TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HELMIKUUSSA

Repa piti kysyy et joutuuko siin tutkimukses useinkin piikitettäväksi -se ei tosiaan oo kivaa eikä sen arvoista. Systeri käy yhdes tutkimukses lastensa kanssa, mut he kuuluu riskiryhmään niin siks siitä tavallaan suurempi hyöty vaikka verikokeissa joutuukin käymäänn. 3kk välein-muistaakseni.
 
Jihuu...tissit hajoo |O :kieh: :kieh: ...neiti sit alkoi puree oikein kunnolla sillä just tulleella hampaalla :eek: ...kiva imettää....muutenkin kun on niin räkäinen neiti....taas tulee mieleen lopettaa koko homma :( ...

Merika...soitin siit tutkimuksesta...siel sanottiin, et 4 verikoetta pitkillä väleillä...mut meillä on mahdollista osallistuu samaan tutkimukseen neuvolan kautta ja siellä ei oteta verikokeita laisinkaan...

Birdie...juu eipä täällä ehtis paljon roikkuu, jos olis työelämäs...nyt vaan vahingossa useasti päivän aikaan sattumalta ohimennen on tääl :D :whistle:

Meillä Edith on alkanut jo vähän nousta...tänään nousi sitterin päälle, melkein seisomaan...aika huteraa on vielä meno :/ !

Sormipalat...antakees taas vinkkejä mulle, mitä kivaa vois antaa....vinkvink ;) ....
 
... Ja tänään neiti oppi nousemaan tukea vasten seisomaan! :heart: Kyllä toinen vaan osaa. Ylpeä äiti ! :D

Nyt meillä siis istutaan, ryömitään, mennään konttausasentoon ja keinutaan siinä sekä siitä päästään takas istumaan, vilkutetaan ja noustaan tukea vasten seisoon! :)

Sormipala: Vinkkejä kans tänne !

Nyt salkkareita katsomaan.. :wave:
 
pikainen tervehdys taas. :wave:

en kerinny kunnolla lukemaan kaikkee, mut jotakin sentäs..

vesirokosta: mä koitan aina noi sairastamiset välttää. ja meinaan pojanki rokotuttaa kahden kk päästä tuota vesirokkoo vastaan. noi muutki muksut on rokotteena saanu sen. =)
eikä tuu sit ainakaan jälkitauti ongelmia yms..mie ku oon neuroottinen noiden tautien ja pöpöjen kanssa. :(

maitoasiasta: en kerinny oikein perehtymään siihen. mut toi punane maito on kai monelle nykyään musta vaate jostain syystä. ite oon maidolle niin herkkä etten voi käyttää. mies ei juo ku punasta. ja muut juodaan laktoositonta sinistä ku ei oo punasena saatavana. ja tietty siihen tottuneena punane maistuu kermalle. mut muksuille juottanu myös punaista ku noi on nii laiheliineja muutenki. rasvatonta taas en voisi ajatellakaan et juottaisin noille =) mut nämähän on mielipide juttuja..makuasioista ei voi ku kiistellä =)

merika: ihana olit ku olit kaipaillu :hug:

meillä painokontrolli ens viikolla.. ja sen usko et siinä muutosta on tapahtunu..mut en jaksa noissa turhaan juosta ku muute on virkeä sälli ja muutki ollaan laihoja tapauksia =)
ja päätin etten sairaalaan lähde mihinkään kokeisiin tuon pojan kanssa kun muutkin ovat pieninä iän ajan kasvaneet. odotan vaan et toi sijainen lähtis vekeen... :kieh: ja sais oman neukkutätin takaisin. luultavasti sairastaa jotain vakavaa kun on ollu niin kauan pois :(
mut täytyy toivoa että työkuntoon saa itsensä.

mua soiteltiin töihin tällä viikolla muutamaa päivää tekemään..mut en mie hennonu lähteä vaikka mies on saikulla nyt kaks viikkoa. murtui kylkiluu töissä. silläkään ei viitsi jättää noita keskenään. ku ei kärsi nostella poikaa. ja muutenki ku toi rakastaa sitä tissiä niin paljo niin en henno 7 tuntia viedä toisen aarteita pois. :LOL: :LOL: joten ehkä sit joskus ku toi armeijaan mennessä joutuu tissin jättämään. :LOL:

ja kaikki ootte ihania..ja mielipide eroja on kiva vaihdellakin..tylsää olis jos oltais kaikki kaikesta samaa mieltä. jaksuja kaikille :hug:
 
Matami se menee ohi( toivottavasti), mut onhan sitä äitii kiva jyrsii. :D Meillä neljä hammasta alhaalla ja ylhäällä --pinnassa ovat jo enemmän ja vähemmän. Eikä oikeestaan pure -meni silloin 2 viikos ohi kun ekalla yritti. Makuullaan ei päässy puree niin lujaa.

majj hienoo -meillä kans kovaa yritystä. saas nähdä koska pääsee pystyyn. :)

Sormipala mä oon antanut porkkanan käteen. Mut pitää toki valvoo ja kaivella välillä paloja suusta. Kuivattu ruisleipä on kans aikast hyvä. Mä oon antanut vast aika vähän -en oikein uskalla antaa syödä yksin. Mut rusinasta palasii, haukkuja omenasta yms. pientä :)

öitä :wave:
 
Miä tipuin nyt taas kelkasta... mun mielestä tosta maidosta keskusteltiin ihan asiallisesti,kukin kertonut oman mielipiteensä ja kantansa,et en ainakaan huomannut että joku olis edes väittänyt että punanen maito olis jotenkin pahasta :eek: Jos kirsikkatomaatti siis siitä syystä koki saaneensa rapaa niskaan? Olis jotenkin kivempi,jos nää väärinkäsitykset käytäs läpi,kuin et porukka katoo kirjottelemasta... varsinkin jos kokee et saa aina kakkaa niskaansa,ja miä en oo ees huomannu et olis jotain palstakärhämää :|
Älkee nyt hyvät immeiset ruvetko häviimään:attn:

Matami,Edith varmaan testailee vaan niitä hampaita ;) Ei Kasper ainakaan oo enää purrut yhtään....toivotaan että asettuu=)

Merika,niin niitä rokotuksia tulee kai yhteensä 3 ja sit ne verikokeet... en kyl tiiä tarkalleen kun en oo ottanut selvää,mut tässä harhassa elän :xmas:

Sormipaloista yks hyvä on rusinat,meillä toi poitsu kun ei vaan edelleenkään laita pieniä juttuja suuhunsa... leikkii vaan niillä :eek:

Nyt tellun pariin,poika nukahti justiinsa :wave:
 
Iltoja!

Meillä oli tänään painokontrolli ja paino oli noussut n. 500 g. Nyt tyttö on mitoissa 7870 g ja 70,6 cm. Päänympäryskin oli sentin kasvanut! Loppukuusta onkin sitten 10 kk neuvola ja katotaan taas kasvua ja liikkumista. Tosin ensi viikolla on lääkäri, kun tytön toinen rintarauhanen on hivenen suurentunut. Seurantaa ainakin tulee vaatimaan, en usko, että tutkimuksia tulee sen kummempia, kun muut rauhaset eivät ole suurentuneet. Samalla saan itelleni verikokeet, kun toi paino vaan nousee, vaikka on säännöllinen liikunta ja syön kohtuudella, namit on poissa kuvioista melkein kokonaan. Painan nimittäin kohta saman verran kuin viimeisilläni ollessa!

Maidosta ja sokerista: kovaa keskustelua asia kyllä herätti ja herättää myös meidän piireissäkin. Meillä juodaan sinistä maitoa, ja sitä ruvetaan antamaan tytöllekin. Sokerina käytän joko tavallista tai hedelmäsokeria. Nyt olen laittanut marjojen joukkoon hivenen hedelmäsokeria, kun ovat muuten hieman kirpakoita. Muistakaa: Makuja on monia, ja keskustelua pitääkin tulla!

Sormipalat: mie olen antanut maissinaksuja, eri hedelmiä paloina, kurkkua, tomaattia, paprikaa, maissinjyviä... Osa löytyy aina lattialta ja mie oon sitten siellä pöydän alla könyämässä niitä pois luutulla.

Matami: tytöllä on vasta yksi hammas ja kyllä se muuten kirpaisee, kun puraisee tissistä! Mielenkiinnolla odotan, kun vastakappaleet tulevat....

Kroppa huutaa energiaa, kävin salilla pari tuntia sitten eli eikun iltapalalle! Toivottavasti kaikki vauvat nukkuisivat hyvin yönsä, myös meillä!

Tökkii muuten nää sivut, en saanu laitettua tummennuksia..... Enkä hymiöitä..... Ja ihme mainoksia tullu väleihin....
 
Sormipalat, mä oon antanu maissinaksuja, vaaleasta leivästä pieniä paloja ja nyt sitten uutena raejuustoa. Pikkasen on joo joka paikka sitten likasena.... Mä en uskalla antaa noita kovia juttuja niinkun porkkanaa ja kurkkua tmv. Miehen pikkuveli eli mun kummipoika pienenä järsi kurkkua, kun me oltiin sitä hoitamassa ja hökäsi sitten palan...kauheeta oli ku meinas tukehtua ja mulle jäi kammo. Annan sitten kun osaa syödä kunnolla vaikka voihan sitä kuka vaan mihin vaan tukehtua :(

:wave: Hyvät yöt kaikille!
 
kylläpäs nämä sivut on tökkineet tänään nyt vasta pääsin kirjoittamaan kun on näyttänyt vaan tyhjää sivua koko ajan mulle kun olen yrittänyt kirjoittaa.
kirsikkatomaatti älä missään nimessä katoa, mulle tulisi sua ainakin kauhea ikävä. Kiitos myös hyvästä rasva- ja proteiinivinkistä. Lääkäri oli samaa mieltä. Saan liian vähän nesteitä ja proteiineja sekä rasvaa. paino-ingelma on kuulema hormonaalinen ja pitäisi kesän loppuun mennessä helpottaa.. jos ei niin sitten saan lääkityksen.
maidosta en oikein ymmärtänyt mikä kärhämä täällä olisi ollut, kun keskutelu mielestäni oli aikas asiallista, mutta tuskin kukaan muutenkaan olisi ketään ajatellut loukata. Älkää tosiaan ihmiset kadotko, ainakaan ennen kuin asiat selvitetään!
Mun mielestä täällä on aina ihanaa vertaistukea ja erittäin positiivinen tämä meidän kuun keskutelu muutenkin.
nemika kyllä se varmasti ennen armeijaa jo tissistä luopuu... :LOL:

Meillä otettiin tänään ekat askeleet ilman tukea. :heart:

Katrinainen ja Ava 10kk1pv
 
Onpa täällä pikkuiset oppineet paljon!! Onnea kaikille uusista taidoista! :heart: Meillä vasta ryömitään ja vilkutetaan... Eikä varmaan piiiiiiitkään aikaan mitään muuta liikkumista harrastakaan, kun ei edes yritä konttausasentoon tai seisomaan. Toivottavasti ny kävelee ennen kuin nro2 saapuu... :whistle:

Hö, musta toi maitokeskustelu oli kans ihan asiallinen? Mielipideasia kun on, niin ei varmaan kukaan ole oikeassa tai väärässä. Ja musta on ihana, kun jokainen saa kasvattaa ja hoitaa lapsiaan oman näkemyksensä mukaan. Tai siis tietty niin ettei vahingoita lastaan...

Mulle tää palsta on kans tosi tärkeä. Ja ennen kaikkea just asiallisten mielipiteiden vaihdon vuoksi! Kiitos teille ihanaiset!! :heart:

Sormipalat: Mä oon antanut hunajamelonia, porkkanaa, kurkkua, he-ma-paa, ruisleivän kannikkaa, maissinaksua, banaania, kotimaisia vadelmia ja punaviinimarjoja. Porkkanaa ja kurkkua olen antanut myös raasteena, mutta ne vaan levitetään pitkin pöytää, syöttistä ja lattiaa :) Joten menee paremmin lusikalla. Ja tosiaan; noita kaikkia napsii mielellään, mutta PALOJA ei ruuassa syö! :| En ymmärrä :headwall:

Kävin tänään aika tiukassa jumpassa. Huh. Pitää ehkä siirtyä kevyempään. Oli parin viikon tauko jumppailussa ja kyllä huomasi, kun puuskutin jo alkuverryttelyssä! Ohjaaja vilkuili mun mahaa aina välillä ja hoki, että "Muistakaa et oman kunnon mukaan mennään!" Heh, taisi huomata. No, vaihdan kevyempään, ei toi enää kivalta tuntunutkaan.

Mut nyt unille. Toivotaan ihanan rauhallisia unia jokaiseen kotiin!!
 
Kirsikkatomaatti älä nyt hyvä nainen mihinkään katoa! Minulle tulee ikävä jos niin teet, sun kirjoituksia on aina niin ihana lukea kun osaat sanoa asiat kauniisti.

Sormipalat on nyt vähän aikaa ihan poissa Eeva sormista. Se on alkanut tunkemaan kaiken kokonaisena ja kerralla suuhun, siis ihan kaiken minkä käsiinsä saa. Ja vielä sellaisella vauhdilla et luulis että nälässä pidetään toista! Maissinaksukin menee kokonaisena ja silmät punaisena yrittää sit saada nieltyä. Aikaisemmin se kyllä söi nätisti kaikkea, mut nyt taas joku vaihe päällä.

Hepatiitti A&B , oliko se Merika kun kyseli? Eevalla oli tosiaan se hepatiitti B ohjelmassa Italiassa ja saatiin täällä sit tehoste, vaikkei lääkäri nyt innosta tasajalkaa hyppinytkään kun se niin pienelle piti antaa. Hepatiitti A -rokotteesta oli pitkä keskustelu lääkärin kanssa täällä ja Italiassa ja me ei sitä varmaan oteta kaikesta huolimatta. Olivat sitä mieltä, että antaa Eevan tonkia multaa ja syödä hiekkaa Italiassa. Sairastaa sit sen A:n jos niin on käydäkseen ja jos ei sairasta, niin tottuu bakteeri- ja viruskantaan kuitenkin eikä sit sen vuoksi sairastu. Se on turistitauti eikä Eeva ole Italiassa viikkoa vuodessa turistina, suosittelevat ihan kylmästi sairastamisen kautta saatua suojaa ennemmin kun rokotetta. Ja kuulemma vauvoilla ja lapsilla niin lievä, ettei ole vaarallinenkaan.
 
Miksei kaikki päivät voi olla yhtä hyviä kun eilen. olikohan se sitten siitä, että tosi pitkästä aikaa toissa yö oli hyvä ja olo oli pirteä aamusta alkaen. Mutta ei tästä päivästä tule samanlainen...harmi. Ja mulla on vielä hammaslääkärikin ja paikataan yksi reikä :| Hirvittää aina sinne meno ihan kauheesti.

Katrinainen, vautsi teillä sitten kohta kävellään! Meillä poika meni sillon ihan päättömänä pitkiäkin matkoja...kauheeta katottavaa ku ei meinannu pystyssä pysyä, mutta kauheella vauhdilla vaan! Katotaan nyt sitten millon neiti innostuu.... Oliko teillä Ava osannut seistä ilman tukea kuinka kauan ennenkun otti askeleita?
 
mä taidan olla ainoo joka ei oo kummallakaan lapselle kovin ajoissa sormiruokaa antanut..pelkään just tota tukehtumista, esikoinen tais olla liki 1v kun vasta annoin banaanista paloja käteen tytölle en ole uskaltanut antaa mitään vielä mutta jos jotain antaisin niin ehkä palan banaanista, uskoisin kyllä että tyttö söis ihan hienosti paloja kun menee hienosti kokkareinenkin ruoka. pitäis vaan uskaltaa rohkeesti antaa..

viime yö oli..sanonko mistä.... :headwall: mehän ei olla syöty yöllä sitten joulun ja yöt on olleet sen jälkeen tosi levottomia, osa syynä tosin hampaat mut nyt on puhkeemas olleet hampaat puhjenneet joten jokin muu vaivaa..A heräs 22 aikaan ja aina 2 asti yöllä itki/möyrys yms eikä rauhoittunut silittelyistä yms ollenkaan ja sit multa palo käämit totaalisesti ja hain tuttipullollisen maitoa ja syötin, se oli se viimeinen keino minkä olisin tahtonut tehdä mutta halusin nukkua ja se tosiaan tepsi ja tyttö nukahti heti maidon juotuaan ja sain nukkua jopa 4h yhtä soittoa joten tästä vois vissiin päätellä että nälkä sillä oli. nyt nostan ruoka annoksia päivällä ja syötän niin paljon kuin maha vetää..



 
kurpitsa: Miten ajattelit nostaa noita annoksia? Meillä kun on edelleen yks yösyöttö ja oon miettiny et kuinka sais päiväannoksia lisättyä. Annan siis puuroa ja soseita joka aterialla niin paljon kuin napa vetää, mutta kun ei se vedä... Eli vaikka meillä tällä hetkellä syödään hyvin, niin määrät on melko pieniä. Ja sit ku on saanu tarpeekseen, niin kieltäytyy syömästä. Miten siis tunkea vielä enemmän??? Syödäänkin melkein parin tunnin välein et saadaan noin 5 ateriaa päivään ja maitoakin litkii aika paljon.

Kukas se kirjoitteli et vauva ei meinaa päästää äitiä silmistään tai käy huutamaan? Meillä sama meno; mun pitäis olla ihan pojan vieressä, mieluiten kiinni hänessä tai muuten tulee huuto. Jos katoan silmistä, niin huuto on murhaava. Yleensä ei edes riitä et oon näköetäisyydellä vaan poika istuu mun sylissä ja on sit tyytyväinen. Ah, näitä kehitysvaiheita ;) Onhan se kiva, että on tärkeä ja haluttu, mutta aika hurjaa menoa... Onneksi mies kelpaa myös eli ei ole pelkästään mun perään, mut jonkun pitää antaa 110% jakamaton huomio pojalla ihan jatkuvasti.
 
Huomenta!

Vielä noista sormipaloista,et miä odotin kans aika kauan ennenkuin annoin...mut selkeesti poika oppi "pureskelemaan",eli ei enää suoraa nielase kun saa jonkun palan,joten nyt uskaltaa jo antaa... porkkanaa en oo enää antanut kun sai ison pallan irti ja sitä ei ikenet saa jauhettua pienemmäks kun on niin kovaa... yski niin kovasti sitä palasta et tuli oksennus :ashamed: Banaani on taas liian pehmee annettavaks sellasenaan käteen. Pieniä paloja oon antanna mut ne pitää pistää suoraan suuhun sitte =)

Meil oli karsee yö taas,jatkuvasti kitis... piereskeli..mut en kyl osaa sanoo johtuko levottomuus yksinomaa siitä. Aamusella oli kuitenkin tosi pirteänä et ei kai toi ipana noista herätyksistä kärsi tai hänen unensä...

Naukuri,Meillä toi äiti riippuvuus on päiväkohtasta. Joskus ei sais liikkuu mihinkään ja sit taas välillä ei oo niin kova äidin tuska...nytkin konttas isäänsä kattomaan keittiöön :D
 
Katrinainen...onnea teille kävelytaidosta :heart: !!!!

Äitiriippuvuus....nyt on neiti alkanut touhuta kaikkea ja tuntuu, ettei olisi niin minus kiinni enää...veikan peräs menee ihan innolla...se kun on niin, et veikka on best :D !!! Kylässä jos ollaan ja on paljon ihmisiä, ei voi mennä puoltametrii kauemmaksi...sit kyl alkaa kova huuto :eek: !

Äsken annoin pieniä omenan paloja suoraan suuhun...mut alkoi hetken päästä kakomaan :/ ...en tiijä mistä johtuu, et jotkut palat menee ja toiset ei ollenkaan...ajattelin ostaa sitä pakastemaissii...jos sitä antais....ihmettelen, ettei meijän neiti syö banaania...pienenä söi, muttei enää :( ..

naukuri..miä kyl aijon ilmottautuu sit johonkin mummojumppaan...sielläkin jäisin mummoille kakkoseks täl kunnolla :ashamed: :LOL: :LOL: !!

Meillä vieläkin Edith tosi räkäinen....toivottavasti ei mee korviin tauti....ja neiti on tosi vaarallinen, kun kiipee joka paikkaan yrittäen seisoon tai jotain :eek: ...

Mukavaa päivää kaikille :wave: !!
 
naukuri: en tiiä miten tuon teen mut yritän niin että vähennän maidon antoa ja lisään vastaavasti ruoan määrää, näin ei täytä mahaansa juomalla.. nyt ainakin aamulla ennen päikkäreitä onnistui :) meillä kun herätään suht aikaisin niin ollaan suosiolla heti herättyä annettu maitoa kun on selvästi janoinen ( yleensä heti herättyä kun yritin aiemmin tuputtaa puuroa lisäksi niin sain menemään muutaman lusikallisen korkeintaan 0,5dl, kinus vaan maitoa ) nyt annan juoda aamulla 150-200ml pelkkää maitoa tästä 1,5-2h päästä annan puuroa+maitoa, nyt nostin puuroannosta 0,25dl hiutaleita eli ( 0,75dl hiutaleita+vesi ) söi ihan intona koko lautasellisen ja maitomäärä väheni 60ml. ( kun aiemmin annoin 1dl puuroa ja maitoa meni 120ml ) olen huomannut että ruoka maittaa paremmin kun pitää mahdollisen pitkän ruokavälin tuon aamupuuron jälkeen, aina ei mahdu päivään 5 ateriaa mut en välitä siitä, pääasia että masu tulis täyteen kunnolla. toki pidän huolen että maitoa menis liki tarpeellinen määrä.. mut auttaisko teillä sama että vähennät maitomäärää ettei täytä masua juomalla ja yrittäis venyttää ruokavälejä vaikka näin aluksi ½h:lla..?! vaikeeta toki syöttää enempi jos toisen suu ei aukea, väkisinkään ei kannata tuupata, toivottavasti nyt joku kikkakolmonen löytyis noihin teidän syömisiin, mut kannattaa kokeilla tota maidon vähentämistä ja pitemmillä syöttöväleillä ja katsoa tapahtuuko muutosta, toki lasta kuunnellen, ettei pidä liian tiukasti syöttöväleistä kiinni jos toinen on selvästi aiemmin nälissään, meillä nuo syöttövälit vaihtelee 2-4h välein ja tyttö kyllä pitää sen aikaisen meuhkaamisen jos nälkä yllättää ja silloin on syötettävä heti kyllä oli ruokavälit mitä lystäs.. :D ;)

pitää mennä likka heräs päikyiltä..
 
kurpitsa: Kiitos! Meillä kans aamulla on ensin maito ja siitä 1,5h kuluttua (klo 8 maissa ) ensin puuro ja sit maito. Mut ku ei siinä sit syö puuroa määräänsä enempää :/ No, sit onkin pidempi väli eli seuraava ruoka on vasta klo 11/11:30. Taas ensin ruokaa ja sit vasta 1/2h päästä maitoa. Välipala on 13:30 maissa ja sitä uppoaa ihan hyvin yleensä + maitoa. Päivällinen n. klo 16/16:30 ja silloin en anna ees maitoa. Iltapuuro sit klo 18 ja iltamaito klo 19. Ehkä sit vaan pitäs vaikka välipalankin jälkeen jättää antamatta maito, niin mahtuis paremmin tuota päivällistä... Ruokajuomanahan meillä on vesi, ettei tosiaan täyttäis mahaansa maidolla. No, pitää katsoa. Tsemppiä teille!

Repa:
Meilläkin kelpaa isä jos vaan on kotona, mutta kun ei arkena ole päivisin, niin äitihän siinä sitten tulilinjalle joutuu. Viikonloppuna kelpaa kumpi vaan :) Summer: Jalkoihin ryömitään meilläkin :D
 
tänään oikein tsemppasin itteäni aamulla että lähden vaunuttelemaan mut kun kaihtimet aukasin niin enpä sit lähtenyt, lunta tulee ihan sikana..kiva..no pääsee iltapäivästä auraushommiin, saapahan sitä liikuntaa siinäkin.

äitiriippuvuus: päivisin viihtyy ihan hyvin omissa oloissa mut kun klo pärähtää 16 niin johan alkaa kitinä, silloin kaipaa kovasti sylittelyä eikä sais olla poissa näkyvistä yhtään..onneksi meilläkin kelpaa myös isi ettei koko ajan tarvi itse olla viihdyttämässä ja veli antaa paljon kans huomiota sekin siis auttaa kun veli on hassuttelemassa..

jaahas ruoka aika lähenee..viimeks söi 8:lta joten luulis ruuan nyt maistuvan ja tytön kitinäkin alkoi joten taitaa masu kurnia täällä..joten syöttöpuuhiin..

:)
 

Yhteistyössä