***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

Lakupiippu:Mulla on painoa tullu jo 14 kiloa ja oli ennestään ylipainoa ainaki se 10kg. Eli aika isona täälläki ollaan. Mut oon kans aatellu, et tulee mitä tulee. Ennenki oon Painonvartijoissa pudottanu 20kg, ni eiköhän se nytkin onnistu. Vaikka onhan se hirvee työ. En kuitenkaan nyt jaksa sen enempää murehtia kiloja. :| Vesisynnytys vois olla ihan hyväkin, mut ei viimeks ainakaan ollu mahdollista täällä Lahdessa. Ja viisi oon synnyttäny ihan puoli-istuvassa asennossa ja hyvin on menny sekin. Luulen, et se on mulle jotenki paras asento, ku oon kyllä jossain odotuksessa yrittäny jakkaralla, seisaaltaan, kontiltaan ym. Puoli-istuvassa asennossa mä pystyn parhaiten rentoutumaan.
Poika04:Mulla on vauvan painoarvio heittäny jokaisen viiden kohdalla puol kiloa. Eli onkin ollu kaikki sitte puol kiloa painavampia, ku arvioitiin. Viimesimmän vauvan kohdalla kävin polilla 2 pv ennen syntymää. Ne arvio sillon ihan mettään, ku sanoivat, et ei kasva 4,5 kiloseks, vaik menis 2 vk yli. Vauva siis synty 5pv ennen lask.aikaa ja 2pv arvioinnin jälkeen ja painoi 4560g. Oli se sen verran tiukassa jo synnyttää, et nyt pelottaa tosi paljon, jos tuleekin vielä isompi. :eek: Eikä noihin sairaalan kokoarviointeihin voi mun kohdalla ainakaan luottaa ollenkaan!
Oon kyllä tosi kyllästyny jo tähän lyllertämiseen! Lonkkakipukin on välillä tosi kova. Mut pakko yrittää vielä kestää joitain viikkoja. Toivoisin hirveesti, et tää syntyis viimeistään viikkoa ennen la:ta. Mieluiten tietysti vaik 3 vk ennen. Noi muut lapset on kaikki ollu yli 4 kg ja ne on syntyny noin viikkoa ennen lask.aikaa.

Laurenzia+ Pikkarainen 34+1
 
Huomenta,
se on sit niin et äippäloma alkaa tänään, JEEEEEEE! =)
Kävin eilen neuvolassa ja kaikki on kunnossa. Käsikopelolla ja pitkällä kokemuksella täti sanoi tytön olevan n. 2,5 kg tällä hetkellä.... eipä uskois... :eek: , mut kyl se alkaa tuntumaan.

Nyt tarvii taas vahvistusta omalle mielelle ennen ku alan painaa taas paniikkinappulaa... Söin eilen läksiäisissäni kanaa, jonka välissä oli juustoa. Vasta sitten syötyäni sain kuulla, et se juusto oli lampaan maidosta tehtyä eli siis 90% ei suomalaista. No sitten mä vähän kyselin ja tarjoilija sano sen olleen läpi kypsennettyä juustoa, niin eikös se ollu niin että noi läpi kypsennetyt juustot eivät sisällä listeriaa. Näin siis muistelisin... mutta mites toi lampaan mait yleensä? Onks kellään tietoa? Juusto ei kuitenkaan ollut riittävän kuumaa tappaakseen pöpöjä itekseen. Ärsyttää tää hötkyily, mut minkäs voit ku alkaa kuvittelee ties mitä.... :ashamed:
 
Huomenta!

Vihdoin alkaa hammassärky helpottamaan. Voi hemmetti, että se on sitten ihan hirveetä!!! Nyt sit syödään antibioottikuurikin vielä päälle. Hammaslääkäri kirjoitti burana 600 mg ja sanoi, että tehoaa paremmin kiun panadol :eek: Burana ei kuulema ole haitaksi vauvalle...?? Taidan kuitenkin pitäytyä noisa Panadoleissa ja jos niistä loppuu teho, niin viime hädässä otan Buranaa.

Hei te joilla on adapteri turvaistuimelle vaunuihin: Onko teillä kokemusta tuon tarpeellisuudesta? Olisi semmoinen tarjolla edullisesti ja mietin onko tuo käytännöllinen..

Mä lähden käymään työpaikalla siivoamassa pöydän ja moikkaamassa työkavereita. Soittavat sieltä joka viikko ja pyytelevät käymään, joten onhan se mentävä näyttämään masua kun vielä semmoinen on. Ja pitäähän sinne viedä jotain herkkua päiväteelle mammaloman kunniaksi :) Miten niin tekosyitä herkutteluun? :saint: Tunnustaudun santrran kanssa samaan kurittomien kerhoon :)
 
edla-mamma jos juusto oli læmmitetty sinne valiin ja sellaista sulanutta, niin sitten ei pitaisi olla mitaan hataa. Muutenkaan en usko, etta juuri siita juustopalasta listeriaa tulisi vaikka ei kypsa olisikaan ollut. Ja jos juusto lapikypsennettya niin ei kai mitaan hataa muutenkaan. Lampaan maito ei muutenkaan taida olla pahimpien listeriavaaratuotteiden listalla. Jos sinua kuitenkin stressaa, niin itse ruokahysteerikkona soittaisin neuvolaan ja kysyisin, etta mita mielta ovat. Ottavat kylla testit jos ovat huolissaan. Eikohan kaikki kuitenkin ole hyvin :hug: . Et uskokaan miten itse stressaan samoista asioista.

painosta mulla kanssa nyt tullut se noin 12 kiloa. Hassuinta on, etta mielestani paino ei nay muualla kuin vatsassa, joka on iso ja turvonneissa jaloissani ja sormissa. muuten ihmiset kyselevat, etta olenko laihtunut. Kummallista. Ehka se on tama jattimaha, joka huijaa? Aloitetaanko hyvat mammat, joku kuntokerho kun pikkuiset ovat syntyneet ja elimisto palautunut?

Jaahas, laakarille pitaisi lahtea katsomaan sairaslomaillaanko taalla kirppusen tuloon asti vai pitaako viela pariksi viikoksi naiden kipujen kanssa raahautua toihin. Niin inhoan naita laakarikaynteja sairaslomaan liittyen. onneksi kuitenkin nyt on niin saan sen verenpaineen mitattua samalla. Nyt tosin olo parempi kuin eilen. Ei okseta eika pyorryta niin pahasti. ehka mulle vaan on iskenyt loppuraskauden pahoinvointi.
:LOL:

katrinainen ja kirppunen 33+3
 
Laurenzia: Tuota mä just pelkään kun mulla on viellä rajaarvoinen lantio...ensimmäinen tehty sen takia sektiolla ja perätilantakia myös mut sillon jo sanottiin et iso ei tulisi mitenkäänpäin....mut nyt ne tuntuu olevan kuiteskin niin sen tavan synnytksen kannalla et alkaa jo ihan kauhituttamaan jos menee kaksiviikkoa yli ja painaa 4.5 kiloa niin voi olla itku aika lähellä :(

Edla-mamma: en usko et siinä juustossa mitään on ollut =) on se läpikypsennyksessä hävinnyt jos siinä jotain on ollut

kauheesti tekisi jotain namia mieli no onneksi mitään ei ole käden ulottuvilla
 
Kiits, pikkasen ku saa tukee, niin se heti jeesaa... =) Siis mä kuitenkin illalla vielä tarkistin, et listeriariski koskee tuore- ja homejuustoja ja läpi kypsennettynähän tuo ei ole kumpaakaan. Piti vaan saada vahvistusta omalle käsitykselle. Alkaa pikkuhiljaa tuntuu, et toi ihan hukassa ollu äidinvaisto alkaa kehittymään, siis mustahan on tulossa ihan oikea kanaemo :eek:
 
Edla-mamma: Niin siinä vaan käy :D Jossain vaiheessa se kanaemo vietti iskee tosissaa toisille aiemmin ja toisilla myöhemmin =) Hyvä et olet jo paremmalla mielellä asian suhteen ja ajatella ei enää montaa viikkoa kun se pieni tipunen syntyy kanaemon vahittavaksi =)
 
Huomenia! Se on sitte lekurille lähtö. Eilen illalla olin hieman huonossa asennossa vähän liian pitkään ja vasen jalka puutui ulkosyrjältään. Hieroskelin sitä ja yöllä heräsin eräänkin kerran epämukavaan oloon ja kappas; jalka on vieläkin tunnoton. Lekurille siis väännyttävä, jotta ei ole mitään laskimoperäistä tai hermoperäistä kun tuota iskias-vaivaa on kuitenkin. Voi että ärsyttää taas!!!
 
poika04 Sanotaan että 39 viikon jälkeen vauva ei juurikaan kasva, enkä usko että ne väkisin yrittää alakautta jos ei mahdu tulemaan. Ja jos sulle on sanottu että tietyn kokonen vauva ei enää mahdu niin kyllä ne tarkkaan sitten seuraa sitä.
Ootko puhunut että sua pelottaa tai kysynyt mahdollisuutta pelko sektioon?
Mutta mä olen kyllä sitä mieltä ettei ne liian isoa alakautta pistä tulemaan jos sulla on tuo lantio kerran mittailtu ja liian ahtaaksi todettu.
Mulla esikon kokoarvio piti aika hyvin paikkansa kun viikolla 37 painoarvio oli 3,4kg ja typy syntyessään 38+5, painoi 3540g
Tämä toinen on luultavasti aika paljon isompi kun tuo, mutta luottavaisin mielin mennään....kyllä ne siellä synnärillä pitää meistä sitten huolta. =) Ja kun monta kertaa on sekä kätilöt että lääkärit sanoneet että ei puoli kiloa tuo eroa synnytykseen välttämättä ollenkaan....ja pienen vauvan synnyttäminen voi olla moninverroin kivuliaampia ja vaikeampi kun isomman vauvan.

Ite olin eilen neuvolassa ja siellä kaikki ok. Terveydenhoitaja sanoi että aika valmiilta vauva masussa jo tuntuu. :heart: Paino oli mulla pudonnut viimekerrasta joku 400g. Rr oli 116/84 ja vauvan sykkeet oli kaikkea 140-150 välillä...aikamoiset jumpat taas aloitti siinä kuunnellessa. Varsin vilkas on siis edelleen....pikkasen kun kättä pistää masulle niin heti tyyppii ilmoittaa itsestään....taitaa olla herkkäuninen, äidin mielistelijä. :D
Sf-mitta oli 33cm että senkin kasvu tasaantunut huimasti.

Niin tuosta painosta niin kokonaisuudessaan mulle on painoa tullut nyt sitten 11-12kg ja ihan kauheesti en noita kiloja enää haluisi tulevankaan. Vaikka toisaalta en jaksa kauheesti stressiä ottaa kun kyllä niitä sit kerkeää pikkuhiljaa pudottelemaan vauvan synnyttyä.

Liro ja papunen 34+2
 
Liro: viimeksi yritin äitipolilla asiasta puhua niin ei oikeen ottaneet kuuleviin korviinkaan vaikka vauva kasvaa yläkäyrällä ja vastaa 2-3 viikkoa isompaa..sit yllättäen vaan tuli kutsu 34 viikolla kontrolliin ahtaan lantion takia :eek: Mä oon ihan puulla lyöty.

Mua pelottaa myös et onko nuo mun alavatsa kivut ihan normaaleja...kävely on aika tuskasta ja tuntuu et koko lantionalue kipuilee...eivät neuvolassa oikeen sanoneet juuta eikä jaata...kun mulla on maanantaina polille meno...entäs siellä piileekin jokin tulehdus?? voiko se levitä vauvaan kun mulla tuo ulkosuu on sormelle auki? sisäsuusta en tiiä kai ne maananataina se sit katsoovat
 
:wave: Minä täällä ainakin oon. Kohta pakotan pojan päikkäreille. On tosi väsyny ja huono olo. Poika04, kyllä ne maanantaina sut tarkistaa ja tietävät siellä asioista. Puhut siellä myös tuosta koko asiasta. Sen verran tiiän että kannattaa tiukkana olla itse tuossa koko asiassa. Sulla kun on ne mitatkin, niin saavat niiden perusteella miettiä. Mua on niin alkanu jännittää tuo sectio, että nään uniakin jo siitä. Mitähän kun aika vaan lähenee..en varmaan nuku ollenkaan.
Summer ja 34+2
 
Sulla ei olekkaan summerkuin 5 viikkoa 5 päivää jännää :D Hyvin se sectio menee kun se on suunniteltu.Mä ajattelin ehdottaa et käynnistäsivät vähän aiemmin =) mut eivä taida käynnistää ihan vähällä ennen 40 viikkoa tai 42 viikkoa.

kauheen hitaasti tuntuu omalla kohdalla aika menevän veillä 6 - 8 viikko odotusta voi...ja pelkäämistä et viime metreillä sattuu jotain..
 
annaliina73: toivottavasti sulla kaikki kunnossa :hug:

poika04
: Mä voin duunis käydä lääkärientietokannassa kurkkii noit lantiomittoja kunhan/jos ennätän ensyön aikana...

Nyt poistun päikkäreille typyn kanssa ja palailen sitten lantiomittojen kanssa ;) se on "nääs sillä viisii", et tällä mammalla koittavat VIIMEISET kaksi yövuoroa tältä työrupeamalta ja sitten alkaa 100%:n kotonaolon riemu :whistle: ja piinaava odotus, koska h-hetki koittaa :)

*ihanaa kevätpäivää toivottelee sHv*
 
morjensta !
isyyspakkaus
nyt on tulevalle isälle hommattu isyyspakkausta ja hänelle omaa iloa myös. ainakin tuli itselle hyvä mieli hommatessa asioita ja uskon että tuleva isä naureskelee ja nauttii myös !

vesisynnytys
joku tossa vesisynnytyksestä mainitsi jotain. mä en tiedä onko hesassa sellainen mahdollista. oon kuullut että tammisaaressa mm. on sellainen mahdollisuus. musta se vesijuttu ois tosi hyvä homma, mutta enmä tammisaareen asti sen takia lähde.
perhehuoneet
ootteko miettinyt otatteko perhehuoneen, jos on vapaana synnytykseen ? me ollaan mietitty että joo tai sitten ei, jos ei ole vapaana..
synnytys ja perhevalmennus
muutama taitaa olla jo ollut kyseisissä..mulla on ensi viikolla kolmena päivänä neuvolassa. Minkälaisia kokemuksia porukalla on, onko ollut aiheellista ja muutenkin.. mulla ei mies pääse mukaan työn takia , mutta sairaalan tutustumiskäynnille kyllä onneksi pääsee ja sehän on kanssa synnytysvalmennus kerta samalla.

nyt varmaan pitää taas lähteä ulos uudestaan, kun on niin ihanan aurinkoinen ilma ja muutenkin hyvä olo, kun vaavi on tajunnut itselleen uuden (minulle helpomman) asennon.
se oli tossa muutaman päivän niin että toinen jalka painoi kylkiluuta ja toinen sydäntä. (ainakin tuntui siltä). yritin sitä vaivihkaa avittaa ja taputella ja puhua, että siirry, mutta ei niin ei ! :headwall: . no onneksi nyt jo tajusi siirtyä :heart:
 
weiss
Hyvää viikonlopun alkua kaikille! Oottepa jaksannu paljo kirjoitella. Mie luin kyllä, mutta en jaksa kommentoida. Ehkä myöhemmin, nyt on iskenny sellainen väsymys, jo toista päivää, että vällyt kutsuu.. Tänään oli viimoinen s-lomapäivä ja maanantaina alkaa äippäloma, tuntuu aika uskomattomalta!

weiss ja pikkuinen 33+3
 
Olipa tullut paljon tekstiä! :)

Eilen illalla oli sitten niin kipeä ala selkä ja alamahaa jomotti kovaa, 100 x menkka kivut!! supisteluja tuli tunnin 5min välein, myös alapäässä kauhea paineen tunne ja välillä oikeen viilsi! :ashamed: ja kun menin nukkumaan kaikki hävisi! :) aamulla ei mitään, ja nyt alkanut taas selkä + "menkka" kivut! :ashamed: tämä nainen taitaa maata loppu päivän sängyssä vain, onneksi on muuten kannettava että pääsee sängyssäkin koneelle ;)
Piti tulla taas tänne valittamaan... kun ei mieskään kotona ole jolle valittais :D

31+1 :)
 
Kiitti ShVMää sit vertailen niitä ammattitaitoisesti kotosalla :D

Eikun mukaan vaan Colamukavaa kun saadaan uusia tuulia ja uusia kertomuksia

Weiss:[/b] Just luin vauvaopasta et pitää levätä paljon et eikun ruususen unia sinne..
 
Kiitoksia :flower:
Meille odotellaan siis kolmatta nuppusta syntyväksi. Ennestään kohta 4v tyttö ja 1v8kk poika.
Synnytyksistä näytte hieman keskustelleen, mua ei vesisynnytys oikein kiinnosta, ei taida olla mun juttu. Mutta 2vko kuluttua lähtee neukusta lähete synnärille jotta meen sinne keskustelemaan saisinkohan polikliinisen synnytyksen :) Se olisi kyllä mahtava juttu sikäli mikäli onnistuu =)
 
Lääkäri ja imetysvalmennus- reissulta kotiuduttu. Ei enää töitä sitten mulla. saikkua tuli viimeiset 3 viikkoa ja sitten äippälomalle. Hiukan jäi vaan mietityttämään nuo verenpainejutut, verenpaine oli ekalla mittauksella 140/90!!!!!! ja sitten kun uusittiin tietyn ajan päästä 125/85. Mikäköhän tuollaista heittelyä aiheuttaa. Lääkäri tosin mainitsin pulssin olleen aika kova myös. nyt siis tarkkaillaan puolentoista viikon päästä. Pisussa oli leukosyyttejä +1 ja sitäkin tarkkaillaan. Sanoi kuitenkin lääkäri, että uskoo vielä etten vältsisti saa raskausmyrkytystä. voi kuulema olla, että huonosti nukuttu yö vaikuttaa. Nyt siis odotellaan 1,5 viikkoa ja sitten katsotaan taas.

cola tervetuloa joukkoon!
weiss lepäilehän olosi paremmaksi. Ajattele, mammaloma. Kuulostaa kivemmalta kuin saikku.
poika kyllä ne sairaalassa pitävät huolen ettei liian isoa synnytä alakautta. moni kaveri saanut synnytykseen mennessä sectiopäätöksen, kun vauva ollut iso. Ja nyt jos ultraavat voivat heti todeta mahdolliset riskit. :hug:
 

Yhteistyössä