***Huhti-Hiput 2008 Marraskuussa***

Mariaana toivottavasti pikkuisella kaikki ok :heart:
Lilja Onnea hyvistä tuloksista,varmasti helpotti oloa :heart:

Kaikille rakenneultrassa käyneille ja sieltä hyviä tuloksia saaneille :heart: ja onnea!

Mä kävin äsken lääkärissä,kun on ruvennu liitoskivut vaivaamaan ja jalkoja särkemään iltaisin eikä nukkumisestakaan tahdo mitään tulla,ni tää meidän ulkomaalaissyntyinen lääkäri ei edes tienny mitä on liitoskivut ja mihin ne liittyy,mut kirjotti kuitenki viikon verran sairaslomaa,no ens viikolla mulla alkaa loma ja töihin sit seuraavaks pitäis mennä 16.12 ja sitä ennen ehtii olla neuvolalääkärikin,joten pääsee kunnon lääkärillekin jos tarve vaatii :)

Piitsi ja Iisakki 22+5

Ai nii ja kertokaas mulle useampi lapsiset,miten ootte lapsillenne selittäny,et mist se vaava tulee ja mistä tietää et se vauva on tulossa,meillä rupes esikko tänää kyselee ja mä sille sit yritin selittää jotai et se tyytyis vastaukseen ja lopettais kyselyn =)
 
Onnea Lilja hyvistä tuloksista! Nyt vaan nautit raskaudesta :)

Kiva että sulla malttamaton on paino noussut ihan törkeästi. Mulla oli tänään neuvola ja mun painonmuutos viikossa on +870g. :/ Mulla on tullut jo yli 12kg raskauden alusta. Tiedän että se on hyvin henkilökohtainen asia kaikille, mutta mulla tulee melkein jopa paha mieli kun luen että muilla on tullut kilo kaks tai sitten tippunut paino! Ahdistaa niin paljon tää oma leveneminen mutta pitäisi varmaan kestää se ilman kitisemistä, oma vika kun on. Oon syönyt ihan liikaa herkkuja, kokoajan... Sf-mittakin otettiin monta kertaa kun oli niin ylikäyrillä. Oli siis 22cm (ensin meinas 23-24cm).

Muuten neuvolassa oli tänään kaikki ok! Suositteli aloittamaan raudan vaikka hemppa 119. Ne joilla on mukava neuvolantäti niin olkaa onnellisia! Meillä on joka kerta ollut eri ihminen. Eka oikea tätimme, sitten kahdella viime kerralla eri harjoittelija. Ärsyttää kun ei oo sama ihminen. Ei voi sillain avoimesti kertoa kun aina uusi tuntematon. Kai se on nää raskaushormoonit kun pienetkin asiat jää vaivaamaan.

Tilsu 20+6
 
Heips taas!

Vierailen aikana kuluksi. Meillä oli Gracon autobaby-kaukalo, jonka kaveri osti pari vuotta sitten. Se oli huono, koska vastasyntynyt oli siihen aivan liian suuri. Kaverin vauva painoi syntyessä kuitenkinjo 4,5 kg joten hänelle se sitten sopi nopeammin kuin meille, kun paino oli vain reilu 3 kg. Lisäksi jalustan kanssa kaukalo meni liian pystyyn. Mutta 2007 vuoden Gracon vauvamalli jalustalla on hyvä ja sitä liikkeessä meillekin suositeltiin. Siinä on parannettu vikoja. Samoin se Britaxin kaukalo on toimiva kuulemma. Turvatestiluokitukset ovat hieman harhaanjohtavia, kun melkein 3/4 on vaan muka kohtalaisen hyviä ja erinomaisia ovat vaan muutamat harvat. :eek: Kyllä siinä alkaa jo autokin merkki ja vuosimalli ja kuskin ajataito/tyyli vaikuttamaan asiaan.

Onko joku käynyt täällä pääkaupunkiseudulla(ja ympäristössä) 4D-ultrissa? Missä päin ja mitä hintaa? Itse tahtoisin, mutta en jaksaisi Helsinkiiin mennä, mutta en tiedä onko muulla paikkakunnalla mahdollisuutta?
t. Harriet+maha 21+4
 
Onko ketään tallentanut kotidopplerilla sydänääniä tietokoneelle??
Jos on niin voisiko joku neuvoa tyhmää??!! Tänään olen pähkäillyt ja yrittänyt, mut ei onnaa!! :kieh:

Niin ja onnea kaikille ultrassa käyneille!!! :flower:

Tuima ja masu 19+5
 
Linkitän tänne vielä tän päivän "koevedokset" eli ultrakuvat pikkuisesta;

http://i69.photobucket.com/albums/i59/HeiliKarjalasta/Rakenneultrakolmosesta2.jpg

http://i69.photobucket.com/albums/i59/HeiliKarjalasta/Rakenneultrakolmosesta1.jpg

Toisessa kuvassa on tosi hauskan selkeesti ihan kaikki, napanuorakin sykeröllä siinä masun päällä "leijailemassa". :heart:

Eiks ookkin komea vauva..? :D

Heili

PS: Huomasin tänään, että äippäpolilla olen pari päivää myöhemmässä raskaudessani, mitä neuvolakortin yms mukaan.. Mut eikai sillä väliä. :D
 
Tilsu: Laitoin sulle y-viestiä..

Tuima: Me tallennettiin koneelle sydänäänet. Pistettiin vaan piuhat kuvan näyttämällä tavalla ja Windows Media player äänittämään, kun saatiin äänet kuuluviin. Joutui koko ajan kuuntelemaan korvalapuista eli ne ei samaan aikaan kuulunut tietokoneelta mitä odotin että olisi tehnyt.

Harriet81: Mä kävin keskustassa eli sen ainakin tiedän, että Felicitas klinikalla maksaa 150? ja mukaan saa sen dvd:n. Lääkäri aivan huippu eli Tapio Kurki: dosentti, lääketieteen ja kirurgian tohtori, naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri. Käytiin np-ultra, rakenneultra ja mennään vielä 26+5 viimeiseen ultraan.

Ihania kuvia Heili! Me saatiin tosi ihania kuvia silloin viimeksi np-ultrassa (joka on profiilissa), mutta nyt tällä kertaa, kun keskityttiin rakenteiden tutkimiseen ja koko ultraus tuli dvd:lle niin ultrakuvat on melkein pelkästään niistä rakenteellisista jutuista, yksi ainoa mikä on kasvoista samassa kuvassa 2D ja 3D:nä. Toisaalta viimeksi eilen anopin kanssa katsottiin dvd:tä ja hän itki onnesta joka kerta kun vauva vähänkin liikahti tai teki jotain...

Avataanko uusi pino taas joulukuuksi, onko joku vapaaehtoinen päivittäjä niin sofku saisi huilia?
 
Tilsu älä stressaa siitä painosta. varsinkaan jos et alunperin ole huomattavasti ylipainoinen niin saapi sitä painoa tullakin. kyllä sen kerkiää sitten raskauden jälkeen tiputtelemaan :hug: mulla tuli esikoisesta jotain 25 kiloa, lähtöpaino oli silloin 80kg. kertaakaan ei kukaan mussuttanut, vaikka oli raskausdiabetes ja korkea verenpaine jne. ja kyllä herkuttelinkin! nyt oli lähtöpaino vähän päälle 90kiloa ja pari kiloa on tullut, enempää ei tarttekaan. koska tuli huomattua että mua se imettäminen ei todellakaan auta laihtumaan :headwall:
ja toistan tässä itseäni:ne kilot kyllä kerkiää tiputella sitten myöhemminkin. nyt yrität nauttia raskaudesta oikein täysin rinnoin :heart: mulla hoikka kaveri juuri totesikin että IHANAA olla raskaana kun saa ilman huolia lihoa muutaman kymmenen kiloa :LOL:
 
Vastasin sulle malttamaton!

Kiitos kaikille painokommenteista. Ja helpottava kuulla vuotaraaputin tuollaisesta painonnoususta kun tuntuu että oon ainoa jolla on sitä näin kamalasti jo tullut ja muut selviää vähemmällä koko raskausajan.
Täytyy myöntää että tänään siitä on iskenyt kunnon stressi kun oma keho muuttuu näin. On kuitenkin ensimmäinen raskaus ja kaikki tunteet niin uusia. Kiitti tsempistä! :wave:
 
Onnea Lilja hyvistä testituloksista! :hug: Mä jotenki arvasin et kaikki hyvin... :)

Harriet81 rohkeasti vaan joukkoon mukaan! Meillä kaukalona Maxi-Cosin Cabrio, jonka saa jalustalla tai ilman (esikoiselle ostettu huhtikuussa-06) ja se on ainaki YLI hyvä! Testivoittaja mut kaiken lisäksi tosi hyvän kokoinen pienentäjän kanssa ihan pienelle (siinä on semmonen -5kg asento) ja sit ku siitä ottaa pienentäjät pois ja säätää kaukalon +5kg asentoon mahtuu muksu siihen tosi pitkään.. Meidän poika (joka 1-vuotiaana 11kg/79cm) meni sillä 10kk ikään saakka, mutta vielä 1-vuotiaana se oli meillä varaistuimena mummalassa ja yhdellä Levin reissullaki poika istui siinä viikon (toppavaatteissa) ja ihan hyvin meni! Oon nimittäin huomannut että jotkut joutuu siirtämään jo 5-6kk iässä kaukalosta pois kun se jää pieneksi ja se ei ole hyvä asia sillä kaukalo on turvallisin tapa kuljettaa vauvaa joten kannattaa ostaa semmonen kaukalo mihin vauva mahtuu seuraavana talvenakin!

Pientä hehkutusta kaukalosta mutkun se on niin hyvä ihan oikeesti!

Tilsu mä oon samaa mieltä ku vuotaraaputin et älä murehdi painosta! Eikä voi oikein verrata muihin ku ei tiä lähtöpainoja.. Esikoista odottaessa lähtöpainoni oli yli 10kg pienempi ku nyt ja lihoin heti alusta alkaen nopeaa. Kaikenkaikkiaan kiloja tuli noin 25. Nyt taas ku mulla on kannettavana ne esikon odotuksesta jääneet kilot (joita ei imetys sulattanut niinku joillain kuulemma tekee), onkin tilanne toinen.. Paino ei olekaan noussut samaa tahtia.... No, mut ehtii mullakin vielä nousta ku nyt on alkanut mieliteot vaivaamaan. Joudun jo tekeen töitä itseäni vastaan et pääsen käveleen mäkkärin tai subwayn ohi ostamatta mitään. :headwall:

malttamaton kyllä minäkin sinuna uskoisin Tapion tyttöveikkaukseen!
 
ei siitä painosta oikeasti kannata huolehtia. meilläkin terkka aina vaan kehui että muistanpa syödä kunnolla kun esikoista odottaessa paino oli joka kerta noussut huimasti. muistaakseni PIENIN viikkonousu oli 300-400g :LOL: nyt sitten kun oon jo alusta lähtien "joutunut" ruokavaliota tarkastelemaan niin paino ei niin nouse, plus toi pahoinvointi teki/tekee tehtävänsä, nyt sitten terkkari muistaa joka kerta kysyä että syönhän varmasti. ja jokainen raskaus on erilainen! useilla jää monta kiloa jo laitokselle ja sitten useimmilla tosiaan tuo imetys edesauttaa hoikistumista, vaikka mulla ei tepsinytkään mitenkään. ja tuleehan sitä vaunuteltua paljon vauvan kanssa jne jne.

ai anuuulla on samanlaisia mielitekoja kun mulla :saint: varmaan joka päivä söisin ranskalaisia, jos vaan se ei tekisi hallaa verenpaineelle :whistle:
 
Heilillä ihanan selkeät ultrakuvat. Meillä np-ulrtasta saatiin hyvä kuva, mutta tästä tämän päiväisestä ei ota sitten mitään selvää. Jopa se alkuraskauden ultran muutaman viikon ikäinen "papu" oli selvempi.

Mulla iski toive, että kun mennään sinne OYS:siin, kun siellä on tämä 3D... jos pääsis näkemään kolmiuloitteisena.
 
Malttamaton sain äänet vihdoin tallennettua =) Hirveää särinää vaan oli. En tiedä kuuluuko asiaan. Kun toistin tuon tallennuksen, niin tuo särinä-ääni kuului kovempaa kuin ne sydänäänet. Olisin vaan halunnut tulevalle mammalle lähettää sähköpostissa, mut ei viitti kun särisee niin kovin.. :(

Ihanat kuvat Heilillä!! =)

 
Tilsu:
Älä sie todellakaan murehdi painostasi! Miullakin oli painoindeksi ennen raskautta 25, ja nyt on tullut painoa lisää jo 7 kiloa. En jaksa kyllä isommin murehtia, vaikka joka kerta neuvolassa mieluiten jättäisin koko kapineen nimeltään vaaka väliin :LOL: Ukollekin naureskelen, etten ala stressaamaan painosta, vaan kerrankin saan syödä hyvällä omalla tunnolla, kun maha kasvaa kuitenkin =) Samalla tosin pidän kyllä peukut ja sormet ristissä, että kuulun niihin onnellisiin, joilla imetys veisi nuo tulleet kilot mennessään :LOL:

Hain äsken postista tuon huutonetistä huutamani äitiysjuhlamekon, ja mies sanoi, että näytän seksikkäältä

:LOL: Itse en nyt ihan niin heveleitä termejä tästä nykyisestä olomuodostani ilmoille päästelisi :LOL:

Ihanaa iltaa kaikille toivotellen

Dooris ja sinttipoika 22+1
 
onpa jännä juttu tuo kieltäytyminen suuhygienistiltä. mulle neuvola varasi oikein ajan hammashuoltoon (ilmaiseen käyntiin ja oli rv 21), jossa tutkittiin syljen bakteerimäärät ja annettiin opastusta huolehtia, kun vauva tulee ettei bakteerit tartu. sitten tutkittiin ja putsattiin suu. saisi vielä ajan suoraan hampilääkärille, mutta jätän käynnin synnytyksen jälkeen niin voi lääkäri rötgettää jos tarttee, eikä mulla oo nyt mitään akuuttia. tarjous on voimassa vielä puolivuotta synnytyksen jälkeen et pääsee "jonon" ohi kunnalliselle hammashuollolle. ehkä pienen paikkakunnan etuja?! niin ja sanoi että voin varata hammaslääkarille ajan milloin vain raskautta, että vain makuuasento voi vähän haitata lopussa, siis mun oloa. muuten ei mitään ongelmaa.
 
Lilja ihanaa että kaikki on hyvin :heart:

Onnittelut myös muille hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Tilsu :hug: kohtalotoveri. Ihan kuin olisin omaa tekstiäni lukenut. Kauheasti en ole uskaltanut mihinkään vuodattaa, kun tuntuu että kaikki on itsestään kiinni, mitäs syön niin paljon :ashamed: Tänään kävin neuvolassa ja painonnousu on melkein 800g/vko, eli ei mitenkään pientä, kun viimeeksikin oli jo yli 600g/vko. Ruoka tuntuu maistuvan vähän liian hyvin. Lisäksi olen aina ollut neuroottinen oman painoni kanssa, tai lähinnä kropan kanssa ja nyt kaikki muutokset tuntuu pelottavalta. Vaikka raskaus ja vauva on toivottuja, en kuitenkaan haluaisi muuttua aivan valaaksi. Minulla ei muita mielitekoja kyllä ole kuin suklaa ja se on ollut AINA ennen raskauttakin jo. Yritetään yhdessä jotenkin selvitä tästä :hug:

Hysteerinen rv 21+3 (muistaakseni)
 
Kiitos onnitteluista kaikille, ootte ihania! :heart:

Tilsu mulla samantapaista ongelmaa, ahdistaa toi painonnousu. Varsinkin kun isommat lapset jo "isoja" ja olin vihdoin saanut vanhat mittani takaisin (ainakin melkein). Pitäis vaan yrittää olla stressaamatta ja nauttia. Heh, helpommin sanottu kuin tehty. Raskaudet voi olla niin erilaisia. Mulla ekassa tuli yli 20 kg ja tokassa "vaan" 14 kg. Oli vaan niin erilaiset mieliteot, ekassa maistui rasvainen ja makea, tokassa hedelmät. Nyt taitaa taas aikalailla painoa tulla, kun rasvainen ja makea maistuu :ashamed:

Ai niin! Ei siinä sikiötutkimusvastauksessa sit lukenutkaan sitä sukupuolta, vaikka niin luulin. Tekis vähän mieli soittaa sinne sairaalaan ja kysyä, mut ehkä jätän kuitenkin ylläriks.

Lilja (22+2)
 
Huomenta!

Täällä 22 viikkoa täynnä ja oikeus äitiysavustukseen alkaa siis tänään =)

Paljon on tullut tekstiä, jota en ole kiireessä ehtinyt kunnolla lukeakaan, summittaisesti vilkuilla vain. Onnea ultrakuulumisista! :) Lilja, hienoa että kaikki kunnossa, ja Mariaana, varmaan sunkin pikkuisella on kuitenkin kaikki hyvin.

Mulle sanoi hammaslääkäri juuri ennen esikoisen odotusta (kyselin raskauden vaikutuksesta hammashoitoon siltä varalta, että tärppäisi), että muuten kaikkea saa tehdä, mutta röntgenkuvia vain jos ehdottomasti tarpeen. Silloinkin on kysymys pään alueen kuvista, joten ei pitäisi kauheasti olla haittaa lapselle. Ihmettelen, miten tuo suuhygienisti noin sanoi (kenelle nyt olikaan?), mutta ehkä ei tiennyt ja halusi pelata varman päälle. Olis soittanut vaikka jollekin, joka tietää. :|

Tilsu, mulla myös on paino noussut tosi paljon, viime neuvolasta on nyt aikaa muutama viikko mutta sielläkin jo vajaat kymmenen kiloa. Esikoisestakin tuli paljon kiloja, mutta silti kaikki meni ja vajaaksi jäi, painoindeksi oli ennen tätä raskautta muistaakseni noin 19. Esikoisen aikana painonnoususta stressasin, mutta nyt luulen, että mulla vain raskaus parantaa elimistön hyötysuhdetta eli jää vararavintoakin - muulloin ei paljon tunnu kerääntyvän.

Äh, pitäisi saada poika vaatetettua. Tekis mieli lähteä tänään sisäleikkipuistoon, mutta jos sää on kovinkin hyvä, mietin kehtaanko, kun mies justiin urputti päivänä muutamana, että hyvällä säällä pitäis olla ulkona |O Mutta mä kun en siis yhtään pidä pakkoulkoilusta, ajattelen että sen 15 minuutin ulkona, lue hiekkalaatikon laidalla kärvistelyn ja palelun sijaan voitaisiin keksiä jotain kivaa: kävellä puoli tuntia raikkaassa ilmassa ja leikkiä sisäleikkipuistossa minkä sielu sietää. Kun se on mun mielestä oikeasti kivaa ja niin näyttäisi olevan pojankin mielestä. Tunnustaako kukaan muu, ettei jaksaisi kylmällä ulkoilla? :wave: Vaikka en mä välitä siitä niin kovin muutenkaan, meinaan ikävystyä kuoliaaksi leikkipuistoissa, ellei ole tuttuja seurana.

Joulukalenteria ajattelin pojalle ja hänen isilleen täyttää tänään, pitäisi käydä ostamassa sisuksia. Muutenkin siivoilua ja pikku askarta riittää.

Palaillaan ja rentoa perjantaita,
t. Kalenteri ja Paapau
 
[/b]Kalenteri Silloin kun lapset oli pieniä, mä suunnilleen asuin leikkipuistossa ja pihalla niiden kanssa, kesät talvet. Mut nyt tuntuu, etten siedä kylmää enää ollenkaan. Jokainen talvi tuntuu vaan kauheammalta. Nyt on sit hiipinyt mieleen, et mites ulkoilut aikanaan tän tulokkaan kanssa, kun enää kylmässä enää viihdy :ashamed:

Lilja
 
Huomenta mammat

Puoliväli senku lähestyy :D Hirveen äkkiä menny aika vaikka tuntuu et vastahan sitä plussas =) Joo en minäkään kyl tuolla ulkona oikein mielellään ole |O Onneks nuorimmainen on jo sen verran iso 8v. ni osaa olla ilman äitiäkin. Paitsi koiraa pitää nyt aina sillo tällö käyttää lenkillä, mut onneks ei joka päivä ku on niin iso aidattu piha missä voi juoksennella vapaana :D

Päivän jatkoja :wave:

Baby dream ja "Topi" 19+4
 
Ulkoilusta- se on kyllä mun henkireikä. Tai siis lähinnä nuo ihanat naiset puistossa! Meidän asuinaluella on nimittäin tosi aktiivista väkeä ja meillä onki ollu kaiken maailman illanistujaisia ala kotiäitit (=mammat menee juopotteleen) ja ollaanpa me järjestetty kaks kertaa lastentarvikekirpputorikin! Nyt olis taas ens viikon lauantaina yks kerhotila varattuna kotimammojen pikkujoululle, meininki on se et kaikki tuo syömistä ja ketä haluaa juo ja lähtee sieltä sit Tampereen yöhön. Että joo, jaksan ulkoilla kunhan puistossa on tuota ihanaa muuta väkeä. Yksin en jaksais olla eikä meidän poika ees viihdy ulkona jos ei ole seuraa.

No joo, meidän poju kipee. Valvotti koko yön.. Ei kuumetta ei nuhaa, mutta pipi ihan selvästi on. Et joko viimeiset poskihampaat tulee (ei anna katsoa) tai sit on joku korvatulehdus tms. Just kiva ku mies lähti viikonlopuksi joten saan hoitaa potilaan itte. :/ Pitää kattoo jos menis lääkärille korvat näyttään...

Et joo taas on asiat sillä mallilla et ei ajatukset juuri raskausjutuissa pyöri.. Tossa sivussa se tulee. Toisaalta ihan kiva ku ei kerkiä ressaamaankaan sit..

Anu ja rv 20+6
 
En ole liittynyt tänne huhtikuisiin, kyselisin vaan täältä taustalta, että onko muilla menkkamaista jomotusta jo tässä vaiheessa?
Esikkoa odottaessa mulla oli lopussa sitä paljonkin ja silloin th sanoi, että se on hyvä, niin paikat pehmenee, aukee jne... No eipä ne olleet auennut eikä pehmenneet, kun käynnistykseen menin sit rv 41+5.
Mutta onkohan normaalia tässä vaiheessa jo tuommoinen jomotus?

-Mannu rv 19+1
 
Heippa Mannu mä vähän samaa täällä pohdiskelen, eilen oli neuvola ja kyselin noista kivuista, mutta ei siitä sitten oikein saatu selvyyttä mitä ne voisivat olla, täti käski tarkkailla ja soittaa heti jos olo käy sietämättömäksi. Siis epäili että josko supistaa, mutta ei musta tuo maha mene erityisen kovaksi?? Enhän minä ensikertalainen tumpelo voi tietää kuuluuko nämä kivut asiaan, ovatko kasvukipuja vai supistaako :ashamed: huolestuttaa vaan kun menkkamaisesti on nyt jomottanut usean päivän, tänään ja eilen ollut pahempaa :eek: Eilen iltapäivästä soitin neuvolaan, siellä ei ollut enää "oma täti" vaan joku muu, ja jotenkin ei tullut suurta luottamusta häntä kohtaa. Mitään ohjetta en oikein saanut, ehdotti työterveyttä??? No ei kai siellä kukaan mitään sisätutkimusta ala tehdä, enkä kyllä mene sinne. Menen sitten vaikka päivystyksee jos olo käy sietämättömäksi.
Ainakin mua tilanne vähän ahdistaa ja pelottaa, kun ei näitä kipuja voi tietää ja ymmärtää kun on esikoinen tulossa. Mulla on normaalistikin ollut kovat kuukautiskivut joten olen tottunut kipuun, mutta onko se raskaudessa normaalia...?? en tiedä :'(
 
Heippa!
Mie yks päivä kyselin noista jalkasäryistä, oli sit pakko käydä päivystyksessä, kun särky äitiyi niin pahaksi että yöt oli tuskasia, find-arvo oli vähän koholla keskiviikkona niin tänään kävin uudelleen verikokeissa ja oli samaa luokkaa, ultrasivat kuitenkin molemmat jalat eikä onneksi ollut tukoksia eikä tarvi enää kontrolloida...Sanovat noista find-arvoista että ne raskausaikana onkin vähän koholla!

Mannu ja hysteerinen: Mulla oli edellisraskaudessa noita menkkamaisia kipuja tosi paljon joskus rv 30 ja sillon neuvolassa mainihin asiasta niin tarkistivat etteivät olleet saaneet mitään aikaseksi tuolla kohdunsuulla...

anri&vauveli rv 22+5(ihanaa vauvan potkut näkyy päällepäinkin) =)
 

Yhteistyössä