TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HELMIKUUSSA

katrinainen kyllä niistä pienistä tulee kovaa vauhtii uhmakkaita. Ymmärsinkö oikein et sä meet lääkäriin siks et paino ei laske? Ainakin oot liikkunu ahkerasti tällä viikolla.

Jenni kuulostaa hyvälle -kyllä sunkin olo varmasti alkaa helpottuu hiljalleen. Nauti perheestäsi -siitä saat taatusti voimaa. :hug: Ihana kun pikkunen on kotona. Mitä Neea meinaa pikkusesta?

vaatteet mäkään en raski ostaa farkkuja -on ne yhdet espritin ja ne käytän sit loppuun. Olis fiksumpaa jos olis muutamat. Paitoja mäkin ostan ja ne tulee nuhjusiks aikast nopeesti. Joskus 10v. sitten vaatekaappi oli aika täynnä -mut eipä oo enää. Ulkoilutamineet on hyvät, ja merreleitä löytyy joka säähän -muita kenkii tuskin omistan. Jos pitäs lähtee baariin niin en tiedä mitä laittaisin. Mut kun saan viel muutaman kilon pois ja pääsen tavoitteeseen niin sit palkitsen itseni ja lähden shoppailee ja kierrän kaukaa kaikki lastenvaatteet. :)

Joo, mut sellasta --palailen. Ihanaa kun pyryttää lunta-oltiin jo pulkkamäessäkin. :wave:
 
Matami: Täällä oltiin räkäsinä kahden ekan hampaan tulon aikoihin! :wave: Mut siis just pari päivää siinä hampaan tulon kieppeillä. MUSTA ne liitty toisiinsa :) Varsinkin kun hampaat tuli kuukauden erolla ja molempien yhteydessä oli pari päivää nuhassa ja sit ohi. Nyt ei tosin ollu mitään, kun nuo kaks tuli ylös. Hämäriä juttuja...

Repa: Mullakin tarttuu vaan niitä paitoja aina... En raaski farkkuja ostaa, kengistä puhumattakaan! Mulla on niin kallis maku kenkien suhteen, et ostan harvoin ja kallista... :ashamed:
 
Hampaat ja räkäisyys on meillä mennyt käsi kädessä. Tänään aamulla Eeva yski oikein kunnon limaista rohinaa, saa nähdä. Yläetuhammas näyttäis ehkä olevan tulossa.

Tehdäänkö vaihtarit, paitoja ostelevat? Tuutte mun vaatekaapille hakemaan farkkuja ja kenkiä ja tuotte sit paitoja tullessanne.. :D Niin me siskon kanssa tehdään, se pihistää mun farkkuja ja mä käytän sen paitoja. Kengät on kyllä siltä piilossa, niissä on kiinni enemmän rahaa kun missään. Mies aina vitsaili, että myydään ne ja ostetaan asunto ilman lainaa. :)

Niin ja miehestä muuten, että on se nyt sit pysyvää se aivovaurio. Se on päättänyt ettei välitä tietyistä asioista eikä sit tosiaankaan välitä (minä, Eeva, kaverit, työ ) ja sit joistain hän on päättänyt tykätä (koripallo, ristikot) ja ne on sit kaikki kaikessa. Eikä muutosta ole odotettavissa. Tiedänpä nyt ainakin. :/
 
En sitte eilen kerennyt koneelle käymään, mutta kun silloin perjantaina olin antanut kaurapuuroa aamulla ja illalla, tulos oli se että aika levoton yö oli pe-la ! En nyt oo aivan varma johtuiko kaurasta vai sattuiko muuten vaan olemaan levoton yö, mutta päätin että en vielä anna sitteskään noita vilja tuotteita, odotellaan nyt sitä 9kk neuvolaa joka on 3.3 . :)

Kaiken lisäks Julialla nosi taas nuha, just kun oli loppunu niin heti perään toinen ja päivällä oli 39 ja risat kuumetta! :/ Panadoli onneks vähän laski ja äskein oli 38,2 kuumetta, yöks sit ajattelin laittaa lisää panadolia... Ripuli on sentään loppunut! :)

marmotta: Mulla on niin paljo paitoja, t-paitoja, tunikoita, toppeja ym. että mä voin tulla vaihteleen niitä housuihin ja kenkiin! :LOL: ja yleensäkkin vaatteista omistan kyl paljo kenkiä ja housujakin, mutta kuitenkin yleensä noita paitoja tulee enimmäkseen osteltua! :p

 
Hampaat ja räkä vielä... Kyl ne jossainmäärin liitty toisiinsa...siis tietoni on peräisin jostain lekureiden julkasuista ja nvauvaoppaista :D ...mutta että kuulemma pikemminkin niin päin et flunssan seurauksena ne puhkee,kuin että hampaat tekis sen flunssan. Mut siis tiedä häntä...

Meillä nyt sit täysin yllättäen pilkottaa alakulmahammas..ihan selvä valkonen,en kyl saanu kokeiltua et tuntuuko mitään,ei taho oikeen saada enää kurkattua sinne suuhun :/ Ja tosiaan noi ylähampaat on kuultanu läpi jo kohta 2kk vissiin... ihme hommaa :eek: Laitoin nyt supon pojalle,jos auttas. Jäystää sormeaan siihen malliin et ne kutisee...

Marmotta,Toi on kyl niin karsee juttu toi sun miehes aivovamma :eek: Ei pysty asettumaan sun tilalles,et miltä tuntuis... :ashamed: Mut voimia... :hug:

Ihana ilma oli tänään..olis ollu kiva pulkkailla kun olis kerrankin päässyt tuolla kävelytiellä liikkumaan (ei hiekotusta),mut ei sit kerennyt kun ihan vaan rattaittenkanssa lekille,täytyy huomenna kattoo jos on samanlainen keli =)

Nyt hyvät illanjatkot,krapulaisen miehen kanssa soffalle hetkeks ja sit lukemaan :wave:
 
mummila reissusta palattu tai no tultiin me jo iltapäivästä jo mut en aikaisemmin keriinnyt tänne, teki terää niin ja sain puhuttua äitin kanssa ja hän oli kans sitä mieltä että kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyytää päästä lekurin juttusille..kynnys on korkea mutta yritän saada aikaiseksi soittaa sinne..mitähän se täti siel mahtaa mustakin aatella..
:|

kyllä teki saunakin hyvää kun pitkästä aikaa pääsin oikein ajan kanssa rauhassa lauteille rentoutumaan =)

mut nyt yritän syödä vähän iltapalaa ja jos olis niin joisin siiderin mut nyt täytyy tyytyä pelkkään mehuun ja sit yritän keskittyä nelosen elokuvan pariin..
 
Kurpitsa tuli mieleen kun yksi äiti jutteli tänään kilpirauhasen vajaatoiminnasta.. hän toki oli lihonnut yksi oire sekin.. mut masennuksen oireet, itkuisuutta, väsymystä kaikkee minkä hän ajatteli kuuluvan vauva-arkeen -syy olikin sit toinen. Mut ota vaan reippaasti yhteyttä ja kerro miltä susta tuntuu -sitä varten neuvolatädit siellä ovat, että voivat auttaa ja jos eivät niin ohjaavat eteenpäin. Tsemppiä. :hug: Miten sun pojalla menee? Ootteko viel olleet tutkimuksissa? Meidän neidil 4v. on sit kilpirauhasen vajaatoimintaa -selvis viimekerralla kun käytiin kontrollis. Ei mitään oireita ja pituuttakin sellaset 122cm ja on aika elohopea. Kaikkee sitä voi tullakin. Siks mulla tää kilpirauhanen tulee aina mieleen kun puhutaan väsymyksest yms.

matami,katrinainen haluutteko olla mun facebook kavereita -teidän kuvat ilmestyy usein kun kone ehdottaa ketä saatan tuntea :)

mut öitä kaikille :wave:
 
Me oltiin myös mummola-reissussa viikonloppu ja palstan pääsin vasta nyt silmäilemään.. NIIN hauska sattuma, että täällä on juurikin puheissa hampaat/nuha-systeemit, kun meillä juuri alettiin kärsiä tästä vaivasta...

Luukas ollut taas "enkä varmana syö enkä oikein nukukaan"-tuulella ja lauantaina haroi korvaansa aamulla taas siihen malliin, että mammahan oli satavarma, että nyt on taas korvatulehdus ja tohtoriin.. Oltiin tosiaan Jämsässä mummulla ja siitä sitten huristettiin JYVÄSKYLÄÄN lääkäriin.. :D Herra Luukas päästeli sitten viidenkympin arvoiset pärinät ja esitteli muutkin temppunsa lääkäri-tädille, joka totesi potilaan olevan varsin pirteä :D Korvat on ihan priimat jne. -ja MINÄ KUN OLIN NIIN VARMA ! :LOL:

Suuhun kurkkasi ja totesi, että taitaa olla kulmahampaat pojalla tulossa... -No, tänään sitten alkoi nenä valumaan ja on ihan pärskis ja lämpöinen koko poika. Ikään ollut meillä vielä minkään sortin flunssaa. Itkuinen on ja unet HIRMU katkonaisia.. Tuollahan tuo taas alkoi huutelemaan, menen viekkuun.. saas nähdä onko samanmoinen puolen tunnin välein huutoa-yö kuin edellinen....
 
Tervetuloa vaan, majj. Kokojakin multa löytyy 36-42, että on mistä valita. :D

Äkkiä piti tulla jakamaan pari reseptiä.. löysin terkkarin mun äidille monistaman lappusen, jossa on vauvanruokaohjeita. Ne on 16 vuoden takaa, kun mun veli oli vauva, mutta eiköhän päde vieläkin.

Soijamaitojogurtti

1 rkl bulgarianjogurttia
1 l soijamaitoa

Maito kuumennetaan hiukan kättä lämpöisemmäksi, lisätään jogurtti ja kaadetaan termospulloon. Jogurtti on valmista 2-4 tunnin kuluttua.
(voi antaa vauvalle, kun tavallista maitoa ei vielä voi)

Vauvan herkku

1 rkl maitorahkaa
1 rkl puolukkasurvosta
1 rkl omenasosetta
1 rlk porkkanasosetta

Sekoitetaan kaikki keskenään.


Persikkapuuro

1 tlk säilykepersikoita mehussa
5 dl vettä, persikoiden lientä tai korviketta
1 dl mannasuurimoita

Hienonna persikat, keitä suurimot puuroksi nesteessä. Sekoita keskenään.

Broilerisose

4 broilerin koipea
2 pss pakastemaissia
1 pieni tlk ananasta+liemi
ripaus oreganoa

Keitetään vähässä vedessä ja ananaksen liemessä, soseutetaan.

Possusose

300 g porsaan sisäfilettä
2 sipulia
1-2 pss sekavihanneksia
2-3 kuivattua luumua
vettä tai omenamehua
rosmariinia

Keitä kuutioitu liha, sipuli ja luumut lähes kypsiksi nesteessä, lisää sekavihannekset ja soseuta.

Nautasose

300 g naudan filettä
2 sipulia
1 omena
1 kesäkurpitsa
persiljaa

Keitä tai hauduta uunissa liha ja sipuli melkein kypsäksi, lisää omena+kesäkurpitsa kuorittuna ja kuutioituna, kypsennä kypsäksi. Siivilöi liemi, soseuta ja lisää lientä tarpeen mukaan.

Kalasose

250 g pakasteseitä tai kirjolohta
1 pss herne-maissi-paprikaa
tilliä
korviketta

Kypsennä kala ja vihannekset erikseen vedessä, soseuta ensin kasvikset. Lisätään maito ja tilli, viimeisenä kypsä kala.

Sellaisia. Menee kokeiluun. On kyllä sen verran isoja satseja, että pitänee pienennellä tai loppuu pakastimessa tila..
 
Merika, kurpitsa: Mulla on todettu 3 vuotta sitten kilpirauhasen vajaatoiminta. Oli kyllä varmaan ollut mulla jo vuosia, ehkä jo nuoruudesta lähtien (oon jääny paljon lyhemmäksi kuin olisi "pitänyt" vanhempien pituuksien perusteella ). Mulla suurimpina oireina oli hurja väsymys ja ennen kaikkea palelu ja hiustenlähtö. Hiuksia lähti siis ihan hurjasti ja tuli jopa pari kaljua kohtaa päähän :( Nyt onneks kasvaneet takaisin. Ja väsymys oli aika musertavaa. Tein just tuolloin hullun lailla hommia opiskelujen ja töiden suhteen ja silloin paloin kyllä loppuun ja itkin usein. Mut lääkkeet onneks helpotti nopeasti ja onneksi sattui kohdalle YTHS:ltä lääkäri, joka heti tajus mistä vois olla kyse. Tuo on tosi nopea ja helppo selvittää, joten pyydä ihmeessä kurpitsa, että pääset verikokeeseen!!! Voimia! :hug: Merika, seurataanko teidän tyttöä vaan vai saako lääkitystäkin?

Kiitos Marmotta ohjeista! Kivaa vaihtelua. Tosin noissa ohjeissa on aika suuria määriä lihaa suhteessa kasviksiin? Tai noissa nykyohjeissa liikutaan kolmasosalihamäärällä :)

Meil oli kamala yö. Tai oikeastaan aamuyö. Poika heräs jo klo 05 |O Ja meidän kun piti lähteä vähän vaateostoksille pojan kanssa. Loppuu rassukalta housut, kun ei olla aikoihin käyty ostoksilla. Mut voip olla, että meenkin päikkäreille...
 
Naukuri meillä neidillä ollut lääkitys joulukuusta -syödään sitä nyt 2v. ja sit katsotaan. Syytä ei tiedetä, miks ---epäilevät et olis ollut tulehdus, mut verestä ei löydy merkkejä. Itse kilpirauhashormooni on ok -mut puskuri/piiskaaja hormooni käy ylikieroksilla ja oli nyt hypännyt yli viitearvojen. pöh, mut tää on niin pieni juttu jos vertaa vaikka diabetekseen. Me tosiaan jouduttiin pituuskontroliin kun neiti oli 2v. 7putkee verta :ashamed: onneks nyt selvitään kahdella. Se tässä outoo onkin et löyty piilolöydös eli vajaatoimintaa ja meillä sitä pituutta on paljon ja vauhtia piisaa eikä väsymyksestä yms. lihomisesta, hitaudesta oo tietoo. Ei meilläkään neiti varmaan olis ihan heti jäännyt kiinni, koska pituuskasvu lapsilla se selvin syy varmaan mistä jäävät kiinni ja sit väsymys. Yks äiti tosiaan vauvauinnis jutteli kun hän lihoo ja lihoo vaikka ei mitään syökään et niin pitäs ja sit just masennusoireet päälle ja löytyhän se syy. Meillä neiti on niin söpö kun hän itse pitää huolta et lääkkeet nyt ja sit annetaan ja hän kertoo et hänkin ottaa aamulla pillereitä kuten Taatakin. :)

Mut nyt suihkuun, me lähdetään kyläilee :wave: Mukavaa maanantaita kaikille.
 
Heippa!

Jessi nousi eilen ensimmäistä kertaa olohuoneen pöytää vasten seisomaan :). Tänään on harjoitukset jatkunu. Vieressä pitää olla kaiken aikaa vahtimassa, koska ylösnouseminen on vielä aika huteraa touhua. Kädet lipeää miten sattuu ja saa pelätä, että kolauttaa pikku leukansa pöydän kanteen :| . Nyt leikkii tuossa vieressä lattialla.

Marmotalle kiitokset ohjeista :).

Pakko mennä, ikiliikkuja lähti tutkimusmatkalle... :wave:
 
Marimint,onnea Jessille :wave:

Oon kans aina miettiny et mikähän mulla on kun noit hiuksia lähtee niin jumalattomasti... siis on lähtenyt ennenkin,ihan tuppokaupalla :/ Mut kampaajilta kun kysyy,niin niiden mielestä mulla on oikein hyvin hiusta. Ja ei mulla tosiaan mitään kaljuja kohtia ole,pientä karvaa kasvaa kokoajan tialle. Silti ihmetyttää,kun tosiaa lähtee reilummin kuin 100 hiusta päivässä. Mut nythän noi hormonit on kiihdyttäny tätä hiuskatoo entisestään |O

Meillä ollaan kans mukkelis makkelis koko ajan kun jokapaikkaan pitää kiivetä... eilen poika jahtas kylässä kissaa :LOL: Olin satavarma että pelkää sitä kattia,niin kakanmarjat...ekaks oli paikoillaan kun huomas kissan ja sit läks määrätietosesti konttaamaan kohti. Piti pidellä ettei mee hännästä kiskomaan... kissa pelkäs Kasperia ja lopuiks poitsu jahtas sen yläkerran rappusiin. Sit ne tuijotti toisiaan,poika alatasanteelta ja kissa nurkantakaa :D

Meil oli yö taas superlevoton... ei paljoo supot auttanu. Onneks sain nukkua pidempään kun mies heräs pojan kanssa.

Nyt kaffelle :wave:
 
merika: hyvä että vajaatoiminta löytyi ja saatte lääkityksen, kaikilla oireet ei mee yksiin oppikirjojen kanssa..sen oon kans itse huomannut. teillä on kyllä pitkä tyttö meil poika on suhteellisen lyhkänen tai ainakin tuntuu siltä..3v 9kk on nyt ikää ja edelleen käyttää housuis 92cm vaatteita ja nekin roikkuu päällä paidois 98cm on hihat liian pitkät ja pojalla ehkä pituutta just sen metri mut ei ainakaan milliäkään päälle. tyksis ne tutki kilpirauhashormoonin mut ne oli kuulemma ok, poika on kyllä kans tosi energinen mut johtuneeko sit iästä ;) multa iteltä ei oo tutkittu, se kyllä vois olla hyvä tarkistaa..

yö oli kans levotonta, en tiiä miks..22 jälkeen tyttö heräili 1h välein tonne 4 asti ja sit nukkus melki 7 asti |O no tämmöstä se on viime aikaina ollu..

 
Merike...juu kaveriksi vaan tervetulloo :D !!!

Meillä tosi levoton yö :eek: ....miä en varmaan nukkunut yhtään ja nyt väsyttää...taidan mennä päikkäreille neitin kans....muuten päivästä ei tule mitään...poju lähtikin mummolaan, ei siit tarvii huolehtii...Edith on tosi räkäinen vielä...valuu oikein urakalla nenästä...friidalla imeminen on yhtä tappelua...hakkaa ja riehuu ja itkee |O ...et mukava öiseen aikaan naapureille :ashamed: !!

Repa...teillä siis kissajahtii kasper harrastaa :D ...me oltiin miun siskolla eilen ja niillä on 7kk vanha koiranpentu...hiukan villi...eikä niin pieni kuin meijän koira....Edith pelkäs Ruttua ihan hirveesti....aina kun näki alkoi kiljua....ja koira vaan innostui...kun huomas, et toinen pelkää :( :kieh: ....ei nyt oikein ollut hauskaa...mut ehkä tapaamiset rauhottuu jossai vaihees....nyt en voinut neitii laittaa lattialle ollenkaan turvallisuussyistä :/ ...hiukset lähtee miul tupottain...mut niin lähti silloin 7 vuotta sitten myös...luulin, et mius tulee kalju |O ...nyt taas sama juttu...jossai vaihees sitten vähän rauhottuu....toivottavasti....tai pitää mennä Juustille hommaa peruukki...
 
Tuosta kun pienet nousee seisomaan tukea vasten, niin se alku on kyllä sitä perässä menemistä ja vieressä kyttäämistä, kun yleensähän sieltä sit pää edellä alas tullaan. mutta sitten helpottaa, kun oppivat itse tulemaan alas. Meillä Peppi oppi sen aika nopeesti...laittaa sillai polven alas ja siitä sitten laskee ittensä alas. Kopsahduksia kyllä silti tulee päivittäin....veikan kanssa riehuvat ja muutenkin kun on jumalaton meno. Duracell se on =) Parina päivänä on seissyt ihan pienen hetken ilman tukea; juu ja kohtahan niitä pään kopsahduksia sitten vasta tuleekin....eipä ole kauaa kun kävelee tai siis harjottelee sitä.

Keitto kiehuu ja sitten ulos lasten kanssa. Illalla on mulla parturi...jotain kivaa ees tiedossa. Ihana lumisade kyllä on.

Niin ja se 10kk tulee täyteen ja vois alkaa niitä jugurtteja ja muuta osteleen. Eikös siitä sitten vähitellen voi alkaa ruuanlaitossa käyttämään tavallista maitoa ja vähitellen siirtymään siihen....? Siis jos jugurtit ja muut käy.
 
voi ziisus mikä yö ! 00-2:20 neiti vaan huusi ! :( Syliin rauhottui joten kuten mutta heti kun laski sänkyyn niin alkoi kamala huuto! Annoin sit yöllä panadolia lisää ja tais vähä helpottaa kun nukkui sit vähä yli 7 ja sit ei meinannukkaa enää nukahtaa uudestaan. |O
Toivottavasti ei korva tulehdus tulis, ei oo onneks ainakaan ennen ollut.

Mä olin tänään jalkahoidossa! oli kyllä ihanaa! :p Silloin kun J syntyi sain mieheltä lahjakortin ja nyt vasta käytin sen. Sielä sit huomattiin että se oli kaiken lisäks menny vanhaks, mutta onneks sain käyttää sen ja korttia vielä jäi hoidon jälkeen niin sain ostettua sit shampoota, hoitoainetta ja vähän parempaa lakkaa! :p

Kauheaa kun se pikkunen oli kuollut! :'(

 

Yhteistyössä