen ja hiljainen salissa ennen synnytystä, että kerrattain lääkäri joka oli tullut epiduraalia laittamaan oli kysynyt, että siis tälle rouvalleko hänen pitää se laittaa, eihän tää tee mitään :LOL:
Mutta täytyy sanoa, että ainakin mulle mieheni tuki ja läsnäolo salissa on ollut välttämätön. Siinä kun tuntee olonsa todella avuttomaksi, ja ei kivulta saa mitään kunnollista sanottua, niin riittää kun katsoo mieheen niin se tietää mitä haluan ja tarvitsen. Ihana mies mulla :heart:
Tulee tällä(kin) kertaa mukaan, täytyy vain toivoa että varoaikaa on riittävästi että saadaan lapsille kaitsija kotiin...
 
Moro! Täälläki vielä 4 päivää töitä sit alkais äippäloma =) Tervetuloa joukkoon elli ja cola =) Ihanaa elli että nyt menny raskausnäin pitkälle vaikka ei ihan ongelmitta. =) Osannotto menetyksestä :hug: Kovasti täälläki vauva möyrii masussa..... Nyt rv34 tasan. =) Jeps mutta perunamuusin tekoon joten palataan Moikka! :wave: nissu76 ja ipana rv34 :heart:
 
Hello,

Tervetuloa elle =)

Mä veikkaan kanssa Weissiä ja nemikaa, ite tuskin saan likan ulos ennen LA:ta ja käynnistystä....


Täällä taas tietämätön kyseleepi....

Onkos kellään ollu ruokamyrkytystä raskauden aikana tai kuullu siitä jotain? netissä tuntuu olevan kovin vähän tietoa. Tää mun vatsapöpöni alkaa vaikuttaa siltä et se oliskin r.myrkytys eikä mikään vaan vatsatauti.... koska kaikki muut neljä, joiden kanssa viikonlopun vietin, ovat edelleen elämänsä voimissa. Luultavimmin tää on tullu salaattikastikkeesta(joka ei kuitenkaan onneksi sisällä maitoa tai kananmunaa, joten vissiin ei voi mitään NIIIIIIN kamalaa olla) Likka onneks potkuilee aina ku ottaa vähän Jaffaa ja saa siitä energiaa. Hohhoijakkaa....

Sit toinen, sattuuko tuon epiduraalin laitto? Mietin, että ku selkään pistetään, niin luulis sattuvan....

Sukkapuikkotuntemukset? Tiiän mitä tarkoitatte, mulla on kanssa aina silloin tällöin niitä... mitä ne tarkoittaa?

Mä en ole tehny mitään vielä... en pessy vaatteita, kasannu mitään tai mitään muutakaan. Nyt pitäis alkaa, kuhan vaan tää olo paranis. Loistavasti alkanu äippäloma. :(
 
Moikka! Tervetuloa elle! :flower: Täällä ripuli vaan jatkuu. Soitin neuvolaan ja kävin hakemassa apteekista maitohappobekteereita. Voi kun joku auttais. Ei ole hauskaa. Vauvaan ei kuulemma vaikuta, se ottaa kaiken ravinnon minkä tarvii ja minä jään ilman. Hyvä niin. Silti huolestuttaa. Oisko teillä mitään hyviä kotikonsteja? että saisin mahan kuntoon.
Summer ja 34+5
 
Tervehdys taas.

Taidankin roikkua täällä koko illan, kun mies on iltavuorossa ja noi kotityöt ei oikein nappaa.

Sairaalakassien en ole pakannut enkä mitään listaa laatinut. Eiköhän ne sit ehdi siinä lähtö päivänäkin, kun on noi edellisetkin tehneet tuloaan sen verran verkkaseen että hyvin on ollut aikaa.

Vauvan vaatteitakaan en ole vielä pessyt. Tarkoitus olis sit kun äitiysloma komen viikon päästä alkaa tai jos torstaisella äitiyspoli käynnillä tekevät jo jotain suunnitelmaa käynnistämisestä niin sit aloitan jo aikaisemmin.

Äitini on kerännyt jotain tarvikepakettia tosin en tarkkaan viel tiedä mitä sisältää, mutta ainakin sideharjoja ja sinkkisalvaa.

Mitähän multa on muuta jäänyt kommentoimatta...

Kivunlievityksen päätän vast sit tilanteen mukaan. Esikosta oli epiduraali, kun sain tipalla sitä vauhdittajaa, kun oli jo viikon yli. Tokasta ilokaasua, jokin kavan puudute. Esikosta leikattiin väliliha ja tokasta repesin, mutta molemmista paranin tosi hyvin. Tai mulla paranee ylensäkin haavat hyvin ja verikokeidenkin jälkeen tyrehtyy nopeasti.

Luulen kuitenki, että paras kivun lievittäjä on toi oma mies, kun edellisillä kerroilla olen noi lapset maailman pukannut ihan omin nokkineni, kun ex-miehestä ei ollut tulemaan mukaan, kun oli niin sairaala kammoinen.

Hohhoijaa, nyt voi nostaa hetkeksi jalat ylös. Pakkaavat näin työpäivän jälkeen olemaan sen verran turvonnet, että sukista jää raidet, kun tulee koko päivä istuttua ja veri ei pääse kunnolla kiertämään alas asti.

Joskus taannoin oli puhetta karvoituksesta. Nyt mulle on ilmestynyt karvoitusta tosta navasta alaspäin.

Mitähän vielä sitä olis. No palainen sit uudelleen, kun tulee mieleen.

Jossu & Hemuli 31+6
 
weiss
Tervetuloa Elle! Pahoittelut menetyksestänne ja ihanaa, että tuollaisen koettelemuksen jälkeen on pian nyytti sylissä :heart: !
Poika: Ohhoh, saas nähä mitä mie huomenna saan kuulla.. Onneksi siellä kaikki hyvin ja pienikin tasottanut kasvua. Kärvistellään sitten yhessä toukokuun loppuun asti..
Taitaa tuo elle olla seuraava nyytin hakija.. Meiltä on paineet pois nemika!!! :LOL:
 
Nemika: Hui, kylläpäs pikkuinen säikäytti :| , onneksi kaikki nyt hyvin!

Elle: Tervetuloa! :)

Summer81: Tuommoiset vattapöpöt on inhottavia, toivotaan ettei kestä enää montaa päivää. Mulle suositeltiin joskus lääkärissä, kun kävin vattatautia valittelemassa niin gefilustuotteita (mehuja ja jogurtteja) ja helposti sulavia ruokia esim. banaania, sitten kuitua + suoloja saat vaikka suolatikuista, jos mikään ei meinaa sisällä pysyä. Noilla "lääkkeillä" lähti mun tauti silloin, tosin ei ole sen jälkeen tehnyt mieli suolatikkuja :D .

Täällä on muutto saatu tehtyä ja tavarat alkaa olla paikoillaan. Verhot pitäis vielä silittää ja laittaa ikkunoihin. Oma olo ihan hyvä. Taisi tuossa viimeiset pari viikkoa olla rempan ja muuton takia aika raskaita, kun nyt menee vatta kovaksi jokaisella kävelylenkillä. Hiljalleen löntystelen eteenpäin :) . Viime yönä heräsin oksettavaan oloon ja ylävattan poltteeseen, taisi olla närästystä. Meni noin tunnissa ohi, mutta ei ollut mukavaa!

Eilen pesin ensimmäisen koneellisen vauvan vaatteita ja tänään niitä silittelin. Lisää pitäis vielä pestä. Muuten ei olla laitettu tavaroita vauvaa varten vielä valmiiksi. Ehtiihän tässä vielä... Tosin viikot menee hirveetä vautia, joten alkaa tuo synnytyskin väkisinkin pyöriä päivittäin mielessä.

Marimint81 ja pikkuinen 34+2
 
Edla-mamma mulla toi epiduraaliu ei ole sattunut, mutta on kuulemma yksilöstä kiinni ja siitä, kuinkahyvin sattuu paikalleen. Mulla se muistutti lähinnä rokotusta, mutta kuulemma neula on todella paljon isompi kuin rokotettaessa, mä en halunnu koko neulaa nähdä :ashamed:
Sukkapuikkotuntemukset johtuu mun mielestä siitä, että vauva alkaa kiinnittyä oikeisiin kohtiin, eli "kaivaa lähtökuopat" valmiiksi. Joillakin tuo "kausi" voi viedä kuukauden, useammin synnyttäjillä kuulemma viikkokin voi olla tiukassa ;)
 
weiss: juu niin siinä voi käydä kyllä... :LOL: :LOL:
meille paineita nyt vähemmän ku ellekin liittyi tänne :D
pysytään vaa piruillessaan kasassa nyt :LOL: :LOL:

mulla ei epiduraalin laitto sattunut myöskään. vähän se nippas kyllä mut ne muut kivut oli jo nii kovat ettei oikeestaan tienny tuosta enää mitään.
=)

nemika+jäbä 35+1 B)
 
elle tervetuloa mukaan!! Ja ihanaa että raskaus on tällä kerralla sujunut paremmin!

Asuntogalluppiin: asutaan kerrostalo kolmiossa, 73 m2 vielä hetken kaksistaan... Sauna löytyy ja upeet näköalat, mutta ei hissiä. Niin ja kolmas kerros kyseessä.. Haaveillaan rivitalosta tai sitten omakotitalosta.. Mutta kattellaan niitä juttuja sitten keväällä 2009. Nyt vaan yks projekti kerrallaan...

Sairaalakassi on kaivettu kaapista ja sinne on heitelty erinäisiä tavaroita liivinsuojuksista ja siteistä lähtien.. ipodin, rillit, meikit jne. laitan sitten vasta ihan h-hetkillä. Ja ne imetysliivit pitäs ostaaa.. ja ehkä jotkut rennot housut joissa olis mukava palata kotiin (ja jotka mahtuu päälle....) jos paikat on piukkana.

Vauvan vaatekassin pakkasin eilen.. Mutta vielä puuttuu päällysvaatteet.. Ei olla vielä ostettu mitään.. Täytyy kattella millaset kelit toukokuun lopulla on.. eli riittäisköhän ihan body + college linja vauvalle.. JA sitten tietty potkarit ja päällyshousut.. ja pipo...

Löysin tänään kirpparilta edullisia vauvanvaatteita... Menevät ihan hyvin kotikäytössä.. Kaks bodyä ja kaks potkaria makso yhteensä 2,20.. eli halvallla lähti.

(.) Tänään ollu ihme vihlontaa masussa ja selkäkipua.. Mitä lienet.. Mies yrittää niihin vedoten laistaa vielä yhdestä kyläreissusta... Keskiviikkona on lekuri, jos sillon sais vähän saikkua.. Alkaa kolottamaan jo ihan riittävästi kävelyreissuilla.. Ja eipä toi shoppailukaan ihan kauhean nautintoa enää ole....

tähän hätään en muista kyllä, että mitä muuta piti kommentoida.

moron tältä erää...

birdie rv 32+5

 
ai niin. sitä piti kysymäni että minkä verran vauva tarvii tommosia paksumpia paitoja (eli meidän aikuisten päällyspaitoja) ??? Meillä on hankittuna yks hupparitakki kokoa 62 cm (menee vähän pidempään sitten)... Riittäsköhän se alkuun vai tarviiko vauva kauheesti kaikkea??

Ja toinen tyhmä kyssäri: tarviiko vauva yöpukua??? vai käykö tavallinen body??? tiedän, tyhmä kyssäri, saa nauraa... Mutta kun en oikeasti tiedä että mitä kaikkea vauva tarvii...

torvelo birdie
 
Kävin siinä vähä shoppailemassa...tuhlasin 100 ekee...ukkeli oli hyvillään ku summan kuuli... :D :LOL: Uusia vauvan vaatteitaki löyty 1 euron kappale hintaan.

Minähän se olin jolla synnytystapa tutkimus vasta kymmenen päivää ennen la:ta. Huomenna on aamulla neuvola ja aijon kyl asiasta sanoa ja vaatia sitä paljon aikaisemmaksi, kun ovat muutenki veikkailleet etten loppuun asti mene. Tahtosin niin tietää ton tytyn koonki. yhen kerran painoarvio otettu ja sillon 780g, eli tooooosi monta viikkoa sitten. Tytyllä on tuolla masussa ollu viime päivät hiukka rauhallisia, alkaa jo ärsyttämään itteä. Ja kieltämättä huolettamaankin. Täytyy koittaa olla huomenna neuvolassa kovana et pääsis sinne ultraan. Tosin meijän neuvola täti on aivan huippu, kerrassaan kyl mahtava tapaus.

Nyt pakko mennä pikku tirsoille, otti toi shoppailu niin koville.

Niin ja elle tervetuloa joukkoomme sekalaiseen
 
birdie ei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan ;) uskoisin että pelkkä body käy tai kai se riippuu kuinka kylmä kotona on, itse sain siskoltani hänen lapsen vanhan yöpuvun niin kaippa sen otan käyttöön, muuten en ollut edes tuota miettinyt.. :D
 
maj soita ihmeessä äippäpolille jos asia mietityttää!!! Kyllä ne sieltä sitten antavat toimitanohjeet... Ja jos noin kauan masukipu on kestänyt, kannattaa asiaan puuttua... Mä ainakin menin kolmen päivän jälkeen lääkärille,joka laitto mut ä-polille.. Ja kyllä kannattti!!! Sillon oli alapää tulehdus.. joten ei kannata odotella turhia.

meillä ei täällä edes tehdä mitään synnytystapa-arvioita muuten ku erikoistapauksissa.. Eli neuvolalääkäri arvioi, onko moiseen tarvetta.. Ja painoarvioitakaan täällä ei harrasteta... joten näillä eväillä mennään...

Nyt mä hankin kyllä elämän ittelleni, etten koko iltaa täällä hengaa...

oliko ketään muuta odottajaa Jyväskylän seudulta????? Jos sais apuja ton oman elämän hankkimiseen :LOL:

birdie
 

Yhteistyössä