TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HELMIKUUSSA

summer mulla on cerazet minipillerit ja ne on kyllä tosi hyviä. ja muistan ne suurin piirtei ottaakin. en tiedä onko pillereis eroo -mulla oli diananova tai jotain ennen kuin alettiin yrittää vauvaa, ja musta tuntu et silloin ei haluja paljon ollut - ihan kun pillerit olis vienyt ne. Nyt tuntuu ihan normaalilta tää olotila. Luulen et mä otan kans se kierukan tai sit pysyn näissä. Hyvä kun ei oo taukoja täs merkis. Toivottavasti sopii. Meidän mimmi oli 77cm 8kk neuvolas :)

Mä olin hiihtämäs ja kyllä teki hyvää :)
 
Tersetti..

Matami,Hienoo että Edithille oli pituutta tullut lisää ja onnea konttaustaidosta... voivat sit jokukerta ottaa konttikisat Kasperin kanssa ;)

Marmotta
,musta tuntuu että me ollaan kohtalotovereita aika pitkälle... sitä on välillä ihan katutappelijan olokin... Meillä neuvolantäti on alkanut jo ottaa tosissaan mut ei paljon auta kun lasten polin lekuria ei vois vähempää kiinnostaa.

Kurpitsa,ollaan mietitty tota kuvaamista,mut koska noita "kohtauksia" ei tuu aina niin se on vaikee olla valmiudessa. Olis järkevämpää ottaa koko yö nauhalle,mut ei taida muistia kamerassa riittää. Siinä näkis sen meiningin kokonaisuudessaan.

Tänään poika selvästi katu eilistä menoa ;) Ja armahti äiteetä ja nukahti iltapäivästä tissille :eek: ja kannoin sit yläkertaan ja posotteli kuolaposkella 1.5h putkeen.. äärimmäisen harvinaista.
En oikeen tiedä mikä tos nukahtamises tosiaan on... kuten sanottu,onhan hää menny parempaan suuntaan..useimmiten yöunille nukahdetaan hetkessä...mutta sit taas 40min päästä herätään ja sit onki hankalampi rauhottaa. Joku siinä unisyklistä toiseen menossa mättää :/ Onhan tossa kehityksessä just nyt taas tapahtunut paljon ja hampaita tulossa..et ota sit selvä johtuuko noista vai jotain muuta. Oon nyt ajatellut et jos toi ei vuoteen mennessä oo mihinkään helpottanut alan taas piinaamaan lekureita.

Ruokaa menee taas nihkeesti..muutama lusikallinen ja sit alkaa venkoilu... mut 8kk safka uppoo paloinensa,hiukan vielä kovimpia muussaan lusikalla. Ja puurokin on lähes pelkkää nallehiutaletta..kiva.

Summer ja merika,onpa pitkiä likkoja!

Herra on täydessä vauhdissa täälä...pitäs alkaa iltapuurolle rauhottelemaan :wave:
 
Merika, kiitti vastauksesta! Joo toivotaan että käy myös mulle. Olishan se kierukka kätevä, kun ei ole enää vauvojakaan haaveissa. Eipähän tarvis joka päivä muistaa ottaa pilleriä....on ihan sellanen olo että unohdan, kun siitä on jo kauan kun olen pillereitä napsinut. Sitten odotan kohta kolmosta :whistle: juu se oliskin ylläri...
Pitkä ja iso neiti teillä kyllä on =)

Pizzat paistuu uunissa :p
 
No eipä menny helpolla tänäänkään poika nukkumaan..aijai ettei tulis taas tavaksi. Aistin kyllä iltatissillä,et on levoton. No ei nyt menny karjumiseks kuitenkaan...

Meillä on ilmenny taas uus kiukkuamisen muoto,nimittäin poikahan rakastaa banaania ja klementiinejä ja kun otan noista jommankumman käteeni ja alan kuorimaan niin ihan rupee tärisemään ja vinkumaan osaansa.. no sit annan siitä paloja samalla kun itse syön ja annas olla kun hedelmä loppuu ja poitsu hokasee sen niin auta armias...sit raivostuttaa ja kiukuttaa :D Muutenkin on ruvennu himoitseen kaikkee mitä toiset syö ja mankumaan maistiaisia. On ennenkin ollut kiinnostunut,mut nyt selkeesti enempi =)

Taidan pikkuhiljaa poistua takavasuriin...jos hetken vielä surffais =)
 
Maidosta piti vielä kommentoida... Meillä tullaan varmaan juomaan joko rasvatonta tai kevyttä,koska noita meillä on muutenkin käytössä...ymmärrän kyllä ton punasen maidon pointin,mut helpompi totuttaa siihen mitä tullaan jatkossakin sit juottamaan. Poikkeuksena et jos maito ei oikein uppoo,voi kokeilla punasta,onhan se kermasemman makusta. Muuten aion kyl suosia normaali rasvasia tuotteita...juguissa ja viileissä,saa olla ihan kunnolla rasvaa. Pyrin muutenkin välttämään ns.kevyttuotteita.
 
heh.. ja vieläkin jäi jotain sanomatta :ashamed::p nimittäin siitä rokotetutkimuksesta,me ei osallistuta... kun en oikein ymmärrä koko rokotetta,siis et mikä on oikeestaan... ja jos ymmärsin,osa saa lumetta. Vois nyppii kun käytäs sielä pistättämässä ja huudattamassa ja sit selviäis et ei oo ees saatu oikeeta tavaraa :|
 
Summer, hyvä kun mainitsit neuvolan, lupasin soitella kun palaan Suomeen ja täysin unohdin. Jos sit 10kk kävis seuraavan kerran kuitenkin..
Mulla oli Cerazette, ihan ok vaikka tosiaan yhdistelmät ei sopineetkaan. En vaan meinannut muistaa ottaa ajallaan, mut samapa tuo kun ei ehkäisyn tarvetta kuitenkaan ollut. Menkat jäi kokonaan pois niillä pillereillä. Nyt on ollut 4kk Yasmin-yhdistelmät, yllättävän hyvin sopineet vaikkei muut merkit aikaisemmin ole käyneet.
Oliko sulla ihan lääkärikin? Onko siellä sijainen? Hannu-sedällä oli kuulemma mennyt risteily pitkäks ja ainakin viime vkolla oli sijainen, ajattelin et jos on vieläkin niin jos pääsis jo nyt sinne 10kk tarkastukseen et pääsis sijaiselle.

Repa, nukahtaako teillä poika helpommin jos leikittää sen ihan niin väsyksiin kun voi? Meillä se toimii joskus päivällä, mut iltoihin ei kyllä auta mikään. Tänään meni kohtalaisen suosiolla unille kyllä, kun oli niin kipeä ettei jaksanut kun raapia mun silmäkulman ja huitaista päällään huulen halki. Kehtaa kohta ihmisten ilmoille lähteä, luulevat vielä että mulla on väkivaltainen mies. Yritä siinä nyt sit selitellä, että vauva tän teki..
 
Maidosta: Meillä poika joutuu kyllä rasvattoman maidon juojaksi. Mä en saa itse muuta alas ja kun juon maitoa ihan hullun lailla, niin koitan totuttaa tuohon samaan. Ei nyt oikein muuta syytä. Jogut ja viilit saa kyllä olla ihan normeja. Eihän noissa kovin hyvää rasvaa ole, et koitetaan sitten kasvirasvalla ja -öljyillä korvata.

Mutta pitäs tosiaan varmaan kohta viiliä koittaa :eek: En edes oikein tajua et poika on jo niin vanha!! Meillä on 10kk neuvola 10.3. joten kyselen noita maitotuotejuttuja vielä sielläkin. Maidosta luulin et alotetaan vasta vuoden iässä kokeilemaan?

Rokotetutkimuksesta: Olin jo ajatellut et osallistuttais, koska tuo pneumokokkirokote olis hyvä saada. MUTTA sitten tajusinkin saman kuin Repa, että entäs jos poika sit saakin "vain" sen B-hepatiittirokotteen?? Turhaan koko piikittely. Eli jäänee meilläkin väliin, vaiks eihän tuosta hepatiittirokotteestakaan haittaa olis. Silti.

Mulla oli tosi masis päivä. En siis päässy mammatreffeille, kun pojalle tuli nuha ja se masens mut ihan täysin :( Siis mulla on TODELLAKIN liian pienet piirit, kun tuollaisesta ahdistuu ja masentuu... Eikä nää hormonitkaan varmaan yhtään helpota, et itku pääsee helpommin ku yleensä. Huaah.
 
Uudet taidot Tänään Jessi on jatkanu seisomaan nousemisharjoituksia samalla tavalla kuin eilenkin :). Lisäksi Jessi on konttinut. Hurja n.2m matkan menee konttimalla ennen kuin vaihtaa ryömintää. Ryömimällä pääsee vielä nopeammin eteenpäin. Yhtäkkiä alkoi tulla uusia juttuja oikein rytinällä. Pitää laskea pinnasängyn pohjaakin alemmas.

Maidosta Rasvatonta maitoa varmaan alan tarjota. Sitä juon itsekin, mies on maitoallerginen.

Repa Jessi tahtois kans aina samaa mitä muutkin syö. Meteli nousee, jos ei saa. Ja aika usein syötävät joita kinuaa on just niitä mitä en uskalla vielä antaa.
 
Koko illan oon koittanu päästä tänne mutta ei, nyt vasta pääsin...

Meillä opittiin tänään vilkuttamaan! :p

Viime yö meni nyt sit onneks vähä paremmin, klo.20 nukkuun ja 1 ja puol 6 heräs ja sit nukuttii 9:30.. :) Nyt kahtena yönä neiti ei oo enään maitoa huolinut, niin ajattelin et jos sit ens yönä tarjoais vettä vaan... Jos päästäis yö syötöistäki pian pois ! :)

Summer: Teidän Peppi on 10cm pitempi meidän Juliaa! :D
Ja mulla on tai oli noi cerazet minipillerit, mutta lopetin kun en muistanu ottaa niitä. Sen verran vaan voin sanoa että niin kauan kun niitä söin, oli menkat poissa! :D

Hassua kun täällä monet alkavat olemaan jo 10kk ikäsiä ja puhutte jo hapanmaito tuotteista, meillä neiti tulee vasta 9.3 9kk ! :D
 
matami: Sitä piti vielä sanoa että meillä on aika saman kokoset tytöt! J oli 8kk neuvolas 68cm ja 8800g.. Ja nyt oman puntarin mukaan painais joku 9kg.. Ja en usko että mitenkää hirveesti on ainakaan kasvanut kun vieläki käytössä 68 jotain bodyja.. :)
 
Marmotta, ei ollut lääkäriä, mutta viime viikolla kun käytin Peppiä niin aika oli eri lääkärille.

Jospa nuo pillerit kävis mullekin ja jäispä vielä menkatkin pois....niitä en kaipaa! Mutta hiukan kyllä pelottaa etten muista ottaa niitä...

Meillä maisteltiin tänään raejuustoa ja maustamatonta jugurttia soseen kanssa. Hyvin uppos!

Naukuri :hug: Ne on meille kotiäideille isoja juttuja kaikki kyläilyt ja muut. Eipä sitä oikein muuta sosiaalista elämää ole; jos ei satu ruokakaupassa näkemään tuttuja. Pienet on piirit joo.

Hyvät yöt! Ja toivottavasti Marmotan Eeva saa nukuttua! Ja tietty kaikki muutkin.
 
Vieläkin täälä :D

Marmotta: No meillä toimii joskus se loppuunleikitys. Lähinnä niin et poika on ollut jossain vieraassa "maastossa" isovemmillaan tms. missä sit on urakalla leikitetty ja on tutkinut innolla paikkoja...saattaa nukahtaa just niinkuin tänäänkin,et ihan peräti syliin. Mut kotona sellanen leikitys ei onnistu,ainakaan jos ei oo vieraita. Yliväsymys on meillä pahin. Sitä pitää välttää kuin ruttoa. Sille tielle jos lähtee niin menee usean tunnin urakaks :x
Mullakin on naamassa kirveleviä vekkejä...peittelen niitä meikkivoiteella ;)
Niin ja eniten rakastan ihmisiä jotka auliisti tarjoo neuvoja tyyliin,"meillä ei olla lähdetty tuohon nukutusrumbaan,vaan laitetaan vauva sänkyyn ja 2 kertaa itki,mut sit kun sanottiin sille päättäväisesti et nyt nukutaan niin on totellu siitälähtien" |O Näillä ihmisillä ei oo oikeasti hajuakaan huonosti nukahtavista/nukkuvista vauvoista,muuten eivät kehtais aukasta suutaan.

Mut nyt meen oikeesti nukkumaan.,adios :wave:
 
Punanen maito Rasva%3,5 Nan 3,5% Tutteli 3,5%

Oon varmasti teidän mielestä kaikin tavoin aika erikoinen... En itsekään voi juoda punasta maitoo todellakaan, Kasvava samaten kuin treenaava urheilija tarvitsee aivan huikeita energiamääriä sekä rasvaa!!! Rasvat toimivat solujen rakennusaineina, osallistuvat hermotoimintaan, hormonitoimintaan sekä kasvuun. Pidän maidosta saatua rasvaa, kalsiumia,proteiineja,hiilaria mainiona ravintoyhdistelmänä. Kysyn vielä mistä lapsenne saavat tarvittavat rasvat kasvuun (hermosto,pituus&paino)? Sanon jyrkästi koska haluan herätellä teitä miettimään asioita itse. Nykytrendit kulkee rasvattomilla linjoilla ja niin pitääkin kun me suomalaiset ollaan laiskoja liikkumaan ja onhan työ elämäkin muuttunut niin koneelliseksi.... Lapsi liikkuu päivittäin huikeita määriä eli kulutuskin on melkoista.Sininen maito on yhtälailla ok, mutta rasvaton :( :eek: Pitkiä tarinoita, mutta onpa kokemusta & tietoa tästä aiheesta aika lailla......................
 
No pitkasta aikaa! Onko muut mammat menneet jo toihin? Olen ollut toissa jo pari kuukautta, ja huh sita ainaista kiiretta!

Pikkuinen liikkuu vain pepullaan, konttaukseen ei ole ollenkaan innostunut, taitaa alkaa kavelyn ennen konttauksia; sen verran tykkaa jaloittelusta, ja vetaa itsensa aika pystyyn ihan mita vasten tahansa. Taitaapa pikkuinen olla tosi pikkuinen teidan pikkujattien rinnalla, eipa tuo ole viela 9 kiloakaan. Painokayra kaantyi laskuun parin kuukauden sairastelujen jalkeen, huomenna on 38 viikon 'neuvola' tai jotain... en kerkea sen kummemmin tarkastelemaan.
Puhuu vain sen verran, etta dada on daddy ja aitta on aiti...kovasti muutenkin puputtaa, mutta lopusta ei saa selvaa. Yoherailyjen ansiosta vielakin tissitellaan, vaikka haluaisin jo luovuttaa, kun valilla younet on vahan vahissa, ja silti 10+ tyotunnin paiva edessa...noo, eikohan tama tasta..!
RR ja vaavi jo melkein 10 kk...tai no parin viikon kuluessa
 
Huomenta mammat!

Meillä meni yö hyvin piiiitkästä aikaa. Olisinko kerran laittanu tutin ja sitten 5.30 annoin maidon. Tänään suuntaan isomman kanssa uimaan ja vien pienen mummulle. Kaunis aurinkoinen päiväkin tulossa.

Kiva kuulla susta RR! Kerrohan useammin kuulumisia.

KirsikkaTomaatti, mun vanhemmat juo punasta maitoa aina. Niitten mielestä sininenkin on ihan kauheen makusta niinku vettä. Mä oon siellä juonu punasta siihen asti kun olen 18 täyttäny ja muuttanu omaan kämppään. Sitten alettiin juoda sinistä.

Aurinkoista päivää kaikille! Toivottavasti Repakin on saanut nukuttua!
 
Mä en arvostele kenenkään maidon käyttöä, jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee; punainen, sininen, vaaleansininen... Vaikka valkoistahan se kaikki on ;) Meillä lisätään pojan ruokiin öljyä ja uskoisin öljyistä tulevan rasvan olevan aivan mainiota lapselle. Samoin kalarasvojen. Itsekin olen noihin terveysasioihin perehtynyt, mutta mun näkemykset menee aika lailla KTL:n linjoilla. Rasvoja pitää olla, mutta niiden muotoja on niin monia, että sieltä koitan sekä itselleni että perheelleni valita mielestäni parhaat. Neuvolasta mua ei ole edes ohjeistettu, joten ei täällä orjallisesti neuvolan ohjeilla mennä... ;) Onneksi lähipiirimme antaa meidän kasvattaa ja ruokkia lastamme arvostelematta.

Meillä edelleen nuhataan ja yö meni levottomasti. Oli kyllä aamulla niin raato olo, että itku melkein pääs. Huh huh. Hassua, mutta tuntuu, et nyt tää nro2 vasta alkaa aiheuttamaan väsymystä. Nythän sen pitäis just alkaa helpottaan??? Nyt meen päikkäreille, kun poikakin meni unille :wave:
 
Maito...punainen maito on mulle kermaa :eek: ...sinistä käytettiin, kun poju oli pieni...jossain vaihees siirryttiin rasvattomaan...Edithille varmaan alan aluksi käyttään sinistä...kun ei mitää piilorasvoja saa...tietenkin riippuu mitä alkaa syöttää...meillä 6v saa ainakin rasvaa tarpeeksi muualta...maito on hyvä olla rasvaton...mitens sokeri teijän mielestä...miä mieluiten vähän sokeria kuin niitä makeutusainemyrkkyjä :eek: !!!

Majj...juu meillä on kyl aikas samankokoiset "pallerot" :D !!!
 
Maidosta vielä Itsekin tuota maitoasiaa vielä mietin. Tuo on totta, että meidän pikku-ihmiset kuluttaa tosi paljon energiaa, joten jostakin sitä kulutettavaa ja rasvaa täytyy saada riittävästi. Punaista maitoa en ala antaa, se on niin kermaista...mutta sinistä voin hyvin kyllä juottaa, jos se on Jessille hyväksi. Täytyy asia ottaa ens viikolla neuvolassa puheeksi "joo joo/se on ihan normaalia" -tädin kanssa :D.

Päiväunet Nukkuuko kenenkään pikkuinen enää vain yksiä unia? Jessi ei nukahtanut eilen millään toisille lyhyemmille unilleen. Mentiin eilinen siis vain yksillä 2h unilla, 30min unet jäi pois. Hyvin tuntui jaksavan. Yölläkin jaksoi valvoa 1,5h :eek: ihan pirteänä. Taitaa tuo liikkuminen valvottaa, kun kaiken aikaa pitää hereillä ollessa treenata uusia taitoja.

Kiva kuulla sinusta RR.

sokerista Mieluummin sokeria tai hedelmäsokeria kuin makeutusaineita.

Ihanan aurinkoinen päivä tulossa :)!
 
RR...juu mukava kuulla sinust =) !!

Marimint...meillä mennään välillä yksillä unilla, eilen nukuttiin vaan yhdet...hiukan känkkäs illansuussa, kun tuli melko pitkä valveillaoloaika....

Meil Edith vielä tosi räkäinen...imetys ei onnistu muuten, kuin ensin pitää imee räät pois :eek: ...miul kans kurkku kipee ja kökkö olo :( ...harmittaa vaan sairastaa...kun tuol eskarilaisella on hiihtoloma :/ !!
 
huhuh mikä yö taas takana! |O 00:30 - 3:30 neiti V-A-L-V-O-I ! |O .. ja sit vähä ennen 8 noustiin jo sängystä !
Ei kuitenkaan huutanut vaan puuhaili kaikkia omiaan, jutteli ja kääntyili ja ryömi jne ..
Eikä siine "metelissä" saanu nukutuks...

Marimint: Meillä nukuttiin eilen vaan yhdet päikkärit ja neki kesti n. 1h 15 min .. Eikä illalla edes taistellut väsymystä vastaan, mutta omasta mielestäni meillä kyllä tarvii vielä 2 päikkärit, tai sit yhdet pitkät !

matami: Toivottavasti Edith paranis pian! :) Meillä ei niinkää nenä vuoda mutta rohisee kyllä aika lailla! Kuumetta ei onneks enään ole.

Maito: Jos nyt neiti ei satukkaan olemaan allerginen ja hänelle käy lehmän maito, niin sinistä maitoa varmaan aletaan antamaan. Mies juo sitä, minä en juo maitoa ollenkaan.

 
maito: varmaan sinistä aletaan tarjoomaan kun sen aika koittaa, punaista maitoa käytän lähinnä leipomuksissa..pullat saa enempi makua..
;)

päiväunet: meil ollaan nyt siirrytty kaksiin uniin, yhdet ½h tirsat ja yhdet pitkät n.2-3h

viime yö: nukuttiin pitkästä aikaa hyvin..19 nukkumaan mut sit oli hereillä 1,5h klo 1-2:30 mut onneksi lopulta nukahti ja heräs vasta 6 aikaan..

mites teillä muilla kun jos yritän seisottaa tyttöä kainaloista kiinni pitäen niin että jalat osuu lattiaan niin laittaako teidän vauvat koko jalan lattiaa vasten vaiko vain varpaat..kun oon huomannut että meillä A jännittää jalat hassusti kaarelle kuin balettitanssija..tekee sitä muutenkin että jännittää jalkoja kaarelle..onkohan normaalia..en muista että esikoinen olis noin tehnyt vaan aina laittoi koko jalan siis kantapäätkin lattiaa vasten..pitäskö huolestua tyttö on tietty kuukauden nuorempi kuin useimmilla kun meillä kuitenkin tuli viikonloppuna vasta 9kk täyteen mut silti..

 
Marimint, mä otin ihan mielenkiinnosta eilen puheeksi neukkutädin kanssa maidon. Ne suosittelee rasvatonta, mutta meillä ei juoda sitä muutenkaan niin tottakai annan samaa ku mekin juodaan.

Sokeri, niin mielummin sokeria kun kauheesti kaikkee muuta makeutusaineita....mun mielestä jugurtit ja muut maistuu ihan kummalliselle missä ei ole sokeria ollenkaan.

Jokainen tyylillään ja perheen tavoilla! Niinkun kaikissa muissakin lapsiin ja vauvoihin liittyvissä asioissa. Onhan se silti aina kiva kuulla että miten muilla tehdään/syödään jne.

Kurpitsa, meillä seistään jo ihan koko jalalla, mutta jos kävelyttää niin menee vieläkin varpaillaan. Mutta eiköhän se siitä kun ite alkaa harjotella kävelyä. Ei ainakaan neuvolassa sanonut siihen mitään kun kysäsin ja meillä on jo 10kk täynnä kohta. En tiiä vaan millon kun ei ole sitä 30 pvää tässä kuussa...

Mites joko Poika käytti pientä 10kk neuvolassa?
 
maito meillä juodaan rasvatonta, mut neidille voisin tarjta aluks ykkösmaitoo. mä suosin muutenkin kaikkii kevyt juttui ja rasvattomampii. lapsil on nyt keksejäkin, mitkä tehty oliiviöljyyn -hyvä niin. sitä piilorasvaa tulee kuitenkin niin paljon kaikesta. punainenmaito :p tulee niin mamma mieleen :) meillä ei tarvita mitään lisäenergiaa -mulla taitaa tulla rinnoista kermaa
:LOL: nyt on tosi vähän annettu mitään ohjeita neuvolasta..johtuiskoet on toinen.

mut nyt pitää taas mennä -meen vaatekutsuille iltapäivällä. :wave:
 
Maitoasiaa.... Mä en perusta mun maitovalintaani neuvolanohjeisiin,mistä ei olla vielä edes saatu tai muihin suosituksiin,vaan ihan siihen et meillä ei punasta juoda... Rasvaa saa muualtakin kuin yksinomaan maidosta (öljylisä,jugurtit,viilit yms.)siinä oon samoilla linjoilla kuin Naukurikin. Pääasia on että sen rasvan jostakin saa.
Ja satumpa tietämään lähipiirissä pikkutytön joka ei oo koskaan maitoo (sitten tissin) juonutkaan ja oikein hyvässä lihassa on ja tuntuu virtaa riittävän ;)
Sokeri,puhdas luonnontuote,mielummin sokeria kuin makeutusaineita... mut myös sokeria pyrin välttämään tiettyyn rajaan. Mut jugurtit jne. normi versioina. Tosin suosin ainakin aluks maustamatonta jugua. Mut ylipäätään,en käytä itsekään kevyttuotteita juurikaan,jos niissä on korvattu rasva sokerilla tai sokeri makeutusaineilla.

Ihana ilma ulkona,meinasin lähtee pitkälle kävelylenkille pojan kanssa iltapäiväunien aikaan ja käydään ehkäpä mummulla =)
 

Yhteistyössä