TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MARRASKUUSSA

Just,maissia ei sit ainakaan meille lähiaikoina :eek:

Edla: En osaa röyhtästä,juu...tosi on B) Kyllähän sen niiku tajuaa että siinä ilmaa menee mut en haluais uskoa että imetys,minkä pitäis olla lapselle parasta,voi aiheuttaa kuukausien tuskat pienelle :ashamed: Kuitenkin luonnonmukainen ruokintatapa... mitäköhän tein alussa väärin,kun eihän tota voi korjata sanomalla et syö rauhallisemmin :D
 
Repa, en mä tiiä miksi bataatti, kai se on siksi et se on niin lähellä perunaa ja pikkasen makeamman makuinen;) et ehkä sen takii tai sit sen takii et sitä kaikki suosittelee :)

Tosta imetyksestä, jos sulla suihkuaa maito ja sen takia K joutuu hörppimään, niin ilmaa tulee väkisinkin mukaan. Kokeile pystyasennossa imettää. Siis et sinä pystyasennossa vaan lapsi B) Varmaan sulle on tätä neuvottukin jo, mut se vissiin vähentää ilman masuun menoa. Kurjaa et noi vaan jatkuu, vaik luvattiin et kolmen kuukauden jälkeen loppuu :(
 
Repa ja Marmotta, tosta imetyksestä ja ilmavaivoista. Meillä oli varmaan kanssa suurin osa siitä 3kk ähinästä imetyksestä. Se loppui siinä 3kk iässä ja sillon en enää paljoa antanu tissiä vaan pari kertaa päivässä. Huomasin että tissiä syödessä se kauhee ähinä ja riehuminen alko jo tissillä ja jos annoit korviketta niin sitä ei tullut. Sama kun Marmotta Eevan kohdalla. Se oli kyllä niin kurjaa kun toinen ei saanu nukuttua ollenkaan päivisin. Onneks nyt on neidillä hyvä olla =) Ja mullahan tuli kanssa maitoa suihkuamalla.
 
Oon kokeillut kaikki kikat mitä oon keksinyt,myös ton pystyasennossa syötön.Pienempänähän poika kiemurteli tissillä jne. Mut nykyjään ei enää tee sitä ja mun mielestä mulla on maidontulo jo tasaantunut aika päiviä sitten...mutta imee jotenkin nopeaan tahtiin ja raivostuu jos ei heru heti ja nopeesti :/ Jotenkin luulen että tätä ongelmaa ei korjattais enää pullollakaan,koska sieltähän tulee vielä vähemmällä vaivalla ja siitä pystyis kunnolla hotkimaan... tosin en nyt pulloa tässä kohtaa muutenkaan enää opettais. Kyllähän tää on paljon tasaantunut. Päikkärit nukutaan jo lähestulkoon putkeen ilman et pierut häirittis,ja päivisin ollaan tyytyväisiä...mutta noi yöt vielä menne rutkutellessa...vaikka öisin syö ihan rauhallisesti :|
 
Mie korkkasin just saunabissen...kun tääl on ollu puhetta noista juomista....alkoi tehdä mieli... =) ...juu hiljaista pitelee....

Meillä neiti pieree aikas paljon :eek: ...haju on äpäkkä....mut on ollut syntymästä saakka samanlaista...en yhdistä mihinkään ähinöihin :/ ...sellainen alkuaikojen ähinä ja pulauttelu loppui jossain vaiheessa kokonaan....neiti pulauttaa tosi harvoin...Imetys meillä on tosi nopeaa toimintaa nykyään...ajattelen aina, et tulikohan edes täyteen :eek: .....nythän ei ollut tullut kuukaudessa kuin 550g painoo..aika vähän....sijaistäti ei kyllä sanonut mitään :/ ...ajattelin vaan, et saakohan tarpeeks muonaa :( ......
 
Iltoja! Marraskuu onkin sitten pyörähtänyt käyntiin.

A nukahti äsken. Nyt on aikaa vähän itellekin. Käytiin eilen 5 kk neuvolassa ja tuloksena pituutta 64,3 cm ja painoa 6530 g, joka on -50 g viime kuuhun nähden! :/ Kuulemma 5-6 kk:n ikäisenä voi kasvu hidastua, kun etsii sitä omaa käyräänsä. Eli ei huolta, onneksi! Pituutta oli tullut n. 3 cm, ja kun viimeksi oli pituus hieman alakanttiin, niin on nyt ottanut sitä kiinni ja paino jäänyt vähän vähemmälle. Kuitenkin on terveen näköinen tyttö meillä ja ruokailuvälit samoja kuin ennenkin. Pistoskohta punoittaa ja siihen on tullut minipahkurakin. Viimeksi ei tullut yhtään mitään edes pistoskohtaan! Tosin nytkään ei tullut kuumetta tms. Illalla oli ehkä hieman iloisempi kuin normaalisti, taas.

Perunaa maisteltiin eilen, ja se aiheutti hmmmm... aikas mielenkiintoiset ilmeet ja puistatukset. Sama juttu tänään, ja kitinäitkua kanssa malliin "en tykkää, pahaa, anna tissiä!!". Arvelin vielä huomenna ja maanantaina koittaa ja jos ei sittenkään mene "kunnolla" alas (tiiän, että heti ei menekään paljoa alas ), niin keitällän tiistaina porkkanaa ja kokeilen sitä. Ja sitten jossain vaiheessa sotken perunaa muiden kasvisten joukkoon. Eli Matamimimmi meilläkään ei (ainakaan vielä ) peruna maistu. Ja tottahan se on, että se pottusose ei maistu miltään hyvältä... Repa, varmaan voi aloitella kasviksella kuin kasviksella, mut jotenkin meihin suomalaisiin on varmaan iskostettu, että perunalla ja porkkanalla aloitetaan ja sit muut kasvikset kehiin. Kesäkurpitsa on kans miedon makuinen eikä varmaan yhtään hullumpi kasvis aloituskasvikseksi. Onneksi on tullut myös tuo bataatti, jota monet kehuvat. Täytyy itekin sitä keitellä tässä lähiaikoina. Mut aikas jännää ottaa kiinteät mukaan tähän ruokailuun! =)

Ketkä ovat noin vuoden ikään saakka imettäneet vanhempia lapsia, kuinka ootte saaneet maidon riittämään? Tai siis adaptoituuko maidontulo vähempiin kertoihin kiinteiden tullessa "pääruoaksi" ja yösyötöt jää pois? Kun meinasin imettää lähemmäs vuotta, jos vain mahdollista, tai ainakin siihen saakka, kun voi tavan maitotuotteita antaa. Sellainen on tullut nyt tähän pieneen mieleen ajatuksena.
 
Repa: Mulle sanottiin kans neuvolassa, että voi aloittaa "kasviksilla". Ei sanottu et mitään erityisesti pitäs olla ekana. Perunasta ja porkkanasta kyllä ohimennen puhui, mutta me skipattiin peruna siks, että siitä sanottiin tulevan massu kovalle. Ja kun meillä se oli tarpeeks kovalla jo muutenkin. Nytkin annan pottua vaan silloin tällöin pieniä määriä ja kyllä tuon pojan maha sen heti huomaa. Bataatilla aloitin, kun se tuntui itsestä mukavalle ja itse syödään sitä paljon. Kukaan muu mun äitikavereista ei ole sillä aloittanut! :) Siis palstalaisia lukuunottamatta. Joku aloitti porkkanalla joku maissilla joku luumulla ja joku päärynällä. Kesäkurpitsa tuli kyllä meillä aika nopsaan; olisko ollu kolmantena tai neljäntenä makuna. Sehän on kans mieto ja on ihan hyvä aloittaa sillä. Anna mennä vaan :) Tuosta purkkimaissista tosiaan meillä samat kokemukset kuin muillakin eli hurjat ilmavaivat! En voi suositella. Ehkä pakastemaissista tulis miedompaa?

Me testattiin tänään ns. oikeita puuroja. Hiutaleista tehty ohrapuuro ei uponnu vaan meinas tulla kakomisen seurauksena maidotkin ylös, vaikka oli tosi löysää. No, sitte hienonsin yleiskoneella ohrahiutaleet, samoin kaurahiutaleet. Kauraa sitten menikin jonkin verran nyt iltasella. Mutta sekin sessio päättyi siihen, että kävi kakomaan. Joku hiutaleen tapainen siellä tais edelleen olla mukana... Että on meillä sitten vissiin kuitenkin aika silkkikurkku täällä. Jauheista tehdyt uppoaa tuosta noin vaan, mutta jos on vähänkään kokkaretta / paakkua / hiutaletta, niin kakominen alkaa. Ei kai auta kun vaan pikku hiljaa ujuttaa noita jauhettuja hiutalepuuroja piltin jauhepuuron joukkoon.

Makujen puolesta meillä on alusta asti mennyt kaikki alas mitä kurkusta on tungettu, mutta sen pitää olla hienon hienoa sosetta... :saint:
 
tulin viela pika tarkistukselle :D tyty leikkii tyytyvaisena tossa lattialla itsekseen B) pitkasta aikaa!

Repa tein gallupia kavereiden keskuudessa ja siita sitten johtopaatokseen et bataatilla aloitetaan. Yks kaveri taalla aloittaa avocadolla. Meidan seuraava maku on just toi kesakurpitsa.

Joo mulla kans suihkuaa maito vielakin monesti nyt F:N kasvoille kun se irrottaa imuotteen kesken imemisen :D . Imis nyt viela ainakin kuukauden ajan...mut todella innostus on havinnyt tytylla imemiseen :headwall: , pierut on hiljalleen havinneet kun olen ottanut kiinteet ohjelmaan, yolla vatsan kurninasta tiedan etta tytylla suoli toimii kun tuota kakkaa nyt odotellaan saapuvaksi oikeen hartaasti jos on paripaivaa kakkaamatta.

Mies lahti baariin ja ma katselen hopohopo lauantai tv:ta. (tanssii tahtien kanssa taitaa olla ohjelman nimi.)
 
kiitti uudesta pinosta jossu!

matami: me aloitettiin porkkanalla ensin sit otettiin joukkoon mukaan peruna mut siitä tuli masuvaivaa joten jätin perunan vallan pois ja tilalle bataattia, en oo sen koommin perunaa tarjonnut, neuvolan ohjeistuksesta alan tarjoamaan perunaa uudelleen 2-3kk kuluttua..sit mukaan tuli kukkakaali, parsa, kesäkurpitsa...parsa ei oomeillä herkkua ja kukkakaalia jos antaa enemmän kuin 1 palan niin tulee ilmavaivaa..



 
Plääh! Nyt loppui energia...Oon tänään väsännyt ison kasan lihapullia ja sitten vielä tehdä ruimaisin tuossa sata kunta karjalanpiirakkaa...Neean kanssa. Tai no isäntä tuli hirvimettiltä välissä kotios ja se hoiti Neean yöunille kun mä tein noita piirakoita. Osan aikaa tyttö kuitenkin oli touhussa mukana. On se kyllä vähän hankalaa kun tarttee kokoajan viihdyttää tyttö ja samalla yrittää tehdä jotain. Mä laulelin tyttöselle niin pysy aina hetken rauhallisena.

No mutta eipä nyt muuta, kävin vaan vilkaisemassa mitä olette kirjoittaneet. Lauantai-illan jatkoja kaikille (että tekis mieli olutta...vaan kun ei voi ottaa niin ei)
 
Heinuli,maito riittää sinne vuoteen asti vaikka kiinteiden takia määrä vähentyisikin,sitä tulee just oikee määrä vauvan tarpeisiin jotka se itse määrää =) Mulla kaveri imetti yli 2v tyttöään joka söi kuin hevonen kaikkea muutakin ruokaa =)

Matamim. Ei meilläkään aina syödä pitkästi,joskus on päiviä että nautiskelee enempi,mut yleensä nopee toimitus. Ipanat syö sen minkä tarvitsee... Sama homma ton painon kanssa ettei ollut tullu entiseen tahtiin,mut nla täti sano ,vh siis ;) että aktiivisuus lisääntyy tuossa kohtaa niin ihan normi homma =)

Tää vissiin nyt siirtyy kohta nukkumaan,kun väsyttää aivan mielettömästi...
 
kurpitsa: Meillä aika sama homma noiden ilmavaivojen kanssa. Perunasta menee vatsa kovalle ja kukkakaalista sekä kesäkurpitsasta tulee isoina annoksina ilmavaivoja. Tosin ei näytä häirisevän poikaa eli siinä mielessä huolettomia ilmavaivoja :) Annankin sit usein kaikkea vähäsen tyyliin porkkana-kukkakaali-kesäkurpitsa-palsternakka. Reagoi kyllä tosi herkästi vatsalla tuo meidän poika.
 
Naukuri, täällä asustaa myös silkkikurkku. Ei mitään paakkuja sais olla. Puurot on kanssa ollu yök alusta asti. Menee kyllä jos on tarpeeks löysää, mutta siltikin saattaa tulla yökkäys. Toissa iltana tuli puuron syötyä yökkäys ja kaikki mahan sisällöt suun ja nenän kautta pihalle. Tää on tapahtunu muutaman kerran aikasemminkin. Se on ihan hirveetä. Näytti että tukehtuu oikeesti. Yritin nostaa pian sitteristä ylös, mutta oli remmeillä kiinni ja iski paniikki. Käänsin sitten koko sitterin kanssa ylösalasin ettei tukehdu. Vitsi siinä kerkee ajatella vaikka mitä. Esikoinen teki sitä että oksensi pullollisen velliä usein pihalle. Se oli kanssa ihan kauheeta katottavaa. Jotenkin varmaan neidille kun ei ole se puuro mieleistä, niin tulee sitten yökkäys tosi helposti. En vois vielä kuvitellakaan tekeväni kunnon hiutaleista.
 
Eeva unilla, omituisen aikaisin. Samaa toivon kun Edla-Mamma.. etta ei olis vaan paikkarit! Tosi vahilla unilla kylla meni paiva kun oltiin kaupungilla. Oli ilmeisesti paljon muutakin tekemista kun nukkuminen kun otti vaan vartin torkut. Juuri tarpeeksi aikaa etta sain ostettua elamani kalleimmat kengat. :heart: Niin ja Eeva oli baarissa ekaa kertaa elamassaan! Kahvila-baari tosin.. mutta jostain se on aloitettava. :D Natisti kylla jaksoi olla ja syoda banaani-omenasosetta kun aiska joi lasin viinia.

Repa, ma en ymmarra miksi tissista hotkiessa tulee ilmavaivoja ja pullosta samaa tahtia juodessa ei. Olen siis paatynyt syyttamaan maidon laatua. Joku siina omassa on ilmeisesti vikana eika sovi toisen massulle. :/ Enka tieda miksi aloitetaan perunalla tai bataatilla. Niin mekin tehtiin.. bataattia ensin. Kai se on taa suomalaisten rakkaus perunaan kun niin saa tekemaan. Taalla aloitetaan kasvisliemella. Sellaista tumman vihreaa mehun nakoista myydaan kaupassa ensimaisteluun.
Mites muuten, onko kukaan antanut kalkkunaa? Huomasin nimittain etta taalla olis kalkkunasosetta, alkaen 4kk. Tosi aikaisin lihalle minusta, muut lihat kylla taallakin myohemmin. Mutta miksi kalkkunaa jo aikaisemmin, tietaako kukaan?
 
heinuli: ekalle pumppasin reilu puoli vuotta maidot, ei oppinu rinnalle ku oli keskonen. toista imetin reilu 10kk ja tätä kolmatta on tarkoitus sinne vuoteen ainaki. ja hyvin maito riittää, vauva ite huolehtii siitä. määrähän vähenee kiinteiden ja yö syöttöjen vähetessä. mut vauvakaan ei sitä enää tietty samaa määrää tarvi. =) en oo osannu etes ajatella et se loppuisikaan. =) keskimmäisen imetyksen loputtua maitoa sai tisseistä puristamalla vielä vuodenki päästä..et sitkeessä oli ennemmin sen maidon loppuminen =)

ajeltiin ilta ajelulle heseen...ja syötiin ravitseva iltapala. sit saunaan ja poikaki nukahti alle minuutissa... :eek: tosin yleensä menee hyvin maaten. mut nyt oli kyl ennätys. =)

meillä alotettiin luumusoseella..kovan vatsan takia. =) sit tuli ruusunmarja ja päärynä mukaan. porkkanaa vasta myöhemmin. ja nyt ei edelleenkään ole vielä lihoja mukana. kasviksista vasta porkkana, peruna, bataatti käytössä. huomenna meinasin lihasoseita vääntää. =) puuroja syöty aamuin illoin ja ne on herkkua. =)
 
Edla: Ai no hö! Mä selailin vaan niiden muiden otsikoiden mukaan ja löysin kaikkea kivaa :D Ajattelin tilata sellasen pehmoapinan roikkumaan pinnikseen. Näytti söpöltä. Ja kun tuo meidän nassikka on aika apina ;)

summer: No voi kamala! Tuota mäkin oon vähän pelänny et joskus vielä noin kovasti yökkii, mutta toistaiseks on tullu vaan pari kertaa vähän ylös. Ekalla kerralla oli kans maidot jo juotuna, ni silloin tuli ruokalapun siihen kouruun enemmänkin tavaraa (perunassa oli kökköjä... ) ja tänään tuli vähän siitä jauhetusta hiutalepuurosta, mut ei onneks oltu vielä juotu maitoa, niin ei tullu paljon. Meillä kyllä uppoaa esim. Piltin ja Muksun valmis puurojauhe ihan loistavasti, mutta vaikka tuo jauhettu hiutalepuuro oli MUN mielestä aika siloista niin eeeehei, eipä ollut :) Nykyään kyllä porkkana- ja perunasoseisiin jääneet sattumat menee ihan hyvin alas, joten eiköhän tuo puurotilannekin jossain vaiheessa helpota. Toivottavasti sielläkin!
 
Marmotta: Me aloitellaan vasta lihoja ens viikolla ja ajattelin broilerilla korkata, ku se on aika mieto. Mut kalkkuna tulee varmaan sit aika pian perässä, kun aika samanlaista lihaa on. Onks se sit siellä broitsun korvikkeena? Vai syödäänkö siellä yhtä lailla myös broileria?

Edla: Kauan te maistelitte yhtä lihaa ennen ku otitte lisää mukaan?

Te keillä on vanhempia lapsia; jaksaako noin 4v kuunnella äänikirjoja? Mietin tässä joululahjoja :)
 
Iltoja, meillä rauha maassa. Mies tainnutti E:n vellipullolla ja nyt röhnötetään sohvalla kylki kyljessä ja molemmilla kannettavat sylissä. Vietetään laatuaikaa ja katsotaan leffaa :LOL: surffaillaan paremminkin.esikoinen jäi yökylään kun aamulla on vauvauinti.

heinuli ihan kivasti se maito riittää. Musta tuntu et rinnat tuli vaan täydemmiks kun muutakin jo syötiin. Vettä sai kans ruokailujen yhteydessä ja velliä jos esim: oli hoidossa. Mä imetin 1v3kk :)

Repa en ikinä usko et imetyksest voi johtuu kaikki ilmavaivat. Musta on hyvä kun se pylly paukkuu et ei jää sinne sisälle mahanporoiks. Toivottavasti teillä helpottais masuvaivat. Mut maissivelli se ei oo kyllä niin hyvää kun peruna-porkkana yms. Me ollaan maisteltu ensin bataattia, perunaa,porkkanaa ja kerran maissia vellinmuodos ja kerran kukkakaalia. Bataatti taitaa olla tän palstan muotijuttu -mäkin ostin sitä ihan siks kun muutkin -ja hyvää siitä tosiaan tuli. Esikoinen ei ole koskaan syönyt bataattia eikä se muutenkaan kuulu meidän ruokavalioon -vaikka siitä sais tehtyy vaikka mitä kivaa. Esikoiselle annoin ekaks päärynää eikä peruna meinannut upota sit enää millään. Nyt pysytään vaan näis kasviksis -peruna,porkkana,parsakaali,kesäkurpitsa ja kukkakaali,bataatti -niitä paloi on jo valmiina ja kotimaista omenaa soseena. Mut nyt ollaan vellilinjal ei huoli rinnan lisäks muuta eli kk mennään sit viel näin. :)

marmotta kalkkuna kuulostaa hyvälle. Mä taidan kuitenkin aloittaa broilerilla kuten viimekskin. :)

Mut nyt keskityn leffaan -yritän :wave:
 

Yhteistyössä