***Huhti-Hiput 2008 Marraskuussa***

onnea ultralaisille hyvistä uutisista taas :flower: ja Anuuuu sekä Kalenteri, niin mäkin olin varppi että tyttö tulee mutta munathan ne ruudulla vilkkasi :whistle: ja eilen piti ostaa merkkipaaluna pienet siniset liskotöppöset ja tumput sitten :heart:

mä paketoin tänään joululahjoja enkä kerennyt saada tytön Baby Bornia pakettiin niin tämähän äkkäsi sen tuolta kaapin perältä. ja pitihän se sille antaa, nyt on vauvaa juotettu että se pissaa ihan koko ajan :LOL:
kaveri kävi myöskin huhtikuussa syntyneen tyttövauvansa kanssa ja MInea sitä neitiä ihmetteli pitkän aikaa, alkuun oli vähän mustasukkainenkin kun toinen kosketteli leluja jne. mutta lopuksi kävi kyllä antamassa pusun, halin ja silittelemässä vesirokkopotilasta :D
 
heips!
sf mitasta kysyisin kun omani oli "vain" 16 cm rv 21 eli ymmärsin että aika vähän? ja seuraavana päivänä ultrassa vauva vastasi kyllä kooltaan viikkoja eli rv 21+1. Kaikki on vissiin ihan ok, kohtu kai jotenkin vielä "alhaalla" vai? esikkoa odotan joten nää jutut on mulle ihan uusia. :xmas:
athena ja vaavi 21+6
 
Athena jos se sf-mitta on sen taulukon sisällä eli sillee et ei ole ylä- eikä alaviivan yli mennyt niin kohtu on kasvanut keskiverrosti.. eli venttaas, lunttaan omasta neuvolakortista mitkä on raja-arvot noilla raskausviikoilla... eli alaviivasta yläviivaan raja-arvot rv 21 on 15-20cm, niitten välissä siis menee normaali sf-mitta, mutta silti vaik menis yli tai ali noitten mittojen niin ei meinaa et olis vikaa.. jopa mittaajan vaihtuminen voi tehdä isonkin muutoksen sf-mittaan, joten älkää sitä tuijottako liikaan..
 
Noi sf mitat tosiaan vaihtelee todella paljon. Minulla neuvolakorteissa on;

vuonna 2001 rv 20 ->23cm
Vuonna 2005 rv21 ->18cm
Vuonna 2007 rv19 ->18cm

Minusta tuossa on "outoa" se, että tuon mukaan kai minulla on ollut isompi maha esikoisesta kuin toisesta lapsesta... Ja silmän mukaan ihan eri tavalla...
:whistle:
 
En kuulu tähän pinoon vaikka toisen lapsen laskettuaika onkin 6.4, mutta ajattelin kirjottaa pienen kommentin, kun olen aina välillä seurannut tätä pinoa ja nyt olette keskustelleet tuosta SF-mitasta.

Esikoisen aikaa minun sf-mitat huiteli koko ajan reilusti siellä yläkäyrän yläpuolella. Ne tasoittuvat monesti loppua kohden sitten käyrälle. Lääkäri veikkasi viikolla 34 4 kilosta vauvaa, mutta rv37+4 syntyikin 3146 g painoinen pikku poika. Eli älkää säikähtäkö mittoja, sillä monella on maha eri muotoinen (pystympi) ja lapsivettä voi olla runsaasti, kuten minulla oli. Nyt toisen lapsen kohdalla ollaan myös yläkäyrän yläpuolella, mutta on tuossa mahassa edellisiä raskauskilojakin :ashamed:

Minusta on jännä, kun moni saa tietää sukupuolen, mutta täällä uudellamaalla ne eivät suostu kertomaan ultrissa. Ainut mahdollisuus on mennä yksityiselle.

Rattoisaa odotusta kaikille ja jaksamista huonoina päivinä. Käyn välillä vilkuilemassa palstaa. Itse epäilen, että tämä toinenkin syntyy jo aiemmin maaliskuussa, kun esikoinen syntyi 2,5 viikkoa ennen laskettua aikaa.
 
No niin ultrassa käyty. B)

Rakenteet oli kaikki ok, sydän löi tasaisesti ja kaikin puolin vaikutti normaalille tenavalle masuvauva. Ja se sukupuoli;

Sämpylä oli jalkovälissä iso, mutta nakki puuttuu. Todennäköisemmin sämpylä on turvonneet kivespussit, mutta on myös mahdollisuus, että häpyhuulet turpoavat samalla tapaa. Eli, emme tulleet viisaammaksi sen suhteen. Todennäköisempää siis on, että meille tulee KOLMAS PRINSSI! :heart: 10.12 on 4d ultra, jossa selvinnee sit varmemmin.

Heili
 
niin ja nukkumisesta että mahallaan voi nukkua niin kauan kuin se hyvältä tuntuu. kyllä vauva herättää äidin sitten jos olo on tukala. ite en ole pystynyt aikoihin kipeiden rintojenkaan takia nukkumaan mahallani, joten te jotka vielä pystytte, nauttikaa :D loppuvaiheessa ite ainakin näin unia siitä että sain nukkua mahallani :whistle:

ja onnea Heilillekin hyvistä ultrauutisista :flower:
 
huomenta, heilille onnea hyvistä ultrakuulumisista! me nukuttiin pojan kanssa kasiin! ennätyspitkään siis.. hyvä, mulla on nimittäin pahana edelleen tää räkätauti päällä.. kysyi muuten eilen kätilö joka ultrasi että eihän ole kuumetta? kuumeessa ei kuulemma saa ultrata. vähä jäi vaivaamaan et miksen kysynyt et miksi ei saa? tietääkö joku?

ää, pitäis alkaa meikkaan ja pukemaan. puolen jälkeen lähetään käveleen kerhoon! viikon kohokohta! kaikki lähiseudun kotimammat ja yks koti-isi lapsien kanssa kokoontuu kahvitteleen ja lorutteleen.. minäkin olen oppinut (nopeaa) tykkäämään loruleikeistä ja lastenlauluista, vaikka raskausaikana ajattelin ettei musta ikinä tule semmosta äitiä.. hahhhah, niin sitä ihminen muuttuu lapsen myötä!

no joo, nyt kaunistautumaan niin et saadaan tää mun nuhanpunainen naama semmoseen kuntoon et kehtaa liikkua ulos kotoa.

Anu ja rv 20+5
 
Huomenia kaikille :wave:

Heilille Onnea hyvistä ultra kuulumisista :heart:

Nukkumisesta on ollut puhetta, jos minäkin sit sanon siihen jotain :D Minä taas tykkään nukkua selällään =) Muistelin et olisin kuullut jotain et ku odottaa ni selällään ei olisi hyvä nukkua :eek: ??? Voin kyl muistaa väärinkin :headwall: Mahallaan en voi nukkua, ku rinnat on välillä arat.

Täällä olis jo melkein kaikki joululahjat ostettu :xmas:
Mut palaillaan ja hyviä vointeja kaikille :wave:

Baby dream ja "Topi" 19+3
 
Täällä on taas käyty neuvolassa ja nyt on morkkis niin kuin etukäteen epäilinkin. Paino noussut ihan törkeästi :( 580g/vko viimeisestä käynnistä eli ennen raskautta noin 60-61kg ja nyt 66,4kg. Tähän kyllä löytyy syykin ihan itsestäni eli herkut ja yletön syöminen, mutta pakko ryhtyä nyt kurinpalautukseen. SF mitta taisi olla 18



Heili karjalasta&anuuu81+muut jotka ovat nyt käyneet Oikein paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista!!
Me päätettiin nyt luottaa siihen ultraan, että tyttö tulee. Laite on kuitenkin niin uuden aikainen ja ultraaja Tapio Kurki suomen johtavia sikiötutkijia eli on varmaan muutaman muksun ultrannut. joten eilen käytiin ostamassa mieletön määrä vaaleanpunaisia vaatteita.
 
Neuvola ja ultra kuulumisia täältäkin...

Eli maanantaina oli nla ja kaikki oli ok!Painoa oli tullut vajaa kilo neljään viikkoon ja hemppa oli noussut 124 viimeksi 102!
Ja eilen oli sit rakenneultra...ja sielläkin kaikki ok!Tai lääkäri sanoi et mitä heidän laitteella näkee niin on kaikki kunnossa.En huomannut tietenkään kysyä et jäikö jotain oleellista näkemättä :/
Etukäteen oltiin sovittu miehen kans et kysytään sukupuolta ja POIKAhan sieltä todennäköisesti on tulossa :heart: Tähänkin lääkäri totesi et voihan siellä olla napanuoraakin jalkojen välissä mut sitten katto vielä uudestaan ja sanoi et kyllä siellä pippeli näkyy!!Ihana kun taas näki vauvan siellä köllimässä.Ei oikein tykänny ultraamisesta kun alkoi heti potkia anturia :)

Noista sf-mitoista on ollut puhetta...mulla on ollut ekassa rv 19+5 14cm tokassa rv 19+4 18cm kolmannessa rv 20+1 15cm ja nyt oli rv 20+3 19cm. Et näkyy heittelevän jonkin verran. Ja syntymäpainot on ollu tähän mennessä 3830g 3090g ja 3060g.

Nukkumisesta: ite en ole "uskaltanut" nukkua mahallaan pitkään aikaan.Alussa ei pystynyt kipeiden rintojen takia ja nyt tuntuu massu olevan ja sen verran edessä ettei voi nukkua.Yleensä nukun kyljelleen tai puoliksi massu/kylkiasennossa.

Hankinnoista sen verran et ostettiin vaunut huutonetistä ja ihan tyytväisiä oltiin siihen hankintaan.Vaatteita on vinot pinot edellisiltä lapsilta. Kaukalo, sitteri, vanna pitäis ainaski vielä hommata. Syöttötuolikin sitten joskus myöhemmin.

Onko teillä muilla kieltäydytty hoitamasta hampaita raskausaikana?Mulle kävi äskettäin noin :/ Aika oli suuhygienistille et olis tarkastanu vaan ja sit mahdollisesti tarvittaessa toimenpiteita mut ei!! Sanoi vaan et tule synnytyksen jälkeen uudestaan. Kysyi aluksi mikä vointi ja kun kerroin et liitoskipujen takia just saikulla niin siihen tyssäs. Sanoi et jos sitten jotain tuleekin niin hän alkaa miettiin et johtuiko hänen toimenpiteista.Tietty kovin myöhäisessä vaiheessa olin menossakin, mutta silti.Ihmetyttää!!
Et tällaisia tännepäin :wave:

aippa3 ja Pikkumyy 20+4
 
Suuret onnittelut jälleen ultra uutisista... Ja kiitoksia nukkumistiedoista.. On se jännä kuinka tuommoiset pienet asiat voi jäädä vaivaamaan päätä.. Onneksi olette te olemassa niin voi kysyä tyhmempiäkin asioita... :ashamed: :LOL:

Ja nyt sitten tosiaan heti toinen tyhmä kysymys perään, kun tuosta ensimmäisestä on selvitty. :ashamed: Eli mikä on tuo SF mitta ja milloin se kuuluisi/tulisi mitata ja miten? Mulla viimeksi neuvolatäti sanoi vain että kohtu on suurin piirtein navan korkeudella ja luulen että se SF mitta liittyy jotenkin kohdun korkeuteen tai suuruuteen, oonko ihan väärässä ?!?!

Noh, tälläistä.. Mullakin tuo keskiväli koko ajan häämöttää likempänä, nyt kasassa 19+2. :D
 
Sf mitalla mitataan kohdun kasvua ja mitataan ihan mittanauhalla häpyluusta kohdun yläreunaan. Häpyluun tuntee tunnustelemalla ja kohdun yläreunan kuulemma sillä että makaa selällään ja tunnustelee samalla kun hengittää ulospäin, pitäisi tuntua kovempi kohta!
 
aippa3 ei multa kyllä ole raskaana kieltäydytty tekemästä hammashoitoja. tosin en ole tarvinnutkaan kuin suuhygienistiä, ja silloin on jätetty sitten sekin puudutus pois minkä siinä ruljanssissa saisi. mutta muistaakseni kaveri on kyllä ihan ollut kunnon hammasoperaatiossa, en muista oliko viisaudenhammas tvs, raskausaikana. mutta yleensä he eivät kai sitten paljoa puuduta raskaana, en mene vannomaan. ainakin meillä päin kannustetaan heti ekassa neuvolassa varaamaan myös aika hammaslääkäriin ettei siellä tarviisi olla viimeisillään raskaana, kun selällään makaaminen on hankalaa. ja kunnallisellahan ei tietty pääse kuin 6-8kk jonotuksen jälkeen...

multa ei ole vielä kertaakaan mitattu sf-mittaa tässä raskaudessa muuten.
 
aippa3 kyllä mulla ainaki esikkoa odottaessa tehtiin hammastarkastus ja paikkaus ihan puudutusaineen kera.. ei se raskaus pitäis olla este. mulle ainaki sanottiin puudutuksestaki että ei mene vauvaan et huoletta voin ottaa sen.. ja tosiaan loppuraskaudesta ei suositella sen selällään makaamisen takia.

sf-mitasta ei mullakaan sitä ole vielä mitattu. eihän sitä tavata mitata normaalisti vasta ku rv 20+ jälkeen. eihän neuvolakortin sf-taulukossakaan ole kohtaa kun viikoille 20-40... että älkää murehtiko jos ei ole mitattu vielä. ihan normaalia on, toisilla taitaa vaan olla innokkaita terveydenhoitajia ku mittaavat ennen raskauden puoltaväliä! :)
 
Vuotaraaputin:minä olen kyllä aiemmissa raskauksissa saanut hammashoitoa ja on muistaakseni jopa paikattukin joskus.Mutta täytynee nyt ootella sitten ens kesään!Harmittaa kuitenkin pikkasen kun viimein sain varattua ajan niin sitten ei tehtykään mitään.Sen siitä saa kun pelkää eikä aikanaan varaa aikaa :headwall:

Mut hei! Mä olen tässä pähkäilly tuon turvakaukalo-asian kanssa!Kertokaas kokemuksia mikä olis hyvä ja turvallinen malli!!Onko toi telakka-systeemi hyvä?Mä olen kahta mallia pohdiskellu...eli toinen olis Britaxin römer baby safe ja toinen oli joku cragon malli en nyt muista mikä se oli!Onko kellään noista kokemusta?
 
juu
Aamulla oli neuvolakäynti, ja taas kartalla raskauden kestosta, nyt meneillään rv 19+3 ja sainkin heti rakenneultran ens tiistaille. Kaikki ok, hempat ja paineet hyvät, painoa tullu lisää omasta mielestä vähän turhan paljon, neuvolan täti ei sanonut suoraan siitä mitään, mutta... sain taas sokeriseurantamittarin mukaan, eli se tietää sitä että joudun taas aloittamaan diettiruokavalion että arvot pysyy kurissa...eikä painokaan sitten nouse... Huoh, sama homma oli viime raskaudessa ja silloin se tuntui ihan helpolta, mutta nyt ajatus tuntuu jotenkin vaikealta :/ Mutta ei se auta, vauvan hyvinvoinnistahan tässä on kyse. Sf-mitta oli 18 kun se oli näissä mitoissa edellisessä raskaudessa vasta rv 22... Vatsani valtiaan syke oli 152 ja kovasti taas pakoili mittausta :)

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille, enkä nyt just muista oliko jotain muuta kommentoitavaa...
 
Tänään oli sitten Rakenneultra, mieskin oli ensimmäistä kertaa mukana. Rakenteissa ei ollut mitään vikaa. Myös sydämen rakenteet oli kunnossa, mutta syke oli epätasainen ja vaimeni välillä. Kätilö koitti ottaa käyrää, mutta vauva on vielä niin pieni, ettei tahtonut pysyä anturin alla... käyrä kuiteskin vaikutti normaalilta. Lääkäri antoi lähetteen OYS:siin jatkotutkimuksiin, jotta saadaan selvyys, että onko pikkuinen sydän kunnossa :heart:

Mariaana 20+1
 
Tilasin sit ton rakenneultran yksityiseltä.. (kun ei tää köyhä kunta maksa) ajan sain 12.12 joten eikun odottelua..
mikäs muu oli turvottavaa paitsi suola ? yövuoroissa töissä huomannu et jalat (siis nilkat/jalkapöydät ) turpoo.. (tai siis lähinnä oikeee jalka.. )
 
Toivottavasti pikkuisella on kaikki kunnossa. Varmaan vähän pelottaa tuollainen, mutta eikö Pulttibois joskus puhunut, että aikaisemman lapsen kanssa oli samanlainen tapaus eli epätasaisuutta ja kaikki oli kuitenkin kunnossa eli johtui vaan siitä kun sydän on vielä niin pikkuinen :hug:
 

Yhteistyössä