***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

Hei vaan, palattu vihdoin palstailemaan pääsiäistauon jälkeen! Kauheasti tullut tekstiä taas tänne. Jenni: Tsemppiä toipumiseen! Onko muuten yhtään kerrottu, milloin saat pikkuisen kotiin? Veroprosentista joku kyseli niin ite ajattelin et jos mulla olis pienempi kun toi 20 % koska opiskelijana tuloni ovat minimaaliset, mutta kun äitiysraha kuitenkin on parempi kuin tämän hetkinen tulo (koska katsotaan vuodelta 2006) niin eipä tuo prosentti olisi laskenut kuin 19:sta joten annoin olla. Kannattaa toki kysyä verotoimistosta varsinkin jos saa tosi pientä äitiysrahaa. Täällä vaivat on lisääntyneet: turvotusta, närästystä ja hieman tukalampaa liikkumista kuin ennen. En malttaisi odottaa että olisi jo toukokuu!!
 
katrinainen varmaan kannattaa seurata tilannetta... eli jos kirppunen liikkuu normaalisti, niin ei varmaan kannata huolestua...

mulla on tänään todella kiukutuspäivä ja on pakko tulla tänne avautumaan etten tee mitään hölmöä. Mua niin ahdistaa mun painonnousu. Nyt on tullut koti vaan mukaan painoa 14 kiloa... Ja viimeneuvolakäynnistä nousua olis siis 1,6 kiloa. aika paljon kahdessa viikossa. Mä en kestä. Mulla on niin valas olo.. Turvottaa ja ketuttaa.. ARGH.. Onko kellään muulla yhtä nopeaa painonnousua??? Oma vika tietty. Tarviis vähän kattoa vissiin mitä syö. Pelottaa huominen neuvola.. Toivottavasti en saa kauheesti noottia painonnoususta. Paljonko on normaalin painonnousun määrä?`?
Mulla piti olla tänään neuvola, mutta sijaisen sijainen oli kipeenä. Siirty sitten huomiselle. Toivottavasti huomisen neuvolatäti olis kiva. Se vielä puuttuu että joku alkaa mulle marmattamaan siitä että kattoisit mitä syöt.. Tiedän. pieniä ongelmia täällä verrattuna teihin muihin...

Jenni: kylläpä sua koetellaan!! Tsemppiä parantumiseen.

kylläpä helpotti purnaaminen. Sori kaverit.

birdie81 + ahmatti rv 32+0
 
katrinainen: Eikös se vauveli kellu siellä aika suojassa lapsivedessä ja pienet töyssyt ei pääse satuttamaan vauvaa? Seuraa nyt kuitenkin tilannetta ja jos liikkeet alkaa vähenemään tai tulee muita oireita, niin soita sit lääkärille. Toivottavsti ei tule mitään tuon enempää!!
 
birdie: Meidän neuvolan seinässä on semmoinen tieto, että +1500g/vk on ok, jos menee sen yli, niin sit pitää katsoa ettei verenpaineet ole koholla (raskausmyrkytyksen takia). Ja mulla on myös tuo paino pompsahatanut viikossa sen 700-800g. Lähtöpanoon nähden lisää on tullut yli 12kg :ashamed: Luotetaan siihen, että kyllä me saadaan ne karistettua synnytyksen jälkeen :)
 
birdie ja päivänsäde kiitos. Seurailen tilannetta. Harmittaa vaan kun pitää olla tällainen tohelo. Lyön aina itseäni joka paikkaan. Kirpulla on muutenkin ollut aika hiljainen aamu, joten odottelen iltaan,että miten neiti alkaa möyrimään. Luulisi kuitenkin, että niillä on tuolla masussa aika hyvä suoja...
 
painosta mulla on noussut viimeiset viikot ihan hulvattomasti. Perjantaille sain ajan lääkärille, sairasloma ja muut asiat. pyydän tarkistamaan verenpaineen jne. samalla, sillä ei kai ole normaalia, että paino on 2 viikossa noussut lähes 3 kiloa. Ja ilman mitään hirveitä ahmimisia. Mulla tosin paino alkai nousta vasta rv 26.lla mutta silti.
 
katrinainen: Nestettä kait kertyy näin loppuaikoina jonkun verran ja sen mukana paino nousee. Kannattaa kuiteskin tarkistuttaa tuo verenpaine, ettei vaan mitään myrkytyksiä ala pukkaammaan päälle. Päänsärky on myös yksi raskausmyrkytyksen oireista. Itsellä huomaan tuon turvotuksen kun sormus on alkanut puristamaan. Pitäisi kait juoda vielä vaan enemmän ja vältellä suolaista ruokaa. Näin raskauden loppuaikoina mä olen huomannut olevani ihan romu!!
 
päivänsäde mulla on tosiaan tullut aika paljon turvotusta viime pävinä ja olo on jotenkin poikkinainen, mutta varsinaista päänsärkyä ei ole. Silti päätin tutkituttaa verenpaineen ja mahdollisesti virtsan perjantaina. Hiukan meinaan tuo 3 kiloa säikäytti... Sormusta en enää kauheasti voi edes käyttää ja sukat painavat jalkaan ikävät jäljet.
 
katrinainen: Käy ihmeessä mittauttamassa tuo paine, ne tekee se varmaan ihan vaikka piipahtaisikin siellä ilman ajanvarausta aikaisemmin. Oma mittari olisi niin kätevä, mutta kun ei sitä ole vielä tähän mennessä muuten tarvinnut, niin ei viitsisi ostaa raskauden loppuaikojen takia...
 
päivänsäde tänään en enää neuvolaan pääse, mutta katson tilannetta huomenna. Jos on epämääräinen olo niin sitten lääkäriin, jos ei niin sitten odotan perjantaihin. Tuskin tuon paineen mittaaminen on päivästä kiinni. Kirppu muuten äsken hiukan liikkui, joten eiköhän vatsaan osuneesta iskusta huolimatta ainakin tuo asia ole kunnossa.

onko kenellekään täällä ollut raskausmyrkytystä? Miten oireet alkoivat ja miten nopeasti/hitaasti eteni? Paraniko itsellään?
 
weiss
Oottepa taas ehtineet kirjoitella! Mukava kuulla aaprotti, että nyytti on teilläkin pian kainalossa! Jenni :hug: ja pikaista paranemista :heart: ! Ihanaa kuulla, että prinsessa voi hyvin ja kuulumisia täällä ootellaan aina!
:heart:
Tuosta kelan äitiyspäivärahan verotuksesta, miulla on sellainen käsitys, että kela verottaa vähintään tuon 20%, vaikka se olisikin työtuloissa alle ja jos on päälle, niin lisää aina siihin sen 2%. Kannattaa käydä lasketuttaa prosentti, koska kuitenkin tuo 20% pienestä äippärahasta kuulostaa ihan hirviän suurelta.
Täällä vaan supistelee ja poika puhuit nuista kyljen kiristämisistä, niin täällä kiristää kyllä kyljistä ja ihan joka puolelta vattaa. Onko tälläinen enää edes normaalia? Ei miulla esikoisesta tälläisiä vatsakipuja ollut, vaikka supistelikin paljon. Ens tiistaina on lääkäri, jotta kai se siellä sitten osaa "auttaa".
Onko teillä muilla (nolottaa :ashamed: ) tullut sellaisia oloja, että ei enää jaksa päivääkään olla raskaana ja välillä oikiasti aattelee, että mie en enää jaksa, kestä enkä taho ees koko vauvaa?! (Vaikka oikiasti sitä jo rakastaakin ihan koko sydämestään!) Vai onko se vaan tästä olosta johtuvaa..
 
katrinainen: tuommoinen löytyi netistä: Kun raskaana olevan naisen verenpaine nousee hälyttävän korkealle sekä testien perusteella virtsasta havaitaan valkuaista, merkit voivat viitata raskausmyrkytykseen. Se on tavallisin ensisynnyttäjillä, mutta voi uusiutua myös noin kolmanneksella naisista seuraavissakin raskauksissa. Naisella voi olla edellä mainittujen oireiden lisäksi myös huomattavaa turvotusta sormissa ja raajoissa. Joskus raskausmyrkytyksen oirehdintaan liittyy myös päänsärkyä, näköhäiriöitä ja kipuja ylävatsan seudulla. Raskausmyrkytykseen ei ole olemassa varsinaisesti mitään hoitokeinoa. Sitä ei voi myöskään ehkäistä itse asiaan vaikuttamalla juurikaan, koska sitä aiheuttavia syitä ei ole tarkkaan tiedossa. Verenpainetta voidaan yrittää laskea mahdollisuuksien mukaan lääkkeiden avulla, mutta kerran alkanut raskausmyrkytys on ohi joka tapauksessa vasta synnytyksen jälkeen. Raskaana olevan kannattaa levätä ja välttää liiallista suolankäyttöä, koska suola nostaa verenpainetta ja turvottaa. Tupakointi hidastaa puolestaan verenkiertoa istukassa.

 
Birdie: Voi, älä hätäile tuon painon kanssa. Mulla oli tänään neuvola, paino noussut 1120 g / vko!!!!! Eli yhteensä jo 18 kg alusta, miettikkää!!! Esikosta nous 24 kg, laskin et tästä päästään 25-27 kg. Kyllähän minä herkkuja syön, kuten ennenkin. Oon tosi herkkupeppu. Mut kyllä se raskaana tarttuu helpommin kiinni. Ai niin, ja oon normisti norm.painonen, eli noin 67 kg ja 168 cm.

Muuten kaikki ok. Vauva voi hyvin, sf 27 (mitä vähän epäilen, opiskelija mittas eikä ollu homma hallussa -> no, mutta ihan siinä suurinpiirtein varmaan mennään, annettakoon opetella) Vauvan päätä ei opiskelija myöskään löytänyt, naureskelin ettei näitten makkaroitten alta sitä niin vain löydetäkään =) Ihan vaan vielä lisäkommenttina pitää mainita, ettei mulle ole kummassakaan raskaudessa terkka huomautellut lainkaan painosta. Nytkin sanoi vain, että kuule sulla ei makkaroita ole verrattuna joihinkin. Juu, no rr 117 / 74 ja hemppaa ei katottu.

Mulla ei oo vielä mitään vauvan tarvikkeita valmiina...Ajattelin, et huhtikuussa sit laittelen. Työpaikalla sovittiin, et käyn tekemässä vajaasti enää töitä, silloin kun on tarve. LÄhinnä nyt pe ja la vuorot, muut jätän varmaan jo välistä. Tosi hyvin oon tähän asti jaksanu, nyt meinaa hyytyä. Oon päivät kotona pojan kanssa ja illat töissä + opiskelen ylempää amk tutkintoa.

Meillä esikko (1 v 10 kk) nukkuu samantapaisesti kuin muillakin: nukkumaan 21.30, herää 7 - 7.30. Päikkärit 13.30 - 15.30 eli piakkoin kuuluu *äiiiitiiiii* makkarista.

Oli jotain mitä piti vielä kirjotella, ei vaan muista...Myräkkä on kyllä kova!

Sinuhe ja Ukkeli 31+2
 
Voi vitsit, ku tuli aamulla rämmittyä polvia myöten lumikasassa... Kyllä se nyt pisti pääkaupungin lapsille talven ihan oikeesti... Tässä vaiheessa se ei itteä paljoa naurata, jos vaikka sattuiskin liukastumaan. Oli nyt kyllä ihan turha enää tässä vaiheessa kevättä.... :(

Juu, Katrinainen, olin silloin kuukausi sitten polilla käyrällä ja siellä oli sitten samaa aikaan maaliskuussa synnyttävä äiti (oliskohan ollu 36+jotain) ja sillä siinä todettiin sitten raskausmyrkytys. Hämmästys oli kyllä naisella todella suuri, ku mitään muita oireita ei ollu ollut ku toi verenpaineen nousu. Mitenkään ei tuntenu itteään sairaaks tai mitään. En muista mitä ohjeita siinä sitten annettiin mutta kyllä se kotiin lähti siitä, kontrolleja varmaan aika tiheesti.

Että tämmöstä tällä kertaa...
 
Minäpä jatkan kun hyvään alkuun pääsin, heh. Niin tuosta vauvan päästä, kun ei op. sitä löytäny. Mut terkkakaan ei sitä yrittänyt etsiä. Aika alhaalla se on, noita sukkapuikko tuntemuksia on ollu jo 3 vkoa. Eilen illalla teki oikein kutaa, auts. On muuten yks pahimmista jutuista.

Weiss, mulla oli esikossa noita kylkien ja vatsan kiristelyjä tosi paljon, tästä oon päässy helpommalla. Hyvin menee kun sohvalla makailee. On tosi ikävä tunne, tiedän. Pitäs vaan pöytään nojailla, et olis hyvä olo.

Tänään pyysin saada nähdä esikon synnytyskertomuksen, ja sain siitä sit kopsut kotiin. En ollu aiemmin sitä halunnu edes nähdä, oli niin ihanainen kokemus. No, nyt sit luin ja muistin kaiken kuin eilisen päivän. Huvitti, kun pääsin loppuun ...-"syntyy pieni mutta reipas poika klo 6.47..." niin aloin itkua tihrustamaan!!!?? Ne hormonit, ne hormonit..
 
weiss Minä ainakin myönnän, että ihan samoja ajatuksia on itellä ollu :ashamed: Ja uskon, että johtuu ihan tästä tukevahkosta olosta ja kun vielä miettii, että pari kuukautta pitäis jaksaa kärvistellä. Mutta siltikin vauva on jo tosi Rakas :heart:

Verenpaineesta Mulla viime raskaudessa alko paino nousta rv 29 lähtien 1- 1,2 kg:n viikkovauhtia nesteen kertymisen ( turvotus ) takia ja sitä sitten alettiin verenpainetta seurailla. Paineet oli ok viikolle 38+ asti, jolloin yläpaine hyppäs 140:een . Sit mittailin kotona ja ohjeeksi annettiin, että jos alapaine menee yli 95 niin sitten yhetyttä neuvolaan. Yläpaine pysyi 140:ssä loppuun saakka, alapaine rv 39+4 ja 40+0 molemmissa 94. Mitään ei tehty, no tietty varmaan kun viimeiset päivät kyseessä ja pissa koko ajan puhdas, eikä esim. päänsärkyjä, näköhäiriöitä ollut ollenkaan.

Sinuhe Mulle kävi samalla tavalla kun katsoin neidin ekoja valokuvia, joissa ikää noin 3 minuuttia :heart: Kovaa itkua. Mutta kaikkein "paras" eilen illalla, kun luin neidille iltasatua ja satuna Bambi. Kyyneleet vietas sen seittemän kertaa, kun siinä sadussa Bambin äiti oli kuollut, jossain vaiheessa Bambi jutteli sit sille äidille ikäväänsä ja lopussa se Bambi vielä ite loukkaantui, niin eipä muuta tarvittu. Neitikin jo kyseli monta kertaa, että miksi äiti sinä olet surullinen, miksi sinä itket. Yritäppä siinä sitten jollain järkevällä tavalla kertoa pienelle, että kun satu on niin surullinen ja äidillä paljon raskaushormoneja... Huh, mikä ilta! Päätin, että meillä pysytään ihan vaan Pupu Tupunoissa, Miinoissa ja Manuissa sekä Nalle Puheissa raskauden loppuun asti!

Mulla on muuten huomenna neuvola :) Jee jee ja vaakaan... YÄK!

Nyt kattomaan jokos Keskon sairauskassa olisi saanut aikaiseksi laskea minun äippärahat!
Eilen jo soittelin ja kyselin perään, kun on ollu ne laput siellä jo reilu 5 viikkoa! Lupasvat tällä viikolla.

Moikat!
 
Katrinainen, kävin just neuvolassa ja mulla tullut tuo 3kg 2 viikossa. Näkyypäs sitä nyt mulle kertyvän. Ihan normaalisti syön. Esikoisestakin kerkis tulemaan 16 kg, mutta nyt päästään isompiin lukemiin. Tarkistuta ihmeessä verenpaineet, eipä siinä mitään menetä. Mulla oli hyvät. Olo on kyllä jo tosi tukala. Vauva laskeutunu tosi alas ja kyseli terkkari et onko supistellu. Ainakin alas vihloo ja painaa. Ja myös ylöskin...joka paikkaan. Luulen et meidän mötikkä on jo iso...niinku oli veikkansakin. Menis nyt vaan aika äkkiä!
Summer ja mötikkä 34 tasan
 
Aamulla oli sitten se lääkäri, kohdunkaulan suu huomattavasti pehmentynyt, mutta paljonko kanavaa oli jäljellä ei mitään maininnut. Ei ollut kiinnittynyt, mutta alhaalla pää kuulemma tuntui olevan. Sanoi että jos 34vk:lle päästään pelkällä levolla niin sitten saa "luvan" tulla kun on tullakseen. Mutta neuvoi että heti jos alkaa tulemaan parikin tuntia säännöllisiä suppareita, samantien synnärille, ainakin tarkistuttamaan tilannetta! :) Eli tässä on nyt tiedossa pari viikkoa vain lepoa ja se tietää taas hienosti painon nousua :ashamed: mutta pääasia että vauva pysyy masussa vielä :heart:

Piti kommentoida vielä jotakin mutta en vaan enään muista mitä, tulen kertomaan kun muistuu :LOL:

maj ja 30+6 :heart:
 
... kävin tuossa aamulla pistämässä tänne kuulumisia --vahingossa siis! Itse kuulun tuonne maaliskuihin ja viesti oli tarkoituskin siis mennä sinne. Varmaan joku ehkä saattoi ihmetelläkin raskausviikoista... ;)

Oikein mukavaa loppu raskautta teille kaikille, voikaa ja iloitkaa massustanne loppuun asti hyvin !!

Minä + Voice 39+3
 
kiitos kaikille raskausmyrkytys-, turvotus-, painovastaajille. Mittautan sen verenpaineen perjantaina varmuuden vuoksi. voihan se olla että tämä sairaslomailu- ja selkäkipuilu vaan turvottaa kovasti. Mulla on aina olleet niin hyvät verenpaineet neuvolassa, että olisi se aika hurjaa jos nyt olisivat nousseet.
majj nyt lepoa, että vauva pääsee vielä hiukan kasvamaan.
kirppunen aloitti tutun mylläyksensä, joten tuskinpa tuosta vatsan kolhimisestakaan on haittaa ollut. Te olette täällä niin ihania, kaikesta saa puhua ja kysyä ja tukeakin aina saa. Tuntee olonsa oikeutetuksi kun saa odotella näin mahtavassa porukassa.

Päivän kevennys: naapuri kysyi postinhaku reissulla, että tuleeko meille vauva. Nyt sitten huomasi, vaikka mulla tämä jättimasukin. Mietin vaan, että muut varmaan huomaavat syntymän jälkeen, että meille on tullut yksi asukas lisää. =)
 
Jenni hui! sinuahan koetellaan kunnolla. Tsemppiä toipumiseen!

Monella toukokuisista tuntuu olevan supisteluja ja muita "oireita". Tässähän tulee ihan huono omatunto miten helpolla itse on päässyt. :ashamed:
Olin kyllä yli kaksi kuukautta migreenikierteen takia sairaslomalla, mutta nyt viimeisellä kolmanneksella olen ollut elämäni kunnossa. Tietysti väsyttää välillä ja selkä välillä kremppaa, mutta sanoisin silti, että raskaus on ollut minulla helppo. Mutta paljon tsemppiä ja myötätuntoa teille joilla raskaus ei ole ollut niin ruusuilla tanssimista. Pitäkää hyvää huolta itsestänne! :hug:
 
Pakko marmattaa vielä säästä: -kele etten sano! On varmaan metriset hanget vielä toukokuussakin tällä menolla. Oli tarkotus lähteä koiruuden kanssa kunnon lenkille, mutta lumimyräkkä näköjään alkoi taas. Pitänee tyytyä lyhempään pissatuslenkkiin, kun ei tuo meidän koirakaan ole joka sään kestävä menijä.
 
Kiitos lohdutuksesta tuon painoasian suhteen!!! Heti tulee parempi mieli kun saa teiltä vähän tukea!! Eli kiitos...

Mä taidan lähteä nukkumaan kun väsyttää niin paljon... Jos tuo vauvakin vähän rauhoittus.. Tuntuu taas olevan täynnä energiaa...
 

Yhteistyössä