***Huhti-Hiput 2008 Joulukuussa***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cappuccino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pulttis ja Veera myös mulle on tuttu tunne, ne kerrat kun olen kirjoitellut ja yrittänyt jotain kysyäkin niin ei ole kukaan huomioinut, välillä olen ajatellut, että näkyykö minun viestit vaan minulle itselle ;) No mutta sitkeesti välillä yritän :)

Aina-Ilona, me vuokrataan vaavi-sänky vauvalle. http://www.vaavi.fi/info
Ajateltiin, että esikoinen varmaan vuokra-ajan päättymiseen mennessä on jo oppinut kiipeämään pinnasängystä pois. Ei meinata hankaloittaa nukkumaan menoja (nukkuu päiväunetkin sisällä ) siirtämällä ennen vauvan tuloa isojen petiin. Mut siis sitten ku oppii kiipeään pois pinniksestä niin sehän on turvallisuuden takia pakko sit siirtää. Esikoinen on tasan 2v. kun vauva tulee et luulis et sit 2v4kk mennessä on jo isojen sängyssä.. Ja siis isomman kanssahan on helppo jo tehdä siitä isojen sängyn ostosta ja kasaamisesta semmoinen spektaakkeli että haluaa mielellään siirtyä siihen ja jättää pinnis vauvalle. Ainaki tutuilla on tämä taktiikka toiminut.

Pulttis, äläs nyt :hug: kaikilla varmaan aika-ajoin samanlainen olo! kyllä mun mielestä ainaki kuulut vakiokalustoon! ....sitä vaan tulee kirjoitettua mitä sylki suuhun tuo (siis mun ainaki) ja siksi "toiset" tuntuu olevan aina linjoilla.. Jos mä alkaisin miettiin mitä viitsin kirjoittaa niin varmaan en mitään ja sit tulis ulkopuolinen olokin.. ja jos ei kirjoita (=kysy, pohdi asioita) mitään ei saa myöskään vastausta..... ja noidankehä on valmiina. Mut siis elä nyt lähde minnekkään.. Ja samoin Tiitsu ja Veera. Ja sit jos ei saa vastausta niin voisko olla niin et kukaan ei osaa vastata tai sit sitä on just eilen joku kysynyt ja asiaan on vastattu...? Tai sit mulla ainaki käy niin et jos en heti vastaa niin on tullut jo niin paljo uutta tekstiä seuraavalle käynnille et ei tule enää jo luettuihin viesteihin vastattua.
Mut hei ihan tosi, älkää nyt meitä hylätkö!

Vuotaraaputin naiset leikkipuistossa meinas et tarvisin koon M-vyön mut kattotaan löydänkö huutonetistä, jos en niin voisin sovittaa aikaki sitä sun omaa. Vai siis etkö muka itse sitä käytä?
Ja voi surku ku joudut pistään sitä insuliinia. Miten se tapahtuu? Ottaako kipeetä?

Mut nyt alkoi toi kakkosen ihana Suomalainen sarja.. Menee telkun ääreen->

anu. jos sä yleensä käytät M-koon vaatteita, se M-koon vyö on sulle hyvä. mulle ei vaan mahdu tuo L enää kun maha kasvaa niin järjettömästi.

toivottavasti pistäminen ei tee kipeetä... tosin oonhan mä tässä pari kuukautta jo ottanut joka päivä verinäytteitä iteltäni, että ei se varmaan pahasti kirpaise. tuo kynä on sellanen että sen ohut neula tökätään reiteen, lasketaan kymmeneen ja avot. luultavasti saan nostaa insuliinirajaa aika paljonkin, mutta katotaan millä aamun arvot saadaan asettumaan.

Liityn Pulttiksen, Veeran, Vuotaraaputtimen ja Tiitsun kanssa samaan jengiin. :wave: Voin huoletta kirjoitella tänne mitä vaan, kun kukaan ei taida niitä kuitenkaan lukea. No oikeasti olen kyllä saanut puolessa vuodessa pari vastaustakin. =)
Tuon tulevan lapsemme sukupuolenkin olen pariin kertaan ilmoittanut tummennusten kera, mutta ei se ole listoille päässyt. No mitäpä näistä.

Hyvää joulua kaikille. :xmas:

vuotaraaputin no kyl se L sit varmaan sopii mulle, ku on mulla jotku vaatteet sen kokoisia. Myytkö jos se sopii mulle?

pakko nyt kyllä sanoo et taitaa olla naisilla huono aika kuukaudesta kun ollaan herkkänä.. (niinku en itse olisi :ashamed: ) mutta siis ihan uteliaisuuttani vilkaisin Minttu mamma:n profiilin kautta hänen viimeisiin viesteihin ja totesin että kyllähän minttumamma on ainaki saanut lähes jokaiseen kyselyynsä vastauksen, enkä huomannut ainakaa noissa viesteissä et olis tummennettuna ollu tyttöö... Eikä siitä nyt voi suuttua jos ei yksi ihminen (=päivittäjä ) ehdi joka viestiä lukea ku niitä tulee päivässä tosi paljon. että anteeksi nyt ku otin sinut minttumamma esimerkiksi mutta musta on väärin alkaa mariseen et ei kukaan vastaa ku kaks kertaa vuodessa jos oikeesti on kuitenki vastattu kuukaudessakin useamman kerran...

nyt mäki alan jo ottaan vähä turhan herkästi itteeni... sori. taas tuli mitä sylki suuhun toi. anteeks valmiiksi jo jos joku ottaa nokkiinsa. taidan painua maate ja toivon et huomenna kaikilla olis parempi mieli ja saadaan pidettyä jatkossakin tämä meidän ihana huhtikuisten pino hyvällä mallilla. :hug:

huomasin tuosta "luettelosta" että oli muitakin oyssiin tulossa huhtikuussa synnyttään,joten haluttas kysellä teistä :) siellähän saattas vaikka törmätäkkin sitten ennestään tuttuun huonekaveriin =) eli DACAPO sinulla on laskettu just samana päivänä ku mullaki.minkä ikänen eka lapsesi on?tyttö vai poika?minkä ikäinen itse olet?entä mies? mullahan siis ennestään tyttö/03 ja tyttö/06 ja nyt pitäs olla tulossa poika ja laskettu siis 2.4.2008 niin ja ite olen vuosimallia80 ja avopuoliso77 HAIKARA sulle samat kysymykset,mut lapsi tais teillä olla esikoinen eli ei oo vielä sisaruksia.poika näytti olevan tulossa niinku meilläkin =) HÄMY71 kiinnostas sinunkin lasten ikä,miehen ja myös itsesi.tiedätkö kumpi tulossa? TAIKA-79samat kyssärit haluaisin sulle ku muillekin ja sullekki näytti olevan tulossa poika.myös PUELLA ja JUURI kiva jos jaksatte vastailla.uteliaana jään odottelemaan.kiinnostaapi kovasti kun ilmeisesti aika lähellä kaikki asustelemme =)

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu mamma:
Liityn Pulttiksen, Veeran, Vuotaraaputtimen ja Tiitsun kanssa samaan jengiin. :wave: Voin huoletta kirjoitella tänne mitä vaan, kun kukaan ei taida niitä kuitenkaan lukea. No oikeasti olen kyllä saanut puolessa vuodessa pari vastaustakin. =)
Tuon tulevan lapsemme sukupuolenkin olen pariin kertaan ilmoittanut tummennusten kera, mutta ei se ole listoille päässyt. No mitäpä näistä.

Hyvää joulua kaikille. :xmas:

Sorry Minttu mamma etten ole huomannut. Koitan aina lukea tarkkaan enkä aina muista mitä olen jo lisännyt! Selasin ja huomasin, että viesti missä pyysit lisäämään listaan oli yhden sivun viimeinen niin mulla on jotenkin jäänyt se huomiotta :ashamed: En minä enää seuraavista viesteistä tiedä ettei ole listassa jos siinä ei mulle vinkata että on unohtunut...

Jos muilla on tietoja mitä en ole laittanut niin voi laittaa myös y-viestillä, kuten etusivulla sanoin. Silloin ainakin huomaan viestin! Koitan olla tarkempi! Viestejä vaan välillä tulee niin paljon.

Moikka Moi!!
Kuulkaa herkät odottavat äidit. Eiköhän tämä palsta ole meidän kaikkien yhteisessä tasapuolisessa käytössä. Joillakin on halua, innokkuutta jakaa päivänsä tapahtumia täällä useammin, kun taas toiset viihtyvät ennemmin taustailijoina. Minä itse käyn tätä myöskin lukemassa montakin kertaa päivässä, mutta en niinkään näe tarpeelliseksi kommentoida keskusteluja juuri mitenkään. Se että tuntee itsensä ulkopuoliseksi on täysin tarpeetonta. Uskon että meistä monikaan ei luettelis kymmentäkään nimeä ketä täällä palstalla oleilee vaan jokainen meistä käy täällä omaa mieltään virkistämässä. Ollaanhan me ihanasti kaikki "samassa veneessä".
Minulle henkilökohtaisesti palsta on näin ensisynnyttäjänä etenkin se ainut oikea tuki ja turva. Täällä juuri, kun saa valittaa niistä turhista asioista mutta myös jakaa ne sen hetken suurimmat ilot! Minun mieheni sanoi hienosti maanantaisen ultran jälkeen kun kysyin et onko hän esitellyt monelle pienokaisestaan kuvia, niin hän tokaisi ettei ketään kiinnosta ja siihen samaan hengen vetoon että voiku miehilläki olis tuollainen palsta johon sais laittaa oman vauvan kuvan ja kaikki sitä hehkuttelis =))

Ollaan täällä kaikki omina itsenämme, enemmän ja vähemmän mutta ennen kaikkea onnellisena siitä että meillä on ihmisiä ympärillä (ainakin tällä palstalla) jotka on aidosti kiinnostuneita ja elää yhdessä tätä hetkeä.

Mulla alkoi tänään joululoma ja ihan hurmiossa siitä. Joulusiivot ja leipomiset edessä ja sitten sunnuntaina lähtö Kokkolaan kotipuoleen =)
Ainut harmillinen on se että riistävä pääkipu vaivaa jo toista päivää..
Mistäkö voi johtua? Mulla huippu alhainen hb 102, olisiko voinut laskea vielä entuudestaan? väsyttääkin enemmän ku ennen. Voiko päänsärky enteillä jostain? kertokaa ken tietää!!

Voikaa hyvin!

Minä + Voice 25+3

Huomenia

angel08 Kirjoitti asiaa. Ja kaikki ihan totta. Tämä on minun puolesta ainakin hyvä tämmöinen palsta missä saa purkaa huolia ja jakaa ne ilot ;) En minäkään ole aina saanut kaikkiin kysymyksiini vastauksia, mut mitä siitä :laugh:
angel08 Kyselit tosta päänsärystä :headwall: Mulla koskee melkein joka toinen päivä :headwall: Mut olen popsinut panadolia ja aina välillä auttaa :) Ja hyvää joululomaa angel :xmas:
Ja kaikille mammoille ja hyvää joulun odotusta :xmas: :xmas: :xmas:

Baby dream ja "Topi"22+3

anu, kyllä mä sen voin myydä ja ihan pilkkahintaan jos se sulle passaa. ite oon käyttänyt tuota ällää nytten mutta siirryn kyllä XLn kohta. mutta katotaan sitten kun nähdään tarkemmin. vai haluatko että postitan sen? mulla oli toi vyö kovassa käytössä edellisessä raskaudessa joten ei tosiaankaan ole ihan priimakunnossa

hei, onko täällä sellaisia jotka on synnyttäneet sekä "normisti" että käynnistettynä? kun eilen kuulin että piikkihoitoiset raskausdiabeetikot joutuu käynnistykseen vähintään viikkoa ennen laskettua lähes poikkeuksetta. ja johtunee hermoista, mutta yö meni tuskan hiessä pyörien ja itkeskellen että EI...... Minean synnytys kun oli ihan jees mutta oon kuullut että käynnistetyt synnytykset koskee paaaaaaljon enemmän. ja mä en saisi synnyttää ilman epiduraalia joka laskee verenpainetta ja muutenkin pitäisi olla kaikki tropit ettei kipu nosta paineita taivaisiin (viimeksi huiteli synnytyksen jälkeen paineet luokassa 200/130).
ja kuitenkin tässä on vielä lähes neljä kuukautta laskettuun aikaan, perhana että kerkiän panikoida vielä. rauhoitelkaa joku mua please...
yritin kyllä aamuyöllä jo aatella että pääasia on saada lapsi terveenä ulos ja pitää äitikin kunnossa. silti...

niin ja tänä aamuna vetelin kilarit kun uutisissa oli juttua päihdeongelmaisten lapsista, eilen itkin onnesta kun mies oli ostanut mulle konvehtirasian jouluksi :laugh: ja se oli oikein ajatuksella sen valinnut!

vuotaraaputin ei kiirettä sen tukivyön kanssa! on mulla katsos tuo yksi alusvaateliikkeen malli. ja käynnistetystä synnytyksestä- mulle eka käynnistettiin ja mulla on siitä kaunis hyvä muisto enkä usko että sattui enempää ku olis sattunut jos olis itsekseen lähtenyt tuleen! :hug: nou hätä! jos jollain ollut huono kokemus niin toki se siitä isolla kirjoittaa, mut nää hyvät käynnistetyt jää sit unholaan ku ei niitä sillee hehkuteta...

kiitos anu :hug: ja kyllä mä uskon että se on sen arvoista, sattui kuinka paljon tahansa. iski vaan ihan hirveä paniiki yöllä ja mieskin kattoi kun hullua kun itkeä tihruutin asiaa. kaiken huippu tosiaan se, että siihen on vielä aikaa...

Vuotaraaputin paljon sulla oli sitten nuo paastoarvot kun pistämään jouduit ? Olen nyt mittaillut noita sokereita pari kertaa viikossa kuukauden ajan ja paastoarvot ollu n. 5.0, joskus vähän yli ja joskus ali... Muut arvot kunnossa kyllä, mulla vaan neuvolan lapussa luki että max. 4.5 sais paastot olla... Kohtahan tuo munkin juttu selviää, puoli kolmelta neuvola niin saas nähä paljonko tulee mäkätystä neuvolatädiltä.. :ashamed:

Angel08 Mie myös olen alunperin kotoisin Kokkolasta.. Oli vain pakko sanoa... :p

Nyt siis neuvolakäyntiä odotellessa... Jotenkin niin "jännittää" tuo sokerihomma, kun se neuvolatäti niin saarnas jo mun painosta jne... Ei vaan jaksais mitään luentoja nyt... :/

Ajatella mullakin jo kasassa 22+2.. Kyllä se aika vaan menee eteenpäin...

anuuu81 hitsin hyvä idea toi vuokrasänky!Meillä toi tyttö kyllä jo melkein kiipee pinniksestä pois,kun saatiin tutuilta vanha sänky ja pohjaa ei saa hirmu alas..toisaalta on ottanu tavaksi nykyään huutaa äitiä,eikä yritä kiivetä öisinkään pois sieltä.Olis sitte aikaa harkita noita nukkumisjärjestelyjä vielä.Kiitos vinkistä =)
Mä myös luen nää jutut joka päivä,mutta on paljon kysymyksiä,joihin en osaa vastata esim. noi sokerijutut on mulle ihan vieraita.Mutta harmittava vaiva kenellä arvot on koholla tai tilanne niinkuin vuotaraaputtimella
sofkulle tsemppiä neuvolaan :wave:
angel ja baby dream täällä myös tää nuppi vaivaa :( Taitaa noi niskat ja selkäkin vaikuttaa.Joskus helpottaa raitisilma tai panadol ja joskus tosiaan ei.Mulle neuvolatäti vaan aina sanoo,että noi hormoonitkin aiheuttaa just sitä raastavaa pääkipua.
Nyt jatkamaan siivousta ennenkuin pikkupomo herää!!

heips nopeeta vaan.. soittelin sinne lääkäriin mis mulla 4D aika raskausviikolle 29+ ja kyl ne vaan oli sitä mieltä (tarkistivat lääkäriltä ) että noin myöhään on oikein loistava aika tulla kun vauva näkyy hyvin ja on jo oikean vauvan näköinenki ku on saanut rasvaa nahan alle.. Että turhaa ilmeisesti pelkäsin et olis jo liian iso, tai siis ettei kasvot näy tms. Et pidin sit ajan entisellään ja se on sit tammikuun lopussa. Voi miten mä maltan odottaa. Teil muilla on ollu nii-in ihania ultrakuulumisia ja kuvia :heart: et tekis mieli heti päästä kans..

Neuvola kuulumisia!

Kaikki oli ihan hyvin. Painoa oli tullut 750g./viikko :o Paineet ok, hemppa oli 122 ei vielä rautaa. Katsotaan sit ens kuussa tarviiko. Sokerirasitus koe on tammikuussa :kieh:
anuuu81 Kyl se aika menee nopsaan et huomaakkaan ku on tammikuun loppu ;)

Baby dream ja "Topi" 22+3

anuuu81: Mulla on kanssa tuo 4D vasta tammikuun lopussa 21.1. eli kohtalotovereita ollaan odottamisen suhteen. Mäkin jo mietin, että jos aikaistaisi hiukan, mutta en taida viitsiä. On vauvalla sitten ainakin pyöreät posket =) Ja ehkä sitten saa taas koko arviota paremmin katsottua, kun kerta tuppaa vauva olemaan ison puoleinen...

baby dream siis mä en käsitä noita rautamääräyksiä, että mikä on hyvä ja mikä ei. Viime neuvolassa 29.11. hemoglobiini oli 120 ja määrättiin ottaa rautaa 100mg joka toinen päivä, eilen oli sama 120 ja annostusta käskettiin nostaa joka päiväiseksi?! Meillä oli melkein sama arvo ja sun ei tarvinnut ollenkaan aloittaa :( Ei muuten, kun mahaa menee niistä vähän kovalle...

ehkä toi rautalisä on vähän henkilökohtaista, mulla kun ei oo ikinä hemppa ollu yli 130 eli nytkin oli ihan alusta lähtien semmonen 125.. niin eihän ne mitään lisärautaa määränny.. viime kuussa olikin sit tippunu 105 jolloin sanoi et voisit ruveta syömään..

On mulla normaalisti hemppa korkeemmalla tossa 150 paikkeilla muistaakseeni. Joo edellisissä raskauksissa kummassakin söin rautaa jo ku arvot oli mitä ne nyt on tässä raskaudessa :/ Nii terkkari kirjoitti vielä lähetteen, et saan sen tukivyön lainaksi raskauden ajalle ;)
Mut illan jatkoja :wave:

Baby dream ja "Topi" 22+3

Ilmoittaudun sairastajien listalle :wave:

ÄRSYTYS :headwall: ajattelin kun monet ovat olleet jo aikaa sitten kipeinä, että eihän mulle tule mitään tautia, niin eikös se vaan tänään tullut. PASKA.

Olin pari päivää matkailemassa ja tänään tässä illalla nenänniistämisen lomassa oon yrittänyt kiriä juttua kiinni, hirveesti olitte taas kirjoitelleet. Ja pulttibois älä karkaa mihinkään, enhän minäkään kauheasti kirjoittele ja harvat varmaan edes muistaa että kuulun pinoon :laugh: Mutta silti on kiva käydä lukemass samassa vaiheessa menevien juttuja. LIsäksi itelläni on niin äärettömän huono muisti, kun meitä on täällä niin paljon, niin en muista enää nimimerkeillä että kuka kirjoitti mistäkin, niin sitten on paha kommentoida kenellekkään.

Onko kellään mitään vinkkejä tän flunssan hoitoon, kun mitään lääkkeitä ei kuitenkaan saa syödä? Kohta tulee lämmintä juomista korvista ulos, en ehkä kohta enää jaksa juoda lämmintä :headwall: Toivottavasti muut ovat jo parantuneet tai eivät edes tulisi kipeiksi, tämä on ärsyttävää :/

Tervehdys!

Tänään ollut vähän nuhjainen olo, liekö siitä, kun kotona ollaan kokonaan oltu. Tosin oli jo aamullakin. Yritin C-vitamiinilla saada piristystä, ei apua. Onpa vähän supistanutkin. Joulustressistä otin päivän vapaata, kun kaksi ystävääni ja Anton ystävä tulivat meille. =) Mukava päivä siis takana vetämättömästä olosta huolimatta.

Mitähän kaikkea täällä nyt olikaan ollut? Ainakin Pulttis ja muut kirjoittivat ulkopuolisuuden tunteesta. Mikähän se on, kun tuntuu mustakin aina, että muiden kirjoitukset saa niin paljon enemmän huomiota osakseen? Tosin kyllä kun itselläni on tapana kirjoittaa pitkiä hyvin tiukasti omanapaisia ja joskus jopa aika sekavia jaarituksia, saattaa olla, ettei niihin ole kellään paljon puuttumistakaan... Ehkä sitä olisi enemmän "keskipisteessä", jos ahkerammin myös muiden juttuja kommentoisin. Sitten toisaalta meitä tosiaan on aika monta, kuten Hysteerinenkin sanoi, vaikea muistaa, mitä keltäkin on tullut. Ehkä sekin vaikuttaa, että monilla on yhteiset työjutut tai jopa tuntevat toisensa henkilökohtaisesti. Musta se on kuitenkin kiva, että tuntuu olevan myös tuttavallinen henki joidenkin kesken. Pulttis vielä, jäit mulle erityisesti mieleen yhteisiltä kuumeiluajoilta, meillä tais olla hauskat jutut viikon 21 jännääjissä tai niillä main. :) Niinpä kuulut mulle kantakalustoon ja oon iloinen, että tulit tähän samaan pinkkaan sen kuuluisan Turkin-matkan jälkeen, kuuluthan porukkaan jatkossakin?! :hug:

Ja kerrankin kommentoin nyt muita, mainitusta keskustelusta viisastuneena =)

Tsempit Vuotaraaputtimelle, en kyllä varsinaisesti kadehdi tuota piikitysjuttua. Jos sama tilanne olis mulla, en saisi mieheltäkään siihen apua totutteluvaiheessa, hänellä kova piikkikammo. Vaan kyllähän tuohon varmasti tottuu, ja onneksi kysymys on kuukausista eikä ikuisista ajoista.

Flunssaisille tsemppiä, vaikeapa tuohon oikein on vinkkiä keksiä... Panadol Hot kuulunee niihin Hysteerisen liikaa juomiin kuumiin juomiin, mutta sitähän voi ottaa, jos olo oikein kurjaksi menee. Oisko sitten C-vitamiinista, höyryhengityksestä tai kevyestä saunonnasta apua? Saunassa piipahtaminen helpottaa mulla usein, mutta sen kanssa kai pitäis olla varovainen flunssaisena. Ehkä suihkukin auttaisi.

Ollut jotain puhetta myös isosisaruksen siirtämisestä pinniksestä toiseen sänkyyn tms. Meillä Antto luopui kesällä pinnasängystä. Saatiin hänelle oma huone valmiiksi, ja siellä oleva kerrossänky vei pojan sydämen saman tien. Siirtyminen pinniksestä sänkyyn sujui siis todella kivuttomasti - muualla ei poika enää suostu nukkumaankaan vaan haluaa "omaan petiin". Pinnis oli muutaman yön varuulta Anton sängyn vieressä siirrettynä siis meidän huoneesta sinne, mutta ei tullut yöllä erityisen ikävä pinnistä eikä äitiäkään, nopeasti tottui omaan huoneeseen siis. Olin ihan varma, ettei oma huone -konsti meidän pojan kanssa pelaisi, mutta olinkin väärässä: yöt rauhoittuivat kertaheitolla ja voin siis suositella kokeilemaan, jos on tilaisuus laittaa lapselle oma huone.

Sitten taas omaa juttua vähän: että kun poika ei viidestä (5!) yrityksestä huolimatta käynyt tänään päiväunille ollenkaan! Väsynyt oli kyllä, ja sammahti nyt illalla kärryihin jo puoli yhdeksältä. Siitä siirrettiin sitten petiin nukkumaan, ainakin iltanukutus kävi siis vikkelästi. Nyt vaan pelkään, kun päiväunille käynti on viime aikoina vähän takunnut, että mitä jos jättää ne kokonaan pois. Mulle se on tärkeä hengähdyshetki keskellä päivää. :/

No jospa menisin jo makuulle, valmistautumaan taas yhteen joulustressipäivään :laugh:

T. Kalenteri ja Paapau 24 + 6 :)

vuotaraaputin kiitos vinkistä,muistatko minkä merkkinen magnesium sulla oli käytössä?Vois varmaan auttaa muutenkin näihin kolotuksiin!
Tänään tullut siivottua ja käyty kaupassa pyörimässä pikku ryysiksessä,niin voin sanoa,että kohta tää liitos antaa lopullisesti periksi.Lähtee toinen jalka eri suuntaan kun toinen :laugh:

Yhteistyössä