***Huhtihiput 2008 Maaliskuussa***

Naistenklinikan perhehuoneesta vielä: Kyllä mua kans neuvolasta neuvottiin, että sinne pitää erikseen varata aika. Onpahan hankalaa saada tarkkaa tietoa asioista varsinkin ensisynnyttäjälle, jolla ei välttämättä ole asioista hajuakaan. Täytyy yrittää sinne NKL:lle soittaa.

Neuvolan mukaan äidillä ja vauvalla kaikki hyvin. Mulla ollu mielestäni erittäin helppo raskaus, ainoo vaiva on ollu närästys. Mutta vaikka nopeesti ja iisisti aika on menny, alkaa olo olemaan hieman malttamaton... :)

KMaria ja Pampula 36+4
 
Anuuu mä en kyllä tollaseen maratooniin pystyis, ei tarvi kun vähän kävellä niin johan supistaa ja kaikki paikat jumppurassa. Tosin esikon ja kakkosen kanssa kaikki liikkuminen onnistu ihan helposti näillä viikoilla. Tainnut vanhuus iskeä :LOL:
 
Tänään neuvolasta soitettiin et nyt on siellä resepti rauhoittavasta unilääkkeestä. Taas monta yötä huonosti nukkuneena käyn hakemassa reseptin ja haen lääkkeet hätävaraksi. Tässä on kuitenki vielä pitkä aika laskettuun aikaan, jos ei saa nukuttua.. Voihan se rauhoittaa jo ajatus siitä että apu on lähellä.

Sanoin samalla että oon huolissani tästä vauvasta kun se ei liiku edelleenkään. Tällekään aamua en oo tuntenu yhtään liikettä. Terkkari lupas samalla kuunnella sydänäänet, pääsen sinne vasta 15.45, mut pääsen kuitenki.. Pelottaa että jos kuitenki kaikki ei ookaan hyvin.. Lisäksi se että jos käynti on turha, lisää paineita ku mulla on muutenki korkea kynnys soittaa neuvolaan sen vuoksi et oon sairaanhoitaja. Mut tää voi rauhoittaa mun ens yön unet..

sh07 rv 33+4
 
Viljaliina se oli kuitenkin sittenkin täällä missä "kuulin" tuosta käytännöstä.. vähän sellainen aavistus mulla olikin =)

Kalenteri :hug: Mulle on tullut kanssa muutama raskausarpi ihan tohon tissien alle.. lähtee siis mahasta ja kasvavat ylöspäin!

limoista Mä en ole bongannut vielä mitään normaalista poikkeavaa! Vaikka olen alkanut öisin laittamaan valotkin vessaan et näkisin jos jotain tulis :LOL:

Tänään tuli sitten ensimmäinen "joko kysely" tekstivietillä työkaverilta. Ajoissapa aloittavat, reilu 3viikkoa kuitenkin vielä laskettuun!

Joanna ja tiltiäinen 36+4

p.s. Mä keitin tänään tutti/tuttipullo soppaa :D
 
elzibelzi niitä perhehuoneita on NKL:llä 20, osa rempattu juuri viime vuonna, ovat kuulemma ihan hotellitasoisia =) Toivottavasti meistä mahdoillisimman moni pääsee perhehuoneeseen, minusta ainakin tuntuisi vähän surulliselta lähettää mies yksin kotiin synnytyksen jälkeen :|

Viljaliina 33+5
 
Viimeisen lääkärineuvolan kuulumisia:

Paino +/-
Verenpaine 128/64
Hemppa 123 (noussut kivasta vatsataudin jälkeen)
RT
Liikkeet ++.

Sf-mitta huiteli jossain 36,5 tienoilla, mutta lääkäri sanoi, että taisi hieman hypätä vaavin asennon vuoksi. Onhan se mitta tosin ollut aina tuolla yläkäyrällä... Vaavi makoilee selkä mun vasemmalle kyljelle ja jalat sojottaa sitten oikealle kyljelle. Mun lantiosta lääkäri mainitsi sen verran, että siinä ei pitäisi olla mitään esteitä normaaliin alatiesynnytykseen.

Eniten mua jänskätti se, minkälainen tilanne kohdunsuulla on: Kohdunkaula oli edelleen 2 cm, mutta kohdunsuu selkeästi pehmeä. Suu oli myös jo sormelle auki, mutta syvempää vielä taas selvästi kiinni. Tuo suun aukeaminen oli siis edistystä sitten tammikuun jälkeen, muutoin tilanne ollut edellisenkaltainen sieltä asti. Ultrattu ei, mikä oli harmi, sillä olisin vielä halunnut tiedustella sukupuolesta... :saint:

Anuulla on tosiaan aikasta pitkät lenkit, jos neljä kilsaa suuntaansa joutuu tarpomaan. Vielä lokakuussa en olisi uskonut, miten vaikeaa tällä hetkellä puolenkin kilsan kävely voi olla. Tai no, kyllä se kävely vielä onnistuu, jos ei pahemmin supistele, mutta auta armias, kun itsesi kävelyn jälkeen sohvalle nakkaat, niin siitä nouseminen on jo mitalin arvoinen suoritus!

Limatulppaa minäkin olen pohtinut sen verran, että saa nähdä tajuanko sellaisen hulahtaneen, jos sen näen. Heilillä ainakin vaikuttaisi limatulpalta moinen vuoto, jos toisten kuvailuihin on uskominen. Itsellä tällä hetkellä kuvioissa jo monetta viikoa jatkuva, runsas valkkari. Nyt lääkärin tutkimuksen jälkeen tosin hulahti ruskeaakin vuotoa...

Kaksplussan vauvanumero näkyi tulevan postissa, joten taidan lähteä lukemaan sitä suklaalevy kainalossa :p En tilannut moisesta lehdestä kuin jonkun kolmen kuukauden jakson, mutta liekö sen uudistuksen vuoksi menneet tilaukset hieman sekaisin - ei haittaa yhtään!

Kivaa päivää kaikille, harmaudesta huolimatta.

Mavi ja IitaEemeli 35+6
 
Vauveli on vähentänyt nyt tosi paljon liikkeitänsä täälläkin.. Dopplerilla kuuluu kyllä sydänäänet ja tuntuu niitä liikkeitäkin, mutta tosi harvoin ja ne liikkeet on sellaisia kevyitä pukkaisuja... Tulee vaan sellainen fiilis että onkohan kaikki kunnossa.. ?! Mites teillä muilla ? Ainakin oliko se sh07 jolla myös tuntui liikkeet vähentyneen..

Mie oon ihan varma, että oon meidän kuun viimein vauvan saaja.. Nimittäin taidan olla melkeinpä ainoa, jolla ei ole mitään, siis YHTÄÄN mitään oireita ollut vielä.. Nukkua pörhellän helposti yhdellä vessakäynnillä 12 tuntia, teen tarjoilijan työtä ilman mitään vaikeuksia ja eilenkin vapaa päivänä kävin 7 kilsan kävelyllä.. Jotenkin välillä tuntuu myös tämän oireettomuudenkin vuoksi, että onko kaikki kunnossa.. Täällä vaan teillä muilla tuntuu olevan vaikka ja mitä.. Tyhmää olla ns. kateellinen tälläisestä.. :ashamed: :/

Noh, eipä tässä.. Pitää vessaan lähteä.. Täälläkin on muuten vessa käynnit tuon ison asian vuoksi lisääntyneet.. Vähän aikaa sitten tuntui, että vain muutama kerta viikossa tarvi isolla hädällä käydä.. Nykyään pari kertaa päivässä tai enemmänkin.. Enkä ole kyllä ruokailuja muuttanut tai muuta.. :eek:

Sofku ja tasan 34 viikkoa
 
Molemmat lapset nukahti, vartin erolla et toivotaan et molemmat nukkuu pari tuntia. Usein se vaan on niin et ku on jännä päivä niin päikyt jää tuntiin.. Pitäis kai itsekin mennä maate, mut sitä ennen:

Dooris ei ne kotiuta ellei imetys suju ja muutenki kaikki ok! Nou hätä, mä vaan halusin viimeks kotiin et saisin nukuttua.

Jipii! Mieheltä tuli tekstiviesti et ehtii heittään meidät neuvolaan joten ei ole ku toiseen suuntaan matka talsittavana! :D

Vishy mun käsittääkseni limatulppa-limassa on usein mukana ruskeita veriviiruja, ainaki mulla viimeksi se oli koko 24h mitä sitä limaa vuosi niin semmosta vanhan veren sekaista ja tosi sitkeää et ei kyllä erehtynyt valkovuotoon sekoittamaan. Tosin eipä tiä ku voi olla et eri ihmisillä tulee erilailla... Ku kaikilla ei ees tule.

Heilille onnea :flower: tais viimeisetkin limatulpan "rippeet" tulla, millonkahan vauva tulee? vaikka ää, oon kuullu et joillain menee vielä useita viikkoja lapsen syntymään ja sitä limaa ilmeisesti näissä tapauksissa kertyy sinne vaan uusiksi et vauva on kyllä suojassa silti.. MUTTA useimmiten limatulppa enteilee synnytystä, mulla viimeksi meni tulppa laskettuna päivänä, tai alkoi tuleen edellisenä päivänä.. Seuraavana siitä alkoi tihkumaan lapsvesi ja poika oli ulkona 40+4.
 
ja ai niin v.raaputin, naiset puistossa meinas et se liike aukee keskiviikkona klo 12 ja ei niitä kutsuvierasavajaisia ole kai vielä ollutkaan.. kertoivat et siksi vähän mainostusta avajaisista kun kiitos noron talkooväki on ollut vähissä ja näillä yrittäjärouvilla on ollut epävarmaa tietää koska liike saadaan avajaiskuntoon.
 
Heili kyseli noista veren sokereista... Miehän oon ihan alusta asti ollu sillä ruokavaliolla (vaihtelevalla menestyksellä...), kun "narahdin" kokeissa siitä paastoarvosta. Olen siis seuraillut sokereita kotona ja miulla ne pysynyt koko ajan tosi hyvinä, söin sitten melkein mitä tahansa =) En oo ite ollu tän raskauden aikana vielä kipeenä (ja sitten koputetaan puuta), joten en tiiä, miten miun sokereille silloin kävis.

Vaan esikoispojalla on meillä 1-tyypin diabetes ja aina kun hää on flunssassa, myös verensokerit huitelee huippulukemissa ja hänelle täytyy aina silloin tuplata insuliinimäärä. Eli normaalia taitaa olla se, että flunssassa sokerit nousee. Mutta siehän olit Heili menossa johonkin kontrolliin, muistankos oikein? Siellähän ne viisaampina tietää, miten noitten siun paastoarvojen kanssa pitäis menetellä. Mut voisin kuvitella, että ei ne ehkä siulle sitä insuliinihoitoa lykkää, jos muuten siun sokerit on ollu kohdallaan, toivotaan ainakin =)

t.Jo-hanna ja "Jysky" 35+3
 
Mä oon ihan hirvee tunkeilija :ashamed: Mutta tulin tänne Pulttiboissille kertomaan, että laitoin just yv:tä :)

Moi vaan Oikukkaallekin :D :wave:

En mä oo täällä enempää vakoillut, mutta kun Pulttista etin niin satuin tämän ketjun löytämään =)

Tsemppiä kaikille loppuodotuksiin!! :heart: Meidän kuopus täyttääkin kohta jo 1v. Ja avustettavan vauvalla on huhtikuussa laskettu aika :whistle: :D Mut nyt mä häivyn teidän ketjusta!!! :LOL:
 
Heippa!

Kiitos Joanna! :hug: Nyt vähän parempi mieli. Miehelle kun näytin äsken sitä masuani, ei erottanut, mitä meinasin niillä raskausarvilla. Bongasi kyllä esikoisen raapimia kohtia ja verisuonia. :ashamed: Kyllä mun mielestä jostain kulmasta ihan selkeästi näkee, mutta olkoon nyt sitten, eipä ole maailmanloppu tai ei nyt hyvänen aika sentään pitäisi ainakaan olla! Mä kun en liiku bikineissä ikinä missään muutenkaan! =)

Soitin tänään neuvolaan, kun viime viikolla ottivat bakteeriviljelyn näytteestäni ja aiemmin olen unohtanut soittaa :ashamed: (Noita nolonaamoja tulee mulla raskauden edetessä yhä useampaan väliin! :) ) Viljelyn tulos onneksi negatiivinen. Mulla seuraava neuvola vasta 19. päivä, edellinen oli 6.3., eli aika pitkä väli näille viikoille... Mutta kun oon uudelleensynnyttäjä, eivät katsoneet tarpeelliseksi aiemmin. No oma terkkari sanoi mulle nyt puhelimessa, että voin henkisesti varautua siihen, että vuorokausikeruu tulee sitten seuraavalla kerralla, kun proteiineja on ollut, mutta ei tarvitse aiemmin ottaa neuvolaan yhteyksiä, ellei tulee päänsärkyä, näköhäiriöitä yms. (mielenhäiriöitä ei kai lasketa?). Muistin puhelintunnin taas melkein viime minuuteilla keskellä Prismaa, sieltä sitten iloisesti soittelin :D

Oon kyllä kateellinen Heilille, kun mulla ei mitään limatulppia ole ollut havaittavissa ja muutenkin ollut taas suhteellisen hyvävointinen päivä, noin fyysisesti. Ristiriitaista, kun toisaalta uskon pojalle olevan hyväksi pysyä se 40 viikkoa masussa, mutta kuitenkin en kertakaikkiaan meinaa jaksaa tätä odotusta enää.

Jos vaikka menisinkin ompelemaan, nyt kun poikakin nukkuu? Tai jotain muuta kivaa tekemään, että vähän malttia saisin takaisin. Vieraita kyllä tulossa illalla, joten siivota pitäisi ja vähän mustikkapaita laittaa (kuinkahan moni palstalainen nyt alkaa leipoa mustikkapaita à la vaniljakastike :p ).
 
mur... mä en päässyt pitkään aikaan ollenkaan tänne!!

Kalenteri Onko sun mustikkapaita sama kun mun mustikkapiirakka? Mulla sellainen meinaan just tuolla tekeillä ja vaniljakastikkeen kanssa sitä sitten syödään =)

 
kMaria&marika75: Soitin naisten klinikalle siitä perheosastosta ja ihan oikean huhun olin kuullut eli nyt siis mennään tutustumaan synnäriin ja perheosastoon erikseen. Sanoivat juuri saman mitä joku tuolla jo mainitsikin, että jos on kaksi synnyttäjää, jotka haluavat perheosastolle niin tottakai ottavat sen joka on käynyt tutustumassa!

Sofku: Mulla on ihan sama fiilis kun sulla eli kun ei ole vaivan vaivaa niin tulen olemaan tämän pinon viimeinen synnyttäjä ;) Eli sitten meitä on täällä kaksi jotka kykkivät viimeisenä ja tuskastuvat odottamiseen. Viime viikolla oli harkkasuppareita, mutta nekin ovat kadonneet uuden viikon myötä. Lenkille olen juuri koirien kanssa lähdössä ja siis ei vaivaa liitoskivutkaan. Huomenna neuvola niin kuulee onko siellä jotain uutta!
 
Kalenteri:
Ikävä ihminen, nyt alkoi tekemään mustikkapiirakkaa mieli... Ehkä parempi jättää tältä päivältä leipominen kuitenkin väliin, huomenna on neuvolalääkäri, ja täti rähjää taatusti taas tuosta painosta... :whistle:

Närästyksestä kärsiville:
Tänään sain tuolta lapsettomien puolelta vinkin närästykseen, eli teelusikallinen ruokasoodaa puoleen lasiin kylmää vettä ja kurkusta alas. Maku ei ole mikään hyvä, mutta tehoaa, testasin nimittäin. Aamupäivällä kulautin tuon coctailin, eikä sen jälkeen ole tänään vielä tarvinnut röyhtäillä kertaakaan. Suosittelen ehdottomasti!

Liikkeistä ollut puhetta:
Täälläkin on liikkeet vähentyneet huomattavasti. Eilen itsekin kuuntelin dopplerilla, ja siellä se sydän paukutti, liikkunut vain harvakseltaan, mutta eiköhän kaikki ole ok. Huomenna tosiaan onneksi tuo lääkäri, josko saisi vähän lisävalaistusta muutoinkin siihen, missä mennään tällä hetkellä;-)

Mutta josko lähtisi koiran kanssa lenkillä, äsken istuskelin pihassa lukemassa, oli mukavan lämmin, kun aurinkokin hetken paisteli =)

Dooris ja Väinö 36+6
 
No, onneksi niitä perhehuoneita siellä naistenklinikalla on ton verran... aattelin jo, että joudutaan Viljaliinan kanssa taistelemaan, kun on samana päivänä tuo laskettu aika... :LOL: :LOL: :LOL:
Toivotaan, että kaikki saa just ne huoneet mitä haluaa! :flower: B)
 

Yhteistyössä