***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

edla-mamma mulla on oikea ranne todela kipeänä aina öisin. Toisaalta mietin, että liittyisikö jotenkin vaan siihen että hermoradat puristuvat. Mulla kun tuo iskiaskin nyt. Jotenkin samansorttista kipua. Voisikohan liittyä nukkumisasentoon? Kyllä tämä raskaus tuo outoja vaivoja. =)
 
voi miten mulla on näin outo olo tuntuu et mikään asento ei oo hyvä aina kolottaa johonkin ja pahaa oloa tekee...Kyllä tää raskaus tosiaan tuo outoja vaivoja..Vessaan saa kohta muuttaa kun koko ajan pikkuliruja pitää käydä tekemässä...ja valivali

Muuten ne rattaat oli kivat =)

Te joille on sektio tehty kipuileeko teillä alamassu suunnille haavan kohdalta? mulla siihe haavan kohtaan kävellessä koskee
 
Moi taasen, kiva huomata että täällä on monella niin samanlaiset tuntemukset nyt, lohduttaa vähän kun tietää ettei ole ainut turvonnut, väsynyt ja vatsan kiristelystä kärsivä... Joku käytti vielä just samaa sanaakin kun olen itse käyttänyt vauvan viime aikojen liikkeistä: sellaista muljuamista se on! Vähän alkaa jo tuntua et syntyispä vaavi jo pian, mutta ei tietenkään mieluiten ennenaikaisesti kuitenkaan.

Täällä paino noussut jotain 13-14 kg tähän mennessä, mutta en ole huolissani kun tasaisesti ajan kanssa on tullut ja näkyy lähinnä vaan vatsan koossa. Sitä paitsi näin juuri kaverini jolla on 7 kk vanha vauva ja hän oli hoikempi kuin ikinä imetyksen takia, vaikka oli raskausaikana tullutkin painoa.

Raskausarpia ei ole toistaiseksi tullut.

Kiva idea tuo isäpakkaus, mutta mulla on niin vähissä nyt rahat (ihanaa kun Kela maksaa ne äippärahat vasta takautuvasti kun kk on jo kulunut) etten varmaan mitään voi alkaa hommailemaan...
 
Katrinainen, siis onko sulla siis ihan oikeeta kipua siinä ranteessa? ku mulla se tuntuu "jäätyvän" paikoilleen ja kipu tulee sit ku mä herään ja tajuun tilanteen ja alan liikuttaa rannetta. Kumma kipu, ihan ku ranne puutuis ilman puutumista.... jos mä olenkin niin kummallinen et ku mulla ei ole niitä levottomia jalkoja vaan mulla oliski levottomat ranteet? *diudiu* mä alan vissiin oleen sekasin ku vaarin vanha käkikello, joka kukku 10 minuutin välein :LOL:
 
Huomenia täältäkin!

Takana aika huonosti nukuttu yö. :kieh: Nukuin sellasia pikku pätkiä...oli jalat ihan s..tanan kipeet, lonkat meni jumiin kokoajan, hiki, kylmä plaah. IHANAA... :/ Venyin sitten tuol sängynpohjal kahteentoista asti ku tuntu ettei millään jaksa nousta. Pitäs tänään viel jaksaa siivotakki, ku huomen tulee parturi kotia värjään mun tukkaa ja leikkaan ja lauantaina onki sit jo mun synttärit, ni arvailisin et muutamat sukulaiset tulee kylään ja samal katteleen vauvan tavaroita. =) Ihana ku saa värin tähän tukkaan kun mulla kasvaa nyt niin älytöntä vauhtia tukka et tyvikasvu on kyl aivan KAMALA!! :LOL: Näytän joltain metästä karanneelta... :ashamed:

Mäkään en ajatellut mitään lahjaaa ukkelille ostaa. Ja muaki kyl tosiaan kismittää kun äippälomal jo ollaan kovastikki ja ekat rahat tulee vasta 23.4. :eek: Tosin se eka pompsi onki kyl ihan älytön mulla, jää käteen monta sataa enempi ku nykyses työpaikas. :p Mulla oli noi vuositulot aika isot sillon 2006!!

Rinnoista: Mulla jotenki on toi vasemman rinnan nänni tosi kipee välillä. Ja ihmetyttää tosiaan ku vaan toi vasen. Maitoo ei kyl tuu, välil vähä valkosta töhnää nänneissä.

Jaahas jospa sitä alkas siivoilla... :whistle:

ihanaa päivää meille kaikille möhköfanteille!!! :heart: :LOL:

liinu83 ja möykky 32+4
 
huomenta päivää =)

Täälllä mussutetaan suklaata ja yritetään haalia sitä painoa ;) esikosta jäi synnärille kaikki kilot ja imetys riudutti kaameen näköseksi kun oon ennestään jo hoikka, eli mielelläni ottaisin sitä vararavintoa näin odotusaikana ja pitäsin ylimääräisiä kiloja vielä synnytyksen jälkeenkin kun tuo imetys vie oikeesti tosi paljon energiaa...

isälle lahja: esikosta tein isyyspakkauksen, jonka annoin kun haettiin äippäpakkaus, nyt otettiin pakkaus rahana, eli jääköön isäkin ilman lahjoja :whistle: voin ehkä tietty vielä harkita asiaa, jos hierontapalvelu alkaisi luistamaan :kieh:

Olikos se katrinainen, joka siel hierojalla kävi??? Itse oon just muutama pvä sitten miettinyt, et mistäköhän löytäisin raskaana oleviin "perehtyneen" hierojan kun olisi aivan mahtavaa päästä hemmoteltavaksi + kyllä nää paikat on jumissa ihan muutenkin :/

edla-mamma: puhetta oli siitä rannekanavaoireyhtymässä, joka aiheutuu ranteen, käden alueen turvotuksesta ja täten puristelee sitten hermoja ja aiheuttaa puutumista, kipua jne. Jännetupintulehdus on sitten eri vaivansa, vaikka läheltä liippaakin.

raskausarvet: ei tullut esikosta ja ei ole tullut vielä tässä odotuksessakaan *kopkop*tosin rintoihin tuli kun maito nousi synnytyksen jälkeen ja tissit pomppas solisluihin asti :LOL: isukki kyllä piti turbotisuista ;)

Jenni30: voi kamaluus :( onneksi nyt toipuminen käynnissä, jaksamista ja pikaista paranemista :hug:

sHv ja hippu 33+0
 
edla-mamma siis ihan oikeaa kipua on ja siihen heräilen. Mulla tosin tuo jalka/selkä kipuilee samalla tavoin. Ranne ei varsinaisesti ole jäykistynyt, mutta selkeästi jotenkin jumissa ja sattuu. Siinä sitten venyttelen sitä aikani vessareissuilla tai muuten ja yritän jatkaa unia. Vaiva joka varmasti katoaa synnytyksen myötä... Ainakin toivon kovasti niin.
sHv olin tosiaan hierojalla eilen. Ihanaa oli. Kävin tosin täällä norjassa, mutta kannattaa soittaa lähiseudun fysioterapeuteille/hierojille. joku varmasti on perehtynyt. ja noissa Spa-paikoissahan oikein mainostetaan raskausajan hierontaa. Urheiluhierojalle en kyllä taitaisi uskaltaa mennä. Olen kuullut juttuja, että saattavat puristella ja hieroa turhan kovaa raskaana olevalle.

kyllä mun on pakko mittauttaa se verenpaine huomenna harvinaisen huono-olo tänään. Mielenkiintoista, että turvotus on hieronnan jälkeen kadonnut lähes kokonaan. Olisikohan muuten ihan niin yksinkertaista tämä huono-olo, että hieronta olisi sen aikaan saanut. Olin varmasti niin jumissa, että päänsärkyähän siitä seuraa. Anteeksi, että olen näin omanapainen
Jennille taas paljon tsemppihaleja Miten prinsessa voi? Uusia kuvia odottelemme. :heart:

katrinainen ja kirppunen 33+2
 
MOI!!! Raskausarpia ei tullut esikoisesta ollenkaan, mutta nyt on alkanu reisiin tulemaan. Vielä ei mahassa ole, mutta varmaan kerkiää tulla. Aika oudolta näyttää kun reisissä on, kun ei ole ikinä ennen ollut. Meidän pitää vaan positiivisesti ajatella ne kunniamerkeiksi
;)
Rinnat mulla kasvoi heti raskauden alussa hurjasti ja nyt ovat pysyneet samankokoisina siitä asti. Maitoa kyllä tihkuu. Mutta esikoisesta mulla ei kasvanu raskausaikana ollenkaan. Vasta sitten kun maito nousi 4 päivää sectiosta. Että ei tuolla varmastikaan ole maidon tulon kannalta mitään merkitystä kasvaako raskausaikana vai ei. Mulla on sen verran nuo muuttanu nyt jo kokoa, että ihan varma olen et jäljelle jää vain kärpäslätkät...
Kyllä olo on niin tukala, että mahasta mielelläni luopuisin. Mulla on siinä mielessä eri asia kun teillä muilla, että 30.4 viimestään pääsen mahasta. Yli ei voi mennä ainakaan.
Summer ja mötkö 34+1
 
MAJJ: riippuu paljon siitä kumpi sopii paremmin omalle lapselle. vain kokeilemalla eri merkkejä sen sit tietää. meillä tutteli oli ehdottomasti kaikista mahdollisista merkeistä se parhain. nannista meni maha kovaksi ja muista löysälle..

mullekaan ei ole tullut muuta tietoa kelasta ku että saan äippäpakkauksen rahana, hain 6kk tulojen mukaan tota äitiysrahaa mut päätöstä ei kuulu, hermoja raastavaa tää oottelu. kohta mäkin soitan sinne ja sanon pari valittua sanaa :kieh:
 
Moro! Täälläki voidaan paksusti :) Vielä ois viikko töitä. Mullaki siis alkaa varhennettu äipploma. Kun olen työlistettynä niin ei kahta viikua katsi olla enää päivärahalla. :) Mulla nyt rv33+4 kovastihan tuo vauva eilenki ilalla jumpailla masussa. =) Joo ei kai tässä sen kumempaa palaamisiin taas ja Jennille paranemista kovasti. :hug: =)
 
Moro!

Äidinmaidon korvikkeista Pikkuvinkki :) Tuttelihan on nykyään luokiteltu kahteen osaan; Tutteli 1 ( oliko 0-6 kk ) ja Tutteli 2 ( 6 kk- ), mutta Pirkka äidinmaidonkorvike on sitä vanhaa Tuttelia ( valmistaja Valio ) kun ennenkin ja halvempaakin kuin nuo Tutteli 1 ja 2. Eli meillä mennään, jos tarve vaatii, varmaan sillä Pirkalla. Tai sit ihan Tuttelilla. Monilta oon kuullu, ettei oo Nanni sopinu.

Äippärahojen verotuksesta Sen verran tiiän, että kaikilla sosiaalietuuksilla ( äippäraha, työttömyyskorvaus... ) on korkeampi verotus kun työtuloilla, koska niistä ei makseta niitä työnantaja yms. maksuja eli valtio ei saa sitä kautta rahidia. Mulla vero% äitiyspäivärajoihin 11%, kun on kannikan alla tuota asuntolainaa. Tosin nyt on menossa asunto myyntiin, joten kai se % pitää sitten muuttaa, kun loppuu lainan maksu.

Rinnoista Mulla on ehkä yhdellä kuppikoolla muuttunu, kasvanut siis :) Ja kermaa tulee :) Siis ihan kunnon keltaista maitoa. Ostin ajat sitten sen Niplette nänninkehittimen, että voisin imettää vauvaa ilman rintakumia, mutten voi sitä käytää, kun tulee tuota maitoa niin paljon! Jatkuis vaan sitten kun vauveli maailman saapuu!

Neuvolassa kävin ja tässäpä terveiset sieltä:

paino 420g/ vko ( yht. 11,5 kg )
turvotus +
RR 118/60
pissa puhdas
sf 33 ( yläkäyrän yläpuolella, +1 sanoi täti )
rt
sydämensyke ja liikkeet ++

Painoarvio käsikopelolla ja sf-mitan perusteella nyt 2,6-2,7 kg, syntyessään noin 4 kilonen.
Lähete lähti KYSiin synnytystapa-arvioon ja en millään malttais odottaa noin kuukautta, että sinne pääsee. Onneks täti neuvola kirjoitti siihen lähetteeseen, että alunpitäen la ollut 12. toukokuuta, että toivottavasti huomioivat sen sitten kun varaavat aikaa. Eli toivossa hyvä elää, että tässä parin viikon päästä pääsis Onnia katsomaan ja sais vähän tietää, että mistä kautta sitä meinataan vauveli maailmaan saataa. Mulle kyllä ihan sama, kunhan toukokuussa tulee :)

Eipä tässä kai muuta...

Palaamisiin!

PP ja Onni 32+0 :heart:
 
oottepas te aktiivisia. ei meinaa mukana pysyä..

Mä pelästyin tänään ihan kunnolla. vedin lipat tossa aamutuimaan ja pyllähdin suoraan perseelleni. Kyl säikähdin. Onneks vauva on liikkunut normaalisti ja mitään vuotoja ei oo ollu.. Joten selvisin säikähdyksellä..

Neuvolakuulumisia:
- paino 75,6 (+ 200g / viikko, eli se siitä hurjasta painonnoususta... Tais olla eilen aamulla piilarit väärinpäin päässä :LOL: )
- RT
- Syke 134
- liikkeet ++
- SF-mitta 32 (taas yläkäyrällä)
- verenpaine 129/76

Eli kaikki oli loistavasti. Taas murehdin siis turhaan..., Ens ke neuvolalääkäri saikkua varten.. Supistelee ja väsyttää hirveesti... Joten saikku tulis tarpeeseen...

Tissit on kasvanu ja maito noussut rintoihin.. Odottelen vielä miten paljon ne kasvaa kun maito kunnolla nousee... Eli odotan vielä imetysliivien hankkimisen kanssa

unohdin jo mitä muuta piti kirjottaa... no palaan kun muistan ;)

birdie + ahmatti rv 32+1
 
Painoasiaa... Sinuhe, huomasin just, että melkein samoissa mennään. Täällä on paino noussut jo 20kg (alkupaino 64kg, pituus 166cm). Nyt on rv 33+4. Sf-mitta on ollut jatkuvasti käyrän yläpuolella, kasvanut tosin tasaisesti samalla kohtaa taulukkoa. Kauhulla ajattelen, ollaanko tässä satakiloisia ennen kuin vauva syntyy... Toisaalta taas en jaksa/halua stressata syömisistä, kunhan pidän huolen, että saan tarpeeksi ravintoaineita. (Herkkuja syön entiseen malliin, koska sokerirasituksessa kaikki arvot oli normaaleja.)

Aikooko kukaan synnyttää veteen?

 
up :wave: hui, jo toiselle sivulle tiputtu ;)

mä en kyllä tajuu tuota vauvelin asentoa ollenkaan, nyt hikka tuntuu ihan alamahalla, eli jospa se pää pikkuhiljaa löytäisi oikealle paikoilleen poikkiasennosta...

veroprossasta: itse tein tuon muutoksen ja verotoimisto lähetti tiedot suoraan kelaan, tehokasta kerrankin.

äippärahoista: Itse haen tukia 6kuukauden tulojen mukaan ja palkkatiedot pystyn toimittamaan vasta 2vko:n päästä kun kaikki vuorotyölisätkin on maksettu ja äippäloma alkaa 9.4... eli toivottavasti saan päätöksen ennen vauvan syntymää :whistle:

lakupiippu: Veteen synnyttämisestä... en tiedä onko se esim. jorvissa edes mahdollista?? Itse olin tosin avautumisvaiheessa altaassa, jonka havaitsin aivan loistavaksi kaikkien kipujen ja jännityksen keskellä ja toivon pääseväni myös nyt altaaseen, itse synnytys lienee tapahtuu salissa sängyllä?!

Nyt kyllä pakko kirmata teho-osaston pariin :)
 
Lakupiippu: Mä oon kanssa fiiliksellä et tulee mitä tulee kiloja kaippa ne sit joskus karisee kun alottaa vaunuttelut ja salilla käynnit. Mä en tiedä tuosta vesisynnytys mahdollisuudesta..varmaan siitä on mainittu mut...poika04 on taas ollut korvat jossain muualla kuin paikanpäällä.

Mäkään en oo viellä saanut edes sitä palkanlaskijan lappua vaikka vein sen aikoja sitten.

Miten paljon noihin painoarvioihin ihan oikeesti voi luottaa? Mulla on kaksi arviota ennen H hetkeä ja vähän jännittää kun kaverillakin oli melkein puolikiloa heittänyt piti olla pienempi kuin sit olikaan..mietin vaan sen lantion takia :eek: et jos laittaavat liian isoa synnttämään :(
 
Huomenta kaikille!
Pakottaudun laittamaan muutaman rivin, ennenkuin maratonpalaveri asiakkaan kanssa alkaa taas. Mulla oli keskiviikkona seuraaja opetettavana koko päivän, ulkopuolinen konsultti n. 55-60v mies. En olekaan ihan helppo korvattava :LOL: Pitää ihan pian paeta tästä huoneesta, vahasivat nää lattiat ja mulla on hajusteallergia, niisk.

Painoarvioista en tiedä yhtään mitään, mulle on aina käsikopelolla ja sf-mitasta todettu, pieni on antaa kasvaa vielä (3650, 3050, 3860 ja 3460). Viimeinen ultrattiin päivää ennen käynnistystä, silloin sanoi 3600 eli aika lähelle meni. Mua pelottaa kanssa ihan sikana se, kun nää ei lähde itekseen käyntiin ja vaikuttaa ulospäin pieniltä. siis eka oli 42 vko, sitten 43, 40+0 ja 39+2 eli täysiaikaisena nämä on minusta ihan tarpeeksi isoja ilman lisä kypsyttelyjä. kakkonen oli ehtinyt toki jo laihtua ainakin 500g sen vikan viikon aikana.
Laihduttamisesta oon jo alkanu näkee painajaisia ja varsinkin, kun en oikein tiedä tosta, että sanotaan ettei sais, jos imettää. Mistäs kummasta sen tietäis oikeasti?

Ekan kanssa olin tosi ruipelo ja söin huonosti, maitoa tuli silti ämpäri kaupalla, tosin ikää oli 20v vähemmän. Tokan kanssa menin duuniin kun hän oli jotain 3kk ja imetys miltei loppui (oli aika hankalaa työpäivän aikaan lypsäminen ja yöt imettäminen), silti likka on nyt täysikäiseksi jo varttunut eikä toi kauhean kärsineeltä näytä?

Haluaisin jo viimein tässä vaiheessa elämää normaalimittoihin takaisin, pian...

kriisi + typsy 30+6
 
Pipsa Possu, itse olen kanssa ajatellut jo pitkään, että hankkisin sen Nipleten, mutta en ole jostain syystä saanut aikaiseksi. Eli siis mitä mieltä olet ollut siitä vempeleestä? Sitä ei vissiinkään sais käyttää viimeisellä kolmanneksella, mutta voishan sitä sitten synnytyksen jälkeen pitää =) Kannattaako hankkia? :D

birdie81, hyvä että selvisit vain säikähdyksellä. Ite kanssa olen koko talven pelänny että millon sitä liukastuu, mutta onneksi on selvitty ilman ilmalentoja (koputtaa puuta). Sitä kun päivisin käy yksin käppäilemässä tuolla pikku poluilla, niin ei kyllä yhtään tiijjä millon sitä teloo itsensä :/

Minä se tein tässä viime neuvolan jälkeen päätöksen ettei herkkuja tähän taloon ennen kuin vauva on maailmassa, kun näkyy tuota painoa tulevan niin heleposti ja paljon!!! Niin arvatkaapas kuka se sitten kävi ostamassa ison namipussin ja mässäili koko eilisen illan, eikä tuloksena ollut muuta kuin pahaolo ja ähky :D :ashamed: Eikä se kyllä muutenkaan ole pätenyt sitten ollenkaan, tuntuu että joka päivä pitää saada jottain makkeeta :p On se kyllä ihmeellistä kun ei ole sitten minkäänlaista itsekuria!!!! :eek: ;)
 
Huomenta!!

Täällä takana tosi vaikee yö. <nukuin semmoset 4 tuntia ja nyt väsyttää ihan sikana.... :kieh: Meinasin jo yöllä itkua pukata kun koko oikee puoli oli niin kipee et nukkumisesta ei yksinkertasesti tullu mitään!!! Ukkeli tuli sit 4 aikaa töistä ja sit viimein sain unen kun hän viereen kömpi. Nyt oottelemaan et se parturi tulee ja saa uutta väriä päähän. Palaan myöhemmin.

liinu83 ja möykky 32+5
 

Yhteistyössä